5. KASTE JA OPETUS/KATEKISMUSPIIRI
Katekismus:
”Kastetut on Jeesuksen käskyn mukaan opetettava pitämään, mitä hän on käskenyt (Matt. 28:19-20).
Tämä opetus tapahtuu kodissa ja koulussa, mutta erityisesti rippikoulussa.
Rippikoulu päättyy pyhään toimitukseen, jota sanotaan konfirmaatioksi.
Siinä seurakunta rukoilee puolestamme, me tunnustamme uskomme ja lupaamme uskollisuutta Vapahtajallemme.
Sen jälkeen käymme ehtoollisella”.
---
Raamatun Paikat:
”Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.
Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi” (5. Moos. 6:6-7).
”Me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistettävistä teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka hän on tehnyt” (Ps. 78:4).
”Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun” (Ilm. 2:10).
---
Kysymyksiä:
1. Miten tämä kristillinen opetus- ja kasvatustyö on kodeissa, koulussa ja seurakunnissamme toteutunut?
2. Tulisiko koulussa opettaa kristinoppia?
3. Miten sinä sait lapsena kristillistä kasvatusta?
4. Suomen kirkkoa sanotaan kansankirkoksi. Mitä hyviä tai huonoja puolia siinä on?
5. KASTE JA OPETUS/KATEKISMUSPIIRI
21
581
Vastaukset
- timo.............
niin, ja vielä iso AAMEN !
Kamerunissa työskentelevä lähetystyöntekijä past. MATIAS ROTO on tehnyt tarkan analyysin kastekäskystä Matteuksen mukaan.
Lue linkki:
file://C:\Documents and Settings\-\Omat tiedostot\Hengelliset keskustelut\KastekäskyTapio522 kirjoitti:
Kamerunissa työskentelevä lähetystyöntekijä past. MATIAS ROTO on tehnyt tarkan analyysin kastekäskystä Matteuksen mukaan.
Lue linkki:
file://C:\Documents and Settings\-\Omat tiedostot\Hengelliset keskustelut\KastekäskyUusi yritys Matia Roton kastekäsky analyysiin:
http://64.233.183.104/search?q=cache:j_Q48USvwGEJ:www.roto.nu/matias/KastetekstiMatteuksenmukaan*** ***:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000021302611
Linkissä todetaan:
"Tiesitkö, ettei monia keskeisiä hengellisiä käsitteitämme edes löydy Raamatusta?
Sieltä ei löydy kristittyä kansaa, ei vauvan
kastamista, ei rippikoulua, ei kummijärjestelmää, ei konfirmaatiota, ei hautaan siunaamista".
----
Aikojen varrella on kastetta toimitettaessa tullut käytäntöön useitakin tapoja, joiden tarkoituksena on selittää ja kuvata kasteen olemusta ja vaikutusta.
Näitä eri tapoja mm. ovat:
1. perisynnistä muistuttaminen
2. nimen antaminen
3. ristinmerkki
4. rukoukset ja siunaus
5. evankeliumin, Mark. 10:13 - 16, lukeminen
6. kätten päällepaneminen
7. Isä meidän -rukous
8. uskontunnustus
9. kasteentodistajien (kummien) käyttäminen
10.kastemekkoon pukeminen.
Nämä tavat kuuluvat ehdonvallan asioiden piiriin, eikä kasteen pätevyys niin muodoin riipu lainkaan siitä, vaikka joitakin näistä tai kaikkiakaan olosuhteista johtuen ei käytäntöön sovellettaisi.
Vai mitä sinä ajattelet näistä ulkonaisista tavoista?- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
*** ***:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000021302611
Linkissä todetaan:
"Tiesitkö, ettei monia keskeisiä hengellisiä käsitteitämme edes löydy Raamatusta?
Sieltä ei löydy kristittyä kansaa, ei vauvan
kastamista, ei rippikoulua, ei kummijärjestelmää, ei konfirmaatiota, ei hautaan siunaamista".
----
Aikojen varrella on kastetta toimitettaessa tullut käytäntöön useitakin tapoja, joiden tarkoituksena on selittää ja kuvata kasteen olemusta ja vaikutusta.
Näitä eri tapoja mm. ovat:
1. perisynnistä muistuttaminen
2. nimen antaminen
3. ristinmerkki
4. rukoukset ja siunaus
5. evankeliumin, Mark. 10:13 - 16, lukeminen
6. kätten päällepaneminen
7. Isä meidän -rukous
8. uskontunnustus
9. kasteentodistajien (kummien) käyttäminen
10.kastemekkoon pukeminen.
Nämä tavat kuuluvat ehdonvallan asioiden piiriin, eikä kasteen pätevyys niin muodoin riipu lainkaan siitä, vaikka joitakin näistä tai kaikkiakaan olosuhteista johtuen ei käytäntöön sovellettaisi.
Vai mitä sinä ajattelet näistä ulkonaisista tavoista?Uskon/uskontunnustuksen ovat syrjäyttäneet kastettavalta ja laittaneet sen tilalle omat ihmisopit, valelut sun muut harhaopit?!
..Valitettavasti!
JUMALA kehottaa kääntymään noista HARHAOPEISTANNE!
*
..Sillä tuo vauva-valelu, se on epäraamatullinen paavin/roomalaiskatolisenkirkon HARHAOPPI;
..sillä; pienet vauva/lapset tuotiin siis ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI!
..Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut; Mutta SINULLE/TEILLE kasteveden KUTSU kuuluu!
…. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pelastuksen/PYHITYKSEN menettämiseen!!
*
"..parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava Hänen
nimessänsä kaikille kansoille…" (Luuk.24:47). Vapahtaja siis sanoo: "Minun nimessäni…"
Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!! .. ja
.. "Joka USKOO ja kastetaan se PELASTUU"!
"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: ANTAKAA SOVITTAA ITSENNE JUMALAN KANSSA."
"Tehkää parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Mark.16:16; 2.Kor.5:20; Apt.2:38)
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
”Siis, jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2.Kor.5:17). Joko sinä haluat/omistat ”uudenluomuksen”?
*
Ystäväiseni, Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36,37,38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16) ... "Ylhäällä missä kasvaa Öljypuu"! :) (katso mm. Jaak.1:5)
*
♥ MARANATA! ♥ - LÖYDÄT VIELÄ
Tapio522 kirjoitti:
Lue linkki:
file://C:\Documents and Settings\-\Omat tiedostot\Hengelliset keskustelut\Kastekäskyparempaa, Raamatullista oppia kun vain selaat.
www.netmission.fi
www.kan.fi mm. J.Karvisen opetus
www.jeesus-on-herra.com LÖYDÄT VIELÄ kirjoitti:
parempaa, Raamatullista oppia kun vain selaat.
www.netmission.fi
www.jeesus-on-herra.comsinullekin "LÖYDÄT VIELÄ":
--"Merkitseekö kaste sinulle evankeliumia vai lakia"?
(Useinhan nämä asiat sekoitetaan keskenään!)
--"Onko Henki mukana kasteessa"?- LÖYTYY
Tapio522 kirjoitti:
sinullekin "LÖYDÄT VIELÄ":
--"Merkitseekö kaste sinulle evankeliumia vai lakia"?
(Useinhan nämä asiat sekoitetaan keskenään!)
--"Onko Henki mukana kasteessa"?noilta em. sivuilta.So. se :)
LÖYDÄT VIELÄ kirjoitti:
parempaa, Raamatullista oppia kun vain selaat.
www.netmission.fi
www.jeesus-on-herra.comLÖYDÄT VIELÄ: "..parempaa, Raamatullista oppia kun vain selaat.
www.netmission.fi
www.jeesus-on-herra.com
---
Selailin vähän.
Helluntalaiselta past. JUHANI KARVISELTA kysyttiin (http://www.kan.fi/kyselyja.htm#heng_tyo):
"Minulla on helluntailaisen (ex-lut. pappi)JUHANA LEHMUSKOSKEN kirja "YKSI KASTE" (RV). Siinä hän mm. toteaa pienistä lapsista: "He ovat samanlaisessa tilassa kuin mitä Adam ja Eeva olivat ennen syntiinlankeemustaan (siis ilman perisyntiä ja sen tuottamaa syyllisyyttä).
Onko tämä helluntailaisten "virallinen" kanta? Mitä itse olet mieltä tällaisesta väitteestä?
Vastaus (helluntalainen past. Juhani Karvinen/www.kan.fi)):
” Helluntailaisilla ei ole virallistettua oppilausumaa tässä kysymyksessä. Koska Raamattu on oppimme perustus, on vastausta etsittävä sieltä. Jeesuksen mukaan taivasten valtakunta kuuluu lastenkaltaisille Matt. 19: 14.
Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta."
He ovat siis otollisia Jumalalle. Näin he ovat Jumalan edessä samassa asemassa kuin Adam ja Eeva ennen syntiinlankeemusta.
Raamattu ei puhu mitään perisynnistä ja sen tuottamasta syyllisyydestä. Voidaan kuitenkin sanoa, että langenneen ihmissuvun jäsenissä on taipumus syntiin.
Tämä ei kuitenkaan tuota syyllisyyttä, ennen kuin taipumus tuottaa tekosynnin. Jk. 1: 15. ...kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman”.
Tämä on oma käsitykseni tässä asiassa.
(WWW.kan.fi: helluntalainen Juhani Karvinen)
Mitä sanot itse tällaisesta opetuksesta?
Eikö pieni lapsi olekkaan lihasta syntynyt (Joh. 3:6)?
---
Netmissionin opetussivuilta:
”Kaste merkitsi Jeesuksen opetuslapseksi ottamista…
Mutta se (KASTE) merkitsee myös uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa. ”... jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:4b).
Samaa apostoli kertoo mm. Kolossalaiskirjeessä.
”Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol. 2:12).
--
Näinhän mekin opetamme.
Katekismus:
”Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse.
Hän uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi.
Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”.
- kastamalla ja opettamalla
Kristityksi kastettujen lapsien opetus on erittäin tärkeä asia. Kastamalla ja opettamalla tehdään Jeesukselle opetuslapsia Raamatun mukaan (Mt.28:19-20).
Kastetulle vauvalle tulisi lukea Raamattua heti vauvasta alkaen ja rukoilla yhdessä. Raamatun mukaan lapsen suojelusenkeli näkee taivaallisen Isän kasvot.
Lapsen uskoa ei pidä väheksyä eikä halveksua eikä aliarvioida, sillä Jeesus valitsi kansanjoukosta kaikkein pienimmän lapsen kaikkein puhtaimman uskon esikuvaksi. Luukas käyttää sanaa brefos eli vastasyntynyt ja vauva kaikista pienimmästä, joka Jeesuksen mukaan on kaikkein paras ottamaan vastaan Jumalan valtakunnan. Lapsen sydän on avoin siihen.
Raamatusta poisjätetty Tuomaan evankeliumi puhuu imeväisistä lapsista ja 5 pv. ikäisistä lapsista Jeesuksen yhteydessä. Kristittyjen perheiden Kastettu lapsi on puettu hääpukuun ja valmis Karitsan häihin, vaikka ne alkaisivat jo tänä vuonna.
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"- selvän sepus-
tuksesi loppu osassa oleva Raamatun kohta tark:KASTETTU HÄNEN KUOLEMAANSA.
SILLÄ EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ VEDEN KANSSA.!!!! - eepu*
Vapahtaja vertasi lapsen asennetta luottamusta aikuiseen ja riippuvuutta hänestä - itseensä; ja Vapahtaja sanoo: "Ilman minua te ette voi mitään tehdä" ".. USKOKAA Jumalaan, ja USKOKAA minuun."!!!
Sillä; "...ilman VERTAUSTA HÄN ei puhunut heille mitään"!
"Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle VERTAUKSILLA, ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT heille mitään;" (Luuk.13:34)
"Mihin minä siis vertaan - mihin minä vertaisin "
”Mutta mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreilla ja huutavat toisilleen sanoen: 'Me soitimme teille huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä, ja te ette valittaneet.'”
”Ja taas hän sanoi: "Mihin minä vertaisin Jumalan valtakunnan? Se on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani." (Matt.11:16,17; Luuk.13:20,21)
*
"Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi'?"
*
TARKOITTAA: -- Rakastavaa ja huolehtivaa vanhempaa, olla hyvä lapsia kohtaa, niin silloin saat heiltä kiitosta/hymyn!
-- Niin myös Vapahtaja sai nyt ylistyshuudot niiltä KUULIJOILTAAN, joita Hän oli RUOKKINUT, ja jotka olivat häntä KUULLEET, kun Hän SAARNASI heille Jumalan valtakunnasta!!!
*
Vasta syntyneitä vauvoja ei tuotu Vapahtajan syliin, sillä silloin olisi rikottu Lakia:
LAKI lapsensynnyttäjästä:
3.Mooseksen kirja:
12:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
12:2 "Puhu israelilaisille ja sano: Kun vaimo tulee hedelmälliseksi ja synnyttää poikalapsen, olkoon hän saastainen seitsemän päivää; yhtä monta päivää kuin hänen kuukautisensa kestävät, hän olkoon saastainen.
12:3 Ja kahdeksantena päivänä ympärileikattakoon pojan esinahan liha.
12:4 Mutta vaimo pysyköön kotona kolmekymmentä kolme päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana; älköön hän koskeko mihinkään, mikä on pyhää, älköönkä tulko pyhäkköön, ennenkuin hänen puhdistuspäivänsä ovat kuluneet umpeen.
12:5 Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen kaksi viikkoa, samoinkuin kuukautisissaan, ja pysyköön kotona kuusikymmentä kuusi päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana."
*
..sillä; pienet vauva/lapset tuotiin ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI!
..Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut; Mutta sinulle/sinua Alpo kasteveden KUTSU kuuluu!
…. Niinpä, Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
”Siis, jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2.Kor.5:17). Joko sinä haluat/omistat ”uudenluomuksen”?
*
RAAMATTU KERTOO; mitä tapahtui kun äidit toivat näitä lapsia Vapahtajan luo, siitä tapahtumasta seuraavasti:
"Silloin tuotiin Hänen tykönsä lapsia, että Hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; ….. mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
[..sillä tapaus oli uusi ja outo]
Niin Vapahtaja sanoi: --- "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta Minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivastenvaltakunta". Ja Hän pani kätensä heidän päälleen ja SIUNASI heitä (Matt.19:13-15; Mar.10:14-16; Luuk.18:15, 16).
Vapahtaja ei siis vienyt heitä kasteelle. -- Kasteesta Ei siis tässäkään puhuta heidän kohdallaan mitään, vaan --SIUNAUKSESTA ja RUKOUKSESTA -- heidän puolestaan! .. ja se riittää, aikuistuttuaan hekin sitten aikanaan itse päättävät USKONMUKAISESTA KASTEESTAAN! (Ks. Apt.2:38; 8:37, 38; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5)!
Vapahtajakaan ei siis osoittanut kastevettä heille”!! … vaan; ”Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja SIUNASI heitä.” (Ks Mar.10:16). … ja aikuistuttua ottakoon hekin itse kukin upotuskasteen Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
*
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!
*
♥ MARANATA! ♥ - miksi.
eepu* kirjoitti:
Vapahtaja vertasi lapsen asennetta luottamusta aikuiseen ja riippuvuutta hänestä - itseensä; ja Vapahtaja sanoo: "Ilman minua te ette voi mitään tehdä" ".. USKOKAA Jumalaan, ja USKOKAA minuun."!!!
Sillä; "...ilman VERTAUSTA HÄN ei puhunut heille mitään"!
"Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle VERTAUKSILLA, ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT heille mitään;" (Luuk.13:34)
"Mihin minä siis vertaan - mihin minä vertaisin "
”Mutta mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreilla ja huutavat toisilleen sanoen: 'Me soitimme teille huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä, ja te ette valittaneet.'”
”Ja taas hän sanoi: "Mihin minä vertaisin Jumalan valtakunnan? Se on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani." (Matt.11:16,17; Luuk.13:20,21)
*
"Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi'?"
*
TARKOITTAA: -- Rakastavaa ja huolehtivaa vanhempaa, olla hyvä lapsia kohtaa, niin silloin saat heiltä kiitosta/hymyn!
-- Niin myös Vapahtaja sai nyt ylistyshuudot niiltä KUULIJOILTAAN, joita Hän oli RUOKKINUT, ja jotka olivat häntä KUULLEET, kun Hän SAARNASI heille Jumalan valtakunnasta!!!
*
Vasta syntyneitä vauvoja ei tuotu Vapahtajan syliin, sillä silloin olisi rikottu Lakia:
LAKI lapsensynnyttäjästä:
3.Mooseksen kirja:
12:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
12:2 "Puhu israelilaisille ja sano: Kun vaimo tulee hedelmälliseksi ja synnyttää poikalapsen, olkoon hän saastainen seitsemän päivää; yhtä monta päivää kuin hänen kuukautisensa kestävät, hän olkoon saastainen.
12:3 Ja kahdeksantena päivänä ympärileikattakoon pojan esinahan liha.
12:4 Mutta vaimo pysyköön kotona kolmekymmentä kolme päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana; älköön hän koskeko mihinkään, mikä on pyhää, älköönkä tulko pyhäkköön, ennenkuin hänen puhdistuspäivänsä ovat kuluneet umpeen.
12:5 Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen kaksi viikkoa, samoinkuin kuukautisissaan, ja pysyköön kotona kuusikymmentä kuusi päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana."
*
..sillä; pienet vauva/lapset tuotiin ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI!
..Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut; Mutta sinulle/sinua Alpo kasteveden KUTSU kuuluu!
…. Niinpä, Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
*
RAAMATTU KERTOO; mitä tapahtui kun äidit toivat näitä lapsia Vapahtajan luo, siitä tapahtumasta seuraavasti:
"Silloin tuotiin Hänen tykönsä lapsia, että Hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; ….. mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
[..sillä tapaus oli uusi ja outo]
Niin Vapahtaja sanoi: --- "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta Minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivastenvaltakunta". Ja Hän pani kätensä heidän päälleen ja SIUNASI heitä (Matt.19:13-15; Mar.10:14-16; Luuk.18:15, 16).
Vapahtaja ei siis vienyt heitä kasteelle. -- Kasteesta Ei siis tässäkään puhuta heidän kohdallaan mitään, vaan --SIUNAUKSESTA ja RUKOUKSESTA -- heidän puolestaan! .. ja se riittää, aikuistuttuaan hekin sitten aikanaan itse päättävät USKONMUKAISESTA KASTEESTAAN! (Ks. Apt.2:38; 8:37, 38; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5)!
Vapahtajakaan ei siis osoittanut kastevettä heille”!! … vaan; ”Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja SIUNASI heitä.” (Ks Mar.10:16). … ja aikuistuttua ottakoon hekin itse kukin upotuskasteen Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
*
*
♥ MARANATA! ♥nyt ne toiset 7.päiväset hermostuu sulle eepu (eero?) massapostituksestasi ja EGW kääntää kylkeä haudaassa.
Miksi muuten EGW:n haudalta puuttuu risti? - eepu*
miksi. kirjoitti:
nyt ne toiset 7.päiväset hermostuu sulle eepu (eero?) massapostituksestasi ja EGW kääntää kylkeä haudaassa.
Miksi muuten EGW:n haudalta puuttuu risti?.. ja monilta muiltakin apostolien haudoilta se puuttui?!
Risti on tullut symboliksi, milloin se on tullut, onko siitä Raamatussa annettu käskyä, minä en löydä sellaista käskyä?
*
”Toiset turvaavat vaunuihin, toiset hevosiin, mutta me tunnustamme HERRAN, JUMALAMME, NIMEÄ.”
”Käykää, käykää ulos porteista, tasoittakaa kansalle tie, tehkää, tehkää valtatie, raivatkaa kivet pois, KOHOTTAKAA LIPPU KANSOILLE.
Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
62:12 Ja heitä kutsutaan "pyhäksi kansaksi", "Herran lunastetuiksi"; ja sinua kutsutaan "halutuksi", "kaupungiksi, joka ei ole hyljätty." (Ps. 20:8; Jes.62:10-12)
*
Usko ja uskonmukainen upotuskaste on annettu uuteen Liittoon tuleville;
"”Tehkää parannus (KÄÄNTYKÄÄ) ja ottakoon kukin teistä kasteen VAPAHTAJAN KRISTUKSEN NIMEEN syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN.” (Apt.2:38)
…. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pelastuksen/pyhityksen menettämiseen!!
…Sillä UUDESSA LIITOSSA; ”me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.”
Sillä; ” … Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki.
Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.”
”Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.” (Ks.Gal.5:22-25; Room8:13)Luku!
Vanhan Liiton aikana tämä Jumalan kansaan liittyminen/liityttiin merkitsi miesten ympärileikkausta ja JUMALAN Käskyjen pitämisessä ja kunnioittamisessa!
Sillä; tämä (syntyneitten poikien ympärileikkaus/merkkaus 8pv. ikäisenä tapahtui kotona!) ympärileikkaus -- Se oli sen Liiton merkiksi annettu JUMALAN ja MEIDÄN VÄLILLÄMME; toisin sanoen se on se YHTEYS JUMALAAN kansana; MUISTA ENSIMMÄINEN KÄSKY!
Eikä sillä ollut mitään todellista merkitystä Paavalinkaan mukaan ..
[” Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN KÄSKYJEN PITÄMINEN. ”]
.. itse pelastumisen kanssa, jos ei USKONUT Jumalan ”Lupaukseen - Lunastajasta!
Lisä MERKKINÄ Jumala/Luoja sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka PYHITÄN teidät.”
”Myöskin SAPATTINI minä annoin heille, olemaan MERKKINÄ minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka PYHITÄN heidät.”
ASUUKO KRISTUS SISÄLLÄSI?
... Puuttuuko sinulta vielä sisältä se tärkein Kristus/Pyhä Henki Rakkaus/viisaus/ymmärrys? Sillä siitä me tiedämme Pyhän Hengen meissä asuvan, kun meillä on oikea suhde Jumalan Lakiin:
"Pysykää LAISSA ja TODISTUKSESSA!" Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole." (Jes.8:20)
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät (sydämessään) JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN." (Ilm.14:12)
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Tee siis ystäväiseni rohkea USKONRATKAISU Jumalan KUTSUUN; Sillä tämä On se Ainut ja Oikea Tie PELASTUKSEEN ja Jumalan tahdonmukaiseen VANHURSKAUTEEN: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa!
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille. Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
*
Ja sitten Ystäväiseni, Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36,37,38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16; Jaak.1:5) ... Ylhäältä JUMALALTA ja Hän johdattaa teidät kaikkeen Totuuteen! :)
*
♥ MARANATA! ♥ - Poimen
selvän sepus- kirjoitti:
tuksesi loppu osassa oleva Raamatun kohta tark:KASTETTU HÄNEN KUOLEMAANSA.
SILLÄ EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ VEDEN KANSSA.!!!!Tässä jakeessa todella tarkoitetaan vesikastetta eikä verikastetta eli marttyyrikuolemaa, joka tosin sekin tuli apostolien aikana monen kristityn osaksi.
Kasteesta käytetään Uudessa Testamentissa ilmaisua "kastaa Kristuksen kuolemaan". Kun näin tehdään, silloin myös nousemme ylös yhdessä Hänen kanssaan, sillä Hän voitti kuolemallaan kuoleman ja tuli esikoiseksi kuolleista ylösnouseville. - mathetes
En käy nyt kommentoimaan enempi muuhun kuin tuohon kirjoituksesi loppuosaan, joka on Gal 3:27 jakeesta!->
>>"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"
("Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten", joka oli vastedes ilmestyvä!)
Ja sitten Paavali edelleen jatkaa puhettaan jakeessa (25 ja 26)->
(Mutta USKON tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Sillä te olette kaikki USKON KAUTTA Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa!)
Ja nyt voidaan sitten lukea tuo laittamasi jae (27)!
>>"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"
Lue->
(Room 5:1-2) ja sitten (Room 6:3-4) -jakeet!
- terence.hill
1. Miten tämä kristillinen opetus- ja kasvatustyö on kodeissa, koulussa ja seurakunnissamme toteutunut?
Pelkäänpä, että yhä huonommin.
2. Tulisiko koulussa opettaa kristinoppia?
Tulisi. Minun lapsuudessani ala-asteella opetettiinkin. Ruokakin siunattiin, ja ruuan jälkeen oli tapa kiittää Jeesusta ruuasta. Laulettiin hyviä hengellisiä lastenlauluja/virsiä.
3. Miten sinä sait lapsena kristillistä kasvatusta?
Koulusta. (Joskus siellä vieraili lähetystyöntekijöitä y.m.) Saatiin 5. luokalla Gideonien jakama UT Psalmit. Kotona opin lähinnä jotain "Levolle lasken Luojani"-tyyppistä iltarukousta, mutta en voi sanoa, että olisi ollut kovin uskova koti. Ei uskosta paljoa puhuttu.
4. Suomen kirkkoa sanotaan kansankirkoksi. Mitä hyviä tai huonoja puolia siinä on?
Huono puoli on elävän uskon vaara muuttua "tapakristillisyydeksi". Hyvä puoli on, että monille tarjoutuu mahdollisuus kuulla evankeliumia. Jokainen kirkkoon kuuluva tulee varmasti jossain määrin pohtineeksi, mitä on kristinusko, kuka on Jeesus, millainen on Jumala y.m. Rippikoulu on hyvä asia, Raamattu jokaisessa kodissa, diakoniatyö, kirkon ulkomaanapu,...terence.hill:
"Pelkäänpä, että yhä huonommin".
---
Tähän viittaa Jeesuskin, kun hän puhuu opetuslapsilleen Matt. 24:ssa luvussa lopun ajan merkeistä:
"Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä" (j.4).
"...sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien (Huom! useimpien) rakkaus" (j.12).
Tänään 19.10. on valvomisen sunnuntai.
(Kirkkoteksti: 1. Tess. 5:2-11)
Raamattu kehoittaa meitä valvomaan. Emme saa vaipua synnin uneen!
Virsi 314.
2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.
---
Millainen on valvova kristitty?
- Poimen
1) Vaihtelevalla tavalla perheestä, koulusta ja seurakunnasta riippuen.
2) Kyllä, kannatan kouluihin tunnustuksellista uskonnonopetusta, joka tulisi antaa seurakuntien järjestettäväksi.
3) Kävin pyhäkoulua, kodissamme luettiin ruokarukoukset, ilta- ja aamurukoukset ja vanhemmat lukivat meille Raamattua. Isompana kävin kirkossa jumlanpalveluksissa, kävin 15-vuotiaana rippikoululeirin ja kävin myös kristillisillä teinipäivillä. Myös partiossa oli kristillistä ohjelmaa siihen aikaan.
4) En osaa vastata kysymykseen. Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa jo sikiövaiheessa.
JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä.
JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa tultuaan Jeesuksen läheisyyteen.
-"Sinähän vedit minut äitini kohdussa, sinä autoit minua luottamaan, kun olin äitini rinnoilla (Ps. 22:10, amerikkal. NASB-käännöksen mukaan).
Tässä puhutaan luottamuksesta imeväisen ominaisuutena.
Hyvin harvoilla on kuitenkaan mitään muistikuvaa elämästään ennen kahta elinvuotta. Muutenkin suurimman osan elämästämme elämme ilman,että tietoisuutemme sanoo: nyt minä elän. Tarvitsee mainita vain se tosiasia, että nukumme kolmasosan lyhyestä maanpäällisestä elämästämme. Elämme tosin nukkuessammekin, mutta se on tiedostamatonta elämää.
Aivan pieni lapsi on vuorovaikutussuhteessa ympäristönsä kanssa. Lapsen elämän tietoinen osa kasvaa ja muovautuu alkuaikojen vaikutteiden mukaan.
Tästä ymmärrämme, miten vastuullista pikkulasten käsittely on.
Lapsi saa jo varhain oikkuja ja päähänpistoja. Näin hänessä tulee esiin synnin turmelema luonne. Tämän tähden lapsen on saatava kuritusta, jossa hän kohtaa muuttumattoman tahdon. Silloin hänen on helpompi taipua koko elämänsä ajan ja hänen on myös helpompi kääntyä Jumalan puoleen.
"Se, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, ei pääse sinne sisälle",( Mark.10:13-15). Jumala asettaa meille näin lapsen esikuvaksi uskosta ja luottamuksesta Jumalaan. Samoin lapsi on luottavainen ympäristöään ja muita ihmisiä kohtaan.
Tästä kertoo hyvän esimerkin tunnettu norjalainen kirjailija O. HALLESBY kirjassaan "Uskonelämän salaisuuksia".
"Eräänä päivänä kotiimme tuli kerjäläinen, joka näytti niin iljettävältä ja luotaantyöntävältä, että hän oli melkeinpä pelottava. Mutta pieni lapsemme meni heti hänen luokseen, kiipesi hänen syliinsä ja kietoi kätensä hänen kaulalleen.
Lapsi voi voittaa esteitä, joita me emme kykene voittamaan".
Itse olen huomannut samaa työskennellessäni kehitysvammaisten parissa. Voi kuinka avoimia ja vilpittömiä he ovatkaan muita ihmisiä kohtaan. Meillä olisi tässä asiassa heiltä paljon opittavaa.
Aikuisina meidän tulisi auttaa lasta taistelemaan niitä pieni ja suuria kiusauksia vastaan, joita hän kohtaa.
Lapsella ei ole kykyä nähdä selvästi todellista syntiä, sydämen sisäistä syntiä. Meidän tulisikin aloittaa selvimmistä ulkonaisista asioista, kuten toisen ihmisen lyöminen kiivastuksissa. Meidän on osoitettava, että tämä on väärin.
Lapsen kasvaessa meidän tulisi koettaa kääntää hänen katseensa sisäisiin synteihin kuten viha, kiivaus, pahansuopaisuus ym.
Meidän on autettava lasta rukoilemaan Jumalalta anteeksiantamusta, kun hän tuntee tehneensä väärin ja että myös Jeesus murehtii siitä. Katumus ja synnin tunnustaminen on ainut tie rauhaan ja onneen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811