Mari Kiviniemestä

JormaKKorhonen

Onko Mari Kiviniemi aidosti toisenlainen keskustapoliitikko, onko hän varsin pian Jalasjärveltä tänne tultuaan, ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettuna havahtunut huomaamaan Helsingin ja helsinkiläisten tarpeet, jotka hyvin huonoa ymmärtämystä ovat aina saaneet hänen puolueeltaan?

Epäilemättä Mari pääsee eduskuntaan täältä, todennäköisesti ainoana keskustalaisena. Seuratkaapa häntä äänestäneet ja muutkin sitten vaalien jälkeen hänen puheitaan ja tekemisiään! Pystyykö tuo reippaanoloinen nainen pitämään päänsä, vai jyrääkö hänen puolueensa hänet! Keskustassa kun ei yleensä katsota hyvällä omilla aivoillaan ajattelevia enää sen jälkeen, kun ne ovat tuoneet puolueelle tarvittavat äänet.

Nyt kyllä Marilla on ollut monia puheenvuoroja ja kannanottoja, joissa hän esiintyy edukseen hyvänä helsinkiläisenä. Hänen kotisivunsa, joille varmasti tulee vaaliohjelmansa, näkyvät olevan päivitettävinä, mutta tässä eräitä poimintoja netistä (lehdistä olen lukenut enemmän hänen mietteitään):

Helsingistä miljoonakaupunki

”Olen itse lämminnyt pohtimaan jopa mahdollisuuksia, että koko pääkaupunkiseutu olisi vain yksi suuri kunta. Nykyisessä yhteistyössä ei pystytä menemään konkreettisiin päätöksiin asti. Pitää katsoa päästäänkö syvennetyllä yhteistyöllä eteenpäin mm. asunto- ja tonttipolitiikassa. Jos ei tule tuloksia, tavoitteena voi olla yksi iso miljoonakaupunki”, sanoo ministeri, Helsingin kaupunginvaltuutettu Mari Kiviniemi Polemiikki – lehden haastattelussa.

http://www.kaks.fi/tiedotteet/ministeri-mari-kiviniemi.aspx

Mari Kiviniemi sanoi 2.12.2006 HS:n kaupunki-palstalla, että Keskusta tukee voimakkaasti Helsingin aikeita käyttää Sipoossa olevia alueita asuntorakentamiseen. Hänen mielestään suunniteltu liiton on pakko tehdä ja asiasta pitää päättää jo tällä vaalikaudella.

http://www.kaks.fi/tiedotteet/ministeri-mari-kiviniemi.aspx

Toivottavasti Mari on ihan aidosti toisenlainen keskustapoliitikko. Hän näyttää pyrkivän vapautumaan siitä tavanomaisesta keskustalaisesta muotista. Pääseekö pois ja kestääkö; aika näyttää. Olisi surkeaa, jos hän kokisi saman kohtalon kuin tämän sankari:

KAPINA (Lauri Viita)

Nuoren riuskan urosluteen
mieli paloi vapauteen.
Kutsuttuaan heimojoukon
juhlasaliin sängynloukon
urho päästä olkipylvään
lausui julki aatteen ylvään:
”Kansalaiset! Silmät tässä
surkastuvat pimeässä,
niin kuin tähden laiskuutemme
kuihtuivat jo lentimemme.

Ahtautta isänmaamme
hävetä me raukat saamme,
syntyväisyys painuu lamaan!
Luteet, veljet valloittamaan
ryhtykäämme Seinämeri!
Inhottava ihmisveri
olkoon ruokaa täin ja madon,
jalomman saa lude sadon!”

Kymmenkunta kuuliaista
sai kuin saikin seuralaista.
Illan tullen viime kerta
juotiin tilkka ihmisverta –
sitten riviin sängynlaitaan,
hyppy alas matonraitaan,
siitä yli kirjokuteen
urhoollisen urosluteen
johtamana seinään asti
jonossa ja joutuisasti.

Alkoi uljas nouseminen,
pysty, mutta voitollinen –
kunnes, kun jo katto hohti,
julma käsi syöksyi kohti.
Juostiin sivuun, taakse, eteen –
sama tulos: likaveteen
käsi poimi yhden tyhmän
villitsemän luderyhmän.

Surullinen tapaus –
Sellaista on vapaus.

- - -

Viidan runon vertauskuvallisuuden tässä asiassa ymmärtävät ne, joiden tarvitsee niin tehdä; jotka eivät ymmärrä, heistä ei ole väliäkään.

51

1629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpöttäjä, Jorma

Älä Jorma kuvittele liikoja, vaikka Mari nätti tyttö onkin.

Jokaisessa kepulaisessa naisessa asuu pieni Anneli joka keinoja kaihtamatta pyrkii valtaan. Ja jokaisessa junantuomassa pohjalaisessa kepulissa asuu kotiseutuhenki joka saa tosipaikan tullen unohtamaan helsinkiläisten asian.

• varmasti

omilla vai tulevien äänestäjien aivoilla?

• sonnimies

Eipä olisi uskonut että Jormakin ajattelee joskus aivoillaan, eikä aina perseellään. Tähän täytyy laittaa runo Jorman kunniaksi.

Runo Jormalle:

Vakaa vanha Jormakainen, panija
      iän ikuinen.
      Otti kyrvän kyynäräisen, pani
      pientä piika raukkaa.
      Piika pikkaisen äkisi, Jorma pis-
      ti väkisin.

• Uusi-Ukki

Miksi sonnimies syyllistyy asiattomuuksiin riimityksessään, luulisin että Jompen tasoisen miehen ei ole koskaan tarvinnut naista väkisin ottaa. toisaata Jomppe varmasti välttää törkeyksiä riimityksissään, olet siis anteeksipyynnön velkaa Jompelta.

• oletteko niitä?
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Miksi sonnimies syyllistyy asiattomuuksiin riimityksessään, luulisin että Jompen tasoisen miehen ei ole koskaan tarvinnut naista väkisin ottaa. toisaata Jomppe varmasti välttää törkeyksiä riimityksissään, olet siis anteeksipyynnön velkaa Jompelta.

Oletteko seurustelusuhteessa, sinä ja Jorma, kun juttusi ovat hieman hompsahtavia.

• JormaKKorhonen

Onko ihan välttämätöntä, että tällä saitilla täytyy aina olla joku törkeydessään ja typeryydessään yksi ylitse muiden? Eikö riittäisi, että kepulaisissa on ilman sinuakin varsin paljon hieman vähemmän typeriä ja törkeitä? Kun se aikaisempi suurin törkimys lienee bannattuna ja huomioitsijakaan ei enää kehtaa tulla näyttäytymään, niin sinun täytyi heti ottaa avoimeksi jäänyt paikka.

Onko se mielestäsi eduksi kepulle? Eihän nyt ole vielä ihan edessä vaalitkaan, joten tuollainen menee hukkaan. Säästä itseäsi ja tuotantoasi lähemmäs vaaleja, niin varmaan pystyt sillä vaikuttamaan niiden tulokseen. Vaikuttihan se Keriskin niin, että sai kai kaikkien aikojen vähäisimmän äänimäärän Helsingissä.

Runosi on surkea. Minun repertoaaristani ei löydy niin kehnoja, jotta voisin vastata siihen asianmukaisesti.

No, yksi säe ”Ruikonperän multakukrkun” Jaakko Tepon eräästä viisusta vain hieman mukailtuna:

”Saitti kun oli jo siistiytymässä, niin tänne tuli sonni.
        Koetetaan kestää, kun tiedämme, että lehmälle hän on onni!”

• Päivittäisit tietosi
        JormaKKorhonen kirjoitti:

Onko ihan välttämätöntä, että tällä saitilla täytyy aina olla joku törkeydessään ja typeryydessään yksi ylitse muiden? Eikö riittäisi, että kepulaisissa on ilman sinuakin varsin paljon hieman vähemmän typeriä ja törkeitä? Kun se aikaisempi suurin törkimys lienee bannattuna ja huomioitsijakaan ei enää kehtaa tulla näyttäytymään, niin sinun täytyi heti ottaa avoimeksi jäänyt paikka.

Onko se mielestäsi eduksi kepulle? Eihän nyt ole vielä ihan edessä vaalitkaan, joten tuollainen menee hukkaan. Säästä itseäsi ja tuotantoasi lähemmäs vaaleja, niin varmaan pystyt sillä vaikuttamaan niiden tulokseen. Vaikuttihan se Keriskin niin, että sai kai kaikkien aikojen vähäisimmän äänimäärän Helsingissä.

Runosi on surkea. Minun repertoaaristani ei löydy niin kehnoja, jotta voisin vastata siihen asianmukaisesti.

No, yksi säe ”Ruikonperän multakukrkun” Jaakko Tepon eräästä viisusta vain hieman mukailtuna:

”Saitti kun oli jo siistiytymässä, niin tänne tuli sonni.
        Koetetaan kestää, kun tiedämme, että lehmälle hän on onni!”

Eikö ex-valiolainen törkyturpa tiedä, miten nykyisin lehmät tulevat kantaviksi?

Käsityksesi Keskustasta ja maaseudusta ovat jostain 1950-luvulta ja auliisti niitä totuutena muille tarjoilet.

Oletkin saanut taas oppipoikia itsellesi, kuten tuo Uusi-Ukki näyttää olevan. Ei kuitenkaan kestä kauan aikaa, kun hänkin tekee hajurakoa mielipuolisiin kirjoituksiisi, kuten mm. on tehnyt esim. Mielipidepankki ja pitkälti myös Jäbäkin.

• JormaKKorhonen
        Päivittäisit tietosi kirjoitti:

Eikö ex-valiolainen törkyturpa tiedä, miten nykyisin lehmät tulevat kantaviksi?

Käsityksesi Keskustasta ja maaseudusta ovat jostain 1950-luvulta ja auliisti niitä totuutena muille tarjoilet.

Oletkin saanut taas oppipoikia itsellesi, kuten tuo Uusi-Ukki näyttää olevan. Ei kuitenkaan kestä kauan aikaa, kun hänkin tekee hajurakoa mielipuolisiin kirjoituksiisi, kuten mm. on tehnyt esim. Mielipidepankki ja pitkälti myös Jäbäkin.

...lehmä tulee kantavaksi ja se poikii (miksi, vaikka syntyisi tyttölehmäkin?), mutta silloin pitää asialla olla sonnin; sonnimies tuskin pystyy sellaiseen. Ellei ole kravattisonno eli seminulogi, mutta sonnimiehen puheista ja käyttäytymisestä saa kuvan, että intiimimpi suhde hänellä taitaa lehmään olla.

Älä ole kateellinen minun oppipojistani, vaan koettaisit saada itsekin niitä. Mutta ei taida tuollainen esiintyminen seuraajia houkuttaa. Ukki on varsin viisas mies, siis muutenkin, kuin että on terve kepulaisuudesta.

Mielipidepankin ja Jaban kanssa meillä viimeksi eilen ja toissapäivänä oli kyllä keskusteluja, mutta kun mekään emme ole kepulaisia, niin emme ole aina kaikesta samaa mieltä, kun meillä ovat silmämme ja aviomme omsassa käytössämme, ja joskus joku meistä näkee niillä toisin tai katsoo eri suuntaan, joten ajattelunkin tulos on erilainen. Sellainen kuuluu viisauteen. Ei siis kepulaisuuteen. Jos ymmärrät, sanoisi teidän suurin ajattelijanne!

• sonnimies
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Sinä olet aina suuna päänä kehumassa tämän Korhosen sontalauluja. Olette molemmat, sinä VANHA-VAARI ja Korhos Jorke täysin huumorittomia miehiä.-Paitsi jos ne on Jorken sepustamia.

• osa....

neuvosto-... äh kepukomsomlia joka vaihtaa mielipidettä joustavasti lennossa jos niin tulee ylemmältä taholta käsky...

• Vaarallista

Kepun ruma käsi tulee ja poimii Marin kohta likaveteen. Sama on kohtalo kuin sillä nuorella riuskalla urosluteella. Sääli.

• väärin perustein

aikanaan 2000-luvun alussa nostetut kulukorvaukset?

Missä on kepun moraali??? Onko sitä koskaan ollutkaan?

• agrokomm

Mari karkasi Pohjanmaalta kaupunkiin, kun tahtoi sille tulla hiki, kun joutui hoitamaan sikatilallisten asioita.

Isänsä tuella ja pönkityksellä naamansa esille saanut. Täysi tuuliviiri.

• kun LIPPOSEN

"neuvottelema" ELINTARVIKEVIRASTO tulee Suomeen. URPO.

• elintarvikeviraston
        kun LIPPOSEN kirjoitti:

"neuvottelema" ELINTARVIKEVIRASTO tulee Suomeen. URPO.

Elintarvikevirasto oli tulossa Suomeen, mutta nimenomaan Jäätteenmäen hallitus söässi ja antoi italiaanoille periksi. Lopullisen kuoliniskun antoi Vanhanen.

• tarvi kummempaa
        elintarvikeviraston kirjoitti:

Elintarvikevirasto oli tulossa Suomeen, mutta nimenomaan Jäätteenmäen hallitus söässi ja antoi italiaanoille periksi. Lopullisen kuoliniskun antoi Vanhanen.

vastinetta. Kisko kinttaaseen.

• Aitovieri
        agrokomm kirjoitti:

Mari karkasi Pohjanmaalta kaupunkiin, kun tahtoi sille tulla hiki, kun joutui hoitamaan sikatilallisten asioita.

Isänsä tuella ja pönkityksellä naamansa esille saanut. Täysi tuuliviiri.

Aika harva tyttö on pelkällä isin avituksella noussut Suomen Pankin pankkivaltuuston puheenjohtajaksi. Jotain omaa näyttöä siihen hommaan lienee aina tarvittu. Kun Mari kerran pärjäsi niin hyvin Pohjanmaan sikojen kanssa, niin tuskin häntä Helsingin narkkarit ja pultsaritkaan pelottavat.

• Striibu mesta

Niin striibus on Stadi

Niin striibus on Stadi,
      kun Stadiss vika on snadi:
      tsiigaa saa sen monta kertaa.
      Turha Sörkkaan on tsöraa,
      vaikka skuru kyllä föraa
      kun strittaa voit Mäkkärin kongiin.

Näät siel Hagiksen fatsit
      ja Brahiksen mutsit, ne
      käy Valgas, voi jebulis se dunkkaa.
      Siel griinais ja steppais,
      vaik kohmelo kneppais,
      niin skutsissa voi vaikka bunkkaa.

Siel friidut ne sjungaa
      ja lanteet ne gungaa,
      skeidassa paita ja sydämes studaa.
      Pissiksen siel hittais,
      onnen glasarista kittais
      ois elämä niin kivaa ja gutaa.

Vaikka lintsillä oisin
      ja penkillä goisin
      ja aina ei ois mitä skruudaa.
      Kun niin striibus on Stadi,
      siks toivomus snadi,
      etten joutuis gartsojas luudalla luudaa.

• JormaKKorhonen

...pitää aina mainita alkuperäinen, kuten minä teen. Sitä vaatii tekijänoikeuslaki. Ja jos tuo rääkkääminen on omaa työtäsi, niin on korrektia mainita sekin.

Tässä alkuperäinen, jonka stadilaisen Ässärykmentin alikersantti Veikko Lehmuksela sanoitti ja Sävelsi Karhumäessä 1941-42 vuodenvaihteessa. (Siinä Ässärykmentissähän palvelivat myös urhoolliset, monin kunniamerkein palkitut reservin kapåteenit Väinö Leskinen ja Unto Varjonen, myöhemmät asevelisosialistien voimahahmot)

NIIN GIMIS ON STADI

(Esiintyy julkisuudessa myös nimillä:
        Ässän kaiho (alkuperäinen) ja Stadin kundin kaiho)

Niin gimis on Stadi,
        ois toivomus snadi:
        et tsiigaa sais sen vielä kerran.
        Mieli Sörkkaan ois tsöraa,
        sinne skuru kyllä föraa
        tai vislaa vois issikan tsärran.

Näkis Hagiksen platsit
        ja Brahiksen matsit
        ja Valgan, voi jebulis se stemmaa.
        vaik kohtalo kneppais,
        et fikkasta puuttuisi femma.

Siel friidut ne sjungaa
        ja lanteet ne gungaa,
        globos sekoo ja sydämes studaa.
        Oman sussun siel hittais,
        onnen glasarista kittais

Vaikka lintsillä oisin
        ja penkillä goisin
        Niin silti gimis on Stadi,
        siks toivomus snadi,
        et gartsoillas saisin viel luudaa.

• oikeassa.

...pitää aina mainita alkuperäinen, kuten minä teen. Sitä vaatii tekijänoikeuslaki. Ja jos tuo rääkkääminen on omaa työtäsi, niin on korrektia mainita sekin.

Tässä alkuperäinen, jonka stadilaisen Ässärykmentin alikersantti Veikko Lehmuksela sanoitti ja Sävelsi Karhumäessä 1941-42 vuodenvaihteessa. (Siinä Ässärykmentissähän palvelivat myös urhoolliset, monin kunniamerkein palkitut reservin kapåteenit Väinö Leskinen ja Unto Varjonen, myöhemmät asevelisosialistien voimahahmot)

NIIN GIMIS ON STADI

(Esiintyy julkisuudessa myös nimillä:
        Ässän kaiho (alkuperäinen) ja Stadin kundin kaiho)

Niin gimis on Stadi,
        ois toivomus snadi:
        et tsiigaa sais sen vielä kerran.
        Mieli Sörkkaan ois tsöraa,
        sinne skuru kyllä föraa
        tai vislaa vois issikan tsärran.

Näkis Hagiksen platsit
        ja Brahiksen matsit
        ja Valgan, voi jebulis se stemmaa.
        vaik kohtalo kneppais,
        et fikkasta puuttuisi femma.

Siel friidut ne sjungaa
        ja lanteet ne gungaa,
        globos sekoo ja sydämes studaa.
        Oman sussun siel hittais,
        onnen glasarista kittais

Vaikka lintsillä oisin
        ja penkillä goisin
        Niin silti gimis on Stadi,
        siks toivomus snadi,
        et gartsoillas saisin viel luudaa.

Demantian kehittymisessä on vaihe, jolloin vanhus ei hyväksy muita tai muiden mielipiteitä ja vänkää aina vastaan ja vain hänen käsityksensä jostakin asiasta on oikea.

Sinä Jorma olet ihan oikeasti sairas.

• JormaKKorhonen
        oikeassa. kirjoitti:

Demantian kehittymisessä on vaihe, jolloin vanhus ei hyväksy muita tai muiden mielipiteitä ja vänkää aina vastaan ja vain hänen käsityksensä jostakin asiasta on oikea.

...ainakin kaikessa siinä, mitä stadilaisuuteen tulee. Ja myös siinä, että tekijä on aina mainittava, jos tänne toisten lauluja tai runoja tuo; ellei niin tee, voi joutua sakoille.

Kun olet ilmeisesti landelainen, niin tässäpä kaunis laulu minullekin rakkaista maaseutumaisemista:

KESIS BÖNDEL ("Kesäpäivä Kangasalla, sävel Gabrien Linsén, sanat Sami Garam)

Mä tsittaan tääl sairaan korkeel
        ja tsiigailen mestoille.
        Tää redu mua kauas roudaa,
        nou hätä mä kestän sen.
        Mä landelle joskus reissaan
        ja hogaan tää maa siide on.
        Ku kyylää kaikkii noit järvii
        ja tsuppailee pitkin skutsii.

Jos täs oikee täysii funtsin,
        voin kelaa et snadi mä oon.
        Ku flygaamaan pääsis meitsi
        ois fiilari hervoton.
        Mä menisin tsekkaan missä,
        se Jumala siis budjailee.
        Ni sillon ois mulla saumaa,
        mä Ukolle bamlailisin:

Hei Äijä, sä taivaan fatsi,
        ja tyyppi älden nasta.
        Oot väsänny siistei pleissei
        ja pähee on meininki.
        Ku tsiigailee vaik noit järvii
        ni voi alkaa spiidaileen.
        Hei voitsä jeesaa meit faija
        et diggailtas himaa aina.

• Sinä jossain

...ainakin kaikessa siinä, mitä stadilaisuuteen tulee. Ja myös siinä, että tekijä on aina mainittava, jos tänne toisten lauluja tai runoja tuo; ellei niin tee, voi joutua sakoille.

Kun olet ilmeisesti landelainen, niin tässäpä kaunis laulu minullekin rakkaista maaseutumaisemista:

KESIS BÖNDEL ("Kesäpäivä Kangasalla, sävel Gabrien Linsén, sanat Sami Garam)

Mä tsittaan tääl sairaan korkeel
        ja tsiigailen mestoille.
        Tää redu mua kauas roudaa,
        nou hätä mä kestän sen.
        Mä landelle joskus reissaan
        ja hogaan tää maa siide on.
        Ku kyylää kaikkii noit järvii
        ja tsuppailee pitkin skutsii.

Jos täs oikee täysii funtsin,
        voin kelaa et snadi mä oon.
        Ku flygaamaan pääsis meitsi
        ois fiilari hervoton.
        Mä menisin tsekkaan missä,
        se Jumala siis budjailee.
        Ni sillon ois mulla saumaa,
        mä Ukolle bamlailisin:

Hei Äijä, sä taivaan fatsi,
        ja tyyppi älden nasta.
        Oot väsänny siistei pleissei
        ja pähee on meininki.
        Ku tsiigailee vaik noit järvii
        ni voi alkaa spiidaileen.
        Hei voitsä jeesaa meit faija
        et diggailtas himaa aina.

Miten ihmeessä sä voit väittää olevasi stadilainen, kun asut jossain landella Pakilassa?

Ihan sama vaikka asuisit Keravalla!

Stadi alkaa Tullinpuomista - vitun böndepelle.

• Uusi-Ukki
        oikeassa. kirjoitti:

kadehtia tuon Jompen tietomäärää elämän kaikilla osa alueilla, kuten tässäkin, joku selvästi haastaa Jompen Stadilangin tietämyksillään.Jomppe ottaa haasteen vastaan, oikaisee haastajan väärän tulkinnan, niin mitä teet sinä, alat haukkua Jomppea yksisilmäiseksi, kun hän ainoastaan oikaisee väärän tulkinnan.

Mitä pirua teille Korhosvihaajille pitäisi tehdä, ettekö voi omassa mitättömyydessänne tehdä muuta kuin alkaa veetuilla kaikin mahdollisin tavoin, kuten sonnimieskin tuolla. Koetahan sinäkin ajatella kuka on tämän saitin sairas, katso hyvä mies peiliin siellä näet tosi sairaan, sanoisinko Kepulireppanan.

• älä kehu liikaa
        Uusi-Ukki kirjoitti:

kadehtia tuon Jompen tietomäärää elämän kaikilla osa alueilla, kuten tässäkin, joku selvästi haastaa Jompen Stadilangin tietämyksillään.Jomppe ottaa haasteen vastaan, oikaisee haastajan väärän tulkinnan, niin mitä teet sinä, alat haukkua Jomppea yksisilmäiseksi, kun hän ainoastaan oikaisee väärän tulkinnan.

Mitä pirua teille Korhosvihaajille pitäisi tehdä, ettekö voi omassa mitättömyydessänne tehdä muuta kuin alkaa veetuilla kaikin mahdollisin tavoin, kuten sonnimieskin tuolla. Koetahan sinäkin ajatella kuka on tämän saitin sairas, katso hyvä mies peiliin siellä näet tosi sairaan, sanoisinko Kepulireppanan.

Ehkä olet niin uusi vielä palstalla, ja jaksat vielä ihannoida Jorman kirjoituksia. Se on kuitenkin kirjoitellut ihan samoja jo muutaman vuoden ja me muut palstalaiset olemme täysin kyllästyneitä Jorman kirjoituksiin.

Olkoonkin niin, että sinä heikolla kirjoitustaidoilla ja heikoilla yleistiedoilla varustettuna olet toistaiseksi Jorman jorinoista otettu. Mutta jos jaksat roikkua palstalla vielä muutaman kuukauden niin tulet kokoemaan herätyksen.

Opetan vielä tässä vähän sinua:

Kun lyöt pilkun, lyö pilkun jälkeen yksi välilyönti. Se selkeyttää tekstia ja lukeminen on paljon miellyttävämpää. Selkeä kirjoitusasu edesauttaa myös lukijaa ymmärtämään paremmin, mitä kirjoittaja haluaa sanoa.

Käytä kappalejakoa. Noin 4-5 lausetta per kappale. Jos teksti on yhdessä "pötkössä", sen lukeminen vaatii jäsentelyä lukijalta. Jos jäsennät sen lukijalle valmiiksi kappaleiksi, on tämäkin eduksi kirjoittamisellesi.

Ja mitä tulee tuohon Korhoseen vielä. Hänen ja Hietasen välinen "paskasota" on pilannut palstaa jo vuosia. Uskoisin, että tulet huomaamaan asian piankin ja heräät näkemään Korhosen kirjoitukset kirkkaammassa valossa.

• sulle
        Uusi-Ukki kirjoitti:

hautaankaatuvalle kääkkänälle kuuluu toisten väittelyt.

• Uusi-Ukki
        älä kehu liikaa kirjoitti:

Ehkä olet niin uusi vielä palstalla, ja jaksat vielä ihannoida Jorman kirjoituksia. Se on kuitenkin kirjoitellut ihan samoja jo muutaman vuoden ja me muut palstalaiset olemme täysin kyllästyneitä Jorman kirjoituksiin.

Olkoonkin niin, että sinä heikolla kirjoitustaidoilla ja heikoilla yleistiedoilla varustettuna olet toistaiseksi Jorman jorinoista otettu. Mutta jos jaksat roikkua palstalla vielä muutaman kuukauden niin tulet kokoemaan herätyksen.

Opetan vielä tässä vähän sinua:

Kun lyöt pilkun, lyö pilkun jälkeen yksi välilyönti. Se selkeyttää tekstia ja lukeminen on paljon miellyttävämpää. Selkeä kirjoitusasu edesauttaa myös lukijaa ymmärtämään paremmin, mitä kirjoittaja haluaa sanoa.

Käytä kappalejakoa. Noin 4-5 lausetta per kappale. Jos teksti on yhdessä "pötkössä", sen lukeminen vaatii jäsentelyä lukijalta. Jos jäsennät sen lukijalle valmiiksi kappaleiksi, on tämäkin eduksi kirjoittamisellesi.

Ja mitä tulee tuohon Korhoseen vielä. Hänen ja Hietasen välinen "paskasota" on pilannut palstaa jo vuosia. Uskoisin, että tulet huomaamaan asian piankin ja heräät näkemään Korhosen kirjoitukset kirkkaammassa valossa.

Kun vajaa vuosi sitten, sain tämän koneen 76-vuotis lahjaksi, ajattelin mitähän nuo kakarani nyt meinaavat, En ollut kuuna päivänä, kirjoittanut koneella se oli aluksi kuin tervan juontia.Lueskelin ensin kaikenmaailman asiota, mitä kone sisällänsä pitää, tuolloin minulle avautui täysin uusi maailma, olenkin sanonut lapsilleni, että voi kun olisitte parikymmentä vuotta sitten, tämän hankinnan tehneet, isänne olisi paljon tietävämpi mies tänäpäivänä.

Jossainvaiheessa eksyin politiikan palstalle, tulin silloin tuntemaan Jorma K Korhosen, ajattelin siinäpä mies kirjoittaa kuin minä ajattelen. En vielä silloin osannut itse kirjoittaa tällä koneellani, Kirjoitin käsin kiitoskirjeen Jompelle, en enää muista aihetta. Kuitenkin Tyttäreni kirjoitti sen palstalle.

Silloin huomasin miten ihmiset ovat pikkumaisia, se solvausten määrä mikä myös minuun kohdistui, oli pökerryttävää. Kiitän herättäjää, hyvistä neuvoista kirjoitustekniikan suhteen, koska huomaan sinun olevan vilpitön. Mutta Korhos kritiikkiäsi minä en ymmärrä alkuunkaan.

Nyt tulee Uuden-Ukin analyysi Korhosesta, Korhonen on hyvän itsetunnon omaava eläkeläis-Upseeri, jonka tämän palstan luuserit, ovat kääntäneet itserakkaudeksi, jos sitä Jompessa onkin, niin tiedän varmasti, että Jomppe voi kulkea pää pystyssä, eikä tarvitse hävetä tekemisiään, ja kuten olen sanonut, tietomiehenä Jomppe on lyömätön.

Kun ole nyt vuodenpäivät seurannut tätä palstaa, Jomppe ei ole koskaan alkanut veetuilua, hän kyllä antaa näille loanheittäjille täysilaidallisia, mutta ne ovat paskapuheillaan sen ansainneet. Viittauksesi ja vertauksesi Hietaseen, teet suurta vääryyttä Jomppea kohtaan, nämä miehet ovat kuin eri planeetalta, kyllä sinäkin sen tajuat.

• huomaatko itsekin?
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Kun vajaa vuosi sitten, sain tämän koneen 76-vuotis lahjaksi, ajattelin mitähän nuo kakarani nyt meinaavat, En ollut kuuna päivänä, kirjoittanut koneella se oli aluksi kuin tervan juontia.Lueskelin ensin kaikenmaailman asiota, mitä kone sisällänsä pitää, tuolloin minulle avautui täysin uusi maailma, olenkin sanonut lapsilleni, että voi kun olisitte parikymmentä vuotta sitten, tämän hankinnan tehneet, isänne olisi paljon tietävämpi mies tänäpäivänä.

Jossainvaiheessa eksyin politiikan palstalle, tulin silloin tuntemaan Jorma K Korhosen, ajattelin siinäpä mies kirjoittaa kuin minä ajattelen. En vielä silloin osannut itse kirjoittaa tällä koneellani, Kirjoitin käsin kiitoskirjeen Jompelle, en enää muista aihetta. Kuitenkin Tyttäreni kirjoitti sen palstalle.

Silloin huomasin miten ihmiset ovat pikkumaisia, se solvausten määrä mikä myös minuun kohdistui, oli pökerryttävää. Kiitän herättäjää, hyvistä neuvoista kirjoitustekniikan suhteen, koska huomaan sinun olevan vilpitön. Mutta Korhos kritiikkiäsi minä en ymmärrä alkuunkaan.

Nyt tulee Uuden-Ukin analyysi Korhosesta, Korhonen on hyvän itsetunnon omaava eläkeläis-Upseeri, jonka tämän palstan luuserit, ovat kääntäneet itserakkaudeksi, jos sitä Jompessa onkin, niin tiedän varmasti, että Jomppe voi kulkea pää pystyssä, eikä tarvitse hävetä tekemisiään, ja kuten olen sanonut, tietomiehenä Jomppe on lyömätön.

Kun ole nyt vuodenpäivät seurannut tätä palstaa, Jomppe ei ole koskaan alkanut veetuilua, hän kyllä antaa näille loanheittäjille täysilaidallisia, mutta ne ovat paskapuheillaan sen ansainneet. Viittauksesi ja vertauksesi Hietaseen, teet suurta vääryyttä Jomppea kohtaan, nämä miehet ovat kuin eri planeetalta, kyllä sinäkin sen tajuat.

No niin. Hyvin sain kirjoituksesi sanomasta kiinni.

Toivottavasti et, mutta jos joudut viranomaisten kanssa kirjoittelemaan, niin sama asia pätee sielläkin. Selkeys on valttia.

Iloisia kirjoitushetkiä Uusi-Ukille!

• JormaKKorhonen

Eilen täällä joku (taisi olla se rääväsuiden uudeksi lipunheiluttajaksi noussut Sonnimies eli lehmän mies) sanoi, että saisin ”rääkätä” vapaasti J.Alfred Tannerin runoja, koska hänen täytyy olla Väinö Tammerin sukulainen.

Sonnimiehen epäkulturellisuus on kyllä hyvin sopusoinnussa hänen muiden tietojensa ja käytöksensä kanssa. Kerrottakoon hänen surukseen, että eivät ole sukua.

Yksi Suomen kaikkien aikojen suurimmista valtiomiehistä, Väinö Alfred Tanner syntyi 1881 Helsingissä, jarrumiehen ja torpparin tyttären poikana. Hänen alkuperäinen sukunimensä oli Thomasson.

Suomen kaikkien aikojen kuuluisin kupletööri Johan Alfred Tanner syntyi 1884 Artjärvellä, ja oli syntyjäänkin jo Tanner.

Mikä yhtäläisyys muuten oli kahdella trubaduurilla J.Alfred Tannerilla ja Kauko Käyhköllä? He olivat molemmat koulutukseltaan rakennusmestareita.

• kun tiedät tuollaisia

Onkin maailmanjärjestyksen kannalta erittäin tärkeää tietää, että yht´äkkiä kirjoitteluusi ilmaantuneet Tannerit olivat rakennusmestareita.

YK-sotilaat näköjään murskailevat toisiltaan leukoja. Sulla ne loksuttaa löysää ilmankin.

• runoudesta...

Lauri Viitaa mukaellen:

"niinkuin nuppineulan kärki
      on kapi-ukon järki,
      mistä hän se tyynyn saisi
      johon neula uppoaisi"

• runoudesta...

Kapi-ukko on sekaisin marista ja gin-tonicista.

• JormaKKorhonen

Pitäisi ilmoittaa, että kyseessä on Lauri Viidan pikkuruno "Viisaat". Huomattavasti parempi alkuperäisenä.

Tässä lisää Viidalta:

NEROUS

"Oi nerous" - näin muuan kaunosielu sanoi sen -
        "oot juurta taivaallista ylhän sähkömyrskyn salamain"
        - Ei. Nerous on puutostauti mullan janoisen,
        vain sisar kyyneleitten mustan ahdistuksen valamain.

JOHTAJA

Sen joukon johtajaksi nimittäisin,
        ken pitkäkaulaisin on, pienipäisin
        ja takapuoleltansa täyteläisin. -
        Kas, kun jää painopiste matalalle,
        voi nousta kukonnuppi korkealle
        ja loistaa tuynkiolta maailmalle.

TIEDONPUU

Tiedonpuussa asuu kyy.
        Joka sitä lähestyy,
        ikuisesti onneton
        epäilyksen uhri on.
        Autuas, ken omin päin
        elää, kuolee lailla täin.

Eivätkös sovikin hyvin kepilaiselle ja kepulaisuuteen?

• lähdettä ei tarvita

Pitäisi ilmoittaa, että kyseessä on Lauri Viidan pikkuruno "Viisaat". Huomattavasti parempi alkuperäisenä.

Tässä lisää Viidalta:

NEROUS

JOHTAJA

TIEDONPUU

Tiedonpuussa asuu kyy.
        Joka sitä lähestyy,
        ikuisesti onneton
        epäilyksen uhri on.
        Autuas, ken omin päin

Tuo Viidan runo, mitä tuossa kirjoittaja mukaili, on niin yleissivistyksessä tiedossa, että lähdettä ei tarvitse mainita.

Sikäli mikäli lainaat alkuperäistä, tulisi lähde mainita. Oikeastaan et saisi laittaa tälle palstalle yhtään alkuperäistä tekstiä sillä syyllistyt tekijänoikeusrikokseen tai rikkomukseen. Esimerkkinä mainittakoon laulujen sanat. Et saa niitä julkaista ilman lupaa oikeuksien haltijalta.

Mitä taas tulee lähdeviitteisiin, niitä käytetään tutkimuksessa ja tutkielmissa. lähdeVIITTEITÄ voi toki laittaa tekstiinsä tälläkin palstalla.

Olepa varovainen, kun kopioit toisten tekstejä omissa nimissäsi, vaikka lähteen mainitsisitkin.

Ole kiitollinen, että sinua neuvotaan asiassa, josta näköjään et tiedä mitään.

• sonnimies

Tässä lisää Viidalta:

NEROUS

JOHTAJA

TIEDONPUU

Tiedonpuussa asuu kyy.
        Joka sitä lähestyy,
        ikuisesti onneton
        epäilyksen uhri on.
        Autuas, ken omin päin

kirjoittanut: sonnimies (sotilasmuistiosta mukaellen)

Pieni runonpoikanen;

Eräs sossu tahallaan, makaa
        aina mahallaan. Kääntyy joskus
        kyljelleen, tarpeen tullen
        seljälleen. Anustakin tarjoilee,
        kuka sinne ehtinee.

• itsekeskeinen

Mari luulee olevansa suurikin politiikko, kerran eräässä TV-lähetyksessä suunnitteli itselleen valtiovarainministerin paikkaa kun pääministerin paikka on VIELÄ varattu Vanhaselle.

Kiviniemi putoaa eduskunnasta, eivät hesalaiset niin tyhmiä ole että tuollaista pohojalaasta äänestäisivät

• Stikkaan gimmalle äänen

En mä sun junantuomista hesalaisista tiedä, mutta stadilaisilla ei oo mitään Maria vastaan. Tääl on aina bonjattu sen päälle, et joku haldaa hommat ja osaa sanoo asiat suoraan.

• Viirapöllö

Matalaotsaisen JKK:n omiin alhaisiin tarkoitusperiin käytettyjen runoilijoiden listalle tuli uusi nimi - Lauri Viita.

Säälittävää.

• Eivät kai Mari Kiviniemen kommentit ole mitenkään eronneet keskustan yleisistä linjauksista. Onhan hän puolueen varapuheenjohtaja niitä itse tekemässä.

Kiviniemi on jo usean kauden kansanedustaja ja olen samaa mieltä, että hän tulee pääsemään läpi Helsingin vaalipiiristäkin. Hänellä on perinteisesti ollut hyvät vaalikampanjat, osittain varmaan mainostoimistoa pyörittävän miehensä ansiosta.

Keskustalla ei ole syytä jyrätä Kiviniemeä mistään. Keskusta on jo vuosikymmenien ajan tehnyt hallituksissa muutoksia kuntarajoihin. Sipoon tapaus ei ole mikään erikoistapaus, vaikka median helsinkiläiskeskeisyyden takia se onkin saanut muita enemmän huomiota. Pääkaupunkiseudun yhdistämistä yhdeksi kunnaksi keskusta ei ole ainakaan erikseen vastustanut - on tainnut olla pikemminkin päinvastoin. ;-)

• Huomioitsija

Olisiko se Eino Leino, jonka runot Korhonen saa muuttumaan huonoiksi muutamaa sanaa vaihtamalla? Vai Omar Khajjam? Lauri Viita?

Kyllä Korhosen mielirunoilija on City.-Keskusta! Ylivoimaisesti eniten on Korhonen siteerannut tällä palstalla Keriksen runoja ja runoelmia. Lisäksi Keris on ainoa runoilija, jonka tekstejä Korhonen ei ole raiskannut muuntelemalla niitä kepuvastaisiksi. City.-Keskusta on siis Korhoselle ainoa "pyhä" runoilija.

Todella outoa;-)))

• JormaKKorhonen

…kun minä hänestä puhuin, vaikka tein sen korrektisti ja ymmärtävästi, häneen parhaita toiveita laittaen, mutta hänen puolestaan pahinta peläten. Onhan hänen puolueensa Keskusta, josta voi sanoa Aisopoksen kertomuksen (Horatius) ketun lailla ”vestigia terrent” (jäljet pelottavat). Aika tyly on kepu ollut tehtävänsä tehneille ennenkin, varsinkin naisille, tapaus Jäätteenmäki viimeisenä näyttönä.

Niin, kun puhuin kauniisti Marista, niin kepulaiset vastasivat puhumalla rumasti minusta. Kaava on tuttu, joka pätee, olipa puhe mistä tahansa.

Tuolla joku yritti nimetä minun lempirunoilijoitani. Voi, kuulkaa – niitä on paljon! Tuolla(kin) alueella olen näyttänyt itsestäni ainoastaan jäävuoren huippua. Varmasti voisin pitää teille ihan ulkomuistista pitkän runoillan, jossa käsittelisin kymmeniä runoilijoita.

Laitankin nyt tähän pätkän William Shakespearelta, Aale Tynnin suomentamana, ja käsitelköön se nyt minua, niin saa nähdä, miten runouden kuten minutkin niin hyvin tuntevat kepulaiset siitä riemastuvatkaan!

62. sonetti

Silmäni, sieluni ja jäseneni
      vallitsee itserakkauden synti,
      en sille synnille saa parannusta,
      niin on se sisimpääni juurtunut.

Kellä on yhtä miellyttävät kasvot,
      virheetön hahmo, uskollinen mieli?
      Ja oman arvoni niin määrittelen,
      kaikessa että kaikki ylitän.

Vaan peili toden muotoni kun näyttää,
      ikäni kellastaman, murjotun,
      luen itserakkauteni vastakohtaa:
      katala mielistyisi tuollaiseen.

Sinua, toinen minuuteni, kiitän,
      ikääni päivieni värit liitän.

Ja taas kapi valehteli, eikö niin kepulaiset!

• sonnimies

Tilanne on yleensä tämä. Sossujen rakkikoira JKK suorittaa älyttömän (melkein aina) avauksen. Heti perään hänen 1 adjutanttinsa, säälittävä uusi-ukki alkaa hänelle joomieheksi. Hän kehuu JKK;ta niin, että pillahtaa lopuksi itkuun. Niin hyvä ja viisas on ukin mielesta Jomppe. Jos joku tohtii arvostella Jorkkoa, ukki hyppää heti taisteluhautaan ja sota alkaa.

• ja sotaisuutta
        sonnimies kirjoitti:

Tilanne on yleensä tämä. Sossujen rakkikoira JKK suorittaa älyttömän (melkein aina) avauksen. Heti perään hänen 1 adjutanttinsa, säälittävä uusi-ukki alkaa hänelle joomieheksi. Hän kehuu JKK;ta niin, että pillahtaa lopuksi itkuun. Niin hyvä ja viisas on ukin mielesta Jomppe. Jos joku tohtii arvostella Jorkkoa, ukki hyppää heti taisteluhautaan ja sota alkaa.

Etkö muuten lehmän isä ole tietoinen siitä, että Ukki on kuin Kapi ja Kapi on kuin Ukki, siis kyseessä onkin yksi ja sama pappareinen, joka asuu Kapin kaalissa.
        Ukki on Kapin mukana myös UN-porukoissa, oli hän komppanissa joskus kamelina, joskus muulina aavikolla kirmasi.

• Uusi-Ukki
        sonnimies kirjoitti:

Minunkin vanhuudenhöperön tekeleitä arvostetaan, minulta pääsi ääneen nauru, kun luin sonnimiehen
        paatoksella kirjoittamaansa tekstiä, että muka itkuun pillahtaa, ja peräti taisteluhautaan.

Älä minua pane taisteluhautaan, olen rauhan mies, Jomppe sotilaana sopisi paremmin siihen tehtävään, ei vaineskaan, silloinhan sonnimies kuolisi kuula kallossaan, näin saitilta poistuisi varsinainen paskahumoristi, todistaa myöskin 1 Adjutantti.

Minulta todella pääsi ääneen nauru, vaimo tuli katsomaan joko olen lopullisesti "Seonnut" kun itsekseni naurelen. Kyllä elämä on kudaa, vielä vanhanakin kun on tuollaisia Sonnimiehiä, eikö ole sellainenkin sanonta, Hulluille saa nauraa, vaan ei vaivaisille.???

• JormaKKorhonen
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Minunkin vanhuudenhöperön tekeleitä arvostetaan, minulta pääsi ääneen nauru, kun luin sonnimiehen
        paatoksella kirjoittamaansa tekstiä, että muka itkuun pillahtaa, ja peräti taisteluhautaan.

Älä minua pane taisteluhautaan, olen rauhan mies, Jomppe sotilaana sopisi paremmin siihen tehtävään, ei vaineskaan, silloinhan sonnimies kuolisi kuula kallossaan, näin saitilta poistuisi varsinainen paskahumoristi, todistaa myöskin 1 Adjutantti.

Minulta todella pääsi ääneen nauru, vaimo tuli katsomaan joko olen lopullisesti "Seonnut" kun itsekseni naurelen. Kyllä elämä on kudaa, vielä vanhanakin kun on tuollaisia Sonnimiehiä, eikö ole sellainenkin sanonta, Hulluille saa nauraa, vaan ei vaivaisille.???

...haluan sanoa Vanhalle Rakuunalle hyvän itsenäisyyspäivän toivotukseni! Vieläkö pitää paikkansa se, mitä eräässä rallissa (olikohan Juha Vainio) laulettiin:

Vanha rakuuna kun naisen näkee
        päässä tärähtää,
        ja viisari värähtää!

Mutta ainakin on totta tuo, mitä sanot:

>> Hulluille saa nauraa, vaan ei vaivaisille.

• sonnimies

...haluan sanoa Vanhalle Rakuunalle hyvän itsenäisyyspäivän toivotukseni! Vieläkö pitää paikkansa se, mitä eräässä rallissa (olikohan Juha Vainio) laulettiin:

Vanha rakuuna kun naisen näkee
        päässä tärähtää,
        ja viisari värähtää!

Mutta ainakin on totta tuo, mitä sanot:

>> Hulluille saa nauraa, vaan ei vaivaisille.

Asiahan on juuri niinkuin minä kirjoitin. Nämä höperöt kehuu kilvan toisiaan. Tietysti siinä on jo vanhuudenhöperyyskin mukana, mutta siltikin.

Tähän kohtaan sopii pieni kevennysruno.

Meidän tamma valkomusta, ei pelkää
        astutusta.
        Iloisesti se nostaa häntää, kun ori
        työntää mäntää.

Täytyy sanoa, että teki mieli lisätä eräitä nimiä tähän runoon, mutta olkoon näin itsnäisyyspäivan aattona.

• Kerro totuus
        sonnimies kirjoitti:

Asiahan on juuri niinkuin minä kirjoitin. Nämä höperöt kehuu kilvan toisiaan. Tietysti siinä on jo vanhuudenhöperyyskin mukana, mutta siltikin.

Tähän kohtaan sopii pieni kevennysruno.

Meidän tamma valkomusta, ei pelkää
        astutusta.
        Iloisesti se nostaa häntää, kun ori
        työntää mäntää.

Täytyy sanoa, että teki mieli lisätä eräitä nimiä tähän runoon, mutta olkoon näin itsnäisyyspäivan aattona.

Meirän lehemä, valakomusta
        ei pelekää astutusta,
        sonnimies kun hyppää selekään,
        hoitajaansa ei se pelekää,
        iloosesti nostaa häntää,
        sonnimies kun työntää mäntää,
        mutta mäntä liian pieni,
        pahoottuu vain lehmän mieli.

• sonnimies
        Kerro totuus kirjoitti:

ei pelekää astutusta,
        iloosesti nostaa häntää,
        mutta mäntä liian pieni,

Edellisen kerran kun sinut "lakeurella" näin, olit panemassa lammasta. Lampaan takajalat olit survonut saapasvarteen. Hyvin näytti touhu onnistuvan. Hah,hah, hah haaaaa.

• Selkäkeikkaa;-))))))
        Kerro totuus kirjoitti:

ei pelekää astutusta,
        iloosesti nostaa häntää,
        mutta mäntä liian pieni,

Heh-heh!

• JormaKKorhonen

Rupean tässä valmistautumaan lähtöön itsenäisyyspäivän vastaanotolle Pääesikunnan keskuspaviljonkiin, joten tältä illalta se on sitten tässä.

Juhlatunnelmaani eivät varmaan voi pilata nuo saitin paskiaiset, mutta en voi olla ihmettelemättä, millainen heillä on sielunelämä ja ajatusmaailma? Tarkoitan tuota jo vuoden minua aina päivystänyttä ja heti tänne tultuani itseään minulle tykö tekevää Huomioitsijaa ja viime aikojen pahinta törkyilijää Sonnimiestä. Ja eräitä muitakin puskistaan ruikkivia.

Siis millaisia ihmisiä tuollaiset mahtavat olla ihan livenä? Ajatus puistattaa – onneksi eivät laita tänne kuvallista profiiliaan!

Mitä he itse mahtavat itsestään ajatella, siis ihan oikeasti? No, helppohan se on tajuta. Vain syvä alemmuudentunto saa ihmisen käyttäytymään noin. Ja tuolla tavalla käyttäytymällä, itsensä yhtenään viisaampiaan vastaan asettavina ja aina samat kovat kokevina heidän itseinhonsa vain syvenee. Jota taas täytyy purkaa, ja itseinho kasvaa, jota… Jne… He ovat siis noidankehässä, josta heidät saattaisi pelastaa vain asianmukainen hoito, mutta kukapa heidät hoitoon ohjaisi.

Mutta olkoon. Näin juhlapäivän aattona nostan ajatukseni ylemmäs. Suomi on hyvä maa. Sen verran maailmaa olen nähnyt ja pitkiäkin ajanjaksoja muilla mailla ollut, että voin sanoa tuon täydestä vakaumuksesta. Tämä maa on rakennettu näin hyväksi suomalaisten työllä, ja suomalaiset miehet ovat taistelleet, tuhannet ja taas tuhannet henkensäkin uhraten tämän maan puolesta. Itsenäisyytemme on kalliisti lunastettu. Ja useimmilla meistä on hyvä olla, ja meidän on siedettävä myös niitä, joilla on paha olla, vaikka se paha olo johtuisi heistä itsestään.

Näissä jaloissa aatoksissa esitän lähtiäisikseni nykyisin harvemmin kuultavan, itsenäisyyspäivän lauluksi ehkä epätavanomaisenkin, mutta kauniin ja sisällökkään laulun, jota itse olen joskus laulanut kuorossakin. Ja käy hyvin keskustan saitille:

ISÄNMAAN KASVOT (sanat V.A.Koskenniemi, sävel Yrjö Kilpinen)

Sun kasvois eessä, Suomenmaa,
      on isät astuneet .
      Nyt missä vilja aaltoaa,
      se kertoo heidän kunniaa,
      he ovat uskoin kyntäneet
      ja toivoin kylväneet

Ja mistä isät astuivat,
      käy siitä meidän tie.
      Ja polvet kerran nousevat,
      sun eessäs valan toistavat:
      mik´ ikään kohtalomme lie,
      se kasvois eteen vie.

Oi Suomi sinijärvien
      ja kesäin valkeain,
      suot meille kodin armaisen
      ja haudan alla turpehen.
      Sun eestäs kaikki uskaltain –
      Se onnemme on vain!

Sun kukoistukses kuorestaan
      on käynyt kukkahan!
      Sun lastes lempi voimassaan
      sen kantaa valoon, kunniaan.
      Soi laulu Suomen vapahan,
      soi ajast` aikahan.

• Tämä riittää:

- Tämä maa on rakennettu näin hyväksi suomalaisten työllä, ja suomalaiset miehet ovat taistelleet, tuhannet ja taas tuhannet henkensäkin uhraten tämän maan puolesta. Itsenäisyytemme on kalliisti lunastettu. Ja useimmilla meistä on hyvä olla, ja meidän on siedettävä myös niitä, joilla on paha olla, vaikka se paha olo johtuisi heistä itsestään.-

Juuri noin se on. Me, jotka sen tajuamme, olkaamme onnellisia, ja toivokaamme, että paremmin tulisivat toimeen itsensä ja muidenkin kanssa myös ne, jotka sitä eivät tajua.

Hyvää itsenäisyyspäivää!

• Erkki 54

En antas Kiviniemielle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5100
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      115
      1616
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1319
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      12
      1314
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1153
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      990
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe