Naiset! Millä painoilla, mitä liikkeitä?

...

Hei kaikki naiset, aloittelijat ja kokeneet!

Olen käynyt salilla säännöllisesti 3 krt/vko noin kahdeksan kuukauden ajan. Kroppa on jaettu rinta&selkä, hauikset&olkapäät ja ojentajat/jalat/vatsat. Vatsoja teen tosin joka kerta, mutta kerran viikossa vielä "ahkerammin". Aluksi kehitystä tapahtui nopeasti, sitten tuli stoppi. Nyt kehitystä on taas tapahtunut ja painoja nousee taas vähän enemmän. Olen tykästynyt vapaisiin painoihin ja teen niillä kaiken mahdollisen. Hirmuisesti kiinnostaisi tietää, millaisia painoja muilla liikkuu esimerkiksi suhteessa siihen kuinka kauan harrastanut, kuinka usein treenaa yms.

Itse olen 26-vuotias, 165cm/53kg. Jotain otteita: Kyykkyä 20 kg:n tanko hartioilla, ylätalja (ennätys) 40kg*6 toistoa, penkkipunnerrusta 30 kilolla (:D).. Että tuollaista luokkaa!

Kertokaa, kiinnostaa! Kiitti!

Ja ainiin, jos jollain tuli heti jotain vinkkejä yms. kommentoitavaa mieleen, niin mielenkiinnolla otan vastaan.

13

16352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies vastaa

"Ja ainiin, jos jollain tuli heti jotain vinkkejä yms. kommentoitavaa mieleen, niin mielenkiinnolla otan vastaan."

Lisää rautaa! Vähemmän toistoja (8-12)! Tiukkoja sarjoja! Hien on tultava ja lihasten on oltava kipeät seuraavana päivänä! Lisää proteiinia nassuun! Nyt ainakin kyykkyyn enemmän ruutia ja heti :D

• ...

Olen 23v, nainen. Painoa tosin aika paljon enemmän kuin sinulla 163/59-61. Olen käynyt salilla 2 vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti mutta noin 1/2 tosissani=3krt/viikko, ohjemani on ainakin vielä 1-jakoinen eli koko kroppa kerralla perusliikkeillä.
      Suuntaviivoja ohjelmastani:
      yleensä 3 sarjaa, toistoja 8-12 tai niin kauan että tuntuu yleensä 12 tuntuu, :)!
      SJMV: kehitys on ollut aika hidasta: viimeksi meni 65kg 8:lla toistolla.
      Kyykky: olen vasta ottamassa mukaan ohjelmaani eli painoja ei juuri ole, yl. tanko(20kg) 15-20kg. Ongelmana on ollut polvien vääntyminen ,mistälie johtuu ehkä liian heikoista sisäreisistä.
      Jalkaprässi: kelkka(50kg) 80-90kg = 130-140kg.
      Penkkipunnerrus käsipainoilla: 13.5kg....edistys ollut tosi heikkoa ja tällä hetekellä en tee lainkaan kun olkapäät kränää.
      Ylätalja: 35kg....kehitys ei etene, pitäisi alkaa vetämään leukoja.
      Kyljet: kp. 16kg
      ojentajat taljassa: 35kg
      pystysoutu kp. 6-7kg
      vatsat koneessa: 35-40kg
      Lisäksi teen monia vaihtelevia liikeitä, mm. reidenojennus(15kg), rinta taljassa tai, olkapäät etu/taka/sivu,hauikset kp./taljassa.

Itsellä paino on noussut n. 4 kiloa noin 5 kuukaudessa ja toivottavasti siitä olisi edes pari kiloa lihasta. Nyt kun olen alkanut tiputtelemaan taas kaloreita, painot ei nouse enää niin hyvin. Vaikka ihan nyt amatööri olen neuvvomaan niin oletko miettinyt esim. syötkö tarpeeksi/oikein? Pakkotoisto.com sivut ovat hyvät kannattaa käydä,jos eivät ole jo tutut. Ko- sivuilta saa todella hyviä vinkkejä kun jaksaa lukea ja vähän suodattaa lukemaansa.

• ...

lisäys vielä edelliseen eli puoli vuotta olen käynyt salilla 3krt/viikko.

• Tai_ga

Tuolla mies vastaili, että lisää painoja vähemmän toistoja. Samalla linjalla oon!

Itte oon 176/ n.70kg 29v ja treenannut kesäkuusta lähtien muun liikunnan ohella voimaharjoittelua eli intervallioistoja (aluksi koko kropan yhteen treeniin nyt kahteen päivään jaettuna). Täällä joku neuvoi tekemään neljän sarjaa kolmen sijaan ja sitä sitten tässä tehnyt. Eli joka sarjaan lisää painoja ja aloitat esim sen 12 sarjan, sitten 10, 8 ja 6 ja vaikka 5kg lisäten.

Jos oot tehnyt tasaista sarjaa aloita vaikka kolmen sarjoilla ja lisää painoa varovasti alkuun.
      Totuta itsesi suurempiin vastuksiin ja muista silti puhtaat suoritustekniikat niin et riko itseäsi.

Mulla ylätalja menee nyt 40-45-50-55 (kg) mutta näyttäisi sille, että kuuden toistolla menee enemmänkin ainakin 60-65kg eli painon lisäys aloitukseen alkaa olla tosiaankin ajankohtainen.

Muut liikkeet menee 25-55 painoilla. Nyt pitäis ottaa tuo penkkipunnerrus lisäksi uutena yms. Eli ohjelman päivitys käynnissä...

Jalkaprässi (istuttava malli tai vaakatasossa) menee sitten jotain 80-90-100-110 sarjalla esim.
      Reiden loitontaja/lähentäjä sarjat menee 45-60kg vastuksilla.

Osan liikkeitä teen kevyemmillä, koska mulle ne on fyssari parhaaksi näin katsonut, mutta niissäkin nostan vastuksen määrää kehityksen tapahtuessa toki.

Lisäksi treenaan leuanvetoa omalla painollani max kerran viikoon. Punnerruksia, vatsoja ja selkää joka treenissä sekä vartalon kiertoja.

Jostain muistaisin lukeneeni, että ohjelmaa olisi hyvä päivittää kolmen-neljän viikon välein parhaan tuloksen saamiseksi. Jotain tällaista itse oon soveltanut.

Tosiaan sohvalta en kesäkuussa siirtynyt treenaamaan muu liikunta oli jo pohjalla ja lisätreeninä ollut koko ajan rinnalla.

• ...

Hei sinä mies, joka vastasit ja kaikki muutkin. Kiitos paljon ja tässä vähän lisää omasta ohjelmastani.

Teen yleensä 20:n toiston lämmittelysarjan ja tämän jälkeen kolme sarjaa 16, 12 ja 8 toistoa, joka kerta painoja lisäten. Kommenttia tuli, että enemmän painoja, mutta mutta! Ei jaksa, ei nouse.

Aloittelijana en osaa vielä kaikkia termejä ja liikkeiden nimiä, mutta esim. rintalihaksia tehdessä vapailla painoilla painoa on per käsi lämmittelyssä 5 kiloa, siitä sitten lähtee sarjat 8 kg, 10k ja 12,5kg. Ylätalja lämmittely 20 kg ja siitä lisäten 5 kg jokaiseen sarjaan. Olkapäät (istuma-asennossa, kädet pään yläpuolelle nostaen) 4 kg, 5kg, 8kg, 10kg. Hauikset esim. "käyrätangolla": lämmittely pelkkä tanko (n.8kg?) ja siihen sitten sarjat 2*1,25kg, 2*2,5kg ja 2*5kg.

Nämä antamani esimerkit ovat siis sellaisia, joita parempiin tuloksiin en näillä voimilla ja "lihaksilla" pysty.

Ruokavaliosta: Tiedän itsekin, että se puoli ei ole oikein hanskassa. Syön mitä mieli tekee, joskus on kausia, jolloin jätän herkut pois ja painoa tippuu 1-2 kiloa. En ole kovinkaan tarkasti perillä proteiineista, hiilareista yms. ja syön "tunteella". Olen ruvennut suosimaan tummaa leipää ja toki tiedän nämä perinteiset hyvät ruoat: raejuustot, rahkat ja sen sellaiset.

Salilla käynnin lisäksi käyn jumpassa 1-2 krt viikko, jossa saan myös aerobista kuntoa. Tämä jumppaharrastus on aivan alussaan ja hyvältä on tuntunut.

Kiitos kaikille apua tarjoaville ja kokemuksia jakaville!

• ...
        ... kirjoitti:

Hei sinä mies, joka vastasit ja kaikki muutkin. Kiitos paljon ja tässä vähän lisää omasta ohjelmastani.

Teen yleensä 20:n toiston lämmittelysarjan ja tämän jälkeen kolme sarjaa 16, 12 ja 8 toistoa, joka kerta painoja lisäten. Kommenttia tuli, että enemmän painoja, mutta mutta! Ei jaksa, ei nouse.

Aloittelijana en osaa vielä kaikkia termejä ja liikkeiden nimiä, mutta esim. rintalihaksia tehdessä vapailla painoilla painoa on per käsi lämmittelyssä 5 kiloa, siitä sitten lähtee sarjat 8 kg, 10k ja 12,5kg. Ylätalja lämmittely 20 kg ja siitä lisäten 5 kg jokaiseen sarjaan. Olkapäät (istuma-asennossa, kädet pään yläpuolelle nostaen) 4 kg, 5kg, 8kg, 10kg. Hauikset esim. "käyrätangolla": lämmittely pelkkä tanko (n.8kg?) ja siihen sitten sarjat 2*1,25kg, 2*2,5kg ja 2*5kg.

Nämä antamani esimerkit ovat siis sellaisia, joita parempiin tuloksiin en näillä voimilla ja "lihaksilla" pysty.

Ruokavaliosta: Tiedän itsekin, että se puoli ei ole oikein hanskassa. Syön mitä mieli tekee, joskus on kausia, jolloin jätän herkut pois ja painoa tippuu 1-2 kiloa. En ole kovinkaan tarkasti perillä proteiineista, hiilareista yms. ja syön "tunteella". Olen ruvennut suosimaan tummaa leipää ja toki tiedän nämä perinteiset hyvät ruoat: raejuustot, rahkat ja sen sellaiset.

Salilla käynnin lisäksi käyn jumpassa 1-2 krt viikko, jossa saan myös aerobista kuntoa. Tämä jumppaharrastus on aivan alussaan ja hyvältä on tuntunut.

Tämä kyseinen liike oli minulle erittäin hankala oppia ja harjoittelin sitä aluksi sillä käyrätangolla, joka silloin tuntui painavan jo liikaa. Mulla on jotenkin jäykät hartiat/olkapäät/tai jotain, kun tuntuu yläkroppa pistävän vastaan kun tanko on hartioilla. Tämä 20 kg:n tanko on sellainen, että huojuen irtoaa telineestä ja kyykätä jaksan sellaiset 16 krt per sarja. Siis siltikö laitan lisää painoa? Multahan hajoaa paikat. :/

• ...
        ... kirjoitti:

Tämä kyseinen liike oli minulle erittäin hankala oppia ja harjoittelin sitä aluksi sillä käyrätangolla, joka silloin tuntui painavan jo liikaa. Mulla on jotenkin jäykät hartiat/olkapäät/tai jotain, kun tuntuu yläkroppa pistävän vastaan kun tanko on hartioilla. Tämä 20 kg:n tanko on sellainen, että huojuen irtoaa telineestä ja kyykätä jaksan sellaiset 16 krt per sarja. Siis siltikö laitan lisää painoa? Multahan hajoaa paikat. :/

Treenin jälkeisenä päivänä on kyllä lihakset kipeänä, siis hyvällä tavalla. Ja joku mainitsi, että pitäisi (siis hänen itsensä) ruveta leukoja vetämään. Omalta kohdaltani voin sanoa, että silloin kun ensimmäinen leuka menee, niin oon ylpee :) (voi olla kyllä osittain myös tekniikassa vika itselläni)

• Tai_ga
        ... kirjoitti:

toimivalle nuo sun sarjat. Jos tuntuu seuraavana päivänä niin treeni on mennyt perille. Tosin en mä näe kovin järkeä tuolle 20 sarjalle... laita ennemmin yksi kuuden tiukka sarja (siis että vaikka joudut jättämään kesken kun et jaksa tehdä kuin viis toistoa) loppuun. Lihakset toki hyvä lämmitellä ennen salitreeniä vaikka cardio laitteita hyväksi käyttäen.

Tarkoitus ei ole nostaa niin paljon rautaa kun lähtee ja rikkoa itsensä siinä!

Ei tosiaan ole tarkoitus, että revität liikaa painoja (yli tämän hetkisen kapasiteettisi). Raajarikot yms huolestuttava merkki vääränlaisesta treenistä.

Leuanvetoa (jos haluat) voit harjoitella laitteen avulla avustetusti. Eli siinä ikään kuin helpotetaan liikkeen tekemistä "keventäen" painoa, mutta liike sama. Meille naisille haasteellinen - muttei mahdoton - ihan omalla painolla vedettynä.

Kuulostaa sille, että jos haluat tulosta ja edetä olisi järkevää perehtyä kunnolla ruokavalioon. Se on aika oleellinen osa harjoittelua. Tietysti mieti mitkä ovat tavoitteet jne ja suhteuta toimet niiden mukaan.

Voisit myös ottaa kirjaston hyllystä kirjoja. Tai jos se tuntuu työläälle niin ostaa pari kertaa personal trainerilta, jonka kanssa voisit käydä ohjelmaa ja tavoitteitasi paneutuneesti lävitse.
        Siihen voisi myös luoda jotain vaihtelua?

Pidä ihmeessä jumppa rinnalla ja muista venytellä!
        Tosin jostain luin, että voimatreenin jälkeen olisi n. 30min pidettävä ainakin väliä ennen venyttelyä lihasvauriota estääkseen. Korjatkaa, jos tieto väärä!

• HULK
        ... kirjoitti:

pyytää jotain voimannostajaa tai jos salilt ei löydy niin osaavaa traineria katsomaan se kyykky että varmasti tekee sen oikein. polvien vääntyminen johtuu polvien heikoista tukilihaksista, kyykkyä tehdessä kannattaa muistaa että polvet seuraa varpaita. eli haara-asento,jalkaterät hieman ulospäin ja kyykätessä polvet menee varpaita kohti ja pysyy siellä, jos ei pysy niin sit ei kannata romuja lisätä, ja se kyykky vedetään sit alle 90 asteen että ne tukilihakset tosiaan joutuu tekee töitä, aktivoituu meinaan aika alhaalla vasta.

• ...
        Tai_ga kirjoitti:

toimivalle nuo sun sarjat. Jos tuntuu seuraavana päivänä niin treeni on mennyt perille. Tosin en mä näe kovin järkeä tuolle 20 sarjalle... laita ennemmin yksi kuuden tiukka sarja (siis että vaikka joudut jättämään kesken kun et jaksa tehdä kuin viis toistoa) loppuun. Lihakset toki hyvä lämmitellä ennen salitreeniä vaikka cardio laitteita hyväksi käyttäen.

Tarkoitus ei ole nostaa niin paljon rautaa kun lähtee ja rikkoa itsensä siinä!

Ei tosiaan ole tarkoitus, että revität liikaa painoja (yli tämän hetkisen kapasiteettisi). Raajarikot yms huolestuttava merkki vääränlaisesta treenistä.

Leuanvetoa (jos haluat) voit harjoitella laitteen avulla avustetusti. Eli siinä ikään kuin helpotetaan liikkeen tekemistä "keventäen" painoa, mutta liike sama. Meille naisille haasteellinen - muttei mahdoton - ihan omalla painolla vedettynä.

Kuulostaa sille, että jos haluat tulosta ja edetä olisi järkevää perehtyä kunnolla ruokavalioon. Se on aika oleellinen osa harjoittelua. Tietysti mieti mitkä ovat tavoitteet jne ja suhteuta toimet niiden mukaan.

Voisit myös ottaa kirjaston hyllystä kirjoja. Tai jos se tuntuu työläälle niin ostaa pari kertaa personal trainerilta, jonka kanssa voisit käydä ohjelmaa ja tavoitteitasi paneutuneesti lävitse.
        Siihen voisi myös luoda jotain vaihtelua?

Pidä ihmeessä jumppa rinnalla ja muista venytellä!
        Tosin jostain luin, että voimatreenin jälkeen olisi n. 30min pidettävä ainakin väliä ennen venyttelyä lihasvauriota estääkseen. Korjatkaa, jos tieto väärä!

Kiitos Tai_ga ja muut!

Tähän väliin, että mukavan asiallisia/avuliaita kommentteja täällä (en ole ennen hakenut apua keskustelupalstoilta, kun olen kuvitellut, että kukaan ei vaivaudu avustamaan).

Treeniohjelmaan olen tehnyt pieniä muutoksia silloin tällöin, mutta aika pitkälle olen pysynyt "hyväksi havaitussa". Pienet päivitykset voisivat kyllä hyvinkin olla paikallaan.

Tavoitteenani on kiinteytyä (jolla itse tarkoitan lihasten kasvattamista ja rasvan vähentymistä) ja pitkällä tähtäimellä kasvattaa lihaksia ja saada muodokas vartalo. Tiedän, tämä ei tapahdu hetkessä.

Sitten siihen itseasiaan, eli ruokavalioon. En pyydä ketään tekemään valmista ruokaohjelmaa minulle, mutta voisitteko kertoa sellaisia pääpointteja, mitä kannattaa suosia ja mitä ei?

Siis tietenkään ei sipsejä, karkkeja, vaaleaa leipää jne. mutta entäs esimerkiksi peruna, riisi, pasta?

Menikö se niin, että pastaa ennen treeniä, tästä saa niitä nopeita hiilareita ja jaksaa paremmin, vai onko tämä jotain "vanhaa tietoa"?

Kalaa kehoitetaan syömään runsaasti, olen kalalle pahasti allerginen, joten ei toimi minulla. Onko kalalle jotain "korvaavaa" vaihtoehtoa?

Kiitoksia, kiitoksia!

• Raahka
        ... kirjoitti:

Kiitos Tai_ga ja muut!

Tähän väliin, että mukavan asiallisia/avuliaita kommentteja täällä (en ole ennen hakenut apua keskustelupalstoilta, kun olen kuvitellut, että kukaan ei vaivaudu avustamaan).

Treeniohjelmaan olen tehnyt pieniä muutoksia silloin tällöin, mutta aika pitkälle olen pysynyt "hyväksi havaitussa". Pienet päivitykset voisivat kyllä hyvinkin olla paikallaan.

Tavoitteenani on kiinteytyä (jolla itse tarkoitan lihasten kasvattamista ja rasvan vähentymistä) ja pitkällä tähtäimellä kasvattaa lihaksia ja saada muodokas vartalo. Tiedän, tämä ei tapahdu hetkessä.

Sitten siihen itseasiaan, eli ruokavalioon. En pyydä ketään tekemään valmista ruokaohjelmaa minulle, mutta voisitteko kertoa sellaisia pääpointteja, mitä kannattaa suosia ja mitä ei?

Siis tietenkään ei sipsejä, karkkeja, vaaleaa leipää jne. mutta entäs esimerkiksi peruna, riisi, pasta?

Menikö se niin, että pastaa ennen treeniä, tästä saa niitä nopeita hiilareita ja jaksaa paremmin, vai onko tämä jotain "vanhaa tietoa"?

Kalaa kehoitetaan syömään runsaasti, olen kalalle pahasti allerginen, joten ei toimi minulla. Onko kalalle jotain "korvaavaa" vaihtoehtoa?

Kiitoksia, kiitoksia!

"Menikö se niin, että pastaa ennen treeniä, tästä saa niitä nopeita hiilareita ja jaksaa paremmin, vai onko tämä jotain "vanhaa tietoa"? "

Ennen treeniä EI kannata ottaa nopeita hiilareita, vaikka jotkut näin tekevätkin. Jotkut vetävät jopa maltoa...

Energiavarastosi ovat ihan sopivan täynnä jos olet säännöllisesti syönyt parin vuorokauden ajan ennen treeniä. Mahassa oleva hiilaripommi ennen treeniä ei todellakaan paranna treenitehoa.

• trainer
        ... kirjoitti:

Kiitos Tai_ga ja muut!

Kiitoksia, kiitoksia!

on hidasta hiilaria ja ennen salia voi ottaa latausjuoman jossa on esim. maltoa ja vähä proteeinia. ja kannattaakin jos treenaa kovaa. eli n. 30-45min. ennen treeniä juot sen, auttaa jaksamaan kovasta treenistä.

• HULK

kokeilisit vaihtaa treenirytmiä. esim. rinta, olkapää, ojentajat.. selkä, hauis.. jalat, vatsa. siinä yksi esimerkki ja otat selkäpäivään maastavedon mukaan ja pienillä painoilla haet tietenkin liikeradan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4442
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1563
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1341
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1103
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      80
      936
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      868
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      831
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe