EU:n pansarivaunu YLI AJOI !

SOTAVETERAANINKO ?

EU-Suomen ensimmäinen päivä alkoi verisesti!

Euroopan unionin perustuslaki - Kansanmedia uutiset
http://www.kansanmedia.fi/uutiset/2006/kotimaa/Euroopan-unionin-perustuslaki-eu

Oliko pansarivaunun alle jäänyt vanhus sotiemme veteraani? Joka vuosi kokemuksella taisteli Itsenäisen suomen puolesta, ilman kasapanosta heittäytymällä ja henkensä antamalla isänmaanpuolesta niinkuin oli opetettu suur sodanaikana!

Tarja... Miksi tämä vanhus ei ollut saanut linnan kutsua

Iltalehti Online | Uutiset | 06.12.2006 | Panssarin alle jäänyt vanhus kuoli

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612065456622_uu.shtml

11

2527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vaan.
      • ja mä vaan

        Jaa a ? uskon että syy löytyy

        pysäytti EU-Suomen pansarivaunu kolonnan.

        Poliisi tutkii ja haasttatelee kaikkia jotka oli paikalla joten seurataan lehdistöä ja internettiä.

        ps. kaamea päivä myös sille kuskille


      • Ihan selvästi
        ja mä vaan kirjoitti:

        Jaa a ? uskon että syy löytyy

        pysäytti EU-Suomen pansarivaunu kolonnan.

        Poliisi tutkii ja haasttatelee kaikkia jotka oli paikalla joten seurataan lehdistöä ja internettiä.

        ps. kaamea päivä myös sille kuskille

        SElkeä protesti todella pysäyttävästi ja vaikuttavasti sille mitä on suomen itsenäisyydelle tehty . Lopetettu , annettu muille itsenäisyys ollaan eu:n osavaltio syrjässä kaikesta, ei sanan- eikä muutakaan valtaa enää


      • joukkoviestimiin !
        Ihan selvästi kirjoitti:

        SElkeä protesti todella pysäyttävästi ja vaikuttavasti sille mitä on suomen itsenäisyydelle tehty . Lopetettu , annettu muille itsenäisyys ollaan eu:n osavaltio syrjässä kaikesta, ei sanan- eikä muutakaan valtaa enää

        Ei se voinut olla mikään vanha "höppänä" ukko, jos on viitisenkin vuotta taistellut rintamalla niin kyllä silloin tietää miten panssarivaunu liikkuu.

        Kyllä 87.v vanhus tietää omat rajansa.

        Panssarivaunun alle jäänyt kuoli Jyväskylässä
        http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=100649

        Ouota että YLE:n uutiset ei netti sivuilla kertonut asiasta. Uutis pimentoon jäi taas puoli EU-Suomea, EU-Suomen miehittäjien joukko viestintä probakanda koneiston takia.

        Varmaan lehdistö haastattelee muita veteraaneja jotka olivat paikalla. Jäädään seuraamaan tiedotus välineitä.


      • fmzee

        Keskusteluissa on sanottu, ettei tuota voi välttää. No ei minusta pitäisikään voida välttää veteraanin henkilökohtaista ratkaisua, mutta mitä tuo kuski oikein mietti?

        Tuossa oli videolta katsoen ehkä 10 metriä aikaa reagoida jos nyt katseli sivuille eikä ainoastaan eteenpäin. Vaunu jatkoi mielestäni samalla vauhdilla pysähtyen heti, kun ukkon yli oli kulkenut ehkä kolmannes vaunusta. Toisaalta uutisissa on paasattu, että kuski reagoi nopeasti ja teki kaikkensa jne löpinää. Varsinkin tuossa paraatitilanteessa kun sama ihminen sekä havainnoi ympäristöä, että ohjaa vaunua, voisi kai sentään havainnoida muutakin maisemaa kuin täsmälleen suoraan eteenpäin? Olisi kaartanut vasemmalle tai lyönyt jarrut pohjaan heti kun näkee, että joku kamikaze lampsii oikealta reitille. Homman kruunasi vielä se, että kuski hetken mietittyään rauhassa peruutteli ehkä vielä siinä vaiheessa elossa olleen uhrin päältä pois samalla masiinalla. Ehkä eloonjäämisen mahdollisuudet olisivat olleet olemassa, jos olisi vain ruhjottu kylkiluut ja sen jälkeen tunkattu tankin nurkka ilmaan ja vedetty uhri sieltä alta pois?

        Luultavasti tuossa ehti juuri ja juuri mennä polvilleen ja heittäytyä siitä makuulleen ja kenties tämä veteraani tiesi, ettei tuolta katsota reunoille vaan ainoastaan suoraan eteenpäin ja siksi temppu oli ns varma nakki. Näytti siltä, että kuski paahtoi sitä 12 km/h kunnes kiinnitti huomionsa huutoihin tai ehkä kuuli jonkun rusahduksen tai parkaisun ja samassa tajusi nähneensä kyllä silmäkulmasta jotain epämääräistä liikettä ja löi liinat kiinni.

        Noh, kuitenkin, jokainen veteraani osoittakoon mieltä kuten haluaa.


      • fmzee
        fmzee kirjoitti:

        Keskusteluissa on sanottu, ettei tuota voi välttää. No ei minusta pitäisikään voida välttää veteraanin henkilökohtaista ratkaisua, mutta mitä tuo kuski oikein mietti?

        Tuossa oli videolta katsoen ehkä 10 metriä aikaa reagoida jos nyt katseli sivuille eikä ainoastaan eteenpäin. Vaunu jatkoi mielestäni samalla vauhdilla pysähtyen heti, kun ukkon yli oli kulkenut ehkä kolmannes vaunusta. Toisaalta uutisissa on paasattu, että kuski reagoi nopeasti ja teki kaikkensa jne löpinää. Varsinkin tuossa paraatitilanteessa kun sama ihminen sekä havainnoi ympäristöä, että ohjaa vaunua, voisi kai sentään havainnoida muutakin maisemaa kuin täsmälleen suoraan eteenpäin? Olisi kaartanut vasemmalle tai lyönyt jarrut pohjaan heti kun näkee, että joku kamikaze lampsii oikealta reitille. Homman kruunasi vielä se, että kuski hetken mietittyään rauhassa peruutteli ehkä vielä siinä vaiheessa elossa olleen uhrin päältä pois samalla masiinalla. Ehkä eloonjäämisen mahdollisuudet olisivat olleet olemassa, jos olisi vain ruhjottu kylkiluut ja sen jälkeen tunkattu tankin nurkka ilmaan ja vedetty uhri sieltä alta pois?

        Luultavasti tuossa ehti juuri ja juuri mennä polvilleen ja heittäytyä siitä makuulleen ja kenties tämä veteraani tiesi, ettei tuolta katsota reunoille vaan ainoastaan suoraan eteenpäin ja siksi temppu oli ns varma nakki. Näytti siltä, että kuski paahtoi sitä 12 km/h kunnes kiinnitti huomionsa huutoihin tai ehkä kuuli jonkun rusahduksen tai parkaisun ja samassa tajusi nähneensä kyllä silmäkulmasta jotain epämääräistä liikettä ja löi liinat kiinni.

        Noh, kuitenkin, jokainen veteraani osoittakoon mieltä kuten haluaa.

        Katsoin vielä tarkemmin tuon, ja näyttää siltä, että vaunu tosiaan pysähtyy pienellä nytkäyksellä jatkaen ukon yli sitä vauhtia mitä se ajoi koko matkan. Siitä kun ukko on erillään väkijoukosta kuluu noin kolme sekuntia ja 10 metriä osumiseen. Luultavasti tankkia ei pitäisi päästä ajamaan, jos reaktioaika mitataan sekunneissa tai suuremmissa aikayksiköissä. Veteraani reagoi tilanteeseen nopeammin kuin vaunun kuljettaja. Tuon ymmärtäisi, jos vaunu kulkisi vaikka neljääkymppiä tai kovempaa, mutta ei tuossa vauhdissa.

        Juuri ennen vaunun pysähdystä alkaa kuulua huutoa, eli mahtoiko se huuto olla ensimmäinen poikkeava asia, jonka kuski huomasi ja johon hän välittömästi reagoi pysäyttämällä vaunun? Näyttäisi myös siltä, että veteraani raahautuu useamman metrin ensin vaunun edessä ennenkuin jää alle, mutta kai useat silminnäkijät ovat vahvistaneet, että hän olisi ehtinyt makuulleen alle? Jotenkin silti näyttäisi siltä, kuin pää vilahtaisi siinä edessä häviten sitten maahan.


      • dada
        fmzee kirjoitti:

        Katsoin vielä tarkemmin tuon, ja näyttää siltä, että vaunu tosiaan pysähtyy pienellä nytkäyksellä jatkaen ukon yli sitä vauhtia mitä se ajoi koko matkan. Siitä kun ukko on erillään väkijoukosta kuluu noin kolme sekuntia ja 10 metriä osumiseen. Luultavasti tankkia ei pitäisi päästä ajamaan, jos reaktioaika mitataan sekunneissa tai suuremmissa aikayksiköissä. Veteraani reagoi tilanteeseen nopeammin kuin vaunun kuljettaja. Tuon ymmärtäisi, jos vaunu kulkisi vaikka neljääkymppiä tai kovempaa, mutta ei tuossa vauhdissa.

        Juuri ennen vaunun pysähdystä alkaa kuulua huutoa, eli mahtoiko se huuto olla ensimmäinen poikkeava asia, jonka kuski huomasi ja johon hän välittömästi reagoi pysäyttämällä vaunun? Näyttäisi myös siltä, että veteraani raahautuu useamman metrin ensin vaunun edessä ennenkuin jää alle, mutta kai useat silminnäkijät ovat vahvistaneet, että hän olisi ehtinyt makuulleen alle? Jotenkin silti näyttäisi siltä, kuin pää vilahtaisi siinä edessä häviten sitten maahan.

        Käsitykseni mukaan kuskilla ei ollut juuri kokemusta ajosta ja tähystäjänä olleella ei myöskään ja olivat toisilleen aika vieraita. Eli tähystäjän olisi pitänyt huomata tilanne ja nataa käsky pysähtyä.


      • ---
        dada kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan kuskilla ei ollut juuri kokemusta ajosta ja tähystäjänä olleella ei myöskään ja olivat toisilleen aika vieraita. Eli tähystäjän olisi pitänyt huomata tilanne ja nataa käsky pysähtyä.

        Voi jestas.
        En kyllä ikinä ole panssarivaunua ajellut, mutta eikö maalaisjärjelläkin ajateltuna voi päätellä ettei tuollainen painava hökötys kovin nopeasti reagoi jarrutukseen ja kiihdytykseen. En usko että panssarivaunulla noin van lyödään jarrut pohjaan tai kaarretaan äkkiä vasemmalle niin ettei uhri jäisi alle. Ei panssarivaunu yhtä ketterä ole kuin joku urheiluauto.. Haloo!!
        Tapaus on tietenkin erittäin valitettava ja minun käy kyllä sääliksi tuon panssarivaunun kuljettajaa, hänelle jää varmasti pahat traumat tapahtuneesta!!


      • fmzee
        --- kirjoitti:

        Voi jestas.
        En kyllä ikinä ole panssarivaunua ajellut, mutta eikö maalaisjärjelläkin ajateltuna voi päätellä ettei tuollainen painava hökötys kovin nopeasti reagoi jarrutukseen ja kiihdytykseen. En usko että panssarivaunulla noin van lyödään jarrut pohjaan tai kaarretaan äkkiä vasemmalle niin ettei uhri jäisi alle. Ei panssarivaunu yhtä ketterä ole kuin joku urheiluauto.. Haloo!!
        Tapaus on tietenkin erittäin valitettava ja minun käy kyllä sääliksi tuon panssarivaunun kuljettajaa, hänelle jää varmasti pahat traumat tapahtuneesta!!

        En ole ajanut minäkään, sivari kun olen, mutta videolta näkyy että pysähtyminen tuosta 12 km/h vauhdista käy reilusti alle sekunnissa, ehkä puolessa.

        Massaa voi olla paljon, mutta vauhtia ei ole eikä myöskään minkäänlaisia pito-ongelmia. Tuossa keksinnössä ei varmasti ole paineilmajarruja tai muuta järjestelmää, johon luonnostaan tulee jarruviive (kuten kuorma-autoissa tyypillisesti), vaan joku mekaaninen järjestelmä. Ajoneuvon tunteva kuljettaja varmasti voi myös vaihtaa tuollaisessa nopeudessa ajosuuntaa lennossa puhumattakaan toisen puolen jarrutuksesta eli kaartamisesta. Joku varusmies tms kertokoon paremmin jos tuntee asian perusteellisesti.

        Panssarivaunu luultavasti on huomattavasti urheiluautoa ketterämpi, koska (urheilu)autossa on vain kaksi vetävää pyörää, eli vähemmän vetokitkaa ja sitä ohjataan kääntelemällä kahta pyörää, eli vähemmän ohjaukseen tarvittavaa kitkaa ja auttamattomasti tästä aiheutuu myös tela-ajoneuvoon verrattuna hyvin suuri kääntösäde.


      • ensinnäkin
        fmzee kirjoitti:

        En ole ajanut minäkään, sivari kun olen, mutta videolta näkyy että pysähtyminen tuosta 12 km/h vauhdista käy reilusti alle sekunnissa, ehkä puolessa.

        Massaa voi olla paljon, mutta vauhtia ei ole eikä myöskään minkäänlaisia pito-ongelmia. Tuossa keksinnössä ei varmasti ole paineilmajarruja tai muuta järjestelmää, johon luonnostaan tulee jarruviive (kuten kuorma-autoissa tyypillisesti), vaan joku mekaaninen järjestelmä. Ajoneuvon tunteva kuljettaja varmasti voi myös vaihtaa tuollaisessa nopeudessa ajosuuntaa lennossa puhumattakaan toisen puolen jarrutuksesta eli kaartamisesta. Joku varusmies tms kertokoon paremmin jos tuntee asian perusteellisesti.

        Panssarivaunu luultavasti on huomattavasti urheiluautoa ketterämpi, koska (urheilu)autossa on vain kaksi vetävää pyörää, eli vähemmän vetokitkaa ja sitä ohjataan kääntelemällä kahta pyörää, eli vähemmän ohjaukseen tarvittavaa kitkaa ja auttamattomasti tästä aiheutuu myös tela-ajoneuvoon verrattuna hyvin suuri kääntösäde.

        sitä ohjataan jarruttamalla ja ei se mikään ketterä laite ole!


      • fmzee
        ensinnäkin kirjoitti:

        sitä ohjataan jarruttamalla ja ei se mikään ketterä laite ole!

        Puhuin, että autoa ohjataan kääntyvillä pyörillä. Telamasiinat ovat kyllä maanrakennuspuolelta hyvinkin tuttuja.

        Jos nyt verrataan vaikka tela-alustaista kaivukonetta traktorikaivuriin tai pyöräalustaiseen koneeseen, on telakone joka suhteessa ketterämpi. Kääntyy paikallaan, ei uppoa kovin helpolla ja vaikka uppoaa, koneen tunteva kuljettaja kyllä tulee aina takaisin kovalle pinnalle omin avuin, toisin kuin pyöräkoneella. Lisäksi ketteryydestä puhuttaessa voidaan huomioida ylivoimainen kyky ajaa yli korkeammista tai pidemmistä esteistä, terävistä esineistä, jne.

        Tankissa tuskin on hydrostaattista ajovoimansiirtoa, mutta jos kerran tunnet aiheen, niin kerro ihmeessä miten se voima oikeasti välitetään, minua aihe kyllä kiinnostaisi. Eikö nuo ole vanhoja kuin taivas ja siihen aikaan lienee ollut käytössä levy- tai rumpujarrut vetopyörissä ja täysin mekaaninen vaihteisto ilman momenttimuuntimia tai sähköhärveleitä ja josta löytyy pykälät eteen ja taakse? En ole nähnyt enkä usko, että myöskään olisi todellisuudessa mahdollista ajaa eri teloilla eri suuntiin, eli yksi kardaani per perä ja normaali tasauspyörästö noissa kai on? Linkkiä kehiin tai perusteellinen selitys kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      182
      14880
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      118
      10425
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      107
      9287
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      48
      9113
    5. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      70
      8732
    6. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      52
      6880
    7. 180
      6470
    8. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      30
      5553
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      150
      5324
    10. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      43
      3829
    Aihe