Viime keskiviikkona Lapissa oli huono ajokeli, niin ainakin toitotettiin radiossa jo heti aamusta alkaen ja pitkin päivää. Joopa, sellaista keliä itsekin olin ounastellut ja valikoin rivistä nelivetoisen päivän ajokikseni. Ensivaikutelma Rovaniemeä lähestyessäni ja senkin jälkeen oli se, että puheet huonosta ajokelistä koko Lapin alueella ovat höpöpuhetta. Ambulansseja näytti kuitenkin olevan liikkeellä ennätysmäärä, mutta ei sekään ollut vielä merkkinä huonosta ajokelistä. Vettä satoi, kai se outoa oli joillekin kuivan kesän jälkeen.
No sitten käännyin Vikajärveltä Kemijärven suuntaan ja heti tien alkupäässä varoitellaan kyltillä suuresta porokolaririskistä. Poroja olikin aika paljon liikenteessä ja tie oli sohjoinen. Ei ollut nelivedostakaan paljon apua, kun renkaat nousi sohjon päälle, ojaa kohtihan silloin helposti ollaan menossa tien kaltevuudesta johtuen. Ei kait olis ollut kummoinenkaan homma aurata tie kuntoon? Ei vaan auraajia näkynyt.
Taustapeilistä seurasin valkoisen pakun lähestymistä (pikkubussi se oli ja Mersu). Ajattelin, että täytyy olla hyvät renkaat, kun siinä sohjossa saavutti minua pikkuhiljaa. Pääsi se viimein parinsadan metrin etäisyydelle, kun karkasi kuskilta käsistä, tai ainakin melkein. Heittelehti molemmilla kaistoilla ja tuli ainakin 50 m kylki edellä vastaantulijoiden kaistaa, mutta pysyi tiellä, eikä onneksi vastaantulijoitakaan sattunut. Ei sen auton kuski kuitenkaan mitään siitä oppinut, kilometin ajoi hitaammin ja jäi jälkeen, mutta sitten se lähti taas saavuttamaan. Noo, oltiin jo kuitenkin Kemijärvellä.
Kemijärven jälkeen taas samaa loskasohjopaskassa räpimistä, eikä aura-autoista mitään havaintoja. Paluumatkaksi valitsin eri reitin, mikä oli sitten väärä valinta. Ei ollut aura-autot käyneet niilläkään teillä ja paluumatka venähti yli neljän tunnin mittaiseksi, mikä on ylensä n. 3 tunnin ajo ja kesäisin 2,5 tuntia. Eri nopeuksillako ei muka ole merkitystä? Sauna jäi ainakin siltä illalta lämmittämättä.
Pitääkin käydä rengaskaupassa ostamassa tuumaa kapeammat uudet talvirenkaat, kitkat tietty.
Huonossa kelissä ajaminen
15
1181
Vastaukset
- lisää hanaa
Olisit nyt vähän reippaammin ajanut. Mitä sillä väliä, vaikka muutama läheltä piti -tilanne oli tullut. Kun hyvällä tuurillasi olisit kuitenkin päässyt perille ilman onnettomuutta, se olisi ollut se oikea tilannenopeus, kuten itse olet kertonut.
Oikea tilannenopeus voi olla joskus alle rajoitusnopeudenkin. Nopeusmittarista ei muuten sitäkään näe, sen vaan tuntee, siis sen oikean tilannenopeuden.
- osta nastat
Kairakettu kirjoitti:
Oikea tilannenopeus voi olla joskus alle rajoitusnopeudenkin. Nopeusmittarista ei muuten sitäkään näe, sen vaan tuntee, siis sen oikean tilannenopeuden.
niin saat kunnolla pitoa ja ne kapeampana.
tilannenopeus voi tosiaankin olla paljonkin alle rajoitusnopeuden. täs syksyllä menin puoli kuudelta aamulla töihin ja oli sankka sumu. ajoin noin 60 km/h sumuvalot päällä, jotkut menivät 50:täkin joten piti hidastaa kun eteen tulivat. tällöin oli kesärajoitukset vielä voimassa, eli tiellä 100 nopeusrajoitus.
vastaantulevan rekan ajovalot hahmottuivat vasta 40 metristä ja rekan hahmo vasta 20 metristä. varmaan yksi sankimmista sumuista joissa olen ajanut.. osta nastat kirjoitti:
niin saat kunnolla pitoa ja ne kapeampana.
tilannenopeus voi tosiaankin olla paljonkin alle rajoitusnopeuden. täs syksyllä menin puoli kuudelta aamulla töihin ja oli sankka sumu. ajoin noin 60 km/h sumuvalot päällä, jotkut menivät 50:täkin joten piti hidastaa kun eteen tulivat. tällöin oli kesärajoitukset vielä voimassa, eli tiellä 100 nopeusrajoitus.
vastaantulevan rekan ajovalot hahmottuivat vasta 40 metristä ja rekan hahmo vasta 20 metristä. varmaan yksi sankimmista sumuista joissa olen ajanut..Kitkat pitivät paremmin kiihdytyksessä lumella, jääympyrällä ja jäällä jarrutuksessa.
Nastarengas huononee nopeasti.- lue testejä
Kairakettu kirjoitti:
Kitkat pitivät paremmin kiihdytyksessä lumella, jääympyrällä ja jäällä jarrutuksessa.
Nastarengas huononee nopeasti.Lue TM:n testi numerosta 17/06. Nastarenkaat ovat vähintään yhtä hyvät lumella ja huomattavasti paremmat jäällä kuin kitkarenkaat.
lue testejä kirjoitti:
Lue TM:n testi numerosta 17/06. Nastarenkaat ovat vähintään yhtä hyvät lumella ja huomattavasti paremmat jäällä kuin kitkarenkaat.
Niissä kitkarenkat ovat pärjänneet nastarenkaita paremmin just noissa mainitsemissani.
Ajan aika paljon ja tiedän kuinka nopeasti nastarenkaiden pito alkaa heiketä. Kitkarenkaat eivät huonone niin nopeasti.
Testithän tehdään uusilla renkailla. Nastojen päät pyöristyvät aika nopeasti ja nykynastojen pistovoima on aika olematon entisiin verrattuna. Pyöristynyt nastan pää heikolla pistovoimallaan on kuin puolikkaalla laakerikuulalla yrittäisi pitoa saada.- ÄIJÄLÄ
Siinä kans yhenlainen toope, joka koittaa yllyttää huonossa kelissä vain vauhtia lisäämään.
Teidänlaistenne törttöjen vuoksi tieliikenteessä sattuu kymmeniä tuhansia vakuutuksen korvattaviksi meneviä tapauksia.
Te unohdatte kuitenkin kokonaan sen, ettei hengenmenetyksiä voi mikään korvata. - lisää hanaa
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Siinä kans yhenlainen toope, joka koittaa yllyttää huonossa kelissä vain vauhtia lisäämään.
Teidänlaistenne törttöjen vuoksi tieliikenteessä sattuu kymmeniä tuhansia vakuutuksen korvattaviksi meneviä tapauksia.
Te unohdatte kuitenkin kokonaan sen, ettei hengenmenetyksiä voi mikään korvata.Kairaketun kaltaiselle satusedälle paras vastaus on aina provo. Kun hän kertoo Runttaavansa 200 km/h kapealla jäisellä tiellä, ei siihen jaksa ruveta vastaamaan tyyliin: "Olet kauhea kaahari...", vaan tyyliin: "Olisit nyt ajanut vähintään 300 km/h, nysväri."
- Hooj
Ihan mielenkiintoista lukea jonkun ilmeisesti ammatikseen pidempiä matkoja ajavan kokemuksista kun ite on tämmönen satunnainen työmatkan ajaja joka pääosin seisoo ruuhkassa.
- osaat kai sen?
Aika hyvän tarinan kerroit... itsestäsi. Kuule kyllä me tiedetään että sinulle tuollaisia tilanteita sattuu vaikka yritätkin kertoa kuin ne olisi tapahtunut muille.
Kairakettu on tämän palstan satusetä :)Ei minulla ole valkoista mersubussia. Jos minulla lähtee auto luisuun, niin voin kyllä kertoa siitä aivan rehellisesti, kuten olen tehnytkin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013866429#22000000013866429
- heko
Kairakettu kirjoitti:
Ei minulla ole valkoista mersubussia. Jos minulla lähtee auto luisuun, niin voin kyllä kertoa siitä aivan rehellisesti, kuten olen tehnytkin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013866429#22000000013866429
Täytyyhän sitä kerran viidessä vuodessa myöntää yksi virhe. Myöntäisit vaan kaikki, kuten tuon minkä kerroit. Eikä sillä ole merkitystä onko sinulla kyseinen auto joka lähti luisuun, ainahan autoja voi lainata/vuokrata ;)
heko kirjoitti:
Täytyyhän sitä kerran viidessä vuodessa myöntää yksi virhe. Myöntäisit vaan kaikki, kuten tuon minkä kerroit. Eikä sillä ole merkitystä onko sinulla kyseinen auto joka lähti luisuun, ainahan autoja voi lainata/vuokrata ;)
En ajanut kyseisellä mersulla, eikä se kaiketi ollut nelivetoinenkaan, en tosin tiedä sellaisen auton vetotapaa, etu, taka, vai mikä? Minähän olin nelivetoisella liikenteessä. Jos siinä mesessä oli paripyörät takana, kuten todennäköisesti olikin, niin ne takapyörät ovat kyllä aika herkkiä nousemaan sohjokerroksen päälle (tämän asian tietävät kaikki entisajan takavetoisilla Transiteilla ajaneet), minulla nousi etupyörät, mutta ei lähtenyt sivuluisuun. Vois ne tiet tietysti aurata turvallisempaankin kuntoon.
- sana..
Kairakettu kirjoitti:
En ajanut kyseisellä mersulla, eikä se kaiketi ollut nelivetoinenkaan, en tosin tiedä sellaisen auton vetotapaa, etu, taka, vai mikä? Minähän olin nelivetoisella liikenteessä. Jos siinä mesessä oli paripyörät takana, kuten todennäköisesti olikin, niin ne takapyörät ovat kyllä aika herkkiä nousemaan sohjokerroksen päälle (tämän asian tietävät kaikki entisajan takavetoisilla Transiteilla ajaneet), minulla nousi etupyörät, mutta ei lähtenyt sivuluisuun. Vois ne tiet tietysti aurata turvallisempaankin kuntoon.
kairaketulle *kumartaa*
- Sohvatiikeri
Sielläpäin muuten aurailee Koillistie Määttä Oy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256