On tiedossa (oletan), että joululahjat, syntymäpäivälahjat, nimipäivälahjat äitienpäivälahjat ja isänpäivälahjat ovat kiellettyjen listalla mitä tulee jt-oppiin.
Samalla hehkutetaan sitä, että lahjoja ja kukkia voidaan antaa milloin vain ja annetaankin muutenkin kuin vain merkkipäivinä. Siis minä muuna päivänä lahjojen jakaminen on (oletettavasti) sallittua paitsi juuri niinä päivinä, jolloin muut niitä antavat.
No, niin ...
Nyt siis gallup. Olisin kysellyt teiltä entiset ja nykyiset jt:t, että kuinka yleistä lahjojen, kukkien ja korttien antaminen on?
MUUTKIN ihmiset siis ei-jt:t ostavat lahjoja MYÖS muina aikoina kuin merkkipäivinä.
En kuitenkaan muista jt-sisareni (joka on siis myös äiti) kertoneen, että olisi saanut kukkia jt-lapsiltaan taikka mitään muutakaan lahjaa ...
1) Kuinka usein ostat vanhemmillesi kukkia taikka lahjoja ihan muuten vain, jos olet jt, tai kuinka usein ostit niitä ollessasi jt?
2) Kuinka usein sait lahjoja lapsena, jos olet ollut jt? Saitko lahjasi lahjapaperiin käärittynä? Oliko sinusta hauskaa saada paketoituja lahjoja?
3) Kuinka usein sait lahjoja joltakin ei-jt:ltä? Tunsitko syyllisyyttä, jos sait lahjan joulun aikana taikka syntymäpäiväsi tienoilla?
4) Oletko saanut joululahjoja taikka syntymäpäivälahjoja työpaikaltasi? Otitko niitä vastaan, vai kieltäydyitkö kohteliaasti mutta päättäväisesti?
5) Voisitko hyväksyä, että lapsesi tekisi isänpäiväksi kortin äidille ja äitienpäivänä kortin isälle?
Näinhän kenellekään ei tulisi paha mieli ja lapsi saisi antamisen ilon, eikä hänen tarvitsisi erottua liikaa joukosta?
Vai onko joukosta erottuminen yksi olennainen asia?
Itse vein sisareni lapsille (osin säälistäkin) lahjoja ennen joulua taikka joulun jälkeen. Kun muidenkin sisarieni lapset saivat, niin en viitsinyt heitäkään jättää ilman.
Käytös oli sellaista, kuin eivät ikinä olisi lahjapaketteja saaneet - siis pakattuja. Sellaista riemua harvoin näkee.
No, nyt tiedän, että se on "saatanallista" heille ja olen jättänyt lahjojen antamisen, etten turhaan aiheuta "mielipahaa" kenellekään.
Lahjagallup
6
458
Vastaukset
- Galluppiin
Minä taas en ole Jehovan todistaja enkä myöskään vietä kyseisiä juhlia,mutta muistan sukulaisiani,lapsiani,vaimoani ja muitakin ystäviä ostamalla silloin tällöin lahjoja.Vaimolleni ostan kukkia lähes viikoittain.Itse ollessani lapsi emme myöskään viettäneet Joulua ja muita turhia juhlia,hauskaa toki pidimme ja lasten juhlia järjestimme.Ei onnellisuus ole kiinni vietämmekö Joulua isänpäivää,äitienpäivää ym.Voin omasta puolestani sanoa elämäni on ollut erittäin onnellista ilman Joulua.isänpäivää ym.ym.Muistan lähimmäisiä joka päivä,siihen ei tarvitse olla pakattuja lahjoja vaan osoitus rakkaudesta ja hyvät teot,ne ovat onnellisuuden avaimet.
Jt-aikana lahojen antaminen oli harvinaista.
Kyllä ajatusmaailma,"lahjojen antaminen on henkilöpalvontaa"oli tiiviisti yhdistetty jokapäiväiseen elämään,vaikka se ei suoranaisesti kuulunutkaan kuin tiettyihin juhlapäiviin.
Kun oli omia lapsia lahjoja ostettiin,miten sattui.Silloinkaan niitä ei pakettiin laitettu.Mitään "juhlatunnelmaa" ei tullut järjestettyä lahjojen kautta.
Sama tietenkin on alitajunnassa edelleenkin.Onhan 35-vuoden aivopesut vaikea huuhtoa pois.Tänä jouluna olemme vaimon kanssa päättäneet että joulunalus matkamme on lahja toisillemme,eli fifti-fifti.
Edellisinä jouluina olen ostanut kukkia ja itse taasen saanut lapaset tai villasukat.Jotain pientä,mutta tunteella.Ostinpa kerran "tosi pakanallisen jutun" jouluksi,nimittäin kynttilän.Heh..heh..Kyllä nyt Jt:t katsoo kirjoituksiani halveksuen.- ????
m.naat kirjoitti:
Jt-aikana lahojen antaminen oli harvinaista.
Kyllä ajatusmaailma,"lahjojen antaminen on henkilöpalvontaa"oli tiiviisti yhdistetty jokapäiväiseen elämään,vaikka se ei suoranaisesti kuulunutkaan kuin tiettyihin juhlapäiviin.
Kun oli omia lapsia lahjoja ostettiin,miten sattui.Silloinkaan niitä ei pakettiin laitettu.Mitään "juhlatunnelmaa" ei tullut järjestettyä lahjojen kautta.
Sama tietenkin on alitajunnassa edelleenkin.Onhan 35-vuoden aivopesut vaikea huuhtoa pois.Tänä jouluna olemme vaimon kanssa päättäneet että joulunalus matkamme on lahja toisillemme,eli fifti-fifti.
Edellisinä jouluina olen ostanut kukkia ja itse taasen saanut lapaset tai villasukat.Jotain pientä,mutta tunteella.Ostinpa kerran "tosi pakanallisen jutun" jouluksi,nimittäin kynttilän.Heh..heh..Kyllä nyt Jt:t katsoo kirjoituksiani halveksuen.mikä siitä pakatusta lahjasta tekee niin
synnillisen? Onko se pyhempi pakkaamattomana?
Kuulostaa aika "farisealaiselta". ???? kirjoitti:
mikä siitä pakatusta lahjasta tekee niin
synnillisen? Onko se pyhempi pakkaamattomana?
Kuulostaa aika "farisealaiselta".Mutta eiköhän tuo kuitenkin ole farisealaista sieltä pienimmästä päästä.
Valkeus mitä Jt:t kuvittelee itsellään olevan on pimeyttä.
Mutta onneksi trendi on selvä.Jt:n "takaovi" alkaa olla sepposen selällään.Jumalan kansaa lappaa sieltä pihalle.On aika hylätä uppoava laiva.
- Q/A
1) Kuinka usein ostat vanhemmillesi kukkia taikka lahjoja ihan muuten vain, jos olet jt, tai kuinka usein ostit niitä ollessasi jt?
Vanhemmilleni alan "ostaa" lahjoja taas sitten, kun saan nähdä heidät ylösnousemuksen jälkeen.
Muille läheisille tulee annettua lahjoja silloin, kun tuntuu, että sydämestäni haluan. Niille, jotka asuvat kauempana, tulee vietyä tuliaisia lähes aina, kun sinne päin menen - milloin lahjapaperissa, milloin ilman. Heitä näkee sen verran harvemmin.
2) Kuinka usein sait lahjoja lapsena, jos olet ollut jt? Saitko lahjasi lahjapaperiin käärittynä? Oliko sinusta hauskaa saada paketoituja lahjoja?
Useaan kertaan vuodessa me lapset saimme ihan lahjojalahjojakin - eli ihan paketoituja. Onhan siinä oma hohtonsa siinä paperissakin, myönnetään. Mutta en ole ikinä pitänyt enkä tule ikinä pitämään paketointia minkäänlaisena edellytyksenä sille, että lahja on aito ja tulee sydämestä.
Vielä lisäksi tuli sitten saatua sellaisia spontaaneja lahjoja, kuten kaupasta tuliaisiksi joku lelu tai peli. Eikös se nyt ole ihan normaaliakin..
Todettakoon kuitenkin gallupin ulkopuolelta, että paras lahja oli aina se perheen kesken yhdessä vietetty aika sinänsä. Silloin ei tarvittu mitään muita lahjoja. Ellei halua laskea sitä kaikkea naposteltavaa lahjoiksi :)
3) Kuinka usein sait lahjoja joltakin ei-jt:ltä? Tunsitko syyllisyyttä, jos sait lahjan joulun aikana taikka syntymäpäiväsi tienoilla?
Hmm.. enpä muista saaneeni kovin montaa lahjaa ainakaan ei-jt-sukulaisilta. Enkä muista ainuttakaan saaneeni minään "juhlapäivänä". Tai mistä minä muistan vaikka joulu tai pääsiäinen tai syntymäpäivä olisikin ollut; minulle ne ovat päiviä muiden joukossa. Paitsi että kaupat on kiinni; ärsyttävää ;)
Tulisihan siinä tietysti (ehkä) vähän kiusallinen olo, jos esim. lahja olisi "jouluinen" tai siinä olisi mukana joulukortti tms. Pitäisi harkita tilanteen mukaan, voisinko ottaa lahjan vastaan.
4) Oletko saanut joululahjoja taikka syntymäpäivälahjoja työpaikaltasi? Otitko niitä vastaan, vai kieltäydyitkö kohteliaasti mutta päättäväisesti?
En ole saanut.
5) Voisitko hyväksyä, että lapsesi tekisi isänpäiväksi kortin äidille ja äitienpäivänä kortin isälle?
Näinhän kenellekään ei tulisi paha mieli ja lapsi saisi antamisen ilon, eikä hänen tarvitsisi erottua liikaa joukosta?
Vai onko joukosta erottuminen yksi olennainen asia?
Minun lapseni tekevät minulle tai äiteelleen kortin silloin, kun heistä siltä tuntuu. Opettaisin heille, että lahja (tai kortti) tuntuu parhaimmalta silloin, kun sitä ei osaa odottaa. Tämä on tietysti joidenkin mielestä lapsen henkistä pahoinpitelemistä, mutta minä kutsun sitä kasvattamiseksi ;)
"Maailmasta" erottuminen on kyllä Jehovan todistajille yksi olennainen osa (1.Joh.2:15,16; 2.Kor. 6:17,18). Mutta siinäkin on säilytettävä tasapainoinen näkemys. Sanoihan Jeesuskin Isälleen: "En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta." (Joh. 17:15) Hauskanpitoa ei ole kielletty Raamatussa; kunhan se ei suotta korosta jotakuta ihmistä tai omista pakanajuuria. - A.Men
Erinomaista ajattelun aihetta näin joulun alla. (Olen ex.)
- Vien äidilleni AINA kukkia, sapuskaa ja muuta hyödyllistä, kun hänen luonaan vierailen noin kerran kuussa (välimatka on melkoinen). Lisäksi autan siivouksessa ja vien häntä kauppoihin ja ulkoilemaan. Äidin kanssa samassa kaupungissa asuva JT-veljeni ei koskaan. Yksi antamani lahja oli se, että maksoin hänen lainansa pois.
- Meillä ei jaettu koskaan lahjoja. Ekaluokalla terkkari kysyi, että miltä minusta tuntuu, kun en saa lahjoja edes jouluna. Kysyin, että voisinko minäkin saada lahjoja????? Eräs maailmallinen perhe lähetti meille aina jouluksi ison paketin, jossa oli heidän poikiensa pieniksi jääneitä luistimia ja vaatteita yms.
- Ks. edellinen. Kyllä meille kelpasi maailmallistenkin tavarat.
- JT-aikanakin otin kyllä auliisti vastaan kaiken. Maailmallisia saa käyttää hyväksi mielin määrin (vrt. maailmallisten verestä tehdyt verivalmisteet)
- Nykyisin toki. Kyllä taisin JT-lapsenakin tehdä. Jouluna piti piirtää jouluaiheinen kortti. Piirsin Juicen mukaan "sian". Aika kunnioittavaa, heh?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062501Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938