kertokaas nyt

juniori.

Kertokaas nyt ammattilaiset, että mitä nuo vapaa-ajattelijat niiku oikein hakee/tekee? mikä niiden olemassaolon idea on?

11

663

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juniori.

Kyllä mä nyt ainakin nassen mielipidettä asiasta odottelin, kun tulee tänne linkkejä kavereista heittelee.

Varmaa on joillain muillakin jotain sanottavaa kyseisestä järjestöstä. Kertokaa nyt mulle hölmölle et miks se on olemassa.

• Ei ei
      • juniori.

eli hihhulijärjestö.

Ajetaan omaa asiaa katsomattakaan nilkkoihin mitkä juostessa kastuu...way to go.

Saanhan nauraa heille, vaikka ateistiksi itseni luokittelenkin ;)

• juniori.

"Aatteellisena järjestönä liitto tarkastelee uskontoa ja valetieteitä
        kriittisesti ja pyrkii vapauttamaan ihmiset uskontosidonnaisuudesta
        järkiperäisen argumentaation keinoin."

Ja tuon perään kun niittaa nassen laittaman jutun :o

Kerroppa miksi mulla tulee idiotismi mieleen? Voihan se olla että se vaan kuuluu mun ominaisuuksiini, mut mä oon vaa mä onneks.

• Valkoparta
        juniori. kirjoitti:

"Aatteellisena järjestönä liitto tarkastelee uskontoa ja valetieteitä
        kriittisesti ja pyrkii vapauttamaan ihmiset uskontosidonnaisuudesta
        järkiperäisen argumentaation keinoin."

Ja tuon perään kun niittaa nassen laittaman jutun :o

Kerroppa miksi mulla tulee idiotismi mieleen? Voihan se olla että se vaan kuuluu mun ominaisuuksiini, mut mä oon vaa mä onneks.

Eihän tuossa tavoitteessa mitään pahaa ole. Keinot millä toimitaan ja se halveksutaanko toisinajattelijoita ratkaisevat, onko porukka hihhuleita vai ei. Hihhuleita porukasta varmasti löytyy.

Nassen linkki taas oli enemmän vitsi, kuin vakavasti otettava. Ymmärsin sen parodiaksi.

• Kiteytettynä Vapaa-ajattelijat ajavat valtion ja kirkon erottamista toisistaan, sekä pyrkivät edistämään tieteellistä maailmankatsomusta.

• Agneisti

Niiden olemassaolon idea on pitää maailma kasassa kun jästipäät pommittaa sitä. Näin minä asian näkisin.

• vastaaja091

"Kertokaas nyt ammattilaiset, että mitä nuo vapaa-ajattelijat niiku oikein hakee/tekee? mikä niiden olemassaolon idea on?"

VAPAA-AJATTELIJAN KÄSIKIRJA:
      "Vapaa-ajattelijat arvioivat uskontoja kriittisesti ja yrittävät vapauttaa ihmisiä uskontosidonnaisuudesta, koska uskonnot ovat erhettä. Kun ihmisen maailmankatsomus rakentuu erheen varaan, johtaa se haitallisiin seuraamuksiin sekä yhteisön ( vainot, sodat, yksilön oikeuksien polkeminen) että yksilötasolla (suvaitsemattomuus, ahdasmielisyys, syntiajattelu, kuolemanjälkeisen elämän odottelu jne.) "

"Vapaa-ajattelijain liiton yhteiskunnallisena päätavoitteena on kirkon ja valtion erottaminen"

"Yksilötasollakin usko tekee ihmisen usein älyllisesti sokeaksi, ennakkoluuloiseksi, vahoilliseksi, suvaitsemattomaksi ja tietenkin epätieteelliseksi. Liberaali uskonnollisuus on lähinnä emotionaalista lapsellisuutta."

Liiton entinen puheenjohtaja Kari Saari kirjoitti: "Bertrand Russelin tavoin olen valmis sanomaan, että ihmisessä, joka ei kykene suoriutumaan elämän vaaroista ilman lohdullisten tarujen apua, on jotakin heikkoa ja halveksittavaa."

Lainauksista on helppo huomata, että vapaa-ajattelijat eivät ainoastaan kritisoi uskontoja, vaan pyrkivät käytännön toimenpitein uskonnollisen ajattelun poistamiseen. Uskonnollisen maailmankatsomuksen omaksunut henkilö nähdään järkensä hyljänneenä ja helveksittavana. Vapaa-ajattelijat korostavat suvaitsevaisuutta, mutta uskonnollista maailmankatsomusta ei kuitenkaan hyväksytä, koska sen katsotaan olevan ihmiskunnalle haitaksi.

Maailmankuva tulisi rajata positiivisen tieteenfilosofian mukaisesti vain aistein havaittavaan todellisuuteen. Vapaa-ajattelijat pyrkivät osoittamaan kaikin tavoin Raamatun tapahtumat epähistoriallisiksi. Esim. Jeesus pyritään liittämään hindulaiseen Krishna-myyttiin tai osoittamaan, että Jeesus eli 80-vuotiaaksi vanhukseksi kokematta ristinkuolemaa ja ylösnousemusta.

Elämän tarkoitukseksi pyritään näkemään elämä itse, mutta esim. syntymätöntä lasta pidetään potentiaalisena olentona, jolla ei ole tarkoitusta ja siksi vapaa-ajattelijat kannattavat vapaata aborttia. Liitto kannattaa myös aktiivista eutanasiaa ja tarkoin harkittua itsemurhaa. Yksilöllä täytyisi olla vapaus päättää kaikesta omassa elämässään.

• Echolalia

On helppoa suvaita mielipiteitä, jotka ovat samoja kuin omat. Yhtä helppoa on niputtaa kaikki toista mieltä olevan samaan kasaan ja tyrkätä päälle kyltti 'meidän jengi sanoo, että nämä ovat typeryksiä'.

• vapaa-ajattelijoilta
        Echolalia kirjoitti:

On helppoa suvaita mielipiteitä, jotka ovat samoja kuin omat. Yhtä helppoa on niputtaa kaikki toista mieltä olevan samaan kasaan ja tyrkätä päälle kyltti 'meidän jengi sanoo, että nämä ovat typeryksiä'.

Vaikka minkä muun uskonnon,lahkon oppiin tutustuisin en kokisi itseäni yhtä halveksituksi, kuin näiden vapaa-ajattelijoiden lausunnoista..
        On lahkoja, jotka uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen, mutta se ei minua heilauta, sillä omaan sen verran vahvan uskon.
        Itse en pidä toisin uskovia, ajattelijoita muita typerämpinä,sen perusteella että itse näen asiat toisin.
        Ei meillä kellään ole absoluuttista totuutta asioista,kyse on puhtaasti uskonasioista,jopa näillä "vapaa-ajattelijoilla",

• kunniajäsen

kristittyjen lähetystyöhön.

Vapaa-ajattelijat haluavat ihmiset tulemaan järkiinsä. Uskovat haluaisivat ateistien tulevan uskoon ja pelastuvan.

Molemmat haluavat toisilleen vain hyvää, mutta kristillisen kasvatuksen saaneelle on pennusta lähtien toitotettu, että vääräuskoiset ja ateistit on perkeleestä, joten muunlainen ajattelutapa on syntiä.

Uskosta puhuminen on siis hyvä asia, uskosta poispuhuminen on aina paha asia. Näinhän sinutkin on käsketty "uskomaan", eikö totta?

Voitko ajatella asiaa mitenkään muuten?
      Niin, tiedän! Se on vaikeaa, ja vaatii vuosien harjoittelun :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      42
      5702
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      44
      5233
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3668
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3623
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3096
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3063
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      51
      2793
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      56