Auto ja sosioekonominen asema.

Pohdiskelija

Ilmennätkö autovalinnallasi sosioekonomista asemaasi?

49

2380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkko!

      Kyllä se enemmänkin korreloi hetkelliseen likviditeettiin. =)

      • 330d ja hajis

        "Parenpaankin" olisi varaa mutta ajelen tällä samalla jolla jo useamman vuoden kun kerran on hyvä kärry osunut alle. Ei paljon kiinnosta mitä muut autostani ajattelevat.


    • todellakaan

      Tarpeeseen on autot hommattu.
      Ja sellaista mallia ja merkkiä, joka parhaiten soveltuu ja parhaiten toimii.
      Mitenkähän nelivetoisella lava-autolla muuten näytetääm sosioekonomista asemaa?
      Henkilöautolla taas saa porukan kulkemaan paikasta toiseen, en kysele ympäristöltä "lupaa" autohankintoihini.

    • tietämättä

      kyllä kait se vaikuttaa.
      Valintajoukkoon - 1 tai useampia - kuuluu toki vain miellyttäviä ja/tai kiinnostavia merkkejä ja malleja. Olkoon ne valikoituneet sitten lompakon, tunteen tai ns järkisyiden perusteella.
      Ihmisethän on luonnostaan esim hiljaisia tarkkailijoita tai 'aina äänessä' olevia ja monet siltä väliltä. Toiset itsevarmoja 'oman tien kulkijoita' toiset epävarmoja muista mallia ottavia. Tottakai tollaset asenteet vaikuttavat.
      Harmaat valitsevat Toyotan, menevät sporttiset jonkun urheilullisen, mukavuudenhaluiset kaasu-neste-jousitetun Citroënin, pankkiirit Mersun, jne...
      Vallan oma lukunsa on ideoligisin perustein valintansa tekevät, jne...

      Toki monien valintoja rajoittaa alussa mainittu lompakko ja/tai luottomahdollisuuden rajallisuus

      • kylällä

        Pankinjohtaja ajaa Nissan Primeralla.
        Eläkkeellä oleva muurari Citroenilla, (harrastaja, jolla on pari citikkaa)
        Lääkäri Skodalla, toinen lääkäri Fordilla, kolmas polkupyörällä.
        Toimitusjohtaja ( 25 henk. yritys) Skodalla.
        Tuotantopäällikkö Golfilla ja Harrikalla.
        Toim. johtaja ( 10 henk.) S-mersulla.
        Kauppias Avensiksella ja Transporterilla.
        Jne.


      • Tsuppija

        ...henkisellä puolella näppylänaamaikäisen kehitystasolle jääneiden touhua arvioida itseään ja muita automerkkien kautta. Kun useimmat ostaa niitä tarpeen ja rahatilanteen mukaan eikä ilmentääkseen harmauttaan ja sporttisuuttaan.
        Vai miten sporttisuutta ilmentää mielestäsi vaikkapa sitikka, jota näyttävät empiirisen havainnoinnin perusteella mielellään käyttävän keski-ikäiset ja vanhat ihmiset. Aygoa ja Yarista taas näyttävät suosivan nuoret naiset, joten pikemminhän ne nuoruutta ja sporttisuutta ilmentävät.


      • meillekin...
        Tsuppija kirjoitti:

        ...henkisellä puolella näppylänaamaikäisen kehitystasolle jääneiden touhua arvioida itseään ja muita automerkkien kautta. Kun useimmat ostaa niitä tarpeen ja rahatilanteen mukaan eikä ilmentääkseen harmauttaan ja sporttisuuttaan.
        Vai miten sporttisuutta ilmentää mielestäsi vaikkapa sitikka, jota näyttävät empiirisen havainnoinnin perusteella mielellään käyttävän keski-ikäiset ja vanhat ihmiset. Aygoa ja Yarista taas näyttävät suosivan nuoret naiset, joten pikemminhän ne nuoruutta ja sporttisuutta ilmentävät.

        minkäsuuntaista sporttisuutta yksikään Toyota edustaa?

        Minun ja monen muunkaan mielestä merkistä on sporttisuus kaukana, ellei esim. lautapelejä tai sienestystä lasketa urheiluksi.


      • Tsuppija
        meillekin... kirjoitti:

        minkäsuuntaista sporttisuutta yksikään Toyota edustaa?

        Minun ja monen muunkaan mielestä merkistä on sporttisuus kaukana, ellei esim. lautapelejä tai sienestystä lasketa urheiluksi.

        Minkä sorttista sporttisuutta mikään automerkki edustaa, siis kilpa-autot toki pois lukien??
        Mitä sporttista on näyssä jossa vaikeasti ylipainoinen henkilö vääntäytyy muovispoilereilla tärvättyyn perheautoon?


      • niiden
        meillekin... kirjoitti:

        minkäsuuntaista sporttisuutta yksikään Toyota edustaa?

        Minun ja monen muunkaan mielestä merkistä on sporttisuus kaukana, ellei esim. lautapelejä tai sienestystä lasketa urheiluksi.

        miljoonien ja taas miljoonien tojon ostaneiden porukkaan sovi niin sporttisia kuin ei-sporttisiakin.


      • tulee...
        meillekin... kirjoitti:

        minkäsuuntaista sporttisuutta yksikään Toyota edustaa?

        Minun ja monen muunkaan mielestä merkistä on sporttisuus kaukana, ellei esim. lautapelejä tai sienestystä lasketa urheiluksi.

        Toyotasta aina hopeanharmaa perheauto 1.6:n koneella joka nysvää 10:n alinopeutta jonon keulilla, ei kovinkaan sporttista. Ei näille mieliassosiaatioille voi mitään ja niistä helposti muodostuu kokonaiskuva aiheesta.


      • Tsuppija kirjoitti:

        Minkä sorttista sporttisuutta mikään automerkki edustaa, siis kilpa-autot toki pois lukien??
        Mitä sporttista on näyssä jossa vaikeasti ylipainoinen henkilö vääntäytyy muovispoilereilla tärvättyyn perheautoon?

        KAIKKI epämukavuudet samanaikaisesti!


      • teinikoroilla
        tulee... kirjoitti:

        Toyotasta aina hopeanharmaa perheauto 1.6:n koneella joka nysvää 10:n alinopeutta jonon keulilla, ei kovinkaan sporttista. Ei näille mieliassosiaatioille voi mitään ja niistä helposti muodostuu kokonaiskuva aiheesta.

        Hei, eläpä unohda teinix-tojoja. Eli semmoista Corollan ruppanaa, mihin on liimattu 4" viemäriputken pätkä pakoputken päähän ja saatu näin ainaski 30 km/h lisää huippunopeutta.


    • taida...

      Ajelen tosivanhalla, tosiluotettavalla autolla, josta puuttuvat elektroniikka ja muut herkut kokonaan. Sosioekonomiikkani ja työnkuvani puolesta minun pitäisi kai ajella korkeintaan parivuotiaalla citymaasturilla. Ei kumminkaan kiinnosta.

    • vissiin...

      33v Ahtaaja, Octavia RS farmari, 2006.
      Auton hinta 60% vuosituloista...

      • olet.

        Duunareilla on duunareiden autot, vaikka liksaa hyvin tulisikin.


      • sitten
        olet. kirjoitti:

        Duunareilla on duunareiden autot, vaikka liksaa hyvin tulisikin.

        olisi pitänyt ostaa?

        318i ? Ei kiitos, tehoton reemiumi.
        Vähän liikaa laitan rahaa autoiluun ainakin rouvan
        mielestä...


      • Palauteautomaatti
        sitten kirjoitti:

        olisi pitänyt ostaa?

        318i ? Ei kiitos, tehoton reemiumi.
        Vähän liikaa laitan rahaa autoiluun ainakin rouvan
        mielestä...

        Taidat olla ihan vähän tyytyväinen kun rouvas mielestä laitat liikaa rahaa autoiluun?


      • sama
        Palauteautomaatti kirjoitti:

        Taidat olla ihan vähän tyytyväinen kun rouvas mielestä laitat liikaa rahaa autoiluun?

        kiitos...?


    • minä...

      Ajan uudella autolla mutta se ei ole mitenkään öky vaikka varaa olisi. Vastaus on siis ei.

    • uskoisi ilmentäväni

      olen isohkon firman it-vastaava ja ajelen
      vanhalla Micralla.
      Kun tuollainen hyväkuntoinen vastaan sattui ja
      on kuljettanut luotettavasti paikasta toiseen
      jo vuosia.
      Eivät ole asiakkaatkaan mitään pahaa tykänneet.
      Koen jopa mukavana keskustelun avaajana kun
      hetken juttelemme autostani.

    • että...

      monilla "ökyilijöillä" ei oikeasti olisi varaa autoihinsa mutta näyttää täytyy. Ne kenellä varallisuutta on ajavat useimmiten järkevämmillä autoilla.

      • näin se menee

        Autokauppiaatkin tietävät tämän.
        Osaavat nähdä niissä turhamaisissa ihmisissä heti sen turhamaisuuden ja vedota siihen..


      • tätä

        Moni, jolla ei ole mahdollisuutta "parempiin" autoihin (en nyt yleistä, poikkeuksia toki on) kommentoivat usein kalliita autoja sillä, että "mitä tuokin elvistelee autolla, ei sillä ole oikeasti varaa" jne. Kuitenkin kannattaisi muistaa, että jos auto on esim. työpaikan niin henkilön täytyy olla siivoojaa paremmassa asemassa jotta hän voi sellaisella ajaa. Tämä taas yleensä näkyy myös palkassa, eli henkilö voisi itsekin ostaa hyvän auton jos ei yritys tarjoaisi. Jos taas auto on rahoitusyhtiön, kannattaisi muistaa että autossa voi olla todella suuret kuukausimaksut joita ei ihan kaikilla palkoilla makseta. Eli henkilöllä on todellakin varaa pitää autoa!

        Tätä kannattaa miettiä seuraavan kerran kun kateudenpuuskassa haluaa ajatella toisista pahaa!
        Toki löytyy sellaisiakin jotka voisivat ostaa minkä auton tahansa mutta haluavat ajaa 20v vanhalla mossella. Se on heidän valinta eikä siinä mitään. Moni kuitenkin haluaa ajaa mahdollisimman uudella ja hyvällä autolla jos vain on mahdollisuus.


      • pahaa
        tätä kirjoitti:

        Moni, jolla ei ole mahdollisuutta "parempiin" autoihin (en nyt yleistä, poikkeuksia toki on) kommentoivat usein kalliita autoja sillä, että "mitä tuokin elvistelee autolla, ei sillä ole oikeasti varaa" jne. Kuitenkin kannattaisi muistaa, että jos auto on esim. työpaikan niin henkilön täytyy olla siivoojaa paremmassa asemassa jotta hän voi sellaisella ajaa. Tämä taas yleensä näkyy myös palkassa, eli henkilö voisi itsekin ostaa hyvän auton jos ei yritys tarjoaisi. Jos taas auto on rahoitusyhtiön, kannattaisi muistaa että autossa voi olla todella suuret kuukausimaksut joita ei ihan kaikilla palkoilla makseta. Eli henkilöllä on todellakin varaa pitää autoa!

        Tätä kannattaa miettiä seuraavan kerran kun kateudenpuuskassa haluaa ajatella toisista pahaa!
        Toki löytyy sellaisiakin jotka voisivat ostaa minkä auton tahansa mutta haluavat ajaa 20v vanhalla mossella. Se on heidän valinta eikä siinä mitään. Moni kuitenkin haluaa ajaa mahdollisimman uudella ja hyvällä autolla jos vain on mahdollisuus.

        Ihan lähisukulaisissakin on kavereita joilla rahat tuskin ruokaan riittävät kun maksetaan autoa jolla näytetään kuinka hyvin menee.
        Sen sijaan moni varakas tuttavani ajaa minun laillani järkevällä autolla. Jos olisin muutaman vuoden välein vaihtanut 80k€ autoa uuteen voisi olla ettei minulla nyt olisikaan varaa sellaiseen.
        Oma järkevä autoni tarkoittaa yleensä noin 30k€ autoa mutta kun tarve vaatii enemmän ajoa vuosittain järkevä onkin 50k€ auto. 80k€ auto ei muutu koskaan minulle järkeväksi.


      • nähty on
        pahaa kirjoitti:

        Ihan lähisukulaisissakin on kavereita joilla rahat tuskin ruokaan riittävät kun maksetaan autoa jolla näytetään kuinka hyvin menee.
        Sen sijaan moni varakas tuttavani ajaa minun laillani järkevällä autolla. Jos olisin muutaman vuoden välein vaihtanut 80k€ autoa uuteen voisi olla ettei minulla nyt olisikaan varaa sellaiseen.
        Oma järkevä autoni tarkoittaa yleensä noin 30k€ autoa mutta kun tarve vaatii enemmän ajoa vuosittain järkevä onkin 50k€ auto. 80k€ auto ei muutu koskaan minulle järkeväksi.

        Tämän "järkiauto" -ajattelun voi kyllä vetää ylikin. Nimittäin autoissa on "hieman" eroa kolariturvallisuudessa, kun pistetään vastakkain joku rapea (kirjaimellisesti) vm -92 japsi ja 10 v. tuoreempi melkein mikä vaan, pikkuautokin.

        Eli jos olisi oikeasti (tulojen perusteella) varaa ajaa vaikka 50 k€ autolla, niin ei ole hirveä fiksua kuskata vaimoa & lasta jollain 1000 € ropposella....


      • että kaikki, joilla

        on kalliimpi auto kuin minulla, ovat korviaan myöten veloissa. Tiedän toki sydämessäsi, että asia ei ole näin, mutta yritän vain tuolla harhaluulollla keventää hiukan köyhyyden ahdistamaa olotilaani.


    • Velaton

      Ei oikein. Olen asiantuntija tehtävissä suurehkossa yhtiössä. Nyt on takana jo neljäs vuosi käytetyllä Xantialla, jonka arvo on noin 10 prosenttia vuosiansiosta. Oma talo on jo velaton, mutta ei silti tee mieli sijoittaa autoon enempää kuin on pakko.

    • totta.....

      Itzellä reilut 20 te maksanut -06 pikkusportti. Hintaluokka ilmaisee että en ole huipputuloinen. Autovalinta kuitenkin ilmaisee sen että en halunnut mitään perustavis-autoa, eli halusin tuoda ostaessani sen mielikuvan että olen sporttinen, menevä ja nuorekas vaikka ikää 40 v.

      Totta puhuen noin yleensäkin ottaen auto heijastaa ainakin ihmisten halua kuulua johonkin sosioekonoiseen ryhmään. Meillä työpaikalla paljon naisia toimistohommissa, heillä varakkaat miehet, ja näin ollen nämä naiset ajavat suht kalliilla ja isoilla premium-autoilla, autoilla joihin heillä ei ilman rahakasta avioliittoa tai perintöjä olisi mahdollisuuksia. Toisaalta hauska poikkeus on eräs ylimpään johtoon kuuluva mies, jola ei ole autoa, ajaa julkisilla ja kävelee. Ja on silti itsevarma ja tyytyväinen kaveri, eli ei tartte autoa egoa pönkittämään.

    • Johtaja.

      Edustava ja urheilullinen V70 Black Sapphire kertoo tyhmemmällekin, että tässä menee yksi yhteiskunnan hyväosaisista. On hauska seurata kateellisten ilmeitä, kun livun majesteetillisesti katukahvilan ohitse kesäisellä Espalla Volvon flyygelimäisten, kalleimmalla Auto Clymillä vahattujen pintojen kimaltaessa auringossa.

      • provo!

        V70 on nykyään perusduunarien suosikkiauto. Jotkut heistä voivat Ladan jälkeen onnellisena kiillottaakin Volvoaan noin. Kiva "provo" johtajalta!


      • etuveto!

        Eihän sellaista voi autoksi kutsua.


      • nostaa
        etuveto! kirjoitti:

        Eihän sellaista voi autoksi kutsua.

        päätään. Mene kunnon hommiin, niin ehkä jonakin päivänä sinullakin on varaa Suomen halutuimpaan Isoon Autoon, Volvoon!


      • Höh?

        Onko johtajalla luku- vai kirjoitustaidossa vikaa? Ehkä molemmissa?


      • Oku

        tyytyy kaikki luuserit, jotka hauaisivat BMW:n mutta ei ole varaa siihen.


      • S. Vilen
        nostaa kirjoitti:

        päätään. Mene kunnon hommiin, niin ehkä jonakin päivänä sinullakin on varaa Suomen halutuimpaan Isoon Autoon, Volvoon!

        Trakt... korjaan volvoja vaan aikas paljon noilla paperitehtaiden parkkipaikoilla nykyään näkee...


      • Wanna-Be
        S. Vilen kirjoitti:

        Trakt... korjaan volvoja vaan aikas paljon noilla paperitehtaiden parkkipaikoilla nykyään näkee...

        Mikäs ihme se on, johtajat kuitaneet optiokannustimensa ja laukanneet viivana Volvo-ostoksille.


      • The Big Bossman
        Oku kirjoitti:

        tyytyy kaikki luuserit, jotka hauaisivat BMW:n mutta ei ole varaa siihen.

        Niin, se on otettava Volvo kun bemareihin liittyy se ikävä näppynaama-lippalakki-karvanoppaimago.


    • rrrealisti

      Tiedän useita persaukisia joidenka auton rekisteriotteessa lukee GE Money, Nordea Rahoitus jne...
      Autot ovat selkeästi ylempää keskitasoa, laadukkaita ns. premiumeja.

      Pankkien ja rahoitusyhtiöiden ylläpitämiä kulisseja.

      Tämä on jollain tavalla säälittävää, mutta ymmärrettävää yhteiskunnassa jossa niin moni kuvittelee taloudellisen menestyksen olevan ihmisen mitta.

      Nooh, seuraavan korkojennousun ja romahduksen myötä taas yli varojen eläminen loppuu... hetkeksi!

      • sentään...

        Miten jollain voi oikeasti olla aikaa ja mielenkiintoa tutkia AKE:sta rekisterinumeron perusteella, kuka on auton omistaja ja haltija?! Kuinka voi olla NOIN kateellinen jollekulle jostain peltilehmästä? Kyllä on outoa porukkaa!


    • Jerkku*

      En edes yritä väittää, etteikö autovalintani ilmentäisi sosioekonomista asemaani.

      Autovalintani ilmentäisi soioekonomista asemaani vaikken sitä tahtoisikaan. Jos ylipäätään ostat auton et voi olla ilmentämättä SE asemaasi, jollei esim. naapuri valitse autoa puolestasi. Tässäkin tapauksessa ekonominen tilasi asettaa tietyt reunaehdot, jotka ilmentävät asemaasi yhteiskunnassa. Sosioekonomisesti tarkasteltuna.

      Olkaa kiitollisia arvon kanssa keskustelijat, teidän ei enää tarvitse vääntää peitseä asiasta. Absoluuttinen loogisesti aukoton totuus on lausuttu julki ja se pitää.

    • Kaiken kaikkiaan aika hyvä kysymys. Vastaukseni on: "voi olla, enpä ole ajatellut."

      Ainakaan naapurien sosioekonomisesta asemasta en tiedä juurikaan mitään, useimmista en tiedä minkä merkkisillä autoilla ajavat. Ei jaksa niin paljoa kiinnostaa.

      Meidän umpikujaan päättyvällä kadullamme on 7 kiinteistöä, joissa siis asuu 7 perhettä. Autoja lienee alle 20. Omani lisäksi olen tunnistanut 3 muuta Mersua, yhden Audin ja yhden Alfa Romeon. Muista en tiedä edes minkä merkkisiä ovat. Enkä jaksa mennä ottamaan selvää.

      Naapurien ammateistakaan en paljoa tiedä; 1 lääkäri, 1 lakimies, 1 toimitusjohtaja, 1 maanviljelijä, 1 opettaja ja 2 eläkeläistä. Loput 7 aikuista ovat minulle tuntemattomia. Enkä jaksa mennä ottamaan selvää.

      Mitä tästä sosioekonomisesta höpinästä on hyötyä kenellekään? Ketä se itse asiassa kiinnostaa?


      Master Eq

    • sanoa.

      Työmies, VW polo.

      Sitten kun on asuntolaina maksettu harkitsen ilmentämistä uudella tavalla.

    • Ylempi toimihenkilö

      on näin tiedostamatta.
      Olen kuitenkin aina pitänyt autoista ja nykyinen tilanne heijastaa lähinnä nykyistä taloudellista tilaa.

      On kaksi autoa hankintahinnoiltaan 60 te ja 31te.

    • jalan.

      Mihin kastiin siis kuulun?

    • uiyfuioio

      Kysymys on mielenkiintoinen.

      Tilastokeskuksen sivulla kerrotaan miten ihmiset rahansa keskimäärin kuluttavat. Kaikista tuloista 6% menee auton hankkimiseen, joten jos oletetaan lisäksi että eletään ns kädestä suuhun, eli kaikki menee mitä tienaakin, ja se että autoa pidetään 3,5 vuotta, saadaan kuukaudessa käteen jäävälle tulolle seuraavat auton hinnat:

      1000€/kk käteen, auton hinta: 5000€
      1500€/kk käteen, auton hinta: 7600€
      2300€/kk käteen, auton hinta: 11000€
      3400€/kk käteen, auton hinta: 17000€
      5100€/kk käteen, auton hinta: 26000€
      7600€/kk käteen, auton hinta: 38000€
      11000€/kk käteen, auton hinta: 57000€

      Pätee tietysti niinkin, että perheessä joissa on vain yksi auto, lasketaan molempien puolisoiden tulot yhteen. Huomataan että aika moni ajaa kallimmalla autolla kuin olisi aihettakaan...

    • ??????????

      Meillä ei vain ole käteistä uusia kalustoa. Ilmennämme elämänkatsomustamme, jonka mukaan velaksi eläminen ei ole järkevää :) Itse tosin päivitin autoni vasta vanhempaan, koska kyllästyin jatkuviin huoltoihin, ja rahanmenoon. Ja sain kokea huolettoman talven ilman automurheita. Ei ole omaani edes aikeissa uusia, taajamanopeuksilla kun kuljeskellaan:) Eikä tarvitse kai investoida kodinturvajärjestelmiinkään, kuka hullu nyt meille haluaisi murtautua :) Ukon auto kyllä täytyy päivittää, kunhan ne ylimääräiset käteiset on kasassa. Onko liian ilkeää odottaa sitä, että suurtyöttömyyspaikkakunnilla alkaa ansiosidonnaiset loppumaan, ja kelan rahat odottavat. Voisi olla tinkivaraa?

    • Jupe*

      Antoi vain ymmärtää omistavansa kalliin Mersun, että kannattaa satsata vaikka sitten velkarahalla. Nykyisin vain on valitettavaa se, että auton pitäisi olla todella kallis. Kyllä uudehkolla S-mallin mersullakin pesää saa, mutta rikkaisiin naimisiin tuskin pääsee. Auto ei ole vastaava statussymboli, kuten vielä 70-luvulla.

      Itsellä on noin 10 teur arvoinen keskikokoluokan japski, 4-5 v vanha. Kukaan sitä ei erikseen huomaa, eikä kukaan siitä piittaa mutta toisaalta, jotta saisin enemmän statusta, pitäisi laittaa autoon noin/yli 40 teur ja muuttuisiko siitä asiat kuitenkaan suuntaan tai toiseen. Ehkä itsetunto kohoaisi, mutta vastaavasti v***s kasvaisi osamaksueriä maksellessa.

    • myytiin...

      kovasti 80-luvulla.

      Oliko silloin ihmiset paljon köyhempiä kuin nyt?

    • en,.,.,.,.,.,.,.

      tulee ajeltua ainoastaan amerikkalaisilla, se on enemmänkin elämäntapa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe