Kristityt luulevat usein, että "paastolla" tarkoitettaisiin kristinuskossakin jonkinlaista dieettiä. Jumalalla on kuitenkin meille yllätys: Ruokamme eivät horjuta Häntä sinne eikä tänne.
"Tällainenkö on se paasto, johon minä mielistyn ... Jos kallistaa päänsä kuin kaisla ja makaa säkissä ja tuhassa, sitäkö sinä sanot paastoksi ..." Jes 58:5
Jumala ei tosiaan arvosta dieettipaastojamme kovinkaan korkealle. Hänellä on aivan erilainen ajatus:
"Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn ..." Jes 58:6
Paasto, johon Jumala mielistyy, ei koske ruokia. Oikea paasto on käytännöllistä Totuuden ja Rakkauden osoittamista lähimmäiselle:
"Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?
Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?" Jes 58:6-7
Jeesus sanoi vanhurskaiksi niitä, jotka olivat palvelleet Häntä ilman, että laskivat sitä omiksi teoikseen.
"Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle." Matt 25:40
Heidän tekonsa olivat puhtaasta sydämestä, ilman palkan tai voiton odotusta. Hyvillä mielin he olivat auttaneet niitä, jotka eivät kyenneet maksamaan takaisin.
"Tätä lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla." Mark 9:29
Jeesuksen paasto oli täydellinen. Hän ei tullut itsensä takia. Hän tuli antaakseen Isälleen täydellisen perheen Jumalan lapsia, sinut ja minut.
Oikeasta paastosta
2
130
Vastaukset
- näkökulma..
Kristityn on tarkoitus paastota ja elää sapattia aina.
- seuraaja...
Markuksen yhdeksäs luku kertoo muun muassa mykästä hengestä, jota opetuslapset eivät kyenneet poistamaan heille parannettavaksi tuodusta pojasta. Jeesus päivittelee epäuskon määrää ja sanoo kaiken olevan mahdollista sille, joka uskoo.
Raamatun uusimmassa käännöksessä Mark 9:29 jaetta on muutettu siten, että sana paasto on poistettu. Siinä uskotaan rukouksen varaan ja paaston, siis rakkauden tekojen merkityksestä henkien pois ajamisessa, on luovuttu. Saada henget tottelemaan käskijää ei ollut pääajatus Rakkauden sanoman eteenpäin viemisessä, mutta kilpailtaessa ihmisen suuruudesta, siitä tuli näyttävä teko, joka syrjäytti jopa evankeliumin ilosanoman. Rukous ja paasto oikein ymmärrettynä ovat edelleen voimallinen ohje epäuskon nujertamiseksi, mutta riittääkö jakeen uusi käännös, yksinomaan rukouksen voimalla, ilman käytännön rakkauden tekoja, taltuttamaan henkien otetta sairauksien aiheuttajana? Uskovan rukous on voimallista, ja silti usko ilman tekoja kuolee rakkaudettomuuteen.
Entä miten parantamisen armolahjan saaneiden suhteen? Leo Melleriä kuunneltuani, hän näyttäisi olevan sillä kannalla (korjata saa, mikäli olen ymmärtänyt väärin), että uuden liiton aikana kerran saatu armolahja ainakin profetoimisen suhteen säilyy, vaikka lahjan saaja omassa elämässään ei kykenisikään toimimaan opetuksensa mukaisesti, profeetan arvioinnin jäädessä aina kuulijoiden varaan.
Mielenkiintoinen avaus. Tuli tarpeeseen. Kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022316- 1171852
- 891463
- 1351423
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741248Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631121- 511067
- 361002
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu22880