Itsemurha vai "itsemurha"

marIaispää

Nyt on kyllä pakko sanoa, että minä en arvosta itsemurhayritysksiä yhtään. Aina kun kuulen, että joku "yritti tappaa ittensä", minä en voi olla ajattelematta että miksi hitossa se ei onnistunut?! Jos OIKEASTI aikoo tappaa itsensä siinä yleensä, poikkeuksia lukuunottamataa, myös onnistuu- jos OIKEASTI haluaa tappaa itsensä, ei tee sitä tavalla, josta todennäköisesti pelastuu. Varsinkin naiset sortuvat feikki-itsemurhiin, miehillä on usein enemmän munaa tehdä se, minkä aikovatkin.

Miksi on kokonainen ihmisryhmä itsemurhan yrittäjiä, jotka muka koettavat tappaa itsensä, mutteivät oikeasti edes tahdo onnistua?

Onko kyse vain siitä, etä ymäristö huomaisi ongelman?

13

2697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...kyllä ja ei...

Eivät kaikki itsemurhaa yrittävät halua välttämättä pelastua, vaikka se monesti onkin hätähuuto ongelmien keskeltä.
      Epäonnistuminen voi johtua esim. pelosta tai väärästä toteutuksesta.
      Se voi johtua vaikkapa harhakäsityksestä, että.. ..empäs kerro enempää, ettei kukaan rupea
      mitään.
      Lukekaa ite lääketiedettä ja pohtikaa, miksi ihmiskeho on niin sinnikäs pirulainen.

Toinen vahva sana on itsesuojeluvaisto, joka toimii tahdosta huolimatta.

• Crommower

Suurimmat tekijä epäonnistumiseen: pelko ja itsesuojeluvaisto. "Sattuuko se paljon?" Ei ole pokkaa toteuttaa kivun kanssa. Siksi useimmat vetää persekännit ja sitten koittaa tappaa itsensä.

• itsemurha on aina avunhuuto, sillä tavoin saa muut heräämään ja huomaamaan että nyt ei ole kaikki hyvin. on ihmisiä jotka ovat suunnitelleet salassa itsemurhansa ja piilottaneet pahan olonsa ja tekevät itsemurhan yllätyksenä läheisilleen, loppuun asti on koittanut piilottaa tämän. sitten on näitä jotka ilmoittavat kaikille että TEEN ITSEMURHAN, HUOMAATTEKO?.. ja vetää fluori tabletteja siinä toivossa että lähtee henki. EI näin.. mutta jokainen itsemurha ja sen yritys on aina avunhuuto, ja ilmoittaa että nyt ei ole kaikki hyvin. huomioo saattaa hakea vain ne jotka eivät muutan uskalla hakea apua yms.. itse hyväksyn itsemurhan jos henkilö on vakavasti sairas fyysisesti tai henkisesti..mutta en silloin jos kyseisellä ihmisillä on pieniä lapsia ja perhe.

• LESBOLESBOLESBO

miten niin 'aina avunhuuto'?? jos OIKEASTI yrittää saada itsensä hengiltä,eihän se silloin ole avunhuuto(koska henkilö ei halua apua) vaan se on ainoa tie pois tästä paskamaailmasta...
        Tietty on niitäkin jotka haluu vaan että kaikki näkee et niillä on paha olla, siks 'yrittää' itsaria, mutta musta tähänkihn pitäs suhtautua vakavasti(eikä vittuilla ja haukkua huomionkipeeksi kakaraksi) koska tälläisessäkin tapauksessa on kyse vakavista psyykkisistä ongelmista

• ....
        LESBOLESBOLESBO kirjoitti:

miten niin 'aina avunhuuto'?? jos OIKEASTI yrittää saada itsensä hengiltä,eihän se silloin ole avunhuuto(koska henkilö ei halua apua) vaan se on ainoa tie pois tästä paskamaailmasta...
        Tietty on niitäkin jotka haluu vaan että kaikki näkee et niillä on paha olla, siks 'yrittää' itsaria, mutta musta tähänkihn pitäs suhtautua vakavasti(eikä vittuilla ja haukkua huomionkipeeksi kakaraksi) koska tälläisessäkin tapauksessa on kyse vakavista psyykkisistä ongelmista

ensimmäisen yrityksen on yleensä tarkoituskin epäonnistua. jos kukaan ei lotkauta sille korvaansa niin sitten toisella kerralla tehdään yleensä niin että onnistuu.

• tjsp
        .... kirjoitti:

ensimmäisen yrityksen on yleensä tarkoituskin epäonnistua. jos kukaan ei lotkauta sille korvaansa niin sitten toisella kerralla tehdään yleensä niin että onnistuu.

voihan sitä noinkin.. itellä ollut tiedossa täydellinen tapa tehdä itsemurha jo monta vuotta. päivittäin olen ajatellut, viikottain meinannut toteuttaa.
        kuitenkin vielä elossa. miksi?
        koska lupasin eräälle ihmiselle etten yrittäisi mitään..

• Markus Ekholm

Itsemurhaa yrittävät eivät halua kuolla ,he haluavat muutoksen.

• hurtta

puhut asiasta tavallaan jokseenkin "ihaillen" ihmisiä, jotka todella tekevät sen. olenko ymmärtänyt väärin? siis että sinua v*tuttaa se, kun se ei onnistunutkaan.
      Kirjoituksesi ei ole kivaa luettavaa, kun kyseinen kokemus on takana, en tarkoita että itse olisin yrittänyt, mutta ympäriltäni löytyy...
      ja itsemurhasta puhuva ihminen on AINA otettava vakavasti. Jos se on vain huomionhakua, ja ihminen itsekin myöntää sen, on ongelmalle tälle ongelmalle keksittävä toinen ratkaisu.
      Annetaan ihmiselle huomiota, mutta oikealla tavalla ja oikeassa suhteessa.

• MarIaispää

En ihaile itsemurhantekijöitä, jos nyt en halveksikaan, joskaan en ihmettele miksi sellaisen käsityksen sait. Anteheksi. Minun mielipiteeni itsemurhan oikeellisuudesta ei kuulu tähän keskusteluun. Siitäkin voidaan tietty puhua jos jotakuta kiinnostaa.

Minusta on vain yksinkertaisesti uskomatonta, että niin moni "epäonnistuu". Se pistää epäilemään, että niitä ei ole tarkoitettukaan onnistumaan (ja joku tilasto kai tukee tuota, mutta toistaalta lähes jokaista mielipidettähän tukee joku tilasto). Se taas pistää miettimään, MIKÄ ajaa ihmisen niin äärimmäiseen huomionhakuun, ja miksi tähän sortuvat nimenomaan naiset? Jonkinlaista vastauksia tuolla jo aiemmin tulikin, mutta täähän sukupuolijakaumaan kaipaisin vielä jotain mielipidettä.

Tiedän että itsemurha, (onnistuneena tai epäonnistuneena) pelästyttää, aiheuttaa hämmennystä, surua ja syyllisyyttä lähipiirissä. Tarkoitukseni ei ollut sinua tai muitakaan loukata, vaikka kärkevästi puhuinkin.
        Ehkä mielessäni yhdistän itsemurhaamisessa epäonnistuneet tosiaan näihin fluoritablettiteineihin, kuten tuolla aiemmin joku hauskasti sanoi, koska itse olen törmännyt lähinnä sellaisiin. Jostain syystä en jaksa reagoida enää sellaisiin "oikein" enkä ottaa hirveän vakavissani.

Silti itsemurha avunpyyntönä tuntuu hurjalta. Meinaan, vaikka suomen mielenterveyshuolto onkin ketuillaan, onko itsemurhayritys ainoa tapa sanoa "minä tarvitsen apua?"

• LostSoul¨

Eikö pitäisi olla onnellinen, ettei se ole onnistunut? Luuletko, etteivät he ole yrittäneet oikeasti? Oletko miettinyt koskaan, että Joku on voinut estää heidän yrityksensä, että se on vain jäänyt siihen "yrittämiseen"?

• MarIaispää

En minä kommentoi siitä mitään, pitäisikö olla onnellinen vai ei, se ei liity tähän mitenkään.

"Luuletko, etteivät he ole yrittäneet oikeasti?"

-juuri sitä minä luulen, ja siksi tulinkin kysymään, mitä muut asiasta sanovat.

"Oletko miettinyt koskaan, että Joku on voinut estää heidän yrityksensä, että se on vain jäänyt siihen "yrittämiseen"? "

-Eikö tuo ole aika marginaalinen tapaus? Paitsi siinä tapauksessa, että itsemurhantekijä itse peruuttaa päätöksensä ja soittaa apua, mikä on käsittääkseni yleistä.

• LostSoul¨

En tarkoittanut sanalla Joku, ketään ihmistä, en edes sitä tekijää.
      Tuli vain mieleen Päivi Niemen stoori. Tai stoori ja stoori... Hänellähän oli tosi kurjasti asiat. Hän jo todellakin oli tekemässä itsemurhan, kun Herra oli saapunut hänen elämäänsä pikku hiljattain. Eli tällä Jokulla tarkoitin Jeesusta. Hänellä on suunnitelma Meille Jokaiselle.
      Anteeksi, jos pahastutin sua viesteilläni. =)

• itsariayrittänyt

Mä koitin itsaria kolme vuotta sitten. Karkasin mielisairaalasta. Menin metsään, sellaseen paikkaan mistä mua ei löydettäisi. Join pullon viinaa, vedin rauhoittavia ja viiltelin itseäni. Oli nollakeli ja mulla ei ollut ulkovaatteita. Tää kuulostaa varmaan epäuskottavalta, mutta just kun olin viiltämässä kurkun auki niin sammuin. Mulla on heikko viinapää, enkä ollut tottunut juomaan kokonaista pullollista kahdessa minuutissa.
      No seuraavana aamuna sitten heräsin (mikä vitutti mua suuresti). Mun rillit oli hävinnyt, ja mä oon suht likinäköinen. En siis nähnyt paljon mitään, enkä sen takia löytänyt puukkoa jolla olisin voinut tehdä sen missä olin epäonnistunut, eli tappaa itteni. Lisäksi huomasin että olin jotenkin lamaantunut, lihakset eivät toimineet. En pystynyt edes konttaamaan, saatika sitten nousemaan jaloilleni. Ei puukkoa, ei lääkkeitä, ei mitään millä vois tappaa itsensä. Jos olisin pystynyt kävelemään olisin voinut mennä rautatieasemalle ja hypätä junan alle, mutta en pystynyt liikkumaan. Voi vittu, ajattelin. En voinut tehä mitään, joten vaan makasin maassa.
      Jossain vaiheessa joku tyyppi löys mut ja soitti ambulanssin. Muistan sen miten kaks äijää raahas mut ambulanssiin. Seuraava muistikuva on semmonen että lääkäri huutaa (koska olin puolitajuton) että "liikuta jalkaa!" En pystynyt liikuttamaan jalkojani ja mumisin jotain siihen tyyliin että "en mä pysty". Sitten taju lähti taas. Heräsin sairaalasängyssä letkuissa ja katedri kyrvässä. Lääkäri sanoi että mun ruumiinlämpö oli laskenut tosi paljon ja että oli todella lähellä etten kuollut. Mutta olin hengissä ja se vitutti silloin tosi rankasti. Olin pitänyt itseäni ennen yritystä luuserina, mutta kun en onnistunut tässäkään asiassa, pidin itseäni vielä säälittävämpänä.
      En pystynyt edes kääntämään kylkeä, sen saivat hoitajat tehdä. Viikon sain maata sängyssä, ja olin tosi iloinen ainakin yhdestä asiasta: koko viikon aikana ei ollu tullu paskahätää, jolloin hoitaja olisi saanut auttaa siinä. Ja mähän mieluiten paskon ihan yksin vessassa ovi lukittuna. No joo, en ollu sen viikon jälkeen täysin toipunut: varpaissa ei ollut tuntoa, sain raahata toista jalkaa enkä esimerkiksi pystynyt koskettamaan vasemman käden pikkusormea (saman käden) peukaloon. Kokeet näytti että mun hermosto oli osin tulehtunut tai jotain semmosta. Onneksi olen oikeakätinen, koska vasemmalla kädellä en olisi pystynyt pyyhkimään persettäni.
      No puolen vuoden päästä oli tunto taas takaisin ja käsikin toimi. Nyt on asiat suht hyvin, mul on tyttöystävä ja vuoden ikänen poika. Arvet ranteissa ovat nyt valkoset, mutta selvät. Mä olin tehnyt syviä viiltoja ranteisiin, mutta valtimoa en onnistunut löytämään, sen takia ajattelin että kaulavaltimo olisi helpompi avata, mutta sammuin kesken touhun. Ja hyvä niin, voin todeta nyt kun kaikki paska on takana.
      En halunnut siellä metsässä kolme vuotta sitten tulla pelastetuksi, halusin vain kuolla. Mielenkiintoista kyllä, kun olin päättänyt tappaa itseni ja olin yksin metsässä puukkoni ja nappien kanssa, olin todella onnellinen. Mua ei masentanut tippaakaan, päinvastoin, en ollut koskaan ollut niin iloinen ja onnellinen koko elämäni aikana. Mä olin äärimmäisen onnellinen. Sitä voisi verrata siihen kun rakastuu johonkuhun ja se toinenkin on rakastunut suhun, mutta tunne oli sata kertaa mahtavampi. Eikä mua hermostuttanut yhtään, vaan olin levollinen kuin buddha, täydellisen tyytyväinen ja rauhallinen. Olin koko edellisen elämäni murehtinut asioita, jossitellut ja sen sellaista. Mutta nyt päässäni ei pyörinyt tuhansia asioita, kuten "pitäiskö mun sittenkään tehdä tätä" tai "onko tämä oikein läheisiäni kohtaan". Olin sataprosenttisen varma että halusin tappaa itseni, enkä välittänyt enää kuolemani seurauksista, siitä miten mun perhe kärsisi jne.
      Eli luulisin että kuulun niihin mainitsemiisi poikkeuksiin, koska en todellakaan halunnut mitään huomiota tai apua.
      Sanot että naiset sortuvat feikki-itsemurhiin ja että jätkillä on enemmän munaa. Olet aivan oikeassa, tämän tilastot näyttävät. Itseasiassa tästä asiasta tehtiin tutkimus aika äskettäin, ja se tosiaan näytti että naiset koittavat useammin itsaria kuin miehet mutta miehet tekevät huomattavasti enemmän itsemurhia kuin naiset. Miksi näin on? En tosiaan tiedä mutta veikkaan että siihen on biologinen selitys. Ihmislajin selviämisen kannalta on kai ollut tärkeää että muija saa paljon huomiota, en tiiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe