Tai kaverille? Voiko Tuulilasia (elokuu/netti) tulkita näin: ostan Saksasta auton, johon sisältyy 16 % alv:a Saksasta. Sitten myyn sen vaimolle tai kaverille. Kun mulla on kauppakirja, saan summasta Saksan alv:t takaisin, ja vaimo maksaa Suomen alv:t Suomeen. Ne on vain 6, kohta enää 5 % kovemmat. Tietysti elv tulee lisäksi kun se pitää (vielä) autoverosta maksaa. Muuten on niin, että maksamalla 6 % säästää 16 % eli saa 10 prosentin alennuksen autoon, kunhan vain joku MYY sen täällä. Etuna myös se, että voi myyjänä määritellä sen "arvon" etukäteen Tullille, eli ei tarvi maksaa liikaa autoveroakaan. Tuulilasin Matkailuauto-esimerkki on hyvä, koska siitä ei mene lainkaan autoveroa. Samoin ennen 3.5.1993 käyttööotettu VW-paku Saksasta kävisi alv-kierrätykseen "kaverien kesken". Kokeilkaa runsaassa mittakaavassa, eikö mahda taas verottaja tai tulli vetää HERNEET NOKKAAN!
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- Pussaisitko mihinKohtaan?
Vastaukset 4
Vanhimmat
Loistava idea. Nyt kaikki ostamaan ja säästämään. Koko perhe Saksaan, kaikki neljä ostavat auton ja sitten myyvät ne Suomessa toinen toisilleen. Säästöä tulee niin, että ropisee.
Master Eq
ostapa 5Ke auto saksasta niin suomessa sen verotusarvo on pahimmillaan jopa 20Ke! Ei oikein vaan pari prosenttia vero riitä lisäksi.
... kyse onkin siitä, MITEN auto tuodaan eikä millainen. Jos tuot varsinkin MATKAILUauton (TL-esimerkki), autoveroa ei mene. Silloin kannattaa ilmeisesti "trokata" se jollekulle toiselle, tai ostaa joltakulta toiselta. Ainakin toinen taho saa Saksan MWSt-(alv-)palautuksen, näin käsitän, eli kokonaisverorasitus loppupeleissä helpottaa kymmeneksen. (Osoitapa tämä vääräksi!) Itsekin ennen EU-Suomea sain MWSt-palautuksia kaikennäköisistä vempeleistä vaikken ole yrittäjä. Ehtona on nähtävästi, että auto on "MWSt ausweisbar" eli alv-vähenteinen. Tämä ehto taas ehkä sulkee sittenkin ikivanhat pakettiautot pois. Mutta uusien hlö-autojenkin kohdalla homma jyrää. Mitä taas tulee "Grey-Hen"-hinnoitteluun, siitä on mullakin kokemusta. Ei auta kuin odottaa KHO:ssa nyt kytevän pommin pamahtamista ja laittaa sitten oikaisupyyntö tulliin tai Helsingin HO:lle. Itse sain Hgin HO:sta bumerangina oman valituksen, vaikka olin löytänyt montakin esimerkkiä vapaiden markkinoiden pyyntihintatasosta Tullin hintatason alapuolelta.
Ilmeisesti asiaa auttaisi etsiä sellainen harvinainen auto, jonka hinnan voi "fiksata" tullille sopivaksi, kuten viralliset autontuojat tekee. Käynee myös käytetyn tapauksessa. (Myyjää suositaan?) Mutta tässä tapauksessa fiksaus sopivan alas. Sitten autontuojana toimiva taho toimii sulassa ystävyydessä ostajan kanssa ja molemmat hyötyvät: myyjä saa kaupan käymään, ostaja hyötyy halvemmasta hinnasta. Molempien apuna on alas fiksattu myyntihinta, joka on saanut loppuhinnan perusteella (sekä uuden&käytetyn!) maksettavan autoveron pienemmäksi.
Nykyisestä systeemistä hyötyvät vain autonmyyjät? Mutta kuka myisi vain kaveripohjalta auton? Missä on riittävästi kavereita takuuhuoltojen takaamiseen? Onko yksityistuoja enää yksityishenkilö jota kuluttajasuoja-vapautus ei koske? Kysymyksiä riittää, mutta Autovero sucks.
alv-vähennyskelpoinen auto saksasta = vanha taksi taikka autovuokraamokäytössä ollut, ja saadakseen alv-palautuksen autosta "ostajan" täytyy olla itsekkin alv-velvollinen = antaa myyjälle alv-tunnuksensa.
Joten ei kun taksia tai muuta vuokralinttaa ostamaan.
Säädökset kun ovat aivan samat kuin suomenkin alv-verolaeissa. Kas EU:ssa kun ollaan.