Eräät piirit tulkitsevat Raamattua siten, että hieman ennen tuhatvuotista valtakuntaa herran omat ikään kuin "temmataan" maan päältä pois ja kun peto on riehumisensa riehunut, he palaavat takaisin Kristuksen toisessa tulemuksessa. Tämä on virheellinen tulkinta, joka on syntynyt englantilaisen papin John Nelson Darbyn toimesta joskus 1830-luvulla. Oppi perustuu erään 15-vuotiaan, sairaalloisen tytön, Margaret MacDonaldin näkemään näkyyn. Sittemmin tämä "darbylainen" käsitys levisi presbyteerien, baptistien, mormonien ja muutamien muiden lahkojen piiriin. Suomeen sen toivat vapaakirkkolaiset ja ns. skutnabbilaiset vuosisadan vaihteessa ja sen ensimmäisiä merkittäviä kannattajia maassamme oli karjalainen horrossaarnaaja Helena Konttinen. Monet ns. "ufouskovaisetkin" kannattavat nykyisin tätä oppia, joka on kuitenkin Ilmestyskirjalle vieras. Ensimmäinen ylösnousemus (mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin) tapahtuu Ilmestyskirjan mukaan vasta, kun Kristus on jo voittanut pedon, sitonut Paholaisen ja perustanut valtakuntansa maan päälle (Ilm.20:1-5). Ensimmäistä ylösnousemusta ei missään luonnehdita "kahdessa erässä" tapahtuvaksi. Raamatussa ei missään sanota Kristuksen tulevan takaisin seurakuntalaistensa kanssa, vaan ainoastaan "pyhien enkeleidensä kanssa" (Matt.16:27, Matt.25:31, Mark.8:38, 2.Tess.1:7). Lisäksi Jeesus sanoo suoraan Matteuksen evankeliumin luvussa 13, että ensin kootaan rikkavilja poltettavaksi ja vasta sen jälkeen korjataan vehnä aittaan:
"Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa (siis tämän maailmanajan lopussa). Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. Enkelit heittävät heidät pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon."
Jos täältä siis joitakuita temmataan pois, niin ne, jotka eivät kelpaa tuhatvuotiseen valtakuntaan. Moni varmasti kysyy nyt, että puhuuko Paavali sitten "potaskaa" kirjoittaessaan kristittyjen tempauksesta "tuuliin ja pilviin". Katsotaanpa tarkkaan mitä Paavali todella sanoo:
"Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee. Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman. Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema." (1.Kor.15:20-26)
Paavali puhuu siis kolmesta ylösnousemuksesta. Ensimmäisenä oli Kristuksen ylösnousemus noin vuonna 33, sitten on "Kristuksen omien" ylösnousemus, jota Ilmestyskirja kutsuu ensimmäiseksi ylösnousemukseksi ja kolmantena tulee "kaiken päätös", jolloin itse kuolemakin kukistetaan. Kuolema kukistetaan Ilmestyskirjan mukaan vasta tuhatvuotisen valtakunnan lopussa (Ilm.20:14). Paavali jatkaa hieman myöhemmin:
"Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä', silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme. Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana:
`Kuolema on nielty ja voitto saatu.
Missä on voittosi, kuolema?
Missä on pistimesi, kuolema?`" (1.Kor.15:51-55)
Edellä kerrottu tapahtuma liittyy siis kuoleman lopulliseen voittamiseen, joka tapahtuu, kuten jo totesimme, vasta tuhatvuotisvaltakunnan lopulla. Viimeisen pasuunan soidessa ihmiset nostetaan ns. Uuteen Jerusalemiin. Teosofiassa tätä kutsutaan maapallon eterisöitymiseksi ja ne ihmiset seuraavat tätä eterisöitymistä, jotka siihen kykenevät. Lainataan vielä yhtä Paavalin tekstikohtaa:
"Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla." (1.Tess.4:15-18)
Tässä ovat ensimmäinen ja toinen ylösnousemus! Aivan kuten Ilmestyskirjan luvussa 20. Meidän tulee muistaa, että Paavali kirjoitti kirjeensä vuosikymmeniä ennen kuin Johannes Ilmestyskirjansa, joten Paavali ei voinut tietää vielä mitään tuhatvuotisesta valtakunnasta. Hän ei tiennyt, että ensimmäisen ja toisen ylösnousemuksen välillä on oleva tuhat vuotta pitkä ajanjakso. Siksi hän kenties oletti, että ne tapahtuvat suurin piirtein saman päivän aikana. Tapahtumien järjestys on silti sama. Ensin Kristuksen omat nousevat ylös (anastesontai) tuhatvuotiseen valtakuntaan ja sen lopussa tapahtuu toinen ylösnousemus, jonka yhteydessä sekä elävät, että kuolleet temmataan (arpagesometha) "pilvissä" Uuteen Jerusalemiin, josta kerrotaan Ilmestyskirjan luvuissa 21 ja 22. Darbylaisuudessa sotketaan toisiinsa käsitteet nousta ylös (ylösnousemus) ja temmata ylös (taivaaseenastuminen). Nouseminen ylös (anastasis) tarkoittaa sitä, että kuollut nousee tuonelasta tähän fyysiseen maailmaan (teosofisen käsityksen mukaan tämä on samaa kuin jälleensyntyminen mutta se ei muuta asiaa). Näitä kuolleita ei siis "nosteta taivaaseen" ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Tälläinen taivaaseen astuminen tapahtuu vasta toisen ylösnousemuksen yhteydessä. Darbylaisuus on alusta loppuun saakka Raamatun kanssa ristiriidassa oleva oppi, kuten mm. helluntaiherätyksen Osmo Haavisto osoittaa kirjassaan: "Mitä Johannes näki?"
Älkää uskoko tempausharhaan!
6
1076
Vastaukset
- Huhhahhei
Maailman paras profeetta Veijonen voi tykätä huonoa tuosta kirjoituksestasi.
- nuin mene
2 tess 3:13. vahvistaaksensa teidän sydämenne nuhteettomiksi pyhyydessä meidän Jumalamme ja Isämme edessä, meidän Herramme Jeesuksen tulemuksessa, kun hän tulee kaikkien pyhiensä kanssa.
- Kyllä pyhät tulee Jeesuksen kanssa
Ilm 20:6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
- Pyhät temmataan ensin ja sitten vasta he tulevat asuttamaan sitä tuhatvuotista aikakautta.
Luukas 12:35-40 Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
36. ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
37. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
38. Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.
39. Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä hetkellä varas tulee, hän ei sallisi taloonsa murtauduttavan.
40. Niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee."
- Eli Jeesus palaa häistä ja häistä ei voi palata, ellei häät ole siellä taivaassa menossa ja häitä ei voi pitää, ellei siellä ole morsian paikalla ja siellä täytyy olla koko morsiamen, eli nyt vielä elävät pyhät,joilla on sitä öljyä lampissa .
Vielä käy ilmi että Jeesus tulee toisella ja kolmannella yövartiolla, eli kahdesti ja raamattu mainitsee kahdesta ateriasta, eli hääateriasta ja illallisesta, eli ne jotka ei ole valmiit saa toisen tilaisuuden päästä illalliselle ja he ovat niitä jotka joutuu taistelemaan sitä pedon lukua ja petoa vastaan, mutta ne jotka ovat valmiit pääsevät hääaterialle ja kesken hääaterian Jeesus lähtee ja hakee maan päältä ne illallisvieraat,mutta he eivät voi päästä enää hääaterialle, vaan he joutuvat tyytymään illalliseen.
- ette te
teosofit ole oikeita tulkitsemaan ennustuksia.
- eri uskonto
Uskovainen mummoni aina varoitti teosofeista, koska ne puhuvat ulkoisesti viisaita mutta heillä ei ole Herran sanaa.
- kiin!
toista!
- tuo avaus
enkä tiedä mikä pointtina siinä mutta Herra tulee hakemaan seuraajansa niinkuin on luvannut, en tiedä milloin sitä ei tiedä kukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997690- 1055532
- 2664748
- 494703
- 713441
- 502778
- 582467
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292382- 412254