Suomalaiset tilaviinit

löytyykö hyviä

Nyt kun Suomesta on EU:n myötä tullut viinintuottajamaa olisi mielenkiintoista kuulla ehdotuksia mitä kannattaa ostaa. Olen kuullut että suomessa tuotetaan huippuviinejä mutta itse en ole vielä onnistunut löytämään sellaista merkkiä tai vuosikertaa jota hyvällä omallatunnolla voisin tarjoilla esim ranskalaisille vierailleni. Auttakkaa olkaa kilttejä...

9

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Margaux

      Olet ymmärtänyt lähes tulkoon kaikki nämä asiat täysin väärin.

      1. EU:lla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
      2. Suomi ei ole viinintuottajamaa.
      3. Suomessa ei totisesti tuoteta "huippuviinejä".
      4. Vuosikerroillakaan ei ole tässä tapauksessa mitään asian kanssa tekemistä.
      5. Et näin olle voi myöskään tarjota ranskalaisille vieraillesi hyvällä omallatunnolla suomalaista viiniä.

      Suomessa toki kyllä tuotetaan käytetystä marjamehusta tehtyä alkoholipitoista juomaa, mutta sillä ei ole mitään muuta yhteistä viinin kanssa kuin alkoholi ja hiukan samankaltainen valmistusprosessi.

    • palsta.

      Kysymyksesi sopinee paremmin palstalle "Kotiviini".

      Suomalaiset "tilaviinit" toki voivat olla juotavia juomia sinänsä (jopa "nautittaviakin", kunhan hinta on kohtuuden rajoissa), mutta viinien kanssa niillä ei ole paljoakaan tekemistä.

      Viini on Viti vitifera -kasvin rypäleistä käymisteitse tuotettua juomaa. Marja- ja hedelmäpohjaisten tuotteiden rinnastaminen viiniin on turhaa. Molemmille juomille on epäilemättä paikkansa, eivätkä ne kilpaile keskenään millään tavoin.

      Suomalaisten "viinien" tuottajilla on tuotteittensa rahallisesta arvosta kovin epärealistisia käsityksiä. Viittä euroa pullosta en millään tahtoisi maksaa, enkä viidellä eurolla kotimaista "viinipulloa" mistään saa. Kysyntä ja tarjonta eivät kerta kaikkiaan kohtaa.

      • Väärinkirjoittaja

        Ei Viti vitifera vaan Vitis vitifera.


      • palsta.
        Entinen migreenipotilas kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000021542631&view_mode=flat_threaded

        En kiellä nauttimasta tilaviinejä ja uskon että jotkut niistä osaavat ihan oikeasti nauttiakin.

        Marja- ja hedelmäpohjaisia tuotteita - olivatpa ne miten hyviä tahansa - ei kuitenkaan pitäisi kutsua viineiksi. Suomalaiset tilaviinit ovat periaatteessa kotiviinejä.

        Viinit valmistetaan viiniköynnöksen rypäleistä. Piste.


      • Oikeinkirjoittaja
        Väärinkirjoittaja kirjoitti:

        Ei Viti vitifera vaan Vitis vitifera.

        Ei Vitis vitifera vaan Vitis vinifera.


      • palsta.
        Oikeinkirjoittaja kirjoitti:

        Ei Vitis vitifera vaan Vitis vinifera.

        Sieltähän se lopullinen totuus tuli!

        Googlella löytyy sitä väärää muotoa myös, mutta tarjoamaasi oikeaa löytyy selvästi selvästi enemmän.


      • !!!

    • Helinä*

      Suosittelen Viiniverlan Helinä karviaiskuohuviiniä. Sitä saa kuivana ja puolikuivana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe