Tänään kävi töissä tilanne;
Annoin rouvalle vastarahan ja sain takaisin kiitoksen, joulun toivotukset ja "siunausta" jumalalta.
Vastasin naiselle ystävälliseen sävyyn, että ei kiitos, mutta mukavaa joulunodotusta hänellekin.
Vaikea arvata miten kävi ;)
Nainen meni hämilleen ja kysyi, enkö halua siunausta, ja sanoin että en, koska en usko jumalaan.
Koko julmetun kassa hiljeni ja sain päälleni siinä muutamassa sekunnisssa monet vihaiset katseet ja kuiskauksen, "hyi kamalaa".
Supatus jatkui ulos asti.
Että että. Kuinkakohan moni uskovainen tuon asian kanssa on sikäli sinut, että jos vastapuoli ei haluakkaan siunausta ottaa vastaan, niin osaisi olla suuttumatta ja ymmärtäisi käytännössäkin sen uskonnonvapauden merkityksen.
Aiemminkin on käynyt vastaavia tilanteita ja -asiakaspalvelussa kun toimii-, pitää olla siis ystävällinen, tietysti. Olen vastaillut kierrellen, että "kuten myös" tai vastaavaa. Nyt kun päätin tuoda julki oman kantani asiaan, kävi näin.
Katsellaan pääsenkö loppuviikon aikana pomon puhutteluun :D
Nämä kanta-asiakkaat kun ovat aika...omanlaatuisiaan uskovaisia.
Antisiunaamista
50
2748
Vastaukset
- tilanne.
Tänää kävi kaupan jonossa;
Odottelin jonossa vuoroani, jotta pääsen hookoo blöön ja sikspäkin nallea maksamaan (tunnollinen maksaja kun olen)
Kuuntelin siinä jonotellessani sisäistä ääntäni ja tunsin kuinka paska alkaa kuin väen väkisin suoltani pitkin valoa kohti kulkemaan. Ajattelin mielessäni: "no tulkoot kerta noin innokkaasti on tulossa"
Siinä paskat byysassa vuoroani odotellessa alkoi haju tekemään armotonta työtään. Esitin muiden mukana hämmentyneen oloista. Katselimme jonossa toisiamme ikäänkuin mittaillen kenen pokka pitää.
Onneksi kassaneiti oli ajantasalla ja alkoi tilannetta selventämää; "meillä on ollut hiukan ongelmia putkiston kanssa täällä, ilmeisesti hajulukossa hieman vikaa, se kyllä vaihdetaan tuota pikaa"
Tuon kuultuamme kaikille jonoissa oleiden naamoilta hävisi syyttävä ja arvioiva katse naamoilta ja tilalle tuli pieni hymyn ja ymmärryksen ilme.
Siinä sitten ikäänkuin katseillamme toisiltamme syyttäviä katseita anteeksi pyysimme ja mielissämme oikein rauhallista joulua ja onnellista uutta-vuotta toivottelimnme.
siunausta ;) - tiivistyy joukoissa
Miksi valehtelet, oletko jotenkin henkisesti sairas?
- Tristar
toivotellaan siunauksia, minä kiitän kauniisti ja teen pienen kumarruksen kädet yhdessä leuan alla. :D
***- :pp.
voit keskustella itsesi kanssa kumpi on oikea tapa,hehe..
- Tristar
:pp. kirjoitti:
voit keskustella itsesi kanssa kumpi on oikea tapa,hehe..
et jaksa enää innostaa.
*** - :pp.
Tristar kirjoitti:
et jaksa enää innostaa.
***ymmärrän.
- Make
Mikä on tehnyt sinut noin suvaitsemattomaksi?
- Uskontorajoitteinen
Jos kävisi kuten eräälle koulukaverille. Hän piti itseään eräänlaisena saatanpalvojana tvast.
Kun joku siunasi häntä, hän siunasi omalla jumalallaan-se vasta kauhistusta herätti.
Mitä sanoisit jos kiittäessäsi siunaisit ja saisit vastaukseksi "Allah on suuri"/"Saatan olkoon kanssasi"?
Olisitko suvaitsevainen vai loukkaantuisitko? - m-ilian
Outoa. Minulla on enemmänkin sellainen tunne, että se vastapuoli oli se suvaitsematon osapuoli; Minähän sanoin ystävällisesti "ei kiitos" ja joulunodotustoivotukset perään.
Fiksu rouva olisi vastannut että "ahaa, sinulla on oikeus uskoa mihin haluat. Hyvää joulunodotusaikaa sinullekin". Tai vastaavaa. Sen sijaan sain supinaa ja pahoja katseita..
Että sitä suveitsevaisuutta... - Make
m-ilian kirjoitti:
Outoa. Minulla on enemmänkin sellainen tunne, että se vastapuoli oli se suvaitsematon osapuoli; Minähän sanoin ystävällisesti "ei kiitos" ja joulunodotustoivotukset perään.
Fiksu rouva olisi vastannut että "ahaa, sinulla on oikeus uskoa mihin haluat. Hyvää joulunodotusaikaa sinullekin". Tai vastaavaa. Sen sijaan sain supinaa ja pahoja katseita..
Että sitä suveitsevaisuutta...Joo, olen samaa mieltä kanssasi. Rouva oli suvaitsematon, mutta niinpä sinäkin. Sitähän se suvaitsevuus on, että suvaitaan toistemme kummallisuuksia.
- Make
m-ilian kirjoitti:
Että sitä suveitsevaisuutta...Rouva oli tietenkin suvaitsematon, mutta niin sinäkin. Etkö huomaa? Suvaitsevuus on kai sitä että suvaitsee toisen kummallisuuksia pahoittamatta mieltään! Eikö?
- Make
Make kirjoitti:
Rouva oli tietenkin suvaitsematon, mutta niin sinäkin. Etkö huomaa? Suvaitsevuus on kai sitä että suvaitsee toisen kummallisuuksia pahoittamatta mieltään! Eikö?
Ai anteeksi! Nyt taisin möhliä tietokoneen kanssa. Sain tän formaatin jumiin. Toivottavasti ette ole vihasia!
- Make
Make kirjoitti:
Ai anteeksi! Nyt taisin möhliä tietokoneen kanssa. Sain tän formaatin jumiin. Toivottavasti ette ole vihasia!
Me olemme suvaitsevaisia!
- m-ilian
Make kirjoitti:
Rouva oli tietenkin suvaitsematon, mutta niin sinäkin. Etkö huomaa? Suvaitsevuus on kai sitä että suvaitsee toisen kummallisuuksia pahoittamatta mieltään! Eikö?
Rouvahan ilmaisi minulle "automaattisesti" luulonsa, että kuulun samaan poppooseen kuin hän, ja annoin vain ymmärtää ettei niin ole; minulla on oma "vakaumus" asiasta.
Olin normaaliin tapaan ystävällinen, en esim. ivallinen olenkaan.
Asia olisi tyystin eri JOS olisin ollut ivallinen, sanonut asian negatiivisella äänenpainolla.
Rouva taas "kauhistui", meni hämilleen ja supatteli mitälie ystävänsä kanssa pakatessaan ruokiaan jne. Ulos asti.
Niin. Mietippäs jos minä alkaisin toivottelemaan menninkäisen siunausta itse käydessäni asioimassa kaupassa. Tai vaikka postissa. Mitä luulet reaktioiden olevan?
Idea.
Taidan alkaa vastaisuudessa vastaaman siunaus-haluihin sanomalla "May the force be with you"! Vastapuoli aika varmastikin hymyilee ja sitä tuskin edes ymmärtää...Se on omaa pientä piruiluani siitä kuinka vakavasti otan hänen siunauksensa ;) - Valkoparta
m-ilian kirjoitti:
Rouvahan ilmaisi minulle "automaattisesti" luulonsa, että kuulun samaan poppooseen kuin hän, ja annoin vain ymmärtää ettei niin ole; minulla on oma "vakaumus" asiasta.
Olin normaaliin tapaan ystävällinen, en esim. ivallinen olenkaan.
Asia olisi tyystin eri JOS olisin ollut ivallinen, sanonut asian negatiivisella äänenpainolla.
Rouva taas "kauhistui", meni hämilleen ja supatteli mitälie ystävänsä kanssa pakatessaan ruokiaan jne. Ulos asti.
Niin. Mietippäs jos minä alkaisin toivottelemaan menninkäisen siunausta itse käydessäni asioimassa kaupassa. Tai vaikka postissa. Mitä luulet reaktioiden olevan?
Idea.
Taidan alkaa vastaisuudessa vastaaman siunaus-haluihin sanomalla "May the force be with you"! Vastapuoli aika varmastikin hymyilee ja sitä tuskin edes ymmärtää...Se on omaa pientä piruiluani siitä kuinka vakavasti otan hänen siunauksensa ;)"Idea.
Taidan alkaa vastaisuudessa vastaaman siunaus-haluihin sanomalla "May the force be with you"! Vastapuoli aika varmastikin hymyilee ja sitä tuskin edes ymmärtää...Se on omaa pientä piruiluani siitä kuinka vakavasti otan hänen siunauksensa ;)"
Entäs jos yrittäist kasvaa aikuiseksi ? Kysymyshän on vain hyvän tahdon eleestä, ei mistään muusta.
Jos joku sanoo sinulle, että "On se ilmoja pidelly" vastaatko siihen, että "En usko, että kukaan/mikään pitelee ilmoja" ? - m-ilian
Valkoparta kirjoitti:
"Idea.
Taidan alkaa vastaisuudessa vastaaman siunaus-haluihin sanomalla "May the force be with you"! Vastapuoli aika varmastikin hymyilee ja sitä tuskin edes ymmärtää...Se on omaa pientä piruiluani siitä kuinka vakavasti otan hänen siunauksensa ;)"
Entäs jos yrittäist kasvaa aikuiseksi ? Kysymyshän on vain hyvän tahdon eleestä, ei mistään muusta.
Jos joku sanoo sinulle, että "On se ilmoja pidelly" vastaatko siihen, että "En usko, että kukaan/mikään pitelee ilmoja" ?Pilkunnussija.
Juttu on niin, että vastaamalla siunaus-haluihin tuolla tavalla kuin minä (.." ei kiitos" jne), on tarkoitus ravistaa sitä ihmistä ajattelemaan ettei kaikki ole samaa sakkia. Usko niin kuin hän.
Ehkö jopa saada ihminen itse ajattelemaan omaa uskoaan uudemman kerran....?!
>>>Entäs jos yrittäist kasvaa aikuiseksi ? - Valkoparta
m-ilian kirjoitti:
Pilkunnussija.
Juttu on niin, että vastaamalla siunaus-haluihin tuolla tavalla kuin minä (.." ei kiitos" jne), on tarkoitus ravistaa sitä ihmistä ajattelemaan ettei kaikki ole samaa sakkia. Usko niin kuin hän.
Ehkö jopa saada ihminen itse ajattelemaan omaa uskoaan uudemman kerran....?!
>>>Entäs jos yrittäist kasvaa aikuiseksi ?Taistelua tuulimyllyjä vastaan. Good luck.
- Jeesuksen soturi...
m-ilian kirjoitti:
Että sitä suveitsevaisuutta...ettet vai! hehe..Täällähän sinä mölyät suureen ääneen, kun uskismummo toivotti sinulle siunausta, se on keskenkasvuista se, ja lapsellista.
- m-ilian
Jeesuksen soturi... kirjoitti:
ettet vai! hehe..Täällähän sinä mölyät suureen ääneen, kun uskismummo toivotti sinulle siunausta, se on keskenkasvuista se, ja lapsellista.
...toin asian esille kun siitä oli aiemmin puhetta täällä ja sattui niin sopivasti tapaus kohdalle. Sen kummempaa.
Pointtina se uskisten (ei-)suvaitsevaisuus ja liian tiukalle päähän juurtuneet kuvitelmat että kaikki on samaa sakkia.
HERÄTYS
Olis luullut sinunkin jo nähneen mistä aiheista mie MÖLYÄN ja mistä en :D Tämä ei ole yksi niistä. - :pp.
m-ilian kirjoitti:
...toin asian esille kun siitä oli aiemmin puhetta täällä ja sattui niin sopivasti tapaus kohdalle. Sen kummempaa.
Pointtina se uskisten (ei-)suvaitsevaisuus ja liian tiukalle päähän juurtuneet kuvitelmat että kaikki on samaa sakkia.
HERÄTYS
Olis luullut sinunkin jo nähneen mistä aiheista mie MÖLYÄN ja mistä en :D Tämä ei ole yksi niistä."suvaitsevaisuutta" sinulla.
- a-gnosti
minullekin on toivotettu siunausta, mutta olen kunnioittanut kyseisen ihmisen uskoa ja toivottanut puolestani hyvää onnea.
Jos minulle toivotetaan siunausta, vastaan siihen yleensä hymyllä ja toivotan kaikkea hyvää vastaukseksi. Täytyy sanoa, ettei minulle kyllä tulisi mieleenkään töissä kieltäytyä vastaanottamasta asiakkaani siunausta, tai muutenkaan ilmaista uskonnollisia näkemyksiäni, ellei asiakas niitä erikseen tiedustelisi.
- joskus sattuu
Paras tapa on toivottaa suvaitsevasti Saatanan siunausta takaisin tai jotain muuta hyvää piruun liittyvää. Ei ole kukaan jäänyt paheksumaan, vaan yleensä liukenevat paikalta.
- Kristus on voittanut.
joskus sattuu kirjoitti:
Paras tapa on toivottaa suvaitsevasti Saatanan siunausta takaisin tai jotain muuta hyvää piruun liittyvää. Ei ole kukaan jäänyt paheksumaan, vaan yleensä liukenevat paikalta.
Minulle saa aivan vapaasti toivottaa Piruntoivotuksia ym.
Kerran minulle sanottiin, että mene helvettiin. Totesin, että minulta on sinne pääsy kielletty...;).
Saatanan intoilijat luulevat tuon käyttämisen pelottavan uskovia, mutta päinvastoin asia on. Paholaisessa ei ole mitään pelättävää, jos on uskossa.
"Se mikä on teissä on suurempi, kuin se joka on maailmassa."
Kristus on paholaista suurempi ja Kristuksen edessä paholaisenkin on notkistettava polvensa.
Että tervetuloa vaan toivottelemaan, katsotaan kumpiko liukenee vähin äänin...
- :pp.
trolli provoEerolta taas.
>>Katsellaan pääsenkö loppuviikon aikana pomon puhutteluun :D ja siinä välillä tulee paskaa käteen.
- m-ilian
...täällä nämä piirit ja ihmisten elämät on aika pieniä.
Mutta.
Koska täällä landella asuu tuota asioihin vaikuttavaa väestöä ihan yhtälailla kuin kaupungeissakin, niin muutosta voi alkaa koittamaan saada aikaan täältäkin käsin.
Itseasiassa luulen, että maaseudulla ne ahdaspäisimmät taitaa asua...kokemuksista päätellen. - Nasse.
m-ilian kirjoitti:
Mutta.
Koska täällä landella asuu tuota asioihin vaikuttavaa väestöä ihan yhtälailla kuin kaupungeissakin, niin muutosta voi alkaa koittamaan saada aikaan täältäkin käsin.
Itseasiassa luulen, että maaseudulla ne ahdaspäisimmät taitaa asua...kokemuksista päätellen.perustuu siihen että jokaisella on oma asemansa yhteisössä, häneen liitettyine ennakkokuvineen.
Samoin turvallisuutta lisää yhteiset arvot ja näkemykset, näitä ovat mm. änkyräkepulaisuus ja lahkolaisuus, esim. ev-lut.
Tiedät mitä tuleman pitää, se on turvallisuutta.
Tilannetta horjuttavat tekijät kitketään yhteisön toimesta pois. Tai ainakin yritetään. - m-ilian
Nasse. kirjoitti:
perustuu siihen että jokaisella on oma asemansa yhteisössä, häneen liitettyine ennakkokuvineen.
Samoin turvallisuutta lisää yhteiset arvot ja näkemykset, näitä ovat mm. änkyräkepulaisuus ja lahkolaisuus, esim. ev-lut.
Tiedät mitä tuleman pitää, se on turvallisuutta.
Tilannetta horjuttavat tekijät kitketään yhteisön toimesta pois. Tai ainakin yritetään.Viidakonlaki :D
m-ilian kirjoitti:
Viidakonlaki :D
hyvin "lappilaiselle" tuo "viidakon laki" tollo..hehe..
m-ilian kirjoitti:
Mutta.
Itseasiassa luulen, että maaseudulla ne ahdaspäisimmät taitaa asua...kokemuksista päätellen.>>täällä nämä piirit ja ihmisten elämät on aika pieniä.
- m-ilian
>>täällä nämä piirit ja ihmisten elämät on aika pieniä.
Paranoidi reppana. Eiks oo ärsyttävää kun en ala vastaileen mitään ;)
Siinähän moolastat niin paljon ku jaksat :D - :pp.
m-ilian kirjoitti:
Paranoidi reppana. Eiks oo ärsyttävää kun en ala vastaileen mitään ;)
Siinähän moolastat niin paljon ku jaksat :D>
- m-ilian
>
Vai mikä sun pohjana tuolle vittuilulle on?
Toihan on säälittävää. Teet itestäs vaan idiootin. - :pp.
m-ilian kirjoitti:
Vai mikä sun pohjana tuolle vittuilulle on?
Toihan on säälittävää. Teet itestäs vaan idiootin.>>ai mikä sun pohjana tuolle vittuilulle on? >Toihan on säälittävää. Teet itestäs vaan idiootin.
- m-ilian
>>ai mikä sun pohjana tuolle vittuilulle on? >Toihan on säälittävää. Teet itestäs vaan idiootin.
Ei silti löydy pokkaa kirjoitella suoraan..hahhaa.
Pelle.
- ihan oikein.
Sanoit kohteliaasti ei kiitos ja toivotit jouluja. Tuollaiset siunausten toivottelut voisi jättää sanomatta jos ei tiedä toisen olevan uskovainen. Jos toinen toivottaa siunausta, siihen on ateistin paha mennä sanomaan mitään olematta loukkaava. Tuo "ei kiitos" on ehkä ainoa tapa. Ei kaikkea tarvitse ottaa vastaan vaikka onkin asiakapalvelussa.
Voisit kokeilla seuraavan kerran sanoa vastaukseksi vaikka tuon "Allah Akbar", katso miten siihen reagoidaan. Eihän se ole sen kummempi kuin sanoa "siunausta" vaikkei nyt samaa tarkoitakaan.- :pp.
hyvä mieli kun olet todistanut itsellesi toimineen oikein trollissasi?
>>Voisit kokeilla seuraavan kerran sanoa vastaukseksi vaikka tuon "Allah Akbar", katso miten siihen reagoidaan. Eihän se ole sen kummempi kuin sanoa "siunausta" vaikkei nyt samaa tarkoitakaan - m-ilian
hyvä mieli kun olet todistanut itsellesi toimineen oikein trollissasi?
>>Voisit kokeilla seuraavan kerran sanoa vastaukseksi vaikka tuon "Allah Akbar", katso miten siihen reagoidaan. Eihän se ole sen kummempi kuin sanoa "siunausta" vaikkei nyt samaa tarkoitakaanLoppuko ideat?
Laita nyt jotain edes tulemaan ;)
[email protected] - :pp.
m-ilian kirjoitti:
Loppuko ideat?
Laita nyt jotain edes tulemaan ;)
[email protected]No tuossahan sitä tuli, tollolle.
- attu
olleena olen saanut myös silloin tällöin kuulla ''Siunausta!''
''Suvaitsevaisuutta!'' voisi olla hyvä vastaus näille itseään oikeana pitäville harhaoppineille. ; )) - rasmussen
..vaikka toivottais Samu-Sirkan siunausta tai toinen huutais vielä perään ilahtuneena; "Näyttää tulevan hyvä vuosi sinulle korteista päätellen!". Hyvää ne vaan tarkoittaa ja kun et vielä usko sellaisiin, eikö asian pitäisi olla sinulle yhdentekevä, vaikka siunausta tulisi ja keltä? Miksi halusit välttämättä tuoda oman näkemyksesi esiin, Mitä siitä hyövyit?
- m-ilian
>>>Miksi halusit välttämättä tuoda oman näkemyksesi esiin, Mitä siitä hyövyit?
Ok, koko aloittamasi keskustelu on valunut hiekkaan.
Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä sanoisitte seuraavasta tilanteesta:
Muslimi on asiakkaana kaupassa ja sanoo myyjälle kiitokset, joulun toivotukset ja Allahin siunaukset. Myyjä sanoo kristittynä "Ei kiitos, mutta hyvää joulua kumminkin".
Olisiko tämä erilainen tilanne?- m-ilian
...minuakin tietää.
Kuinka eritavalla esim krisseli tuon asian näkee.... - Valkoparta
Tilanne ei ole eri. Hyvän tahdon eleen, tässä tapauksessa siunauksen, voi ottaa vastataan, vaikka ei usko siunaajaa olevan olemassakaan. Mitäpä haittaa olematomman siunauksesta on, oli tämä olematon minkä niminen hyvänsä ja olematon kenelle hyvänsä ?
Valkoparta kirjoitti:
Tilanne ei ole eri. Hyvän tahdon eleen, tässä tapauksessa siunauksen, voi ottaa vastataan, vaikka ei usko siunaajaa olevan olemassakaan. Mitäpä haittaa olematomman siunauksesta on, oli tämä olematon minkä niminen hyvänsä ja olematon kenelle hyvänsä ?
kuulu loitsujen lukeminen ventovieraille, asiasta kiinnostumattomille.
- Valkoparta
Nas.se kirjoitti:
kuulu loitsujen lukeminen ventovieraille, asiasta kiinnostumattomille.
Mitä sinä tiedät hyvästä käytöksestä ?
Valkoparta kirjoitti:
"Hyvän tahdon eleen, tässä tapauksessa siunauksen, voi ottaa vastataan, vaikka ei usko siunaajaa olevan olemassakaan."
Hyväntahdoneleestä voi myös kieltäytyä, jos ei halua ottaa sitä vastaan.
Muuten, miksi ihmiset toruvat jos hylkää siunaukset, mutta puolustavat "Olkoon Voima kanssasi" tai "Järjen valo valaiskoot polkusi"-kaltaisten hyväntahdoneleiden hylkäyksistä?- Nasse.
Valkoparta kirjoitti:
Mitä sinä tiedät hyvästä käytöksestä ?
juuri mainitsemani seikan, ei ole kohteliasta lukea sivullisille loitsuja.
Oletko ollut syntymästäsi asti noin hidas?
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 332649
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392466Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1781219
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070