Aloitetaanpa taas tästä aiheesta ketju, kun on ylläpitoa myöten käsitteen hakusessa.
jäännösvero = maksettavaksi koituva vero, kun verovelvollinen ei ole maksanut riittävästi ennakkoveroja verovuoden aikana. Eli yleensä kyse siitä, että verokortin ennakonpidätys-% on ollut liian pieni. Tästä verosta on kyse kun keskustellaan palautuksista ja jäännösveroista. Ei tarkoita mätkyä!
mätky (eli jälkivero) = jälkiverotuksen seurauksena maksettavaksi koituva vero. Jälkiverotus toimitetaan, kun säännönmukaisen verotuksen päättymisen jälkeen verotettuihin tuloihin tehdään lisäyksiä. Tällaisestä esimerkkinä verotarkastuksessa todetut perusteettomasti maksetut kilometrikorvaukset.
Eli: jäännösverolla ei ole mitään tekemistä mätkyjen (eli jälkiverotuksen) kanssa.
Mätkyillä ei myöskään tarkoiteta arvioverotuksen seurauksena maksettavaksi koituvia veroja, kuten jotkut virheellisesti palstalaisia "sivistävät". Arvioverotetuille ei ole olemassa mitään omaa erityistä veroa, vaan he maksavat joko jäännösveroa tai jälkiveroa (eli mätkyä) riippuen siitä, onko arvioverotus toimitettu säännönmukaisessa verotuksessa vai jälkiverotuksena. Yleensä arvioverotus toimitettaneen säännönmukaisessa verotuksessa, jolloin pääosin arvioverotetut maksavat nimenomaan jäännösveroa. Eli ei mätkyä. :)
Toivotaan että nyt tuli käsitteet selväksi.
mätkyt = jälkiverotus
opastaja.
5
1073
Vastaukset
- lähdettä......
Mätkäysvero= verosta, joka jälkeenpäin määrätään ilmoittamatta jätetystä tulosta ja omaisuudesta
(Nykysuomen sanakirja, lyhentämätön kansanpainos. Valtion toimeksiannosta teettänyt Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, WSOY 1996, 14. painos)- .....
Nykysuomen sanakirja on tosiaan yksi kelpo lähde, ellei käsitteistö ole hallinnassa. Jälkiveroahan se mätky tarkoittaa.
- gdgdgjdgjd
Vero kuin vero - aina kirpaisee !
- mätky
kyllä ne mätkyjä on,sano mitä sanot.
- ....
Jälkivero ja jäännösvero ovat kaksi eri asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822