Täydestä meni

sinä maksat sen

HARHA -----> PETTYMYKSEKSI (v.1844 oli harha)

9

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VARHAISADVENTISMI JA 22.10.1844 PETTYMYS

      Adventti (lat.“adventus“) tarkoitetaan paitsi lähestyvän joulun odotusta, myös Kristuksen toista tulemusta.

      “Adventismi” sanan ensimmäisiä käyttäjiä olivat babtistisaarnaaja William Millerin (1782-1849) perustaman liikkeen kannattajat. Nämä julistivat Kristuksen tuloa tapahtuvaksi vuonna 1844.

      Nykyisin adventismilla ja adventisteilla tarkoitetaan “seitsemännen päivän Adventtikirkon” maailmanlaajuista seurakuntaa. Lopunajan Kristuksen seurakunnan luonteeseen kuuluu Jeesuksen odotus. Apostolinen alkuseurakunta odotti Jeesusta palaavaksi jo omana aikanaan. (Joh 14:3, Ilm 22:12,20) Paavali hillitsi odottajia; (2 Tess 2:3-4) Adventismi jatkaa alkuseurakunnan perinteitä Herran tulon saarnaamistyössä.

      Martin Luther oli varhaisimpia adventisteja. Tutkittaessa Lutherin muistiinpanoja havaitaan hänen tukineen Herran paluun yksityiskohtia, ja ymmärtäneen Herran paluun olevan lähellä. Adventtipostillassa (1522) Luther selitti taivaiden voimien järkkymistä, (Luuk 21:26) ja uskoi sen tarkoittavan helmikuussa 1524 tapahtuvaa planeettojen kohtaamista. Planeettojen kohtaamista yleisesti pelättiin odottaa. Luther piti mahdollisena että hän näkee maailman lopun. Luther näki itsensä lopunajan “evankelistana,” viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena. (Matt 24:31, Ilm 11:15) (Arffman 1996, s. 53)

      Raamatun tutkimuksen valo on kuitenkin paljastanut ettei Raamatun ilmoittamissa profetioissa päästä ajassa kalenterin mukaan vuotta 1844 pidemmälle. (Matt 24:36) Jeesuksen ilmoittamia ajan merkkejä, profetioita tarkkailemalla lopun lähestymistä voidaan ymmärtää. (Mark 13:24-37, Ilm 13)
      Ellen G White, joka näki lopun odotuksen, iloitsi Herran puoleen kääntyvistä, vaikka vastusti aina lopunajan aikalaskelmia. Ellen G White sai profetian lahjan vuonna 1844 suuren pettymyksen jälkeen. Ellen G White oli erotettu metodistikirkosta omien käsityksiensä vuoksi. Kun milleriläinen liike (n.100 000 jäsentä) hajosi pettymyksen jälkeen kolmannes heränneistä jatkoi uskon tiellä, ja adventtikirkko perustettiin 1860 luvun puolessa välissä. Millerin lopun odotuksen liike koostui useiden seurakuntien jäsenistä; Metodisteista, episkopaaleista, babtisteista, presbyteereistä, kongregationalisteista, luterilaisista, reformoiduista, ym. Heillä ei ollut aikomusta perustaa omaa yhtä kirkkoa. Pohjois-Amerikassa vaikuttivat silloin monet kristilliset piirit, jotka olivat paenneet Euroopasta keskiajan uskontopakkoa. Amerikan perustuslaki 1776 takasi uskonnonvapauden.

      Babtisti William Miller perusti aikalaskelmansa Raamatun aikaprofetiaan 2300 illasta ja aamusta. (Dan 8:14) Miller löysi varman ja oikean Raamatun profetian, osasi laskea sen vuosissa, mutta erehtyi hiukan profetian tulkinnassa. Miller luuli “pyhäkön puhdistamisen” tarkoittavan maan puhdistamista ja siten Herran paluuta.
      Ellen G White joka jatkoi uskonpuhdistuksen perinteitä, sai profetian lahjan kautta uutta valoa, jonka avulla profetia selitettiin loppuun asti. Selvisi että pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa taivaallisen pyhäkön puhdistamista. Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen suuri sovituspäivä oli esikuvaa pyhäkön puhdistamisesta. (Hebr 8:5) Koko VT:n pyhäkköpavelus oli vertauskuvaa oikeasta taivaallisesta pyhäkköpalveluksesta!
      Taivaan Pyhäkkö on Ylipappimme Jeesuksen Kristuksen palveluspaikka Jumalan oikealla puolella. (Hebr 8:1-2, 9:11-12, 7:24-25)

      Herran paluun odotus oli suuri tapahtuma, joka aiheutti paljon polemiikkia ja mediauutisia. Elämä pysähtyi. Viljelijät jättivät satonsa korjaamatta. Teollisuutta pysähtyi, kauppaliikkeitä suljettiin odottamaan Jeesusta. Poliitikot pitivät rippipuheitaan julkisesti, ja pyysivät esirukouksia sieluilleen. Rikkaat lahjoittivat rahaa köyhille. 100 000 ihmistä kokoontui odottamaan Jeesusta. He rukoilivat ja ylistivät kirkoissa ja kokouspaikoissaan. Missään dokumenteissa joita mm. sanomalehdet kirjoittivat, ei kuitenkaan mainita valkeita maailman lopun odotusvaatteita. Valkeat maailmanlopun odotusvaatteet on mielikuvituksen tuotetta.

      Jeesuksen odotus on tietenkin oltava lopun ajan seurakunnan tuntomerkki. Tämän päivän Raamatun ymmärryksen valon mukaan on selvää ettei aikamääriä kalenterin mukaan voida Herran paluun tapahtumalle asettaa.

      Lisää tärkeätä aiheesta:
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
      - “Ylipappimme Jeesus Kristus. Johdanto aikaprofetian 2300 iltaa ja aamua ymmärtämiseen” Osasto 10.
      - “Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua” Os. 10.
      - “Profeetallinen aikalaskenta vuosi = päivä periaatteella” Os. 10.
      - “Profetian Hengen lahja./ Väärät profeetat/ Ellen G White” Os. 10.
      - “Tutkiva tuomio. Taivaallinen oikeudenkäynti” Os. 14.
      - “Profetiat jotka toteutuvat parhaillaan” os. 10.
      - “Uusi ja vanha liitto” Os. 15.
      - “Koska maailmanloppu tulee?” Os.9.
      - “Jeesuksen tulo. Herran päivä. Toinen adventti” Os.9.
      - “Ajan merkit ja lopun ajan lähestyminen” Os. 9.
      - “Aikamme nyt. Mitä Jeesus ajastamme sanoi?” Os. 9.
      - “Jeesuksen tulo. Näkyvällä vai näkymättömällä tavalla?” Os.9.
      - “Pilkkaajat lopun aikana.” Os. 9.
      - “Adventtikirkon synty” Os. 7.
      - “Vapahtajamme Jeesus. Puolustajamme tuomiolla” Os. 3.

      • tuhat ja yksi

        Kyllä nämä ainakin Danielin kirjan ennustukset pitää jättää jo eletyn historian puolelle ettei ihmisten mielen rauhaa järkytettäisi tyhjillä ennustuksilla. Lueskele sinäkin välillä Maailman loppu osastolta Danielin unia sillä minäkin olen lueskellut Adventtikirkon oppeja enkä ymmärtänyt samaa sanon myöskin sinulle et heti käsitä on se niin outo juttu.Mutta totta se on minulle !


      • tuhat ja yksi kirjoitti:

        Kyllä nämä ainakin Danielin kirjan ennustukset pitää jättää jo eletyn historian puolelle ettei ihmisten mielen rauhaa järkytettäisi tyhjillä ennustuksilla. Lueskele sinäkin välillä Maailman loppu osastolta Danielin unia sillä minäkin olen lueskellut Adventtikirkon oppeja enkä ymmärtänyt samaa sanon myöskin sinulle et heti käsitä on se niin outo juttu.Mutta totta se on minulle !

        Danielin kirja ja Ilmestyskirja ovat rinnakkaisia paljolti.
        Ns apokalyptisia.

        Ilmestyskirja koskee lopun aikaa, ja on kaikkein vähiten opetettu kirja yleensä kristillisessä maailmassa.
        Ilm 1:3.

        Siunausta
        jari laurila

        Siunausta
        jari laurila


      • tuhat ja yksi
        jarlau kirjoitti:

        Danielin kirja ja Ilmestyskirja ovat rinnakkaisia paljolti.
        Ns apokalyptisia.

        Ilmestyskirja koskee lopun aikaa, ja on kaikkein vähiten opetettu kirja yleensä kristillisessä maailmassa.
        Ilm 1:3.

        Siunausta
        jari laurila

        Siunausta
        jari laurila

        Danielin kirja on kirjoitettu viimeistää n,150 eKr.

        Ilmestyskirjan synty ajoittuu 100 luvun loppuun,joka Johanneksen näkyjen pohjalta on kirjoitettu kun hän oli vankeudessa Patmos saarella vankeudessa.

        -Näiden kahden kirjoituksen syntymis väli on vähintään 250 vuotta.


        -Tämä vaatii tutkimista mitä ne ennustavat ja mitä eivät , meillä monella on siihen vastauksia mutta ne ovat niin erilaisia ettei niistä saa mitään selvää kuvaa .

        -Lisäksi kirjoitukset ovat syntyneet eri uskontojen alaisuudessa,Ilmestyskirja orastavan Kristinuskon kynnyksellä.

        -Danielin kirjan syntyaikoihin Juutalaiset tavoittelivat omaa valtiota utopisin perustein ja saavuttivat sen Rooman valta kuitenkin tuhosi sen ja tuho oli jo tapahtunut silloin kun uuden uskonnon Apostoli Johannes näki unensa.


      • tuhat ja yksi kirjoitti:

        Danielin kirja on kirjoitettu viimeistää n,150 eKr.

        Ilmestyskirjan synty ajoittuu 100 luvun loppuun,joka Johanneksen näkyjen pohjalta on kirjoitettu kun hän oli vankeudessa Patmos saarella vankeudessa.

        -Näiden kahden kirjoituksen syntymis väli on vähintään 250 vuotta.


        -Tämä vaatii tutkimista mitä ne ennustavat ja mitä eivät , meillä monella on siihen vastauksia mutta ne ovat niin erilaisia ettei niistä saa mitään selvää kuvaa .

        -Lisäksi kirjoitukset ovat syntyneet eri uskontojen alaisuudessa,Ilmestyskirja orastavan Kristinuskon kynnyksellä.

        -Danielin kirjan syntyaikoihin Juutalaiset tavoittelivat omaa valtiota utopisin perustein ja saavuttivat sen Rooman valta kuitenkin tuhosi sen ja tuho oli jo tapahtunut silloin kun uuden uskonnon Apostoli Johannes näki unensa.

        Kiitos

        http://www.media7.fi/raamattuopisto
        Kurssi "Danielin kirja"

        Lue näitä kursseja. Ilmaisia.
        Ota ja pidä se minkä näet hyväksi.

        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/2e.html

        Siunausta
        jari laurila


      • suositus?
        jarlau kirjoitti:

        Kiitos

        http://www.media7.fi/raamattuopisto
        Kurssi "Danielin kirja"

        Lue näitä kursseja. Ilmaisia.
        Ota ja pidä se minkä näet hyväksi.

        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/2e.html

        Siunausta
        jari laurila

        Miksi suosittelet opetusta Raamatun ulkopuolelta? Outo kehoitus mieheltä, joka sanoo opettavansa vain Raamattua! Miksi sinä muutat Raamatun opettamisen merkityksen toiseksi kuin se on? Miksi teille ei kelpaa mikään Raamatusta. Miksi teillä on Raamatusta kaikki käytössänne vain kirkkonne tavoitteita varten? Teidän toimintanne on läpinäkyvästi väärää ja kiertelyä! Tuollainen vilpillisyys ärsyttää monia.


      • jarlau
        suositus? kirjoitti:

        Miksi suosittelet opetusta Raamatun ulkopuolelta? Outo kehoitus mieheltä, joka sanoo opettavansa vain Raamattua! Miksi sinä muutat Raamatun opettamisen merkityksen toiseksi kuin se on? Miksi teille ei kelpaa mikään Raamatusta. Miksi teillä on Raamatusta kaikki käytössänne vain kirkkonne tavoitteita varten? Teidän toimintanne on läpinäkyvästi väärää ja kiertelyä! Tuollainen vilpillisyys ärsyttää monia.

        Kirjoitat jatkuvasti kymmeniä samanlaisia haukkumakirjeitä,- tunnen monen kirjoittajan tyylin, joissa ei ole mitään perustelua, ja siksi niihin on mahdotonta vastata.

        Toivon että saat purettua frustraatiosi ja rauhoitut Raamatun kysymyksiin asiallisesti ja rakentavasti ilman syytöksiä, herjaa, pilkkaa ja tuomioita. Matt 7:1, Juud 9, 1 Kor 6:10.
        Lue nämä jakeet ensi töiksesi, ja vastaan mielelläni perusteltuihin, ystävällisiin ja rakentaviin kysymyksiin.

        Siunausta
        jari laurila


      • Una Fortuna
        suositus? kirjoitti:

        Miksi suosittelet opetusta Raamatun ulkopuolelta? Outo kehoitus mieheltä, joka sanoo opettavansa vain Raamattua! Miksi sinä muutat Raamatun opettamisen merkityksen toiseksi kuin se on? Miksi teille ei kelpaa mikään Raamatusta. Miksi teillä on Raamatusta kaikki käytössänne vain kirkkonne tavoitteita varten? Teidän toimintanne on läpinäkyvästi väärää ja kiertelyä! Tuollainen vilpillisyys ärsyttää monia.

        Jari menee Raamatun ulkopuolelle. minä en ole kyllä tällaista tapahtumaa ole päässyt todistamaan. Jari perustelee kaiken puhtaasti
        Raamatulla. Lue tarkkaan mitä Jari kertoo ja
        tutki joka ainoa Jarin esittämä kohta Raamatulla.

        Sinä änkeet ihan suotta. Et ole vielä kertaakaan
        kertonut mikä kohta Jarin opetuksessa menee epä
        Raamatullisesti. Asioista voidaan aina keskustella Raamatun paikkojen kanssa. Eikä
        omien mielipiteiden kanssa. Vieläkö se Sola
        scriptura pitää paikkansa?


    • jääny

      levy päälle??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1014
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      99
      871
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      767
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      76
      661
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      475
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe