Huono kuski

MietiSitä

Sain muutama päivä sitten ajokortin josta olen tietysti iloinen ja ajattelin että ajeleminen sen jälkeen olisi hauskaa. Noh..suoraan sanoen se on ollut yhtä helvettiä. Ajattelin että pärjään varmasti ihan hyvin liikenteessä. En ole koskaan ajanut yhtä huonosti kuin nyt, en edes autokoulussa. Tärkeät asiat auton käytöstä ovat jotenkin olevinaan unohtuneet ja olen aina aivan kusessa kun pitäisi tehdä nopeita päätöksiä. Liikennesääntöjen muistamisessa ei ole ongelmaa mutta se itse auton käyttö. Toivottavasti olisi kohtalotovereita joilla auton käyttö on aivan onnetonta kortin saatuaan..täytyy vaan toivoa että harjoitus tekee mestarin. Olen nyt muutaman kerran ajanut ja pelottaa aina vaan entistä enemmän lähteä ajamaan kun aina möhlin jotain..tänäänkin oli hyvin lähellä ojaan ajo..huoh..mitä ihmettä teen???

20

4568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Illo

      Olisiko kyseessä jokin psykologinen juttu? Tuskin auton käsittelytaidot noin vaan häipyvät.

      Hoidoksi määräisin paljon autolla ajoa. Ajele jossain hiljaisemmilla teillä ja vältä vaikeita tilanteita itsesi ja muiden takia. Laskettele vaikka ihan metsäteitä ja jätä ne kaljaa litkivät kaverit pois kyydistä. Muista oikea tilannenopeus äläkä kikkaile mitään tai ota turhia riskejä. Keskity ajamiseen.

      Mielestäni pahin virhe on nyt jättää ajamatta ja kerätä pelkoja. Nyt kun aluinnostusta riittää, niin olisi hyvä saada pohjalle edes jonkinlainen ajotaito.

      Muista ettei ajokortti ole todiste ajotaidosta!Ajokortti on lupa opetella ajamista itsenäisesti!

    • takaisin!

      Kyllä se siitä, kuten edellinen vastaaja jo sanoikin. Etsi hiljainen tienpätkä ja harjoittele siellä, kunnes alkaa tuntua vähän paremmalta; sitten liikenteen sekaan (muttei sitten heti ruuhka-aikoihin).

      Olen vakaasti sitä mieltä, että kahdeksankympin lätkä pitäisi ottaa takaisin käyttöön heti paikalla. Sen "suojissa" voi mokailla ja harjoitella vuoden verran, koska kanssa-autoilijoiden pinna kesti pahempaakin törppöilyä. Olihan silloinkin kiusaajia ja öykkäreitä, mutta aika harva kehtasi esitellä tyhmyyttään (eiku "taitojaan") aloittelijalle.

      Tsemppiä ja sitkeyttä siis sinulle. :)

      • hmmmmmmm

        eikös sillon olis ahtaissa paikoissa vaan tukkona toisille jotka haluais ajaa nopeusrajoituksen mukaan... ja sillon tulis lisää vaaratilanteita ku ne lähtis ohittelemaan...

        mun mielestä se nopeusrajoitus pitää löytyä sieltä korvien välistä, eikä sieltä auton takaosasta...


      • suojellaan
        hmmmmmmm kirjoitti:

        eikös sillon olis ahtaissa paikoissa vaan tukkona toisille jotka haluais ajaa nopeusrajoituksen mukaan... ja sillon tulis lisää vaaratilanteita ku ne lähtis ohittelemaan...

        mun mielestä se nopeusrajoitus pitää löytyä sieltä korvien välistä, eikä sieltä auton takaosasta...

        sillä lätkällä. Jolleivät muut osaa ajaa siinä ympärillä ihmisiksi, se on heidän(kin) ongelmansa.

        Eiväthän nuo lätkäläiset tien tukkona liiemmin olleet, mutta osattiin heitä ainakin varoa ja tarpeen mukaan joskus vähän jelpatakin.

        Jotenkin tuntuu siltä, että liikenteessä käyttäydytään nykyisin aiiinakin sata kertaa törkeämmin kuin vaikka vuonna -83, kun minä mustavalkolätkällä ajelin.


      • hmmmmmmm
        suojellaan kirjoitti:

        sillä lätkällä. Jolleivät muut osaa ajaa siinä ympärillä ihmisiksi, se on heidän(kin) ongelmansa.

        Eiväthän nuo lätkäläiset tien tukkona liiemmin olleet, mutta osattiin heitä ainakin varoa ja tarpeen mukaan joskus vähän jelpatakin.

        Jotenkin tuntuu siltä, että liikenteessä käyttäydytään nykyisin aiiinakin sata kertaa törkeämmin kuin vaikka vuonna -83, kun minä mustavalkolätkällä ajelin.

        miks se sitte aikanaan otettiin pois käytöstä, jos se oli niin hyödyllinen?


      • kysymys.
        hmmmmmmm kirjoitti:

        miks se sitte aikanaan otettiin pois käytöstä, jos se oli niin hyödyllinen?

        Olisiko ollut joku oikein viisas ihminen? Varmaan sukua sille, joka rakennuttelee noita vauhtitöyssyjä joka h-tin kujalle.


      • vastaus.
        kysymys. kirjoitti:

        Olisiko ollut joku oikein viisas ihminen? Varmaan sukua sille, joka rakennuttelee noita vauhtitöyssyjä joka h-tin kujalle.

        Se joka päättää töyssyistä, ei ole typerä. Vaan autolla liikkuvat ovat typeriä, heidän takiahan niitä ollaan rakennettu kun eivät muuten tajua et pitää ajaa varovammin.


      • Kaarina

        olen samaa mieltä. Kasikympin lätkä olisi edelleen oikein mainio juttu. Itse ajoin kortin opetusluvalla, "kamalan vanhana" ja inssisedälle sanoinkin, että en halua luopua kolmiosta vielä, haluan pitää sen "turvana" ja tiedoksi muille, etteivät heti vedä hernettä nenään, kun minä liikenteessä olen. Inssi siihen, että: "Sinulla on täysi oikeus olla liikenteessä mukana, aivan niinkuin muillakin on. Se riittää, että itse tiedät olevasti vielä harjoittelija ja ajamalla sitä kokemustahan lisää tulee."
        Pidä sinäkin se mielessäsi. Vaikka pelottaakin, lähde silti ajamaan, ihan hissuksiin ja vähän kerrallaan ja muista, VAUHTI POIS, silloin annat itsellesi aikaa miettiä ja ehdit vielä toimiakin.
        Lykkyä tykö!


    • Niin tunteja ois

      nyt tarpeeksi takana. Ei tarttis muutaman hassun tunnin turvin yrittää selvitä itsenäiseen ajoon. Autokouluhan tähtää vain inssin läpäisyyn sillä kyseisellä paikkakunnalla. Sitten on niiden murheet ohi.

      Vanhempi kun opettaa lastaan ajamaan, niin hänellä on mielessä turvallisen ajon opettaminen, jotta se oma mussukka pysyy hengissä tuolla liikenteessä. Ja vanhempi myös tuntee lapsensa heikot kohdat. Opetusluvalla pystyy antamaan ajoharjoittelua niin kauan, että epävarmuus on ohitettu. Ja kaiken lisäksi säästyy tukku euroja.

      • osaavia

        Johan oli kommentti sulta :D Meinaatko ettei autokoulussa olis tarkotuksena pysyä hengissä? Käsittämättömiä on joiden ajatuksen juoksu...
        Kyl minä suosittelen autokoulun käymistä. Opet tietää liikenteestä, laista yms. paljon enemmän kuin opetuslupa"ope".


      • nyt niin vaikeaa ole
        osaavia kirjoitti:

        Johan oli kommentti sulta :D Meinaatko ettei autokoulussa olis tarkotuksena pysyä hengissä? Käsittämättömiä on joiden ajatuksen juoksu...
        Kyl minä suosittelen autokoulun käymistä. Opet tietää liikenteestä, laista yms. paljon enemmän kuin opetuslupa"ope".

        Mielestäni parhaiten oppii ajamalla siellä missä muitakin on, eli kaupungissa. Jos kerran liikennesäännöt on hallussa, niin ei siinämielestäni muuta vaikeaa ei ole kuin liikkeellelähtö. Parkkeeraaminen kaupungissa nyt tuottaa vaikeuksia kokeneemmallekkin. Kun vähän aikaa ajelet muiden autoilijoiden mukana niin huomaat ettei se ajaminen sen ihmeellisempää ole. Pian et enää edes keskity vaihteen vaihtamiseen tai liikennemerkkeihin vaan kaikki tapahtuu vähän kuin automaattisesti.


      • veio4

        Vanhemmat voivat olla uskomattoman sokeita lapsensa suhteen. Kun lapsi toimii vanhempaansa imitoiden liikenteessä, ei huomata mitään vikaa.
        Lääkärikään ei välttämättä huomaa lapsensa oireita, ainakaan jos itsellään on samanlaisia.

        Saiko aloittaja varmasti harjoitella autokoulussa riittävästi itsenäisesti, eikä vain robottina.?


    • uusi kuski myös

      Mäkin sain kortin tässä äskettäin, tarkalleen kaksi viikkoa sitten. Inssin pääsin hyvällä tuurilla läpi, yllätyin todella sillä ajotunnit meni aina suoraan sanoen päin persettä... Inssin jälkeen oon käynyt muutaman kerran ajelemassa ja alussa se tuntui todella pelottavalta. Oon kuitenkin huomannut että ei kannata turhaan hermoilla vaan ottaa rauhallisesti ja keskittyy pelkästään siihen liikenteeseen. Kyllä se homma toivottavasti vähitellen lähtee kulkemaan.

    • rofksa

      Onko eri auto kuin autokoulussa? ehkä epävarmuus johtuu auton vaihdosta?

    • Tumblo

      Huono auto ainakin itsellä vaikuttaa suoraan siihen "ajotaitoon", esim. Ei tullut törttöiltyä pahemmin autolla jossa kaikki toimi. Sitten menin vaihtamaan toiseen jossa alkoi vaihteet tökkimään, sillä tupeksin joka välissä koska se vaihteiden survominen vei kaiken keskittymisen ja aloin sitä jännittämään. Nyt taas toisessa autossa kytkin ravistelee ja sillä tupeksin sen takia, kun menen sillä "kyllä mä kerkeen"-tyylillä ettei tarvisi alkaa pysähtelemään.

      • ÖLLÖLÄ__

        Tuskinpa noissa autoissa on mitään vikaa, olet nainen etkä osaa käyttää erilaisia autoja oikein vaan rikot ne ennenpitkää sekä olet vaaraksi muille ja itsellesi.


      • 13R

        Vieläkö nykypäivänä riittää näitä jotka huutaa tätä "naiskuskit ovat paskoja" juttua....


    • Junttikuski

      Nykyisin mikä vaan jurpo saa kortin. Kun on vaan rahaa, niin kortin saa. Itsekin olen täysjuntti ja kortin sain muutaman yrityksen jälkeen.

      • Junttikuski

        Suoraan sanottuna vituttaa kun tälläiset junttikuskit kun itsekin olen saavat ajokortin. Olen jurpo, ja ihan hävettää miten miten helpolla sain kortin


    • harjoitus_tekee_mestarin

      Eihän tässä ole mitään ongelmaa, kun tiedostat itsekin, missä kohdin on parantamisen varaa. Kovaa harjoitusta vaan, niin tilanne korjaantuu ja sinusta tulee oikeasti hyvä kuski.

      Vrt. suurin osa liikenteestä palloilijoista *luulee* olevansa hyviä kuskeja, perusteluna mm. en ole kolaroinut (ainakaan kovin usein) tai saanut sakkoja (lähiaikoina). Todellisuudessa ajotaito on mitä on ja talvella "keli yllättää". Liikennesääntöjenkin suhteen on jo pitkää otettu erivapauksia niin, ettei niitä sääntöjä enää lainkaan muisteta. Sääntöjen mukaan ajo onnistuu lähinnä silloin, kun seurataan edelläajavan perävaloja. Yksinään ajellaan täysin miten sattuu, vilkut ei toimi, välillä vauhtia on rajoitus 30, välillä rajoitus -15, kolmion takaa tullaan surutta eteen, väistämissääntöjä ei tunneta -> välillä pysähtydään keskellä suoraa tietä antamaan tietä polkupyöräilijöille, toisaalta käännyttäessa ei muisteta/viitsitä kevyttä liikennettä väistää. Karvahatut luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja kaikkiin muihin nähden, kun ajavat "suoraan" liikenneympyrän läpi eli poistuvat 2. liittymästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe