en ole ikinæ joutunut hakeutumaan tøihin vapaamuotoisella tyøhakemuksella, mitæ siihen tulis laittaa? oon norjassa ja tææl ei oo æætæ eikæ øøtæ:]
vapaamuotoinen tyøhakemus
2
730
Vastaukset
- Ellen
Työn Antavalle Taholle
Olen valmis tulemaan haastatteluun,
pystyn melkein mihin vain.
Soitellaan! - käyttänyt
Työhakemus
Kun huomaat mielenkiintoisen ilmoituksen avoimesta työpaikasta niin toimi mahdollisimman pian. Aluksi kannattaa ottaa yhteyttä puhelimitse työnantajaan, näin osoitat välitöntä kiinnostusta työpaikkaa kohtaan ja saatat jäädä valitsijoiden mieleen jo etukäteen. Voit kysellä työn laadusta, hakuajasta ja hakemuksesta. Älä kuitenkaan kysele asioita, jotka ilmaistaan selkeästi jo ilmoituksessa.
Hakemuksen tekeminen
Lue ilmoitus huolellisesti. Pyydetäänkö hakemus postitse, vai voiko lähettää myös sähköpostitse? Jos ilmoituksessa pyydetään vapaamuotoinen hakemus, se tarkoittaa ettei sisällön ole oltava perinteisen asiakirja-asettelun mukainen. Vapaamuotoinen hakemus voi olla vaikkapa powerpoint -esitys, kotisivu tai piirros/grafiikkaa. Harkitse kuitenkin tarkkaan minkätyyppistä työtä olet hakemassa, ja tee hakemus niillä tekniikoilla. Esim. jos haet radioon töihin, voi ääninauhan laittaminen mukaan olla eduksi!
Hakemuksesta tulisi joka muodossa löytyä seuraavat asiat:
* Henkilötiedot; nimi, ikä, osoite, puhelin, e-mail, perhesuhteet ja mahdollinen sotilasarvo
* Koulutus; perus-, ammatti- ja täydennyskoulutus sekä kurssit
* Työkokemus; työhistoria; selitä mitä olet tehnyt myös aukkojen (työttömyyden, opiskelun jne.) kohdalla. Korosta oleellista työkokemusta
* Harrastukset ja luottamustehtävät osoittavat aktiivisuutta ja omatoimisuutta
* Kielitaito; suullinen ja kirjallinen. Myös oleskelut ulkomailla
* Suosittelijat; muista kysyä lupa suosittelijoilta. Kaksi suosittelijaa riittää.
* Palkkatoivomus; vain jos pyydetään ja esitä se realistisesti. Liian suuri toivomus pudottaa kilpailusta ennen aikojaan, mutta toisaalta liian pieni palkkatoivomus viestii ettet edes itse usko itseesi.
Perinteiseen työhakemukseen kuuluvat myös liitteet, jotka voivat olla kaikkea mahdollista aina koulutodistuksista työnäytteisiin. Liitteillä todistetaan hakemuksessa kerrottujen asioiden paikkaansapitävyys.
Tavallisimpia liitteitä ovat:
* Koulu- ja työtodistukset, oikeiksi todistetut jäljennökset.
* Virkatodistus, liitetään vain pyydettäessä ja sen saa kirkkoherranvirastosta.
* Ansioluettelo (Curriculum Vitae= CV)
Hakemusta tehdessä on huomioitava seuraavia seikkoja:
Hakemuksen on oltava huolellisesti ja virheettömästi tehty. Hakemus on käyntikorttisi.
Persoonallinen ja massasta erottuva hakemus on aina piristävä. Vastaa hakemuksessa niihin asioihin, jotka ilmoituksessa on esitetty. Hakemuksen teossa ei kannata heittäytyä liian vaatimattomaksi, rohkeasti vaan omat hyvät puolet esille!
Tärkeää on lähettää hakemus ajallaan, yleinen tapa mm. julkishallinnossa on, että myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä lainkaan.
Hakemuksen lähettäminen ei juuri koskaan johda suoraan työhönottoon, vaan mahdollisesti kutsuun työhaastatteluun. Hakemuksen tarkoitus on saada työnantaja kiinnostumaan sinusta niin paljon, että hän kutsuu sinut haastatteluun. Kannattaa siis uhrata aikaa ja vaivaa hakemuksen tekemiseen.
Ansioluettelo
Hakemukseen kannattaa aina liittää myös CV (Curriculum Vitae) eli ansioluettelo. Ansioluettelo on listaus opiskelu- ja työkokemuksistasi, osaamisestasi ja erityistaidoistasi.Siihen merkitään henkilötietojen lisäksi yleensä hakijan koulutus, työkokemus, harrastukset ja muut taidot (kielitaito, ATK jne.). Tiedot merkitään luettelonomaisesti aikajärjestykseen vanhimmasta tuoreimpaan.
Lähde: Koulu on ohi mitä nyt? Työministeriön julkaisu 1996
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760