Olen muutaman vuoden seurannut ilmiötä kuinka vanhemman koulukunnan edustajat pääasiallisesti halveksuvat nykyistä päällystökoulutusta. Argumentithan ovat kaikille tuttuja esim. kansityötaitojen puuttumista, valmiita kippareita koulusta, lukion käyneitä teoreetikkoja etc.
Kysyisinkin näiltä arvostelijoita, että eikö teitä hävetä? Moista egoismia en ole tavannut millään muulla alalla, jossa olen työskennellyt. Ei kuulu tapoihin korostaa omaa osaamistaan ja erinomaisuuttaan joka käänteessä - vaikka aihetta olisikin.
Suomalaisille on yleensä ominaista vaatimattomuus ja vetäytyminen. Merenkulkijat sen sijaan mielellään kehuvat itseään ja kertovat muille avoimesti kuinka päteviä ammattilaisia ovat. Menkää ihmiset itseenne! Jos vaatimattomuus kaunistaa niin mitä tälläinen retostelu tekee (itseäni ainakin oksettaa)? Alaa ulkopuolelta seuravat saavat aivan kieroutuneen kuvan merillä työskentelevistä ja samalla koko merenkulusta.
Ei se koulusta tullut oikeustieteiden maisterikaan ole valmis ja pätevä juristi, mutta tuskin siellä vanhemmat konkarit pitävät moista meteliä ja arvostelevat koulutussysteemin rappiotilaa. Eli katsokaa ihmiset tätä asiaa laajemmin. Koulutusjärjestelmät on aina muuttuneet ja tulevat muuttumaan. Uskoisin, että yleinen tendenssi on kuitenkin parempaan suuntaan.
Tämä yltiöegoistinen asenne tosin saattaa johtua juuri siitä, että nämä arvostelijat eivät ole koskaan itse menestyneet koulussa. Nyt kun työyhteisöön tulee myös jäseniä, jotka ovat vähän nähneet vaivaa ja opiskelleet, koetaan heidät uhkana.
Kehottaisin kaikkia kuitenkin ottamaan järjen käteen, - jos sitä ei ole kokonaan ryypännyt vuosikymmenien saatossa - katsomaan peiliin ja miettimään onko tosiaan niin erinomainen ja korvaamaton kuin kuvittelee olevansa.
Päällystökoulutuksen arvostelijoille
19
1832
Vastaukset
- maakrapu
Koulutuksen muuttuminen huonompaan suuntaan koskee paljon useampaa alaa kuin vain merenkulkua. Kouluista ja opistoista ( myös yli-) suolletaan ulos teoreettisia paskanjauhajia, jotka eivät tajua juuri mitään käytännön elämästä. Koulutuksen tärkein sisältö tuntuu olevan tuottaa tuhansia sivuja paperisaastaa jolla kukaan ei tee mitään ja tietysti tuottaa tulosta=rahaa kouluille. Se että tällä palstalla arvostellaan merenkulun koulutusta lienee aika luonnollista, koska sama ilmiö näkyy sielläkin ja tämän pitäisi olla nimenomaan merenkulkupalsta. Sitä tosin on väliin aika vaikea uskoa.
- suurin osa..
uus sukupolven duunareista täys tumpuloita.
Laiskoja paskoja jotka haihattelevat vain kunpa
pääsis maihin töihin. Tai kippariksi.
- oikea chief
Ehkä suurin osa arvostelijoista, lähinnä miehistöön kuuluva vanhempi polvi, arvostelee uuden päällystön käytännön osaamisen ja "käden taitojen" puutetta. Asiassa lienee osittain perääkin mutta toisaalta tekniikan kehitys merellä(kin) vaatii päällystöltä sekä kannella että koneessa huomattavasti laajempaa ja monipuolisempaa teoreettista osaamista kuin silloin ennen kultaisella kuusikymmenluvulla. Nykyinen koulutussysteemi ei tuota valmiita kippareita tai konepäälliköitä yhtään sen enempää kuin vanhan "hyvän" ajan systeemitkään. Työn ohella se pätevyys ja ammattitaito kasvaa aivan kuten ennenkin. Eikä kaikkien tarvitse nykyaikana osata sitä vaijerin pleissaamista, sitä vartenhan koulutetaan suoritustason osaajat ja tekijät. Oma päällystökoulutukseni on peräisin 70-luvulta, konepuolelta, enkä usko olevani sen parempi siiffi kuin mitä näistä nykyisistä mestarinaluista kasvaa vuosien mittaan. Vaikkakin silloisesta koulutussysteemistä johtuen osasin nuorena mestarina varmaan sen separin kuulan putsauksen paremmin kuin nykyiset aloittelevat mesut.
- jo monesti todenneet..
..ASENNE ratkaisee! Jos ei työnteko maista niin sama se mikä koulutus on. Itse olen uuden systeemin käynyt ja nyt styyrinä. Puolikkaana tein mukisematta kaikki kansijobbit mitä poosu eteen lykkäs. Tiesin paikkani laivassa ja seilasin puolikkaana merikapteeniluokan välissä jonkin aikaa jotta tienasin rahaa ja sain kokemusta. Täten siis olin kirjoilla koulussa uudessa systeemissä mutta seilasin miehistötasolla välivuodet eli siis tavallaan tein niinkuin vanha systeemi oli suunniteltu. Jokainen voi itse valita miten sen koulun käy, mutta liikaa ei voi ottaa välivuosia. Lisäksi puokikkaan paikat on aika kortilla nykyisin joten vaikka ajattelis seilata puolikkaana kokemusta keräten niin ei välttämättä saa sitä jobia. Kai sitä silloin menee kouluun mieluummin sorittaa meriopintoja kuin vetkuttaa kotona odottaen miehittäjän puhelinsoittoa. Nyt olen nähnyt erilaisia "kadetteja" ja jos tyyppi on aivan surkea ja asennee on just sitä "heti kippariksi" niin kyllä se neuvominen jää sitten siihen. Itseäni ainakin kiinnosti kaikki päivämiehen hommat ja tottakai kun on förstinä niin on parempi käsitys täkkihommista kun on niitä itse paljon tehnyt.
Mitä siihen pleissaukseen tulee niin onhan se jalo taito mitä olisi hyvä pitää yllä mutta kyllä se on niin tänä päivänä että esim kaikilla nostovaijereilla pitää olla setifikaatit ymt eli maapuolella ne tehdään ja hyväksytään laivan käyttöön. Toki tilapäis tarkotuksiin ja pieniin nostoihin voi käyttää omia virityksiä. - nykyään opetetaan
jo monesti todenneet.. kirjoitti:
..ASENNE ratkaisee! Jos ei työnteko maista niin sama se mikä koulutus on. Itse olen uuden systeemin käynyt ja nyt styyrinä. Puolikkaana tein mukisematta kaikki kansijobbit mitä poosu eteen lykkäs. Tiesin paikkani laivassa ja seilasin puolikkaana merikapteeniluokan välissä jonkin aikaa jotta tienasin rahaa ja sain kokemusta. Täten siis olin kirjoilla koulussa uudessa systeemissä mutta seilasin miehistötasolla välivuodet eli siis tavallaan tein niinkuin vanha systeemi oli suunniteltu. Jokainen voi itse valita miten sen koulun käy, mutta liikaa ei voi ottaa välivuosia. Lisäksi puokikkaan paikat on aika kortilla nykyisin joten vaikka ajattelis seilata puolikkaana kokemusta keräten niin ei välttämättä saa sitä jobia. Kai sitä silloin menee kouluun mieluummin sorittaa meriopintoja kuin vetkuttaa kotona odottaen miehittäjän puhelinsoittoa. Nyt olen nähnyt erilaisia "kadetteja" ja jos tyyppi on aivan surkea ja asennee on just sitä "heti kippariksi" niin kyllä se neuvominen jää sitten siihen. Itseäni ainakin kiinnosti kaikki päivämiehen hommat ja tottakai kun on förstinä niin on parempi käsitys täkkihommista kun on niitä itse paljon tehnyt.
Mitä siihen pleissaukseen tulee niin onhan se jalo taito mitä olisi hyvä pitää yllä mutta kyllä se on niin tänä päivänä että esim kaikilla nostovaijereilla pitää olla setifikaatit ymt eli maapuolella ne tehdään ja hyväksytään laivan käyttöön. Toki tilapäis tarkotuksiin ja pieniin nostoihin voi käyttää omia virityksiä.Toki tilapäis tarkotuksiin ja pieniin nostoihin voi käyttää omia virityksiä.
- lähinnä suurinpiirtein
nykyään opetetaan kirjoitti:
Toki tilapäis tarkotuksiin ja pieniin nostoihin voi käyttää omia virityksiä.
jonkun kevyen tavaran nostoon esim työkalupakin lasku (pari kantta alemmas) vaijerilla joka menee pylpyrän läpi. En ole lähtenyt hakemaan sertifikaattia tohon vaijeriin ja sen itsetehtyyn öögaan...
ja tätä ei sitten opetettu...ihan käytäntö vaan...
- Jurputtaja
Edelleenkin olen sitä mieltä että vanha systeemi oli parempi ja sen olen tuolla alempana perustellut...Kumma vain että niihin perusteluihin ei saa mitään muuta vastausta kuin sekavia selityksiä juopottelusta ja vanhoista pieruista joiden aika on ohi.
Tämäkö on siis taso millä liikutaan?
Vihjeenä todettakoon että on sitten turha ihmettellä jatkovastauksissa esintyvää piruilua...joka sinällään on tarpeellista koska siinä pystytään erottamaan asioita tuntevat ja niistä tietävät, nimittäin kummasti se "Kaiken tietävä" ja vanhempia merenkulkijoita parjaava ei sitten lopultakaan pysty vastaamaan vaan katoaa "Lomille" tai "Laivalle".
Mitä tulee arvosteluun niin sitä annetaan kun aihetta on, muutoin eivät asiat etene.
Ennemminkin hävettäisi lakaista hankalia asioita maton alle kuten itse ehdotat....Tämä muuten myös on turvallisuutta sivuava asiakin, ja ei pelkästään merenkulussa.
Käsittämätön on siis tuo asenteesi, tajuatko itse semmoisen mahdollisia seurauksia, alalla kuin alalla?
Edelleenkin, en tuolla alempana yleistänyt oppilaiden huonommuutta takavuotisiin nähden vaan koulutusta ja mitä tapahtuikaan...Taas vedettiin hernettä nenään oikein urakalla ja kuvailtiin kuinka taas on tullut kenkää ryyppämisen ja osaamattomuuden vuoksi vanhan systeemin käyneille.
Monella tuntuu olevan hakusessa valittavan usein asia josta keskustellaan, vastauksissaan aloittavat välittömästi selvittämään asian vierestä, puuttumatta lainkaan siihen mistä oli kyse.
Mielenkiintoinen näkemys tuo että koulutuksen tason suhteen tendenssi on nouseva...kummasti vain on ollut julkisuudessa juttua, monia aloja koskien, että se on laskeva.
"Tämä yltiöegoistinen asenne tosin saattaa johtua juuri siitä, että nämä arvostelijat eivät ole koskaan itse menestyneet koulussa. Nyt kun työyhteisöön tulee myös jäseniä, jotka ovat vähän nähneet vaivaa ja opiskelleet, koetaan heidät uhkana."
Tämä se on jatkuva ihmettelyn aihe...Siis jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä, ovat luusereita?
Eivät menestyneet koulussa eivätkä työ-elämässä?
Mitkähän mahtavat olla perusteesi tähän väittämään, ei voi nimittäin olla mahdollista että muutaman heiton perusteella tietäisit minusta tai kenestäkään muustakaan ja heidän elämästään,työstään ja menestymisestä yhtikäs mitään...
Äkkisiltään sanoisin että esität tässä esimerkillisesti sitä mainostamaasi "Yltiöegoistista asennetta".
Voin myös kertoa sinulle että koskaan ei ole uusia alalle tulevia koettu "Uhkana", väite on käsittämätön ja paljastaa väittäjästään lisää "Mutu" piirteitä joita näemmä jonkinlaisena faktana halutaan tarjoilla...Joka ainoa ala tarvitsee uusia tulijoita ja jokainen alalla toimiva sen käsittää aivan luonollisena asiana(Paitsi sinä?)....Ts.,jos itsesi näet muiden silmin uhkana niin kannattasi vilkaista useamminkin ympäristöön sen oman navan sijasta...
Lopuksi...Sen sijaan että tähän nyt joku vastaa asian vierestä jauhamisella tai haluaa palata lasten tasolle jonkun naiivin vittuilun kera(joka ei todellakaan hetkauta puoleen eikä toiseen), katsoisi alempaa toisesta ketjusta mitä siellä kirjoitin koulutusten eroista eri tahoilta katsottuina ja sitten voidaan jatkaa asiasta...- kirkuja...
vedä mekko päälles
- Jurputtaja
kirkuja... kirjoitti:
vedä mekko päälles
oleko tullut "Lomille" vai kirjoitteletko "Laivalta"?
- Sköne-Esa
Edelleenkin olen sitä mieltä että vanha systeemi oli parempi ja sen olen tuolla alempana perustellut...
Blaa blaa, lässyn lässyn...
...katsoisi alempaa toisesta ketjusta mitä siellä kirjoitin koulutusten eroista eri tahoilta katsottuina ja sitten voidaan jatkaa asiasta..."
Ei saatana ihan ajatuksetonta parkumista koko juttus. Älä sitten kirjota mmitään jos ei mitään asiaakaan ole, rantaseilori - Vinoviiva
Sköne-Esa kirjoitti:
Edelleenkin olen sitä mieltä että vanha systeemi oli parempi ja sen olen tuolla alempana perustellut...
...katsoisi alempaa toisesta ketjusta mitä siellä kirjoitin koulutusten eroista eri tahoilta katsottuina ja sitten voidaan jatkaa asiasta..."
Ei saatana ihan ajatuksetonta parkumista koko juttus. Älä sitten kirjota mmitään jos ei mitään asiaakaan ole, rantaseiloriKaikkia nämä paskanjauhajat alkaa nyppiä.
Pitäisi käsittää , ajat muuttuu.
Sen kanssa eletään mitä on jne.
Tuntuu olevan monelle täällä hankalaa elää nykypäivää. - Jurputtaja
Sköne-Esa kirjoitti:
Ei saatana ihan ajatuksetonta parkumista koko juttus. Älä sitten kirjota mmitään jos ei mitään asiaakaan ole, rantaseiloriEttä ihan sköne-esa?
Tämähän on hienoa, nyt voidaankin keskustella monista mukavista paikoista?
Mitäpä tuumit vaikkapa tuosta Tyynellä merellä seilaamisesta?
Siellähän on monia mielenkiintosia paikkojakin, olet varmaankin siellä sitten pyörinyt?
Voitaisiin tosiaankin niistä vaihtaa kokemuksia?
Entä Jenkkilinja, sielläkin olet varmasti ollut?
Linjallahan oli muutamia legendaarisia kippareita, heistäkin meillä olisi varmasti yhteistä muisteltavaa?
Väli-Amerikka sinulle lienee tuttu myös, samoiten Etelä-Amerikka?
Mukavaa, näistäkin saadaan juttua aikaiseksi.
Tottahan myös olet Välimeren seilannut ristiin rastiin?
Perhana, meillähän tätä juttua tulee riittämään kovastikkin!
Aloita sinä niin vastailen heti! - Henkseleiden paukutteluun k...
Jurputtaja kirjoitti:
Että ihan sköne-esa?
Siellähän on monia mielenkiintosia paikkojakin, olet varmaankin siellä sitten pyörinyt?
Linjallahan oli muutamia legendaarisia kippareita, heistäkin meillä olisi varmasti yhteistä muisteltavaa?
Aloita sinä niin vastailen heti!Voisit mennä hyvin töihin vaikka Rauman merimuseoon. Siellä sitten voisit kertoilla Rion kuumista öistä eli rupuisista kapakoista lastentarhaikäisille.
- Ilta-Sanomat..
Jurputtaja kirjoitti:
Että ihan sköne-esa?
Aloita sinä niin vastailen heti!Akkansa kanssa taas täällä pää auki.
Mene nyt Mikki piiloon jo.
- Jurputtaja
Jätin sitten maksamatta liitolle jäsenmaksuni ja aikaa myöten sieltä alettiin karhuamaan niitä...Roskikseen menivät kaikki posti liitosta erottamis-uhkauksineen.
Liitossa eivät kait ymmärrä sitä että jos sodassa tulee uhreja niin eivät ne uhrit mitään sodankäyntikuluja maksa...Hoitakoot sotimisensa omin avuin ja omilla palkoillaan- Jurputtaja
Riepooko taas?
- laitan vain
Jurputtaja kirjoitti:
Riepooko taas?
muistutuksena porukoille ,että tietävät millanen olet.
Ja miten vakavasti sinun satuihisi suhtautuvat.
- real Chief Eng
mikä perkeleen uhka nämä kädettömät ja uusavuttomat rääpäleet voisvat olla,korkeintaan itselleen ja mahdollisesti työkavereilleen sekä alukselle.
Koko koulutus uudistus joka maassa on tapahtunut on tehnyt hallaa,ei pelkästään merellä vaan maissa myös.
En nyt puhu mistään akateemisesta koulutuksesta(korkeakoulut,yliopistot)vaan ihan perusteollisuudesta ja rakentamisesta ja merenkulunkouluista.
Nyt esm valtiovalta on huomannut että(ministeri Kalliomäen suulla)teollisuudesta ja rakentamisesta puuttu kunnollinen työnjohto.
Rakennusmestareita ei enää kouluteta eikä teknikkoja,tähän sakkiin kuului yleensä niitä jotka olivat olleet jo työelämässä kirvesmiehinä,asentajina jne,sellaisia miehiä ja naisia jotka olivat itse pitkään tehneet alaan liittyviä töitä ja he osasivat,tunsivat systeemin miten se etenee.
Nythän on esm rakennuksilla huutava pula pätevistä valvojista(rkm)tai teollisuudessa työnjohtajista.
Jotainhan täytyy olla pielessä jos katot sortuu saatana normaalien lumikuormien alla ja kaikki paikat tuntuu olevan kosteusvaurioituneita.
Joku "stuidu"kehtasi ketjua jossain vaiheessa kehua että mitään näyttöä ei "vanhan liiton" jengin pätevyyden paremmuudesta ole,mutta uskallan väittää että tuo jäänmurtaja ja risteilyalus "tehtailu"on sen porukan käyntiin polkaisema,sanokaa mitä sanotte.
Jo aikoinaan V Näretie totesi:konemestarin pitää osata laskea indikoitu teho,keskipaine ja oma palkka.
Tuohon lisään että englannin kielen taitoa tarvitaan,niin on aikoja sitten oikeat merimiehet seilanneet muiden lippujen alla ja niin lähtevät tämän uuden systeeminkin "primukset".
Se mitä tulee kädentaitoihin,ei voi koskaan liikaa korostaa,ennen vanhaan tehtiin sanoisinko kaikki laivoissa itse ja hyvin pelas.
Tänä päivänä tuntuu rahat katoavan kaiken maailman huoltofirmojen taskuun ja eipä aina tunnu silti toimivan niinkuin piti.
Joku separin kuulan putsaus kuului vahtimotorin hommiin ja sehän pitä joka mesulta käydä vielä vuosienkin jälkeen.- pilssissä
on laivan päällystön arvostus. Hiljattain tulleen tv ohjelman mukaan uusimmissa laivoissa syövätkin päällystö ja miehistö samassa messissä. Mihin vielä päädytäänkään, jos päällystö rinnastetaan miehistöön, voi voi, melkein itkettää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2344002Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411471
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770