Omistin aikoinani tuoreena automiehenä Moskvich
Elite tuhatviissatasen. Mainio auto jos ei paljon
vaadi. Tuumailin tässä että vieläköhän kyseisiä
kulkupelejä on käytössä/liikenteessä? Olisi mukava
lukea kommentteja kyseiseen automalliin
tutustuneista.
Moskvich Elite 1500
72
10975
Vastaukset
- mds
toissapäivänä ihailin Moskvits 1500M:ää. Tosi
hienon näkönen oollu uutena, nyt se oli jo aika
pahasti maatunu. Oisko ollu 60-luvun loppulta tai
70-luvun alusta. - Kaviaaria ja kaljaa
Se oli sinapin eli lähinnä se lapsenkakan värinen
versio. Kone kiersi vireästi ja kulkua piisasi
jopa yli 150 km/h. Melutasoksi kertyi kaamea jo
60 km nopeuksissa. Mittareita löytyi kuin
lentokoneesta ja ohjaus vaati kunnon lihasvoimaa
kaupungissa. Siellä kaupunkikulmilla
mallimerkintä 1500 kertoi myös kulutuksen
senttilitroina. Tilaa oli mutta penkeillä sai
issiaksen alle 100 km matkoilla. Jonkinlainen
veluuriverhoilu antoi kyseenlaista iloa silmälle
ja etenkin nenälle. Huoltoon riitti hyvin vasara,
ruuvari ja jakari. Venttiilinsäätöön sitten vielä
sirppi, joka laitettiin välyskohtaan rakotulkiksi
ja sitten vaan vasaralla napakasti päälle. Lämmin
oli, lämppärivivuston takkuilun takia kabiini oli
joskus kesällä saunankin väärtti. Liekö lämpö
varautunut johonkin sitten talvea varten, kun
peli käynnistyi laakista 30 asteen pakkasillakin.
Maavaraa piisasi, mutta huojuva ajokäytös oli
aivan hirveä tien päällä. Suorastaan vaarallinen
moottorin suomin voimavaroin, etenkin kun jarruja
ei käytännössä ollut, häipyivät kuin suolikaasu
Siperiaan. Kerrankin reilut 15 vuotta sitten
kansallisasuisten vähemmistökansalaisten
ohjastama mosse lipui moottorijarrutuksella
Kukonhiekan tanssipaikan parkkikselle, etuovet
aukenivat ja molemmista ojentui suorien housujen
jatkeena oleva kiiltonahkakenkä kantapää maata
kyntäen - laskeutuminen ja loppujarrutus oli
suoritettu. Öljykannu oli hyvä pitää
peräkoslassa, sitä tarvittiin. Tankkiin sen
sijaan sopi laittaa melkein mitä tahansa. Vaari
sai mossen käymään petrooli-
bensasekoituksellakin. Haju sitä myöten.
Rautalanka oli erinomaisen toimiva varaosa,
paitsi moottoriin. Se toimikin muuhun nähden
erinomaisesti, jälkeenpäin sainkin kuulla, että
se oli jonkin sortin suorakopio Bemarin koneista.
Kai Moskiitosta kerrottavaa olisi kirjan verran,
sadan kilsan välein tapahtui aina jotain, ei
välttämättä negatiivista. Niinpä ei tämäkään ole
15 vuoteen jättänyt tielle - kun ei ole
purkaamosta sinne omin voimin päässytkään.
Liikenteessä en ole nähnyt ainuttakaan viimeisen
kahden vuoden aikana.- Ex-mosseilija
Nautinnollista luettavaa. Kuvailemasi kokemukset
käyvät hyvin yksiin omieni kanssa, tosin se
"jalkajarrutus" jäi uupumaan kokemuslistalta.
Entinen Mosseni oli myös varsin janoista sorttia.
Vaappuilua alkoi esiintyä kun Mossen kiihdytti yli
satasen nopeuteen. 140 lasissa tuli muistaakseni
jo melkein äitiä ikävä, noin kuvaannollisesti
sanoen. Kerran istutin erään kaverini Mossen
rattiin jolloin sain seurata tapahtumarikasta
koeajoa, vieläpä moottoritiellä. Kaveri loihti
melkoiset kiromenot ja soitimet kun havaitsi että
ohjauksen välys oli melkein neljänneskäännöksen
mittaa. Kaasunpoljin sai osakseen melkoista
loitsumista vapaan liikkeen osalta. Ja sitten
mäkilähtö oli aivan oma lukunsa kaverilla. Toista
kertaa ei suostunut edes istumaan ratin taakse kun
houkuttelin. Sain makoisat naurut. Että semmosta
:) - Kaviaaria ja kaljaa
Ex-mosseilija kirjoitti:
Nautinnollista luettavaa. Kuvailemasi kokemukset
käyvät hyvin yksiin omieni kanssa, tosin se
"jalkajarrutus" jäi uupumaan kokemuslistalta.
Entinen Mosseni oli myös varsin janoista sorttia.
Vaappuilua alkoi esiintyä kun Mossen kiihdytti yli
satasen nopeuteen. 140 lasissa tuli muistaakseni
jo melkein äitiä ikävä, noin kuvaannollisesti
sanoen. Kerran istutin erään kaverini Mossen
rattiin jolloin sain seurata tapahtumarikasta
koeajoa, vieläpä moottoritiellä. Kaveri loihti
melkoiset kiromenot ja soitimet kun havaitsi että
ohjauksen välys oli melkein neljänneskäännöksen
mittaa. Kaasunpoljin sai osakseen melkoista
loitsumista vapaan liikkeen osalta. Ja sitten
mäkilähtö oli aivan oma lukunsa kaverilla. Toista
kertaa ei suostunut edes istumaan ratin taakse kun
houkuttelin. Sain makoisat naurut. Että semmosta
:)Jäi tuosta pois huomio, että maalipinta sai
nopeasti tyylikkään mattaefektin, joka sinänsä ei
poistanut erästä, ainakin tuota yksilöä
koristanutta ominaisuutta. Korin ruosteensieto
nimitäin oli ilmiömäinen tuon ajan muihin
kulkimiin verrattuna. Siinä happanivat pösöt,
rellut, vauxhallit, esi-corollat ja opelit ihan
silmissä rinnalla. Saipa joskus sanoa, että viepä
naapuri tuo Autosi kauemmas, etteivät ruosteet
tartu Moskaadoon. Vaihteensiirron/kytkimen kanssa
tuli pikku treenin jälkeen hyvin toimeen ja
huutavan perän äänikin jäi etupäässä
ulkopuolisten iloksi. Tämä ujellus oli myös viite
edellisen jutun "ajurilakkisten jarrumiesten
laskeutumiseen". Ei tosiaan tiedetty onko mutkan
takaa tulossa jopa lentokone. Mutta kaikkiaan
Mosse oli vankkuuden perikuva verrattuna Polski
Fiat 125p-malliin, tähän todelliseen 4-pyöräiseen
katastrofiin. Varustelista oli kilometrin
mittainen, joista pari vempelettä toimi ja itse
kokonaisuus oli niin paperinen kuin olla saattoi.
Ja en tänä päivänäkään Mersua veisi Moskadon
synnyinsijoille, mihin se oli alunperin tehty ja
siellä kuin kotonaan. Niissä maisemissa vannoisin
edelleen Mossen, 80 okt. bensan ja pajavasaran
nimeen. - Ex-Mosseilija
Kaviaaria ja kaljaa kirjoitti:
Jäi tuosta pois huomio, että maalipinta sai
nopeasti tyylikkään mattaefektin, joka sinänsä ei
poistanut erästä, ainakin tuota yksilöä
koristanutta ominaisuutta. Korin ruosteensieto
nimitäin oli ilmiömäinen tuon ajan muihin
kulkimiin verrattuna. Siinä happanivat pösöt,
rellut, vauxhallit, esi-corollat ja opelit ihan
silmissä rinnalla. Saipa joskus sanoa, että viepä
naapuri tuo Autosi kauemmas, etteivät ruosteet
tartu Moskaadoon. Vaihteensiirron/kytkimen kanssa
tuli pikku treenin jälkeen hyvin toimeen ja
huutavan perän äänikin jäi etupäässä
ulkopuolisten iloksi. Tämä ujellus oli myös viite
edellisen jutun "ajurilakkisten jarrumiesten
laskeutumiseen". Ei tosiaan tiedetty onko mutkan
takaa tulossa jopa lentokone. Mutta kaikkiaan
Mosse oli vankkuuden perikuva verrattuna Polski
Fiat 125p-malliin, tähän todelliseen 4-pyöräiseen
katastrofiin. Varustelista oli kilometrin
mittainen, joista pari vempelettä toimi ja itse
kokonaisuus oli niin paperinen kuin olla saattoi.
Ja en tänä päivänäkään Mersua veisi Moskadon
synnyinsijoille, mihin se oli alunperin tehty ja
siellä kuin kotonaan. Niissä maisemissa vannoisin
edelleen Mossen, 80 okt. bensan ja pajavasaran
nimeen.Tulipa mieleen eräs kolari kyseisellä Mossella.
Rehellisesti myönnettynä oli oma vikani. Siis,
tulin kolmion takaa ja jostain ilmestyi eteen
punainen Skoda. Ei siinä jarrua kerennyt
kopeloimaan, kylkeen vain että muksahti. Siinä
sitten tutkimaan että mitenkä kävi. Skodan
kuskinpuolen takaovi meni totaalisesti matkustamon
puolelle, Mosseen tuli vain n. ruokalautasen
kokoluokkaa oleva painauma etukulmaan (lyhty
säilyi ehjänä, ihme ja kumma!) Siitä sitten
myöntämään rehellisesti syyllisyytensä ja kysymään
mitäs maksais. Päästiin sopimukseen ja matka
jatkui. Joten vankat oli pellit senaikaisissa
Mosseissa. Sattuipa vielä semmoinen tappaus että
kauppareissulta palatessa meni käännös pitkäksi
talvella ja pöläytin lumipenkkaan. Oli
ihmettelemistä kun kerrassaan mitään ei autosta
hajonnut. Neuvostoautoksi kiitettävän kestävä
yksilö mielestäni, tämä takavuosien Mosse. - Scandinavia
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Tulipa mieleen eräs kolari kyseisellä Mossella.
Rehellisesti myönnettynä oli oma vikani. Siis,
tulin kolmion takaa ja jostain ilmestyi eteen
punainen Skoda. Ei siinä jarrua kerennyt
kopeloimaan, kylkeen vain että muksahti. Siinä
sitten tutkimaan että mitenkä kävi. Skodan
kuskinpuolen takaovi meni totaalisesti matkustamon
puolelle, Mosseen tuli vain n. ruokalautasen
kokoluokkaa oleva painauma etukulmaan (lyhty
säilyi ehjänä, ihme ja kumma!) Siitä sitten
myöntämään rehellisesti syyllisyytensä ja kysymään
mitäs maksais. Päästiin sopimukseen ja matka
jatkui. Joten vankat oli pellit senaikaisissa
Mosseissa. Sattuipa vielä semmoinen tappaus että
kauppareissulta palatessa meni käännös pitkäksi
talvella ja pöläytin lumipenkkaan. Oli
ihmettelemistä kun kerrassaan mitään ei autosta
hajonnut. Neuvostoautoksi kiitettävän kestävä
yksilö mielestäni, tämä takavuosien Mosse.Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
kylmästarttia??;) - Ex-Mosseilija
Scandinavia kirjoitti:
Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
kylmästarttia??;)Kyllä kyseinen Mosse käynnistyi avaimella
kojelaudasta. Muistaakseni oli vasemman käden
puolella se virtalukko. Mukavia kommentteja
huumorilla höystettynä, näitä on ilo lukea. Tulee
totisesti muistoja mieleen. Mosse oli
nelivaihteinen, lattiavaihteella. Bensakorkki oli
ensimmäisellä tankkauksella kovan etsimisen
takana, oli nimittäin rekisterikilven takana siinä
mallissa :) - Kaviaaria ja kaljaa
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Kyllä kyseinen Mosse käynnistyi avaimella
kojelaudasta. Muistaakseni oli vasemman käden
puolella se virtalukko. Mukavia kommentteja
huumorilla höystettynä, näitä on ilo lukea. Tulee
totisesti muistoja mieleen. Mosse oli
nelivaihteinen, lattiavaihteella. Bensakorkki oli
ensimmäisellä tankkauksella kovan etsimisen
takana, oli nimittäin rekisterikilven takana siinä
mallissa :)Saksan tuotteisiin. BMW:n piirustuksilla tehty
moottori tuliki jo ilmi. Mutta siis tämä vasemman
puoleinen virtalukko. Se on ollut ja nykyään on
vain Porschessa. Ja miksi siinä? Ratkaisu on
kilparatojen perua, jolloin kuskit vielä lähtivät
start-komennolla auton vierestä, avasivat oven,
käynnistivät ja sitten matkaan. Aikoinaan Porsche
laski, että kuljettaja voittaa muutaman sekunnin
osan, kun virta-avain on heti käsillä oven
puolella ja oikea yläraaja saadaan heti
vaihteelle. Olisiko Mossella mietitty, että
samanmoinen äkkilähtö on myös aroilla tarpeen,
jos vaikka olisi susi persvilloissa liki kiinni
tai piti päästä karhua karkuun ja rata-autoakin
nopeammin...;) - Ex-Mosseilija
Kaviaaria ja kaljaa kirjoitti:
Saksan tuotteisiin. BMW:n piirustuksilla tehty
moottori tuliki jo ilmi. Mutta siis tämä vasemman
puoleinen virtalukko. Se on ollut ja nykyään on
vain Porschessa. Ja miksi siinä? Ratkaisu on
kilparatojen perua, jolloin kuskit vielä lähtivät
start-komennolla auton vierestä, avasivat oven,
käynnistivät ja sitten matkaan. Aikoinaan Porsche
laski, että kuljettaja voittaa muutaman sekunnin
osan, kun virta-avain on heti käsillä oven
puolella ja oikea yläraaja saadaan heti
vaihteelle. Olisiko Mossella mietitty, että
samanmoinen äkkilähtö on myös aroilla tarpeen,
jos vaikka olisi susi persvilloissa liki kiinni
tai piti päästä karhua karkuun ja rata-autoakin
nopeammin...;)Nyt se selvisi että miksi se oli vasemmalla
puolella se virtalukko, olipa pahuksen hyvin
järkeilty! Ne siperian sudet ja karhut sen on
tietty saanu aikaseksi. Tästä Mossesta vielä,
keula oli sen verran korkealla että eteen oli
laitettu matalamman profiilin kumit että näkyy
maantietä nokan yli. Ja sitten se öljypohjan
tulppa sai osakseen melkoiset noitumiset
ennenkuin suostui aukeamaan, voin vakuuttaa.
Ruostetta tähän Mosseen ei kyllä kovinkaan
helpolla pesiytynyt. Ja niin, kertaakaan se ei
jättänyt tien päälle, aina vei perille. - jk
Scandinavia kirjoitti:
Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
kylmästarttia??;)Mun mossessa oli kampi, tosin ei kait kukaan
tosissaan yrittänyt käynnistää sillä. Etenkään
talvipakkasilla. Venttiilien säädössä se oli hyvä
apuväline. Sitäpaitsi, Mosse oli yksi parhaimpia
lähtemään käyntiin. Lähti pakkasella kuin
pakkasella. 33 asteen pakkasessakin. - Kivari
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Kyllä kyseinen Mosse käynnistyi avaimella
kojelaudasta. Muistaakseni oli vasemman käden
puolella se virtalukko. Mukavia kommentteja
huumorilla höystettynä, näitä on ilo lukea. Tulee
totisesti muistoja mieleen. Mosse oli
nelivaihteinen, lattiavaihteella. Bensakorkki oli
ensimmäisellä tankkauksella kovan etsimisen
takana, oli nimittäin rekisterikilven takana siinä
mallissa :)Oli siinä veivi. ohjekirjassa luki että jos on kylmä pitää pyörittää muutama kierros veivillä ennen starttausta. Kylmä tarkoitti siperian kylmää siis 45C ja enemmän.
- Malenkov
On agraarilegenda että mossen moottori olisi kopioitu bemarista, mosse oli märillä sylinteriputkilla bemu porattu lohkoon, mitat eri, venttiilikoppa on saman näköinen, muuta yhteistä ei ole.
- Moskiitto
Juurikin näin :)
- Anonyymi
Scandinavia kirjoitti:
Oliko 1500 mallissa vielä veivi:))Muistan että
alkuajan 1300 oli ainakin kampipyöritys ja sitä
ed. mallissa ihan varmana. Ei kai veivillä autoa
ollut tarkoitus hädässäkään autoa käynnistää?
Olikos vain helpottamaan moottorin pyörittämistä
säätöhommissa tai antamaan pari kieppiä ennen
kylmästarttia??;)Kyllä niissä oli kyseinen salamarauta.ja mosse myös lähti helposti tällä käyntiin.ja oli toinenkin konsti saada käyntiin,takapyörä tunkilla ilmaan,virrat päälle ja iso valhde silmään.pyörästä heittämällä lähti
- Anonyymi
Paskan jauhamista koko juttu sulla ei ole mitään tietoa koko autosta. Hyvä menopeli. Omistanut kyseisen kiesin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskan jauhamista koko juttu sulla ei ole mitään tietoa koko autosta. Hyvä menopeli. Omistanut kyseisen kiesin.
Hyvä se on punaisten lasien läpi,kun punikilta kysyy
- jta
Elitejä liikenteessä pitkään aikaan.
Naapuri tosin hommasi alkukesästä vm -63 Mossen kunnostettavakseen. Tekniikka pelaa jo, joten seuraavaksi pitäisi kuulemma kajota ulkokuoreen ja penkkien verhouksiin.
Kärry on täysin alkuperäisessä kunnossa mukaan lukien kojelaudassa törröttävä venäläisin merkinnöin varustettu toimiva AM-radio.- Anonyymi
Onks moskvitsh 400 enää olemassa
- Samara-Tamara
nyt sinulla on sitten varmaankin Lada allasi?
Olen kuullut kehuttavan, että olisi Mossen kanssa
yhtä hyvää ja lujaa laatua?- Ex-Mosseilija
Itäauto on vieläkin, on vain noita kaukoidän
ihmeitä, nousevan auringon maasta kotoisin. Tällä
hetkellä olemme oikein tyytyväisiä tähän
nykyiseen autoomme. Mutta Mossessa oli sitä
jotain, pakko myöntää. - Kaviaaria ja kaljaa
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Itäauto on vieläkin, on vain noita kaukoidän
ihmeitä, nousevan auringon maasta kotoisin. Tällä
hetkellä olemme oikein tyytyväisiä tähän
nykyiseen autoomme. Mutta Mossessa oli sitä
jotain, pakko myöntää.Tässä vielä yksi episodi näin muistin aikaan.
Tämä mosse ei ollut perheessä, vaan nuapurilla.
Paikallisen suuren elintarviketehtailijan tytärtä
oli tapana tuoda koulun pihaan firman
edustuspelillä, muistaakseni mustalla Dodge
Monacolla, oikein kuljettajan kanssa, joka
tietenkin avasi takaoven nuorelle neidille.
Urheilupäivänä kun sällit vietiin
kiekkokasseineen kouluun oikein autolla, oli
ehdoton kielto mennä mossella pihaan
asti...siinähän olisi ollut oiva koulukiusamisen
siemen, joten väki piti jättää mutkan taakse 500
m päähän. Taustaksi, että kiesin takaovet eivät
suostuneet talvipakkasilla aukeamaan sisältä
käsin. Kerranpa oli kiire ja kyyti tuli pihaan
asti ja juuri silloin tietenkin Dodgen
vanaveteen. Sanoisinko, että jengi oli ihmeissään
kun lakkipäisen lakeijan ovishown jälkeen Luosto-
pipoinen kuski hyppäsi mossen puikoista ja avasi
takaovet kölveille saman kaavan mukaan. Remakka
oli melkoinen, ja koko tahaton temppu
noteerattiin paremman luokan vittuiluksi ja
mustapeltinen nolatuksi. Hienot koulukyydit
neidiltä katkesivat hyväksi toviksi ja kulki
bussilla siinä kuin muutkin. - Ex-Mosseilija
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Itäauto on vieläkin, on vain noita kaukoidän
ihmeitä, nousevan auringon maasta kotoisin. Tällä
hetkellä olemme oikein tyytyväisiä tähän
nykyiseen autoomme. Mutta Mossessa oli sitä
jotain, pakko myöntää.Muistin erään syystalven loskakelin, ajelin
Mossella eräällä valtatiellä. Siinä jossain
vaiheessa nuo pissapojat päättivät lopettaa
lorottelunsa kesken loskan lennon. Siinä sitä
sitten ajettiin sokkona kuin lepakko konsanaan.
Piti sivulasista katsoa, missä kohtaa keskiviiva
kulki ja pysäyttää levikkeelle kun tilaisuus tuli.
Hetkosen tuumailtua kouhaisin lunta ja rätkin sitä
tuulilasiin. Kävihän se pissapojasta kunhan suli
tarpeeksi ja eikun matkaan vain. Mukavan monta
taukoa tuli sillä matkalla pidettyä ja monta
jännittävää tilannetta koettua. Perille päästiin
kuin päästiinkin ehjin nahoin :)
- jk
Tässä on ollut hyviä ja mukavia juttuja Mossesta,
kiitos niistä.
1500 oli nopea, ehkä pikkuisen liiankin nopea
jarruihin nähden. Jarrut olivat muutenkin
oikukkaat, niitä sai säätää joka kerta kohdalleen
katsastukseen mennessä. Joka kerta katsastusmies
katsoi muikeana dynamometrin viisareita...
Ajo-ominaisuudet ovat oma juttunsa. Mosse on
tehty huonoille teille, ja sille sopii
huomattavasti paremmin kuin serkkunsa takaveto-
Lada. Talvella nämä ominaisuudet tulevat hyvin
esille.Liikkeelle lähtökyky on selvästi parempi
ja hallittavuus, kunhan ei yrittänyt kylki edellä
menoa. Hidas ohjaus ei oikein ollut sovelias
siihen.
Kesällä ja suoralla tiellä mossea joutuu
ohjamaan, ettei se mene toiselle kaistalle.
Kaarreominaisuudet ovat oma juttunsa. Ensi kerran
kun ajoin vähän reilummin mutkaa, niin se tuntui
kaatuvan. Mutta en onnistunut koskaan kaatamaan
mossea, vaikka yritin entisen työpaikkani
pihassa.
Mosseen ei kannata ostaa turhan kalliita
stereoita, sen verran meluisa.
Muistoihin kuuluu sekin, kun haettiin nahkasohva
Mustikkamaalta. Sohva katolle ja 5 jätkää
kuormaksi. Oli siinä kai ihmettelemistä
Itäväylällä.
Ja sekin kun tulin Lahdentietä kaasupohjassa,
hirveä möykkä ja 160 km mittarissa. Siinä oli
bemareilla ihmettelemistä.
Kaikista huonoista puolista huolimatta Mosse on
sympaattinen ja huoleton auto, ei tarvinnut joka
naarmusta polttaa päreitä.- Ex-Mosseilija
Totta, nämä ovat mukavia, tosielämään liittyneitä
muistoja. Mosse oli todellakin ihan oma lukunsa,
sen ajamisessa ja käsittelemisessä oppi
oivallisesti autoilun niksit, kun ne piti ihan
opettelemalla oppia. Mossen jälkeen tulleet
automerkit ovat sitten olleet merkillisen
helpontuntuisia ajaa :) Lisäsit muuten yhden
kokemuksen tästä Mossesta, perän
luisto-ominaisuuden. Entinen Mosseni oli
kaarteessa todellinen liukumiina, sai olla
tarkkana kaasun kanssa, ettei olisi lähtenyt
kylkimyyrynä ojan pohjaa kohti. Pari kertaa kun
lähti perä liukumaan, sitä oppi tosiaan, miten
kaasua kuuluu käyttää: hienostuneesti ja
hissunkissun kurvissa. Suoralla oli sitten toinen
juttunsa, lapikasta lattiaan ihan surutta :) - Miss caviar
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Totta, nämä ovat mukavia, tosielämään liittyneitä
muistoja. Mosse oli todellakin ihan oma lukunsa,
sen ajamisessa ja käsittelemisessä oppi
oivallisesti autoilun niksit, kun ne piti ihan
opettelemalla oppia. Mossen jälkeen tulleet
automerkit ovat sitten olleet merkillisen
helpontuntuisia ajaa :) Lisäsit muuten yhden
kokemuksen tästä Mossesta, perän
luisto-ominaisuuden. Entinen Mosseni oli
kaarteessa todellinen liukumiina, sai olla
tarkkana kaasun kanssa, ettei olisi lähtenyt
kylkimyyrynä ojan pohjaa kohti. Pari kertaa kun
lähti perä liukumaan, sitä oppi tosiaan, miten
kaasua kuuluu käyttää: hienostuneesti ja
hissunkissun kurvissa. Suoralla oli sitten toinen
juttunsa, lapikasta lattiaan ihan surutta :)Mulla oli Mossessa nastattomat ja niillä pärjäsin
oikein hyvin koko talven täällä Hesassa.
Mutka-ajo sujui talvella siihen asti hyvin, kunnes
nopeutta oli liikaa. Hidas ohjaus ei oikein
antanut anteeksi. Mutta takaveto-Lada jää
reippaasti toiseksi Mosselle talvella...
Ah niitä sähkölaitteita. Ne toimivat ihan
tyydyttävästi, mitä nyt joskus ajovalot räpsy
monttujen kohdalla. No sekin oli helposti
korjattavissa. Ne sulakkeet, sopivaa sulakelankaa
entisen palanneen tilalle. Toimiva ratkaisu sekin. - Ex-Mosseilija
Miss caviar kirjoitti:
Mulla oli Mossessa nastattomat ja niillä pärjäsin
oikein hyvin koko talven täällä Hesassa.
Mutka-ajo sujui talvella siihen asti hyvin, kunnes
nopeutta oli liikaa. Hidas ohjaus ei oikein
antanut anteeksi. Mutta takaveto-Lada jää
reippaasti toiseksi Mosselle talvella...
Ah niitä sähkölaitteita. Ne toimivat ihan
tyydyttävästi, mitä nyt joskus ajovalot räpsy
monttujen kohdalla. No sekin oli helposti
korjattavissa. Ne sulakkeet, sopivaa sulakelankaa
entisen palanneen tilalle. Toimiva ratkaisu sekin.Totta haastelet. Muistin juuri pari uutta
kokemusta silloisesta Mossesta. Ajelin nuorena
miehenä eräässä kaupungissa siellä jossain.
Tarkoitus oli parkkeerata Mosse parkkiin ja
jalkautua patikkamieheksi. Sopiva parkkikenttä
löytyikin ja ryhdyin asettelemaan Mossea ruutuun.
Siinäpä kävi niin, etten huomannut ruudun päässä
olevan varsin korkeat pidätinkivet. Kävi niin,
että parkkasin auton komean kumahduksen säestämänä
pilttuuseen niin että kyllä kuului. Siinä sitten
kattomaan pikkupaniikissa, miten kävi. Öljypohjaan
tuli muikea uusiomuotoilu, ehjänä säilyi! Siinä
sitten ihmettelemään kaikki mualiman ihmeet Mossen
lujuudesta. Lisäksi Mossen ilmastointi oli aivan
omaa luokkaansa, tuuletusräppänöitten virkaa
hoitelivat varsin kunniakkaasti ovien karmit,
jotka olivat muotoillut varsin huolettomasti,
mojovat olivat suhinat ja hiusten hulmuamiset kun
Mossella satasta päästeli :) - miss caviar
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Totta haastelet. Muistin juuri pari uutta
kokemusta silloisesta Mossesta. Ajelin nuorena
miehenä eräässä kaupungissa siellä jossain.
Tarkoitus oli parkkeerata Mosse parkkiin ja
jalkautua patikkamieheksi. Sopiva parkkikenttä
löytyikin ja ryhdyin asettelemaan Mossea ruutuun.
Siinäpä kävi niin, etten huomannut ruudun päässä
olevan varsin korkeat pidätinkivet. Kävi niin,
että parkkasin auton komean kumahduksen säestämänä
pilttuuseen niin että kyllä kuului. Siinä sitten
kattomaan pikkupaniikissa, miten kävi. Öljypohjaan
tuli muikea uusiomuotoilu, ehjänä säilyi! Siinä
sitten ihmettelemään kaikki mualiman ihmeet Mossen
lujuudesta. Lisäksi Mossen ilmastointi oli aivan
omaa luokkaansa, tuuletusräppänöitten virkaa
hoitelivat varsin kunniakkaasti ovien karmit,
jotka olivat muotoillut varsin huolettomasti,
mojovat olivat suhinat ja hiusten hulmuamiset kun
Mossella satasta päästeli :)Oli Mossessa käytännöllisiä asioita. Nimittäin
tuulilasin vieressä olevan ilmanottoräppänän sai
sisäpuolelta suljettua, kun vaan löysi oikea
stongan sieltä jostain kojelaudan alapuolelta.
Sieltä löytyi syylärin suojapellin käyttönarukin,
ei tarvinnut pahvia ängetä syylärin eteen
talvella!
Mosse oli yksi parhaista lähtemään käyntiin
talvella. Talvella sai pitää kunnon karvahattua
päässä sisälläkin, sinne mahtui hyvin. - Vihreä 1500
Ex-Mosseilija kirjoitti:
Totta haastelet. Muistin juuri pari uutta
kokemusta silloisesta Mossesta. Ajelin nuorena
miehenä eräässä kaupungissa siellä jossain.
Tarkoitus oli parkkeerata Mosse parkkiin ja
jalkautua patikkamieheksi. Sopiva parkkikenttä
löytyikin ja ryhdyin asettelemaan Mossea ruutuun.
Siinäpä kävi niin, etten huomannut ruudun päässä
olevan varsin korkeat pidätinkivet. Kävi niin,
että parkkasin auton komean kumahduksen säestämänä
pilttuuseen niin että kyllä kuului. Siinä sitten
kattomaan pikkupaniikissa, miten kävi. Öljypohjaan
tuli muikea uusiomuotoilu, ehjänä säilyi! Siinä
sitten ihmettelemään kaikki mualiman ihmeet Mossen
lujuudesta. Lisäksi Mossen ilmastointi oli aivan
omaa luokkaansa, tuuletusräppänöitten virkaa
hoitelivat varsin kunniakkaasti ovien karmit,
jotka olivat muotoillut varsin huolettomasti,
mojovat olivat suhinat ja hiusten hulmuamiset kun
Mossella satasta päästeli :)80-luvun alussa lähdettiin Rovaniemeltä marjaan. Loppumatka oli tosi monttuista kosteahkoa polkua jossa oli korkeita heinätupaksia rengasurien välissä. Yksi kätki sitten korkeahkon kiven. Kolaus oli mieleenjäävä. Öljypohjaan tuli syvä painauma, mutta öljyt pysyi sisässä. Nykyautolla pohja olisi ollut murusina ja matkalaisilla äitiä ikävä.
- asdafa
Vihreä 1500 kirjoitti:
80-luvun alussa lähdettiin Rovaniemeltä marjaan. Loppumatka oli tosi monttuista kosteahkoa polkua jossa oli korkeita heinätupaksia rengasurien välissä. Yksi kätki sitten korkeahkon kiven. Kolaus oli mieleenjäävä. Öljypohjaan tuli syvä painauma, mutta öljyt pysyi sisässä. Nykyautolla pohja olisi ollut murusina ja matkalaisilla äitiä ikävä.
itelle kelpais volga m24. lada 1600 2106 ja wartburg 353. skoda 120ls. ja 3 moskvitshia
- VAZ-2107
http://www.nettiauto.com/moskvitsh/elite/116495
Eli hintaa on 21900euroa... vm. 1977.. Että näitten arvot nousee, niin Ladan kun Moskvitsh Eliten, kuin Vogankin.
Sama autoliike Volga, hieman laitettu 19.900€uroa, että saa siinä hyvät kyydit, tuohon rahaan. - Ladalla daa
Kysymyksesi oli hyvä, mutta palsta on väärä! Täällä keskustellaan Ladoista ja jos vetoat siihen, että molemmat valmistetaan samassa maassa niin seuraava kysyy täällä jotain Tupolevin matkustajakoneista ja Iljushinin kuljetuskoneista..............
- hanskalokerossa
Niitä Elitejä ei taida paljoa liikenteessä olla, muuten kuin vähän ajettuja yksilöitä ;-)
On nimittäin ainoa automalli, jonka 30 tkm kestotesti jouduttiin Tuulilasi-lehdessä lopettamaan kesken. Auto ei kerta kaikkiaan pysynyt kasassa loppuun saakka! Vaihteisto jouduttiin esimerkiksi hitsaamaan kiinnikkeistään useamman kerran takaisin paikoilleen kun meinasi tippua tielle. Jarrut oli luokattomat.
Ja testiinkin se otettiin kuulemma lähinnä ulkopoliittisen painostuksen takia ...
Heikomman esityksen taisi kyetä tarjoamaan vain maailman huonoimmaksi rankattu automalli, samasta ilmansuunnasta kotoisin oleva Jalta ...- Sony
Se työllistää ihmisen. Entäpä tänään?
Mennään merkkin ja elektroniikka puolelle.
Ostin Sony merkkisen RDR-HX710 DVD soittimen 250 kovalevyllä oleva ja kirjoittava soitin, ns. laatua.
vuosi ja ns. normaalia käyttöä. Kirjoittava asema alkoi herjata levy likainen, siis uusi levy.
Välillä kirjoitti ja käytin jopa Sonyn omia levyjä. No katsoa sitä ohjelmia voi ja nauhottaa, mutta tuo kirjoitus ei enää onnistu. Eli reilu vuosi.
Entäpä kaverini. Osti samanlaisen suurinpiirtein samoihin aikoihin, eli silloin maksoi aika paljon noi Sonyn vehkeet. Hänelle ilmaantui sama ongelma ja sitten huoltoon, tietysti takuu oli mennyt jo umpeen.
Huolto avasi ja kertoi että ei kannata korjata, on niin paljon uusittava ja se kirjoitus osa on made in China.
Eli näin merkki on pilannut maineensa.
Ei sitä laatua ole, mutta Venäjältä kohta laatua on, enemmän kuin lännessä .- .-
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1242
testi ei kerro kestävyyttä, olisivatpa katsoneet sisälle. - Mossemimmi
Ensimmäinen autoni oli isovanhemmilta peritty Elite 1300, vuosimalli taisi olla -70.
Ihan kelpo ajopeli kaupunkiliikenteeseen kun oppi ne muutamat Mossen käynnistykseen liittyvät niksit. Käynnistäminen tuotti alussa tuskaa usein.
Maantieajo suorastaan pelotti aluksi nuorta naisimmeistä jos yritti pysyä muun liikenteen tahdissa mutta kaikkeen tottuu.
Ajelin tuolla punaisella kaunottarella monet vuodet ja ystävien neuvoista ja ohjeista piittaamatta vaihdoin sen vielä aikanaan Elite 1500: seen. - kojlip
Mossemimmi kirjoitti:
Ensimmäinen autoni oli isovanhemmilta peritty Elite 1300, vuosimalli taisi olla -70.
Ihan kelpo ajopeli kaupunkiliikenteeseen kun oppi ne muutamat Mossen käynnistykseen liittyvät niksit. Käynnistäminen tuotti alussa tuskaa usein.
Maantieajo suorastaan pelotti aluksi nuorta naisimmeistä jos yritti pysyä muun liikenteen tahdissa mutta kaikkeen tottuu.
Ajelin tuolla punaisella kaunottarella monet vuodet ja ystävien neuvoista ja ohjeista piittaamatta vaihdoin sen vielä aikanaan Elite 1500: seen.Tuolla vuosia aiemmin kirjoitetuissa ihmettelivät että lähteekö veivistä käyntiin Mosse, itsellä oli Lada 1200 L, käytettynä ostettu ja veivi puuttui. Tein siihen veivin, oli kätevä apu venttiili- ja sytytyksen säädössä ja kerran toimenpiteiden jälkeen tiellä ajaessa ihmettelin vastaantulijoiden iloista ilmettä ja kulkupelin pysäytettyäni huomasin veivin jääneen keulaan, oli pysynyt matkassa. Latukka kyllä lähti veivistäkin käyntiin, virta päälle ja nykäisy veivistä, iloinen kehräys alkoi kuulua pellin alta, tietenkin jakoketjun säestämänä. Myin pois 80-luvun lopulla, myyjä sanoi että aja pihaan vaikka kymmenen niin maksaa saman hinnan kaikista, et kerkiä pihaan niitä ajaa kun hän myy. Venäläisille. Maksoivat hyvin siihen aikaan. Ei ihme että kauppaneuvos Paukkukin tuumasi että parempi tuote kuin hänen jauhomakkarat, satasella kun ostaa ja tonnilla myy niin hänen jauhomakkaran katekin on huonompi.
- Anonyymi
Mossemimmi kirjoitti:
Ensimmäinen autoni oli isovanhemmilta peritty Elite 1300, vuosimalli taisi olla -70.
Ihan kelpo ajopeli kaupunkiliikenteeseen kun oppi ne muutamat Mossen käynnistykseen liittyvät niksit. Käynnistäminen tuotti alussa tuskaa usein.
Maantieajo suorastaan pelotti aluksi nuorta naisimmeistä jos yritti pysyä muun liikenteen tahdissa mutta kaikkeen tottuu.
Ajelin tuolla punaisella kaunottarella monet vuodet ja ystävien neuvoista ja ohjeista piittaamatta vaihdoin sen vielä aikanaan Elite 1500: seen.Se 1300M taisi olla ominisuuksien puolesta "tasapainoisempi" kuin 1500 mutta kuinka oli käytännössä...?
- Neckarsulmer
Ryssien tekeleiden kohdalla piti yestit keskeyttää, mutta kun vaikka SAKSASTA NSU:n moottori oli hileinä alle 30tkm, se olikin trendikkäämpää ja normaalimpaa, juurikin kalliimmassa kinnerissä!?
- Anonyymi
Viimeinen valmistettu NSU oli VW K70 jossa oli tuo NSU:n oma moottori kuulemma kävi kuin betonimylly jo uudesta lähtien silti hintaa oli kuin mersulla
- Sportage1
Tuosta mossesta oli myös ralli versio jossa moottori oli oikea Twincam, kaksi yläpuolista nokkaa siinä oli, eräs Kouvolalainen autokauppiaskin muistaakseni sellaisella jonkun jyskälän taisi ajaa.
- kierosmosse
Ja eikös mossen 1500 moottori ole BMW lisenssi kone?
Sitä ei haluta muistella mistä moottoritekniikka on peräisin? - Turbolada
Olisiko ollut edesmenneen KK-Auton autokauppias R. Kossila??
- jäimuut
Ja tuhat viissatanen tais kulkea ainakin 180 kertoo tutut.oli kuulemma tanssireissuilla ohittamaton peli
- No ailleen
Joo enpä enempi tarkoitushakuisia autotestijuttuja ole nähnyt kuin mitä Tuulilasi on aikoinaan itäautoista tehny. Ja Mossen testiin viitaten -eiköhän hitsarin vaihtaminen olisi ollut paikallaan jos monta kertaa pettäny...
- Erik II
Se myytti että Mossen kone on kopio BMW:n koneesta on väärä. Venttiilikoppa on saman näköinen ja siihen se yhtäläisyys jääkin.
- mossea
Ihanko venäläinen kone oli?
- eibemarimosse
Vuonna 1967 tuotettiin Ufan moottoritehtaalla 1500 cm³:n iskutilavuuksinen moottori (80 hv SAE), jonka rakenne muistuttaa BMW:n moottoreita. Yhteistyötä ei tiettävästi moottorin suunnittelussa kuitenkaan ollut. Tekniikan Maailma -lehti vertaili BMW:n ja Moskvitshin maahantuojien avustuksella moottorinosia, ja johtopäätöksenä oli, että Moskvitšin moottorin osat eivät sopineet BMW-moottoreihin. Tällä moottorilla varustettiin sittemmin kaikki takavetoiset Moskvitšit: Mallit 412, 1500 ja 2140. Nämä olivat kaikki 408 malliin perustuvia, rakenteeltaan ja korin ulkoisilta muodoiltaan modernisoituja ja paranneltuja malleja. 1970-luvulla mukaan tuli myös avolavapakettiauto Elite Pickup. 1970-luvun loppupuolella Eliten etusäleikkö, ovien kahvat, kojelauta ja takavalot uusittiin ja erilliset tuuletusikkunat jäivät pois etuovista.
1986 lanseerattiin etuvetoinen Moskvitš 2141 Aleko, joka oli ulkonäöltään hyvin samanlainen kuin iso Talbot. Mitään yhteistyötä näidenkään tehtaiden välillä ei ollut, vaikka monet ratkaisut olivat samankaltaisia. Monia prototyypeiksi jääneitä yritelmiä oli myös, mm. Moskvitš Kalita ja Knjaz Vladimir.
Kaikkiaan Moskvitšeja tuotettiin yli neljä miljoonaa kappaletta. Tärkeimmät länsimaiset vientimaat olivat Suomi, Norja, Kreikka ja Itävalta. Belgiassa toimiva kokoonpanotehdas, Scaldia-Volga, kokosi Moskvitšeja merkillä Scaldia ja niitä varustettiin myös Perkins-dieselillä.
OAO Moskvitsh ajautui konkurssiin 2002. Renaultin omistama Moskvitsh -tavaramerkki on otettu 2010 -luvun puolivälissä uudelleen käyttöön sellaisina malleina, kuin Duster ja Dacia.
Moskvitš Suomessa
wikipedia - Anonyymi
mossea kirjoitti:
Ihanko venäläinen kone oli?
Poikkesiko Eliten moottori paljon edeltävästä Scandinavia 403 mallin moottorista?
- Sportage1
Tuosta mossesta oli myös rallikäyttöön tehty Twincam versio, Konelalla oli ainakin sellainen ja taisi edesmennyt Rampe Kossilakin sellaisella ajella.
- Kanto.
Ensimmäinen Elite minulla oli vm. 66 se nelilamppuinen. Seuraava oil farmari mallia 1500M olikohan vm.75 siitten pikup se lavamalli. Siinä oli myös 1500:nen kone. Kilometrejä en enään muista minkä verran ajoin niillä, mutta kaikki ajot mitä silloin piti niin niillä ajoin. Moottori remontteja, eikä kytkimiin ja vaihdelaatikko remontteja ei tarvinnut tehdä yhteenkään Eliteen. Hyviä autoja olivat, tyytyväinen olin niihin.
- Elitedeluxe
siis.Nelilamppuinen,60-luvun puolella oli isällä,Koneremppa piti tehdä sekä perä,jo aika alussa.Varmaan huonoa tuuria.
Uutena haki Konelasta.
- meijämummo
Tuosta ladan kammella käynnistämisestä,isäukollani oli 1200L malli josks 80 luvulla.Kerran yritettyään lähteä liikenteeseen ei lada startannutkaan(startissa vika).Isukki kaivoi takakontista kammen ja työnsi sen etupuskurissa olevaan reikään ,avasi konepellin ja skäänsi virranjakajan vieressä olevaa rinkulaa,joka on tarkoitettu juuri kampikäynnistämistä varten.Siintä sytkä ennakkoa vähän myöhäsemmäle,saatta nimittäin lyödä näpeille se kampi ,jos ei heti käynnistykkään,pari pyöräytystä ja itämaan ihme heräsi henkiin.Heitti kammen apukuskin jalkatilaan ja sano "kai se sieltä kaupan pihastakin lähtee".Oli se lähteny kun teki saman tempun.Vieressä oleva opel kuski oli kattonu et mitä tuo äijä tekee.Isukki laitto uuden starttimoottorin ladaan ei tarvinnu sen jälkeen kammella käynnistellä.
- Propagandalada
Olen tosi itä-autoilija, kun voin mainita vieläkin ajavani moskvits 2140:lla vm:1985 kesäisin... Oli jo kesän 2014 käyttiksenä lyhyehkössä ajossa ja kesässä tuli 5000km:ä. Toimi hyvin käytössä, vaan vauhtia 70 ei kehannu ylittää, kun kone huuti kuin teuraalle vietävä sika... Viides vaihde olisi pitänyt olla, vaan ajo-ominaisuudet olisivat muuttuneet ajo-omituisuuksi yli 80km/h ajettaessa :) Kokeilin jyrkässä alamäessä kulkua ja kulkuneuvo kulki noin 120km/h... Meno oli vaarallista ja melu korvia huumaavaa...
Viime kesänä ajoin mossella vain parisen viikkoa ja laitoin ajokin seisomaan, kun en kehdannu maksaa vakuutuksia kahdesta autosta. Ensi kesänä taas otan mossen liikenteeseen jo kevään rospuutto keliin ja säästän käyttöautoani samaraa.
Mosse on mennyt hyvin katsastuksista läpi viime vuosina, tosin taka kaaret alkaa lahota. Pakokaasu testiin on saanut kaasutinta säätää aina ja muutamia paikkoja on hitsattu pohjaan...
Kova peli on toi mosse, kun on kestänyt noin 30 vuotta ulkona pahemmin ruostumatta. Ensi kesänä koitan myydä mossea pois, kun se ansaitsisi museoinnin eikä vain ajoa. Taka kaariakin olisi tyhmää korjata ilman koko auton maalausta ja tekniikka tarvitsisi täyden läpikäynnin...
Ajelen mossella heinäkuun alkuun, jos tekniikka ei petä. Laitan sitten myyntiin, jos toinen myynti autoni Ford Escort -86 menee läpi katsastuksesta ilman suurempia korjauksia... Muutoin mossella ajelen vuoden loppuun... - rallipappa
Kaikenhan ne kopioi venäjällä.1500M laatikko oli aikaan LOTUS CORTINAN HEWLAND kopio,kolmosella menttin yli sataa,melkein 120 täysillä kierroksilla.varaosakirjoista SACHS kytkinlevy nro xxx" soveltuvuudet LOTUS CORTINA ja ELite 1500M keskiö 25,4mm"Mossen ainoa tuumanen osa!.NYt vielä huomasin että lattiakepin siiirtovivusto muistuttaa huomattavsati FORD TOPLOADER laatikon,mikä oli AC COBRA netistä läytyv'' kuvaa!.Melkein suorahampainen laatikko (äänekäs siksi)mutta pienet tehohäviöt,Moottoriviesti aikanaan mittasi takapyöristä enenmmäm tehoa kuin DATSUN 1600,totesivat"tehoa pitää olla enemmän kuin ilmoitetaan 80HV,tai tosipienet häviöt.Liikaa painoa ja korkeutta kilpahommiin,VOLGAN lyhennetyikka jousilla jäykkeni ja madaltui.Olin 70-l rallitallis asentajana,en Mossen
- rallipappa
Mossen sylinterimitatkin oli kopioitu LOTUS CORTINASTA 82mm mäntä olikos 76mm isku?.Ilmeiseti sillä männänhalkaisijalla saa suuret venttiilit? ja hengitää kierroksilla.6500rm venttiilin jouset sekosi ja ei ottanut enempää,ei tullut tuhoa.
- 70km-maksimi
Valtavista tehoistaan huolimatta sillä 1500M.lläkään ei saanut ajaa yli 70 km/h muuten paloi joku venttilli. Noh muutenkin tietty jo historiakamaa
- Anonyymi
70km-maksimi kirjoitti:
Valtavista tehoistaan huolimatta sillä 1500M.lläkään ei saanut ajaa yli 70 km/h muuten paloi joku venttilli. Noh muutenkin tietty jo historiakamaa
Olisiko noihin saanut teetettyä paremmat kannet ja länsimaissa tehdyt venttiilit?
- rallipappa
Nuorena kun kiinostuttiin virittämisestä,otettiin 2mm kannesta pois ja vauhtipyörää kevennettiin!.Vietiin amiksen opettajalle näytille,sanoi "mistähän saatais 1mm lisää kanteen".Kävi niin kuumana että suli mäntä tai paloi venttiili viikos.Ope sanoi "noin mekin nuorena tehtiin kun mitään ei tiedetty!.Moottoriviesti purki kestotestin jlk MOSSEN koneen" Onhan valtava kampiakseli kuin 2-Lkonees,vastapainot".Siihenkin syy löytyi.LOTUS kehitti cortinaa Colin Duckworth? muistaakseni kirjoitti mm 1963 TMssä julkaistu myös "Vastapainojen suurentaminen pienentää laakeripaineita", kampiakselien eräissä vaikeissa kuolokohdissa?.
- mossemuistoja
En tiedä miksi minulla on Mossesta kovinkin paljon erilaiset kokemukset mitä monella kommentoijalla, nimittäin ne on enimmäkseen positiivisia. Perheemme ensimmäinen auto oli "Terästetty Elite 1500 M", vuosi oli 1971. Sillä isäni ajoi monta vuotta, korosti minulle pikku poikana, että auto pitää huolella sisäänajaa, että koneesta tulee kestävä ja toimiva. Niin hän tekikin, ja myös huolsi auton aina Konelassa huoltoohjelman mukaisesti, osti siihen melkein alkuunsa uudet renkaat, jolloin ajo-ominaisuudet muuttuivat aivan oleellisesti verrattuna alkuperäisillä ajoon. Tehtiin pitkiäkin reissuja ilman mitään ongelmia, mutta se jäi mieleen kun kerran sattui tilanne, että pakki ei mennyt päälle kunnolla, ja siihen joutui sitten soittamaan ohjetta, niin huoltomies neuvoi irroittamaan vaihdekepin juuresta haitarikumin ja tipauttamaan öljytipan kuulaan, joka kytki peruutusvalon päälle pakkia kytkiessä, ja siinä se korjaus oli tehty hetkessä -en tiedä vieläkään olisiko tuo voitelu jäänyt sitten jossain määräaiakaishullossa tekemättä. Itse ajokortin saatuani ajoin vielä vuosia samalla autolla, ja nuori kun olin, niin oli sillä mukava kiusata länsiautoja "kilpa-ajoissa", etenkin kun olivat kaksi tai kolme kertaa kalliimpia menijöitä. Tehostetut jarrutkin toimi koko auton käyttöajan erinomaisesti, enkä mitään ongelmaa niissä nähnyt -päin vastoin auto pysähtyi helposti ja nopeasti tarvittaessa, vieläpä pienellä poljinvoimalla hyvän alipainetehostimen ansiosta. Oli soratie tai talvikeli, niin koskaan ei tullut tilannetta että olisi kovassakaan menossa ns. karannut lapasesta.
- rallipappa
Isällä oli Moskvitch kun oli töissä liikkessä missä niitä myytiin,piti suosia omaa merkkiä(ei pakko ollut).Kävin TEKUA ja pitkät päivät,oma auto hajosi ja kävin koulua isän mossella,sekin hajosi.Siinä oli joku tyyppivika 2 pytyn pakoventtiili paloi helposti.Ilmeisesti imusarja jakoi epätasaisesti bensan kun tulppakin oli erivärinen palojalki,kävi 2 laihalla?En kerennyt korjata oli opiskelussa kiirettä.Vieras asentaja sanoi se on tyyppivikaa.Oli täyskuparinen kannentiiviste,jo silloin moni ei osannut asentaa vaati 4 eri kiristykset.Nyt taas on metalli tiivisteitä.Kerran jäin Kuumolan tanssilavalla nokka seinääpäin ja pakki ei mennyt päälle,onnek ei ollu saattikeikka.Kun kaikki oli lähteneet ryömin alta laittaan pakin päälle siirtovivusta,ne kului nivelet väljäksi ja kepin apapään nailonholkit.
- rallipappa
mossessa oli suunittelu(kopiointi) hyvä,mutta poliitikot määräs nostaan maavaraa huonojen teidentakia ja käyttään tuotannossa olemassaolevia osia jolloin paketti heikkeni.Samoin jos valmistuksessa työntekijät olis käyttäneet ruokatunnilla muuta ruokajuomaa kuin VODKA.
- olinkonelassakauan
tutha enään kirjoittaa,mutta joka mosse ja lada tuli tutuksi konla-autossa lauttasaaressa heikkiläntiellä.silloin oli konelan pomona johtaja lappalainen ja korjaamo päällikönä kisonen.Eli aikaa on menyt jo ohi.
- Propagandalada
Ei anneta menneisyyden kuolla, vaan pidetään tutun merkin nimeä kansakunnan muistissa. Mosset on helppoja harraste-autoja museo-auto piireissä. Lada merkin soisi tulevan uudelleen myyntiin pohjoismaissa... Kirjoittelee jeppe joka ei haluaisi maailman "nykyaikaistuvan"... Toimin ns. kehityksen jarruna, kun käytän mossea, ladaa, salora 32"vm.1982, nokian 5110-puhelinta ja toisten tietokoneita. En soisi lada merkin häviävän...
- 8765
Kaverilla Mosse aihiona, aikeena laittaa BMW kolmelitrainen V8 ja etuakselisto, taakse myös jotain vastaavaa. Saa nähdä miten sen saa katsastettua...
- retrotykki
Saapi katsastettua, jos kunnostaa aihion katsastus kuntoon, ja katsastaa ns. pitkälle leimalle... Vaihtaa sitten joutuin tekniikan ja lähtee kylille kusetteleen nuoriso rasseja liikenne valoissa... Sekun on silleen että alustan muutoksia ei voi tehdä ja moottori tehoa saa kohottaa vain 20-25% alkuperäisestä. Hankkimalla uudet kilvet, jossa katsastus aika on elokuussa(rekisteri kilven vika nro. määrää) voi pitää ajokkia liikenteessä kaksi kesää ns. "virallisesti"...
Se on sitten muistettava että "kissalan poikien" tullessa pitää olla nätisti ja katsastuksen päättyessä poistettava ajokki ajosta ja myytävä esim. jäärata-autoksi...
Sen vielä mainitsen, että ajokin pitäisi muistuttaa mossea ulkoisesti... Suosittelisin käyttämään alkuperäisiä alustan osia ja alkuperäistä taka-akselia "kemppi-lukolla" ja tietenkin yksi pakoputki takana näkyvillä ja toinen piilossa alustassa. Eri auton vanteet ja tupla putkisto heti herättää huomion "kissalan pojissa"...
Itse tyydyn ajamaan vm.1985 moskvits Elitelläni ihan alkuperäisenä, kun tekniikka soveltuu korille... Tympäydyin perässä roikkujiin viime viikolla, kun omalla mossella pääsee max.70km/h "kivuttomasti". Ratkaisin takana työntävien ajoneuvojen ärsytyksen laittamalla neuvostoliiton lipun takalasille... "Sielläpähän saavat näkeä punaista" ja en minäkään erota takalasista onko siellä autoa vai ei...
"Vauhti hirmun" tekijöille sanon varoituksen sanan, Moskovitsin kori ja alusta ei ole suunniteltu koviin nopeuksiin, suosittelen kokeileen sen itse. Itse olen ajanut mossella alamäkeen 120km/h ja vauhti tuntui tappavalta mossessa...
Terveisin: Entinen Propagandalada
(Nm:n tarina... Pidin NL lippua ladassa... Sirpin ja vasaran vieressä oli pienempi EU tähti lippu ja sivulaseissa EU vastaista propagandaa esim: Brexit asiaa ja Kreikka 3tukipaketti; kuin suoraan sosialimista... Mielipiteeni on EU ON NL!)
- mossedacia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moskvitš
nyt se on dacia mersun moottorilla - mossedaciamersu
ladaan mersurellu tdi niin mikäettei
- pottukukko
Hyviä kommentteja. Mutta, en "virkaurallai" "onnistunut" (kesti25v) hylkäämään yhtään mossea. Ja sanotaanko tähän samaan"syssyn" yhtään "rättäriä" siis 2c.....
- Toyota_Hybrid1
mosse on jopa parempi ja luotettavempi auto kuin nykyinen skoda/vw mallisto.
- pottukukko
joo, näin on, prosentitkun, lasketaan. olen tosissani....
- Anonyymi
Mutta ei ole parempi /luotettavampi kuin 2000-luvun alun skoda
- Anonyymi
Ite diggaan eliteä
- Anonyymi
Periaatteessa yksinkertaista tekniikkaa mutta ruostuvaa koska ei ole sinkitty kori
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34888201 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91391- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227