MUISTOPUHE!!!!

Apuja?

Asiani on tämä: En yhtään tiedä että miten aloittaa muistopuhetta tai mitään!
Ystäväni äiti on kuollut ja ystäväni pyysi minua laatimaan muistopuheen.
Voiskos joku auttaa!
Ja tietysti mielellään mahdollisimman nopeasti. Palsta saattaa olla väärä, mutta en parempaakaan keksinyt. Voisikohan joku siis auttaa?
Se joka on siis enemmän näitä hommia ajatellut.
Se ei saisi olla pitkä eikä tylsistyttävä, mutta kuitenkin järjellinen. =)
Voisikohan joku vaikka mahdollisesti laatia minulle vaikka esimerkki puheen? Olen ihan hukassa... Kamalaa, kun on kasattu tällainen paine. Kiitos jo etukäteen avuistanne =)

4

42575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mervi_

      Tuolta löytyi jotakin ohjeita:

      - Rakenna puhe lämminhenkiseksi, vainajaa herkästi koskettavaksi
      - Ota huomioon kuulijakunta: keskinäinen tuttuus
      - Kerro henkilöstä asiatietoja ja ansioita kohtuullisesti. Mainitse silti tärkeät.
      - Älä kovasti herkistä ja itketä kuulijoita.
      - Hersytä sopivissa kohdin huumorilla.
      - Älä ikävystytä liian pitkillä henkilökohtaisilla muisteloilla.
      (Lähde: http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kirjoituskurssi/tied_henkilo.shtml alareuna

      Alku voisi olla vaikka näin:
      "Kynttilät on sytytetty. Vietämme surujuhlaa."
      "Rakkaat X:n omaiset, ystävät ja työtoverit..."

      Kannattaa myös ensin lyhyesti esitellä itsensä:
      kuka olet, ja kenen pyynnöstä puhut.

      Joitain apukysymyksiä:
      - Mitä ajattelit, kun kuulit X:n kuolleen?
      - Missä X syntyi ja millaiseen perheeseen?
      - Millaista hyvää X:n elämä sai aikaan?
      - Mitä muistat hänen sanoneen?
      - Millaista hänen huumorinsa oli?
      - Milloin tapasit hänet ensimmäisen kerran?
      - Mitä hyvää ystäväsi on kertonut äidistään sinulle joskus?
      - Millä tavalla X:stä näkyi se, että hän välitti perheestään/ystävistään/sukulaisistaan?

      ...ja loppu:
      "Otan osaa syvään suruunne ja toivon Teille voimia ja uskoa tulevaisuuteen. X:stä jää mieliimme kaunis muisto."

      Tässä on joitain muistopuheita, joista voit
      saada ideoita:
      http://www.oph.fi/etalukio/aidinkieli/kurssi3/ladattava_materiaali/muistopuhe.pdf
      http://www.nic.fi/~jristell/muistopuhe.html
      http://www.laakkoset.org/muistopuhe.htm
      http://www.laakkoset.org/hhpuhe.htm
      http://www.rusi.info/kirjoituksia.htm#Muistopuheita

      Täällä on joitain kauniita sanoja, joita
      voi käyttää alussa tai lopussa, tai missä vaan.
      http://personal.inet.fi/yritys/korhosen.kukkatalo/hautaustoimisto/muistolauseet_1.html

    • Wms

      Ei se ole sinun asiasi. Joku sukulaisita tai äidin omista ystävistä voi pitää puheen.

      • 16

        aika tylyltä kuulosti toi sinun päätelmä, mutta se voi myös johtua siitä että paras kaveri kuoli pari päivää sitte [tosin luin ton pari kuukautta myöhemmin] ! Ei oikeen jaksa mikään enää kiinnostaa.... itekkii etin jotain sopivaa muistopuhetta. Ainakin ''Mervi_'' annoit kauniin pohjan... levätkää rauhassa..!!!!


    • EverAlone

      Minulla on aivan sama ongelma... Pitäisi isoäidin muistolle tehdä jonkinlainen muistopuhe, mutta en osaa aloittaa sitä mitenkään järkevästi :/ Mutta kiitos Mervi_:lle. Hyviä neuvoja :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1621
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1216
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      59
      1092
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      898
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      41
      807
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      750
    7. 68
      737
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      644
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      610
    Aihe