Kertokaapa joku asiantuntija muutamia mieltä askarruttavia perusasioita autoista tietämättömälle,siten että maallikkokin ymmärtää:
1.Kuluttaako auto enemmän vai vähemmän polttoainetta tyhjäkäynnillä kuin esim.maantieajossa?
2.Mitä tarkoittaa kun puhutaan lukoista, esim.etu-,keski-ja takalukko ja lukkoperä?
3.Miksi joissakin autoissa näkyy monta pakoputkea? Mitä merkitystä tällä käytännössä on?
4.Mistä tulee se voimakas vinkuva valittava ääni, joka kuuluu useissa, vanhemmissa autoissa, ainakin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ym.?
5.Mikäs aiheuttaa vinkuvan äänen kun ratti käännetään ääriasentoon?
6.Kuluttaako auto polttoainetta vähemmän jos esim.alamäissä pitää kytkimen pohjassa ja antaa auton liukua vapaalla itsekseen moottori käynnissä mutta kaasua painamatta, kuin että jos ajaa pintakaasulla?
7.Mistä johtuu jos auto lämpenee sisältä hyvin hitaasti pakkasilla? Vaikuttaako se asiaan pitääkö lämmityspuhaltimen heti täysillä vai odottaako ensin moottorin lämpiämistä?
8.Millä tavalla auton käyttäytymiseen vaikuttaa se jos pakoputki on poikki tai siinä on reikä,muutenkin kuin kovan äänen osalta? Vaikuttaako se esim.auton tehoon,kiihtymiseen ym.?
9.Voiko autoa tankatessa polttoaine tulla yli täyttöaukon ja valua maahan jos tankki tulee täyteen,vai lakkaako bensapistoolin bensansyöttö automaattisesti?
10.Jos auton moottori tuntuu kiihtyvän hitaasti ja tuntuu tukkoiselta/ economy-valo syttyy helposti punaiseksi, mikä sen aiheuttaa?
11.Mikä vaikutus on sillä jos jäähdytysnestettä ei vaihda ja sama neste on ollut autossa kauan?
Tässä muutamia kysymyksiä. Kysyn lähiaikoina lisää.
Kysymyksiä autoista..
4
3118
Vastaukset
1. polttoaineen kulutus riippuu paljon moottorin kuormituksesta. Tyhjäkäynnillä kulutus on melko vähäistä, ehkä 1-2 litraa tunnissa.
2. "Lukot" ovat tasuaspyörästön lukkoja. Normaalisti tasauspyörästön tehtävänä on sallia samalla akselilla (esimerkiksi takapyörät ovat samalla taka-akselilla) olevien pyörin pyöriminen eri nopeudella kaarteessa. Ulkokaarteen puolella oleva pyörä kulkee pidemmän matkan ja sen täytyy siis pyöriä nopeammin. Lukko pakottaa samalla akselilla olevat pyörät pyörimään samalla nopeudella. Tämä heikentää tai jopa estää kääntymisen, mutta parantaa vetoa silloin, kun toinen pyörä on liukkaalla ja toinen pitävällä. Ilman lukkoa luikkaalla oleva pyörä sutisi ja toinen olisi paikallaan. (yksinkertaistettu selitys).
3. Teoria: Saattaa olla helpompi vetää V-moottorin kummastakin sylinteriryhmästä oma putki. Suuritehoisissa moottoreissa ihanteellista olisi, jos jokaisesta sylinteristä tulisi oma putki, vaikka 8 kappaletta.
Käytäntö: Ei ole merkitystä. Yhdestäkin putkesta voidaan tehdä riittävän iso suurellekin moottorille. Moniputkisuus on "urheilullisuuden" merkki siinä kuin ralliraidat ja karvanopatkin.
4. vaikee sanoo. Kuskista?
5. Varmaan ohjaustehostimen pumpun hihnasta. Ohjaustehostin yrittää kääntää pyöriä ääriasennossa, mutta eivät käänny enää. Pumppu kuormittuu ja laittaa "hanttiin", hihna luistaa ja vinkuu.
6. Riippuu mäestä ja autosta. Nykyautojen moottorinohjaus on niin kehittynyt, että vastaus on "tuskin."
7. Viallinen termostaatti voi hidastaa lämpenemistä. Diesel-moottorit lämpenevät bensamoottorieta hitaammin. Saattaa hieman vaikuttaa, jos ei kaikkea syntynyttä lämpöä heti puhalla kabiiniin, vaan odottaa moottorin lämpenemistä.
8. Ei juuri vaikuta. Toki nelitahtiselle moottorille olisi parasta, että putkea ei olisi ollenkaan, mutta kovin monesta prosentista ei puhuta.
9. Pitäisi lakata, mutta jos pistooli on epäkunnossa tai polttoaine kuohuu voimakkaasti saattaa roiskia yli. Seiso aina sivussa, ettet tahri vatteitasi.
10. Tukkoinen ilmansuodatin? Kuluneet Sysytystulpat? Tukkuinen pakoputki? Monta monta muutakin asiaa.
11. Jäähdytysnesteen korroosionsuoja häviää vanhemmiten ja moottoriin tai jäähdytysjärjestelmään sattaa tulla syöpymiä. Kannattaa vaihtaa ajallaan.
Master Eq- jotain vastauksia
1.Kuluttaako auto enemmän vai vähemmän polttoainetta tyhjäkäynnillä kuin esim.maantieajossa?
Tyhjäkäynnillä auto kuluttaa vähemmän polttoainetta (mitattuna tuntikulutuksella). Tämä johtuu siitä että moottorin pitää "ponnistella" vähemmän kuin ajossa. Mutta miksi edes pohtia moista, koska tyhjäkäynti ei vie autoa eteenpäin ja se on täysin turhaa saastuttamista (eikä sitten mitään kommentteja siitä että ajaminenkin saastuttaa).
2.Mitä tarkoittaa kun puhutaan lukoista, esim.etu-,keski-ja takalukko ja lukkoperä?
Normaalissa ajossa kun auto kaartaa, taikka ajaa vaikka täyden ympyrän, jokainen pyörä kulkee eri pituisen matkan. Sisempi etupyörä kulkee pienemmän ympyrän kuin ulompi eturengas ja samalla takapyörätkin oikaisevat. Tällähän ei ole mitään merkitystä niille pyörille jotka eivät vedä, mutta vetäville pyörille on pitänyt kehittää tasauspyörästö, joka mahdollistaa nuo eri mittaiset matkat. Ilman tasauspyörästöä akselit hajoaisivat ja renkaat kuluisivat tosi nopeaan. Tästä seuraa kuitenkin se, että liukkaalla kelillä jos yksi rengas alkaa pyöriä tyhjää niin se toinen pysähtyy täysin ja siinähän olet ellet saa työntöapua. Etu- tai takavetoisessa autossa on vain yksi tasauspyörästö juuri sillä vetävällä akselilla. Nelivetoisessa autossa niitä on kolme. Etu- ja taka-akselilla ja vielä yksi niiden välissäkin tasaamassa. Liukasta keliä tai hankalaa maastoajoa varten on hyvä jos tasauspyörästöt saa väliaikaisesti lukkoon, jolloin veto jakaantuu tasaisemmin kaikille vetäville pyörille vaikka yksi suttaisikin tyhjää. Näitä ovat ne lukot.
3.Miksi joissakin autoissa näkyy monta pakoputkea? Mitä merkitystä tällä käytännössä on?
Nykyisin useimmiten kyseessä on vain tuning-henkisten pienimunaisten amispoikien egonkohotus. Tai jos auto (ja moottori) on iso niin insinööri on alunperinkin vetänyt kahdet eri putkistot moottorin eri puolilta taakse. Pakoputkien lukumäärällä ei ole kuitenkaan muuta kuin kosmeettista merkitystä, yhdelläkin pärjättäisiin.
4.Mistä tulee se voimakas vinkuva valittava ääni, joka kuuluu useissa, vanhemmissa autoissa, ainakin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ym.?
Laturia pyörittävä kiilahihna on päässyt vanhaksi ja pääsee luistamaan kiilapyörässään. Voihan tuo olla myös vanhuuttaan vinkuvat jarrut.
5.Mikäs aiheuttaa vinkuvan äänen kun ratti käännetään ääriasentoon?
Ohjaustehostimessa kiertää paineen voimalla kulkeva neste. Ratin pysähdyttyä ääriasentoon neste ei pääsekään enää kulkemaan eteenpäin luonnollista tietä vaan se on päästettävä erillisen venttiilin kautta takaisin kiertoon. Muuten jokin letku voisi poksahtaan. Venttiili ei ole täysin äänetön...
6.Kuluttaako auto polttoainetta vähemmän jos esim.alamäissä pitää kytkimen pohjassa ja antaa auton liukua vapaalla itsekseen moottori käynnissä mutta kaasua painamatta, kuin että jos ajaa pintakaasulla?
Unohdit yhden vaihtoehdon: moottorijarrutuksen. Suihkutusmoottorit, eli käytännössä kaikki nykyaikaiset bensiini- ja dieselmoottorit, käyttävät vähiten polttoainetta alamäessä moottorijarrutuksessa. Itse asiassa kulutus putoaa silloin nollaan tai ainakin lähelle sitä. Vanhemmissa "perinteisellä" kaasarilla varustetuissa autoissa kytkin pohjassa ja tyhjäkäynnillä alamäkeen on se taloudellisin vaihtoehto. Pintakaasu on aina se kuluttavin.
7.Mistä johtuu jos auto lämpenee sisältä hyvin hitaasti pakkasilla? Vaikuttaako se asiaan pitääkö lämmityspuhaltimen heti täysillä vai odottaako ensin moottorin lämpiämistä?
Mitä kylmempi moottori sekä sen sisältämät jäähdytysnesteet ovat niin sitä hitaammin ne lämpenevät ja tuottavat lämmintä sisälle. Omassa autossani jopa täysin lämmennyt moottori alkaa uudestaan viiletä jos laitan lämppärin täysille. Minun kokemukseni mukaan lämmintä saat nopeammin jos pidät aluksi puhalluksen pienellä ja viileällä, jotta moottori lämpenee nopeammin. Mutta tästä voi joillain olla vastakkaisiakin mielipiteitä. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon huurteenpoisto...
8.Millä tavalla auton käyttäytymiseen vaikuttaa se jos pakoputki on poikki tai siinä on reikä,muutenkin kuin kovan äänen osalta? Vaikuttaako se esim.auton tehoon,kiihtymiseen ym.?
Vaikuttaa se. Moottorin suunnitelleet insinöörit ovat laskeneet että moottori käy optimaalisimmin silloin kun sillä on pakoputken aikaansaama vastapaine. Silloin se käy tasaisimmin. Mutta enemmän tehoa (ja saastetta) saat kun putki on poikki.
9.Voiko autoa tankatessa polttoaine tulla yli täyttöaukon ja valua maahan jos tankki tulee täyteen,vai lakkaako bensapistoolin bensansyöttö automaattisesti?
Jos pistooli on kunnossa niin kyllä se katkeaa.
10.Jos auton moottori tuntuu kiihtyvän hitaasti ja tuntuu tukkoiselta/ economy-valo syttyy helposti punaiseksi, mikä sen aiheuttaa?
Autosi on havainnut jossain lähimailla ekonomin. Voit käydä lyömässä sitä jos se vaikka ottaisi opikseen ja ryhtyisi oikeisiin töihin.
Ekonomivalo syttyy ehkä helpommin juuri siksi että tehot ovat laskeneet ja poljet helpommin kaasupoljinta syvempään. Tukkoisuuteen ja alenneisiin tehoihin voi olla montakin syytä. Käy mekaanikon juttusilla, mutta nämä tulevat mieleen:
- polttoaineen suodatin tukkeutumassa
- moottori vetelee viimeisiään; käynyt jo löysäksi
- sytytyksen säädöt pielessä
...
11.Mikä vaikutus on sillä jos jäähdytysnestettä ei vaihda ja sama neste on ollut autossa kauan?
Saattaa tukkia jäähdytinjärjestelmän, moottori ylikuumenee ja leikkaa kiinni. Arvaa kumpi on halvempaa, vaihtaa nesteet vai vaihtaa moottori?
Bruno - kysy lisää vain
1) tyhjäkäynnillä auto ei liiku mihinkään joten kulutus (litraa/100km) on ääretön.
2) Ilman lukkoja liukkaammalla pinnalla oleva pyörä pääsee sutimaan tyhjää eikä tehoa saada välitettyä sille renkaalle jolla olisi pitoa.
3) Pippeli pitenee keskimäärin 1,5cm per ylimääräinen putkenpätkä. Mitä useampia hormeja takapäästä löytyy, sitä lyhyempi pippeli kuskilla.
4) Se on joko kuljettajan suojelusenkeli joka siellä ulisee tuskissaan tai sitten laturin hihna luistaa.
5) Ohjaustehostimen hihna luistaa
6) Moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö katkaistaan mutta vaihde vapaalla kone pyörii tyhjäkäynnillä eli kuluttaa hieman.
7) Johtuu siitä että autoon ei ole asennettu sisätilan lämppäriä lohkaria tai polttoainelämmitintä.
8) Kiihtyvyys kasvaa huomattavasti kun pitää päästä karkuun tiiliskiviä ja lumilapioita paiskovia naapureita. Pakoputkiston ilmavuoto ennen lambda-anturia ja katalysaattoria sekoittaa koneen toiminnan.
9) Joissain tankeissa täyttöputken muoto on sellainen että kovalla paineella tankattava polttoaine loiskahtaa korkista vaikka pistoolin pitäisikin katkaista automaattisesti.
10) Ilmansuodatin tukossa, tulpat loppu tai sekä että. Myös muut 127 syytä voivat tulla kyseeseen
11) Vaikutus on se että turhaa työtä jää tekemättä. Monissa nykyautoissa jäähdyttimen nestettä ei ole enää tarkoituskaan vaihtaa. - irwin.
1.Kuluttaako auto enemmän vai vähemmän polttoainetta tyhjäkäynnillä kuin esim.maantieajossa?
->Tyhjäkäynnillä tietysti. Kulutus on huipussaan kun kone on sammutettuna.
2.Mitä tarkoittaa kun puhutaan lukoista, esim.etu-,keski-ja takalukko ja lukkoperä?
-> Etu- ja keskilukko lukitsee etu- ja takaovet, vastaavasti. Takalukko kertoo kuskin henkisestä kunnosta. Lukkoperä on blondikuskeille, vastaa vanhanajan siveysvyötä.
3.Miksi joissakin autoissa näkyy monta pakoputkea? Mitä merkitystä tällä käytännössä on?
->Mitä useampi putki sen lapsellisempi kuski. Sama pätee muovisiin lisähärpäkkeisiin ja valoihin. Korrelaatio voidaan osoittaa finneihin ja hengenlahjoihin.
4.Mistä tulee se voimakas vinkuva valittava ääni, joka kuuluu useissa, vanhemmissa autoissa, ainakin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ym.?
-> Muija se vinkuu vieressä että elä Tauno tuollaviisiin, hajuaa vanha auto.
5.Mikäs aiheuttaa vinkuvan äänen kun ratti käännetään ääriasentoon?
-> Ratin ja kojelaudan välissä oleva lemmikkikissa joutuu jo liian kovaan pinteeseen?
6.Kuluttaako auto polttoainetta vähemmän jos esim.alamäissä pitää kytkimen pohjassa ja antaa auton liukua vapaalla itsekseen moottori käynnissä mutta kaasua painamatta, kuin että jos ajaa pintakaasulla?
-> Jep, ja jopa negatiiviseen kulutukseen pääsee kun rusahuttaa vaihteen pakille.
7.Mistä johtuu jos auto lämpenee sisältä hyvin hitaasti pakkasilla? Vaikuttaako se asiaan pitääkö lämmityspuhaltimen heti täysillä vai odottaako ensin moottorin lämpiämistä?
-> Lähesty asiaa eksperimentaalisesti: Laita kokonaan puhaltimet ja läppärit pois päältä ja katso vaikuttaako mitään.
8.Millä tavalla auton käyttäytymiseen vaikuttaa se jos pakoputki on poikki tai siinä on reikä,muutenkin kuin kovan äänen osalta? Vaikuttaako se esim.auton tehoon,kiihtymiseen ym.?
->Kulkee kovempaa ja urheilullinen imago nousee. Ehjäkin putki kannattaa sahata poikki.
9.Voiko autoa tankatessa polttoaine tulla yli täyttöaukon ja valua maahan jos tankki tulee täyteen,vai lakkaako bensapistoolin bensansyöttö automaattisesti?
- Tietysti. Eihän kannettu vesikään kaivossa pysy.
10.Jos auton moottori tuntuu kiihtyvän hitaasti ja tuntuu tukkoiselta/ economy-valo syttyy helposti punaiseksi, mikä sen aiheuttaa?
-> Rahaa säästyy.
11.Mikä vaikutus on sillä jos jäähdytysnestettä ei vaihda ja sama neste on ollut autossa kauan?
-> Vanha neste alkaa haista tunkkaiselle ja ajatus siitä on epämiellyttävä kultivoituneemmalle kuskille. Mä vaihdan jokaisen pidemmän reissun jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510762
- 817243
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445324- 624890
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764568Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334063- 472948
- 362845
- 402360
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per362104