Poika sai 4-vuotis neuvolassa lähetteen puheteraupetille, kun ei osaa sanoa r:ää. Tiedän kyllä että jonot ovat pitkät, eikä tälläinen arviokäynti siitä, että tarvitaanko terapiaa r:n opetteluun vai ei, ole siellä tärkeimpien potilaskäyntien joukossa.
Olisiko jotain kotiharjoitteita, jolla voisimme opetella r-kirjainta?
R-opettelu
29
10616
Vastaukset
- äiti*3
Teidän kunnassa on asiat tosi hyvin, kun jo 4-vuotias saa lähetteen puheterapiaan. Meillä kohta jo 5,5-vuotias ei vieläkään sano R:ää, ja vieläkään ei käydä puheterapiassa. Kerran olemme yli vuosi sitten änkytyksen vuoksi käyneet ja silloin puheterapeutti laittoi mukaan kotiharjoitusvihkon eikä ollut huolissaan ärrän puuttumisesta. Myöskään päiväkodissa ei olla vielä huolissaan.
Mutta niistä kotiharjoitteista. R löytyy usein D:n kautta joten kannattaa leikkiä D:n kanssa, puhua esim. D-kieltä, jolloin kaikki ärrät korvataan D:llä, esim. kiDjava, äDDä, Disto jne.
Harjoituksia pitäisi jaksaa tehdä joka päivä vähän aikaa, esim. 15-20 minuuttia. Väsyneelle lapselle ei kannata harjoituksia tarjota, vaan systeemin pitäisi olla "iloista leikkiä".
Sinuna en vielä olisi huolissani pojan ärrättömyydestä, kun kerran apua on kuitenkin tulossa. Meillä on kielellisesti todella lahjakas isosisko, joka hänkin oppi ärrän vasta reilusti yli 4-vuotiaana, vaikka puhui muuten täydellisesti jo reilusti alle 2-vuotiaana. Joillakin se R tulee vaan myöhemmin.
Tosin nyt alkaa jo itseä stressata, kun poika ei jaksa ärrää sanoihin laittaa, vaikka osaisi. Tr- ja kr-alkuiset sanat nimittäin tulevat ihan oikein. Vain sanan keskellä ja yksittäiset ärrät sanan alussa ääntyvät edelleen sitkeästi L:ksi.- 4-vuotiaan äiti
Kiitos tiedoistasi ja asiallisesta & kannustavasta viestistäsi!
- kirjastosta
Tästä on jo aikaa, kun oma tyttäreni olu pieni,
eikä osannut sanoa ärrää.
Lainasimme tuolloin kirjan "kun Leenan ällästä tuli ärrä" (tai joku tuon tapainen se oli).
Kirjassa olevassa tarinassa kerrotaan tytöstä, joka ei osannut ärrää ja kuinka hän sen lopulta oppi.
Hyvää harjoitusta on tuon D:n lausuminen R:n paikalle, mutta vielä parempi on laittaa R:n tilalle DL.
Siis esim. Ritva Räsänen "lausutaan"
Dlitva Dläsänen.
Kokeilkaas :) - harjoitusohjelma
kirjastosta kirjoitti:
Tästä on jo aikaa, kun oma tyttäreni olu pieni,
eikä osannut sanoa ärrää.
Lainasimme tuolloin kirjan "kun Leenan ällästä tuli ärrä" (tai joku tuon tapainen se oli).
Kirjassa olevassa tarinassa kerrotaan tytöstä, joka ei osannut ärrää ja kuinka hän sen lopulta oppi.
Hyvää harjoitusta on tuon D:n lausuminen R:n paikalle, mutta vielä parempi on laittaa R:n tilalle DL.
Siis esim. Ritva Räsänen "lausutaan"
Dlitva Dläsänen.
Kokeilkaas :)Soitin paikkakuntamme puheterapeutille joka kertoi ettemme pääse terapeutille kun vasta sitten kun lapsemme aloittaa koulun (eli vielä kaksi vuotta tarvitsisi odottaa) joten aloin ottaa harjoitusmateriaaleista selvää ja aikani kyseltyäni sain selville paikan josta saa harjoituksia.
Siispä hankimme puolikuun pelien kautta r-terapia pc-pelin jossa on loistavia r-ja d-harjoituksia. nimeltään se on Robert ärrän etsinnässä maksoi noin 50€.
- harjoitus
on myös vaihtaa sanojen r -kirjaimet d-kirjaimeksi...tulee sellaista oikeeta potkua sanoihin. Ja sitten toistella voimakkaasti kaikenlaisia den den, de de ym tavujuttuja...ärrä voi vahingossa putkahtaa esiin...
- huolestunut äiti
meillä tyttö on jo melkein 12 vuotta eikä osaa sanoa
ärrää.. mikä neuvoksi?
puheopetus loppui jo tytön ollessa 8 vuotias, ei
enää sen jälkeen huolittu opetukseen vaikka tilaa
olisi ollut. sanoivat että täällä opetetaan vain
alle 8-vuotiaita lapsia ja sillä siisti. - Tähän asti oikein
huolestunut äiti kirjoitti:
meillä tyttö on jo melkein 12 vuotta eikä osaa sanoa
ärrää.. mikä neuvoksi?
puheopetus loppui jo tytön ollessa 8 vuotias, ei
enää sen jälkeen huolittu opetukseen vaikka tilaa
olisi ollut. sanoivat että täällä opetetaan vain
alle 8-vuotiaita lapsia ja sillä siisti.Terve vaan huolestuneelle äidille. 12v tyttö on jo niin vanha, että voisit kokeilla konstia jolla olen itse oppinut (omatoimisesti) R:n lausumisen puolessa tunnissa jotenkuten, viikossa kohtuullisesti ja kahdessa viikossa täydellisesti.
Opetuksessa on kolme pääkohtaa:
1.) Motivaatio on tärkein. Kiukutteleva lapsi puheterapeutilla on ajanhukkaa. 12 v tyttö on kuitenkin todennäköisesti innoissaan ajatuksesta että voisi tulla sosiaalisesti paremmin toimeen kavereiden kanssa ja näinollen tekee kuuliaisesti annetut harjoitteet kotona suojassa tuntemattomien ihmisten arvostelulta.
2.)Apusanat ovat se oikea vaihtoehto. R vika (jos ei fyysinen) johtuu siitä että kielen lihakset ja hermot eivät tunne oikeaa asentoa. Apusanana kannattaa käyttää sanaa "PODTTI" DT yhdistelmä on itsessään kielelle sama kuin R. Tämän sanan yksi toisto on siis yksi R.
3.)Toistot. Syy miksi terapeutit nykypäivänä epäonnistuvat on se että lihaksen (kieli) toimintoja harjoitetaan sekoittamalla mitä ihmeellisimpiä psykologisia temppuja yksinkertaiseen asiaan. Tarkoitus on opettaa lihakselle oikeaa liikerataa, jonka oppiminen riippuu vain ja ainoastaan toistojen määrästä. Koska PODTTI sanan DT yhdistelmä on yksi R, niin aletaan toistamaan sitä tuhansia kertoja.
Käytännön harjoittelu menee siis näin: Ota vesilasi pöydälle ja tyttö sen taakse istumaan. Tytön alkaessa toistaa sanaa PODTTI voit itse vaikka tehdä ruokaa (tyttö voi toki auttaa). Jatkettuanne tätä puolituntia (siis oikeasti 30 min)alkaa jo kieli väsyä, mutta koska jo 5 min jälkeen tyttö on todennäköisesti saanut r:n tärisemään, niin intoa piisaa.
HARJOITTELUSSA HUOMIOITAVAA
-Kokeile ensin itse sanaa PODTTI. Huomaat että kun sen sanoo nopeasti, niin R:ltä ei voi välttyä. Tytölläsi kestää kuitenkin ennen kun kieli rentoutuu suusa siinämäärin että homma toimii. Korosta siis että R kirjaimen sijasta sanotaan D, eikä edes yritetä muuta. Antaa R:n tulla itsestään. Sanaa PODTTI tulee siis sanoa nopeasti ja jopa DT yhdistelmää korostaen.
-Kun r alkaa pikkuhiljaa tulla DT:n sijasta. Voidaan sanaa vaihtaa. KADTTA sana on myös helpoo. Edelleen tulee muistaa, että ei yritetä R.ää vaan sanotaan DT. Nyt kuitenkin kielen lähtiessä tärisemään, voi tyttöä kehottaa jatkamaan pärisyttämistä (KADRRRRRRRRTTA). Jokainen tällainen tuo taas toistoja paljon nopeammin. Jatkuvasti pitäisi jaksaa käyttää ääntä kohtuu kovaa sillä mitä kovempaa sanan lausuu sitä helpommin R muodostuu.
-Harjoittelu (30 min) kannattaa aloittaa siten että ei tarvitse heti mennä kouluun (esim. pe) Tällöin on mukavasti aikaa itsekseen jatkaa harjoittelua. Harjoittelua (sanan toistamista) voi jatkaa vaikka tv:n ääressä tai omassa huoneessa leikkiessä. Jos R "hukkuu" niin se löytyy taas PODTISTA. Kaikessa kielenkäytössä tulisi tästä eteenpäin käyttää opittua.
Niin. Kyllä. Harjoittelu tosiiaan on uuvuttavaa ja kuulostaa papukaijan toistolta (mitä nopeampaan tahtiin pääsee sitä enemmän toistoja). Ensimmäisen 30 min tarkoitus on osoittaa kuinka helppoa se on kun yrittää, jonka jälkeen alkaa innostuneen oppilaan oma harjoittelu.
PS: Olen tällä menetelmällä opettanut muutaman aikuisen R vikaisen, enkä ole vielä erehtynyt 30 min suorituksessani. Älä riko tilastoani (heh...), mutta jos yrität niin kerro miten kävi. - dälsd
Tähän asti oikein kirjoitti:
Terve vaan huolestuneelle äidille. 12v tyttö on jo niin vanha, että voisit kokeilla konstia jolla olen itse oppinut (omatoimisesti) R:n lausumisen puolessa tunnissa jotenkuten, viikossa kohtuullisesti ja kahdessa viikossa täydellisesti.
Opetuksessa on kolme pääkohtaa:
1.) Motivaatio on tärkein. Kiukutteleva lapsi puheterapeutilla on ajanhukkaa. 12 v tyttö on kuitenkin todennäköisesti innoissaan ajatuksesta että voisi tulla sosiaalisesti paremmin toimeen kavereiden kanssa ja näinollen tekee kuuliaisesti annetut harjoitteet kotona suojassa tuntemattomien ihmisten arvostelulta.
2.)Apusanat ovat se oikea vaihtoehto. R vika (jos ei fyysinen) johtuu siitä että kielen lihakset ja hermot eivät tunne oikeaa asentoa. Apusanana kannattaa käyttää sanaa "PODTTI" DT yhdistelmä on itsessään kielelle sama kuin R. Tämän sanan yksi toisto on siis yksi R.
3.)Toistot. Syy miksi terapeutit nykypäivänä epäonnistuvat on se että lihaksen (kieli) toimintoja harjoitetaan sekoittamalla mitä ihmeellisimpiä psykologisia temppuja yksinkertaiseen asiaan. Tarkoitus on opettaa lihakselle oikeaa liikerataa, jonka oppiminen riippuu vain ja ainoastaan toistojen määrästä. Koska PODTTI sanan DT yhdistelmä on yksi R, niin aletaan toistamaan sitä tuhansia kertoja.
Käytännön harjoittelu menee siis näin: Ota vesilasi pöydälle ja tyttö sen taakse istumaan. Tytön alkaessa toistaa sanaa PODTTI voit itse vaikka tehdä ruokaa (tyttö voi toki auttaa). Jatkettuanne tätä puolituntia (siis oikeasti 30 min)alkaa jo kieli väsyä, mutta koska jo 5 min jälkeen tyttö on todennäköisesti saanut r:n tärisemään, niin intoa piisaa.
HARJOITTELUSSA HUOMIOITAVAA
-Kokeile ensin itse sanaa PODTTI. Huomaat että kun sen sanoo nopeasti, niin R:ltä ei voi välttyä. Tytölläsi kestää kuitenkin ennen kun kieli rentoutuu suusa siinämäärin että homma toimii. Korosta siis että R kirjaimen sijasta sanotaan D, eikä edes yritetä muuta. Antaa R:n tulla itsestään. Sanaa PODTTI tulee siis sanoa nopeasti ja jopa DT yhdistelmää korostaen.
-Kun r alkaa pikkuhiljaa tulla DT:n sijasta. Voidaan sanaa vaihtaa. KADTTA sana on myös helpoo. Edelleen tulee muistaa, että ei yritetä R.ää vaan sanotaan DT. Nyt kuitenkin kielen lähtiessä tärisemään, voi tyttöä kehottaa jatkamaan pärisyttämistä (KADRRRRRRRRTTA). Jokainen tällainen tuo taas toistoja paljon nopeammin. Jatkuvasti pitäisi jaksaa käyttää ääntä kohtuu kovaa sillä mitä kovempaa sanan lausuu sitä helpommin R muodostuu.
-Harjoittelu (30 min) kannattaa aloittaa siten että ei tarvitse heti mennä kouluun (esim. pe) Tällöin on mukavasti aikaa itsekseen jatkaa harjoittelua. Harjoittelua (sanan toistamista) voi jatkaa vaikka tv:n ääressä tai omassa huoneessa leikkiessä. Jos R "hukkuu" niin se löytyy taas PODTISTA. Kaikessa kielenkäytössä tulisi tästä eteenpäin käyttää opittua.
Niin. Kyllä. Harjoittelu tosiiaan on uuvuttavaa ja kuulostaa papukaijan toistolta (mitä nopeampaan tahtiin pääsee sitä enemmän toistoja). Ensimmäisen 30 min tarkoitus on osoittaa kuinka helppoa se on kun yrittää, jonka jälkeen alkaa innostuneen oppilaan oma harjoittelu.
PS: Olen tällä menetelmällä opettanut muutaman aikuisen R vikaisen, enkä ole vielä erehtynyt 30 min suorituksessani. Älä riko tilastoani (heh...), mutta jos yrität niin kerro miten kävi.olen toistanut podtti sanaa jo 2 tuntia enkä ole saanut r tapaistakaan aikaiseksi.
- Motivoitunut
Tähän asti oikein kirjoitti:
Terve vaan huolestuneelle äidille. 12v tyttö on jo niin vanha, että voisit kokeilla konstia jolla olen itse oppinut (omatoimisesti) R:n lausumisen puolessa tunnissa jotenkuten, viikossa kohtuullisesti ja kahdessa viikossa täydellisesti.
Opetuksessa on kolme pääkohtaa:
1.) Motivaatio on tärkein. Kiukutteleva lapsi puheterapeutilla on ajanhukkaa. 12 v tyttö on kuitenkin todennäköisesti innoissaan ajatuksesta että voisi tulla sosiaalisesti paremmin toimeen kavereiden kanssa ja näinollen tekee kuuliaisesti annetut harjoitteet kotona suojassa tuntemattomien ihmisten arvostelulta.
2.)Apusanat ovat se oikea vaihtoehto. R vika (jos ei fyysinen) johtuu siitä että kielen lihakset ja hermot eivät tunne oikeaa asentoa. Apusanana kannattaa käyttää sanaa "PODTTI" DT yhdistelmä on itsessään kielelle sama kuin R. Tämän sanan yksi toisto on siis yksi R.
3.)Toistot. Syy miksi terapeutit nykypäivänä epäonnistuvat on se että lihaksen (kieli) toimintoja harjoitetaan sekoittamalla mitä ihmeellisimpiä psykologisia temppuja yksinkertaiseen asiaan. Tarkoitus on opettaa lihakselle oikeaa liikerataa, jonka oppiminen riippuu vain ja ainoastaan toistojen määrästä. Koska PODTTI sanan DT yhdistelmä on yksi R, niin aletaan toistamaan sitä tuhansia kertoja.
Käytännön harjoittelu menee siis näin: Ota vesilasi pöydälle ja tyttö sen taakse istumaan. Tytön alkaessa toistaa sanaa PODTTI voit itse vaikka tehdä ruokaa (tyttö voi toki auttaa). Jatkettuanne tätä puolituntia (siis oikeasti 30 min)alkaa jo kieli väsyä, mutta koska jo 5 min jälkeen tyttö on todennäköisesti saanut r:n tärisemään, niin intoa piisaa.
HARJOITTELUSSA HUOMIOITAVAA
-Kokeile ensin itse sanaa PODTTI. Huomaat että kun sen sanoo nopeasti, niin R:ltä ei voi välttyä. Tytölläsi kestää kuitenkin ennen kun kieli rentoutuu suusa siinämäärin että homma toimii. Korosta siis että R kirjaimen sijasta sanotaan D, eikä edes yritetä muuta. Antaa R:n tulla itsestään. Sanaa PODTTI tulee siis sanoa nopeasti ja jopa DT yhdistelmää korostaen.
-Kun r alkaa pikkuhiljaa tulla DT:n sijasta. Voidaan sanaa vaihtaa. KADTTA sana on myös helpoo. Edelleen tulee muistaa, että ei yritetä R.ää vaan sanotaan DT. Nyt kuitenkin kielen lähtiessä tärisemään, voi tyttöä kehottaa jatkamaan pärisyttämistä (KADRRRRRRRRTTA). Jokainen tällainen tuo taas toistoja paljon nopeammin. Jatkuvasti pitäisi jaksaa käyttää ääntä kohtuu kovaa sillä mitä kovempaa sanan lausuu sitä helpommin R muodostuu.
-Harjoittelu (30 min) kannattaa aloittaa siten että ei tarvitse heti mennä kouluun (esim. pe) Tällöin on mukavasti aikaa itsekseen jatkaa harjoittelua. Harjoittelua (sanan toistamista) voi jatkaa vaikka tv:n ääressä tai omassa huoneessa leikkiessä. Jos R "hukkuu" niin se löytyy taas PODTISTA. Kaikessa kielenkäytössä tulisi tästä eteenpäin käyttää opittua.
Niin. Kyllä. Harjoittelu tosiiaan on uuvuttavaa ja kuulostaa papukaijan toistolta (mitä nopeampaan tahtiin pääsee sitä enemmän toistoja). Ensimmäisen 30 min tarkoitus on osoittaa kuinka helppoa se on kun yrittää, jonka jälkeen alkaa innostuneen oppilaan oma harjoittelu.
PS: Olen tällä menetelmällä opettanut muutaman aikuisen R vikaisen, enkä ole vielä erehtynyt 30 min suorituksessani. Älä riko tilastoani (heh...), mutta jos yrität niin kerro miten kävi.Tuli tuota koitettua noin 25minuuttia ja kävihän se tärisemään, kiitos paljon :D
- iloinen89
Tähän asti oikein kirjoitti:
Terve vaan huolestuneelle äidille. 12v tyttö on jo niin vanha, että voisit kokeilla konstia jolla olen itse oppinut (omatoimisesti) R:n lausumisen puolessa tunnissa jotenkuten, viikossa kohtuullisesti ja kahdessa viikossa täydellisesti.
Opetuksessa on kolme pääkohtaa:
1.) Motivaatio on tärkein. Kiukutteleva lapsi puheterapeutilla on ajanhukkaa. 12 v tyttö on kuitenkin todennäköisesti innoissaan ajatuksesta että voisi tulla sosiaalisesti paremmin toimeen kavereiden kanssa ja näinollen tekee kuuliaisesti annetut harjoitteet kotona suojassa tuntemattomien ihmisten arvostelulta.
2.)Apusanat ovat se oikea vaihtoehto. R vika (jos ei fyysinen) johtuu siitä että kielen lihakset ja hermot eivät tunne oikeaa asentoa. Apusanana kannattaa käyttää sanaa "PODTTI" DT yhdistelmä on itsessään kielelle sama kuin R. Tämän sanan yksi toisto on siis yksi R.
3.)Toistot. Syy miksi terapeutit nykypäivänä epäonnistuvat on se että lihaksen (kieli) toimintoja harjoitetaan sekoittamalla mitä ihmeellisimpiä psykologisia temppuja yksinkertaiseen asiaan. Tarkoitus on opettaa lihakselle oikeaa liikerataa, jonka oppiminen riippuu vain ja ainoastaan toistojen määrästä. Koska PODTTI sanan DT yhdistelmä on yksi R, niin aletaan toistamaan sitä tuhansia kertoja.
Käytännön harjoittelu menee siis näin: Ota vesilasi pöydälle ja tyttö sen taakse istumaan. Tytön alkaessa toistaa sanaa PODTTI voit itse vaikka tehdä ruokaa (tyttö voi toki auttaa). Jatkettuanne tätä puolituntia (siis oikeasti 30 min)alkaa jo kieli väsyä, mutta koska jo 5 min jälkeen tyttö on todennäköisesti saanut r:n tärisemään, niin intoa piisaa.
HARJOITTELUSSA HUOMIOITAVAA
-Kokeile ensin itse sanaa PODTTI. Huomaat että kun sen sanoo nopeasti, niin R:ltä ei voi välttyä. Tytölläsi kestää kuitenkin ennen kun kieli rentoutuu suusa siinämäärin että homma toimii. Korosta siis että R kirjaimen sijasta sanotaan D, eikä edes yritetä muuta. Antaa R:n tulla itsestään. Sanaa PODTTI tulee siis sanoa nopeasti ja jopa DT yhdistelmää korostaen.
-Kun r alkaa pikkuhiljaa tulla DT:n sijasta. Voidaan sanaa vaihtaa. KADTTA sana on myös helpoo. Edelleen tulee muistaa, että ei yritetä R.ää vaan sanotaan DT. Nyt kuitenkin kielen lähtiessä tärisemään, voi tyttöä kehottaa jatkamaan pärisyttämistä (KADRRRRRRRRTTA). Jokainen tällainen tuo taas toistoja paljon nopeammin. Jatkuvasti pitäisi jaksaa käyttää ääntä kohtuu kovaa sillä mitä kovempaa sanan lausuu sitä helpommin R muodostuu.
-Harjoittelu (30 min) kannattaa aloittaa siten että ei tarvitse heti mennä kouluun (esim. pe) Tällöin on mukavasti aikaa itsekseen jatkaa harjoittelua. Harjoittelua (sanan toistamista) voi jatkaa vaikka tv:n ääressä tai omassa huoneessa leikkiessä. Jos R "hukkuu" niin se löytyy taas PODTISTA. Kaikessa kielenkäytössä tulisi tästä eteenpäin käyttää opittua.
Niin. Kyllä. Harjoittelu tosiiaan on uuvuttavaa ja kuulostaa papukaijan toistolta (mitä nopeampaan tahtiin pääsee sitä enemmän toistoja). Ensimmäisen 30 min tarkoitus on osoittaa kuinka helppoa se on kun yrittää, jonka jälkeen alkaa innostuneen oppilaan oma harjoittelu.
PS: Olen tällä menetelmällä opettanut muutaman aikuisen R vikaisen, enkä ole vielä erehtynyt 30 min suorituksessani. Älä riko tilastoani (heh...), mutta jos yrität niin kerro miten kävi.itsellä myös r-vika ja ikää on kohta 20v. päätin yksin illalla kokeilla tätä ja sitkeesti yritin ja kyllä se r sieltä välillä sorahteli eli harjoitus jatkuu ja suosittelen muitakin kokeilemaan tätä. eikä kannata lannistua 30 minuutin jälkeen vaa jatkaa niin kauan kun se ensimmäinen sorahdus sieltä tulee niin sen jälkeen jaksaa vaikka koko päivän :) itse en tainnut onnistua kertaakaa tuon 30 minuutin aikana mutta vähän sen jälkeen alkoi onnistumaan. tuhannet kiitokset ohjeiden kirjottajalle!
- ml213.
Tähän asti oikein kirjoitti:
Terve vaan huolestuneelle äidille. 12v tyttö on jo niin vanha, että voisit kokeilla konstia jolla olen itse oppinut (omatoimisesti) R:n lausumisen puolessa tunnissa jotenkuten, viikossa kohtuullisesti ja kahdessa viikossa täydellisesti.
Opetuksessa on kolme pääkohtaa:
1.) Motivaatio on tärkein. Kiukutteleva lapsi puheterapeutilla on ajanhukkaa. 12 v tyttö on kuitenkin todennäköisesti innoissaan ajatuksesta että voisi tulla sosiaalisesti paremmin toimeen kavereiden kanssa ja näinollen tekee kuuliaisesti annetut harjoitteet kotona suojassa tuntemattomien ihmisten arvostelulta.
2.)Apusanat ovat se oikea vaihtoehto. R vika (jos ei fyysinen) johtuu siitä että kielen lihakset ja hermot eivät tunne oikeaa asentoa. Apusanana kannattaa käyttää sanaa "PODTTI" DT yhdistelmä on itsessään kielelle sama kuin R. Tämän sanan yksi toisto on siis yksi R.
3.)Toistot. Syy miksi terapeutit nykypäivänä epäonnistuvat on se että lihaksen (kieli) toimintoja harjoitetaan sekoittamalla mitä ihmeellisimpiä psykologisia temppuja yksinkertaiseen asiaan. Tarkoitus on opettaa lihakselle oikeaa liikerataa, jonka oppiminen riippuu vain ja ainoastaan toistojen määrästä. Koska PODTTI sanan DT yhdistelmä on yksi R, niin aletaan toistamaan sitä tuhansia kertoja.
Käytännön harjoittelu menee siis näin: Ota vesilasi pöydälle ja tyttö sen taakse istumaan. Tytön alkaessa toistaa sanaa PODTTI voit itse vaikka tehdä ruokaa (tyttö voi toki auttaa). Jatkettuanne tätä puolituntia (siis oikeasti 30 min)alkaa jo kieli väsyä, mutta koska jo 5 min jälkeen tyttö on todennäköisesti saanut r:n tärisemään, niin intoa piisaa.
HARJOITTELUSSA HUOMIOITAVAA
-Kokeile ensin itse sanaa PODTTI. Huomaat että kun sen sanoo nopeasti, niin R:ltä ei voi välttyä. Tytölläsi kestää kuitenkin ennen kun kieli rentoutuu suusa siinämäärin että homma toimii. Korosta siis että R kirjaimen sijasta sanotaan D, eikä edes yritetä muuta. Antaa R:n tulla itsestään. Sanaa PODTTI tulee siis sanoa nopeasti ja jopa DT yhdistelmää korostaen.
-Kun r alkaa pikkuhiljaa tulla DT:n sijasta. Voidaan sanaa vaihtaa. KADTTA sana on myös helpoo. Edelleen tulee muistaa, että ei yritetä R.ää vaan sanotaan DT. Nyt kuitenkin kielen lähtiessä tärisemään, voi tyttöä kehottaa jatkamaan pärisyttämistä (KADRRRRRRRRTTA). Jokainen tällainen tuo taas toistoja paljon nopeammin. Jatkuvasti pitäisi jaksaa käyttää ääntä kohtuu kovaa sillä mitä kovempaa sanan lausuu sitä helpommin R muodostuu.
-Harjoittelu (30 min) kannattaa aloittaa siten että ei tarvitse heti mennä kouluun (esim. pe) Tällöin on mukavasti aikaa itsekseen jatkaa harjoittelua. Harjoittelua (sanan toistamista) voi jatkaa vaikka tv:n ääressä tai omassa huoneessa leikkiessä. Jos R "hukkuu" niin se löytyy taas PODTISTA. Kaikessa kielenkäytössä tulisi tästä eteenpäin käyttää opittua.
Niin. Kyllä. Harjoittelu tosiiaan on uuvuttavaa ja kuulostaa papukaijan toistolta (mitä nopeampaan tahtiin pääsee sitä enemmän toistoja). Ensimmäisen 30 min tarkoitus on osoittaa kuinka helppoa se on kun yrittää, jonka jälkeen alkaa innostuneen oppilaan oma harjoittelu.
PS: Olen tällä menetelmällä opettanut muutaman aikuisen R vikaisen, enkä ole vielä erehtynyt 30 min suorituksessani. Älä riko tilastoani (heh...), mutta jos yrität niin kerro miten kävi.Niin, todella r kirjaimen lausumisen ongelma on yksinkertainen,- muta sitäkin merkittävä.Kielen kärjen asento ja sen jäykkyys.
Meillä lapselle ensin opetettiin, miten traktori ääntää ja tämän ääntämisen oikien, niin sen jälkeen lapsi omaksuu sanassa olevan r kirjaimen lausumisen aika helposti.Tietysti hitaasti aloittaen.Muuten aika jännää oli miten lapsi itse tiedosti ja iloitsi, miten ääntäminen onnistui lauseiden keskellä,- ihan normaali puhetilanteissa.Siis asian tiedostamisella on suuri merkitys. - 346346
Tähän asti oikein kirjoitti:
Terve vaan huolestuneelle äidille. 12v tyttö on jo niin vanha, että voisit kokeilla konstia jolla olen itse oppinut (omatoimisesti) R:n lausumisen puolessa tunnissa jotenkuten, viikossa kohtuullisesti ja kahdessa viikossa täydellisesti.
Opetuksessa on kolme pääkohtaa:
1.) Motivaatio on tärkein. Kiukutteleva lapsi puheterapeutilla on ajanhukkaa. 12 v tyttö on kuitenkin todennäköisesti innoissaan ajatuksesta että voisi tulla sosiaalisesti paremmin toimeen kavereiden kanssa ja näinollen tekee kuuliaisesti annetut harjoitteet kotona suojassa tuntemattomien ihmisten arvostelulta.
2.)Apusanat ovat se oikea vaihtoehto. R vika (jos ei fyysinen) johtuu siitä että kielen lihakset ja hermot eivät tunne oikeaa asentoa. Apusanana kannattaa käyttää sanaa "PODTTI" DT yhdistelmä on itsessään kielelle sama kuin R. Tämän sanan yksi toisto on siis yksi R.
3.)Toistot. Syy miksi terapeutit nykypäivänä epäonnistuvat on se että lihaksen (kieli) toimintoja harjoitetaan sekoittamalla mitä ihmeellisimpiä psykologisia temppuja yksinkertaiseen asiaan. Tarkoitus on opettaa lihakselle oikeaa liikerataa, jonka oppiminen riippuu vain ja ainoastaan toistojen määrästä. Koska PODTTI sanan DT yhdistelmä on yksi R, niin aletaan toistamaan sitä tuhansia kertoja.
Käytännön harjoittelu menee siis näin: Ota vesilasi pöydälle ja tyttö sen taakse istumaan. Tytön alkaessa toistaa sanaa PODTTI voit itse vaikka tehdä ruokaa (tyttö voi toki auttaa). Jatkettuanne tätä puolituntia (siis oikeasti 30 min)alkaa jo kieli väsyä, mutta koska jo 5 min jälkeen tyttö on todennäköisesti saanut r:n tärisemään, niin intoa piisaa.
HARJOITTELUSSA HUOMIOITAVAA
-Kokeile ensin itse sanaa PODTTI. Huomaat että kun sen sanoo nopeasti, niin R:ltä ei voi välttyä. Tytölläsi kestää kuitenkin ennen kun kieli rentoutuu suusa siinämäärin että homma toimii. Korosta siis että R kirjaimen sijasta sanotaan D, eikä edes yritetä muuta. Antaa R:n tulla itsestään. Sanaa PODTTI tulee siis sanoa nopeasti ja jopa DT yhdistelmää korostaen.
-Kun r alkaa pikkuhiljaa tulla DT:n sijasta. Voidaan sanaa vaihtaa. KADTTA sana on myös helpoo. Edelleen tulee muistaa, että ei yritetä R.ää vaan sanotaan DT. Nyt kuitenkin kielen lähtiessä tärisemään, voi tyttöä kehottaa jatkamaan pärisyttämistä (KADRRRRRRRRTTA). Jokainen tällainen tuo taas toistoja paljon nopeammin. Jatkuvasti pitäisi jaksaa käyttää ääntä kohtuu kovaa sillä mitä kovempaa sanan lausuu sitä helpommin R muodostuu.
-Harjoittelu (30 min) kannattaa aloittaa siten että ei tarvitse heti mennä kouluun (esim. pe) Tällöin on mukavasti aikaa itsekseen jatkaa harjoittelua. Harjoittelua (sanan toistamista) voi jatkaa vaikka tv:n ääressä tai omassa huoneessa leikkiessä. Jos R "hukkuu" niin se löytyy taas PODTISTA. Kaikessa kielenkäytössä tulisi tästä eteenpäin käyttää opittua.
Niin. Kyllä. Harjoittelu tosiiaan on uuvuttavaa ja kuulostaa papukaijan toistolta (mitä nopeampaan tahtiin pääsee sitä enemmän toistoja). Ensimmäisen 30 min tarkoitus on osoittaa kuinka helppoa se on kun yrittää, jonka jälkeen alkaa innostuneen oppilaan oma harjoittelu.
PS: Olen tällä menetelmällä opettanut muutaman aikuisen R vikaisen, enkä ole vielä erehtynyt 30 min suorituksessani. Älä riko tilastoani (heh...), mutta jos yrität niin kerro miten kävi.Olisiko joku täll PODTTI-tekniikalla ärrän oppinut valmis latamaan jotain ääniklippiä tai videota nettiin? Kiinnostaisi nimittäin tietää kuinka tuo PODTTI lausutaan. Tein tuota pari tuntia enkä siltikään saanut ärrää pärisemään ollenkaan.
- puheope
Tässä vielä muutamia harjoituksia:
KIELIJUMPPAA HAUSKASTI:
http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/dinokoe.html
ERILAISIA HARJOITUKSIA:
http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/puheope.html#funk tiot - näin...
Eli minä pörräsin prrrrrr... niinkuin autot ja poika koitti perässä, hetken päästä löytyi heikko rrrr ja kannustamalla sain hänet tavu tavulta laittamaan ensimmäisen R:n myös nimeensä, eli RRRRRas-mus. Ärrää Pörrättiin kovasti "yli" että se jäi muistiin, ja poika itse muutaman päivän päästä lopetti "yli"ärräämisen.
- puheterapeuttiopiskelija
Hei!
Mielenkiinnolla seurasin keskusteluanne. Mukava, että vanhemmat ovat motivoituneita opettelemaan ärrää lapsensa kanssa; se on yksi tärkeimmistä onnistuneen puheterapian perusteista. Tärkeää on myös mukava, kiireetön ja hyväksyvä ilmapiiri. Ei ole "pakko oppia" vaan "saa opetella". Jos lapsi (tai aikuinen) ei halua oppia ärrää, sitä ei luultavasti myöskään opi.
Surullisen usein kuulee sanottavan, ettei puheterapiasta ollut hyötyä. Puheterapeutit ovat erittäin työllistettyjä vaikeampien kielen ja puheen häiriöiden kanssa, joten aikaa pitkille artikulaatioterapiajaksoille ei monessakaan kunnassa löydy. Siksi on ensiarvoisen tärkeää harjoitella kotona puheterapeutin tai erityisopettajan (tms. "ärräopen") ohjeiden mukaisesti.
R:n ja muiden äänteiden oppiminen on hyvin yksilöllistä. Joku oppii puolessa tunnissa, joltakin opettelu vie pitkään. Mielestäni alle kouluikäisen yksittäisen r:n tai s:n puuttumisesta tai virheellisyydestä ei kannata huolestua. Jos puuttuvia äänteitä on kuitenkin useita, on tärkeää selvittää, kuuleeko lapsi normaalisti ja onko kielen kehitys muuten edennyt hyvin. Voidaan harjoitella tunnistamaan r sanoissa. ("Onko sanassa porkkana/lintu/merihevonen/rotta/kissa r?") Toisinaan lapsen (tai aikuisen) kielen alla oleva kielijänne on niin tiukka, että ärrän tai ässän tuottaminen on vaikeaa, jopa mahdotonta. Tämä olisi tärkeä tiedostaa, sillä "vika" on helppo korjata yksinkertaisella terveyskeskuslääkärin vastaanotolla tekemällä, vaarattomalla leikkauksella. Kielijänne voidaan nipsaista poikki vaaratta jopa "varmuuden vuoksi", jos epäillään, että se saattaisi olla liian kireä (kieli ei yllä kunnolla suulakeen).
Yleisimpiä harjoituksia ovat juuri nuo d-sanat ja -tavut, sillä d ääntyy samassa paikassa kuin r. Hyviä tuloksia ollaan saavutettu harjoittelemalla ensin toistamaan esim. den den den den den, daa daa daa ... ja myöhemmin drn drn drn ... sekä korvaamaan r sanoissa d:llä (esim. odava). Pitkäveteistä harjoittelua voidaan monipuolistaa leikkimällä erilaisia leikkejä tai pelaamalla pelejä, joissa d-ärrälle tulee luontevaa käyttöä.
Jos lapsi ei opi ärrää kouluikään mennessä, kannattaa selvittää, onko vika mahdollisesti kireässä kielijänteessä, kuulossa tai siinä, ettei lapsi erota kunnolla äänteitä toisistaan puheessa (puheterapeutti/ terveyskeskus).
Alle nelivuotiaalle on mielestäni turha yleensä opettaa ärrää, sillä sen puuttuminen on aivan normaalia ja korjaantuu tavallisesti automaattisesti ajan myötä.
Logopedian ylioppilaat tarjoavat myös edullisia puheterapiapalveluita harjoitteluina (logopediaa voi opiskella Helsingin, Tampereen, Oulun ja Turun yliopistoissa sekä Åbo Academissa). Tsemppiä ärrän opetteluun! Paras kaverini oppi pari vuotta sitten hienon ärrän, 17-vuotiaana ;)
Tässä päällimmäisiä ajatuksia, voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kuinka pitkään :D - vikainen?
puheterapeuttiopiskelija kirjoitti:
Hei!
Mielenkiinnolla seurasin keskusteluanne. Mukava, että vanhemmat ovat motivoituneita opettelemaan ärrää lapsensa kanssa; se on yksi tärkeimmistä onnistuneen puheterapian perusteista. Tärkeää on myös mukava, kiireetön ja hyväksyvä ilmapiiri. Ei ole "pakko oppia" vaan "saa opetella". Jos lapsi (tai aikuinen) ei halua oppia ärrää, sitä ei luultavasti myöskään opi.
Surullisen usein kuulee sanottavan, ettei puheterapiasta ollut hyötyä. Puheterapeutit ovat erittäin työllistettyjä vaikeampien kielen ja puheen häiriöiden kanssa, joten aikaa pitkille artikulaatioterapiajaksoille ei monessakaan kunnassa löydy. Siksi on ensiarvoisen tärkeää harjoitella kotona puheterapeutin tai erityisopettajan (tms. "ärräopen") ohjeiden mukaisesti.
R:n ja muiden äänteiden oppiminen on hyvin yksilöllistä. Joku oppii puolessa tunnissa, joltakin opettelu vie pitkään. Mielestäni alle kouluikäisen yksittäisen r:n tai s:n puuttumisesta tai virheellisyydestä ei kannata huolestua. Jos puuttuvia äänteitä on kuitenkin useita, on tärkeää selvittää, kuuleeko lapsi normaalisti ja onko kielen kehitys muuten edennyt hyvin. Voidaan harjoitella tunnistamaan r sanoissa. ("Onko sanassa porkkana/lintu/merihevonen/rotta/kissa r?") Toisinaan lapsen (tai aikuisen) kielen alla oleva kielijänne on niin tiukka, että ärrän tai ässän tuottaminen on vaikeaa, jopa mahdotonta. Tämä olisi tärkeä tiedostaa, sillä "vika" on helppo korjata yksinkertaisella terveyskeskuslääkärin vastaanotolla tekemällä, vaarattomalla leikkauksella. Kielijänne voidaan nipsaista poikki vaaratta jopa "varmuuden vuoksi", jos epäillään, että se saattaisi olla liian kireä (kieli ei yllä kunnolla suulakeen).
Yleisimpiä harjoituksia ovat juuri nuo d-sanat ja -tavut, sillä d ääntyy samassa paikassa kuin r. Hyviä tuloksia ollaan saavutettu harjoittelemalla ensin toistamaan esim. den den den den den, daa daa daa ... ja myöhemmin drn drn drn ... sekä korvaamaan r sanoissa d:llä (esim. odava). Pitkäveteistä harjoittelua voidaan monipuolistaa leikkimällä erilaisia leikkejä tai pelaamalla pelejä, joissa d-ärrälle tulee luontevaa käyttöä.
Jos lapsi ei opi ärrää kouluikään mennessä, kannattaa selvittää, onko vika mahdollisesti kireässä kielijänteessä, kuulossa tai siinä, ettei lapsi erota kunnolla äänteitä toisistaan puheessa (puheterapeutti/ terveyskeskus).
Alle nelivuotiaalle on mielestäni turha yleensä opettaa ärrää, sillä sen puuttuminen on aivan normaalia ja korjaantuu tavallisesti automaattisesti ajan myötä.
Logopedian ylioppilaat tarjoavat myös edullisia puheterapiapalveluita harjoitteluina (logopediaa voi opiskella Helsingin, Tampereen, Oulun ja Turun yliopistoissa sekä Åbo Academissa). Tsemppiä ärrän opetteluun! Paras kaverini oppi pari vuotta sitten hienon ärrän, 17-vuotiaana ;)
Tässä päällimmäisiä ajatuksia, voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kuinka pitkään :Dolen nyt 12 vuotias ja minulla on r-vika. se todella ärsyttää, ja sanonpa että noista terapioista ei ole yksinkertaisesti mitään hyötyä. harvempi (ainakaan yli 8 vuotias) tahtoo harjoitella ärrää jonkun typerän opettajan kanssa, ja minulle ainakin haasteena on ollut vanhemmat. mulla oli koulussa jonkinlaista r-opetusta, ja siellä en oppinut mitään, johtuen siitä että en halunnut opetella toisten kuullen asiaa. häpeän sitä ja en ikinä, ikinä tahdo enkä tahtonut harjoitella mitään ärrää muiden kuullen, oli sitten paras kaveri tai isä, äiti, kuka vaan. suosittelen että meille vanhemmille ärrää osaamattomille annettaisiin omaa rauhaa ja aikaa sen opetteluun. minua ei ainakaan auta että kävisin jossain ärrä-terapiassa, se vain pahentaa tilannetta, häpeän sitä vain koko ajan lisää ajattelemalla sitä että nyt minun täytyy harjoitella ärrää jonkun typerän opettajan kanssa.
- 95
Kävin kaikenmaailman "ärränkierränympäriorrenässänpistäntaskuun"- puheopetukset, muttei niistä ollut mitään hyötyä.
Sen sijaan suosittelen ärsyttämistä. Minulla se nimittäin toimi. Olin viisivuotias, kun opin kertaheitolla ihan vahingossa ärrän. Olimme mummon ja papan luona kun itseäni viisi vuotta vanhempi isoveljeni yritti opettaa minulle ärrää. Hän käski minun toistaa "Risto Reipas" yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes en enää jaksanut. Kun hän pyysi viimeisen kerran ja minulta olivat jo hermot menneet karjaisin: "NO RISTO REIPAS!" täydellisellä ärrällä.
Muuta siihen ei tarvittu. - ml213.
Ihan kotikonstein onnistuu R- kirjaimen opettaminen lapselle.Väärä lausuminenhan johtuu väärästä kielen asenosta,- yleensä.
Meillä neljällä lapsella on pitänyt ohjata kielen asentoa.Jokainen aikuinen ihminen,- joka lausuu R- kirjaimen oikein, niin voi tunnustella missä kielenkärjen tulee olla ja kielen asento yleensä.Opettaminen lapselle tämä niksi/kielen oikea asento, niin R-kirjaimen opettelu voi alkaa.Ensin hitaasti ja muöhemmin luontaisesti/alitajuisesti. - iloinen 17-vuotias.
tuolla PODTTI jutulla opein juuri ärrän, perheestä muut olivat todella yllättyneitä kun kerrankin osaan sanoa ärrän oikein. KIITOKSIA PALJON!
- Helppamee
En oo R-vikainen mutta sain 1 kuukauden raudat ja ne vaikutti s kirjaimeen ja r kirjaimeen. Kauheasti ärsyttää käydä koulua, kaikki nauraa aina kun yrittää sanoa jotain. 12-vuotias olen. PODITTI juttu auttoi vähän mutta silti kauhealta kuulostaa :< Help me!10
- VIATON(KO)? Ei.
Sama mulla ;_; Help us!
- ärrrRRRRRrrrä....
Meillä syksyllä esikouluun menevä on vasta nyt kuukauden sisällä alkanut sanomaan R kirjaimen oikein. Eli on nyt 5 ja puoli. Esim jos puhuu puhelimessa ja sanoo lopuksi moro, niin ärrä tulee oikein. Mutta jos hän alkaa ajattelemaan mitä sanoi niin ei enään onnistukaan vaan tulee pelkkää suhinaa. Pikkuhiljaa ärrä sieltä löytyy..
- 18-v ärrävikainen
Ei se aina oo niin paha, vaikka se "vika" jäis pysyväksi. Itse oon 18-vuotias tyttö eikä oo oikeen mitenkään haitannut, joskus nuorempana häiritsi itseä enemmän.
Veikkaan kyllä, että syynä on sekin, etten koskaan oikeen motivoitunut puheoterapiassa. Yhtenä kesänä opettelin tosissaan ärrää ja sain oikean äänteen muodostumaankin, mutta sitten iski laiskuus :D. En oo kokenut ongelmaa niin isoksi, et oisin tosissaan motivoinut harjoitteluun. Tosin mulla vika on nykyään sellainen, ettei sitä kovin helposti kuule. Monesti ihmiset yllättyy, kun kerron, että mulla on ärrävika :D. - neyyyy
Mä olen kans nyt saanut tarpeekseni tästä viasta. Sitkeästi motivoituneena rupean harjoittelemaan heti tänä iltana kun meen kotia noita podtti ja kadtta harjoituksia kyllä se PERKELE joskus tulee oikein :--D
- 10.v tyttö kittää! ♥
Joo olen 10.v ja tuosta PODTTI sanasta sitä täryä alko tulla ja sittwn kun koitin: KADTTTAA nin sieltä se tulee automaattisesti ja nyt olen enemmän alkanut sitä enemmän harjotella kun tätini sanoi että lähtee mun kanssani 100€ shoppailemaan varmaankin Jumboon. Niin on viellä kovempi halu sen oppia että kannattaa nuoremillekkin esim pojille sanoa että voi ostaa jonkun pelin kun oppii sanomaan ärrän ja sitten tytöille vähän vanhemmille esim juuri näin shoppailemaan tai jotain... Ja kannattaa kyllä tuota sanaa: PODTTI:a kokeilla mutta en tiedä kun vasta näin aika nuori olen mutta tääsä samalla kun kirjottelen ja luen niin se alko jo toimia! Kiitos kaikille avusta!
- apuahakeva
joo oon 11v ja osaan ärrän mutten osaa sanoa sitä puheessa neuvoja?
- sadfhkj
kosamo ei opi ärrrrrrrrääääääääääääää
- Tsemppiä!
Pojalleni sanottiin 7 vuotiaana neuvolassa/lastenlääkärillä että ei tule koskaan luultavasti
oppimaan ärrää joten sitä ei kannattaisi kuulemma turhaan välttämättä harjoitellakaan, tuskastuu
vaan ja ongelmat pahenee turhaan sanoivat ja että kuulemma pienet viat ovat vaan osa persoonallisuutta
ja rikkaus yhteiskunnassa, näin sanoi lääkäri hyvin selkeästi. Sanoi että oppii sen aikanaan jos oppii.
Luovuttamisen sijaan sitkeänä otin kuitenkin kyseiset kommentit enemmänkin haasteena vastaan meille ja
niin harjoittelimme pojan kanssa ahkerasti seuraavan kesäloman säännöllisesti jotta kateissa ollut ärrän pärinä löytyisi.
Aloitimme leuan ylös-alas hissijumpalla kieli oikeassa paikassa, lisäksi DE-DE-DE DI-DI-DI harjoituksia mahdollisimman nopeaan
tahtiin sekä ampparisurinalla zzOTTA, ROTTA, zzAPU, RAPU tyyppisiä harjoitteita.
Erityisen tärkeää: kyseisille harjoitteille varattava lapsen kanssa oma rauhallinen aika, tila ja yksityisyys, harjoitteiden
aikana ei mitään häiriötekijöitä, ei sisaruksia, yms, mielellään kokonaan eri huoneessa, optimi kun ketään muita ei edes kotona.
Laadin sen pohjalta koko kesäloman ajaksi haastavan mutta kivan ohjelman pojalle joka sisälsi seuraavat kolme vaihetta per jokainen kerta:
1) aluksi leuan ylös-alas hissijumppaa kieli oikeassa paikassa x 10
2) seuraavaksi DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI X 10 eli 10 kpl 10 DI-DIN jaksoa mahdollisimman nopeasti, tein alussa pojan kanssa samaan
aikaan malliksi ja koska harrastaa jääkiekkoa niin sain väännettyä asian niin että osaan "luistella" DI-DI-DI nopeammin kuin poika
jolloin pojan tahdin sai kiihtymään nopeammaksi ihan huomaamatta, koska halusi tietenkin olla nopeampi "luistelija" kuin minä.
3) lopuksi 20 erilaista sanaa joista jokaisesta sanottiin ensin ampparisurinalla Zz alkuinen versio, sitten D alkuinen versio ja lopuksi
sana oikeassa muodossaan, esim.Zzotta, DROTTA sitten ROTTA, seuraavaksi Zzapu, DRAPU sitten RAPU jne,
mukaan paljon lapsen mielestä mahdollisimman hassuja sanoja, DRIPULI, DRÄKÄ yms näyttävät aina tepsivän, tällä tavoin saatiin hymykin huulille,
kirjoitin kaikki sanat paperille josta poika ne yksitellen sanoi, ideana oli että kielen oikea paikka alkaisia hahmottua
Kaikki edellä mainitut kirjoitin selkeästi A4 paperille jossa edettiin tehtävästä toiseen, eli poika seurasi tehtävät paperista ja minä
opettajana näytin aina kulloisenkin sanottavan sanan.
Edellä mainittuihin meni 5 minuuttia per päivä yhteensä.
Motivaattorin keksin siten että tongin esille pojan kaikkein hartaimman toiveen jos vain ikinä saisi toivoa, se oli pojan tapauksessa uusi
Nokian musiikkikännykkä, joten motivaattoriksi asetettiin siten 50 harjoituskertaa jonka jälkeen mennään ostamaan musiikkikännykkä.
Tein leimataulun johon jokaisesta harjoituskerrasta sai leiman, 5.leimasta sai hymynaaman vielä lisäksi, selvästikin oli tärkeää että
poika sai seurata edistymistä että missä mennään harjoituskertojen määrässä.
-----
Kun harjoituskertoja oli 15 takana, lisättiin 1) vaiheen määräksi 20 ja 2) vaiheen määräksi 20, 3) vaiheen osalta lisäsin paperiin sanoja siten että 20 sanan sijaan sanoja 35 kappaletta.
Kun 35 harjoituskertaa oli takana, tulla tupsahti ärrän pärinä täysin yllättäen pojan ajellessa pyörää, sitä hymyä naamalla ei ihan heti unohda!
Ihan satunnaisesti oli välähdellyt jo aiemminkin mutta 35 harjoituskerran jälkeen pärinä jäi muistiin pojalle niin että pystyi sen pyydettäessä toistamaan koska vaan.
Sanojen ääntäminen alkoi olla muotoa kiRRRjain, RRRuusu eli selvästi ylikorostettu.
Seuraavaksi otettiin harjoituksiin mukaan vaihe jossa piti sanoa kertaalleen per harjoitus RA-RA-RA, RE-RE-RE, RI-RI-RI, RO-RO-RO, RU-RU-RU, RY-RY-RY, RÄ-RÄ-RÄ, RÖ-RÖ-RÖ.
Lisäksi tässä vaiheessa lisättiin 3) kohdan määräksi jo 50-100 eli todella paljon erilaisia sanoja ja RRR alkoi hioutua jo RR muotoon eli korostus väheni,
lisäksi nyt sai jo hypätä Z ja D vaiheet yli kokonaan mikäli halusi suoraan sanoa varsinaisen sanan, tätä vaihetta jatkettiin kunnes 50 leimaa oli täynnä.
-----
Lopuksi päätettiin vielä ottaa loppukiri ja hankkia 10 lisäleimaa pelkällä 3) vaiheen harjoituksella jossa oli nyt 100 sanaa,
poika oli niin innoissaan kun jo pärisi että teki ihan mielellään.
Kesäloma on siitä todella hyvä ajankohta harjoituksille ettei lapsen tarvitse miettiä mitä mahdollisesti muut lapset sanoisivat voimakkaasta pärinästä yms asiaan liittyvästä.
Tarpeeksi hyvän motivaatiotekijän löytäminen ja sopiva pilke silmäkulmassa sekä todella runsas asioiden toisto kerrasta toiseen näyttäisi olevan olennaisia tekijöitä.
Älkää antako periksi, ärrän oppiminen on mahdollista vanhemmallakin iällä kun vaan tarpeeksi ja oikein harjoittelee. Tsemppiä! - ElliB
Voi mikä ihana, hieno äiti oletkaan! Paljon onnea molemmille :)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381