onko steinerin käyneitä

80-luvulla

kirjoittaneita?

Olen vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana tajunnut kyseenalaistaa kouluaikani asioita.

Kun kotona ei sitä tehty ja itse ei mitään muuta koulua ollut käynyt... niin vasta tajuan niin tehdä.

Olisi kiva keskustella!

Steinerissahan aina vain yksi tapa on se oikea tapa. Ihan turhaan meuhkataan jostain "taidepainotteisuudesta" Steinerkoulun kohdalla. Taide kumpuaa valinnoista ja vapaudesta ja valinnanvapaudesta. Sitä ei ollut!

Kyse on vain ideologian ujuttamisesta koko vartalon keinoin tajuntaan. Ken tuntee eurytmian, tämän tietää.

Miksi saa piirtää vain kuution muotoisella, täysin epäkäytännöllisellä mötikällä naamattomia hahmoja?

Miksi pitää opetella käyttämään sulkaa ja mustepulloa, kun kuivamustekynäkin on keksitty?

Miksi on suotavaa, että jopa kolmasluokkalainen ei osaa lukea eikä kirjoittaa opetuksen puutteessa?

Miksi joka halvatun maalaus piti olla epämääräistä sotkua läpimäräksi kastellulle paperille?

Miksi yhdestäkään luokkalaisestani ei tullut mitään muuta kuin perustason akateemisia (kauppis, oikis) tai jotain merkonomeja...itseni mukaan lukien?

Kotiolotkin jo olisivat pelkästään viitanneet muuhun.

5

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalontoveri

      Minä mietin jo vähän kouluaikana, että jotain outoa tähän touhuun liittyy.. Vanhempani halusivat minulle mahdollisimman hyvää koulutusta, ja tietämättömyyttään laittoivat Steinerkouluun. Heitä ei voi siitä syyttää, sillä koulun perustana olevaa outoa maailmankatsomusta ei vanhemmille etukäteen kerrota.

      On aivan totta, että steinerkoulu varsinkin pyrkii tappamaan luovuuden pitkälle murrosikään saakka. Steinerin ikäkausi-pedakokiikan mukaanhan lapsen kriittinen ajattelu ei ole kehittynyt ennen 14 ikävuotta.

      Steinerin mukaanhan Ns. toisessa kehitysvaiheessa 7-14 -vuotiaana lapset täytyy saattaa fantasian maailmaan, joten steinerkoulun oppilaille opetetaan mytologiaa kertomuksin. Ja vasta kolmannessa vaiheessa 14 -vuotiaan lapsen astraaliruumis kiinnittyy fyysiseen ruumiiseen aiheuttaen puberiteetin. Vasta tämän jälkeen lapsi voi ajatella kriittisesti.

      Tästä johtuen tätä ennen maalataan epätarkkoja kuvia kömpelöillä väreillä. Myös opettajan suhtautuminen lapseen tätä ennen on sellainen, että tällä ei voi olla mitään järkeviä omia ajatuksia. Itse koin tämän kouluaikana usein loukkaavana, sillä jo paljon nuorempi lapsi osaa kyseenalaistaa asioita ja ajatella järkevästi. Myöskin ihmeelliset eri uskontokuntien tarut ja myytit olivat omiaan sekoittamaan nuoren lapsen päätä. Esimerkiksi Zoroastrianismi -uskonnon jumalakäsitykset tulivat tutuiksi jo pikkulapsena. Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö niistä saarnannut opettaja olisi lisäksi itse uskonut Ahuramazda -Jumalan olemassaoloon...

      On valitettavaa, että toistaiseksi internetissä ei ole kunnollista suomenkielistä sivustoa, joka kertoisi tarkemmin steinerkoulun taustalla olevista opeista. Steinerkoulun omilta sivuilta ei saa realistista käsitystä siitä, mistä todellisuudessa on kysymys. Steinerilaisten mukaan kun antroposofiaa ei voi tuosta noin vaan selittää, vaan se pitää pikkuhiljaa sisäistää. Vasta kun opit (joita itse pidän uskonnollisina) on sisäistetty voi niitä kyseenalaistaa. Tässä vaiheessa henkilö on jo kuitenkin käännytetty aatteeseen.

      Omia lapsiani en aio laittaa steinerkouluun, sillä haluan tarjota heille asiallisen perusopetuksen ja tasapainoisen lapsuuden/ nuoruuden.

      • luova

        hmm.. no tästä saa nyt sellaisen kuvan, että jos sitä kriittistä ajattelua lapsella alunperin on, niin häntä ei tosiaan voi aivopestä steinerkoulussa. Edelliset kirjoittajat ovat näämmä selvinneet koulustaan hyvinkin kriittisinä.
        Joten tuskin minun tarvitsee pelätä lapseni sekoavan johonkin steinerkoulussa jos vaihtoehtona on seota tavallisessa koulussa sen koviin arvoihin ja tiedeuskontoon.
        Eikä oikeasti luovalta lapselta mikään koulu psty tukahduttamaan luovuutta.
        Oikea luovuushan nousee kapinasta. Joten vaikka käytettävät materiaalit olisivat rajoitettuja steinerkoulussa, niin oikeasti luovalle lapsella se on vain haaste, taidetta kun ei synny vain materiaaleista.
        Ja ainakin steinerkoulussa on tarjolla ainakin ne kuutiomaiset kapulat värittämistä varten.. tavallisessa peruskoulussa ei säästöjen takia ole varaa enää edes lyijykyniin saatikka pyyhekumeihin.
        Siellä kun säästetään ensin taideaineissa.


      • ja ............
        luova kirjoitti:

        hmm.. no tästä saa nyt sellaisen kuvan, että jos sitä kriittistä ajattelua lapsella alunperin on, niin häntä ei tosiaan voi aivopestä steinerkoulussa. Edelliset kirjoittajat ovat näämmä selvinneet koulustaan hyvinkin kriittisinä.
        Joten tuskin minun tarvitsee pelätä lapseni sekoavan johonkin steinerkoulussa jos vaihtoehtona on seota tavallisessa koulussa sen koviin arvoihin ja tiedeuskontoon.
        Eikä oikeasti luovalta lapselta mikään koulu psty tukahduttamaan luovuutta.
        Oikea luovuushan nousee kapinasta. Joten vaikka käytettävät materiaalit olisivat rajoitettuja steinerkoulussa, niin oikeasti luovalle lapsella se on vain haaste, taidetta kun ei synny vain materiaaleista.
        Ja ainakin steinerkoulussa on tarjolla ainakin ne kuutiomaiset kapulat värittämistä varten.. tavallisessa peruskoulussa ei säästöjen takia ole varaa enää edes lyijykyniin saatikka pyyhekumeihin.
        Siellä kun säästetään ensin taideaineissa.

        Opetan myös kuvista. Kyllä peruskoulussa on ihan kunnon välineet kuviksessa, ei todellakaan olla millään lyijykynä-linjalla. Käytämme hyvin monipuolisesti materiaaleja, kerrotko mistä olet tietosi saanut???!!!!


      • peruskoulusta

        Meillä vaihtui luokka säännöllisesti ja aina. Luokanopettaja kesti joskus 2kk, joskus enemmän. Pisin taisi olla 2 vuotta meillä putkeen.

        Olin häirikkö, mutta fiksu sellainen. Ala-asteella minulle annettiin kirjoja, jotta opettaja sai rauhassa takoa kielioppia muiden päähän. Yläasteella opettajat ihastelivat kilpaa minua, maailman napaa, koska osasin kaiken ennen muita. Kun toiset opiskelivat, minä näytin opettajalle kuinka tietokone päihitetään ristinollassa tai shakissa. Kun piirsin, piirsin huonosti ja opettaja sanoi, että ei tosta tule mitään ja sain kutosen. En piirtänyt enää.

        Näin, nyt peruskoulun käyneenä olen äärimmäisen kilpailunhaluinen, fiksu, ÄO:ni on 160, muistan kaiken lukemani. Ja tiedättekö mitä..olen myös patalaiska, saamaton, haluton, päämäärätön. Olen joutunut jo nuoresta kilpailemaan, suorittamaan ja vieläkin haen ihmisten hyväksyntää tekemällä jotain äärimmäisen hienoja juttuja. Enkä piirrä, vaikka himottaisi välillä salaa pimeässä, koska olen huono piirtäjä.

        Ystäväni, joka tuli samaisesta koulusta kuin sinä, kirjoitti huonommin, osaa vähemmän historian vuosilukuja kuin minä, mutta perhana, se on onnellinen! Sekin kritisoi joitain asioita Steinerissa, mutta on kasvanut saman opettajan kanssa, samojen kavereiden kanssa ja sillä on joku sisäinen näkemys siitä, mitä se haluaa ja mitä se ei halua. Niinkuin sinullakin näemmä.

        Olen jollain tavalla kateellinen. Ehkäpä kouluissa on sama asia kuin kasvatuksessa: kun on rajat ja "rakkaus" eli tietty palo tehdä asiat, tekipä ne millä tavalla vaan, se on aina parempi kuin viran puolesta tutkimusten mukaan suoritettu pakkopulla.

        Minulta ei jäänyt peruskoulusta mitään käteen, paitsi se että voin elvistellä voittavani Trivial Pursuitissa Steineria käyneen kaverini..vaan kun sitä ei moinen edes haittaa. Kummallekohan meistä kävi paremmin loppupelissä?


      • aivan niin
        peruskoulusta kirjoitti:

        Meillä vaihtui luokka säännöllisesti ja aina. Luokanopettaja kesti joskus 2kk, joskus enemmän. Pisin taisi olla 2 vuotta meillä putkeen.

        Olin häirikkö, mutta fiksu sellainen. Ala-asteella minulle annettiin kirjoja, jotta opettaja sai rauhassa takoa kielioppia muiden päähän. Yläasteella opettajat ihastelivat kilpaa minua, maailman napaa, koska osasin kaiken ennen muita. Kun toiset opiskelivat, minä näytin opettajalle kuinka tietokone päihitetään ristinollassa tai shakissa. Kun piirsin, piirsin huonosti ja opettaja sanoi, että ei tosta tule mitään ja sain kutosen. En piirtänyt enää.

        Näin, nyt peruskoulun käyneenä olen äärimmäisen kilpailunhaluinen, fiksu, ÄO:ni on 160, muistan kaiken lukemani. Ja tiedättekö mitä..olen myös patalaiska, saamaton, haluton, päämäärätön. Olen joutunut jo nuoresta kilpailemaan, suorittamaan ja vieläkin haen ihmisten hyväksyntää tekemällä jotain äärimmäisen hienoja juttuja. Enkä piirrä, vaikka himottaisi välillä salaa pimeässä, koska olen huono piirtäjä.

        Ystäväni, joka tuli samaisesta koulusta kuin sinä, kirjoitti huonommin, osaa vähemmän historian vuosilukuja kuin minä, mutta perhana, se on onnellinen! Sekin kritisoi joitain asioita Steinerissa, mutta on kasvanut saman opettajan kanssa, samojen kavereiden kanssa ja sillä on joku sisäinen näkemys siitä, mitä se haluaa ja mitä se ei halua. Niinkuin sinullakin näemmä.

        Olen jollain tavalla kateellinen. Ehkäpä kouluissa on sama asia kuin kasvatuksessa: kun on rajat ja "rakkaus" eli tietty palo tehdä asiat, tekipä ne millä tavalla vaan, se on aina parempi kuin viran puolesta tutkimusten mukaan suoritettu pakkopulla.

        Minulta ei jäänyt peruskoulusta mitään käteen, paitsi se että voin elvistellä voittavani Trivial Pursuitissa Steineria käyneen kaverini..vaan kun sitä ei moinen edes haittaa. Kummallekohan meistä kävi paremmin loppupelissä?

        Tuntuu että edelliset kirjoittajat ovat tietyllä lailla kateellisia meille peruskoulun käyneille, kun taas itse olisin mielelläni käynyt tuommoisen koulun aikanani:) ja ilmeisesti olettekin kasvaneet itsenäisiksi ja vastuuntuntoisiksi ihmisiksi ja omanneet tervettä kriittisyyttä elämään ja omaan menneisyyteen, se kun tuntuu olevan luontaista ihmiselle, aina on ruoho vihreämpää aidan toisella puolen:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11208
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1685
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1275
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1096
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe