Sapatti ja lepopäivä

eri asioita, mutta

järkevyyssyistä yhdistetty. En usko, että sapattikysymys ratkaisee kenenkään ikuisuusosuutta. Sapatti on ennenkaikkea kuuliaiasuuskäsky.

Lepopäivän Jla asetti, koska ihmisen pitää levätä päivä viikossa. Sapatin Jla asetti, koska halusi koetella ihmisten kuuliaisuutta (vrt. syöntikielto yhdestä ainoasta paratiisin puusta).

Itse olen perihelluntailaisesti aina ajatellut, että päivillä ei sinällään ole väliä, kunhan jonkun päivän pyhittää. Raamattu kuitenkin näyttää nostavan sapatin erityisasemaan ja siten koettelevan ihmistä; olemmeko uskollisia ja kuuliaisia Hänelle ja rakastammeko Häntä(Olemmeko valmiita valitsemaan hänet ennen epäjumalia tai uskottomuutta)

Jeesuksen aikana osa ihmisistä käytti sapattia väärin; pyhitti sapatin omien pyrkimystensä vuoksi Jlalle. Tätä vastaan Jeesus puhui, mutta ei koskaan kumonnut sapatin määräystä. Jeesuskin vietti sapattia ja halusi pyhittää sen Jlalle ja hyvän tekemiseen. Tässä on hyvä esimerkki meille kaikille.

9

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkitsee sitä, että hyvää saa tehdä vaikka joka päivä ja jatkuvasti. Pahaa ei saa tehdä minkään nimisenä viikonpäivänä!

      • - AuroraBorealis -

        ei ollut vielä valinnanvaraa sapatin vieton suhteen ... terveydenhuoltoalalla, kun olin. Nyt minulla on aikaa sapatin viettoon, vaikka joka päivä! :)


      • yksi päivä

        on pyhitetty lepoon, yhteyteen Jumalan kanssa ja hyville teoille. Kaikkia näitä voi tehdä kaikkina päivinä, mutta sapattina erityisesti. Itse nautin nykyään perjantai-illasta, kun raskaan viikon jälkeen saan levätä ja hyvällä omalla tunnolla levätä päivän. Suosittelen.


    • Olet nähtävästi nielaissut adventistien syötin;)

      Room 14:5-6 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."

      Mielestäni Paavali selkeästi osoittaa vapautta sapattikysymyksessä, samalla hän korosti meidän kristittyjen vapautta syödä tai olla syömättä mitä halusi.
      Sapattikäskyä ei olla vahvistettu uudestisyntyneille Jeesuksen uskoville. Minusta sunnuntai on hyvä lepopäivä, koska perustuu kristittyjen kokoontumispäivään, ja Jeesuksen ylösnousemus tapahtuman muistoon. Mutta voihan lepopäivää pitää myös lauantaina. Juutalaisetkin sitä viettävät vanhanliiton mukaisesti.

      • :) ;)

        Minulle sapattikysymys ei ole pelastuskysymys, enkä usko, että Adventistien koukut ovat minuun jääneet. Itse vain näen asian sellaisena kuin mainitsin: kuuliaisuuskysymyksenä.

        En kanna stressiä, vaikka sapattina joskus teen työtä. Minulle siitä ei ole tullut lakikysymystä.


    • RitariOlevainen

      Mutta älä anna sen olla yllykkeenä lihalle, voit joutua tekemisen kierteeseen, tulee pakkomielle ansaita jotain "kuuliaisuudella", jota haluat täyttää sabatin kautta.

      kyllä Jeesus poisti sabatin tässä ajassa, mutta "Sabatin lepo on meille varmasti tuleva, ja se on sitten taivassa , joka ikinen hetki, oikea sabatti ei lopu sitten koskaan, kun ei ole enä päiviäkään !

      Ei kannata ottaa juutalaisita esimerkkiä, koska he eivät tunne, eivätkä tunnusta Jeesusta Kristusta !

      • umpihetero

        siis pitää juutalaisia esikuvina kun ne on pakanoita. ja sitten ne antoivat vielä homojenkin marssia!!! tälläinen marssi siis sallitaan vanhassa testamentissa mutta uudessa testamentissa ei. jeesus aivan selvin sanoin tuomitsee homot. yleistetty olkoo herra!!!


    • laittomuutta

      Sapatin muutti sunnuntaille saatanan valtuudella katolinen kirkko. Tämän vallan tunnisti jo Luther antikristukseksi. Sunnuntai on täysin epäraamatullinen ja pakanallinen päivä. Jeesus vietti sapattia ja sapattia vietettiin alkuseurakunnassa. Luopumus tapahtui vähitellen kunnes 300 luvulla sunnuntai määrättiin pakanallisen keisarin toimesta viralliseksi lepopäiväksi. Paavinvalta vahvisti tämän 500-luvulla. Raamattu tuntee vain yhden lepopäivän, Jeesuksen sapatin jota myös kaikki hänen seuraajansa viettävät. Ei se että luopunut kirkko ottaa käyttöönsä pakanallisen päivän tee siitä kristityille mitään lepopäivää. Kunnia sunnuntain pyhittämisestä menee saatanalle.

      Sapatti on merkkinä Jumalan ja niiden välillä jotka häntä palvelevat. Tämä luomisen muistomerkki jonka ihmiset tahtovat niin helposti unohtaa. Siksi lakiin on kirjoitettu: "Muista pyhittää...". Ihmisillä on aina ollut tässä asiassa huono muisti. Israelin kansa oli unohtanut lepopäivän Egyptin orjuudessa ja Jumala kehotti vastedes sen muistamaan. Jumala itse kirjoitti sormellaan koko lakitekstin ihmiskunnalle ohjeeksi oikeaan jumaliseen elämään. Neljäs käsky sisältää Jumalan hallitus alueen, ilmoittaa hänen teot ja hänen nimensä.

      Sapatin halveksuminen on epäjumalanpalvelusta sillä sen kumoaminen on jumaluuden kumoamista, hänen tekojensa väheksymistä ja nimensä halventamista. Jumala on aina ollut hyvin tarkka juuri sapatistaan. Sen minkä Jumala asettaa ja siunaa on Raamatun sanan mukaan pysyvä iäti sellaisena. Jeesus sanoi kymmenen käskyn lain pysyvän ikuisesti muuttumattomana. Paavali opettaa että laki on hyvä ja pyhä ja käskysana oikea. Kaikki mikä puhuu päinvastaista, on antikristillisyyttä, olkoonpa puhuja oman mielensä mukaan kuinka Jeesuksen oma tahansa.

      Rakkaus täyttää koko lain. Jos me rakastamme Jeesusta, me pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat noudattaa. Varsinkaan sapattikäsky, koska se ei sisällä mitään omia tekoja, vaan ainoastaan kaikista teoista luopumista.

      Kristuksessa ei ole kreikkalaista eikä juutalaista. Uuden liiton juutalaisia ovat kristityt. kristityille kuulee kymmenen käskyn laki samoin kuin juutalaisille ennen. Sapatti annettiin luomisessa ihmiselle. Autuas se ihminen joka sitä noudattaa.

      Jumalan kansan tunnusmerkki on aina ollut sapatti ja se tulee aina olemaan niin. Adam ja Eeva viettivät sapattia, Nooa, Aabraham, Jeesus. Apostolit, alkuseurakunta, valdolaiset. Jopa pimeinä katolisen kirkon petovallan aikana 538-1798 oli sapatinpitäjien ryhmiä eri puolilla Eurooppaa. Sitten suuren adventtiherätyksen aikana Jumala ilmaisi tahtonsa selvästi: Muista pyhittää lepopäivä, sapatti!

      Ilm.14:7. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".

      Kumarramme Luojaa pitämällä hänen sapattinsa!

      Jes.56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!

      Saarn.12:13. Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe