Osta ja myy vaimolle, säästä alv?

Tai kaverille? Voiko Tuulilasia (elokuu/netti) tulkita näin: ostan Saksasta auton, johon sisältyy 16 % alv:a Saksasta. Sitten myyn sen vaimolle tai kaverille. Kun mulla on kauppakirja, saan summasta Saksan alv:t takaisin, ja vaimo maksaa Suomen alv:t Suomeen. Ne on vain 6, kohta enää 5 % kovemmat. Tietysti elv tulee lisäksi kun se pitää (vielä) autoverosta maksaa. Muuten on niin, että maksamalla 6 % säästää 16 % eli saa 10 prosentin alennuksen autoon, kunhan vain joku MYY sen täällä. Etuna myös se, että voi myyjänä määritellä sen "arvon" etukäteen Tullille, eli ei tarvi maksaa liikaa autoveroakaan. Tuulilasin Matkailuauto-esimerkki on hyvä, koska siitä ei mene lainkaan autoveroa. Samoin ennen 3.5.1993 käyttööotettu VW-paku Saksasta kävisi alv-kierrätykseen "kaverien kesken". Kokeilkaa runsaassa mittakaavassa, eikö mahda taas verottaja tai tulli vetää HERNEET NOKKAAN!

4

1299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loistava idea. Nyt kaikki ostamaan ja säästämään. Koko perhe Saksaan, kaikki neljä ostavat auton ja sitten myyvät ne Suomessa toinen toisilleen. Säästöä tulee niin, että ropisee.


      Master Eq

    • ingmar bergman

      ostapa 5Ke auto saksasta niin suomessa sen verotusarvo on pahimmillaan jopa 20Ke! Ei oikein vaan pari prosenttia vero riitä lisäksi.

      • ... kyse onkin siitä, MITEN auto tuodaan eikä millainen. Jos tuot varsinkin MATKAILUauton (TL-esimerkki), autoveroa ei mene. Silloin kannattaa ilmeisesti "trokata" se jollekulle toiselle, tai ostaa joltakulta toiselta. Ainakin toinen taho saa Saksan MWSt-(alv-)palautuksen, näin käsitän, eli kokonaisverorasitus loppupeleissä helpottaa kymmeneksen. (Osoitapa tämä vääräksi!) Itsekin ennen EU-Suomea sain MWSt-palautuksia kaikennäköisistä vempeleistä vaikken ole yrittäjä. Ehtona on nähtävästi, että auto on "MWSt ausweisbar" eli alv-vähenteinen. Tämä ehto taas ehkä sulkee sittenkin ikivanhat pakettiautot pois. Mutta uusien hlö-autojenkin kohdalla homma jyrää. Mitä taas tulee "Grey-Hen"-hinnoitteluun, siitä on mullakin kokemusta. Ei auta kuin odottaa KHO:ssa nyt kytevän pommin pamahtamista ja laittaa sitten oikaisupyyntö tulliin tai Helsingin HO:lle. Itse sain Hgin HO:sta bumerangina oman valituksen, vaikka olin löytänyt montakin esimerkkiä vapaiden markkinoiden pyyntihintatasosta Tullin hintatason alapuolelta.

        Ilmeisesti asiaa auttaisi etsiä sellainen harvinainen auto, jonka hinnan voi "fiksata" tullille sopivaksi, kuten viralliset autontuojat tekee. Käynee myös käytetyn tapauksessa. (Myyjää suositaan?) Mutta tässä tapauksessa fiksaus sopivan alas. Sitten autontuojana toimiva taho toimii sulassa ystävyydessä ostajan kanssa ja molemmat hyötyvät: myyjä saa kaupan käymään, ostaja hyötyy halvemmasta hinnasta. Molempien apuna on alas fiksattu myyntihinta, joka on saanut loppuhinnan perusteella (sekä uuden&käytetyn!) maksettavan autoveron pienemmäksi.

        Nykyisestä systeemistä hyötyvät vain autonmyyjät? Mutta kuka myisi vain kaveripohjalta auton? Missä on riittävästi kavereita takuuhuoltojen takaamiseen? Onko yksityistuoja enää yksityishenkilö jota kuluttajasuoja-vapautus ei koske? Kysymyksiä riittää, mutta Autovero sucks.


      • saksafaktaa
        IngmarB kirjoitti:

        ... kyse onkin siitä, MITEN auto tuodaan eikä millainen. Jos tuot varsinkin MATKAILUauton (TL-esimerkki), autoveroa ei mene. Silloin kannattaa ilmeisesti "trokata" se jollekulle toiselle, tai ostaa joltakulta toiselta. Ainakin toinen taho saa Saksan MWSt-(alv-)palautuksen, näin käsitän, eli kokonaisverorasitus loppupeleissä helpottaa kymmeneksen. (Osoitapa tämä vääräksi!) Itsekin ennen EU-Suomea sain MWSt-palautuksia kaikennäköisistä vempeleistä vaikken ole yrittäjä. Ehtona on nähtävästi, että auto on "MWSt ausweisbar" eli alv-vähenteinen. Tämä ehto taas ehkä sulkee sittenkin ikivanhat pakettiautot pois. Mutta uusien hlö-autojenkin kohdalla homma jyrää. Mitä taas tulee "Grey-Hen"-hinnoitteluun, siitä on mullakin kokemusta. Ei auta kuin odottaa KHO:ssa nyt kytevän pommin pamahtamista ja laittaa sitten oikaisupyyntö tulliin tai Helsingin HO:lle. Itse sain Hgin HO:sta bumerangina oman valituksen, vaikka olin löytänyt montakin esimerkkiä vapaiden markkinoiden pyyntihintatasosta Tullin hintatason alapuolelta.

        Ilmeisesti asiaa auttaisi etsiä sellainen harvinainen auto, jonka hinnan voi "fiksata" tullille sopivaksi, kuten viralliset autontuojat tekee. Käynee myös käytetyn tapauksessa. (Myyjää suositaan?) Mutta tässä tapauksessa fiksaus sopivan alas. Sitten autontuojana toimiva taho toimii sulassa ystävyydessä ostajan kanssa ja molemmat hyötyvät: myyjä saa kaupan käymään, ostaja hyötyy halvemmasta hinnasta. Molempien apuna on alas fiksattu myyntihinta, joka on saanut loppuhinnan perusteella (sekä uuden&käytetyn!) maksettavan autoveron pienemmäksi.

        Nykyisestä systeemistä hyötyvät vain autonmyyjät? Mutta kuka myisi vain kaveripohjalta auton? Missä on riittävästi kavereita takuuhuoltojen takaamiseen? Onko yksityistuoja enää yksityishenkilö jota kuluttajasuoja-vapautus ei koske? Kysymyksiä riittää, mutta Autovero sucks.

        alv-vähennyskelpoinen auto saksasta = vanha taksi taikka autovuokraamokäytössä ollut, ja saadakseen alv-palautuksen autosta "ostajan" täytyy olla itsekkin alv-velvollinen = antaa myyjälle alv-tunnuksensa.
        Joten ei kun taksia tai muuta vuokralinttaa ostamaan.
        Säädökset kun ovat aivan samat kuin suomenkin alv-verolaeissa. Kas EU:ssa kun ollaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2320
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      55
      1337
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1266
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1191
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      914
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      121
      788
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      751
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      596
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      575
    Aihe