Jatketaanpa toisessa ketjussa Joh. 3:nen luvun käsittelyä.
Minua kiinnostaisi tietää, mitä Raamatun kielenkäytössä tarkoitetaan liha-sanalla?
Olisi hyvä, että ”operoisimme” samoilla käsitteillä, niin tulisimme paremmin ymmärretyiksi.
Joh. 3:5 Jeesus opettaa:”Mikä lihasta on syntynyt, on liha”.
Onko jokainen ihminen syntyessään lihasta syntynyt ja mitä se tarkoittaa?
Toisessa sanan paikassa (1. Piet. 3:21) taas puhutaan ”lihan saastasta”, jota kaste ei poista.
Mitä kaste ei poista?
Liha (Joh. 3:6)
29
403
Vastaukset
- Teksti
uhani Kuosmanen
Ovatko vastasyntyneet lapset taivaskelpoisia? Jos ovat, millä perusteella? Jos eivät, mitä heille pitäisi tehdä, että tulisivat?
Aihetta on syytä käsitellä kahdesta syystä. Ensiksi, jos asiasta ei ole tietoa, lapsen sairastuessa isän ja äidin saattaa täyttää huoli. Vaikka tämän päivän ihminen ei ehkä asennoidu lapsen autuuteen niin kuin menneet sukupolvet, hän saattaa epävarmana kysellä: Jos vaikka lapseni sattuisi kuolemaan, miten hänen käy? Periikö hän iankaikkisen elämän? Toiseksi lohduttajan sanat voivat olla keveästi perusteltuja: Lapsihan on viaton, ole huoleti. Syvällä sisimmässä voi kuitenkin olla epävarmuus. Siksi ihan opillinen tarkastelu on tarpeen.
Lapsi perii turmeluksen
Koko ihmisrotu oli numerollisesti läsnä Aadamissa. Kun Aadam teki syntiä ja turmeltui, koko ihmiskunta teki hänessä syntiä ja turmeltui. Aadam luotiin Jumalan kaltaiseksi (1. Moos. 5:1) mutta syntiinlankeemuksen jälkeen Aadamille syntynyt poika oli langenneen Aadamin kaltainen (1. Moos. 5:3). Syntiinlankeemuksessa Jumalan kirkkaus hävisi ihmisestä, ja langenneen ihmisen jälkeläiset ovat siitä lähtien syntyneet ilman kirkkautta.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha, sanoi Jeesus (Joh. 3:6). Jeesus ei käytä tässä sanaa liha ruumis- tai ihmiskunta-mielessä, vaan kuvaamaan hengellistä tilaa. Jeesus syntyi syntisen lihan kaltaisuudessa (Room. 8:3); me olemme syntistä lihaa. Paavali sanoo saman asian näin: ”Minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen ja ettei minussa, se on minun lihassani asu mitään hyvää” (Room. 7:14,18). Ihminen syntyessään perii tämän hyvän puutteen, turmeluksen.
Langenneesta ihmisestä syntyessään lapsi ei peri vain lihallista tilaa, ilman kirkkautta olevaa olemusta, vaan myös lihallisen mielen, joka vastustaa Jumalaa. Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sanoo Raamattu (Room. 8:7, ks. Kol. 1:21). Siksi ihminen on varttuessaan lihan vallassa (Room. 8:5). Hänessä on asuva synti (Room. 7:17), joka herättyään muuttuu toimivaksi synniksi. Eli ihmisessä on jo syntyessään synnin siemen, josta sitten kasvaa tekosyntien monihaarainen ohdake. Tai toista kuvaa käyttääkseni ihmisessä on pedon luonto uinuvana. Myöhemmin se herää ja teettää pedon tekoja. Tätä sanotaan perisynniksi.
Lapsi ei enää peri perisynnin syyllisyyttä
Perisynnissä on kaksi puolta: turmelus ja syyllisyys. Molemmat ovat kollektiivisia, kaikkia koskevia. Seuraava vertaus on huono, mutta kuvaa vähän asiaa. Jos tuhoeläimet, esimerkiksi rotat, päätetään hävittää joltakin alueelta, tuomion saavat nekin tuholaiset, jotka eivät ole vielä tehneet tuhotekoja, koska kuuluvat tuholaisen heimoon. Syyllisyys on kollektiivinen. Ihmiskunta alkoi tuhota Jumalan tekoja ja sen ylle lankesi Jumalan tuomio (Room. 5:18a). Lapset syntyivät tuomionalaiseen maailmaan.
Tilanne muuttui ratkaisevasti ristillä. Jeesus kantoi ja sovitti ristillä kollektiivisen syyllisyyden. Näin hän poisti perisynnin syyllisyyden. Raamattu sanoo asiasta mm. näin:
- Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! (Joh. 1:29). Jeesus sovitti kaikki synnit, otti pois koko syntikuorman.
- Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi (Room. 5:18).
- Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan (2. Kor. 5:19).
Nyt lapsi syntyy sovitettuun maailmaan. Sovitus koski taannehtivasti myös ennen ristiä tehtyjä syntejä (Room. 3:25, 5:8, 4:6,7). Perisynnin syyllisyys ei enää periydy. Lapset ovat autuaita Jeesuksen sovitustyön tähden ilman mitään toimenpiteitä.
Peritty turmelus langettaa jokaisen
Kun peritty turmelus, ihmisessä asuva synti, herää, se muuttuu toimivaksi synniksi ja teettää synnillisiä tekoja. Ihminen on sekä fyysisen että hengellisen kuoleman leimaama jo syntyessään, ja perisynnin pettämänä kaikki tekevät syntiä (Room. 3:23, 5:12). Synnintekijä siirtyy jälleen Jumalan vihan alle (Joh. 3:36, Ef. 2:3). Sieltä hänet pelastaa vain omakohtainen usko (Joh. 3:18).
Ihminen tuomitaan tekojen mukaan (Ilm. 20:12). Pahin teko on epäusko, Jumalan pelastustarjouksen torjuminen. Jeesus sovitti ristillä myös kaikki tekosynnit. Jumalan pelastustahto on sama kaikkia kohtaan (1. Tim. 2:4) mutta Jumalan pelastusarmo ei ole vastustamaton. Se voidaan Jumalan herättämän uskon avulla ottaa vastaan, mutta myös torjua. Siksi kukaan ei voi pelastua vastaanottamatta uskon kautta Kristusta, mutta tämä koskee tietoiseen ikään tulleita.
Mikä on kasteen paikka?
Perisyntiongelmaan on usein esitetty ratkaisuksi sylilapselle suoritettua kastetta. Mutta kaste ei pese pois perisynnin turmelusta eikä syyllisyyttä, sillä se ei ole lihan saastan poistamista (1. Piet. 3:21). Syyllisyys on jo poistettu, uskoontulossa ihminen pelastuu synnin orjuudesta ja turmelus poistetaan lopullisesti ylösnousemuksessa.
Uskoontulleessa ihmisessäkin kuitenkin vaikuttaa syntiturmelus, lihallinen mieli, edelleen, niin ettei hän rakasta Jumalaa kaikesta sydämestään, kaikesta sielustaan, kaikesta mielestään ja kaikesta voimastaan. Näin uskovanakaan hän ei pelastu lain täyttämisen kautta, vaan tarvitsee lahjavanhurskauden joka päivä. Sen turvissa hän pyhittyy Hengen vaikutuksesta kohti sitä korkeaa asemaa, johon hänet on vanhurskauttamisessa jo asetettu.
Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä (1. Piet. 3:21). Kaste kuuluu siihen ikään, jolloin omatunto ei ole enää uinuvassa tilassa, vaan toimii ja on tullut pahaksi. Ihminen ymmärtää evankeliumin ja osaa pyytää hyvää omaatuntoa tai vastata Jumalan pyyntöön. Stanley M. Hortonin ym:n mukaan Pietarin tekstissä olevaa pyyntö-sanaa roomalaiset käyttivät senaatin hyväksynnästä, kun joku pyysi sitä. Mahdollisesti myös silloin, kun senaatti puolestaan pyysi vastausta, jonka kysytty antoi. Kysymyksessä on siis sekä pyyntö että vastaus, siksi toiset käännökset puhuvat pyytämisestä ja toiset vastaamisesta. Joka tapauksessa kasteeseen sovellettuna kysymys on tietoisen omantunnon kommunikoinnista Jumalan kanssa.
Kaste ei muuta uinuvaa omaatuntoa miksikään; ei puhdista sitä eikä tuo sinne uskoa tai tahtoa elää Jumalan tahdon mukaan. Vedenpaisumuksen antama vertauskuva valaisee asiaa (1. Piet. 3:20,21). Varsinaisesti vesi ei pelastanut Nooan perhekuntaa, vaan arkki, johon mentiin ensin. Vesi pelasti vain arkissa olevat. Tämän mukaan kaste kuuluu sille, joka on ensin uskon kautta mennyt Kristukseen. Uskoontulleelle kasteesta on hyötyä, mutta ei lapselle. Lapsi on autuas ilman kastetta, ei oman viattomuutensa, vaan Jeesuksen uhriveren perusteella.- uskonsankari
-ISON AAMENEN MONELLA AA:LLA !
JUHANI KUOSMASEN opetus herättää monia kysymyksiä.
---Tuleeko tämä Kristuksen ansio (ristintyö, sovitus)osaksemme automaattisesti "syntymälahjana"?
---Vai onko jokaisen tämä lahja otettava vastaan?
Jos on, niin ovatko lapset tästä poikkeus?
Jeesus sanoo: "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä...." (Joh. 3:5).
---Pitääkö "joku"-sana sisällään myös aivan pienet lapset.
----
Nämä lahjat (usko, kaste ja Pyhä Henki) kuuluvat myös lapsille (Apt. 2:39) ja kaikille, joita Jumala kutsuu.
Jeesus näytti meille tästä esimerkin kutsumalla lapsia tykönsä (Lk. 1(:15-17).
Tuskin hän vaati lapsilta ns. ymmärtäväistä ikää.
---Vai millaisia sinun mielestäsi olivat ne Jeesuksen luo tuodut lapset ymmärrykseltään, jotka ottivat vastaan siunauksen (Jumalan valtakunnan)?- hansutuulia
sanon minä tähän, erittäin hyvä kirjoitus Juhanilta.
- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
JUHANI KUOSMASEN opetus herättää monia kysymyksiä.
---Tuleeko tämä Kristuksen ansio (ristintyö, sovitus)osaksemme automaattisesti "syntymälahjana"?
---Vai onko jokaisen tämä lahja otettava vastaan?
Jos on, niin ovatko lapset tästä poikkeus?
Jeesus sanoo: "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä...." (Joh. 3:5).
---Pitääkö "joku"-sana sisällään myös aivan pienet lapset.
----
Nämä lahjat (usko, kaste ja Pyhä Henki) kuuluvat myös lapsille (Apt. 2:39) ja kaikille, joita Jumala kutsuu.
Jeesus näytti meille tästä esimerkin kutsumalla lapsia tykönsä (Lk. 1(:15-17).
Tuskin hän vaati lapsilta ns. ymmärtäväistä ikää.
---Vai millaisia sinun mielestäsi olivat ne Jeesuksen luo tuodut lapset ymmärrykseltään, jotka ottivat vastaan siunauksen (Jumalan valtakunnan)?sinulle on tuossa annettu selkeä viesi, mutta sinä yrität vääntää sen muotoon joka ei ole Jumalasta.
Miksi et hyväksy sovitusta ihmiskunnan puolesta.
Lue uudestaan ja ajan kanssa sillä jos tuon Juhanin tekstin hylkäät, hylkäät sen armon joka Jeesuksessa tarjotaan. Jos sinä yrität sanoa jotain kasteeseen viittaavaa että muuten he eivät pelastu jos eivät vauvan sitä saa olet tuomitsija. Pikkuvauva joka kuolee synnytykseen, he jäävät ilman kastetta. Koskeeko silloin kadotuksen koura pikkuisia jotka eivät maailmasta mitään tiennet, tai vauvaa joka jokeltelee ja ei tiedä kumpi on oikea tai vasen, tai kuka oli Jeesus.
Kuule sinun on aika lopetta tuollaiset vatvomiset ja alkaa uskomaan Jumalan totuuteen,sillä tullaisella pähkäilemisellä vedät toisetkin helvetin tuleen.
Raamattu varoittaa opettajista, sillä heille tulee suurempi tuomio. One nähnyt sinut kastepalstalla, ja täällä. Opetuksesi ovat niin ahtaita ettei sinne armo pääse mihinkään väliin, ei edes pikkuisen vauvan kohdalle.
Miten kaikki pitää vääntääkään niin vaikeasti selvät asiat.
Se joka kuulee sanan ja tekee sen mukaan on kutsuttava ymmärtäväksi ihmiseksi, muta se joka ei ota Sanaa vastaan, joutuu kadotukseen.
Ymmärtämätön on vapaa joka ei velvoita mihinkään ihmisoppeihin. Ei Jumalan maailmassa eikä täällä maan päällä. Varma on tämä Sana ja varteenotettava.
Sinulle annan jo varoituksen näitä kun täällä haastelet vuodesta toiseen. Jätä alkeet ja ala uskomaan uudestisyntymisestä, kasteesta ja vaelluksesta Kristuksessa.
Juhanin teksti on Jumalan Sanan armoituksesta syntynyt, joten jos tuota yrität kumota, olet valheveli joka yrittää eksyttää valtutkin. Sanon siis että mahdollisesti olet sitä.
Sinuna pysyisin poissa täältä sotkemasta asioita jota et halua ymmärtää etkä avata silmiäsi.
Rukoile että tuo harso silmiltäsi avautuu ja pääset Jumalan armahdukseen pelastuksesta. hansutuulia kirjoitti:
sinulle on tuossa annettu selkeä viesi, mutta sinä yrität vääntää sen muotoon joka ei ole Jumalasta.
Miksi et hyväksy sovitusta ihmiskunnan puolesta.
Lue uudestaan ja ajan kanssa sillä jos tuon Juhanin tekstin hylkäät, hylkäät sen armon joka Jeesuksessa tarjotaan. Jos sinä yrität sanoa jotain kasteeseen viittaavaa että muuten he eivät pelastu jos eivät vauvan sitä saa olet tuomitsija. Pikkuvauva joka kuolee synnytykseen, he jäävät ilman kastetta. Koskeeko silloin kadotuksen koura pikkuisia jotka eivät maailmasta mitään tiennet, tai vauvaa joka jokeltelee ja ei tiedä kumpi on oikea tai vasen, tai kuka oli Jeesus.
Kuule sinun on aika lopetta tuollaiset vatvomiset ja alkaa uskomaan Jumalan totuuteen,sillä tullaisella pähkäilemisellä vedät toisetkin helvetin tuleen.
Raamattu varoittaa opettajista, sillä heille tulee suurempi tuomio. One nähnyt sinut kastepalstalla, ja täällä. Opetuksesi ovat niin ahtaita ettei sinne armo pääse mihinkään väliin, ei edes pikkuisen vauvan kohdalle.
Miten kaikki pitää vääntääkään niin vaikeasti selvät asiat.
Se joka kuulee sanan ja tekee sen mukaan on kutsuttava ymmärtäväksi ihmiseksi, muta se joka ei ota Sanaa vastaan, joutuu kadotukseen.
Ymmärtämätön on vapaa joka ei velvoita mihinkään ihmisoppeihin. Ei Jumalan maailmassa eikä täällä maan päällä. Varma on tämä Sana ja varteenotettava.
Sinulle annan jo varoituksen näitä kun täällä haastelet vuodesta toiseen. Jätä alkeet ja ala uskomaan uudestisyntymisestä, kasteesta ja vaelluksesta Kristuksessa.
Juhanin teksti on Jumalan Sanan armoituksesta syntynyt, joten jos tuota yrität kumota, olet valheveli joka yrittää eksyttää valtutkin. Sanon siis että mahdollisesti olet sitä.
Sinuna pysyisin poissa täältä sotkemasta asioita jota et halua ymmärtää etkä avata silmiäsi.
Rukoile että tuo harso silmiltäsi avautuu ja pääset Jumalan armahdukseen pelastuksesta.hansutuulia:"Jos sinä yrität sanoa jotain kasteeseen viittaavaa, että muuten he eivät pelastu, jos eivät vauvan sitä saa, olet tuomitsija".
---
Yrität laittaa sellaisia sanoja suuhuni, jotka eivät ole totta.
Kannattaa sinunkin lukea 8:s käsky, jotta pysyisit touudessa.
8:S KÄSKY:
"ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI".
Katekismus:MITÄ SE ON?
"Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme valhettele lähimmäisestämme emmekä petä, panettele tai saata pahaan huutoon,..."
Minä en ole mikään tuomari.
Kastamattomuus ei ketään kadota, mutta kasteen halveksunta kylläkin.Helluntalaiset eivät näköjään opeta yhteneväisesti perisynnistä.
Kaksi esimerkkiä:
1)JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
---”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
---”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
2)JUHANI KUOSMANEN taas opettaa, että lapsi perii turmeluksen:
---"Aadam luotiin Jumalan kaltaiseksi (1. Moos. 5:1) mutta syntiinlankeemuksen jälkeen Aadamille syntynyt poika oli langenneen Aadamin kaltainen (1. Moos. 5:3). Syntiinlankeemuksessa Jumalan kirkkaus hävisi ihmisestä, ja langenneen ihmisen jälkeläiset ovat siitä lähtien syntyneet ilman kirkkautta”.
Kumpaan nyt on uskominen?- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
hansutuulia:"Jos sinä yrität sanoa jotain kasteeseen viittaavaa, että muuten he eivät pelastu, jos eivät vauvan sitä saa, olet tuomitsija".
---
Yrität laittaa sellaisia sanoja suuhuni, jotka eivät ole totta.
Kannattaa sinunkin lukea 8:s käsky, jotta pysyisit touudessa.
8:S KÄSKY:
"ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI".
Katekismus:MITÄ SE ON?
"Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme valhettele lähimmäisestämme emmekä petä, panettele tai saata pahaan huutoon,..."
Minä en ole mikään tuomari.
Kastamattomuus ei ketään kadota, mutta kasteen halveksunta kylläkin.missä uskovaiset halveksivat kastetta?
tuollainen teksti sinusta osoittaa halveksuntaa mitä Raamattuun on kirjoitettu, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen. Kastetta todellakin halveksutaan evlutissa koska sitä jaellaan kaikille ihmisille mutta uskosta viis. Meille se todellakin on pyhä asia, uskoontulleelle kuuluukin kaste.
sitä ei ymmärtämättömille ole tarkoituskaan antaa vaan niille jotka ovat sen sisäistäneet ja uskoneet todeksi. Anna jo vauvat olla rauhassa!
Pysy vaan tuolla luterilaisella puolella omiasi juttelemassa täällä ei tuonlaista soopa tarvitse esittää.
Väärää todistusta en ole antanut vaan sinun kirjoitelmasi ovat Raamatun vastaisia. Siitä oli kysymys. - oletko
hansutuulia kirjoitti:
sinulle on tuossa annettu selkeä viesi, mutta sinä yrität vääntää sen muotoon joka ei ole Jumalasta.
Miksi et hyväksy sovitusta ihmiskunnan puolesta.
Lue uudestaan ja ajan kanssa sillä jos tuon Juhanin tekstin hylkäät, hylkäät sen armon joka Jeesuksessa tarjotaan. Jos sinä yrität sanoa jotain kasteeseen viittaavaa että muuten he eivät pelastu jos eivät vauvan sitä saa olet tuomitsija. Pikkuvauva joka kuolee synnytykseen, he jäävät ilman kastetta. Koskeeko silloin kadotuksen koura pikkuisia jotka eivät maailmasta mitään tiennet, tai vauvaa joka jokeltelee ja ei tiedä kumpi on oikea tai vasen, tai kuka oli Jeesus.
Kuule sinun on aika lopetta tuollaiset vatvomiset ja alkaa uskomaan Jumalan totuuteen,sillä tullaisella pähkäilemisellä vedät toisetkin helvetin tuleen.
Raamattu varoittaa opettajista, sillä heille tulee suurempi tuomio. One nähnyt sinut kastepalstalla, ja täällä. Opetuksesi ovat niin ahtaita ettei sinne armo pääse mihinkään väliin, ei edes pikkuisen vauvan kohdalle.
Miten kaikki pitää vääntääkään niin vaikeasti selvät asiat.
Se joka kuulee sanan ja tekee sen mukaan on kutsuttava ymmärtäväksi ihmiseksi, muta se joka ei ota Sanaa vastaan, joutuu kadotukseen.
Ymmärtämätön on vapaa joka ei velvoita mihinkään ihmisoppeihin. Ei Jumalan maailmassa eikä täällä maan päällä. Varma on tämä Sana ja varteenotettava.
Sinulle annan jo varoituksen näitä kun täällä haastelet vuodesta toiseen. Jätä alkeet ja ala uskomaan uudestisyntymisestä, kasteesta ja vaelluksesta Kristuksessa.
Juhanin teksti on Jumalan Sanan armoituksesta syntynyt, joten jos tuota yrität kumota, olet valheveli joka yrittää eksyttää valtutkin. Sanon siis että mahdollisesti olet sitä.
Sinuna pysyisin poissa täältä sotkemasta asioita jota et halua ymmärtää etkä avata silmiäsi.
Rukoile että tuo harso silmiltäsi avautuu ja pääset Jumalan armahdukseen pelastuksesta.sinä nyt aivan varma, että olet itse käsittänyt asiat oikein?
Jeesus meni koko maailman puolesta ristille ja jokainen, joka tahtoo pelastua tämän teon kautta, saa siihen oikeuden. Ihminen itse valitsee tahtooko hän tulla Jumalan sovittamaksi.
Jumala tosin tietää edeltä heidät, jotka ovat Hänelle otollisia, mutta Hän antaa aivan jokaiselle mahdollisuuden tulla yhteyteensä.
Sinä pidät suurena vääryytenä ja epäoikeuden mukaisuutena, että vauva kantaa isänsä tekoja, eli perisyntiä mukanaan ja kuollessaan kadotetaan, mutta yhtä suuri vääryys on, jos asioita sinun tavallasi katsotaan, että jos vauva on syntyessään viaton ja kuolee, niin miksi me kaikki ei saada kuolla vauvoina, jotta pelastus olisi varma. Miksi vain muutamat saavat varman pelastuksen ja me muuta jäämme valintamme varaan?
Tässä onkin paljon suurempi viisaus kyseessä, sillä jokainen isä, on tavoittanut täysi-ikäisyyden ja siksi on kykenevä valitsemaan ja onnellinen vauva, joka syntyy uskovaiselle isälle, sillä, jos hän kuolee ollessaan vielä isän hallinnan alaisuudessa, on hän isän uskon takia taivankelpoinen.
Uskovaisen isän perhe on aina erikoisasemassa, sillä uskovaisen isän perisynti on katkaistu Jeesuksen uhrityön ansiosta ja tämän isän alaikäiset lapset saavat elää siinä armossa, kunnes tulevat valintaikään. Uskovaisen isän lapset pelastuvat, sillä Jumalalla on kyky pelastaa perhekunnittain. Uskovainen saa siis luottaa siihen, että Jumala on voimallinen pelastamaan uskovaisen isän perhekunnan.
Ne miehet, jotka eivät tahdo Jumalasta kuullakaan, ovat osallisia suureen vääryyteen, josta he tulevat itse kärsimään ja heidän perheensä, mutta heillä on valinta itsellä. Onneksi uskottomien miesten perheistä nousee usein uskovaisia ja koska Jumala tuntee ihmisen edeltä, Hän totisesti varjelee ihmisen, jotta tämä pääsee valitsemaan pelastuksen.
Tänään on näitä Jumalalle selkänsä kääntäneitä enemmän, kuin koskaan. - hansutuulia
oletko kirjoitti:
sinä nyt aivan varma, että olet itse käsittänyt asiat oikein?
Jeesus meni koko maailman puolesta ristille ja jokainen, joka tahtoo pelastua tämän teon kautta, saa siihen oikeuden. Ihminen itse valitsee tahtooko hän tulla Jumalan sovittamaksi.
Jumala tosin tietää edeltä heidät, jotka ovat Hänelle otollisia, mutta Hän antaa aivan jokaiselle mahdollisuuden tulla yhteyteensä.
Sinä pidät suurena vääryytenä ja epäoikeuden mukaisuutena, että vauva kantaa isänsä tekoja, eli perisyntiä mukanaan ja kuollessaan kadotetaan, mutta yhtä suuri vääryys on, jos asioita sinun tavallasi katsotaan, että jos vauva on syntyessään viaton ja kuolee, niin miksi me kaikki ei saada kuolla vauvoina, jotta pelastus olisi varma. Miksi vain muutamat saavat varman pelastuksen ja me muuta jäämme valintamme varaan?
Tässä onkin paljon suurempi viisaus kyseessä, sillä jokainen isä, on tavoittanut täysi-ikäisyyden ja siksi on kykenevä valitsemaan ja onnellinen vauva, joka syntyy uskovaiselle isälle, sillä, jos hän kuolee ollessaan vielä isän hallinnan alaisuudessa, on hän isän uskon takia taivankelpoinen.
Uskovaisen isän perhe on aina erikoisasemassa, sillä uskovaisen isän perisynti on katkaistu Jeesuksen uhrityön ansiosta ja tämän isän alaikäiset lapset saavat elää siinä armossa, kunnes tulevat valintaikään. Uskovaisen isän lapset pelastuvat, sillä Jumalalla on kyky pelastaa perhekunnittain. Uskovainen saa siis luottaa siihen, että Jumala on voimallinen pelastamaan uskovaisen isän perhekunnan.
Ne miehet, jotka eivät tahdo Jumalasta kuullakaan, ovat osallisia suureen vääryyteen, josta he tulevat itse kärsimään ja heidän perheensä, mutta heillä on valinta itsellä. Onneksi uskottomien miesten perheistä nousee usein uskovaisia ja koska Jumala tuntee ihmisen edeltä, Hän totisesti varjelee ihmisen, jotta tämä pääsee valitsemaan pelastuksen.
Tänään on näitä Jumalalle selkänsä kääntäneitä enemmän, kuin koskaan.täysin rinnoin Jeesuksen sovitustyöhön. Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne saa armon.
Uudestisyntyneelle ihmiselle kuuluu aina kaste.
Kaste ei ketään pelasta vaan usko Jeesukseen, siitä on ensin lähdettävä eikä päin vastoin kuten evlutissa. Heidän mukaan vauvat joutuvat kadotukseen ilman vettä. Raamattu ei sellaisesta puhu mitään. Joten on turha vääntää sellaista mitä Raamattu ei tunnista, se on harhaopetusta joka muuta oppia tänne tuo.
Jos Jeesusta ei ihmisellä ole pelastajanaan, siinä ei vauvana saadut kasteet ketään auta. Ilman uudestisyntymistä, ei myöskään voi nähdä taivaan valtakuntaa. - oikein?
hansutuulia kirjoitti:
täysin rinnoin Jeesuksen sovitustyöhön. Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne saa armon.
Uudestisyntyneelle ihmiselle kuuluu aina kaste.
Kaste ei ketään pelasta vaan usko Jeesukseen, siitä on ensin lähdettävä eikä päin vastoin kuten evlutissa. Heidän mukaan vauvat joutuvat kadotukseen ilman vettä. Raamattu ei sellaisesta puhu mitään. Joten on turha vääntää sellaista mitä Raamattu ei tunnista, se on harhaopetusta joka muuta oppia tänne tuo.
Jos Jeesusta ei ihmisellä ole pelastajanaan, siinä ei vauvana saadut kasteet ketään auta. Ilman uudestisyntymistä, ei myöskään voi nähdä taivaan valtakuntaa.Oletko sitä mieltä, että ihmisen on ensin synnyttävä uudeksi ylhäältä ja sitten hänen tulee käydä kasteella?
- hansutuulia
oikein? kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että ihmisen on ensin synnyttävä uudeksi ylhäältä ja sitten hänen tulee käydä kasteella?
Että ensin ihmisen pitää syntyä uudesti ylhäältä, muuten hän ei myöskään peri taivaa valtakuntaa.
Ja kaste todellakin kuuluu uudestisyntyneelle.
Kenet sinä luulisit Raamatussa käyneen kasteella?
Lue tämä Apostolien teko ja ymmärrä mistä on kysymys, ketkä lisääntyivät yhteen murtamaan leipää? vauvatko, vaiko uskovat?
2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
2:42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
2:43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
Uudestisyntyminen ylhäältä
Johanneksen evankeliumi:
3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
3:9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
3:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
3:11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
3:13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan - Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Helluntalaiset eivät näköjään opeta yhteneväisesti perisynnistä.
Kaksi esimerkkiä:
1)JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
---”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
---”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
2)JUHANI KUOSMANEN taas opettaa, että lapsi perii turmeluksen:
---"Aadam luotiin Jumalan kaltaiseksi (1. Moos. 5:1) mutta syntiinlankeemuksen jälkeen Aadamille syntynyt poika oli langenneen Aadamin kaltainen (1. Moos. 5:3). Syntiinlankeemuksessa Jumalan kirkkaus hävisi ihmisestä, ja langenneen ihmisen jälkeläiset ovat siitä lähtien syntyneet ilman kirkkautta”.
Kumpaan nyt on uskominen?Kaikki ihmiset ovat perisynnin alaisia, sitten kun ihminen syntyy ylhäältä uudesti, ja saa Pyhän Hengen, tulee synnin tunto sitä mukaan ihminen puhdistuu kun tahto taipuu, Jeesuksen tahtoon ja sisäinen puhdistus alkaa.
Peri synti katkaistaan siinä vaiheessa.
Ei riitä että sanoo olevansa uskossa jos ei ole uskon tekoja. Raamatun sana on tärkeä, sen tähden, että Pyhä Henki saa tarvitsemaansa ravintoa, sitä ei saa muuta kuin taamatusta.
Raamattu sano: Henki on altis mutta liha heikko, rukoilin aikanani, että Jeesus eroittaisi lihan ja Hengen raamatun lupauksen mukaan.
Minä olen saanut runsasti Pyhän Hengen lahjoja jotka kuuluvat tarpeellisina tähän päivään.
En kuulu mihinkään lahkoon olen Kristuksen ruumiin jäsen, jota Jeesus nyt lopun aikana kokoaa, taäysi sydämisistä uskon sisarista ja veljistä. - ei takaa uudestisyntymistä
hansutuulia kirjoitti:
Että ensin ihmisen pitää syntyä uudesti ylhäältä, muuten hän ei myöskään peri taivaa valtakuntaa.
Ja kaste todellakin kuuluu uudestisyntyneelle.
Kenet sinä luulisit Raamatussa käyneen kasteella?
Lue tämä Apostolien teko ja ymmärrä mistä on kysymys, ketkä lisääntyivät yhteen murtamaan leipää? vauvatko, vaiko uskovat?
2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
2:42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
2:43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
Uudestisyntyminen ylhäältä
Johanneksen evankeliumi:
3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
3:9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
3:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
3:11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
3:13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen PojanSILLÄ UUDESTI SYNTYVÄT VAIN HE, JOTKA TÄYTTÄVÄT JUMALAN TAHDON.
Sinä sekoitat parannuksen kasteen ja uudesti syntymisen. On totta, että joka ei synny uudesti vedestä ja Hengestä ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Alkuseurakunnan aikana opetettiin ihmisille, että on oltava kuulianen Jumalalle ja jokaisen, joka tahtoo pelastukseen tulla, on käytävä kasteella Jeesuksen nimeen.
Nämä alkuseurakunnan miehet ja naiset ja lapset, jotka saivat olla suurten Apostolien seurassa, kävivät ilolla kasteella ja varmasti useimmat heistä syntyivät uudeksi ylhäältä, koska he tahtoivat heti olla kuuliaisia Jumalalle. Heidän opettajansa opettivat varmuudella ja totuudella ja siksi alkuseurakuntalaisille uskontien alkaminen oli huomattavasti helpompaa, kuin myöhemmälle seurakunnalle.
Mutta uudesti syntyminen ei tarkoita kastetta, joka täällä annetaan Jeesuksen nimeen, vaan se tarkoittaa kastetta, joka annetaan parannuksen kasteen jälkeen, joskus vuosikymmeniäkin myöhemmin, sitten, kun ihminen saa armon uskoa Jeesukseen ja halun olla Jumalan tahdon täyttäjä. Tämän kasteen antaa Jeesus ja silloin ihminen saa itselleen Pyhän Hengen oppaaksi ja vain kuuliaiset saavat Jumalan Hengen.
Johannes Kastaja sanoi, että hän kastaa vedellä, mutta hänen jälkeensä tulee Hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. - hansutuulia
ei takaa uudestisyntymistä kirjoitti:
SILLÄ UUDESTI SYNTYVÄT VAIN HE, JOTKA TÄYTTÄVÄT JUMALAN TAHDON.
Sinä sekoitat parannuksen kasteen ja uudesti syntymisen. On totta, että joka ei synny uudesti vedestä ja Hengestä ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Alkuseurakunnan aikana opetettiin ihmisille, että on oltava kuulianen Jumalalle ja jokaisen, joka tahtoo pelastukseen tulla, on käytävä kasteella Jeesuksen nimeen.
Nämä alkuseurakunnan miehet ja naiset ja lapset, jotka saivat olla suurten Apostolien seurassa, kävivät ilolla kasteella ja varmasti useimmat heistä syntyivät uudeksi ylhäältä, koska he tahtoivat heti olla kuuliaisia Jumalalle. Heidän opettajansa opettivat varmuudella ja totuudella ja siksi alkuseurakuntalaisille uskontien alkaminen oli huomattavasti helpompaa, kuin myöhemmälle seurakunnalle.
Mutta uudesti syntyminen ei tarkoita kastetta, joka täällä annetaan Jeesuksen nimeen, vaan se tarkoittaa kastetta, joka annetaan parannuksen kasteen jälkeen, joskus vuosikymmeniäkin myöhemmin, sitten, kun ihminen saa armon uskoa Jeesukseen ja halun olla Jumalan tahdon täyttäjä. Tämän kasteen antaa Jeesus ja silloin ihminen saa itselleen Pyhän Hengen oppaaksi ja vain kuuliaiset saavat Jumalan Hengen.
Johannes Kastaja sanoi, että hän kastaa vedellä, mutta hänen jälkeensä tulee Hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.pitää uudestisyntyä Jumalan hengestä, älä nyt sekoita asioita päälaelleen. Jumala antaa henkensä Hänen omiinsa. Kastekin tulee vasta antaa Hänen omilleen, ei synnissä eläville. Vaan olemme uusia luomuksia Hänessä ja myös nousemme Hänessä uusina kasteen haudasta. Meidän vanha lihamme on naulittu ristille, vanha on jäänyt ristille. Hänessä olemme elävä iankaikkisesti. Vanhurskaus tulee täytetyksi nimen omaan kasteessa jonka uskoovat vastaanottavat Hänen nimessään. Vanhurskas ihminen on oikeamielinen. Vain oikeamieliset saavat kasteen.
Lue Apostolien teot ja ymmärrä ketkä vastaanottivat uskossa kasteen. Opetuslapset saivat ottaa vastaan tulisin kielin Pyhän Hengen lahjan jolla he tätyttyivät ja he kukin puhuivat eri kieltä. - katso mitä Raamattuun on
ei takaa uudestisyntymistä kirjoitti:
SILLÄ UUDESTI SYNTYVÄT VAIN HE, JOTKA TÄYTTÄVÄT JUMALAN TAHDON.
Sinä sekoitat parannuksen kasteen ja uudesti syntymisen. On totta, että joka ei synny uudesti vedestä ja Hengestä ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Alkuseurakunnan aikana opetettiin ihmisille, että on oltava kuulianen Jumalalle ja jokaisen, joka tahtoo pelastukseen tulla, on käytävä kasteella Jeesuksen nimeen.
Nämä alkuseurakunnan miehet ja naiset ja lapset, jotka saivat olla suurten Apostolien seurassa, kävivät ilolla kasteella ja varmasti useimmat heistä syntyivät uudeksi ylhäältä, koska he tahtoivat heti olla kuuliaisia Jumalalle. Heidän opettajansa opettivat varmuudella ja totuudella ja siksi alkuseurakuntalaisille uskontien alkaminen oli huomattavasti helpompaa, kuin myöhemmälle seurakunnalle.
Mutta uudesti syntyminen ei tarkoita kastetta, joka täällä annetaan Jeesuksen nimeen, vaan se tarkoittaa kastetta, joka annetaan parannuksen kasteen jälkeen, joskus vuosikymmeniäkin myöhemmin, sitten, kun ihminen saa armon uskoa Jeesukseen ja halun olla Jumalan tahdon täyttäjä. Tämän kasteen antaa Jeesus ja silloin ihminen saa itselleen Pyhän Hengen oppaaksi ja vain kuuliaiset saavat Jumalan Hengen.
Johannes Kastaja sanoi, että hän kastaa vedellä, mutta hänen jälkeensä tulee Hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.kirjoitettu.
Markus 16:15-16 Hän sanoi heille:"Menkää kaikkialle maailmaan ja JULISTAKAA evankeliumia kaikille luoduille.Joka USKOO ja saa kasteen, on PELASTUVA.Joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen.
Kirje roomalaisille 10:9-10. Jos sinä SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja SYDÄMESSÄSI USKOT,että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet PELASTUVA. Sydämen USKO tuo vanhurskauden, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN.
Jotka uskoo saa kasteen, niinpä. ;=) - sinulta!
hansutuulia kirjoitti:
pitää uudestisyntyä Jumalan hengestä, älä nyt sekoita asioita päälaelleen. Jumala antaa henkensä Hänen omiinsa. Kastekin tulee vasta antaa Hänen omilleen, ei synnissä eläville. Vaan olemme uusia luomuksia Hänessä ja myös nousemme Hänessä uusina kasteen haudasta. Meidän vanha lihamme on naulittu ristille, vanha on jäänyt ristille. Hänessä olemme elävä iankaikkisesti. Vanhurskaus tulee täytetyksi nimen omaan kasteessa jonka uskoovat vastaanottavat Hänen nimessään. Vanhurskas ihminen on oikeamielinen. Vain oikeamieliset saavat kasteen.
Lue Apostolien teot ja ymmärrä ketkä vastaanottivat uskossa kasteen. Opetuslapset saivat ottaa vastaan tulisin kielin Pyhän Hengen lahjan jolla he tätyttyivät ja he kukin puhuivat eri kieltä.Aikaisemmin kerroit, että tunnet luterilaisia, jotka ovat uudesti syntyneitä ja pidät heitä uskovaisina. Luterilaiset ovat usein saaneet kasteen vauvana.
Kuitenkin, kun tänään lukee kirjoituksiasi olet hyvin varma omasta oikeudellisuudestasi. Miten selität, että pidät näitä tuntemasiasi luterilaisia uskovaisena, vaikka he eivät täytä vaatimuksiasi kasteesta? - Jeesuksen antama kaste.
katso mitä Raamattuun on kirjoitti:
kirjoitettu.
Markus 16:15-16 Hän sanoi heille:"Menkää kaikkialle maailmaan ja JULISTAKAA evankeliumia kaikille luoduille.Joka USKOO ja saa kasteen, on PELASTUVA.Joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen.
Kirje roomalaisille 10:9-10. Jos sinä SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja SYDÄMESSÄSI USKOT,että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet PELASTUVA. Sydämen USKO tuo vanhurskauden, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN.
Jotka uskoo saa kasteen, niinpä. ;=)En unonohda tärkeintä, sillä tiedän, että usko on tärkein ja joka uskoo saa kasteen Jeesukselta. Silti Jeesuksen nimeen kastaminen on tärkeää, koska se on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan.
On ikävää, että ihmiset eivät ymmärrä, että vain Pyhän Hengen kaste liittää meidät Jeesuksen ruumiiseen. Jos he sen ymmärtäisivät, lopettaisivat he inttämisen, missä vaiheessa parannuksen kaste on saatava ja käyttäisivät senkin ajan Jumalan tahdon toteuttamiseen.
Itse en halua yleensä puuttua kastekeskusteluihin, koska tiedän, että oppi-isät ovat oppinsa keskustelijoihin antaneet ja näiden keskustelijoiden on erittäin vaikea tyhjentää itseään niistä opeista.
Kaste tulee jokaisen saada Jeesuksen nimeen, mutta Itse Jeesus kastaa omansa, liittäen heidät ruumiiseensa. - kertoo
ei takaa uudestisyntymistä kirjoitti:
SILLÄ UUDESTI SYNTYVÄT VAIN HE, JOTKA TÄYTTÄVÄT JUMALAN TAHDON.
Sinä sekoitat parannuksen kasteen ja uudesti syntymisen. On totta, että joka ei synny uudesti vedestä ja Hengestä ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Alkuseurakunnan aikana opetettiin ihmisille, että on oltava kuulianen Jumalalle ja jokaisen, joka tahtoo pelastukseen tulla, on käytävä kasteella Jeesuksen nimeen.
Nämä alkuseurakunnan miehet ja naiset ja lapset, jotka saivat olla suurten Apostolien seurassa, kävivät ilolla kasteella ja varmasti useimmat heistä syntyivät uudeksi ylhäältä, koska he tahtoivat heti olla kuuliaisia Jumalalle. Heidän opettajansa opettivat varmuudella ja totuudella ja siksi alkuseurakuntalaisille uskontien alkaminen oli huomattavasti helpompaa, kuin myöhemmälle seurakunnalle.
Mutta uudesti syntyminen ei tarkoita kastetta, joka täällä annetaan Jeesuksen nimeen, vaan se tarkoittaa kastetta, joka annetaan parannuksen kasteen jälkeen, joskus vuosikymmeniäkin myöhemmin, sitten, kun ihminen saa armon uskoa Jeesukseen ja halun olla Jumalan tahdon täyttäjä. Tämän kasteen antaa Jeesus ja silloin ihminen saa itselleen Pyhän Hengen oppaaksi ja vain kuuliaiset saavat Jumalan Hengen.
Johannes Kastaja sanoi, että hän kastaa vedellä, mutta hänen jälkeensä tulee Hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.että Pyhä Henki annetaan vain heille, jotka tottelevat Jumalaa. Ilman Pyhää Henkeä ei voi synty uudeksi ylhäältä.
Jumalan totteleminen tarkoittaa sitä, että ihminen panee itsensä syrjään ja täyttää Jumalan Sanaa.
Ap. t. 5:32
Me olemme kaiken tämän todistajat -- samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat." [Luuk. 24:48 ] - uskonsankari
Tapio522 kirjoitti:
JUHANI KUOSMASEN opetus herättää monia kysymyksiä.
---Tuleeko tämä Kristuksen ansio (ristintyö, sovitus)osaksemme automaattisesti "syntymälahjana"?
---Vai onko jokaisen tämä lahja otettava vastaan?
Jos on, niin ovatko lapset tästä poikkeus?
Jeesus sanoo: "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä...." (Joh. 3:5).
---Pitääkö "joku"-sana sisällään myös aivan pienet lapset.
----
Nämä lahjat (usko, kaste ja Pyhä Henki) kuuluvat myös lapsille (Apt. 2:39) ja kaikille, joita Jumala kutsuu.
Jeesus näytti meille tästä esimerkin kutsumalla lapsia tykönsä (Lk. 1(:15-17).
Tuskin hän vaati lapsilta ns. ymmärtäväistä ikää.
---Vai millaisia sinun mielestäsi olivat ne Jeesuksen luo tuodut lapset ymmärrykseltään, jotka ottivat vastaan siunauksen (Jumalan valtakunnan)?-lukemaasi niin yksinkertaisesti Kuosmanen selittää
asian ! hansutuulia kirjoitti:
täysin rinnoin Jeesuksen sovitustyöhön. Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne saa armon.
Uudestisyntyneelle ihmiselle kuuluu aina kaste.
Kaste ei ketään pelasta vaan usko Jeesukseen, siitä on ensin lähdettävä eikä päin vastoin kuten evlutissa. Heidän mukaan vauvat joutuvat kadotukseen ilman vettä. Raamattu ei sellaisesta puhu mitään. Joten on turha vääntää sellaista mitä Raamattu ei tunnista, se on harhaopetusta joka muuta oppia tänne tuo.
Jos Jeesusta ei ihmisellä ole pelastajanaan, siinä ei vauvana saadut kasteet ketään auta. Ilman uudestisyntymistä, ei myöskään voi nähdä taivaan valtakuntaa.hansutuulia:
"Heidän mukaan vauvat joutuvat kadotukseen ilman vettä".
---
Kuka tällaista opettaa?hansutuulia kirjoitti:
pitää uudestisyntyä Jumalan hengestä, älä nyt sekoita asioita päälaelleen. Jumala antaa henkensä Hänen omiinsa. Kastekin tulee vasta antaa Hänen omilleen, ei synnissä eläville. Vaan olemme uusia luomuksia Hänessä ja myös nousemme Hänessä uusina kasteen haudasta. Meidän vanha lihamme on naulittu ristille, vanha on jäänyt ristille. Hänessä olemme elävä iankaikkisesti. Vanhurskaus tulee täytetyksi nimen omaan kasteessa jonka uskoovat vastaanottavat Hänen nimessään. Vanhurskas ihminen on oikeamielinen. Vain oikeamieliset saavat kasteen.
Lue Apostolien teot ja ymmärrä ketkä vastaanottivat uskossa kasteen. Opetuslapset saivat ottaa vastaan tulisin kielin Pyhän Hengen lahjan jolla he tätyttyivät ja he kukin puhuivat eri kieltä.hansutuulia: "Vanhurskaus tulee täytetyksi nimen omaan kasteessa jonka uskoovat vastaanottavat Hänen nimessään. Vanhurskas ihminen on oikeamielinen. Vain oikeamieliset saavat kasteen.
....ketkä vastaanottivat uskossa kasteen.".
---
Kysyisin sinulta, onkon kaste sinulle lakia vai evankelumia?
Jospa kerrankin saisin tähän usein esitettyyn kysymykseeni vastauksesi!
Kun otat kasteen, niin mitä siinä saat?
Vai onko se pelkkää vettä?
(puhutaan nyt tässä vain kasteen sisällöstä!)Jeesuksen antama kaste. kirjoitti:
En unonohda tärkeintä, sillä tiedän, että usko on tärkein ja joka uskoo saa kasteen Jeesukselta. Silti Jeesuksen nimeen kastaminen on tärkeää, koska se on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan.
On ikävää, että ihmiset eivät ymmärrä, että vain Pyhän Hengen kaste liittää meidät Jeesuksen ruumiiseen. Jos he sen ymmärtäisivät, lopettaisivat he inttämisen, missä vaiheessa parannuksen kaste on saatava ja käyttäisivät senkin ajan Jumalan tahdon toteuttamiseen.
Itse en halua yleensä puuttua kastekeskusteluihin, koska tiedän, että oppi-isät ovat oppinsa keskustelijoihin antaneet ja näiden keskustelijoiden on erittäin vaikea tyhjentää itseään niistä opeista.
Kaste tulee jokaisen saada Jeesuksen nimeen, mutta Itse Jeesus kastaa omansa, liittäen heidät ruumiiseensa.Jeesuksen antama kaste.:"Jeesuksen nimeen kastaminen on tärkeää, koska se on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan".
---
Kaste siis on mielestäsi lakia (=ihmisen kuuliaisuuden askel), vai ymmärsinkö sinut oikein?- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
hansutuulia:
"Heidän mukaan vauvat joutuvat kadotukseen ilman vettä".
---
Kuka tällaista opettaa?vaan totisinta totta luterilaisuudessa.
Eihän lapsi voi olla edes Jumlan seurakuntaa jollei sitä kasteta, sehän on tuon opin ydin.
Kasteessa vauva liitetään kristusruumiisee, äin minäkin olen kaavan kuullut, olen minäkin joskus kastetilaisuudessa ollut!.
Ihan niinkuin se ei sitä ennen olisi ollut.
Kaikki tuolla maailmalla jotka ovat vauvana kasteltu pitäisi sitten olla Jumalan omia, mutta missä ne ovat?
Sitähän sinäkin täällä opetat, että vauvat pitää kastaa kun ne ovat perisynnin omaavia. Eihän tuo kerro mistään muusta kuin että ilman kastetta ovat kadotuksen lapsia ja ilman kastetta ovat tuhon omia.
Miten lapsesta tulee silloin kasteluhetkellä Kristusruumiiseen kuuluva. Miten ihminen voi päättää hänen puolestaan koska se siihen kuuluu ja koska taas ei.
Jumalan lahja on vapaaehtoinen, ketään sinä tai joku pappi ei voi ottaa sitä lahjaa toisen puolesta ja siirtää sitä kasteen kautta vauvaan.
Lahja on itse vastaanotettava. Lahja on valmiina, ken sen vain tahtoo ottaa.
Sinä jauhat täällä tuota samaa hapatusta vuodesta toiseen, mutten tajua ollenkaan tuota Jumalan antamaa armoa jonka jokaisen tulee itse vastaanottaa. Te teette opillanne ihiset uskoviksi, sehän on valhe.
Kysyin myös tätä vauvakastetta xxxxxxx tuomiokapitulin hiippakunnalta, ja samat sävelet tulivat sieltä. Raukkaparaka ei edes osannut sanoa mitä pienten lasten sitten mahtaa käydä jos ilman kastetta jäävät. Kun kysyin häneltä mitä niille tapahtuu kun kuolevat äidin syliin, hän vain totesi että yksin Jumala tietää., Voi tätä hapastusta!
Joten kyllä tuo oppi on täysin ristiriidassa Jeesusten sanojen mukaan, koska lastenkaltainen on taivasten valtakunta.
Ihminen joka on syyntakeeton voidaanko häneltä jotain vaatia? suun tunnustus vauvaltako?
Voi teitä kirjanoppineita ja fariseuksia. te olette estämässä lapsen taivaaseen pääsyn jolllei häntä ole kastettu. Uskoa te ette kysele, mutta kaste tulee antaa tiettyyn aikaan mennessä, missä sellaista Raamatussa yleensä opetetaan, että kahden kuukauden mennessä lapsi pitää kastaa, muuten se jää sitä vaille. tuollainen on täyttä hapatusta jolla ei ole mitään pohjaa Raamatulle.
Jos lasta ei ole liitetty seurakuntaan kahden kuukauden sisällä, hänet laitetaan automaattisesti väestörekisteriin. Niin kaikki tuo kertoo ihmisteosta jolla ei ole mitään pohjaa Raamattuun. - koska
Tapio522 kirjoitti:
Jeesuksen antama kaste.:"Jeesuksen nimeen kastaminen on tärkeää, koska se on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan".
---
Kaste siis on mielestäsi lakia (=ihmisen kuuliaisuuden askel), vai ymmärsinkö sinut oikein?tuo ei perustu vapaaehtoisuusteen vaan pakkoon, muuten ei ole seurakunnan jäsen, eikä siten kuulu Kristukselle. Vapaaehtoisuus on ihan toinen asia. Se ei tule pakotuksena vaan askeleena joka jokainen uudestisyntynyt ottaa mielellään, koska se on Jeesuksen osoittama ihana tie.
- te kaikki
Tapio522 kirjoitti:
Jeesuksen antama kaste.:"Jeesuksen nimeen kastaminen on tärkeää, koska se on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan".
---
Kaste siis on mielestäsi lakia (=ihmisen kuuliaisuuden askel), vai ymmärsinkö sinut oikein?kuvittelette, että Jumalan totteleminen ja kuuliaisuus Häntä kohtaan on lakia. Ettekö ole lukeneet Raamatusta, miten Jeesus oli kuuliainen hamaan ristinkuolemaan asti Isälle ja näin voitti.
Suomessa on kauan ollut eksyttäjä, joka valehtelee, että kaikkinainen kuuliaisuus Jumalaa kohtaan on lainalle painumista.
Jeesusken omat ovat vapaita ja täyttävät ilolla Jumalan antamia ohjeita ja ovat kaikessa kuuliaisi Jumalalle ja siksi he ovat vapaita ja onnellisia. - on isän
hansutuulia kirjoitti:
vaan totisinta totta luterilaisuudessa.
Eihän lapsi voi olla edes Jumlan seurakuntaa jollei sitä kasteta, sehän on tuon opin ydin.
Kasteessa vauva liitetään kristusruumiisee, äin minäkin olen kaavan kuullut, olen minäkin joskus kastetilaisuudessa ollut!.
Ihan niinkuin se ei sitä ennen olisi ollut.
Kaikki tuolla maailmalla jotka ovat vauvana kasteltu pitäisi sitten olla Jumalan omia, mutta missä ne ovat?
Sitähän sinäkin täällä opetat, että vauvat pitää kastaa kun ne ovat perisynnin omaavia. Eihän tuo kerro mistään muusta kuin että ilman kastetta ovat kadotuksen lapsia ja ilman kastetta ovat tuhon omia.
Miten lapsesta tulee silloin kasteluhetkellä Kristusruumiiseen kuuluva. Miten ihminen voi päättää hänen puolestaan koska se siihen kuuluu ja koska taas ei.
Jumalan lahja on vapaaehtoinen, ketään sinä tai joku pappi ei voi ottaa sitä lahjaa toisen puolesta ja siirtää sitä kasteen kautta vauvaan.
Lahja on itse vastaanotettava. Lahja on valmiina, ken sen vain tahtoo ottaa.
Sinä jauhat täällä tuota samaa hapatusta vuodesta toiseen, mutten tajua ollenkaan tuota Jumalan antamaa armoa jonka jokaisen tulee itse vastaanottaa. Te teette opillanne ihiset uskoviksi, sehän on valhe.
Kysyin myös tätä vauvakastetta xxxxxxx tuomiokapitulin hiippakunnalta, ja samat sävelet tulivat sieltä. Raukkaparaka ei edes osannut sanoa mitä pienten lasten sitten mahtaa käydä jos ilman kastetta jäävät. Kun kysyin häneltä mitä niille tapahtuu kun kuolevat äidin syliin, hän vain totesi että yksin Jumala tietää., Voi tätä hapastusta!
Joten kyllä tuo oppi on täysin ristiriidassa Jeesusten sanojen mukaan, koska lastenkaltainen on taivasten valtakunta.
Ihminen joka on syyntakeeton voidaanko häneltä jotain vaatia? suun tunnustus vauvaltako?
Voi teitä kirjanoppineita ja fariseuksia. te olette estämässä lapsen taivaaseen pääsyn jolllei häntä ole kastettu. Uskoa te ette kysele, mutta kaste tulee antaa tiettyyn aikaan mennessä, missä sellaista Raamatussa yleensä opetetaan, että kahden kuukauden mennessä lapsi pitää kastaa, muuten se jää sitä vaille. tuollainen on täyttä hapatusta jolla ei ole mitään pohjaa Raamatulle.
Jos lasta ei ole liitetty seurakuntaan kahden kuukauden sisällä, hänet laitetaan automaattisesti väestörekisteriin. Niin kaikki tuo kertoo ihmisteosta jolla ei ole mitään pohjaa Raamattuun.hallinnassa ja onnellinen lapsi jonka isä on uskovainen ja käyttää lapsensa kasteella, samoin, kuin Joosef ja Maria käyttivät Jeesuksen ympärileikkauksella oman uskonsa tähden.
hansutuulia kirjoitti:
vaan totisinta totta luterilaisuudessa.
Eihän lapsi voi olla edes Jumlan seurakuntaa jollei sitä kasteta, sehän on tuon opin ydin.
Kasteessa vauva liitetään kristusruumiisee, äin minäkin olen kaavan kuullut, olen minäkin joskus kastetilaisuudessa ollut!.
Ihan niinkuin se ei sitä ennen olisi ollut.
Kaikki tuolla maailmalla jotka ovat vauvana kasteltu pitäisi sitten olla Jumalan omia, mutta missä ne ovat?
Sitähän sinäkin täällä opetat, että vauvat pitää kastaa kun ne ovat perisynnin omaavia. Eihän tuo kerro mistään muusta kuin että ilman kastetta ovat kadotuksen lapsia ja ilman kastetta ovat tuhon omia.
Miten lapsesta tulee silloin kasteluhetkellä Kristusruumiiseen kuuluva. Miten ihminen voi päättää hänen puolestaan koska se siihen kuuluu ja koska taas ei.
Jumalan lahja on vapaaehtoinen, ketään sinä tai joku pappi ei voi ottaa sitä lahjaa toisen puolesta ja siirtää sitä kasteen kautta vauvaan.
Lahja on itse vastaanotettava. Lahja on valmiina, ken sen vain tahtoo ottaa.
Sinä jauhat täällä tuota samaa hapatusta vuodesta toiseen, mutten tajua ollenkaan tuota Jumalan antamaa armoa jonka jokaisen tulee itse vastaanottaa. Te teette opillanne ihiset uskoviksi, sehän on valhe.
Kysyin myös tätä vauvakastetta xxxxxxx tuomiokapitulin hiippakunnalta, ja samat sävelet tulivat sieltä. Raukkaparaka ei edes osannut sanoa mitä pienten lasten sitten mahtaa käydä jos ilman kastetta jäävät. Kun kysyin häneltä mitä niille tapahtuu kun kuolevat äidin syliin, hän vain totesi että yksin Jumala tietää., Voi tätä hapastusta!
Joten kyllä tuo oppi on täysin ristiriidassa Jeesusten sanojen mukaan, koska lastenkaltainen on taivasten valtakunta.
Ihminen joka on syyntakeeton voidaanko häneltä jotain vaatia? suun tunnustus vauvaltako?
Voi teitä kirjanoppineita ja fariseuksia. te olette estämässä lapsen taivaaseen pääsyn jolllei häntä ole kastettu. Uskoa te ette kysele, mutta kaste tulee antaa tiettyyn aikaan mennessä, missä sellaista Raamatussa yleensä opetetaan, että kahden kuukauden mennessä lapsi pitää kastaa, muuten se jää sitä vaille. tuollainen on täyttä hapatusta jolla ei ole mitään pohjaa Raamatulle.
Jos lasta ei ole liitetty seurakuntaan kahden kuukauden sisällä, hänet laitetaan automaattisesti väestörekisteriin. Niin kaikki tuo kertoo ihmisteosta jolla ei ole mitään pohjaa Raamattuun.KUOSMANEN kirjoittaa:
"Peritty turmelus langettaa jokaisen.
Kun peritty turmelus, ihmisessä asuva synti, herää, se muuttuu toimivaksi synniksi ja teettää synnillisiä tekoja. Ihminen on sekä fyysisen että hengellisen kuoleman leimaama jo syntyessään, ja perisynnin pettämänä kaikki tekevät syntiä (Room. 3:23, 5:12). Synnintekijä siirtyy jälleen Jumalan vihan alle (Joh. 3:36, Ef. 2:3). Sieltä hänet pelastaa vain omakohtainen usko (Joh. 3:18)".
---
Kysyisinkin sinulta, hansutuulia, ja muutkin:
Milloin viattomasta (Jumalan)lapsesta tulee vihan lapsi (Ef.2:3)?
Paavalin kielenkäytössä 'liha' tarkoittaa 'itsekkyys, jumalanvastaisuus, oma tahto'. (Kohta Työmies alkaa taas puhua kristillisen kielenkäytön epäjohdonmukaisuudesta, heh heh.)
Kaivele täältä:
http://scripturetext.com/1_peter/3-1.htm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä617058Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1364926Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.243354Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai453096HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki112617Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1562167- 1082006
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m392005- 931679
- 1171596