Kuka suojelisi JT:n lapsia tältä aivopesulta? Heidät rahdataan vauvasta alkaen kokouksiin ja pakotetaan istumaan hiiren hiljaa paikallaan. Jos ei istu hiljaa - vessaan selkäsaunalle! Ainakin vielä 10 vuotta sitten oli yleinen käytäntö ja varmaan vieläkin. Raamattuhan sanoo "joka vitsaa säästää se vihaa lastaan" - tämän kuulin sadasti omassa lapsuudessani. Lapsilta kielletään kaikki kanssakäyminen muiden "maailmallisten" lasten kanssa. Heillä ei ole ystäviä koko kouluaikana, ei syntymäpäiviä, joulua tai muitakaan juhlapäiviä. Itse tiedän kokemuksesta mitä on olla JT:n lapsi koulussa - se on HELVETTIÄ, kun kaikki normaali on kiellettyä. Kokoukset rajoittavat koulun käyntiä ja opiskelua. Tuossa seurassa aivopestään lapset ajattelemaan, että koulutus on turhaa. Kokeisiin on turha enempää lukea, kuin mitä tunnilla oppii. Senkin ajan voi käyttää tutkimiseen ja kentällä ravaamiseen.
aivopestyt lapset
13
989
Vastaukset
- Q/A
Minutkin on rahdattu vauvasta alkaen kokoukseen, kuten muinaisten israelilaistenkin mukulat. Hiljaa minun on myös pitänyt olla, etten häiritse toisten keskittymistä; näin vanhimmiten tajuaa sen. Jos joskus olin levoton, niin vessaan tai kirjastoon kävi tosiaan tie - mutta ei selkäsaunalle. Matkalla rauhoittumaan ymmärsi jo heti, että ei kaikki mennyt ihan niinkuin piti ja itsekin tajusi jo hävetä.
Minulta ei kielletty kaikkea kanssakäymistä maailmallisten lasten kanssa. Olin heillä kylässä ja he kävivät meillä leikkimässä. Tätä jatkui peruskoulun loppuun asti, kunnes päätin, että tästä eteenpäin hankin läheiset ystäväni vain seurakunnasta. Toki vanhojen kavereiden kanssa törmäiltiin silloin tällöin ja vaihdettiin kuulumiset; näinhän sen kuuluukin mennä.
Syntymäpäiviä, joulua tai muuta en ole oikein koskaan osannut kaivata, kun sain tarpeeksi huomiota ja lahjoja ympäri vuoden. Minulta ei myöskään koulussa ollut kaikki normaali kiellettyä vaan menin siellä muiden mukana kuten naapuripulpetinkin kaveri.
Kokoukset ja koulu tai opiskelu eivät ole koskaan menneet päällekkäin. Mielestäni koulumenestykseni on ollut siinä hyvän ja kiitettävän rajamailla.
Minulle ei ole koskaan sanottu, että koulutus on turhaa. Päinvastoin. Kokeisiinkin piti aina lukea, vaikkei aina tietysti huvittanut. Mutta Nuoret kysyvät -kirjassa oli hyviä vinkkejä tenttiin valmistautumisesta, ja niitä noudattamalla sai hyviä tuloksiakin.
Tällaisia mietteitä minun aikuiseksikasvamisvuosiltani...>>Hiljaa minun on myös pitänyt olla, etten häiritse toisten keskittymistä; näin vanhimmiten tajuaa sen.
Totuushan on se ettei kukaan terve lapsi kykene kahta tuntia olemaan hiljaa paikallaan. Sehän on suorastaan luonnon vastaista. Vanhimmiten ehkä tajuaa sen, että jos vieressä oleva lapsi venkoilee ja metelöi, ei pysty keskittymään itse ohjelmaan haluamallaan tavalla. Mutta vanhimmiten sitä voi tulla erittäin epäinhimilliseksi lapsien suhteen ja unohtaa, että he ovat pieniä ihmisen alkuja, eivät elottomia nukkeja, jotka voi istuttaa johonkin tuoliin ja kahden tunnin päästä herättää henkiin.
Konventit ovat räikeä esimerkki siitä kuinka vartiotorniseuraa ei juurikaan kiinnosta jäsenistönsä jälkikasvu. Josko toiminta olisi järkevästi suunniteltu, niin jälkikasvulle olisi keksitty ihan omaa ohjelmaa, joka on tiedon sisällöltään sillä tasolla millä lapsen tiedon vastaanottokin on. Muistan itse kuinka suurta tuskaa oli natiaisena istua tunti tolulla konventeissa hiljaa kovalla penkillään ja kuunnella jotain muminaa, josta ei oikein ottanut mitään selvää. Onneksi sentään piirtäminen oli tiettyyn ikään asti sallittua. Epäinhimillistä kaikki tyynni.
>>Jos joskus olin levoton, niin vessaan tai kirjastoon kävi tosiaan tie - mutta ei selkäsaunalle.
Muutaman selkäsaunan jälkeen ainakin minä opin olemaan sen verran hissukseen, ettei tuolle reissulle enää tarvinnut lähteä. Mutta olinhan jo vajaat neljä vuotias, joten siinä iässä sietääkin jo kuunnella kokouksien ja konventtien ohjelmaa sujuvasti.
>>Matkalla rauhoittumaan ymmärsi jo heti, että ei kaikki mennyt ihan niinkuin piti ja itsekin tajusi jo hävetä.
Ehkä en jääräpäisyyttäni aina ehtinyt katumaan liikkuvuuttani, tai sitten matka oli liian lyhyt mihinkään oivaltavaan ajatteluun.
>>Minulta ei kielletty kaikkea kanssakäymistä maailmallisten lasten kanssa.
Onneksi ei minultakaan, mutta suvustani löytyi sellainenkin todistajaperhe, jossa tie kävi koulun päätteeksi suoraan kotiin ja ei puhettakaan maailmallisten lasten seurasta. Sääliksi kävi...- ErilaisiaKokemuksia
Voitko uskoa sen että joillakin on täysin päinvastainen kokemus Jt-lapsuudestaan? Jotenkin sinun viestiä lukiessa tuli mieleen taas se niin siloiteltu ja kaunis jt-maailma, jossa kaikki on hyvin ja Nuoret kysyvät kirjaa lukemalla kaikki korjaantuu.
En väitä että elämäni on ollut Jt-vuosien jälkeen pelkkää ruusuilla tanssimista. Elämässäni olen joutunut kohtaamaan monia ongelmia ja minusta niiden kuuluukin olla osa elämää. Jt-aikoina minua harmitti se teennäisyys siitä että kaikki on hyvin vaikka ei ollut. Tämä johti siihen että ongelmista, omista tuntemuksista, ristiriidoista jne. ei keskusteltu rehellisesti vaan sitä oppi antamaan sellaisen vastauksen kuin kuulija halusi. - Q/A
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Hiljaa minun on myös pitänyt olla, etten häiritse toisten keskittymistä; näin vanhimmiten tajuaa sen.
Totuushan on se ettei kukaan terve lapsi kykene kahta tuntia olemaan hiljaa paikallaan. Sehän on suorastaan luonnon vastaista. Vanhimmiten ehkä tajuaa sen, että jos vieressä oleva lapsi venkoilee ja metelöi, ei pysty keskittymään itse ohjelmaan haluamallaan tavalla. Mutta vanhimmiten sitä voi tulla erittäin epäinhimilliseksi lapsien suhteen ja unohtaa, että he ovat pieniä ihmisen alkuja, eivät elottomia nukkeja, jotka voi istuttaa johonkin tuoliin ja kahden tunnin päästä herättää henkiin.
Konventit ovat räikeä esimerkki siitä kuinka vartiotorniseuraa ei juurikaan kiinnosta jäsenistönsä jälkikasvu. Josko toiminta olisi järkevästi suunniteltu, niin jälkikasvulle olisi keksitty ihan omaa ohjelmaa, joka on tiedon sisällöltään sillä tasolla millä lapsen tiedon vastaanottokin on. Muistan itse kuinka suurta tuskaa oli natiaisena istua tunti tolulla konventeissa hiljaa kovalla penkillään ja kuunnella jotain muminaa, josta ei oikein ottanut mitään selvää. Onneksi sentään piirtäminen oli tiettyyn ikään asti sallittua. Epäinhimillistä kaikki tyynni.
>>Jos joskus olin levoton, niin vessaan tai kirjastoon kävi tosiaan tie - mutta ei selkäsaunalle.
Muutaman selkäsaunan jälkeen ainakin minä opin olemaan sen verran hissukseen, ettei tuolle reissulle enää tarvinnut lähteä. Mutta olinhan jo vajaat neljä vuotias, joten siinä iässä sietääkin jo kuunnella kokouksien ja konventtien ohjelmaa sujuvasti.
>>Matkalla rauhoittumaan ymmärsi jo heti, että ei kaikki mennyt ihan niinkuin piti ja itsekin tajusi jo hävetä.
Ehkä en jääräpäisyyttäni aina ehtinyt katumaan liikkuvuuttani, tai sitten matka oli liian lyhyt mihinkään oivaltavaan ajatteluun.
Onneksi ei minultakaan, mutta suvustani löytyi sellainenkin todistajaperhe, jossa tie kävi koulun päätteeksi suoraan kotiin ja ei puhettakaan maailmallisten lasten seurasta. Sääliksi kävi..."Tasapuolisuuden nimissä" täytyy luopioiden olla aina yksi kokemus edellä ;)
>> Suvustani löytyi sellainenkin todistajaperhe, jossa tie kävi koulun päätteeksi suoraan kotiin ja ei puhettakaan maailmallisten lasten seurasta. Sääliksi kävi... - Q/A
ErilaisiaKokemuksia kirjoitti:
Voitko uskoa sen että joillakin on täysin päinvastainen kokemus Jt-lapsuudestaan? Jotenkin sinun viestiä lukiessa tuli mieleen taas se niin siloiteltu ja kaunis jt-maailma, jossa kaikki on hyvin ja Nuoret kysyvät kirjaa lukemalla kaikki korjaantuu.
En väitä että elämäni on ollut Jt-vuosien jälkeen pelkkää ruusuilla tanssimista. Elämässäni olen joutunut kohtaamaan monia ongelmia ja minusta niiden kuuluukin olla osa elämää. Jt-aikoina minua harmitti se teennäisyys siitä että kaikki on hyvin vaikka ei ollut. Tämä johti siihen että ongelmista, omista tuntemuksista, ristiriidoista jne. ei keskusteltu rehellisesti vaan sitä oppi antamaan sellaisen vastauksen kuin kuulija halusi.Tottakai uskon. Meitä on moneen junaan. Niin vanhempia kuin lapsiakin. Lisäksi ihmiset kokevat asiat eri tavalla. En minäkään väitä, että elämä on ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Ei taida kenenkään elämä nykyään olla.
Olen pahoillani, jos viestini mieleesi palauttamat JT-ajan kokemukset ahdistavat sinua. Mutta pieni neuvo: Jos muistot häiritsevät ratkaisevasti, niin lueskelet ihan väärää palstaa. Q/A kirjoitti:
"Tasapuolisuuden nimissä" täytyy luopioiden olla aina yksi kokemus edellä ;)
>> Suvustani löytyi sellainenkin todistajaperhe, jossa tie kävi koulun päätteeksi suoraan kotiin ja ei puhettakaan maailmallisten lasten seurasta. Sääliksi kävi...>>"Tasapuolisuuden nimissä" täytyy luopioiden olla aina yksi kokemus edellä ;)
No ei välttämättä. Täällä se nyt sattuneesta syystä on normaalia kun täällä ei saisi teitä todistajia pyöriä. Harmillista ja sinänsä outoa.
>>Meitä on moneen junaan.
Niin on. Harmikseni omat kokemukseni jehovantodistajuudesta eivät monessakaan kohtaa ole kovin mairittelevia. Epäilen syyksi yleisen kiinnostukseni puutteen oletettuja ylempiä voimia kohtaan. Jehovantodistajaperheeseen synnyttyään ei aina ole kuitenkaan todellisia mahdollisuuksia vaikuttaa uskonnollisuuteensa.
>>Jos kaikki ihmiset noudattaisivat Raamatun opetuksia, olisi lapsilla ja kaikilla muillakin paljon helpompaa olla ja elää.
No jaa... Riippuu aina mitä kohtaa halutaan soveltaa ja mihinkin lapsen eri elämän vaiheeseen. Lapsen elämästä saa hyvinkin tuskastuttavaa poimimalla raamatusta tai vartiotorniseuran opetuksista konservatiivisimmat opetukset ja neuvot.
>>Tämä on yksi harvoista asioista, joista olen yhtä mieltä luopioiden kanssa.
Jossain vaiheessa saattaa tulla muutama kohta lisää, joissa olet yllättäen luopioiden kanssa samaa mieltä, jos siis jatkat näiden saatanallisten 'luopiopalstojen' seuraamista.
Mikä muuten sinua tänne vetää, vaikka kiellettyjen hedelmien joukkoon on vartiotorniseura saanut ujutettua tämänkin palstan? Uteliaisuuttani vain kyselen. On perin mielenkiintoista havaita kuinka eri palstoilla liikkuu suhteellisen monta todistajaa, vaikka menneen kesän konventissakin vaadittiin jäsenistöään kuuluvalla äänellä lupaamaan pysyä kaukana kaikista tämänkaltaisista palstoista.- täällä
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Hiljaa minun on myös pitänyt olla, etten häiritse toisten keskittymistä; näin vanhimmiten tajuaa sen.
Onneksi ei minultakaan, mutta suvustani löytyi sellainenkin todistajaperhe, jossa tie kävi koulun päätteeksi suoraan kotiin ja ei puhettakaan maailmallisten lasten seurasta. Sääliksi kävi...ei minun ollut lapsena pakko istua kokouksissa hiljaa. Sain kysyä minua askarruttavista asioista ja minulle vastattiin. Olimme myös toisten lapsien kanssa aulassa leikkimässä, jos tuntui sille ettei kokous kiinnostanut.
Konventissa oli mielestäni todella jännittävää. Niin paljon ihmisiä ja "kaikki tunsivat toisensa" :) Minusta siellä oli mukavaa ja hyvää ruokaa. Ei ollenkaan tuskallista, jännittävää kyllä.
En ole koskaan saanut selkääni. Koskaan minua ei ole kielletty opiskelemasta, päin vastoin, minua on kannustettu. Ystäväni ovat lapsesta saakka koostuneet niin Jehovan todistajista, kuin muistakin ihmisistä. Olen ollut onnellinen lapsi ja nyt olen onnellinen aikuinen :) - Minäminä
KYLLÄ. Ja sitä häpeän tunnetta lapsessa voi käyttää hyväkseen koko lapsuusajan, joka saa aikaan semmonen tunne lapsessa että on vähemmän arvoinen kun muut. "Sun pitää tehdä niin ja näin, mitähän ihmiset ajattelee, meikäläiset ei tee näin jne. - Q/A
Minäminä kirjoitti:
KYLLÄ. Ja sitä häpeän tunnetta lapsessa voi käyttää hyväkseen koko lapsuusajan, joka saa aikaan semmonen tunne lapsessa että on vähemmän arvoinen kun muut. "Sun pitää tehdä niin ja näin, mitähän ihmiset ajattelee, meikäläiset ei tee näin jne.>> Häpeän tunnetta lapsessa voi käyttää hyväkseen koko lapsuusajan. > Joka saa aikaan semmonen tunne lapsessa että on vähemmän arvoinen kun muut.
- Minäminä
Q/A kirjoitti:
>> Häpeän tunnetta lapsessa voi käyttää hyväkseen koko lapsuusajan. > Joka saa aikaan semmonen tunne lapsessa että on vähemmän arvoinen kun muut.
Kyllä kasvatusta voi suorittaa ilman nujertamista.
Itsetunto saa kyllä nujerrettua sillä kun koko ajan pitää ajatella mitä on "seuran mielipide" eikä omaa mielipidettä saa esittää tai muuten on kapinallinen,häpeäksi Jehovalle jne.
Semmonen taakka ei pienille lapsille sovi.
Oot vissiin aika nuori jos ei ole sattunu omalle kohdalle semmonen kasvatus, ja hyvä niin.
Onneks en ole enää lapsi :) enkä edes nuori =) ja uskallan sanoa omat mielipiteet, vaikka se tietty on johtanu siihen että mun luona ei paimennuskäyntejä enää suoriteta...
- kokenut äiti
tuosta voidaab olla montaa eri mieltä..minulla on yksi lapsi..ja en itse ole kovin vanha, itse asiassa olen todella nuori äiti ja lapseni on aika vanha jo..ja olen tosiaan jehovan todistaja, mutta en ole ikinä pakottanut lastani tulemaan meidän mukaamme jos olemme kokoukseen menneet..itse en ole ihan niin himouskovainen kun esim mieheni sisarukset. kysyn aina lapseltani että haluatko lähteä? ja jollei niin lykkään kultanuppuni minun vanhemmilleni jotka eivät ole jehovan todistajia. lisäksi en häpeile sanoa suoraan kokouksissa miten asiat ovat, itse asiassa tappelen hyvin paljon eräiden jt: jien kanssa esim jouluvaloista ym. mutta koska haluan että lapsellani olisi tavallinen lapsuus eikä jäisi mitenkään muiden varjoon. ja mielestäni lapsellani on paljon kavereita ja hän käy muutamien kavereidensa synttäreilläkin. lisäksi on hyvin tärkeää ETTÄ KÄY KOULUNSA hyvinkoska siitä tulee olemaan enemmän hyötyä kuin haittaa.. tämä ajattelu tapani johtuu ehkä siitä että vaihdoin jt: ksi vasta 17 vuotiaana ja tulevaisuudessa tulen hyväksymään jos lapseni ei halua olla jt tai jos hän haluaa seurustella ihmisen kanssa joka ei ole jt..hyväksyn hänet sellaisena kun hän on.. :)
- ihmettelevä
Miksi äiti sitten on itsekään lahkossa ?
Onko siellä niin hyviä ihmissuhteita ? Epäilee kirjoituksesta että suhteita maailmallisiin ei olisi tullut ohjeiden mukaan katkaistua, toisaalta tuommoinen suhtautuminen lahkon suosituksiin merkitsee kartettavan leiman saamista ? "Jouluvalot" olisivat periaatteessa erottamisperuste. Miksi rakennat itsellesi semmoisia ristiriitoja ? - kokenut äiti
ihmettelevä kirjoitti:
Miksi äiti sitten on itsekään lahkossa ?
Onko siellä niin hyviä ihmissuhteita ? Epäilee kirjoituksesta että suhteita maailmallisiin ei olisi tullut ohjeiden mukaan katkaistua, toisaalta tuommoinen suhtautuminen lahkon suosituksiin merkitsee kartettavan leiman saamista ? "Jouluvalot" olisivat periaatteessa erottamisperuste. Miksi rakennat itsellesi semmoisia ristiriitoja ?siis itse kuulun tähän koska haluan, mutta en aijo lastani pakottaa mihinkään jollei hän itse tule..kyllä lapseni on ollut mukana kokouksissa ihan oman halunsa mukaan, ja minusta jouluvalot nyt vain sattuvat olemaan hienoja ja jos jollain on jotain valittamista niin tulkoon kotiovelle sanomaan..en minä pidä niitä ihan jouluna päällä ja ei koko taloani ole koristeltu mutta parvekkeeltamme esim. löytyy yhdet valot. ja minusta siinä ei ole mitään pahaa..vaikka teenkin väärin että pidän valoja ja näytän huonoa esimerkkkiä lapselleni mutta minust aihmisen kuuluu saada itse päättää miten oman talonsa koristelee!ja mä pidän valoja vaikka keskellä kesää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu832032Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3941811- 591808
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691475Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681354Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101350Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751317- 671253
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141123KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1011107