tämä harrastus on savonmaan alueella jo aivan julkista, kukaan ei puutu vaikka yleisillä teillä ammutaan autonikkunasta lintuja. paremminkin rehvastelun aihe siellä puhumattakaan että ihmiset syyllistäisivät tuon sairaan harrastuksen.
kaiken lisäksi autolinniustus on savossa ympärivuotista, jopa pesintäaikana tapahtuvaa hulluutta.
Autolinnustus savossa
47
1984
Vastaukset
Vaikka itsestäsi,jos sulla pitävää näyttöä,niin minäkin olen tehnyt,saanut v maisen maineen,näitten rambojen keskuudessa.Seurauksena seuroista erottamisia,muutamille sakkoja,aseita ei kuitenkaan ole keltään viety.Nämä metsästyksenaatelit pilaavat meidän muiden harrastuksen,sillä yleistys näyttää olevan yksi perisynneistämme,josta kärsimme vähän joka alalla,teitpä mitä hyvänsä.
- pyy pivossa
olet ilmeisesti sen luonteinen kulkija ettei sinua tulla pitämään missään seurassa kauan. enemmän suvaitsevaisuutta, eikä toisten metsästäjien turhaa syyttelyä??
kannattaa katsoa onko oman ladan peräkopissa jotain laitonta?? pyy pivossa kirjoitti:
olet ilmeisesti sen luonteinen kulkija ettei sinua tulla pitämään missään seurassa kauan. enemmän suvaitsevaisuutta, eikä toisten metsästäjien turhaa syyttelyä??
kannattaa katsoa onko oman ladan peräkopissa jotain laitonta??Sen luonteinen ihminen,että viihdyn enimmäkseen yksin metsänsiimeksessä.Sillä seurahommalla minulle ei mitään merkitystä,kukahan tässä puolustelee omia tekosiaan.Sinne Ladan peräkonttiin voi katsella kuka haluaa,mutta sinun autonperäkontista en olisi aivan varma.
- yritän
kertoa, mutta vihernassikaks haukutaan ja vakuutellaan kuinka rehtejä metästäjät ovat. Nämä savolaiset juipit joista tänään kerrottiin radiossa jäivät juuri tästä kiinni Lieksassa, autosta ammuttiin teeriä , ja tietysti metsästysajan ulkopuolella.Kaiken lisäksi joku hullu haulikkomies(eipä tietenkään metästäjä, eihän niillä oo haulikoita)on ampunu sököks joka ainoan liikennevalavontapöntön Leppävirta-Varkaus-Tuusniemi alueelta. Kymmenien tuhansien eurojen vahingot. Arvatkeepa kuka maksaa, oisko me työssäkävijät verorahoilla. Eipä nuita vissiin kannata vakavasti ottoo, sen on tietysti tuo uutiskynnys niin herkkä näitä polosia kohtaan. Antaa poikien kehuskella. Silti potuttaa.
- tsiutta
Minä kun luulin että tuo on vain lappilainen ikimuistoinen perinne.
Aamuhämärissä käy loputtoman metsäautotieverkon uumenissa jumalaton pauke ja liikenne on vilkasta.
Varmaan aseitaan tarkkuuttavat siellä, eh? - LAINKUULIAISIA OVAT
tsiutta kirjoitti:
Minä kun luulin että tuo on vain lappilainen ikimuistoinen perinne.
Aamuhämärissä käy loputtoman metsäautotieverkon uumenissa jumalaton pauke ja liikenne on vilkasta.
Varmaan aseitaan tarkkuuttavat siellä, eh?ovat kuitenkin vielä herrasmiesmetsästäjiä verrattuna kuhmo-savon teurastajiin....
- minkä verran?
Luultavasti turhaan täällä ruikutat, kuten minäkin, tuskin ne jotka moista rötöstelyä harrastavat ovat täällä jutustelemassa. Autoissa on rekisterikilvet, tunnus ylös ja ei muuta kuin ilmoitat välittömästi virkavallalle tapahtuneesta metsästysrikoksesta! Käsittääkseni sinulla on siihen velvollisuuskin. Vai onko sittenkin niin, että uutisesta vähän tuohduit ja halusit muuten vain keventää sydäntäsi ja mollata metsästäjiä ihan yleisellä tasolla?
Itse metsästän ja taatusti kärytän autolla metsästäjän jos sellaiseen törmään. Kyseessä ei ole metsästäjä, vaan mikä lie ahne lahtari, joka syyllistyy rikkomukseen ja vaarantaa oikeiden metsästäjien maineen.
Muutenkin teit ikäviä yleistyksiä, tekstisi perusteella kaikki savolaiset metsästäjät vaikuttavat rikollisilta, jopa kehuskelevat tekosillaan?
Ja haulikoita on myös sellaisten henkilöiden hallussa, jotka eivät metsästä. Osa näistä laillisia, osa ei. Tuo valvontakameroiden tuhoaja voi olla metsästäjäkin, mistäpä tuota vielä tietää. Toivottavasti tekijä jää kiinni ja joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingot!
Suomen reilut 300 000 metsästäjää ovat varmasti ihan hyvä poikkileikkaus tavallisista suomalaisista paheineen/hyveineen. Siihen joukkoon mahtuu monenlaista tallaajaa ja moneen junaan, saattaapa joku jäädä sinne asemallekin. Näin lienee kaikissa muissakin harrastuksissa, mitkä saavat useampia ihmisiä liikkeelle, eikös? - tsiutta
LAINKUULIAISIA OVAT kirjoitti:
ovat kuitenkin vielä herrasmiesmetsästäjiä verrattuna kuhmo-savon teurastajiin....
pari paikallista jeppeä puuhasteli jokirannassa ja ottivat äkkilähdön kun kurvasin auton parkkiin. Moinen hötkyily ihmetytti, menin katsomaan paikkaa ja metson pää ja suolethan siinä lojui. Sama kai se muuten mutta kun sattui olemaan juhannusaatto...
- kuhumoosta...
tsiutta kirjoitti:
pari paikallista jeppeä puuhasteli jokirannassa ja ottivat äkkilähdön kun kurvasin auton parkkiin. Moinen hötkyily ihmetytti, menin katsomaan paikkaa ja metson pää ja suolethan siinä lojui. Sama kai se muuten mutta kun sattui olemaan juhannusaatto...
jätettiin? et ymmärrä mitään...ei kukaan metsästäjä ota linnulta erikseen päätä, vain suolet pois ja menoksi; kuhmolaisittain....ja kohta lada haukkuu taas lintua..
- tsiutta
kuhumoosta... kirjoitti:
jätettiin? et ymmärrä mitään...ei kukaan metsästäjä ota linnulta erikseen päätä, vain suolet pois ja menoksi; kuhmolaisittain....ja kohta lada haukkuu taas lintua..
hemmetistä minä tiedän miksi pään jättivät, kai ne halunneet sitä soppakattilaan?
Kaikenlaisia kysymyksiä... - Jospa se
tsiutta kirjoitti:
hemmetistä minä tiedän miksi pään jättivät, kai ne halunneet sitä soppakattilaan?
Kaikenlaisia kysymyksiä...Jospa se olikin korppi, se mehto. Ja miksi sinä syytät niitä kaveruksia, jos et nähny niitten ampuvan sitä lintua.
Minäkin oon nähny lankoihin lentävän koppelon ja kerran löysin teeren lämpimänä selällään kanervikossa. Otin kummastakin paistin pataan. - tsiutta
Jospa se kirjoitti:
Jospa se olikin korppi, se mehto. Ja miksi sinä syytät niitä kaveruksia, jos et nähny niitten ampuvan sitä lintua.
Minäkin oon nähny lankoihin lentävän koppelon ja kerran löysin teeren lämpimänä selällään kanervikossa. Otin kummastakin paistin pataan.korppi jolla on ukkometson pää, olisiko risteytymä?
Eikä rehelliset tyypit pakoon lähde, tuo nyt oli aivan selvä tapaus.
Vuosikaudet tuolla seudulla liikkuneena työasioissa tiedän kyllä nuo jutut, turha yrittää väännellä yhtään mitään. Sehän nyt on sielläkin maan tapa että elukka (iso tai pieni) otetaan kun hollille sattuu eikä se nyt edes mikään kovin suuri salaisuus ole.
Taidat olla itse noita salapyytäjiä kun noin ahistaa? - No jo sitten
tsiutta kirjoitti:
korppi jolla on ukkometson pää, olisiko risteytymä?
Eikä rehelliset tyypit pakoon lähde, tuo nyt oli aivan selvä tapaus.
Vuosikaudet tuolla seudulla liikkuneena työasioissa tiedän kyllä nuo jutut, turha yrittää väännellä yhtään mitään. Sehän nyt on sielläkin maan tapa että elukka (iso tai pieni) otetaan kun hollille sattuu eikä se nyt edes mikään kovin suuri salaisuus ole.
Taidat olla itse noita salapyytäjiä kun noin ahistaa?Siinä helposti katoaa suhteellisuudentaju, kun tapaat jonkun rysänpäältä. liekö edes karkuun lähteneet vai oliko niillä muutenkin kiire johonkin.
Eikä siinä mitään, saattoivat ollakin metson kimpussa omine lupineen. Varmistelin vain sinun riistan- ja tilanteen tuntemusta.
Mutta sitä en hyväksy, että noin vain yleistät ja leimaat kaikki, nekin joita et oo tavannu salapyynnistä. Etkö itse tunnista oirehtivaa ja hyvin salakavalaa vainoharhaisuutta itsessäsi, joka käänteisesti suuntautuukin yleisesti niihin, joita et edes tunne?
Ja tuokin, että sanot minua ahistavan, menee perse-eillä mehtään. Jos en heti sinun kanssa oo tuomitsemassa niitä, joita en edes tunne.
Se kertoo, minkälainen touhohousu siinä taas onkin asialla.Millä helevetin motiivilla sinä revit jutusta sen, että minua ahistaa?
Syytteitä syytelet ihan omaksi iloksesi ja sitä kautta kuvittelet olevasi hyvinkin tolokku ja varteenotettava. Ei mee läpi.
Vai luulet sinä nyt minua niiksi salapyytäjiksi, siinäpä sulle selvittämistä. Hahhaa. Minä oon vapaa ihminen, joka en sotke luontoa, ja jos tapaan salapyytäjän, sanon hänelle, että tehhäänpä nuotio ja keitethän kahavit, ja puhutaan muutamia asioita ja syntyjä syviä.
ja uskon, että sen jälkeen hän ei enää salapyydä mitään.
Ymmärsitkö, mitä tarkoitan? et varmasti ihan heti tajua.
ja jos minä tapaan salapyytäjän, minä en juorua ja syytä siitä yleisesti kaikkia, vaan jututan ihmisen tekemään parannuksen, koska siinä tilanteessa hän kuuntelee hyvin syvältä, mitä sanotaan.
Toisinkuin sinä, joka et tiedä vielä mitään oikeista keinoista, käsitellä ihmisiä.
ja jos sinutkin nuotiolla tapaan, et sinäkään enää sen jälkeen syytä ihmisiä summanmutikassa, vaan kerkiät ajatella, VÄHÄN PITEMMÄLLE, mitä todella kannattaa tehdä.
Sinä oot vielä äkkinäinen, etkä osaa suojella mitään. - tsiutta
No jo sitten kirjoitti:
Siinä helposti katoaa suhteellisuudentaju, kun tapaat jonkun rysänpäältä. liekö edes karkuun lähteneet vai oliko niillä muutenkin kiire johonkin.
Eikä siinä mitään, saattoivat ollakin metson kimpussa omine lupineen. Varmistelin vain sinun riistan- ja tilanteen tuntemusta.
Mutta sitä en hyväksy, että noin vain yleistät ja leimaat kaikki, nekin joita et oo tavannu salapyynnistä. Etkö itse tunnista oirehtivaa ja hyvin salakavalaa vainoharhaisuutta itsessäsi, joka käänteisesti suuntautuukin yleisesti niihin, joita et edes tunne?
Ja tuokin, että sanot minua ahistavan, menee perse-eillä mehtään. Jos en heti sinun kanssa oo tuomitsemassa niitä, joita en edes tunne.
Se kertoo, minkälainen touhohousu siinä taas onkin asialla.Millä helevetin motiivilla sinä revit jutusta sen, että minua ahistaa?
Syytteitä syytelet ihan omaksi iloksesi ja sitä kautta kuvittelet olevasi hyvinkin tolokku ja varteenotettava. Ei mee läpi.
Vai luulet sinä nyt minua niiksi salapyytäjiksi, siinäpä sulle selvittämistä. Hahhaa. Minä oon vapaa ihminen, joka en sotke luontoa, ja jos tapaan salapyytäjän, sanon hänelle, että tehhäänpä nuotio ja keitethän kahavit, ja puhutaan muutamia asioita ja syntyjä syviä.
ja jos minä tapaan salapyytäjän, minä en juorua ja syytä siitä yleisesti kaikkia, vaan jututan ihmisen tekemään parannuksen, koska siinä tilanteessa hän kuuntelee hyvin syvältä, mitä sanotaan.
Toisinkuin sinä, joka et tiedä vielä mitään oikeista keinoista, käsitellä ihmisiä.
ja jos sinutkin nuotiolla tapaan, et sinäkään enää sen jälkeen syytä ihmisiä summanmutikassa, vaan kerkiät ajatella, VÄHÄN PITEMMÄLLE, mitä todella kannattaa tehdä.
Sinä oot vielä äkkinäinen, etkä osaa suojella mitään.äkkinäinen varmaan, 60-luvulla jo tuolla kairassa temusin... Eli kaikenlaista on tullut nähtyä ja monenlaista soppaa syötyä. Nälkäänsä monet keittelivät lintua ja hirveä ennen, nykyään syyt ovat ehkä toisenlaiset.
Eli väittäisin tuntevani jopa erinomaisesti tilanteen täälläpäin ja voisipa kaltaisellesi nuorelle miehelle minullakin olla pari opetuksen sanaa, katsos kun joku voi olla vielä enemmän nähnyt ja kokenut kuin sinä. Tulppion diskosssa tuli heiluttua jo 70-luvulla erinäisten pyytömiesten kanssa, Ahma-Mäkiset sun muut oli hyvinkin tuttuja.
Mutta sama se, pyyntihommista ja niiden todellisuudesta ei ehkä kuitenkaan kannata minulle alkaa viisastelemaan yhtään mitään. - de ja vuun
No jo sitten kirjoitti:
Siinä helposti katoaa suhteellisuudentaju, kun tapaat jonkun rysänpäältä. liekö edes karkuun lähteneet vai oliko niillä muutenkin kiire johonkin.
Sinä oot vielä äkkinäinen, etkä osaa suojella mitään.Miten helevatassa tämä kova nuotiojörri on niin tuttu. Viäräluontoiset pelekee,pyssymiehet kunniottaa,hameväki kuoloo perrään??? No NYT MIE MUISTAN!!!!TEX WILLER! Sie oot lukenu sammoo lehtee!Vai onko sulla se? Se numero on kerräilykappale, ja vanaha: Muistat sie miten kävi kun tää nuotiojörri ja TEX tapasivat, kovana siinä notskin eessä. Lukekee, mie myyn sen lehen eniten tarjoovalle, sit tiiätte miten tarina jatkuu!
- Jääny
tsiutta kirjoitti:
äkkinäinen varmaan, 60-luvulla jo tuolla kairassa temusin... Eli kaikenlaista on tullut nähtyä ja monenlaista soppaa syötyä. Nälkäänsä monet keittelivät lintua ja hirveä ennen, nykyään syyt ovat ehkä toisenlaiset.
Eli väittäisin tuntevani jopa erinomaisesti tilanteen täälläpäin ja voisipa kaltaisellesi nuorelle miehelle minullakin olla pari opetuksen sanaa, katsos kun joku voi olla vielä enemmän nähnyt ja kokenut kuin sinä. Tulppion diskosssa tuli heiluttua jo 70-luvulla erinäisten pyytömiesten kanssa, Ahma-Mäkiset sun muut oli hyvinkin tuttuja.
Mutta sama se, pyyntihommista ja niiden todellisuudesta ei ehkä kuitenkaan kannata minulle alkaa viisastelemaan yhtään mitään.Omahyväiseksi ja pentumaisen ylpeäksi ihmiseksi. sen näkee tekstistäsi, eikä sinunlaisella ole mitään sisvistävää vaikutusta ympäristöönsä.
Etkö osaa pistää asioita mitenkään tärkeysjärjestykseen ja siten, että se tuottaa hyvää hedelmää pitkänpäälle.
Kyseenä olevassa asiassa ajatteleva ihminen tajuaa sen tosiasian, että se metso, jonka näit joutuvan mahdollisesti salapyytäjien käsiin, olisi voinu joutua viikon sisällä ketun perseeseen, tai kanahavukan repimäksi.
Tajuan varsin hyvin, että jotkut hyväkkäät antavat mieluummin metson ketun perseeseen kuin lähimmäiselle työttömälle ihmiselle, jonka rahat ei tahdo ei tahdo riittää kunnolla.
Eivätkä tajua sitä, että ketulle kelpaa myyräkin ravinnoksi.
Ja sinä pidät itseäsi kokeneempana minua, ihan kysymättä edes asian laitaa. Siis oletat jotain, josta sulla ei oo mitään tietoa, eikä tule, koska en ala kehumaan omia tuttujani ja suhteitani, niinkuin sinä.
Pikkusen oon pettyny sinuun. Enkä syyttä. - Nuotioilla
de ja vuun kirjoitti:
Miten helevatassa tämä kova nuotiojörri on niin tuttu. Viäräluontoiset pelekee,pyssymiehet kunniottaa,hameväki kuoloo perrään??? No NYT MIE MUISTAN!!!!TEX WILLER! Sie oot lukenu sammoo lehtee!Vai onko sulla se? Se numero on kerräilykappale, ja vanaha: Muistat sie miten kävi kun tää nuotiojörri ja TEX tapasivat, kovana siinä notskin eessä. Lukekee, mie myyn sen lehen eniten tarjoovalle, sit tiiätte miten tarina jatkuu!
Niin sitten sinäkin tietäisit, miten tarina jatkuu.
Toistemme syyttelemisellä ei oo hyvät kannukset, sen varmaan tiedätkin.'
Ja kun kunnolla kuuntelee toista, syyttelemättä, antaen hyvän kohtelun, jos se toinen on tavattu esim. metästysrikkomuksesta, jää taatusti ikimuistoisesti sen toisen mieleen.
Sitä hävettää ja pelottaa, mutta jos jututtaa asiallisesti ja kunnioittaa siitä huolimatta, hän seuraavan kerran jättää salapyynnin tekemättä, koska on saanu kokea jotain, joka oli paljon arvokkaampaa, kuin poliisilla uhkailu.
Ajattelepa ite. - tsiutta
Jääny kirjoitti:
Omahyväiseksi ja pentumaisen ylpeäksi ihmiseksi. sen näkee tekstistäsi, eikä sinunlaisella ole mitään sisvistävää vaikutusta ympäristöönsä.
Etkö osaa pistää asioita mitenkään tärkeysjärjestykseen ja siten, että se tuottaa hyvää hedelmää pitkänpäälle.
Kyseenä olevassa asiassa ajatteleva ihminen tajuaa sen tosiasian, että se metso, jonka näit joutuvan mahdollisesti salapyytäjien käsiin, olisi voinu joutua viikon sisällä ketun perseeseen, tai kanahavukan repimäksi.
Tajuan varsin hyvin, että jotkut hyväkkäät antavat mieluummin metson ketun perseeseen kuin lähimmäiselle työttömälle ihmiselle, jonka rahat ei tahdo ei tahdo riittää kunnolla.
Eivätkä tajua sitä, että ketulle kelpaa myyräkin ravinnoksi.
Ja sinä pidät itseäsi kokeneempana minua, ihan kysymättä edes asian laitaa. Siis oletat jotain, josta sulla ei oo mitään tietoa, eikä tule, koska en ala kehumaan omia tuttujani ja suhteitani, niinkuin sinä.
Pikkusen oon pettyny sinuun. Enkä syyttä.eipä voisi vähemmän kiinnostaa.
Tämä tästä. Nuotioilla kirjoitti:
Ja kun kunnolla kuuntelee toista, syyttelemättä, antaen hyvän kohtelun, jos se toinen on tavattu esim. metästysrikkomuksesta, jää taatusti ikimuistoisesti sen toisen mieleen.
Sitä hävettää ja pelottaa, mutta jos jututtaa asiallisesti ja kunnioittaa siitä huolimatta, hän seuraavan kerran jättää salapyynnin tekemättä, koska on saanu kokea jotain, joka oli paljon arvokkaampaa, kuin poliisilla uhkailu.
Ajattelepa ite.Pukkaa,tässä ympärillä samassa kunnassa puolenkymmentä metsästysseuraa.Sama kaveri kärysi kolmen eri seuran alueella samasta asiasta,kahdessa oli kokeiltu sitä mainitsemaasi nuotiopuhuttelua,kolmannessa ei katsottu enää aiheelliseksi.Käry kävi ja hyvä näin,mahdollisuus oli kyllä annettu parantaa tapansa,ei halunnut käyttää hyväksi.Kyseessä oli hyvässä ammatissa oleva ihminen,ei työtön joka ois saattanut vaikuttaa asiaan,tälläistä en sanoisi edes salametsästäjäksi,vaan laista piittaamattomaksi rosvoksi.Meissä metsästäjissä pitäisi asustaa pieni riistanvartija jokaisessa.
- savotex.
Nuotioilla kirjoitti:
Ajattelepa ite.Oot sie jututtanu salametästäjää rysän piällä? Miepä oon. Sain kutaleen kiinni ja turpakäräjäthän siitä tuli kuitenkin iliman fyysistä kontaktia. Verbaaliakropaattina sain selekävoiton, mutta jos tulille ois jiäty rupattelemaan, ois toinen meistä nielly kiehuvan nokipannun. Ja se nielijä oisin ollu varmaan minä, oli semmonen Hanu vastassa. Enkä muuten ilimottanu polliisille,ois pitäny. Tästä lähin kyllä viranomaiset saa hoitoo nämä hommat.
Se on niin heleppo näppäinten takkoo tehä sankartekoloita ja neuvoo muita ilimottamaan rakkareitten rekkareita polliisislle, etenkin jos assuu samalla kylällä näitten vähäosasten kanssa.Istuppa siinä käräjäsalin etteisessä ja pie yllä smaal talkia kärrättämäs paukkupeten kanssa.Kokkeilkee, niin tiijätte.
- Kansanperinne
Ja sinä leimasit sitten kaikki taas kerran semmoisiksi metästäjiksi.
Jos yksi tai kaksi nulikkaa tekevät piruutta, niin siksikö on syytä asennoitua kaikkiin samalla tavalla?
Onko tullu mieleen edes, että ns. Luonnonsuojelijatko ja metästyksen vastustajatko, eivät yhtään kertaa syyllisty lainrikkomiseen ja muuhun moraalittomuuteen?
Kyllä niissäkin on veronkiertäjiä ja vakuutuspetosten tekijöitä ja ihan selviä rosvojakin. Mikset leimannu heiltä koko porukkaa samantien samanlaisiksi? Et tietenkään oo semmosta kuullu kuunavalkeanakaan.
Metsästysrikkomukset saavat vain enemmän julkisuutta, ja niistähän kirjoitetaan metsästäjälehdissäkin tekijöitä yhtään piilottelematta.
Itse ampumistapahtumassahan ei sinällään ole mitään muuta eroa, käveltiinkö sitä metsässä vaikka viikko, ennenkuin saadaan tilanne, vaiko ammutaanko varttitunnin autoajelun avulla ikkunasta, MUTTA,
se auton ikkunasta ampuminen ei ole metsästystä, joten älä edes sano niitä metsästäjiksi!!!- vielä ollunna
haittaa luonnonsuojelijoista savossa. Ei tule yhtään tappausta mieleen, vaikka kuinka pinnistelen. Kyllä minä yhen sivistyneen metästäjän tunnen, assuu kaupungissa. Enhän minä nyt kaikkia syytä, mutta näitä keissejä rupiaa olemaan hervottomasti. Näkeehän sen nyt Ellun kanakin näistä aikasemmista kirjotuksista, mikä on asenne aika monella metästäjällä. Se on hyvä, että nyt rupes jo metästysälymystökkii jo kirjottelemaan tänne, päästään jo vähitellen asiaan.Ja pahimmat urpot on tukkineet jo turpansa hysterian ja laittomuuksien suhteen.Niin loppukevennys: Viime vuonna oli errään savolaisen kylän koko hirviporukka käräjillä metsästys-ja luonnonsuojelurikkomusista.
- Vielä siellä asti oo
vielä ollunna kirjoitti:
haittaa luonnonsuojelijoista savossa. Ei tule yhtään tappausta mieleen, vaikka kuinka pinnistelen. Kyllä minä yhen sivistyneen metästäjän tunnen, assuu kaupungissa. Enhän minä nyt kaikkia syytä, mutta näitä keissejä rupiaa olemaan hervottomasti. Näkeehän sen nyt Ellun kanakin näistä aikasemmista kirjotuksista, mikä on asenne aika monella metästäjällä. Se on hyvä, että nyt rupes jo metästysälymystökkii jo kirjottelemaan tänne, päästään jo vähitellen asiaan.Ja pahimmat urpot on tukkineet jo turpansa hysterian ja laittomuuksien suhteen.Niin loppukevennys: Viime vuonna oli errään savolaisen kylän koko hirviporukka käräjillä metsästys-ja luonnonsuojelurikkomusista.
No ne leviää, niinku hirvikärpäset 50 kilometrin vuosivauhtia kohti pohjoista, ne luonnonsuojelijat.
Niin ja se loppukevennys:)
Ja kun niitä ei vielä savossa oo näkyny, suattaa olla sekin syynä, jotta savolaiset ite pitää niin hyvää huolta luonnostaan, että ne suojelijat kiertää koko alueen. - vaasan veri
Vielä siellä asti oo kirjoitti:
No ne leviää, niinku hirvikärpäset 50 kilometrin vuosivauhtia kohti pohjoista, ne luonnonsuojelijat.
Ja kun niitä ei vielä savossa oo näkyny, suattaa olla sekin syynä, jotta savolaiset ite pitää niin hyvää huolta luonnostaan, että ne suojelijat kiertää koko alueen.Savossa nyt mitään suojeltavaa ole, tyhjänpäiväinen vääräleukaisten ukkojen kansoittama tureikko.
- ei oo hätiä mitiä
Vielä siellä asti oo kirjoitti:
Ja kun niitä ei vielä savossa oo näkyny, suattaa olla sekin syynä, jotta savolaiset ite pitää niin hyvää huolta luonnostaan, että ne suojelijat kiertää koko alueen.Kerroppas mitenkä saahaan nämä salametsä(miehet) kurriin, viisas kun tunnut olevan.
- uskonu
vaasan veri kirjoitti:
Savossa nyt mitään suojeltavaa ole, tyhjänpäiväinen vääräleukaisten ukkojen kansoittama tureikko.
että muka Vaasasta, et kyllä varmaan oo, mulla on vanhoja tuttuja siellä, kyllä sinä jostain muualta nyt heittelet herjaa ja yrität nolata meikäläistä. Eikä tässä nyt mitään vääräleukasavolaisia olla suojelemassa, se on ihan turhoo, luulis nyt tuon vaasalaisen tietävän, jos nyt muka on Vaasasta.Kyllä savolaiset aina vaikka yhen ydinsodan kestävät.Jos oot nyt Vaasaan joutunu vahingossa, niin ui noppeesti Ruotsin puolelle, siellä kaivataan jo sinua,usko pois.
- Ja naisetkin
ei oo hätiä mitiä kirjoitti:
Kerroppas mitenkä saahaan nämä salametsä(miehet) kurriin, viisas kun tunnut olevan.
Saadaan kuriin sillälailla, että laitetaan paljon, huom. runsaasti teeren ja metonkuvia joka paikka täyteen tienvarsille. Niillä loppuu paukut, ennenkuin ne lopulta sattuvat tähtäämään oikeaa lintua. Ja sitten ne ei usko sitä oikeaa lintuakaan oikeaksi linnuksi.
Ja ne kyllästyvät kohta koko hommaan.
Sehän on vanhastaan tunnettu juttu, jotta pahantekijät tympääntyvät aikapian turhaan touhuun. Ja ne äkkäävät jotain muuta touhua. - testi.
Ja naisetkin kirjoitti:
Saadaan kuriin sillälailla, että laitetaan paljon, huom. runsaasti teeren ja metonkuvia joka paikka täyteen tienvarsille. Niillä loppuu paukut, ennenkuin ne lopulta sattuvat tähtäämään oikeaa lintua. Ja sitten ne ei usko sitä oikeaa lintuakaan oikeaksi linnuksi.
Ja ne kyllästyvät kohta koko hommaan.
Sehän on vanhastaan tunnettu juttu, jotta pahantekijät tympääntyvät aikapian turhaan touhuun. Ja ne äkkäävät jotain muuta touhua.yhdellä peltisellä kuvalla.
Seulaksihann se ammuttiin. Niitä pitäisi vain olla todella paljon, tuhatmäärin teiden varsilla. - peltisten
testi. kirjoitti:
yhdellä peltisellä kuvalla.
Seulaksihann se ammuttiin. Niitä pitäisi vain olla todella paljon, tuhatmäärin teiden varsilla.kuvien ampumisen?sellainen laji on kuin silhuettiammunta.
- reiluja
ja rehellisiä metsästäjiä Savosta, todellisia herrasmiehiä, jotka eivät ole elämässään varmaankaan syyllistyneet minkäänlaisiin laittomuuksiin metsästyksessä.
Ei pidä yleistää, se aiheuttaa pahaa verta syyttömissä.- ehottomasti
syyttömiltä anteeks. Anteeks syyttömät.On teitä varmaan enemmän kun se yks jonka mie tunnen.
- Kamerametsästäjä
ehottomasti kirjoitti:
syyttömiltä anteeks. Anteeks syyttömät.On teitä varmaan enemmän kun se yks jonka mie tunnen.
Tiedät itsekin, että lakia ja säännöksiä rikkovia metsästäjiä on, mutta ei ole kovin paljon, ehkä 0,1% metsästäjistä. (sekin on jo 300! huh!)
- oikeessa
Kamerametsästäjä kirjoitti:
Tiedät itsekin, että lakia ja säännöksiä rikkovia metsästäjiä on, mutta ei ole kovin paljon, ehkä 0,1% metsästäjistä. (sekin on jo 300! huh!)
ne pirulaiset sitten varmaan kaikki assuu tiällä. Misteepäs matemaatikko repäsit nuo rosentit?Ookko nää ihan ite emppiirisesti laskenu metissä? Kohta joku "suojelija " tarjoo mulle promillee? Kumpooko sitten uskotaan?
- autoilua..
Jep, kurvailin tuossa viisi(5)kilometriä, saalis kaksi(2) ukkometsoa. Huomena taas jatketaan.
- ludert
kaiku väittämässä "metsästäjät ovat rehellisiä" kun sanoisi "mannet ovat rehellisiä ja työteliäitä".
Sellaisiakin on, mutta...- Mutta mutta
Miten onkaan itsesi laita, kun rupeat muka rehellistä siinä esittämään? alkoi heti epäilyttämään.
Koska totuus sanoo, että et oo rehellinen. - Oletko
Mutta mutta kirjoitti:
Miten onkaan itsesi laita, kun rupeat muka rehellistä siinä esittämään? alkoi heti epäilyttämään.
Koska totuus sanoo, että et oo rehellinen.totuudennäkijä? Tais vain toisen arvelut paljastaa todellisen luontees ja aiheesta syyllistyit. Se kirpaisee.
- MIKÄkä
Oletko kirjoitti:
totuudennäkijä? Tais vain toisen arvelut paljastaa todellisen luontees ja aiheesta syyllistyit. Se kirpaisee.
On totuus ihmisestä? Näytä mulle yksikin rehellinen ihminen, niin minä näytän sulle, kuka valehtelee.
- koppelonmunia..
on niin vaikeaa? eikö sitä kestetä että autolinnustusta arvostellaan, kysymys ei oikeastaan ole luonnonsuojelusta, teeri ei ole uhanalainen,mutta eikö ole väärin tuo lintujen huvikseen ampuminen? ei voi olla kovin suuri sankari mies joka on ampunut hautovan koppelon pesälleen, edes savossa...
- linnustukset ja
muut muutenkin nykyään ovat, tehtiinpä se kuinka lain mukaan tai ei, mutta tietyt metsästystavat on katsottu "eettisesti kestämättömiksi".
Kieltäisin haulikkometästyksenkin eettisesti kestämättömänä. Periaatteeltaan ku se on liki laajalle leviävän saalisverkon otuksen perään lähettämistä nopeudella reilut 300km/h. Ostin liki täysikäsenä naperona haulikon vuonna 1997 ja myin sen vuonna 2001, viimein sen jälkeen ku näin kahden pumppu- ja itselataavalla haulikolla varustetun liki kolmekymppisen aikamiehen ampuneen koko riekkoparven, joka mun eestä lähti ja jonka lentoa pitkään nautiskellen katselin ilman aikomustakaan ampua, vaikka haulikko kädesä oli. No sen tehtävän hoitivat sitten nuo kaksi tuntemaani, suureen nälänhätäänsä metästänyttä miestä.
En siis kokenut haulikkometästystä oikeastaan koko aikanakaan kovinkaan innostavana ja haaastavana. Muutama kyyhkynen ja pyy, jotka lie vaikeimmin ammuttavia ovat, sain haulikolla alas ja siinä kaikki. Melko naurettavan halpamainen pyyntitapa se on etenkin kun kukaan ei enää tarpeeseensa metästele. Vuotta haulikon myymistä aikaisemmin olin ostanut vastakaarimallisen, puisen metästysjousen, jolla harjoittelua taas innolla odotan nyt kun käsivammakin alkaa olla parantumaisillaan. - munakoppelo
ossoo lukkee tae muuten vain ällyy? Totta hemmetissä autometsästystä pitää arvostella, sehän on laitonta! Ei tuossa mitä viestiketjua plarasin, ollut kukaan täysipäisesti kirjoittava puolustellut autometsästystä millään muotoa. Ei KUKAAN oikea metsästäjä hyväksy autolla jahtuuta tai keväistä metsäkanalinnun metsästystä. Ja tämä koskee ihan koko Suomea, ei pelkästään Savoa.
Hautovan linnun ampuja on surkimus, ei metsästäjä. Se siitä. - Mutta se
Ei lopu syyttelemällä, sitähän on kokeiltu sen tuhanne ja yksi yötä. Vai mitä.
Jos savolaiset ei ammu pesivää koppeloa, niin tulee helsinkiläinen ja ampuu. se on varma juttu.
Syyt ovat syntyjä syvempiä, eikä siinä auta muu kuin jatkuva valistaminen, olkoonpa metsän kasvatti, tai helsingin paljasjalkainen, joka ei osaa nuotiota sytyttää.
Oon pannu merkille, kuinka näillä juttusivuilla jutunaiheet saavat ylenpalttisen paatoksen aikaan.
On erittäin hyvä, että nämä sivut tulevat ja menevät sen sileän tien. Nämä on parhaimmillaankin vain hölöpötystä, eikä käytännön asiat kasva mitenkään. valitettavasti on näin.
samajuttu baaritiskillä.
On valitettava tosiasia tuo autosta ampuminen.Itse törmäsin tuohon toissa syksynä ollessani jänisjahdissa.
Näimme vaaranrinteeltä pätkän metsäautotietä jota pitkin ajoi auto joka pysähtyi puissa istuvien teerien viereen ja laukaus kajahti teeri putosi.Auto jatkoi matkaa ja kohta kuului uusi laukaus.Pian auto tuli meitä kohti ja meidät nähdessään kuski kiihdytti vauhtia ajaen karkuun.emme saaneet rekisterinumeroa ylös sillä olimme metsän puolella ja auton vauhti oli niin kova että se oli näkyvissä vain hetken.
Tällaiset tapaukset ovat omiaan antamaan väärän kuvan metsästäjistä.Aivan samoin joku EVR antaa väärän kuvan luonnonsuojelijoista.
Toivon ja uskon että nämä ovat marginaali ryhmiä eivätkä nauti kunnioitusta kenenkään taholta.
Tämä kertomani tapaus sattui kainuussa jossa olin vieraana.Isäntäni valitteli tapausta ja oli aidosti pahoillaan tapahtuneesta.- olemme
sitä mieltä, että minkit, supit, ketut, näädät ja kaikki muut mahdolliset otukset, jotka vaan tähän keksitään, ovat TÄYSIN syyllisiä metsäkanalintukantojen häviämiseen!
Eikös vaan? Kyllä, kyllä! Eiköhän lähdetä taas paukuttelemaan? - niinpä se vain
karua mutta vaiettua todellisuutta monissa pitäjissä. Koska näiden rosvojen asuttamalla seudulla on kuitenkin pakko asua ja elää, ilmiantaminen käy vain siinä tapauksessa jos itse muuttaa pois. Omerta, vaikenemisen laki on jyrkkä ja siitä lipsujien elämä tulee huomattavan hankalaksi - kaikenlaista alkaa "sattua".
- vaarassa
niinpä se vain kirjoitti:
karua mutta vaiettua todellisuutta monissa pitäjissä. Koska näiden rosvojen asuttamalla seudulla on kuitenkin pakko asua ja elää, ilmiantaminen käy vain siinä tapauksessa jos itse muuttaa pois. Omerta, vaikenemisen laki on jyrkkä ja siitä lipsujien elämä tulee huomattavan hankalaksi - kaikenlaista alkaa "sattua".
Epäröimättä teen ilmoituksen jos havaitsen autolla metsästystä tapahtuvan. Siinä ei omertat paina, sen verran ottaa päähän tuollaiset omaan pesään paskojat! Ongelma onkin siinä että pelkkä soitto ei vielä tee mitään, tarvitsisi näyttöä. Käräjöimään ei voi lähteä sillä perusteella että auto ajoi, sitten pysähtyi ja kohta kuului laukaus. Näyttöä ei tule riittävästi ellei virkavalta ehdi ajoissa paikalle.
Mutta ilmoitus havaitusta/epäillystä autojahdista saa ainakin sen aikaan että metsästyksenvartijat ja poliisit osaavat järjestää alueelle yllätysiskuja missä tarkastetaan että aseet ovat ajoneuvolla liikuttaessa asiallisesti suojuksissa ja luvat kunnossa. Tieto tästä rauhoittaa menoa alueella ainakin joksikin aikaa.
Ilmeisesti autometsästys on muutaman marginaaliin kuuluvan hörhön touhua joillakin pienillä paikkakunnilla. Täysin tuomittavaa koska pilaa samalla valtaenemmistönä olevien kunnollisten metsästäjien mainetta.
Jos tiedät moisesta rikollisuudesta, voit varmasti antaa virkavallalle vihjettä, osaavatpahan hiukan tarkkailla tilannetta, etkä siitä itse vaikeuksiin joudu.
- tuo...
vielä mittään sillä täälläpä Kainuussa on luiskamiehillä aamu-ja iltavuorot.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683031
- 922845
- 492067
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201535- 151329
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51308Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131291Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131243Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241212- 181210