Osa 3; Gal. 1:11-24/ Paavalin kutsumus

Gal. 1:11-24
KRISTUS ON KUTSUNUT PAAVALIN APOSTOLIKSI

1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
1:20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
1:21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
1:22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
1:23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
1:24 ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.
---
Paavali oli saanut evankeliumin Jeesukselta:
”Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut” (j. 11,12).
Apostolien Tekojen (9:1-9) laajemman kuvauksen mukaan oleellista tässä ilmoituksessa oli Ylösnousseen kohtaaminen (1. Kor. 9:1) näyssä (ilmestyksessä).

Näin Paavali haluaa kertoa galatalaisille, että hänen apostolin virkansa on saatu suoraan itse Jeesukselta Kristukselta. Ja kutsun tähän virkaan hän oli saanut jo äitinsä kohdussa (j. 15).
Jumalan valinta oli näin ollen täysin riipumaton ihmisestä itsestään, hänen kelvollisuudestaan tai teoistaan.

Näin Paavali korostaa voimakkaasti riippumattomuuttaan .
Hänen ei tarvinnut hakea Jerusalemin alkukristityiltä tietoja eikä neuvoja (j. 16).
Valheveljet väittivät taas, että Paavali ei ollut mikään todellinen ja aito apostoli. Hän ei ollut kulkenut Jeesuksen kanssa kuten Pietari (Keefas, j. 18) ja muut.
Sentähden Paavalin oppikaan ei heidän mielestään ollut pätevää eikä täysin arvovaltaista.
---
Kysymys:
Onko tänään apostoleita?

17

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muukalainen.

Valitettavasti sen ymmärtävät aina vain jälkipolvet.

Aikalaisten hyväksynnän estää kateus.

• Kaikki joita Herra on kutsunut ja jotka ovat
      kutsun vastaan ottaneet ovat Herran lähettiläitä.

Eikä kenenkään tällaisen kohdalla ole niin että
      itse itsensä olisivat kutsuneet Herran luo.

Ei vaan kyllä se on ollut Jumalan teko.

Että todella totta on se, että Jumalan teko se on,
      että ihminen Häneen Uskoo, Häntä Uskoo.

Mutta näin on kun Muukalainen sanoi,että sitä
      ei nähdä, kateus estää.

Sillä näin on kun on ollut ennen niin on nytkin
      näitä kirjanoppineita jotka luulevat kirjoituksia
      tutkimalla Taivaan perivän, niin heille puhe
      Jeesuksen tuntemisesta on käsittämätön asia
      eivät he voi sietää sellaista puhetta.

• Apostolit olivat miehiä, jotka itse Kristus valitsi elämänaä tapahtumien silminnäkijöiksi.
      He näkivät Jeesuksen hänen ylösnousemuksensa jälkeen.

Paavali ei ollut Jeesuksen seuraaja tämän vaeltaessa maan päällä.
      Hänellä oli kuitenkin edellytykset apostoliksi,sillä hän oli nähnyt Jeesuksen tämän ylösnousemuksen jälkeen.
      Damaskon tiellä Kristus ilmestyi hänelle, joten hän saattoikin sanoa; "Enkö minä ole apostoli? enkö minä ole nähnyt Jeesusta, Herraamme? (1. Kor. 9:1).

• Trubaduuri

Tuolla asialla ei vaan ole enää kovinkaan suurta merkitystä oikein uskoville ihmisille, koska nyt eletään aikaa jolloin melkein kaikilla ihmisillä on tarvittavat taidot saada selville menneitä totuuksia, ja tietenkin se yksi ja tähdellisin totuus, joka on sama tänään niin kuin eilenkin, elikkä Isä joka meillä on taivaissa on yksi ja sama, totinen.
        Jumalaksi me häntä kutsumme ja Luojana me Häntä pidämme, sekä Isäksi huudamme hädän hetkellä, ja Hän on samalla yksiselitteinen totuus meille.
        Se riittäköön. Minulle ainakin.

• Muukalainen.
        Trubaduuri kirjoitti:

Tuolla asialla ei vaan ole enää kovinkaan suurta merkitystä oikein uskoville ihmisille, koska nyt eletään aikaa jolloin melkein kaikilla ihmisillä on tarvittavat taidot saada selville menneitä totuuksia, ja tietenkin se yksi ja tähdellisin totuus, joka on sama tänään niin kuin eilenkin, elikkä Isä joka meillä on taivaissa on yksi ja sama, totinen.
        Jumalaksi me häntä kutsumme ja Luojana me Häntä pidämme, sekä Isäksi huudamme hädän hetkellä, ja Hän on samalla yksiselitteinen totuus meille.

Totuutesi.

Edelleenkään en ole Teuvo, mutta kerronko terveisiä.

• Trubaduuri kirjoitti:

Trubaduuri: " Apostolit ovat jo menneet, mutta me olemme jäljellä".
        ---
        Niin ovat menneet...., mutta heidän sanomansa elää tänä päivänäkin: "...uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja APOSTOLISEN SEURAKUNNAN, ..."

• Trubaduuri
        Tapio522 kirjoitti:

Trubaduuri: " Apostolit ovat jo menneet, mutta me olemme jäljellä".
        ---
        Niin ovat menneet...., mutta heidän sanomansa elää tänä päivänäkin: "...uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja APOSTOLISEN SEURAKUNNAN, ..."

Muistini mukaan.
        Keskinäisestä rakkaudesta seurakunta nyt tunnetaan
        , elikkä Kristuksen "ruumiin" jäsenistä.

Ajattelin kyllä hieman toisin, mutta.
        Tarkoitat ilmeisesti nyt kuitenkin ihmisen Pojan, Kristuksen sanomaa, joka on lähtöisin taivaallisen Isän aivoituksista. Joka myös palveelee vain yhtä yhteistä tarkoitusta varten, jota me emme kykene muuntamaan itsellemme mieleiseksi yhdelläkään keinolla.
        Jotkut pyrkyrit kuitenkin yhä sitäkin yrittää, ja yritykseksi sekin, tosiaan tulee jäämään. Näin minä tuon asian miellän.

• Trubaduuri
        Muukalainen. kirjoitti:

Totuutesi.

Edelleenkään en ole Teuvo, mutta kerronko terveisiä.

Katsos sinä "sivupersoona", en toitota täällä omaa totuuttani, niin kuin sinä, vaan Luojamme,
        (tosin ei Hän sinun Luoja ilmeisesti ole, koska Häntä niin kovasti vieroksut) Jumalamme, taivaallisen Isän totuutta Kristuksen antaman opetuksen mukaisesti. Joka muuten onkin melkoisen lyhyt värrsy, sekin! Eli, >> Hän on valmistanut leposijan meille oikea uskoisille, lapsilleen! Tosin, ethän sinä tosiaankaan halua olla niin kuin me, vaan kuten te! Siksi sanonkin tähän loppuun vain, on teitä monta yhdessä ja yksi moneksi. Ja jotenkin tunnen ja tiedän sinunkin "teidät".

• Trubaduuri kirjoitti:

Katsos sinä "sivupersoona", en toitota täällä omaa totuuttani, niin kuin sinä, vaan Luojamme,
        (tosin ei Hän sinun Luoja ilmeisesti ole, koska Häntä niin kovasti vieroksut) Jumalamme, taivaallisen Isän totuutta Kristuksen antaman opetuksen mukaisesti. Joka muuten onkin melkoisen lyhyt värrsy, sekin! Eli, >> Hän on valmistanut leposijan meille oikea uskoisille, lapsilleen! Tosin, ethän sinä tosiaankaan halua olla niin kuin me, vaan kuten te! Siksi sanonkin tähän loppuun vain, on teitä monta yhdessä ja yksi moneksi. Ja jotenkin tunnen ja tiedän sinunkin "teidät".

etkö tiedä?

Saatanakin Jeesuksen tunnisti, niin sama se on nyt
        saatanan henki tunnistaa ne jotka Jeesuksessa ovat.

Ja totta on tosiaan, että Jeesuksen omat ovat
        yhtä.

Ja niinkuin olet huomannut sama on sanoma,
        koska on yksi Henki ja yksi Sama Jumalan Sana,
        Yksi Totuus.

• Trubaduuri
        ArmiK kirjoitti:

etkö tiedä?

Saatanakin Jeesuksen tunnisti, niin sama se on nyt
        saatanan henki tunnistaa ne jotka Jeesuksessa ovat.

Ja totta on tosiaan, että Jeesuksen omat ovat
        yhtä.

Ja niinkuin olet huomannut sama on sanoma,
        koska on yksi Henki ja yksi Sama Jumalan Sana,
        Yksi Totuus.

Niinpä näytät sinäkin tuntevan saatanan, tyylisi ja tapasi sen paljastaa, joten mitä vielä ihmettelet täällä, sitäkö ettei tuo tuntemasi saatana osaa ihmisen Pojaksi, Kristukseksi vielä muuttua.
        Minä voin kertoa sinulle, ei se muutu, katsos kun se on viskattu tänne maan päälle pitämään melua juuri sinun kaltaisillesi tyhjästä, siis teille jotka olette helposti johdateltavissa pahantekoon. Ja siitä voi päästä eroon, mutta se vaatii Luojan , taivaallisen Isän puoleen kääntymistä.

Isä meidän rukous on ainua avain joka käy Isän
        Luojan, Jumalan sydämen oveen, ja sitä täytyy jokaisen ihmisen osata sovittaa lukkoon, jos haluaa hänen kanssaan keskustelu väleihin päästä
        ja Hänen armonsa tuntea sekä Hänen anteeksi antonsa kokea.

• Trubaduuri kirjoitti:

Niinpä näytät sinäkin tuntevan saatanan, tyylisi ja tapasi sen paljastaa, joten mitä vielä ihmettelet täällä, sitäkö ettei tuo tuntemasi saatana osaa ihmisen Pojaksi, Kristukseksi vielä muuttua.
        Minä voin kertoa sinulle, ei se muutu, katsos kun se on viskattu tänne maan päälle pitämään melua juuri sinun kaltaisillesi tyhjästä, siis teille jotka olette helposti johdateltavissa pahantekoon. Ja siitä voi päästä eroon, mutta se vaatii Luojan , taivaallisen Isän puoleen kääntymistä.

Isä meidän rukous on ainua avain joka käy Isän
        Luojan, Jumalan sydämen oveen, ja sitä täytyy jokaisen ihmisen osata sovittaa lukkoon, jos haluaa hänen kanssaan keskustelu väleihin päästä
        ja Hänen armonsa tuntea sekä Hänen anteeksi antonsa kokea.

olen tullut tntemaan saatanan metkut.
        Niinkuin olen sanonut.

Mutta sinä et ole tullut eksyttäjän saatanan valheita näkemään, koska ei saatana omilleen niitä
        tule koskaan paljastamaan, vaan se tuo omia valheitaan totuutena esille ja Jumalan Totuuden
        se vääntää vääräksi, valheeksi.

Siksi saatana omilleen lepertelee rakkauden lauluja
        Jumalasta. Tuudittaa näin omansa ihanaan rauhan
        uneen jossa ei ihminen näe todellisuutta vaan
        elää joko menneessä tai tulevaisuudessa, mutta
        ei näe tätä päivää.

• Trubaduuri
        ArmiK kirjoitti:

Niinkuin olen sanonut.

Mutta sinä et ole tullut eksyttäjän saatanan valheita näkemään, koska ei saatana omilleen niitä
        tule koskaan paljastamaan, vaan se tuo omia valheitaan totuutena esille ja Jumalan Totuuden

ei näe tätä päivää.

Höpönhöpö ja löpönpöpö. Kasva nyt vähän mittaa ihmisenä ja rukoile hieman viisautta osaksesi, sillä kyllä sinä ole kuin tyhjä sillipurkki, haiset vaan!

Isä meidän rukous on sinulle se avain ja muuta ei nyt ole enää tarjolla. Kokeile sitä. Äläkä näe enää vaivaa minun suhteeni sillä minä näen ettei Kristus sinua ohjaile, vaan oman mielesi mukaan sinä täällä toohotat!

• Trubaduuri kirjoitti:

Höpönhöpö ja löpönpöpö. Kasva nyt vähän mittaa ihmisenä ja rukoile hieman viisautta osaksesi, sillä kyllä sinä ole kuin tyhjä sillipurkki, haiset vaan!

Isä meidän rukous on sinulle se avain ja muuta ei nyt ole enää tarjolla. Kokeile sitä. Äläkä näe enää vaivaa minun suhteeni sillä minä näen ettei Kristus sinua ohjaile, vaan oman mielesi mukaan sinä täällä toohotat!

"Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa: näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen? Sillä me emme ole niinkuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa; vaan puhtaasta mielestä, niinkuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä, me Kristuksessa puhumme."

• täs
        ArmiK kirjoitti:

Niinkuin olen sanonut.

ei näe tätä päivää.

muutaman päivän seuraillu tätä foorumii.ja nyt en tiiä ooteks te normaaleja ihmisii.onko täs kyse jostain pilailusta . vai mitä tää on ,ooteks te työssä olevii aikuisii vai jotain vain kotona olevii työttömii niinku mäkin ,onks tää foorumi tarkotettu oikeesi uskoville ihmisille , riiteleeks ne uskovat kaikki näin kamalasti opeist ,onk se tärkee uskon elämän kannalta?

• täs kirjoitti:

muutaman päivän seuraillu tätä foorumii.ja nyt en tiiä ooteks te normaaleja ihmisii.onko täs kyse jostain pilailusta . vai mitä tää on ,ooteks te työssä olevii aikuisii vai jotain vain kotona olevii työttömii niinku mäkin ,onks tää foorumi tarkotettu oikeesi uskoville ihmisille , riiteleeks ne uskovat kaikki näin kamalasti opeist ,onk se tärkee uskon elämän kannalta?

en ihmettele yhtään.

Mutta miten sinä, oletko minkä kuppikunnan uskova.

Oletko lukenut Raamattua?

Sillä totuus on se, että ei jokainen joka sanoo
        Herra, Herra pääse taivasten valtakuntaan vaan
        ne jotka tekevät Taivaallisen Isän tahdon.

Ja niin paljon kun onkin näitä jotka sanovat
        uskovansa niin eivät ole Uskossa.

On aivan eri uskoa kuin olla USKOSSA.

Mutta jos Jumalan kutsun kuulet, jos sinussa
        herää kipinä Jumalan tuntemisen puoleen niin
        etsi Herraa olet Hänet löytävä.

Kun itsekin olet päässyt kohtaamaan Herran
        Jeesuksen silloin voit ymmärtää tämänkin mitä
        täällä keskusteluissa on.

Tämä ei ole sitä että Jeesuksen omat olisivat
        toisiaan vastaan. Jeesuksen omat ovat yhtä.

Siis ne jotka ovat Uskossa ovat yhtä, niin
        että Jumalan lapset eivät toisiansa vastaan ole.

Mutta niinkuin jo tuli eivät kaikki ole Jumalan
        lapsia vaikka sanovat uskovansa.

Ja näin Jumalan omien ja saatanan omien välillä
        on "sota" mutta ei niin, että Jumalan lapset
        sotisivat itse ihmistä vastaan joka saatanan
        pettämäksi on tullut.

Vaan se on todella näin:
        "Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa."

• täs kirjoitti:

Mä oon
        täs: "... muutaman päivän seuraillu tätä foorumii.ja nyt en tiiä ooteks te normaaleja ihmisii.onko täs kyse jostain pilailusta"
        ---
        Olen myös melko uusi tässä keskustelufoorumissa.
        Tuntuu tämä Raamatun tutkistelu melko sekavalta.
        Eikö nyt voitaisi sopia, että pysyttäisiin itse asiassa, eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin ilman aihetta.

Muistetaan Paavalin kehoitus:
        "Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne" (Room. 12:10) .

• täs kirjoitti:

toinenkin ihmettelijä, mutta hän on näitä ihmisopin
        mukaisia uskovia, eikä Jumalan antamassa Uskossa.

Näin on näiden uskovien kohdalla he ovat sanomassa
        rauhaa vain, rauhaa vain ei mitään hätää.

Eivät he voi nähdä sillä saatanan henki ei kenellekään omalleen tule Totuutta paljastamaan.

Niin nämä ihmisopin uskovat ovat liehakoivin sanoin siunaamassa kaiken ja kaikki, kun saa vain
        uskoa nimeen Jeesus.

Ihmiset on todella pahasti eksytetty, että sellaiselta näyttää, että niin pysytään valheessa
        kuin täi tervassa.

Mutta totuus on se mitä Jeesus sanoi:
        "Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."

Ainoastaan ne jotka eivät halpana pidä näitäkään
        Jeesuksen sanoja ja pyytävät päästä sisälle
        iankaikkiseen elämään, niin Jumala on johdattava
        Poikansa Jeesuksen kohtaamiseen, kun Jumalan
        aika on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3504
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      437
      2944
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2801
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1867
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1497
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      92
      1145
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      101
      1117
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      930
    Aihe