koira-allergia yhtäkkiä lapsille?

voiko tulla

Hei,

Mieltäni painaa kovasti lapsien monta viikkoa kestänyt nuha ja yskä. Meillä on aina ollut koiria, lapset ovat siis tottuneet eläinpölyyn ja raskausaikana. Lapset ovat nyt 2v5kk eikä mitään merkkejä aiemmin mistään allergiasta ole ollut. Meille tuli kuukausi sitten uusi pentu taloon, on siis nyt kaksi koiraa ja nyt on jatkuvasti ollut nuha ja viime yönä yksi lapsista yski tosi pahan kuuloisesti. Välillä nenästä vuotaa kirkasta nestettä, välillä sellaista keltaista räkää. Myös yksi silmätulehdus oli koko poppoolla (lapset on siis kolmoset), mitä ei aiemmin ole ollut kellään. Minua huolestuttaa todella tämä nuhaisuus ja yskiminen. Lääkäreiltäkin jo kysyin ja ovat olleet sitä mieltä, ettei olisi allergiaa koska oireita ei ole aiemmin ollut ja talossa ollut koiria. Voiko tämä lumeton lämmin syksy olla syy ja pitää tautikantaa päällä koko ajan? Yleensä meillä sairastetaan todella vähän, pari-kolme flunssaa vuodessa, mikä on normaalia vähemmän (olen kuullut, että noin 8flunssaa/vuosi/lapsi on normaali).

Entäpä onko kellään kokemusta siedätyshoidosta? Tiedän, että meidän lapset on nuoria siihen, mutta mikä on peruste ettei tämän ikäisiä siedätetä? Aion kuitenkin yrittää tätä jos tarve vaatii. Entäpä annetaanko lapsille mitään allergia lääkkeitä tarvittaessa vai onko lääkärien kanta, että koirat pois. Sitä en kyllä pysty tekemään.

Kiitos :)

6

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Vielä lisään, että flussat alkoivat ennen kuin uusi pentu meille tuli. Eli koiran tulo ei näitä nenän valumisia yms. aloittanut.

    • Saara 30

      Koiran virtsapöly on paha allergeeni ja saattaa ärsyttää terveitäkin. Jos pentu on pissinyt matoille tms pehmeille materiaaleille, vie ne pesuun ja laita takas lattioille vasta kun koira on sisäsiisti. Muutenkin pyyhi aina pissat tuoreeltaan ja myös kostealla. Muutenkin koita pitää eläinpöly minimissään pyyhkimällä pintoja usein ja minimoi kaikki pehmeät materiaalit jotka keräävät hilsettä.

      Tosin suosittelen kääntymään uudestaan lääkärin puoleen, jos yskä ja nuha eivät ala hellittää.

      • ap.

        Ei ole pissinyt matoille, on sisäsiisti jo vaikka ikää nyt 15vkoa. Tämä niin vaivaa mieltäni sillä rakastan koiriani ja ne saavat jaksamaan vaikeinakin päivinä. Aina on ollut koiria ja elämä ilman koiria tuntuu täysin mahdottomalta. Tosin mennään sitten yksityiselle siedätyshoitoon jos tarve vaatii.


    • Astmaatikko ja allergikko

      Allergioita voi tulla milloin tahansa elämän aikana, oli koiria tai ei. Lapset tulisi viedä PÄTEVÄLLE allergologille, sillä saamanne lääkärinlausunto kuulostaa kummalliselta. Onko lapsille tehty prick-testit? Toinen koira kuormittaa lasten elimistöä lisää (eli lisää koiran hilseen määrää), joten allergian puhkeaminen on mahdollista.

      Eläimille allergisia siedätetään vain, jos kyseessä on opaskoiran omistaja (sokea, muutoin vammainen), poliisikoiran omistaja tai eläinlääkäri. Lasta ei siis voi siedättää koiralle. Siedätyshoito on myös vaarallista, pahimmillaan siinä voi mennä henki. Mikäli lapsillanne on allergiaa, ainut vaihtoehto on koirien uudelleen sijoittaminen ja kaikkien huonekalujan vaihto ja tekstiilien pesu, sekä huoneiston kokopesu.

      Lisätietoja Allergia-ja astmaliiton sivuilta --> www.allergia.com

      • ap.

        Hei,

        Yskiminen on nyt onneksi loppunut ja nuhakin jo melkein poissa, joten ei tässä ole onneksi kyseessä allergia. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että siedätyshoitoa annettaisiin vain em. tapauksissa. Olen lukenut yksityisten lääkäriasemien nettisivuilta, että antavat siedätystä lapsillekin. En kuvitellutkaan, että kunnalliselta puolelta tuota "palvelua" saisimme, mutta onhan kumma jos yksitykseltä emme. No mutta, unohdan tämän allergia asian ja nautin sekä minä itse, että lapsemme, meidän ihanista koirista :)


      • varmaankin
        ap. kirjoitti:

        Hei,

        Yskiminen on nyt onneksi loppunut ja nuhakin jo melkein poissa, joten ei tässä ole onneksi kyseessä allergia. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että siedätyshoitoa annettaisiin vain em. tapauksissa. Olen lukenut yksityisten lääkäriasemien nettisivuilta, että antavat siedätystä lapsillekin. En kuvitellutkaan, että kunnalliselta puolelta tuota "palvelua" saisimme, mutta onhan kumma jos yksitykseltä emme. No mutta, unohdan tämän allergia asian ja nautin sekä minä itse, että lapsemme, meidän ihanista koirista :)

        Luultavasti kasvien siitepölyjä vastaan siedätetään lapsiakin, koska niiltä ei voi millään suojautua. Lemmikkiä ei tarvitse taasen hankkia kotiin, vaikka niidenkin hilsettä on hieman joka paikassa.

        Onneksi ongelmanne selvisi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      398
      1585
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1235
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1198
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      97
      734
    Aihe