Viinan hinta bensassa?

Mitä hel....

Mistä johtuu, että bensan hinta nousee, jos siihen suomessa lisätään alkoholia?
Ruotsissa ja muualla maailmassa polttoaineen hinta laskee, mutta suomessa hinnoittelu on päinvastaista.
Muistan jostain lukeneeni, että 96% viinalitran tekeminen suomessa on n.12cent/l, tähän kun lisätään vaikka 300% vero, niin ojalan laskuopin mukaan ei viinan tekeminen ole läheskään yhtä kallista, kuin öljystä erotetun bensalitran.
Biopolttoaine 5% viinaa lisättynä 95% bensaa on sitten muka kalliimpaa kuin pelkkä 100% bensa??!!
Okei myönnetään, että suomeen hankkivat jotain ranskalaisten viininlitkuja, josta tislasivat biopolttoaineen, josta sitten varmasti tuli kustannuksia enemmän ja hintaa paljon, mutta miksi ranskalaisten 10-20 pa%/l alkoholia sisältävistä litkuista piti tislata,kun suomessa 96% riittää kossupulloonkin 38% lantrattuna.
Saako kossupullosta enemmän verotuloja?

6

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Se nyt vaan on tyhmää tislata alkoholia autossa poltettavaksi... :)

      Toisin sanoen, kuluja on muitakin kuin pelkkä tislausprosessi & raaka-aineet. Tuotantolaitokset maksavat jonkin verran, ylläpitokulut, palkat, verot, veroluontoiset maksut, rahan hinta, ...

      Eilen juuri televisiossa oikein rohvessori kertoi selvin sanoin miksi etanolia ei kannata bensaa varten tislata (prosessiin menee enemmän energiaa kuin etanolista polttoaineena saa). Ei kelvannut haastattelijalle.

      Hölmöjen puuhaa tuo etanolin autoon kaataminen. Kossu kuuluu kurkkuun. :)

      • muuten,

        että jos öljynjalostamo käyttäisi omaa löpöään tuotannon energialähteenä kuluisi sitä 1,7 l jokaista tuotettua löpölitraa kohti. Eipä paljon huutele vorttumi tästä asiasta! KTM:n edustaja sen kyllä myönsi Tampereen biopolttoainepäivillä viime talvena. Mielipiteethän meillä on sellaiset millaisiksi media ne muokkaa!


      • muuten, kirjoitti:

        että jos öljynjalostamo käyttäisi omaa löpöään tuotannon energialähteenä kuluisi sitä 1,7 l jokaista tuotettua löpölitraa kohti. Eipä paljon huutele vorttumi tästä asiasta! KTM:n edustaja sen kyllä myönsi Tampereen biopolttoainepäivillä viime talvena. Mielipiteethän meillä on sellaiset millaisiksi media ne muokkaa!

        Marraskuun jalostamohinnat (ulosmyyntihinnat) oli bensiinille 1.58 $ / G ja polttoöljylle 1.69 $ .

        Barrelleissa se tekee 66 / 71 $ ja kun sitä vertaa raakaöljyn hintaan ja muistaa että erotus kattaa kaikki muutkin kustannukset kuin käytetty energia, niin 1.7 kertainen energiantarve jalostuksessa ei voi pitää paikkaansa.

        Oljyn pumppauksessa energiantarve on luokkaa 3 % ja kuljetuksessa vielä vähemmän, joten tässä lienee käynyt jonkinlainen väärinkäsitys.

        Mitä muuta energiaa öljynjalostamo muuten sitten käyttää ? ? ? ?

        " Mielipiteethän meillä on sellaiset millaisiksi media ne muokkaa! "

        -- -- Niinpä ! -- --


      • täsmääkään
        aqnostikko kirjoitti:

        Marraskuun jalostamohinnat (ulosmyyntihinnat) oli bensiinille 1.58 $ / G ja polttoöljylle 1.69 $ .

        Barrelleissa se tekee 66 / 71 $ ja kun sitä vertaa raakaöljyn hintaan ja muistaa että erotus kattaa kaikki muutkin kustannukset kuin käytetty energia, niin 1.7 kertainen energiantarve jalostuksessa ei voi pitää paikkaansa.

        Oljyn pumppauksessa energiantarve on luokkaa 3 % ja kuljetuksessa vielä vähemmän, joten tässä lienee käynyt jonkinlainen väärinkäsitys.

        Mitä muuta energiaa öljynjalostamo muuten sitten käyttää ? ? ? ?

        " Mielipiteethän meillä on sellaiset millaisiksi media ne muokkaa! "

        -- -- Niinpä ! -- --

        sillä jalostamot eivät käytä omaa löpöään, olisiko maakaasu, ydinvoima ja krakkauksessa syntyvät muut jakeet selitys homman onnistumiselle? Tampereella esitti esteröintilaitteita valmistavan firman kaveri tuon hyötysuhteen, eikä kauppa- ja teollisuusministeriön virkamies sitä kiistänyt, myönsi suoraan näin olevan. Siitä millä jalostamo energiatarpeensa tyydyttää ei ollut puhetta, joten em. vaihtoehdot ovat omaa oletustani.


      • Tietoa takana
        muuten, kirjoitti:

        että jos öljynjalostamo käyttäisi omaa löpöään tuotannon energialähteenä kuluisi sitä 1,7 l jokaista tuotettua löpölitraa kohti. Eipä paljon huutele vorttumi tästä asiasta! KTM:n edustaja sen kyllä myönsi Tampereen biopolttoainepäivillä viime talvena. Mielipiteethän meillä on sellaiset millaisiksi media ne muokkaa!

        Jotain lukuja on nyt ymmärretty väärin. Raakaöljyn alkuperäisenergiasta kuluu matkan varrelle (raakaöljyn tuotanto, laivarahdit, jalostus, rahdit huoltoasemille) yhteensä suuruusluokkaa 10 - 15 %. Suuruusluokkaa 85 - 90 % on vielä jäljellä kun autoa tankataan. Siten raakaöljyperäinen bensiini, diesel ja polttoöljy ovat elinkaarienergiataseeltaan erinomaisia. Biopolttoaineet ovat usein selvästi huonompia, koska energiaa kuluu varsin paljon lannoitteisiin, viljelytöihin, pienten erien rahteihin ym. lopullista tuotelitraa kohti.

        Raakaöljyn (ja kivihiilen ja maakaasunkin) fossiilisuus on sitten eri juttu, minkä vuosi niiden polttamista pitäisi alkaa hillitsemään.


    • hatchb

      Televisiossa haastateltiin pari viikkoa sitten yrittäjää, joka valmistaa Kiteen Kirkas -nimellä tunnettua viinaa. Yrittäjä mainitsi, että ohrasta valmistetun etanolin tuotantokustannus olisi noin 55 senttiä/litra. Tosin tämä edellyttäisi investointia nykyistä suurempaan tuotantolaitokseen. Tietääkseni bensiinin valmistevero on 59 snt/l ja dieselin 32.
      Ilmeisesti alvi tulee tähän vielä päälle?
      Brasialiasta tuottettu etanoli ei ohjelman mukaan ole tällä hetkellä tätä halvempaa.

      Mielestäni näiden lukujen perusteella oikea lisähinta 5% etanolia sisältävälle polttoaineelle on suuruusluokassa 1 sentti/litra. Verohelpotusten avulla kysyntää olisi mahdollista lisätä helposti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      97
      4203
    2. 78
      3467
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3084
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2549
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2356
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      206
      2151
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2081
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      870
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      801
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      776
    Aihe