Voisimmeko tutkia yhdessä Galatalaiskirjettä.
Toivomus; Pysytään aiheessa, eikä aleta heti syyttelemään toisiamme aiheetta.
Kirje galatalaisille
ALKUTERVEHDYS (1:1-5)
1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
1:2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
1:3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
1:4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
1:5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen
---
Galatalaiskirjeen sisältö:
-Galatiassa oli opettajia, jotka vaativat käännynnäisiltä ympärileikkausta ja heidän oli noudatettava juutalaista lakia.
-Keskeisin aihe: MITÄ ON KRISTITYN VAPAUS (Gal. 5:s luku)
----
Gal.1:1-5 sisältävät alkutervehdyksen, johon apostoli Paavali liittää evankeliumin tärkeimmän sisällön.
Kirjeen lähettäjinä ovat Paavalin lisäksi ”kaikki veljet, jotka ovat hänen kanssaan” (j. 2)
Kirjeen vastaanottajina ovat ”Galatian seurakunnat”.
Ns. apostoliseen tervehdykseen (j. 3) sisältyy kristinuskon kaksi tärkeintä sanaa: Armo ja rauha.
Virsi 547:1
”Joka aamu on armo uus,
miksi huolta siis kantaa!
Varjot väistyy ja vajavuus,
Jeesus voimansa antaa.
Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
meidän kanssamme nyt ja aina on,
täällä suo Isän suosion, rauhan luonansa siellä.”
----
Kysymyksiä keskustelun pohjaksi:
1.)Paavali esittelee itsensä varmalla tavalla apostoliksi (j.1) Miten hän saattoi olla tästä niin varma? Onkohan apostoleita vielä tänäänkin?
2.)Mitä sana armo sinun mielestäsi merkitsee? Miksi tarvitsemme armoa?
Osa 1. Galatalaiskirje 1:1-5
28
590
Vastaukset
- m. 12
Apostolien tekojen 15 luvussa on kerrottu tapaus, joka antaa selkeän kuvan lain tekojen ja kristityn vapauden tilasta. Pakanakansoista kääntyneille ei pantu muuta kuin nämä välttämättömät, karta haureutta ja verta ja lihaa josta veri ei ole laskettu. Jos vältät näitä ja pysyt uskossa Jeesukseen sinun käy hyvin, jääkää armoon! Näin viestitti Jerusalemin apostolien neuvosto.
Tässä on ainakin yksi puoli po aiheesta.m. 12: "...jääkää armoon"!
---
”..kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ARMOSSA ja tuntemisessa.” (2. Piet. 3:18).
Mitä tarkoitetaan ARMOSSA kasvamisella?- m. 12
Tapio522 kirjoitti:
m. 12: "...jääkää armoon"!
---
”..kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ARMOSSA ja tuntemisessa.” (2. Piet. 3:18).
Mitä tarkoitetaan ARMOSSA kasvamisella?aika mielenkiintoinen kysymys "mitä tarkoittaa armossa kasvaminen?" Jos jättäisi pois pelkillä raamatunpaikoilla todistelun ja kertoisi vapaasti oman kokemisen kautta kysymys on ehkä vieläkin mielenkiintoisempi. Tosin tällä foorumilla saa varautua ikäviinkin kommentteihin enkä oikein tiedä onko viisasta alkaa kertomaan.
Minulle armossa kasvaminen on merkinnyt sitä, että mitä pidemmälle matka edistyy ja ikää tulee, sitä suuremmaksi ja ihanammaksi koen Jumalan armon. Omaan ansio ja hyvyys tulee riisutuksi kokonaan pois, ei voi luottaa mihinkään muuhun kuin Jumalan armoon Kristuksessa, täytettyyn työhön ristinpuulla.
Armossa kasvaminen merkitsee myös Jumalan tuntemisessa tapahtuvaa kasvua. Jumalakuva muuttuu entistä armollisemmaksi niin, että Jumala on todella Isä, joka on taivaassa ja pitää huolta lapsestaan.
Armossa kasvaminen merkitsee varmasti paljon muutakin vaikkapa armolahjojen alueella, palvelustyössä, mutta siitä ei enempää.... m. 12 kirjoitti:
aika mielenkiintoinen kysymys "mitä tarkoittaa armossa kasvaminen?" Jos jättäisi pois pelkillä raamatunpaikoilla todistelun ja kertoisi vapaasti oman kokemisen kautta kysymys on ehkä vieläkin mielenkiintoisempi. Tosin tällä foorumilla saa varautua ikäviinkin kommentteihin enkä oikein tiedä onko viisasta alkaa kertomaan.
Minulle armossa kasvaminen on merkinnyt sitä, että mitä pidemmälle matka edistyy ja ikää tulee, sitä suuremmaksi ja ihanammaksi koen Jumalan armon. Omaan ansio ja hyvyys tulee riisutuksi kokonaan pois, ei voi luottaa mihinkään muuhun kuin Jumalan armoon Kristuksessa, täytettyyn työhön ristinpuulla.
Armossa kasvaminen merkitsee myös Jumalan tuntemisessa tapahtuvaa kasvua. Jumalakuva muuttuu entistä armollisemmaksi niin, että Jumala on todella Isä, joka on taivaassa ja pitää huolta lapsestaan.
Armossa kasvaminen merkitsee varmasti paljon muutakin vaikkapa armolahjojen alueella, palvelustyössä, mutta siitä ei enempää....m. 12:
"Minulle armossa kasvaminen on merkinnyt sitä, että mitä pidemmälle matka edistyy ja ikää tulee, sitä suuremmaksi ja ihanammaksi koen Jumalan armon. Omaan ansio ja hyvyys tulee riisutuksi kokonaan pois, ei voi luottaa mihinkään muuhun kuin Jumalan armoon Kristuksessa, täytettyyn työhön ristinpuulla".
---
Ilo lukea viestiäsi!
Kristitty rukoilee Isä meidän -rukouksessa päivittäin Jumalaa antamaan synnit anteeksi. Tämän lisäksi Room. 7. luku todistaa sen, että me ihmiset olemme ja pysymme syntisinä loppuun asti.
Samaa todistaa myös 1.Kor. 15:50-58 sekä 1.Joh. 1:8.
Oikein siis Luther sanoo:
"Varo tavoittelemasta sellaista pyhyyttä, ettet pidä itseäsi enää syntisenä, sillä ristus ei asu muissa kuin syntisissä".- m. 12
Tapio522 kirjoitti:
m. 12:
"Minulle armossa kasvaminen on merkinnyt sitä, että mitä pidemmälle matka edistyy ja ikää tulee, sitä suuremmaksi ja ihanammaksi koen Jumalan armon. Omaan ansio ja hyvyys tulee riisutuksi kokonaan pois, ei voi luottaa mihinkään muuhun kuin Jumalan armoon Kristuksessa, täytettyyn työhön ristinpuulla".
---
Ilo lukea viestiäsi!
Kristitty rukoilee Isä meidän -rukouksessa päivittäin Jumalaa antamaan synnit anteeksi. Tämän lisäksi Room. 7. luku todistaa sen, että me ihmiset olemme ja pysymme syntisinä loppuun asti.
Samaa todistaa myös 1.Kor. 15:50-58 sekä 1.Joh. 1:8.
Oikein siis Luther sanoo:
"Varo tavoittelemasta sellaista pyhyyttä, ettet pidä itseäsi enää syntisenä, sillä ristus ei asu muissa kuin syntisissä".on kaksipiippuinen juttu ainakin tätä palstaa seuranneille. Täällä on uskovat kristityt taittaneet peistä lujasti ko aiheesta. Minusta on alkanut tuntumaan, että uskovien kesken voi syntyä siitä, että eri termeillä tarkoitetaan eri asioita kuin toinen "tinkaaja". "Uskova ei tee syntiä" toiset on kivenkovasti vakuuttuneet tästä totuudesta ja toiset taas kokee, että liha tekee syntiä. Nyt jos tarkoitetaan vain sitä, että Kristus minussa ei tee koskaan syntiä, niin sehän on aivan selvä asia kaikille uskoville kristityille. Jos minulla on Kristuksen "minuus" en tee syntiä. Jos vain pitäydytään tähän, mutta ei huomioida samalla kertaa lihan todellisuutta, en voi ymmärtää että myös käytännössä lihan saisi pidettyä täysin kuoletettuna ja "synnittömänä". Tarkoittavatko itsensä syntiin lankeamattomiksi väittävät todella sitä, etteivät he enäälankea syntiin myöskään lihansa puolesta käytännön arkielämässä?
Minä ainakin joudun huokaamaan välillä "minä viheliäinen ihminen" kun olen langennut syntiin. Tuskin voi yhtään päivää elää, etteikö olisi syytä anteeksipyyntöön ihmisiltä ja Jumalalta, ajatusten, sanojen tai tekojenkin puitteissa. - ei sunilainen
m. 12 kirjoitti:
on kaksipiippuinen juttu ainakin tätä palstaa seuranneille. Täällä on uskovat kristityt taittaneet peistä lujasti ko aiheesta. Minusta on alkanut tuntumaan, että uskovien kesken voi syntyä siitä, että eri termeillä tarkoitetaan eri asioita kuin toinen "tinkaaja". "Uskova ei tee syntiä" toiset on kivenkovasti vakuuttuneet tästä totuudesta ja toiset taas kokee, että liha tekee syntiä. Nyt jos tarkoitetaan vain sitä, että Kristus minussa ei tee koskaan syntiä, niin sehän on aivan selvä asia kaikille uskoville kristityille. Jos minulla on Kristuksen "minuus" en tee syntiä. Jos vain pitäydytään tähän, mutta ei huomioida samalla kertaa lihan todellisuutta, en voi ymmärtää että myös käytännössä lihan saisi pidettyä täysin kuoletettuna ja "synnittömänä". Tarkoittavatko itsensä syntiin lankeamattomiksi väittävät todella sitä, etteivät he enäälankea syntiin myöskään lihansa puolesta käytännön arkielämässä?
Minä ainakin joudun huokaamaan välillä "minä viheliäinen ihminen" kun olen langennut syntiin. Tuskin voi yhtään päivää elää, etteikö olisi syytä anteeksipyyntöön ihmisiltä ja Jumalalta, ajatusten, sanojen tai tekojenkin puitteissa.teidän molempien elämässä tapahtuukin.
m. 12 kirjoitti:
on kaksipiippuinen juttu ainakin tätä palstaa seuranneille. Täällä on uskovat kristityt taittaneet peistä lujasti ko aiheesta. Minusta on alkanut tuntumaan, että uskovien kesken voi syntyä siitä, että eri termeillä tarkoitetaan eri asioita kuin toinen "tinkaaja". "Uskova ei tee syntiä" toiset on kivenkovasti vakuuttuneet tästä totuudesta ja toiset taas kokee, että liha tekee syntiä. Nyt jos tarkoitetaan vain sitä, että Kristus minussa ei tee koskaan syntiä, niin sehän on aivan selvä asia kaikille uskoville kristityille. Jos minulla on Kristuksen "minuus" en tee syntiä. Jos vain pitäydytään tähän, mutta ei huomioida samalla kertaa lihan todellisuutta, en voi ymmärtää että myös käytännössä lihan saisi pidettyä täysin kuoletettuna ja "synnittömänä". Tarkoittavatko itsensä syntiin lankeamattomiksi väittävät todella sitä, etteivät he enäälankea syntiin myöskään lihansa puolesta käytännön arkielämässä?
Minä ainakin joudun huokaamaan välillä "minä viheliäinen ihminen" kun olen langennut syntiin. Tuskin voi yhtään päivää elää, etteikö olisi syytä anteeksipyyntöön ihmisiltä ja Jumalalta, ajatusten, sanojen tai tekojenkin puitteissa.m. 12: "Minä ainakin joudun huokaamaan välillä "minä viheliäinen ihminen" kun olen langennut syntiin. Tuskin voi yhtään päivää elää, etteikö olisi syytä anteeksipyyntöön ihmisiltä ja Jumalalta, ajatusten, sanojen tai tekojenkin puitteissa".
----
Jumalanpalveluksissamme on hyvä, että voi yhtyä yhteiseen synnintunnustukseen ja saada synninpäästön.
Myös yksityisessä ripissä kuka tahansa voi omantunnon häntä ahdistaessa etsiä lohdutusta ja neuvoa, tunnustaa syntisyytensä tai jonkun erityisen synnin ja saada synninpäästön.
(Katumuspsalmeja; 6, 32, 38, 51, 102, 130, ja 143)- Muukalainen.
Tapio522 kirjoitti:
m. 12: "Minä ainakin joudun huokaamaan välillä "minä viheliäinen ihminen" kun olen langennut syntiin. Tuskin voi yhtään päivää elää, etteikö olisi syytä anteeksipyyntöön ihmisiltä ja Jumalalta, ajatusten, sanojen tai tekojenkin puitteissa".
----
Jumalanpalveluksissamme on hyvä, että voi yhtyä yhteiseen synnintunnustukseen ja saada synninpäästön.
Myös yksityisessä ripissä kuka tahansa voi omantunnon häntä ahdistaessa etsiä lohdutusta ja neuvoa, tunnustaa syntisyytensä tai jonkun erityisen synnin ja saada synninpäästön.
(Katumuspsalmeja; 6, 32, 38, 51, 102, 130, ja 143)Juuri mikään ei ole tuonut niin paljon pahaa mukanaan, kuin rippi.
On helpompi katua syntejään, kuin hyljätä ne.
Joh.20:21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
20:22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
20:23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
---
Jeesus oli maan päällä ollessaan käyttänyt jumalallista valtaansa antaa syntejä anteeksi (Mark. 2:10).
Näissä jakeissa Jeesus uskoo tämän vallan valtuuttamiensa apostolien haltuun Pyhän Hengen suomalla voimalla.
Kenellä tämä valta on tänä päivänä?- Trubaduuri
Apostoleja oli kaikenkaikkiaan vain kaksitoista, plus Juudas, jolta se lähettilään toimi otettiin pois, syy on kaiketi kaikille selvä.
Ja sama on eilen kuin tänäänkin. Jumala yksin tietää tänäpäivänä valtakuntansa avaimista.
Eikä pyhä Henki ole meidän yhdenkään ihmisen johdateltavissa. Eikä Henkeä anneta kellekkään mitalla. Mutta toivotaan jotta taivaallinen Isä on armollinen meille vajavaisille ihmisille, kuten sinulle ja minulle. Valta on yksin taivaissa olevalla Isällä, siis yhä, iankaikkisesti, kuten tuon isä meidän rukouksen sanat sen todeksi alati osoittaa. - Muukalainen.
Trubaduuri kirjoitti:
Apostoleja oli kaikenkaikkiaan vain kaksitoista, plus Juudas, jolta se lähettilään toimi otettiin pois, syy on kaiketi kaikille selvä.
Ja sama on eilen kuin tänäänkin. Jumala yksin tietää tänäpäivänä valtakuntansa avaimista.
Eikä pyhä Henki ole meidän yhdenkään ihmisen johdateltavissa. Eikä Henkeä anneta kellekkään mitalla. Mutta toivotaan jotta taivaallinen Isä on armollinen meille vajavaisille ihmisille, kuten sinulle ja minulle. Valta on yksin taivaissa olevalla Isällä, siis yhä, iankaikkisesti, kuten tuon isä meidän rukouksen sanat sen todeksi alati osoittaa.Toivottavasti tänä aamuna nousit oikealla jalalla..
Miten "uskotaan oikein"? - Trubaduuri
Muukalainen. kirjoitti:
Toivottavasti tänä aamuna nousit oikealla jalalla..
Miten "uskotaan oikein"?Hän, kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus kyllä opettaa sinuakin, siis jos siten haluat ja olet siihen jo valmis.
- Trubaduuri
Trubaduuri kirjoitti:
Hän, kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus kyllä opettaa sinuakin, siis jos siten haluat ja olet siihen jo valmis.
Enkä minä nimittele sinua alinomaan. Joten lopetappa sekin ajoissa!
- Muukalainen.
Trubaduuri kirjoitti:
Enkä minä nimittele sinua alinomaan. Joten lopetappa sekin ajoissa!
Mutta Teuvosta käytit rumiasanoja.
Osaatko pyytää häneltä anteeksi? - Trubaduuri
Muukalainen. kirjoitti:
Mutta Teuvosta käytit rumiasanoja.
Osaatko pyytää häneltä anteeksi?NOh, voi sinua Teuvo parkaa, jos olen sinua jotenkin loukannut enemmän kuin sinä minun Luojaani Jumalaani
taivaallista Isääni, niin pyydän anteeksi. - Trubaduuri
Trubaduuri kirjoitti:
NOh, voi sinua Teuvo parkaa, jos olen sinua jotenkin loukannut enemmän kuin sinä minun Luojaani Jumalaani
taivaallista Isääni, niin pyydän anteeksi.Enkä käyttänyt hänestä, sinusta yhtään rumaa sanaa, mutta sinä puolestasi nimittelet ihmisiä törkeästi täällä lähes jokainen päivä. Ymmärrätkö edes sitä jota teet?
- Muukalainen.
Trubaduuri kirjoitti:
NOh, voi sinua Teuvo parkaa, jos olen sinua jotenkin loukannut enemmän kuin sinä minun Luojaani Jumalaani
taivaallista Isääni, niin pyydän anteeksi.Huoh. Mikä on katkeruutesi takana, tuokin anteeksipyyntö oli enempi syytös.
No kuitenkin jonniinmoinen.
Näyttää olevan Totuudentajun esteenä sinullakin arvovaltakysymys, kun "sunilaiset" sen esiin tuovat? - Muukalainen.
Trubaduuri kirjoitti:
Enkä käyttänyt hänestä, sinusta yhtään rumaa sanaa, mutta sinä puolestasi nimittelet ihmisiä törkeästi täällä lähes jokainen päivä. Ymmärrätkö edes sitä jota teet?
Eikö saatanan ääliö, ole rumasana, ilmenikö siinä rakkaus?
Trubaduuri kirjoitti:
Eikä pyhä Henki ole meidän yhdenkään ihmisen johdateltavissa. Eikä Henkeä anneta kellekkään mitalla. Mutta toivotaan jotta taivaallinen Isä on armollinen meille vajavaisille ihmisille, kuten sinulle ja minulle. Valta on yksin taivaissa olevalla Isällä, siis yhä, iankaikkisesti, kuten tuon isä meidän rukouksen sanat sen todeksi alati osoittaa.Trubaduuri: "Jumala yksin tietää tänäpäivänä valtakuntansa avaimista".
----
Seuraava Sanan paikka liittynee aiheeseemme:
" Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan" (2Kor 5:19).
Uskoi meille, elikkä kenelle?- Trubaduuri
Tapio522 kirjoitti:
Trubaduuri: "Jumala yksin tietää tänäpäivänä valtakuntansa avaimista".
----
Seuraava Sanan paikka liittynee aiheeseemme:
" Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan" (2Kor 5:19).
Uskoi meille, elikkä kenelle?Muutama sana avaimesta, ajatelen asiasta lisäksi näin, jotta nuo avaimet tarvittiin juuri silloin kuin Kristus oli luomassa maan päälle omaa seurakuntaansa, ruumistaan, ja se palveli sitä tarkoitusta varten. Ja nyt on meille vain "ovi" varattuna josta käymme sisään mahdollisesti, mutta ovella, portilla oleva Paimen katsoo sen ensin, mihin katraaseen itse kukin meistä kuuluu. Asia varmentuu vasta sitten, kun me sen ensin koemme, ja sitä me vielä kaikki elossa olevat odotamme.
Toivottavasti!
Ja itse aiheesta.
Tuosta uskottuna olemisesta sanoisin täten, vähän laveammin tarkoittaen, jotta jokainen joka uskoo oikein, siis kuten Kristus opetti ja edellytti on mahdollinen. Enkä rajaisi sitä tarkoittamaan jotakin tiettyä, spesiaaliryhmää, tai yksilöitä.
Vaan itse kullekkin se on tosiaankin täysin mahdolliseksi tulevaa. Tosin, arvelen jotta monet tietävät sydämessään olevansa rakkaita Isälle. - Muukalainen.
Trubaduuri kirjoitti:
Muutama sana avaimesta, ajatelen asiasta lisäksi näin, jotta nuo avaimet tarvittiin juuri silloin kuin Kristus oli luomassa maan päälle omaa seurakuntaansa, ruumistaan, ja se palveli sitä tarkoitusta varten. Ja nyt on meille vain "ovi" varattuna josta käymme sisään mahdollisesti, mutta ovella, portilla oleva Paimen katsoo sen ensin, mihin katraaseen itse kukin meistä kuuluu. Asia varmentuu vasta sitten, kun me sen ensin koemme, ja sitä me vielä kaikki elossa olevat odotamme.
Toivottavasti!
Ja itse aiheesta.
Tuosta uskottuna olemisesta sanoisin täten, vähän laveammin tarkoittaen, jotta jokainen joka uskoo oikein, siis kuten Kristus opetti ja edellytti on mahdollinen. Enkä rajaisi sitä tarkoittamaan jotakin tiettyä, spesiaaliryhmää, tai yksilöitä.
Vaan itse kullekkin se on tosiaankin täysin mahdolliseksi tulevaa. Tosin, arvelen jotta monet tietävät sydämessään olevansa rakkaita Isälle.Sinussa olisi ainesta papiksi :)
- Muukalainen.
Trubaduuri kirjoitti:
Muutama sana avaimesta, ajatelen asiasta lisäksi näin, jotta nuo avaimet tarvittiin juuri silloin kuin Kristus oli luomassa maan päälle omaa seurakuntaansa, ruumistaan, ja se palveli sitä tarkoitusta varten. Ja nyt on meille vain "ovi" varattuna josta käymme sisään mahdollisesti, mutta ovella, portilla oleva Paimen katsoo sen ensin, mihin katraaseen itse kukin meistä kuuluu. Asia varmentuu vasta sitten, kun me sen ensin koemme, ja sitä me vielä kaikki elossa olevat odotamme.
Toivottavasti!
Ja itse aiheesta.
Vaan itse kullekkin se on tosiaankin täysin mahdolliseksi tulevaa. Tosin, arvelen jotta monet tietävät sydämessään olevansa rakkaita Isälle.Miksi terve, yksinkertainen Totuus ei kelpaa?
Trubaduuri kirjoitti:
Eikä pyhä Henki ole meidän yhdenkään ihmisen johdateltavissa. Eikä Henkeä anneta kellekkään mitalla. Mutta toivotaan jotta taivaallinen Isä on armollinen meille vajavaisille ihmisille, kuten sinulle ja minulle. Valta on yksin taivaissa olevalla Isällä, siis yhä, iankaikkisesti, kuten tuon isä meidän rukouksen sanat sen todeksi alati osoittaa."Eikä pyhä Henki ole meidän yhdenkään ihmisen johdateltavissa."
Mutta se on näin,Pyhä Henki ohjaa ja johdattaa
kaikkia niitä jotka ovat ahtaasta portista
sisälle käyneet ja Jeesuksen puhdistamiksi näin
tulleet.- Trubaduuri
Muukalainen. kirjoitti:
Miksi terve, yksinkertainen Totuus ei kelpaa?
Jos sen omasta mielestäsi tiedät, niin miksi sitä täällä salailet? En kuitenkaan ole yhdessäkään sinun tekemässä viestissä yhtään opetusta, neuvoa, ohjetta tai kannusta ihmisille nähnyt, aivan pelkkää ivaa ja parjaamista vain. Onko juuri tuo sinun omimasi ja käyttämä toimintamalli se oikea oppi, ja onko se uskosi ilmentymä?
Jo aikoja sitten kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus on näyttänyt jokaiselle näkevälle ja uskovalle tien totuuteen joka johtaa elämään.
Hänkin toimi taivaallisen Isän suomin valtuuksin
ja myöskin Isän antaman uskon varassa.
Miksi se ei sinulle kelpaa tuntematon muukalainen? - m. 12
ArmiK kirjoitti:
"Eikä pyhä Henki ole meidän yhdenkään ihmisen johdateltavissa."
Mutta se on näin,Pyhä Henki ohjaa ja johdattaa
kaikkia niitä jotka ovat ahtaasta portista
sisälle käyneet ja Jeesuksen puhdistamiksi näin
tulleet.Kaikki uskoontulleet ja uudestisyntyneet ovat ahtaan portin kokeneet jo uskoontullessaan. Ja siis uskoontulon hetkellä uudestisyntyneet Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta, silloin myös tapahtui Hengellä sinetöinti. Sillä minkä Jumala saa puhdistaa Poikansa verellä myös Henki sinetöi Jumalan omaksi. Uskoontulon hetkessä tapahtuu täydellinen vanhurskautus ja pyhitys Kristuksessa.
Ahdas portti ei ole jokin mystinen erilliskokemus, joka pitää voida kokemuksena erikseen osoittaa, koska se sisältyy uskoontuloprosessiin. Jos ahtaasta portista tehdään sellainen aivan erityinen uskoontulosta erillinen kokemus ja ehto pelastukselle, on kysymyksessä selkeästi evankeliumin vääristäminen.
Jos on kysymyksessä evankeliumin totuuden vääristäminen, niin sellaiseen opetukseen syylliset ovat kirottuja. Raamatun mukaan. m. 12 kirjoitti:
Kaikki uskoontulleet ja uudestisyntyneet ovat ahtaan portin kokeneet jo uskoontullessaan. Ja siis uskoontulon hetkellä uudestisyntyneet Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta, silloin myös tapahtui Hengellä sinetöinti. Sillä minkä Jumala saa puhdistaa Poikansa verellä myös Henki sinetöi Jumalan omaksi. Uskoontulon hetkessä tapahtuu täydellinen vanhurskautus ja pyhitys Kristuksessa.
Ahdas portti ei ole jokin mystinen erilliskokemus, joka pitää voida kokemuksena erikseen osoittaa, koska se sisältyy uskoontuloprosessiin. Jos ahtaasta portista tehdään sellainen aivan erityinen uskoontulosta erillinen kokemus ja ehto pelastukselle, on kysymyksessä selkeästi evankeliumin vääristäminen.
Jos on kysymyksessä evankeliumin totuuden vääristäminen, niin sellaiseen opetukseen syylliset ovat kirottuja. Raamatun mukaan.monet luulevat käyneensä ahtaasta portista sisälle.
Mutta ei Jumalan Pyhää Henkeä voi pettää.
Kyllä ne jotka todella ovat käyneet ahtaasta portista sisälle voivat siitä tapahtumasta kertoa.
Sillä se on todella sellainen tapahtuma, että siinä
ihminen riisutaan kaikesta omasta.
Ja tähän tapahtumaan Jumala jokaisen omansa valmistaa armon kurin kautta.
Ja todella on niin, että tällaisella ihmisellä
ei ole osaa ei arpaa, niin että voisi kehua,
kuinka minä tein sitä, kuinka minä tein tätä
miten olin erinomainen että Jumala minut otti
omakseen.
Ei, ei ja ei, vaan kyllä se on ollut Jumalan teko,
ja on kun Hän ihmistä on vetänyt tai vetää
puoleensa.
Ei ole siis ihmisellä kerskaamista itsestään.
Ei voi ihminen itseään korottaa ei mahtailla
millään tavalla, vaan kyllä sitä ihmettelee;
Jumala miten minä tämän Armon sain.
Minä joka olen ollut vastahankaan, minä joka
olen kapinoinut kaikessa Jumalaa vastaan.
Minä joka olen kaikessa rikkonut Jumalaa vastaan.
Siis minä kelvoton ihminen, syntisistä suurin
sain kohdata Jumalan Armon Herran Jeesuksen.
Se, että olen sanonut; tiedän mitä on olla
synnin ja saatanan palvelija ja nyt tiedän mitä
on olla Jeesuksen oma Jumalan palvelija.
Niin kyllä Hengessäni koen mikä on Jumalasta,
mikä ihmisestä, mikä saatanasta.
Että ottakaa Jumalan Sana kaikelta osin Tosissaan.- m. 12
ArmiK kirjoitti:
monet luulevat käyneensä ahtaasta portista sisälle.
Mutta ei Jumalan Pyhää Henkeä voi pettää.
Kyllä ne jotka todella ovat käyneet ahtaasta portista sisälle voivat siitä tapahtumasta kertoa.
Sillä se on todella sellainen tapahtuma, että siinä
ihminen riisutaan kaikesta omasta.
Ja tähän tapahtumaan Jumala jokaisen omansa valmistaa armon kurin kautta.
Ja todella on niin, että tällaisella ihmisellä
ei ole osaa ei arpaa, niin että voisi kehua,
kuinka minä tein sitä, kuinka minä tein tätä
miten olin erinomainen että Jumala minut otti
omakseen.
Ei, ei ja ei, vaan kyllä se on ollut Jumalan teko,
ja on kun Hän ihmistä on vetänyt tai vetää
puoleensa.
Ei ole siis ihmisellä kerskaamista itsestään.
Ei voi ihminen itseään korottaa ei mahtailla
millään tavalla, vaan kyllä sitä ihmettelee;
Jumala miten minä tämän Armon sain.
Minä joka olen ollut vastahankaan, minä joka
olen kapinoinut kaikessa Jumalaa vastaan.
Minä joka olen kaikessa rikkonut Jumalaa vastaan.
Siis minä kelvoton ihminen, syntisistä suurin
sain kohdata Jumalan Armon Herran Jeesuksen.
Se, että olen sanonut; tiedän mitä on olla
synnin ja saatanan palvelija ja nyt tiedän mitä
on olla Jeesuksen oma Jumalan palvelija.
Niin kyllä Hengessäni koen mikä on Jumalasta,
mikä ihmisestä, mikä saatanasta.
Että ottakaa Jumalan Sana kaikelta osin Tosissaan.Uskoontullut, uudestisyntynyt kristitty kertoo juuri näin tapahtuneen uskoontuloprosessissaan, johon ahdas portti sisältyy. Näin minäkin voin sanoa, ei uskoontulo ollut helppo asia ollenkaan, kun vihollinen ei olisi tahtonut päästää otteestaan.
m. 12 kirjoitti:
Uskoontullut, uudestisyntynyt kristitty kertoo juuri näin tapahtuneen uskoontuloprosessissaan, johon ahdas portti sisältyy. Näin minäkin voin sanoa, ei uskoontulo ollut helppo asia ollenkaan, kun vihollinen ei olisi tahtonut päästää otteestaan.
Sanot näin:
"Ahdas portti ei ole jokin mystinen erilliskokemus, joka pitää voida kokemuksena erikseen osoittaa, koska se sisältyy uskoontuloprosessiin. Jos ahtaasta portista tehdään sellainen aivan erityinen uskoontulosta erillinen kokemus ja ehto pelastukselle, on kysymyksessä selkeästi evankeliumin vääristäminen."
Jos olisit todella ahtaasta portista käynyt sisälle ja Jeesuksen näin kohdannut, niin sinulla
olisi aivan toinen sanoma.
Sinä myös tietäisit mikä Jumalasta on.
Minun täytyy sanoa ihmiseni puolesta minäkin
olisin hyväksymässä, kaikki pääsevät taivaaseen ja kun ihminen kauniisti puhuu niin onhan hän kelvollinen.
Mutta en ole itseni oma vaan Jeesuksen oma,
ja vaikka miten kirpaisee niin minun on Totuus
sanottava.
Te jotka olette ihmisopin mukaisessa uskossa, niin te olette toistenne korvasyyhyyn puhumassa, kun niin tahdotte olla hyviä toisillenne ja miellyttää toinen toistanne.
Ja onhan tuo ihmisoppi laadittu niin hienoksi
aidon tuntoiseksi, kun sanotaan pitää olla suvaitsevainen, pitää kunnioittaa toisten
mielipiteitä jne...
Mutta ihmisopissa on todellisuudessa unohdettu
Jumala. Siis ihmisopissa ajatellaan sitä mikä
ihmisen on, eikä sitä mikä Jumalan on.
Näin ne jotka Jeesuksessa ovat eivät koskaan
tule, eivät voi tulla kumartamaan sitä mikä
ihmisen on.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433404Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172632Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762536Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821757- 861405
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541080SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70985- 74955
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.27779Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4734