Laivatekniikan asiantuntijat?

Jurputtaja

Varsin mielenkiintoisesti kommentoivat nämä laivatekniikan asiantuntijat Stemnitsaa.

Eläkkeellä oleva C.M.Lax toteaa nähneensä jopa 70cm sisään painunutta terästä joka ei ole halkeillut.
Itse puhuisin mielummin repeämisestä kuin teräksen halkeamisesta.....no,olenpa minäkin nähnyt vastaavia painaumia,kyse oli vedenpaineen aiheuttamasta teräksen venymästä pohjatankin topilla.Tankin alapuolella sitten olikin rekka-auton menevä repeämä.
Aika pitkälti vaurion määrittelee laivasta riippumaton osapuoli eli pohjan muoto ja koostumus.
Jos ahtojäiden työntämä alus painautuu vasten vankkaa kivi/kalliopohjaa,on odotettavissa repeämää huomattavasti varmemmin kuin jos aluksen sivuja/pohjaa vasten olisi mutaa tai hiekkapankkia.

Toinen juttu sitten on,jos teräs pääsee riittävästi painumaan tankeissa,syystä tai toisesta,seurauksena on paineen nousu ja sitä kautta joku paikka pettää jotta paine(öljy)pääsee purkautumaan.

Laxin mukaan ennen vanhaan lommut eivät "halkeilleet",jos olisivat niin laiva olisi uponnut....vielä tänä päivänä,tiedoksi vaan Laxille jos sattuu lukemaan,teräs repeilee.
Syy miksi sillä ei ole välitöntä vaaraa,on siinä että aluksien rungoissa lähes poikkeuksetta on pohja ynnä sivutankit joita myös painolastitankeiksi kutsutaan.
Repemän tullessa se täyttää tankin mutta ei aiheuta välitöntä uppoamisvaaraa.
Näitä repeämiä sitten hitsataan sukelltajien toimin tai ne korjataan telakoinnin yhteydessä paremmin.

Jäävahvistus aluksessa ei ole pelkästään keulassa vaan myös rungon muissa osissa,koneistossa,vaihteistossa,akselistossa,peräsinkoneistossa,varustuksessa....eli jos runko jää ahtojäiden armoille jonkin koneiston pettämisen vuoksi,ei siinä kaksoisrungolla ja isomman laivan vahvemmilla spanteilla sun muilla rakenteilla ole välttämättä mitään tekoa.
Joka viitsi aiheeseen perehtyä,katsokoon vaikkapa H.Jääsalon "Merenkulkulainsäädäntö" kirjasta.Ote
liitteestä:"Huomautettakoon ettei edes 1 A Super luokkaan rakennettu alus kykene kestämään vaikean jään puristusta".

Aluksen jääluokka ja sen odotettavissa oleva selviytymiskyky jäissä ja sitä kautta vaurioitumis herkkyys ei siis synny kaksoisrungosta,aluksen uutuudesta tai sen koosta.

Koko hommassahan ei ole kyse siitä että Stemnitsa välttämättä ahttojäihin lastinsa levittää vaan aivan yksikertaisesti riskien hallinnasta.

Jos,siis jos,tuuli painaa ahtöjäitä sopivasti varsinkin Koiviston edustalle ja jos avustva murtaja(1 kpl)joutuu ongelmiin(ei ollenkaan tavatonta) ja Stemnitsa pysähtyy,vaurioittaa vaikkapa peräsintään yrittäessään peruttaa....siiinä ovat sitten katastrofin ainekset koossa.
Hommaa hankaloitetaan vielä suurella syväydellä ja karikkoisilla vesillä ynnä kapealla väylällä joka ei salli paikoin lainkaan siltä poistumista.

Todettakoon vielä että IS:n laivatekniikan asiantujalausunnot kielivät pitkälti täydellisestä asiantutemattomuudesta jäissä liikkumiseen.
Vaurioiden tarkastelu tai laivatekniikan tietämys ei takaa tietoa jäissä liikkumisesta laivan kanssa,tai edes niiden kaikkien riskien ymmärtämiseen,pelissä on mukana niin monta osa-tekijää ja niiden erillaisia kombinaattioita.

Toivottovaa toki on että alus reissustaan suoriutuisi mutta kyllähän tämä melkoista riskeillä leikkimistä on...mutta venäläisillehän semmoinen ei ole uutta eikä varmastikkaan tästä tilanne nopeasti edes muutu.

Niin tosiaan,lisätäänpä loppuun tässä vielä tilanne täällä kotikaupunkini satamassa.
Täällä on nyt ollut n.2 viikkoa korjattavana venäläinen jäävahvistettu alus jonka suomalainen murtaja kävi hätäsatamaan hinaamassa.Repeämiä rungossa n.30 metrin matkalla ja alus oli upppoamisvaarassa.Tämä mahtaa olla uusi ja ihmeellinen asia IS:n "asiantuntijoille"?
Alus,kunhan siihen on tilapäiset korjaukset tehty,lähtee avustuksessa telakalle,ehkä vasta jäiden lähdettyä....sillä muuten on myös venäläinen "jääpassi".

4

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Jurputtaja

        avoveden aikaan on ahtojäitä.....


    • toinen urputtaja

      H.Jääsalo:
      "Huomautettakoon ettei edes 1 A Super luokkaan rakennettu alus kykene kestämään vaikean jään puristusta".
      Silloinhan nuokin alukset seilaavat vain tuurilla. Kyllä kuitenkin jos alus on uusi, sen konerikko ym. riskit ovat pienempiä. Kaksoispohja vähentää öljyvuodon riskiä.
      En lukenut IS:n juttua, mutta Mtv3:n huomenta suomessa haastateltiin arktisen tekniikan professoria. Hänen mukaansa öljyvahingon riski on pieni. Pitäisiköhän Minerva varustamon käydä kysymässä Estonian rakentaneelta telakalta miten noita laivoja pitää oikein rakentaa?


      Jos nuo uudenaikaiset alukset saadaan boikottiin suomenlahdella, niin tilalle tulee kyllä joku purtilo kuljettamaan öljyä, koska öljyn täytyy liikkua. Öljykauppa on niitä tärkeitä asioita joiden takia aloitetaan vaikka sotia. Ei nyt varmaan tässä tapauksessa, mutta muualla kyllä. On typerää alkaa käyttää vaalimainosvalttina "huolestumista öljykuljetuksista" silloin kun kuitenkin käytetään kaksirunkoaluksia eli melkein parhaita mahdollisia.

      • Jurputtaja

        on vallan eri asia kuin jäävahvistettu ja luokitettu alus.
        Kaksoisrunko vähentää öljyvuodon riskiä mutta ei estä alusta vaurioitumasta.
        Vaurioitunut alus taasen ahtojäiden puristuksessa on nopeasti entinen alus.

        Riski on aina olemassa,jäävahvistettu seilaa kuitenkin huomattavasti pienemmällä riskillä,ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää.

        Ajat uudella kevyesti rakennetulla autolla vaikkapa kolarin,vaurioituuko autosi kenties vähemmän kuin vanhempi vankemmmin tehty maasturilla?
        Sama ero laivoilla...

        Sama proffa kyseessä joka ei ollut kuullutkaan laivateräksen repämisestä,vain venymisestä,eikä laivojen uppoamisesta?

        Estoniassa olikin erinomainen näyttö tahallisesta aluksen tuhoamisesta ynnä välinpitämättömyydestä.
        Saksalaistelakka on turha syyttää jos keulavisiirin myrskylukitukset jätetään auki ja visiiri on vain hydrauliikan varassa.
        Samalla konseptilla tehtiin laivoja myös suomessa,ja käytettiin,täällä ei ongelmia päästetty syntymään....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe