Moskvich Elite 1500

Ex-Mosseilija

Omistin aikoinani tuoreena automiehenä Moskvich
Elite tuhatviissatasen. Mainio auto jos ei paljon
vaadi. Tuumailin tässä että vieläköhän kyseisiä
kulkupelejä on käytössä/liikenteessä? Olisi mukava
lukea kommentteja kyseiseen automalliin
tutustuneista.

72

10975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mds

      toissapäivänä ihailin Moskvits 1500M:ää. Tosi
      hienon näkönen oollu uutena, nyt se oli jo aika
      pahasti maatunu. Oisko ollu 60-luvun loppulta tai
      70-luvun alusta.

    • Kaviaaria ja kaljaa

      Se oli sinapin eli lähinnä se lapsenkakan värinen
      versio. Kone kiersi vireästi ja kulkua piisasi
      jopa yli 150 km/h. Melutasoksi kertyi kaamea jo
      60 km nopeuksissa. Mittareita löytyi kuin
      lentokoneesta ja ohjaus vaati kunnon lihasvoimaa
      kaupungissa. Siellä kaupunkikulmilla
      mallimerkintä 1500 kertoi myös kulutuksen
      senttilitroina. Tilaa oli mutta penkeillä sai
      issiaksen alle 100 km matkoilla. Jonkinlainen
      veluuriverhoilu antoi kyseenlaista iloa silmälle
      ja etenkin nenälle. Huoltoon riitti hyvin vasara,
      ruuvari ja jakari. Venttiilinsäätöön sitten vielä
      sirppi, joka laitettiin välyskohtaan rakotulkiksi
      ja sitten vaan vasaralla napakasti päälle. Lämmin
      oli, lämppärivivuston takkuilun takia kabiini oli
      joskus kesällä saunankin väärtti. Liekö lämpö
      varautunut johonkin sitten talvea varten, kun
      peli käynnistyi laakista 30 asteen pakkasillakin.
      Maavaraa piisasi, mutta huojuva ajokäytös oli
      aivan hirveä tien päällä. Suorastaan vaarallinen
      moottorin suomin voimavaroin, etenkin kun jarruja
      ei käytännössä ollut, häipyivät kuin suolikaasu
      Siperiaan. Kerrankin reilut 15 vuotta sitten
      kansallisasuisten vähemmistökansalaisten
      ohjastama mosse lipui moottorijarrutuksella
      Kukonhiekan tanssipaikan parkkikselle, etuovet
      aukenivat ja molemmista ojentui suorien housujen
      jatkeena oleva kiiltonahkakenkä kantapää maata
      kyntäen - laskeutuminen ja loppujarrutus oli
      suoritettu. Öljykannu oli hyvä pitää
      peräkoslassa, sitä tarvittiin. Tankkiin sen
      sijaan sopi laittaa melkein mitä tahansa. Vaari
      sai mossen käymään petrooli-
      bensasekoituksellakin. Haju sitä myöten.
      Rautalanka oli erinomaisen toimiva varaosa,
      paitsi moottoriin. Se toimikin muuhun nähden
      erinomaisesti, jälkeenpäin sainkin kuulla, että
      se oli jonkin sortin suorakopio Bemarin koneista.
      Kai Moskiitosta kerrottavaa olisi kirjan verran,
      sadan kilsan välein tapahtui aina jotain, ei
      välttämättä negatiivista. Niinpä ei tämäkään ole
      15 vuoteen jättänyt tielle - kun ei ole
      purkaamosta sinne omin voimin päässytkään.
      Liikenteessä en ole nähnyt ainuttakaan viimeisen
      kahden vuoden aikana.

      • Ex-mosseilija

        Nautinnollista luettavaa. Kuvailemasi kokemukset
        käyvät hyvin yksiin omieni kanssa, tosin se
        "jalkajarrutus" jäi uupumaan kokemuslistalta.
        Entinen Mosseni oli myös varsin janoista sorttia.
        Vaappuilua alkoi esiintyä kun Mossen kiihdytti yli
        satasen nopeuteen. 140 lasissa tuli muistaakseni
        jo melkein äitiä ikävä, noin kuvaannollisesti
        sanoen. Kerran istutin erään kaverini Mossen
        rattiin jolloin sain seurata tapahtumarikasta
        koeajoa, vieläpä moottoritiellä. Kaveri loihti
        melkoiset kiromenot ja soitimet kun havaitsi että
        ohjauksen välys oli melkein neljänneskäännöksen
        mittaa. Kaasunpoljin sai osakseen melkoista
        loitsumista vapaan liikkeen osalta. Ja sitten
        mäkilähtö oli aivan oma lukunsa kaverilla. Toista
        kertaa ei suostunut edes istumaan ratin taakse kun
        houkuttelin. Sain makoisat naurut. Että semmosta
        :)


      • Kaviaaria ja kaljaa
        Ex-mosseilija kirjoitti:

        Nautinnollista luettavaa. Kuvailemasi kokemukset
        käyvät hyvin yksiin omieni kanssa, tosin se
        "jalkajarrutus" jäi uupumaan kokemuslistalta.
        Entinen Mosseni oli myös varsin janoista sorttia.
        Vaappuilua alkoi esiintyä kun Mossen kiihdytti yli
        satasen nopeuteen. 140 lasissa tuli muistaakseni
        jo melkein äitiä ikävä, noin kuvaannollisesti
        sanoen. Kerran istutin erään kaverini Mossen
        rattiin jolloin sain seurata tapahtumarikasta
        koeajoa, vieläpä moottoritiellä. Kaveri loihti
        melkoiset kiromenot ja soitimet kun havaitsi että
        ohjauksen välys oli melkein neljänneskäännöksen
        mittaa. Kaasunpoljin sai osakseen melkoista
        loitsumista vapaan liikkeen osalta. Ja sitten
        mäkilähtö oli aivan oma lukunsa kaverilla. Toista
        kertaa ei suostunut edes istumaan ratin taakse kun
        houkuttelin. Sain makoisat naurut. Että semmosta
        :)

        Jäi tuosta pois huomio, että maalipinta sai
        nopeasti tyylikkään mattaefektin, joka sinänsä ei
        poistanut erästä, ainakin tuota yksilöä
        koristanutta ominaisuutta. Korin ruosteensieto
        nimitäin oli ilmiömäinen tuon ajan muihin
        kulkimiin verrattuna. Siinä happanivat pösöt,
        rellut, vauxhallit, esi-corollat ja opelit ihan
        silmissä rinnalla. Saipa joskus sanoa, että viepä
        naapuri tuo Autosi kauemmas, etteivät ruosteet
        tartu Moskaadoon. Vaihteensiirron/kytkimen kanssa
        tuli pikku treenin jälkeen hyvin toimeen ja
        huutavan perän äänikin jäi etupäässä
        ulkopuolisten iloksi. Tämä ujellus oli myös viite
        edellisen jutun "ajurilakkisten jarrumiesten
        laskeutumiseen". Ei tosiaan tiedetty onko mutkan
        takaa tulossa jopa lentokone. Mutta kaikkiaan
        Mosse oli vankkuuden perikuva verrattuna Polski
        Fiat 125p-malliin, tähän todelliseen 4-pyöräiseen
        katastrofiin. Varustelista oli kilometrin
        mittainen, joista pari vempelettä toimi ja itse
        kokonaisuus oli niin paperinen kuin olla saattoi.
        Ja en tänä päivänäkään Mersua veisi Moskadon
        synnyinsijoille, mihin se oli alunperin tehty ja
        siellä kuin kotonaan. Niissä maisemissa vannoisin
        edelleen Mossen, 80 okt. bensan ja pajavasaran
        nimeen.


      • Ex-Mosseilija
        Kaviaaria ja kaljaa kirjoitti:

        Jäi tuosta pois huomio, että maalipinta sai
        nopeasti tyylikkään mattaefektin, joka sinänsä ei
        poistanut erästä, ainakin tuota yksilöä
        koristanutta ominaisuutta. Korin ruosteensieto
        nimitäin oli ilmiömäinen tuon ajan muihin
        kulkimiin verrattuna. Siinä happanivat pösöt,
        rellut, vauxhallit, esi-corollat ja opelit ihan
        silmissä rinnalla. Saipa joskus sanoa, että viepä
        naapuri tuo Autosi kauemmas, etteivät ruosteet
        tartu Moskaadoon. Vaihteensiirron/kytkimen kanssa
        tuli pikku treenin jälkeen hyvin toimeen ja
        huutavan perän äänikin jäi etupäässä
        ulkopuolisten iloksi. Tämä ujellus oli myös viite
        edellisen jutun "ajurilakkisten jarrumiesten
        laskeutumiseen". Ei tosiaan tiedetty onko mutkan
        takaa tulossa jopa lentokone. Mutta kaikkiaan
        Mosse oli vankkuuden perikuva verrattuna Polski
        Fiat 125p-malliin, tähän todelliseen 4-pyöräiseen
        katastrofiin. Varustelista oli kilometrin
        mittainen, joista pari vempelettä toimi ja itse
        kokonaisuus oli niin paperinen kuin olla saattoi.
        Ja en tänä päivänäkään Mersua veisi Moskadon
        synnyinsijoille, mihin se oli alunperin tehty ja
        siellä kuin kotonaan. Niissä maisemissa vannoisin
        edelleen Mossen, 80 okt. bensan ja pajavasaran
        nimeen.

        Tulipa mieleen eräs kolari kyseisellä Mossella.
        Rehellisesti myönnettynä oli oma vikani. Siis,
        tulin kolmion takaa ja jostain ilmestyi eteen
        punainen Skoda. Ei siinä jarrua kerennyt
        kopeloimaan, kylkeen vain että muksahti. Siinä
        sitten tutkimaan että mitenkä kävi. Skodan
        kuskinpuolen takaovi meni totaalisesti matkustamon
        puolelle, Mosseen tuli vain n. ruokalautasen
        kokoluokkaa oleva painauma etukulmaan (lyhty
        säilyi ehjänä, ihme ja kumma!) Siitä sitten
        myöntämään rehellisesti syyllisyytensä ja kysymään
        mitäs maksais. Päästiin sopimukseen ja matka
        jatkui. Joten vankat oli pellit senaikaisissa
        Mosseissa. Sattuipa vielä semmoinen tappaus että
        kauppareissulta palatessa meni käännös pitkäksi
        talvella ja pöläytin lumipenkkaan. Oli
        ihmettelemistä kun kerrassaan mitään ei autosta
        hajonnut. Neuvostoautoksi kiitettävän kestävä
        yksilö mielestäni, tämä takavuosien Mosse.


      • Scandinavia
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Tulipa mieleen eräs kolari kyseisellä Mossella.
        Rehellisesti myönnettynä oli oma vikani. Siis,
        tulin kolmion takaa ja jostain ilmestyi eteen
        punainen Skoda. Ei siinä jarrua kerennyt
        kopeloimaan, kylkeen vain että muksahti. Siinä
        sitten tutkimaan että mitenkä kävi. Skodan
        kuskinpuolen takaovi meni totaalisesti matkustamon
        puolelle, Mosseen tuli vain n. ruokalautasen
        kokoluokkaa oleva painauma etukulmaan (lyhty
        säilyi ehjänä, ihme ja kumma!) Siitä sitten
        myöntämään rehellisesti syyllisyytensä ja kysymään
        mitäs maksais. Päästiin sopimukseen ja matka
        jatkui. Joten vankat oli pellit senaikaisissa
        Mosseissa. Sattuipa vielä semmoinen tappaus että
        kauppareissulta palatessa meni käännös pitkäksi
        talvella ja pöläytin lumipenkkaan. Oli
        ihmettelemistä kun kerrassaan mitään ei autosta
        hajonnut. Neuvostoautoksi kiitettävän kestävä
        yksilö mielestäni, tämä takavuosien Mosse.

        Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
        alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
        ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
        ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
        Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
        säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
        kylmästarttia??;)


      • Ex-Mosseilija
        Scandinavia kirjoitti:

        Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
        alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
        ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
        ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
        Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
        säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
        kylmästarttia??;)

        Kyllä kyseinen Mosse käynnistyi avaimella
        kojelaudasta. Muistaakseni oli vasemman käden
        puolella se virtalukko. Mukavia kommentteja
        huumorilla höystettynä, näitä on ilo lukea. Tulee
        totisesti muistoja mieleen. Mosse oli
        nelivaihteinen, lattiavaihteella. Bensakorkki oli
        ensimmäisellä tankkauksella kovan etsimisen
        takana, oli nimittäin rekisterikilven takana siinä
        mallissa :)


      • Kaviaaria ja kaljaa
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Kyllä kyseinen Mosse käynnistyi avaimella
        kojelaudasta. Muistaakseni oli vasemman käden
        puolella se virtalukko. Mukavia kommentteja
        huumorilla höystettynä, näitä on ilo lukea. Tulee
        totisesti muistoja mieleen. Mosse oli
        nelivaihteinen, lattiavaihteella. Bensakorkki oli
        ensimmäisellä tankkauksella kovan etsimisen
        takana, oli nimittäin rekisterikilven takana siinä
        mallissa :)

        Saksan tuotteisiin. BMW:n piirustuksilla tehty
        moottori tuliki jo ilmi. Mutta siis tämä vasemman
        puoleinen virtalukko. Se on ollut ja nykyään on
        vain Porschessa. Ja miksi siinä? Ratkaisu on
        kilparatojen perua, jolloin kuskit vielä lähtivät
        start-komennolla auton vierestä, avasivat oven,
        käynnistivät ja sitten matkaan. Aikoinaan Porsche
        laski, että kuljettaja voittaa muutaman sekunnin
        osan, kun virta-avain on heti käsillä oven
        puolella ja oikea yläraaja saadaan heti
        vaihteelle. Olisiko Mossella mietitty, että
        samanmoinen äkkilähtö on myös aroilla tarpeen,
        jos vaikka olisi susi persvilloissa liki kiinni
        tai piti päästä karhua karkuun ja rata-autoakin
        nopeammin...;)


      • Ex-Mosseilija
        Kaviaaria ja kaljaa kirjoitti:

        Saksan tuotteisiin. BMW:n piirustuksilla tehty
        moottori tuliki jo ilmi. Mutta siis tämä vasemman
        puoleinen virtalukko. Se on ollut ja nykyään on
        vain Porschessa. Ja miksi siinä? Ratkaisu on
        kilparatojen perua, jolloin kuskit vielä lähtivät
        start-komennolla auton vierestä, avasivat oven,
        käynnistivät ja sitten matkaan. Aikoinaan Porsche
        laski, että kuljettaja voittaa muutaman sekunnin
        osan, kun virta-avain on heti käsillä oven
        puolella ja oikea yläraaja saadaan heti
        vaihteelle. Olisiko Mossella mietitty, että
        samanmoinen äkkilähtö on myös aroilla tarpeen,
        jos vaikka olisi susi persvilloissa liki kiinni
        tai piti päästä karhua karkuun ja rata-autoakin
        nopeammin...;)

        Nyt se selvisi että miksi se oli vasemmalla
        puolella se virtalukko, olipa pahuksen hyvin
        järkeilty! Ne siperian sudet ja karhut sen on
        tietty saanu aikaseksi. Tästä Mossesta vielä,
        keula oli sen verran korkealla että eteen oli
        laitettu matalamman profiilin kumit että näkyy
        maantietä nokan yli. Ja sitten se öljypohjan
        tulppa sai osakseen melkoiset noitumiset
        ennenkuin suostui aukeamaan, voin vakuuttaa.
        Ruostetta tähän Mosseen ei kyllä kovinkaan
        helpolla pesiytynyt. Ja niin, kertaakaan se ei
        jättänyt tien päälle, aina vei perille.


      • jk
        Scandinavia kirjoitti:

        Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
        alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
        ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
        ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
        Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
        säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
        kylmästarttia??;)

        Mun mossessa oli kampi, tosin ei kait kukaan
        tosissaan yrittänyt käynnistää sillä. Etenkään
        talvipakkasilla. Venttiilien säädössä se oli hyvä
        apuväline. Sitäpaitsi, Mosse oli yksi parhaimpia
        lähtemään käyntiin. Lähti pakkasella kuin
        pakkasella. 33 asteen pakkasessakin.


      • Kivari
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Kyllä kyseinen Mosse käynnistyi avaimella
        kojelaudasta. Muistaakseni oli vasemman käden
        puolella se virtalukko. Mukavia kommentteja
        huumorilla höystettynä, näitä on ilo lukea. Tulee
        totisesti muistoja mieleen. Mosse oli
        nelivaihteinen, lattiavaihteella. Bensakorkki oli
        ensimmäisellä tankkauksella kovan etsimisen
        takana, oli nimittäin rekisterikilven takana siinä
        mallissa :)

        Oli siinä veivi. ohjekirjassa luki että jos on kylmä pitää pyörittää muutama kierros veivillä ennen starttausta. Kylmä tarkoitti siperian kylmää siis 45C ja enemmän.


      • Malenkov

        On agraarilegenda että mossen moottori olisi kopioitu bemarista, mosse oli märillä sylinteriputkilla bemu porattu lohkoon, mitat eri, venttiilikoppa on saman näköinen, muuta yhteistä ei ole.


      • Moskiitto

        Juurikin näin :)


      • Anonyymi
        Scandinavia kirjoitti:

        Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
        alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
        ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
        ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
        Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
        säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
        kylmästarttia??;)

        Kyllä niissä oli kyseinen salamarauta.ja mosse myös lähti helposti tällä käyntiin.ja oli toinenkin konsti saada käyntiin,takapyörä tunkilla ilmaan,virrat päälle ja iso valhde silmään.pyörästä heittämällä lähti


      • Anonyymi

        Paskan jauhamista koko juttu sulla ei ole mitään tietoa koko autosta. Hyvä menopeli. Omistanut kyseisen kiesin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskan jauhamista koko juttu sulla ei ole mitään tietoa koko autosta. Hyvä menopeli. Omistanut kyseisen kiesin.

        Hyvä se on punaisten lasien läpi,kun punikilta kysyy


    • jta

      Elitejä liikenteessä pitkään aikaan.

      Naapuri tosin hommasi alkukesästä vm -63 Mossen kunnostettavakseen. Tekniikka pelaa jo, joten seuraavaksi pitäisi kuulemma kajota ulkokuoreen ja penkkien verhouksiin.

      Kärry on täysin alkuperäisessä kunnossa mukaan lukien kojelaudassa törröttävä venäläisin merkinnöin varustettu toimiva AM-radio.

      • Anonyymi

        Onks moskvitsh 400 enää olemassa


    • Samara-Tamara

      nyt sinulla on sitten varmaankin Lada allasi?
      Olen kuullut kehuttavan, että olisi Mossen kanssa
      yhtä hyvää ja lujaa laatua?

      • Ex-Mosseilija

        Itäauto on vieläkin, on vain noita kaukoidän
        ihmeitä, nousevan auringon maasta kotoisin. Tällä
        hetkellä olemme oikein tyytyväisiä tähän
        nykyiseen autoomme. Mutta Mossessa oli sitä
        jotain, pakko myöntää.


      • Kaviaaria ja kaljaa
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Itäauto on vieläkin, on vain noita kaukoidän
        ihmeitä, nousevan auringon maasta kotoisin. Tällä
        hetkellä olemme oikein tyytyväisiä tähän
        nykyiseen autoomme. Mutta Mossessa oli sitä
        jotain, pakko myöntää.

        Tässä vielä yksi episodi näin muistin aikaan.
        Tämä mosse ei ollut perheessä, vaan nuapurilla.
        Paikallisen suuren elintarviketehtailijan tytärtä
        oli tapana tuoda koulun pihaan firman
        edustuspelillä, muistaakseni mustalla Dodge
        Monacolla, oikein kuljettajan kanssa, joka
        tietenkin avasi takaoven nuorelle neidille.
        Urheilupäivänä kun sällit vietiin
        kiekkokasseineen kouluun oikein autolla, oli
        ehdoton kielto mennä mossella pihaan
        asti...siinähän olisi ollut oiva koulukiusamisen
        siemen, joten väki piti jättää mutkan taakse 500
        m päähän. Taustaksi, että kiesin takaovet eivät
        suostuneet talvipakkasilla aukeamaan sisältä
        käsin. Kerranpa oli kiire ja kyyti tuli pihaan
        asti ja juuri silloin tietenkin Dodgen
        vanaveteen. Sanoisinko, että jengi oli ihmeissään
        kun lakkipäisen lakeijan ovishown jälkeen Luosto-
        pipoinen kuski hyppäsi mossen puikoista ja avasi
        takaovet kölveille saman kaavan mukaan. Remakka
        oli melkoinen, ja koko tahaton temppu
        noteerattiin paremman luokan vittuiluksi ja
        mustapeltinen nolatuksi. Hienot koulukyydit
        neidiltä katkesivat hyväksi toviksi ja kulki
        bussilla siinä kuin muutkin.


      • Ex-Mosseilija
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Itäauto on vieläkin, on vain noita kaukoidän
        ihmeitä, nousevan auringon maasta kotoisin. Tällä
        hetkellä olemme oikein tyytyväisiä tähän
        nykyiseen autoomme. Mutta Mossessa oli sitä
        jotain, pakko myöntää.

        Muistin erään syystalven loskakelin, ajelin
        Mossella eräällä valtatiellä. Siinä jossain
        vaiheessa nuo pissapojat päättivät lopettaa
        lorottelunsa kesken loskan lennon. Siinä sitä
        sitten ajettiin sokkona kuin lepakko konsanaan.
        Piti sivulasista katsoa, missä kohtaa keskiviiva
        kulki ja pysäyttää levikkeelle kun tilaisuus tuli.
        Hetkosen tuumailtua kouhaisin lunta ja rätkin sitä
        tuulilasiin. Kävihän se pissapojasta kunhan suli
        tarpeeksi ja eikun matkaan vain. Mukavan monta
        taukoa tuli sillä matkalla pidettyä ja monta
        jännittävää tilannetta koettua. Perille päästiin
        kuin päästiinkin ehjin nahoin :)


    • jk

      Tässä on ollut hyviä ja mukavia juttuja Mossesta,
      kiitos niistä.

      1500 oli nopea, ehkä pikkuisen liiankin nopea
      jarruihin nähden. Jarrut olivat muutenkin
      oikukkaat, niitä sai säätää joka kerta kohdalleen
      katsastukseen mennessä. Joka kerta katsastusmies
      katsoi muikeana dynamometrin viisareita...

      Ajo-ominaisuudet ovat oma juttunsa. Mosse on
      tehty huonoille teille, ja sille sopii
      huomattavasti paremmin kuin serkkunsa takaveto-
      Lada. Talvella nämä ominaisuudet tulevat hyvin
      esille.Liikkeelle lähtökyky on selvästi parempi
      ja hallittavuus, kunhan ei yrittänyt kylki edellä
      menoa. Hidas ohjaus ei oikein ollut sovelias
      siihen.
      Kesällä ja suoralla tiellä mossea joutuu
      ohjamaan, ettei se mene toiselle kaistalle.
      Kaarreominaisuudet ovat oma juttunsa. Ensi kerran
      kun ajoin vähän reilummin mutkaa, niin se tuntui
      kaatuvan. Mutta en onnistunut koskaan kaatamaan
      mossea, vaikka yritin entisen työpaikkani
      pihassa.
      Mosseen ei kannata ostaa turhan kalliita
      stereoita, sen verran meluisa.
      Muistoihin kuuluu sekin, kun haettiin nahkasohva
      Mustikkamaalta. Sohva katolle ja 5 jätkää
      kuormaksi. Oli siinä kai ihmettelemistä
      Itäväylällä.
      Ja sekin kun tulin Lahdentietä kaasupohjassa,
      hirveä möykkä ja 160 km mittarissa. Siinä oli
      bemareilla ihmettelemistä.

      Kaikista huonoista puolista huolimatta Mosse on
      sympaattinen ja huoleton auto, ei tarvinnut joka
      naarmusta polttaa päreitä.

      • Ex-Mosseilija

        Totta, nämä ovat mukavia, tosielämään liittyneitä
        muistoja. Mosse oli todellakin ihan oma lukunsa,
        sen ajamisessa ja käsittelemisessä oppi
        oivallisesti autoilun niksit, kun ne piti ihan
        opettelemalla oppia. Mossen jälkeen tulleet
        automerkit ovat sitten olleet merkillisen
        helpontuntuisia ajaa :) Lisäsit muuten yhden
        kokemuksen tästä Mossesta, perän
        luisto-ominaisuuden. Entinen Mosseni oli
        kaarteessa todellinen liukumiina, sai olla
        tarkkana kaasun kanssa, ettei olisi lähtenyt
        kylkimyyrynä ojan pohjaa kohti. Pari kertaa kun
        lähti perä liukumaan, sitä oppi tosiaan, miten
        kaasua kuuluu käyttää: hienostuneesti ja
        hissunkissun kurvissa. Suoralla oli sitten toinen
        juttunsa, lapikasta lattiaan ihan surutta :)


      • Miss caviar
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Totta, nämä ovat mukavia, tosielämään liittyneitä
        muistoja. Mosse oli todellakin ihan oma lukunsa,
        sen ajamisessa ja käsittelemisessä oppi
        oivallisesti autoilun niksit, kun ne piti ihan
        opettelemalla oppia. Mossen jälkeen tulleet
        automerkit ovat sitten olleet merkillisen
        helpontuntuisia ajaa :) Lisäsit muuten yhden
        kokemuksen tästä Mossesta, perän
        luisto-ominaisuuden. Entinen Mosseni oli
        kaarteessa todellinen liukumiina, sai olla
        tarkkana kaasun kanssa, ettei olisi lähtenyt
        kylkimyyrynä ojan pohjaa kohti. Pari kertaa kun
        lähti perä liukumaan, sitä oppi tosiaan, miten
        kaasua kuuluu käyttää: hienostuneesti ja
        hissunkissun kurvissa. Suoralla oli sitten toinen
        juttunsa, lapikasta lattiaan ihan surutta :)

        Mulla oli Mossessa nastattomat ja niillä pärjäsin
        oikein hyvin koko talven täällä Hesassa.

        Mutka-ajo sujui talvella siihen asti hyvin, kunnes
        nopeutta oli liikaa. Hidas ohjaus ei oikein
        antanut anteeksi. Mutta takaveto-Lada jää
        reippaasti toiseksi Mosselle talvella...

        Ah niitä sähkölaitteita. Ne toimivat ihan
        tyydyttävästi, mitä nyt joskus ajovalot räpsy
        monttujen kohdalla. No sekin oli helposti
        korjattavissa. Ne sulakkeet, sopivaa sulakelankaa
        entisen palanneen tilalle. Toimiva ratkaisu sekin.


      • Ex-Mosseilija
        Miss caviar kirjoitti:

        Mulla oli Mossessa nastattomat ja niillä pärjäsin
        oikein hyvin koko talven täällä Hesassa.

        Mutka-ajo sujui talvella siihen asti hyvin, kunnes
        nopeutta oli liikaa. Hidas ohjaus ei oikein
        antanut anteeksi. Mutta takaveto-Lada jää
        reippaasti toiseksi Mosselle talvella...

        Ah niitä sähkölaitteita. Ne toimivat ihan
        tyydyttävästi, mitä nyt joskus ajovalot räpsy
        monttujen kohdalla. No sekin oli helposti
        korjattavissa. Ne sulakkeet, sopivaa sulakelankaa
        entisen palanneen tilalle. Toimiva ratkaisu sekin.

        Totta haastelet. Muistin juuri pari uutta
        kokemusta silloisesta Mossesta. Ajelin nuorena
        miehenä eräässä kaupungissa siellä jossain.
        Tarkoitus oli parkkeerata Mosse parkkiin ja
        jalkautua patikkamieheksi. Sopiva parkkikenttä
        löytyikin ja ryhdyin asettelemaan Mossea ruutuun.
        Siinäpä kävi niin, etten huomannut ruudun päässä
        olevan varsin korkeat pidätinkivet. Kävi niin,
        että parkkasin auton komean kumahduksen säestämänä
        pilttuuseen niin että kyllä kuului. Siinä sitten
        kattomaan pikkupaniikissa, miten kävi. Öljypohjaan
        tuli muikea uusiomuotoilu, ehjänä säilyi! Siinä
        sitten ihmettelemään kaikki mualiman ihmeet Mossen
        lujuudesta. Lisäksi Mossen ilmastointi oli aivan
        omaa luokkaansa, tuuletusräppänöitten virkaa
        hoitelivat varsin kunniakkaasti ovien karmit,
        jotka olivat muotoillut varsin huolettomasti,
        mojovat olivat suhinat ja hiusten hulmuamiset kun
        Mossella satasta päästeli :)


      • miss caviar
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Totta haastelet. Muistin juuri pari uutta
        kokemusta silloisesta Mossesta. Ajelin nuorena
        miehenä eräässä kaupungissa siellä jossain.
        Tarkoitus oli parkkeerata Mosse parkkiin ja
        jalkautua patikkamieheksi. Sopiva parkkikenttä
        löytyikin ja ryhdyin asettelemaan Mossea ruutuun.
        Siinäpä kävi niin, etten huomannut ruudun päässä
        olevan varsin korkeat pidätinkivet. Kävi niin,
        että parkkasin auton komean kumahduksen säestämänä
        pilttuuseen niin että kyllä kuului. Siinä sitten
        kattomaan pikkupaniikissa, miten kävi. Öljypohjaan
        tuli muikea uusiomuotoilu, ehjänä säilyi! Siinä
        sitten ihmettelemään kaikki mualiman ihmeet Mossen
        lujuudesta. Lisäksi Mossen ilmastointi oli aivan
        omaa luokkaansa, tuuletusräppänöitten virkaa
        hoitelivat varsin kunniakkaasti ovien karmit,
        jotka olivat muotoillut varsin huolettomasti,
        mojovat olivat suhinat ja hiusten hulmuamiset kun
        Mossella satasta päästeli :)

        Oli Mossessa käytännöllisiä asioita. Nimittäin
        tuulilasin vieressä olevan ilmanottoräppänän sai
        sisäpuolelta suljettua, kun vaan löysi oikea
        stongan sieltä jostain kojelaudan alapuolelta.
        Sieltä löytyi syylärin suojapellin käyttönarukin,
        ei tarvinnut pahvia ängetä syylärin eteen
        talvella!
        Mosse oli yksi parhaista lähtemään käyntiin
        talvella. Talvella sai pitää kunnon karvahattua
        päässä sisälläkin, sinne mahtui hyvin.


      • Vihreä 1500
        Ex-Mosseilija kirjoitti:

        Totta haastelet. Muistin juuri pari uutta
        kokemusta silloisesta Mossesta. Ajelin nuorena
        miehenä eräässä kaupungissa siellä jossain.
        Tarkoitus oli parkkeerata Mosse parkkiin ja
        jalkautua patikkamieheksi. Sopiva parkkikenttä
        löytyikin ja ryhdyin asettelemaan Mossea ruutuun.
        Siinäpä kävi niin, etten huomannut ruudun päässä
        olevan varsin korkeat pidätinkivet. Kävi niin,
        että parkkasin auton komean kumahduksen säestämänä
        pilttuuseen niin että kyllä kuului. Siinä sitten
        kattomaan pikkupaniikissa, miten kävi. Öljypohjaan
        tuli muikea uusiomuotoilu, ehjänä säilyi! Siinä
        sitten ihmettelemään kaikki mualiman ihmeet Mossen
        lujuudesta. Lisäksi Mossen ilmastointi oli aivan
        omaa luokkaansa, tuuletusräppänöitten virkaa
        hoitelivat varsin kunniakkaasti ovien karmit,
        jotka olivat muotoillut varsin huolettomasti,
        mojovat olivat suhinat ja hiusten hulmuamiset kun
        Mossella satasta päästeli :)

        80-luvun alussa lähdettiin Rovaniemeltä marjaan. Loppumatka oli tosi monttuista kosteahkoa polkua jossa oli korkeita heinätupaksia rengasurien välissä. Yksi kätki sitten korkeahkon kiven. Kolaus oli mieleenjäävä. Öljypohjaan tuli syvä painauma, mutta öljyt pysyi sisässä. Nykyautolla pohja olisi ollut murusina ja matkalaisilla äitiä ikävä.


      • asdafa
        Vihreä 1500 kirjoitti:

        80-luvun alussa lähdettiin Rovaniemeltä marjaan. Loppumatka oli tosi monttuista kosteahkoa polkua jossa oli korkeita heinätupaksia rengasurien välissä. Yksi kätki sitten korkeahkon kiven. Kolaus oli mieleenjäävä. Öljypohjaan tuli syvä painauma, mutta öljyt pysyi sisässä. Nykyautolla pohja olisi ollut murusina ja matkalaisilla äitiä ikävä.

        itelle kelpais volga m24. lada 1600 2106 ja wartburg 353. skoda 120ls. ja 3 moskvitshia


    • VAZ-2107

      http://www.nettiauto.com/moskvitsh/elite/116495

      Eli hintaa on 21900euroa... vm. 1977.. Että näitten arvot nousee, niin Ladan kun Moskvitsh Eliten, kuin Vogankin.

      Sama autoliike Volga, hieman laitettu 19.900€uroa, että saa siinä hyvät kyydit, tuohon rahaan.

    • Ladalla daa

      Kysymyksesi oli hyvä, mutta palsta on väärä! Täällä keskustellaan Ladoista ja jos vetoat siihen, että molemmat valmistetaan samassa maassa niin seuraava kysyy täällä jotain Tupolevin matkustajakoneista ja Iljushinin kuljetuskoneista..............

    • hanskalokerossa

      Niitä Elitejä ei taida paljoa liikenteessä olla, muuten kuin vähän ajettuja yksilöitä ;-)

      On nimittäin ainoa automalli, jonka 30 tkm kestotesti jouduttiin Tuulilasi-lehdessä lopettamaan kesken. Auto ei kerta kaikkiaan pysynyt kasassa loppuun saakka! Vaihteisto jouduttiin esimerkiksi hitsaamaan kiinnikkeistään useamman kerran takaisin paikoilleen kun meinasi tippua tielle. Jarrut oli luokattomat.
      Ja testiinkin se otettiin kuulemma lähinnä ulkopoliittisen painostuksen takia ...

      Heikomman esityksen taisi kyetä tarjoamaan vain maailman huonoimmaksi rankattu automalli, samasta ilmansuunnasta kotoisin oleva Jalta ...

      • Sony

        Se työllistää ihmisen. Entäpä tänään?
        Mennään merkkin ja elektroniikka puolelle.
        Ostin Sony merkkisen RDR-HX710 DVD soittimen 250 kovalevyllä oleva ja kirjoittava soitin, ns. laatua.
        vuosi ja ns. normaalia käyttöä. Kirjoittava asema alkoi herjata levy likainen, siis uusi levy.
        Välillä kirjoitti ja käytin jopa Sonyn omia levyjä. No katsoa sitä ohjelmia voi ja nauhottaa, mutta tuo kirjoitus ei enää onnistu. Eli reilu vuosi.
        Entäpä kaverini. Osti samanlaisen suurinpiirtein samoihin aikoihin, eli silloin maksoi aika paljon noi Sonyn vehkeet. Hänelle ilmaantui sama ongelma ja sitten huoltoon, tietysti takuu oli mennyt jo umpeen.
        Huolto avasi ja kertoi että ei kannata korjata, on niin paljon uusittava ja se kirjoitus osa on made in China.
        Eli näin merkki on pilannut maineensa.
        Ei sitä laatua ole, mutta Venäjältä kohta laatua on, enemmän kuin lännessä .- .-

        http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1242
        testi ei kerro kestävyyttä, olisivatpa katsoneet sisälle.


      • Mossemimmi

        Ensimmäinen autoni oli isovanhemmilta peritty Elite 1300, vuosimalli taisi olla -70.
        Ihan kelpo ajopeli kaupunkiliikenteeseen kun oppi ne muutamat Mossen käynnistykseen liittyvät niksit. Käynnistäminen tuotti alussa tuskaa usein.
        Maantieajo suorastaan pelotti aluksi nuorta naisimmeistä jos yritti pysyä muun liikenteen tahdissa mutta kaikkeen tottuu.
        Ajelin tuolla punaisella kaunottarella monet vuodet ja ystävien neuvoista ja ohjeista piittaamatta vaihdoin sen vielä aikanaan Elite 1500: seen.


      • kojlip
        Mossemimmi kirjoitti:

        Ensimmäinen autoni oli isovanhemmilta peritty Elite 1300, vuosimalli taisi olla -70.
        Ihan kelpo ajopeli kaupunkiliikenteeseen kun oppi ne muutamat Mossen käynnistykseen liittyvät niksit. Käynnistäminen tuotti alussa tuskaa usein.
        Maantieajo suorastaan pelotti aluksi nuorta naisimmeistä jos yritti pysyä muun liikenteen tahdissa mutta kaikkeen tottuu.
        Ajelin tuolla punaisella kaunottarella monet vuodet ja ystävien neuvoista ja ohjeista piittaamatta vaihdoin sen vielä aikanaan Elite 1500: seen.

        Tuolla vuosia aiemmin kirjoitetuissa ihmettelivät että lähteekö veivistä käyntiin Mosse, itsellä oli Lada 1200 L, käytettynä ostettu ja veivi puuttui. Tein siihen veivin, oli kätevä apu venttiili- ja sytytyksen säädössä ja kerran toimenpiteiden jälkeen tiellä ajaessa ihmettelin vastaantulijoiden iloista ilmettä ja kulkupelin pysäytettyäni huomasin veivin jääneen keulaan, oli pysynyt matkassa. Latukka kyllä lähti veivistäkin käyntiin, virta päälle ja nykäisy veivistä, iloinen kehräys alkoi kuulua pellin alta, tietenkin jakoketjun säestämänä. Myin pois 80-luvun lopulla, myyjä sanoi että aja pihaan vaikka kymmenen niin maksaa saman hinnan kaikista, et kerkiä pihaan niitä ajaa kun hän myy. Venäläisille. Maksoivat hyvin siihen aikaan. Ei ihme että kauppaneuvos Paukkukin tuumasi että parempi tuote kuin hänen jauhomakkarat, satasella kun ostaa ja tonnilla myy niin hänen jauhomakkaran katekin on huonompi.


      • Anonyymi
        Mossemimmi kirjoitti:

        Ensimmäinen autoni oli isovanhemmilta peritty Elite 1300, vuosimalli taisi olla -70.
        Ihan kelpo ajopeli kaupunkiliikenteeseen kun oppi ne muutamat Mossen käynnistykseen liittyvät niksit. Käynnistäminen tuotti alussa tuskaa usein.
        Maantieajo suorastaan pelotti aluksi nuorta naisimmeistä jos yritti pysyä muun liikenteen tahdissa mutta kaikkeen tottuu.
        Ajelin tuolla punaisella kaunottarella monet vuodet ja ystävien neuvoista ja ohjeista piittaamatta vaihdoin sen vielä aikanaan Elite 1500: seen.

        Se 1300M taisi olla ominisuuksien puolesta "tasapainoisempi" kuin 1500 mutta kuinka oli käytännössä...?


    • Neckarsulmer

      Ryssien tekeleiden kohdalla piti yestit keskeyttää, mutta kun vaikka SAKSASTA NSU:n moottori oli hileinä alle 30tkm, se olikin trendikkäämpää ja normaalimpaa, juurikin kalliimmassa kinnerissä!?

      • Anonyymi

        Viimeinen valmistettu NSU oli VW K70 jossa oli tuo NSU:n oma moottori kuulemma kävi kuin betonimylly jo uudesta lähtien silti hintaa oli kuin mersulla


    • Sportage1

      Tuosta mossesta oli myös ralli versio jossa moottori oli oikea Twincam, kaksi yläpuolista nokkaa siinä oli, eräs Kouvolalainen autokauppiaskin muistaakseni sellaisella jonkun jyskälän taisi ajaa.

      • kierosmosse

        Ja eikös mossen 1500 moottori ole BMW lisenssi kone?

        Sitä ei haluta muistella mistä moottoritekniikka on peräisin?


      • Turbolada

        Olisiko ollut edesmenneen KK-Auton autokauppias R. Kossila??


      • jäimuut

        Ja tuhat viissatanen tais kulkea ainakin 180 kertoo tutut.oli kuulemma tanssireissuilla ohittamaton peli


    • No ailleen

      Joo enpä enempi tarkoitushakuisia autotestijuttuja ole nähnyt kuin mitä Tuulilasi on aikoinaan itäautoista tehny. Ja Mossen testiin viitaten -eiköhän hitsarin vaihtaminen olisi ollut paikallaan jos monta kertaa pettäny...

    • Erik II

      Se myytti että Mossen kone on kopio BMW:n koneesta on väärä. Venttiilikoppa on saman näköinen ja siihen se yhtäläisyys jääkin.

      • mossea

        Ihanko venäläinen kone oli?


      • eibemarimosse

        Vuonna 1967 tuotettiin Ufan moottoritehtaalla 1500 cm³:n iskutilavuuksinen moottori (80 hv SAE), jonka rakenne muistuttaa BMW:n moottoreita. Yhteistyötä ei tiettävästi moottorin suunnittelussa kuitenkaan ollut. Tekniikan Maailma -lehti vertaili BMW:n ja Moskvitshin maahantuojien avustuksella moottorinosia, ja johtopäätöksenä oli, että Moskvitšin moottorin osat eivät sopineet BMW-moottoreihin. Tällä moottorilla varustettiin sittemmin kaikki takavetoiset Moskvitšit: Mallit 412, 1500 ja 2140. Nämä olivat kaikki 408 malliin perustuvia, rakenteeltaan ja korin ulkoisilta muodoiltaan modernisoituja ja paranneltuja malleja. 1970-luvulla mukaan tuli myös avolavapakettiauto Elite Pickup. 1970-luvun loppupuolella Eliten etusäleikkö, ovien kahvat, kojelauta ja takavalot uusittiin ja erilliset tuuletusikkunat jäivät pois etuovista.

        1986 lanseerattiin etuvetoinen Moskvitš 2141 Aleko, joka oli ulkonäöltään hyvin samanlainen kuin iso Talbot. Mitään yhteistyötä näidenkään tehtaiden välillä ei ollut, vaikka monet ratkaisut olivat samankaltaisia. Monia prototyypeiksi jääneitä yritelmiä oli myös, mm. Moskvitš Kalita ja Knjaz Vladimir.

        Kaikkiaan Moskvitšeja tuotettiin yli neljä miljoonaa kappaletta. Tärkeimmät länsimaiset vientimaat olivat Suomi, Norja, Kreikka ja Itävalta. Belgiassa toimiva kokoonpanotehdas, Scaldia-Volga, kokosi Moskvitšeja merkillä Scaldia ja niitä varustettiin myös Perkins-dieselillä.

        OAO Moskvitsh ajautui konkurssiin 2002. Renaultin omistama Moskvitsh -tavaramerkki on otettu 2010 -luvun puolivälissä uudelleen käyttöön sellaisina malleina, kuin Duster ja Dacia.

        Moskvitš Suomessa

        wikipedia


      • Anonyymi
        mossea kirjoitti:

        Ihanko venäläinen kone oli?

        Poikkesiko Eliten moottori paljon edeltävästä Scandinavia 403 mallin moottorista?


    • Sportage1

      Tuosta mossesta oli myös rallikäyttöön tehty Twincam versio, Konelalla oli ainakin sellainen ja taisi edesmennyt Rampe Kossilakin sellaisella ajella.

    • Kanto.

      Ensimmäinen Elite minulla oli vm. 66 se nelilamppuinen. Seuraava oil farmari mallia 1500M olikohan vm.75 siitten pikup se lavamalli. Siinä oli myös 1500:nen kone. Kilometrejä en enään muista minkä verran ajoin niillä, mutta kaikki ajot mitä silloin piti niin niillä ajoin. Moottori remontteja, eikä kytkimiin ja vaihdelaatikko remontteja ei tarvinnut tehdä yhteenkään Eliteen. Hyviä autoja olivat, tyytyväinen olin niihin.

      • Elitedeluxe

        siis.Nelilamppuinen,60-luvun puolella oli isällä,Koneremppa piti tehdä sekä perä,jo aika alussa.Varmaan huonoa tuuria.
        Uutena haki Konelasta.


    • meijämummo

      Tuosta ladan kammella käynnistämisestä,isäukollani oli 1200L malli josks 80 luvulla.Kerran yritettyään lähteä liikenteeseen ei lada startannutkaan(startissa vika).Isukki kaivoi takakontista kammen ja työnsi sen etupuskurissa olevaan reikään ,avasi konepellin ja skäänsi virranjakajan vieressä olevaa rinkulaa,joka on tarkoitettu juuri kampikäynnistämistä varten.Siintä sytkä ennakkoa vähän myöhäsemmäle,saatta nimittäin lyödä näpeille se kampi ,jos ei heti käynnistykkään,pari pyöräytystä ja itämaan ihme heräsi henkiin.Heitti kammen apukuskin jalkatilaan ja sano "kai se sieltä kaupan pihastakin lähtee".Oli se lähteny kun teki saman tempun.Vieressä oleva opel kuski oli kattonu et mitä tuo äijä tekee.Isukki laitto uuden starttimoottorin ladaan ei tarvinnu sen jälkeen kammella käynnistellä.

    • Propagandalada

      Olen tosi itä-autoilija, kun voin mainita vieläkin ajavani moskvits 2140:lla vm:1985 kesäisin... Oli jo kesän 2014 käyttiksenä lyhyehkössä ajossa ja kesässä tuli 5000km:ä. Toimi hyvin käytössä, vaan vauhtia 70 ei kehannu ylittää, kun kone huuti kuin teuraalle vietävä sika... Viides vaihde olisi pitänyt olla, vaan ajo-ominaisuudet olisivat muuttuneet ajo-omituisuuksi yli 80km/h ajettaessa :) Kokeilin jyrkässä alamäessä kulkua ja kulkuneuvo kulki noin 120km/h... Meno oli vaarallista ja melu korvia huumaavaa...

      Viime kesänä ajoin mossella vain parisen viikkoa ja laitoin ajokin seisomaan, kun en kehdannu maksaa vakuutuksia kahdesta autosta. Ensi kesänä taas otan mossen liikenteeseen jo kevään rospuutto keliin ja säästän käyttöautoani samaraa.

      Mosse on mennyt hyvin katsastuksista läpi viime vuosina, tosin taka kaaret alkaa lahota. Pakokaasu testiin on saanut kaasutinta säätää aina ja muutamia paikkoja on hitsattu pohjaan...

      Kova peli on toi mosse, kun on kestänyt noin 30 vuotta ulkona pahemmin ruostumatta. Ensi kesänä koitan myydä mossea pois, kun se ansaitsisi museoinnin eikä vain ajoa. Taka kaariakin olisi tyhmää korjata ilman koko auton maalausta ja tekniikka tarvitsisi täyden läpikäynnin...

      Ajelen mossella heinäkuun alkuun, jos tekniikka ei petä. Laitan sitten myyntiin, jos toinen myynti autoni Ford Escort -86 menee läpi katsastuksesta ilman suurempia korjauksia... Muutoin mossella ajelen vuoden loppuun...

    • rallipappa

      Kaikenhan ne kopioi venäjällä.1500M laatikko oli aikaan LOTUS CORTINAN HEWLAND kopio,kolmosella menttin yli sataa,melkein 120 täysillä kierroksilla.varaosakirjoista SACHS kytkinlevy nro xxx" soveltuvuudet LOTUS CORTINA ja ELite 1500M keskiö 25,4mm"Mossen ainoa tuumanen osa!.NYt vielä huomasin että lattiakepin siiirtovivusto muistuttaa huomattavsati FORD TOPLOADER laatikon,mikä oli AC COBRA netistä läytyv'' kuvaa!.Melkein suorahampainen laatikko (äänekäs siksi)mutta pienet tehohäviöt,Moottoriviesti aikanaan mittasi takapyöristä enenmmäm tehoa kuin DATSUN 1600,totesivat"tehoa pitää olla enemmän kuin ilmoitetaan 80HV,tai tosipienet häviöt.Liikaa painoa ja korkeutta kilpahommiin,VOLGAN lyhennetyikka jousilla jäykkeni ja madaltui.Olin 70-l rallitallis asentajana,en Mossen

    • rallipappa

      Mossen sylinterimitatkin oli kopioitu LOTUS CORTINASTA 82mm mäntä olikos 76mm isku?.Ilmeiseti sillä männänhalkaisijalla saa suuret venttiilit? ja hengitää kierroksilla.6500rm venttiilin jouset sekosi ja ei ottanut enempää,ei tullut tuhoa.

      • 70km-maksimi

        Valtavista tehoistaan huolimatta sillä 1500M.lläkään ei saanut ajaa yli 70 km/h muuten paloi joku venttilli. Noh muutenkin tietty jo historiakamaa


      • Anonyymi
        70km-maksimi kirjoitti:

        Valtavista tehoistaan huolimatta sillä 1500M.lläkään ei saanut ajaa yli 70 km/h muuten paloi joku venttilli. Noh muutenkin tietty jo historiakamaa

        Olisiko noihin saanut teetettyä paremmat kannet ja länsimaissa tehdyt venttiilit?


    • rallipappa

      Nuorena kun kiinostuttiin virittämisestä,otettiin 2mm kannesta pois ja vauhtipyörää kevennettiin!.Vietiin amiksen opettajalle näytille,sanoi "mistähän saatais 1mm lisää kanteen".Kävi niin kuumana että suli mäntä tai paloi venttiili viikos.Ope sanoi "noin mekin nuorena tehtiin kun mitään ei tiedetty!.Moottoriviesti purki kestotestin jlk MOSSEN koneen" Onhan valtava kampiakseli kuin 2-Lkonees,vastapainot".Siihenkin syy löytyi.LOTUS kehitti cortinaa Colin Duckworth? muistaakseni kirjoitti mm 1963 TMssä julkaistu myös "Vastapainojen suurentaminen pienentää laakeripaineita", kampiakselien eräissä vaikeissa kuolokohdissa?.

    • mossemuistoja

      En tiedä miksi minulla on Mossesta kovinkin paljon erilaiset kokemukset mitä monella kommentoijalla, nimittäin ne on enimmäkseen positiivisia. Perheemme ensimmäinen auto oli "Terästetty Elite 1500 M", vuosi oli 1971. Sillä isäni ajoi monta vuotta, korosti minulle pikku poikana, että auto pitää huolella sisäänajaa, että koneesta tulee kestävä ja toimiva. Niin hän tekikin, ja myös huolsi auton aina Konelassa huoltoohjelman mukaisesti, osti siihen melkein alkuunsa uudet renkaat, jolloin ajo-ominaisuudet muuttuivat aivan oleellisesti verrattuna alkuperäisillä ajoon. Tehtiin pitkiäkin reissuja ilman mitään ongelmia, mutta se jäi mieleen kun kerran sattui tilanne, että pakki ei mennyt päälle kunnolla, ja siihen joutui sitten soittamaan ohjetta, niin huoltomies neuvoi irroittamaan vaihdekepin juuresta haitarikumin ja tipauttamaan öljytipan kuulaan, joka kytki peruutusvalon päälle pakkia kytkiessä, ja siinä se korjaus oli tehty hetkessä -en tiedä vieläkään olisiko tuo voitelu jäänyt sitten jossain määräaiakaishullossa tekemättä. Itse ajokortin saatuani ajoin vielä vuosia samalla autolla, ja nuori kun olin, niin oli sillä mukava kiusata länsiautoja "kilpa-ajoissa", etenkin kun olivat kaksi tai kolme kertaa kalliimpia menijöitä. Tehostetut jarrutkin toimi koko auton käyttöajan erinomaisesti, enkä mitään ongelmaa niissä nähnyt -päin vastoin auto pysähtyi helposti ja nopeasti tarvittaessa, vieläpä pienellä poljinvoimalla hyvän alipainetehostimen ansiosta. Oli soratie tai talvikeli, niin koskaan ei tullut tilannetta että olisi kovassakaan menossa ns. karannut lapasesta.

    • rallipappa

      Isällä oli Moskvitch kun oli töissä liikkessä missä niitä myytiin,piti suosia omaa merkkiä(ei pakko ollut).Kävin TEKUA ja pitkät päivät,oma auto hajosi ja kävin koulua isän mossella,sekin hajosi.Siinä oli joku tyyppivika 2 pytyn pakoventtiili paloi helposti.Ilmeisesti imusarja jakoi epätasaisesti bensan kun tulppakin oli erivärinen palojalki,kävi 2 laihalla?En kerennyt korjata oli opiskelussa kiirettä.Vieras asentaja sanoi se on tyyppivikaa.Oli täyskuparinen kannentiiviste,jo silloin moni ei osannut asentaa vaati 4 eri kiristykset.Nyt taas on metalli tiivisteitä.Kerran jäin Kuumolan tanssilavalla nokka seinääpäin ja pakki ei mennyt päälle,onnek ei ollu saattikeikka.Kun kaikki oli lähteneet ryömin alta laittaan pakin päälle siirtovivusta,ne kului nivelet väljäksi ja kepin apapään nailonholkit.

    • rallipappa

      mossessa oli suunittelu(kopiointi) hyvä,mutta poliitikot määräs nostaan maavaraa huonojen teidentakia ja käyttään tuotannossa olemassaolevia osia jolloin paketti heikkeni.Samoin jos valmistuksessa työntekijät olis käyttäneet ruokatunnilla muuta ruokajuomaa kuin VODKA.

    • olinkonelassakauan

      tutha enään kirjoittaa,mutta joka mosse ja lada tuli tutuksi konla-autossa lauttasaaressa heikkiläntiellä.silloin oli konelan pomona johtaja lappalainen ja korjaamo päällikönä kisonen.Eli aikaa on menyt jo ohi.

    • Propagandalada

      Ei anneta menneisyyden kuolla, vaan pidetään tutun merkin nimeä kansakunnan muistissa. Mosset on helppoja harraste-autoja museo-auto piireissä. Lada merkin soisi tulevan uudelleen myyntiin pohjoismaissa... Kirjoittelee jeppe joka ei haluaisi maailman "nykyaikaistuvan"... Toimin ns. kehityksen jarruna, kun käytän mossea, ladaa, salora 32"vm.1982, nokian 5110-puhelinta ja toisten tietokoneita. En soisi lada merkin häviävän...

    • 8765

      Kaverilla Mosse aihiona, aikeena laittaa BMW kolmelitrainen V8 ja etuakselisto, taakse myös jotain vastaavaa. Saa nähdä miten sen saa katsastettua...

      • retrotykki

        Saapi katsastettua, jos kunnostaa aihion katsastus kuntoon, ja katsastaa ns. pitkälle leimalle... Vaihtaa sitten joutuin tekniikan ja lähtee kylille kusetteleen nuoriso rasseja liikenne valoissa... Sekun on silleen että alustan muutoksia ei voi tehdä ja moottori tehoa saa kohottaa vain 20-25% alkuperäisestä. Hankkimalla uudet kilvet, jossa katsastus aika on elokuussa(rekisteri kilven vika nro. määrää) voi pitää ajokkia liikenteessä kaksi kesää ns. "virallisesti"...

        Se on sitten muistettava että "kissalan poikien" tullessa pitää olla nätisti ja katsastuksen päättyessä poistettava ajokki ajosta ja myytävä esim. jäärata-autoksi...

        Sen vielä mainitsen, että ajokin pitäisi muistuttaa mossea ulkoisesti... Suosittelisin käyttämään alkuperäisiä alustan osia ja alkuperäistä taka-akselia "kemppi-lukolla" ja tietenkin yksi pakoputki takana näkyvillä ja toinen piilossa alustassa. Eri auton vanteet ja tupla putkisto heti herättää huomion "kissalan pojissa"...

        Itse tyydyn ajamaan vm.1985 moskvits Elitelläni ihan alkuperäisenä, kun tekniikka soveltuu korille... Tympäydyin perässä roikkujiin viime viikolla, kun omalla mossella pääsee max.70km/h "kivuttomasti". Ratkaisin takana työntävien ajoneuvojen ärsytyksen laittamalla neuvostoliiton lipun takalasille... "Sielläpähän saavat näkeä punaista" ja en minäkään erota takalasista onko siellä autoa vai ei...

        "Vauhti hirmun" tekijöille sanon varoituksen sanan, Moskovitsin kori ja alusta ei ole suunniteltu koviin nopeuksiin, suosittelen kokeileen sen itse. Itse olen ajanut mossella alamäkeen 120km/h ja vauhti tuntui tappavalta mossessa...

        Terveisin: Entinen Propagandalada
        (Nm:n tarina... Pidin NL lippua ladassa... Sirpin ja vasaran vieressä oli pienempi EU tähti lippu ja sivulaseissa EU vastaista propagandaa esim: Brexit asiaa ja Kreikka 3tukipaketti; kuin suoraan sosialimista... Mielipiteeni on EU ON NL!)


    • mossedacia
    • mossedaciamersu

      ladaan mersurellu tdi niin mikäettei

    • pottukukko

      Hyviä kommentteja. Mutta, en "virkaurallai" "onnistunut" (kesti25v) hylkäämään yhtään mossea. Ja sanotaanko tähän samaan"syssyn" yhtään "rättäriä" siis 2c.....

    • Toyota_Hybrid1

      mosse on jopa parempi ja luotettavempi auto kuin nykyinen skoda/vw mallisto.

      • pottukukko

        joo, näin on, prosentitkun, lasketaan. olen tosissani....


      • Anonyymi

        Mutta ei ole parempi /luotettavampi kuin 2000-luvun alun skoda


    • Anonyymi

      Ite diggaan eliteä

    • Anonyymi

      Periaatteessa yksinkertaista tekniikkaa mutta ruostuvaa koska ei ole sinkitty kori

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe