Keskemmälle!

Zarathustra

Ei ole äärioikeistalaisuus eikä ainakaan -vasemmistolaisuus suosiossa Suomessa eikä muuallakaan. Kokoomus linjasi itsensä keskustaan taannoin ja SDP on ollut keskustalainen puolue siitä lähtien, kun vallankumous poistettiin puolueohjelmasta. Silti origoa lähenevät puolueet ja erityisesti keskustelupalstojen keskustelijat yrittävät keksiä jutun juurta oikeistolaisista ja vasemmistolaisista ja keskellä olevista, joilla Mielipidepankin mukaan on keskikäsi.

Kyllä kaikilla keskustaa lähellä olevilla on ennemminkin peukalo keskellä kämmentä. Tarkoitan tällä kaikkia pääpuolueita. Mitään ei oikein uskalleta tehdä, eikä varmaan osattaisikaan. En pidä tätä välttämättä huonona asiana.

Kansainvälisessä vertailussa pärjäämme varsin hyvin lähes kaikilla mittareilla; suuria, äkkinäisiä liikkeitä ei silloin kannata tehdä. Hienosäätää voi suuntaan jos toiseenkin, mutta maltillisesti. Jos liike osoittautuu huonoksi, voi vastaliikkeen tehdä suurempana.

1990-luvun taitteen lamaa ennen tehtiin liian suuria ja nopeita liikkeitä erityisesti rahamarkkinoiden vapauttamisessa - tunnetusti siinä kävi huonosti, ei ollut enää resursseja tehdä kansantaloudella riittäviä vastatoimia ilman suuria taloudellisia tappioita ja inhimillistä kärsimystä.

Kansantaloudelle ja valtiolle tärkeimpiä hyveitä ovat kärsivällisyys ja hidasliikkeisyys. Vallankumous tulee, jos asioita hoidetaan helevetin huonosti, silloin se saattaa olla paikallaan. Se aiheuttaa hetkellisen notkahduksen taloudessa ja ihmisten hyvinvoinnissa, mutta jo kymmenessä vuodessa vallankumouksen jälkeen ehtii tapahtua paljon, jos vallankumoukselliset olivat oikealla asialla.

Suomen tilanne on erittäin hyvä, sitä on turha pilata liian radikaaleilla toimilla.

Liiallisen byrokratian purkaminen on kuitenkin aina paikallaan. Sitä tulee tehdä Suomessakin vähintään samaa vauhtia kuin eduskunta byrokratiaa lisää luo. Mutta sitäkään toimenpidettä ei kannata tehdä liian nopeasti, ettei tarvita erillistä ministeriötä, joka pyrkii vähentämään byrokratiaa, kuten Hollannissa ainakin taannoin oli. Tai saattaahan se itse asiassa olla ihan hyvä idea.

9

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varaviikuna

      Ei ole viime aikoina keskustan palstalla nähty viisaita ihmisiä. Paljon sellaisia on tietysti tyrkyllä: JKK, Mielipidepankki, Jäbä ja Oiva Korhonen sellaisia kukin omasta mielestään ovat. Ilmeisesti samaan kööriin haluaisi tunkea Zarathustra, on ehkä huomannut palstan älyllisyyden varsin vaatimattoman tason.

      Ei kuitenkaan noilla eväillä. Zarathustra pyrkii hurmaamaan lukijansa poleemisella, muka hauskalla tyylillä siinä harvoin onnistuen. Lisäksi olisi ihan mukava yllätys, jos arvon Zarathustra vaivautuisi joskus vastaamaankin eikä ainoastaan avaamaan keskusteluja. Vai poistuuko Z. heti paikalta suurella vaivalla tehdyn avauksen rustattuaan, ja ryhtyy tekemään seuraavaa, johon hommaan näkyy kuluvan aikaa about kaksi vuorokautta.

      Nimittäin joka toinen ilta lähes samaan aikaan ilmaantuu Zarathustralta uusi avaus. Vastausta odottaen viimeistään ylihuomenna;-)))

      • Viisaista

        Varaviikuna:
        >>Nimittäin joka toinen ilta lähes samaan aikaan ilmaantuu Zarathustralta uusi avaus. Vastausta odottaen viimeistään ylihuomenna;-))>>

        Vantaalainen Terttu teki samaa pari vuotta sitten. Taitaa olla sama nainen, - nyt Zarathustrana?


    • kaikki änkeävät

      sitä pienempiä kaikki ovat. Pyörivät siellä eduskunnassa kuin puolukka jossain.

    • Jaba_43

      Kun maailma muuttuu ympärillämme, siihen pitää pystyä reagoimaan mahdollisimman nopeesti -ei hitaasti niin kuin sinä sanot.

      • Zarathustra

        Maailma ei muutu ympärillämme nopeasti, ainoastaan satunnaisesti tapahtumat ovat nopeita. Suuret mullistukset ovat kuitenkin yleensä sellaisia, joita ei aikaisemman historian perusteella voi edes ennakoida.

        Viime aikojen suurin muutos on ollut todella suuri ja vallankumouksellinen. Tarkoitan tietenkin internettiä. Tieto kulkee aivan toisella volyymilla paikasta toiseen kuin ikinä ennen. Silti edes tieteiskirjailijat eivät osanneet ennakoida internetin tuloa: se tuli itse asiassa aikaisemmin kuin kukaan osasi edes arvioida.

        Ennustajat eivät osanneet arvata myöskään matkapuhelimien menestystä. Tätäkään ei tieteiskirjallisuudessa osattu eden ennakoida.

        Mutta nämä tekniset vallankumoukset eivät silti juurikaan vaikuta valtioiden toimintaan muuten kuin avoimmuutta lisäävästi. Toiminnot on mahdollista tuottaa tehokkaammin, mutta byrokratia sinällään ei ole juuri muuttunut, eikä valtionhallinnon periaatteet.

        Talous toimii niin kuin ennenkin, nyt on vaan mahdollista tehdä läppärillä osakekauppoja ja varailla hotellihuoneita. Tahti on kiihtynyt. Niille, jotka eivät tästä huumasta ole päässeet osallisiksi, on lohdullista, että valtio sentään toimii hitaasti. Valtion peruselementtien jähmeys on tässä kiivaassa tilanteessa rauhoittavaa.

        Painotan edelleen ennen lamaa tehtyjä liian nopeasti tehtyjä talouspoliittisia muutoksia - sellaisia ei kannata jatkossa tehdä.

        Ei ole kunniaksi kehuskella maailmalla, että me oltiin tässä ja siinä jutussa edelläkävijöitä: ja nyt siitä maksaa koko kansa.

        Kannattaa pienen valtion olla mieluummin hieman jälkijunassa sellaisten valtioiden perässä, jotka ovat tehneet todistetusti hyviä päätöksiä, kuin olla edelläkävijänä ja mokata.

        Voihan edelläkävijälle tietysti käydä hyvinkin, mutta se on surullisen epätodennäköistä. Suomi on liikaa pyrkinyt olemaan edelläkävijä, mielestäni se on suurimman luokan tyhmyyttä.


      • hidasliikkeiset

        Valtakuntamme pyöriä ei voi yks kaks kääntää. Tehdyn politiikan suunnan muutokset näkyvät vuosien viiveellä. Asialle ei voi mitään.


      • Uusi-Ukki
        hidasliikkeiset kirjoitti:

        Valtakuntamme pyöriä ei voi yks kaks kääntää. Tehdyn politiikan suunnan muutokset näkyvät vuosien viiveellä. Asialle ei voi mitään.

        Tuon Zarathustran,sehän on selvästi Seppo Kääriäisen tekstiä, kuka lie nimimerkin taakse kätkeytyykin, teksti on Kääriäisen kynästä. Jo siitäkin huomaa,että takana on Hallituksen sanansaattaja, eli mitään ei kannata tehdä, ei hötkyillä kuten Kääriäisen sanonta kuuluu, ollaan vaan kun ellun kanat, kyllä se siitä.

        Pankaapa vaan merkille Zarathustran (mikä nimimerkkihirviö) jutut on kuin Kääriäisen puheet, hän on ehdottomasti Kääriäisen Bulvaani, eiköstä vain.???


      • Jaba_43
        Zarathustra kirjoitti:

        Maailma ei muutu ympärillämme nopeasti, ainoastaan satunnaisesti tapahtumat ovat nopeita. Suuret mullistukset ovat kuitenkin yleensä sellaisia, joita ei aikaisemman historian perusteella voi edes ennakoida.

        Viime aikojen suurin muutos on ollut todella suuri ja vallankumouksellinen. Tarkoitan tietenkin internettiä. Tieto kulkee aivan toisella volyymilla paikasta toiseen kuin ikinä ennen. Silti edes tieteiskirjailijat eivät osanneet ennakoida internetin tuloa: se tuli itse asiassa aikaisemmin kuin kukaan osasi edes arvioida.

        Ennustajat eivät osanneet arvata myöskään matkapuhelimien menestystä. Tätäkään ei tieteiskirjallisuudessa osattu eden ennakoida.

        Mutta nämä tekniset vallankumoukset eivät silti juurikaan vaikuta valtioiden toimintaan muuten kuin avoimmuutta lisäävästi. Toiminnot on mahdollista tuottaa tehokkaammin, mutta byrokratia sinällään ei ole juuri muuttunut, eikä valtionhallinnon periaatteet.

        Talous toimii niin kuin ennenkin, nyt on vaan mahdollista tehdä läppärillä osakekauppoja ja varailla hotellihuoneita. Tahti on kiihtynyt. Niille, jotka eivät tästä huumasta ole päässeet osallisiksi, on lohdullista, että valtio sentään toimii hitaasti. Valtion peruselementtien jähmeys on tässä kiivaassa tilanteessa rauhoittavaa.

        Painotan edelleen ennen lamaa tehtyjä liian nopeasti tehtyjä talouspoliittisia muutoksia - sellaisia ei kannata jatkossa tehdä.

        Ei ole kunniaksi kehuskella maailmalla, että me oltiin tässä ja siinä jutussa edelläkävijöitä: ja nyt siitä maksaa koko kansa.

        Kannattaa pienen valtion olla mieluummin hieman jälkijunassa sellaisten valtioiden perässä, jotka ovat tehneet todistetusti hyviä päätöksiä, kuin olla edelläkävijänä ja mokata.

        Voihan edelläkävijälle tietysti käydä hyvinkin, mutta se on surullisen epätodennäköistä. Suomi on liikaa pyrkinyt olemaan edelläkävijä, mielestäni se on suurimman luokan tyhmyyttä.

        Maailmahan on käytännössä sama asia kuin tiedonkulku. Kaikessa päätöksenteossa tarvitaan tietoa, kun tehdään erilaisia päätöksiä valtioiden johdossa, yrityksissä tai perheen aamiaispöydässä.

        Se, että tiedon kulku on nopeutunut on pienentänyt maailman koska tiedämme muutoksista nopeammin.

        Siksi muutoksiin pitäisi pystyä myös reagoimaan nopeammin, koska vapaassa kilpailussa ne voittavat, jotka pystyvät liikkumaan muita vikkelämmin.

        Ennustamisen vaikeudesta emme ole eri mieltä.


      • Jaba_43
        hidasliikkeiset kirjoitti:

        Valtakuntamme pyöriä ei voi yks kaks kääntää. Tehdyn politiikan suunnan muutokset näkyvät vuosien viiveellä. Asialle ei voi mitään.

        Kilpailussa voittaa se, kenen pyörät kääntyvät muita nopeammin, ja selittelijöille jää luu käteen.

        Politiikan viive on selviö.

        Lipposen ja Niinistön aloittamien tuloveronalennusten vaikutus bkt:n kasvuun näkyy tänä päivänä huimana 5% talouskasvuna, kun onneksi kävi niin, että demarit pakoittivat keskustan mukaan jatkamaan kokoomuksen veronalennuslinjaa.

        Päätöksiä tehtäessä on nimenomaan aina otettava huomioon, että tulokset syntyvät vasta viiveellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe