Hevostaidot ruosteessa.. :D

poisonous_89

Hei!

Noin kuukausi sitten ostin itselleni kuusi vuotiaan lämminveri ruunan. Hevosta olin harkinnut parin vuoden ajan ja niitä oli ollut aiemminkin. Nyt kuitenkin tuntuu, että kaikki se tieto ja taito on kadonnut kolmen vuoden aikana, kun uusi hevonen tuli viiden entisen hevosen tilalle.

Tämä ruuna on todella kiltti ja pysyy käsissä. Se on herkkä suinen, mutta huonojakin tapoja sillä silti on. Ruuna "kuumuu", kun pääsee juoksemaan, näykkii ja kavioita puhdistettaessa vetää jalkansa pois. Nämä tavat eivät sinänsä minua haittaa, koska olen tottunut siihen entisten hevosten jäljiltä. Mutta jotenkin vain tuntuu, että joutuu nyt kuitenkin aloittamaan kaiken tiedon saamisen ja osaamisen alusta.

Monille tämä "en osaa enää" voisi olla vaikeaa tunnustaa, mutta minä kaipaan apua. Eli, en löydä vinkkejä tuohon miten hevosen jalan saisi pidettyä aloillaan kavionpuhdistuksen aikana? Miten näykkimisen kohteeksi joutumisen voisi välttää ja miten sen saa loppumaan? Näihin kysymyksiin siis tarvitsisin vastauksia. :D Itse olen yleensä työntänyt hevosen pään sivuun, kun se on yrittänyt näykkäistä, mutta onko tämä konsti hyvä?

Sitten kysyisin sellaista, että kuinka moni kerää hevosensa jätökset pois tieltä? Itse kerään ne yleensä lenkin jälkeen, kun lähden tallilta. Lapio mukaan ja kotia kohti. Samalla sitten heitä kokkareet metsään tai ojaan, kuitenkin pois tieltä. :D Eihän se tietenkään mitään mukavaa puuhaa ole pimeässä kerätä hevosen jätöksiä ja kävelyttää se lähimpään metsikköön, mutta parempi niin, kuin tiellä.. :D

Mutta tämä tältä erää.. :D Lisää kysymyksiä varmasti tupsahtaa tänne, eli jos olet kuullut jotain "hevosystävällisiä" vinkkejä noihin, niin olisi kiva kuulla. Lyömään, huitomaan, tai muuten satuttamaan en ala.

2

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevosenhoitaja

jos se näykkiminen tuntuu että jatkuu eikä mikään auta nii kokeileppa olla niin ettet kiinnitä siihen mitään huomiota. se vois olla yks konsti.
      jalan repiminen, koita nostella jalkoja mahdollisimman palon, joka paina vaikket niitä puhdistaisikaan just silä kertaa ja kehu kun polle kättäytyy hyvin.

käy www.hevostalli.net foorumissa nii sieltä löytyy ehkä paremmin kaikkia uttuja mitkä vois sua auttaa eteenpäin.

• CrystalCinnamon

Se on oikein, ettet ala lyömään, tms. Just oikea asenne! Hienoa, pidä siitä kiinni. Se kertoo siitä, että oikeasti arvostat hevostasi ja haluat kohdella sitä hyvin.

Mulla on suokkitamma, jolla oli tapana varsana mulle tullessaan kanssa heilutella/nykiä jalkaansa sinnesuntänne ja nojata muhun, kun putsasin kavioita tai kengitin. Ja voit kuvitella, että kun iso suokki nojaa ihmiseen, niin kuinka mukavaa se on. :D

Muttasiis. On todella pitkä juttu selittää, mitenkä tuon sain omalla kohdallani hevoseltani loppumaan. :D Mutta koetan jotenkin mahdollisimman lyhyesti kertoa joitakin pääkohtia.

Jouduin opettamaan tammalleni alusta alkaen, kuinka silloin käyttäydytään, kun ihminen esim. putsaa kavioita. (Jouduin opettamaan miljoonia muitakin asioita, koska tammaani oli kohdeltu entisellä omistajallaan hieman huonosti. Mutta siitä ei nyt sen enempää). Tamma oli silloin noin 2-vuotias.

Ihan ensimmäiseksi piti saavuttaa luottamus, että se ylipäätään antoi rauhallisesti koskea jalkoihinsa. Siedätin järjestelmällisesti sen suhtautumaan jalkojensa koskettamiseen ensin.

Sitten vasta aloin pikkuhiljaa nostelemaan jalkoja. Ja aina, kun se piti jalkaansa nätisti ylhäällä reuhtomatta, niin palkitsin sen päästämällä paineen pois välittömästi -eli annoin sen laskea jalkansa maahan. Mutta jos se alkoi vastustelemaan, niin pidin jalkaa ylhäällä (vastustelematta muutoin jalan liikkeitä) niin kauan kunnes se rauhoittui, ja HETI kun se rauhoittui niin palkitsin sen paineen poistamisella. On tärkeää myös monta kertaa palkita niin, että nostaa jalan ja laskee sen samantien, ennenkuin hevonen ehtii sen paremmin reagoida eli alkaa heiluttamaan jalkaansa.

Hevoseni siis oppi tällä menetelmällä, että on kannattavaa olla nätisti ja pitää jalka paikallaan, koska silloin sai palkinnon eli sai kiinnipitämisen loppumaan nopeammin. Se siis ymmärsi, että ihmisen näyttämä käyttäytymistapa oli helpompi tie.

Tämä oli TODELLA yksipuolinen ja yksinkertaistettu (vaikkakin pitkä ja ehkä monimutkaiselta kuulostava) selitys, eikä kaikkia yksityiskohtia ole kirjoitettu, ei todellakaan. Eikä läheskään kaikkea mitä pittää tietää etukäteen, ennenkuin alkaa hevoselleen mittään opettamaan, ole mainittu! Siihen tarvittaisi jo monisatasivuinen kirja vähintäänkin.

Mutta tämä oli vain tarina siitä, miten meidän tamma saatiin käyttäytymään hienosti juuri esims. kavioidenputsaustilanteessa. Näin siis meillä. Ja kärsivällisyydellä ja rakkaudella aikaansaadut tulokset ovat voimissaan edelleenkin -tamma on kuin enkeli ja antaa koskea jalkoihinsa ihan rauhassa hätiköimättä.

Tsemppiä sulle, ja pidä hieno asentees! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1229
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1169
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe