Kokemuksia FNM dieseleistä?

Nimetön

Mietin moottorin vaihtoa. Jos olet hankkinut FNM dieselin ja sinulla on käyttö kokemuksia. Kerro mielipiteesi.

109

16905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvovshalpa

      aivan paska, älä säästä moottorissa!

      • silakka

        Volvoko?


      • Inte
        silakka kirjoitti:

        Volvoko?

        Kenenkään ei pidä sortuman volvon venemoottoreihin!


      • jorinaa
        silakka kirjoitti:

        Volvoko?

        Volvoista, itselläni tosi vanha iso volvo jäähdytyskin vielä hammasrataspumpulla,ja hyvin rallattaa ,volvoja myyty paljon ja laitettu liian pieniä koneita suuriin veneisiin,eli käyvät jatkuvalla ylikuormalla(potkuri päin peetä)


      • moottorit rautaa
        jorinaa kirjoitti:

        Volvoista, itselläni tosi vanha iso volvo jäähdytyskin vielä hammasrataspumpulla,ja hyvin rallattaa ,volvoja myyty paljon ja laitettu liian pieniä koneita suuriin veneisiin,eli käyvät jatkuvalla ylikuormalla(potkuri päin peetä)

        Siinäpä se kun se on tosi vanha. Ennen osattiin tehdä laatua, mutta vaihdappa se 80-luvun vihreään tai uudempaan. Ikävä tulee vanhoja bensapetrooleja...


    • Bukki

      Käsittääkseni FNM on markinaali merkki. Ei ole tullut vastaan.

      • potkuri.

        En tiedä moottorista muuta kuin että tekniikka perustuu Fiatin ja Alfa-Romeon koneisiin.Ja vielä Volvoista nekin nykyään ovat muiden tekniikkaa kuin Volvon omia,kertoi eräs venemoottoreita ammatikseen korjaava ns.merkkihuolto.Yanmar käsittääkseni on vain venemoottori joka ei perustu mihinkään autonmoottoriin näin olen kuullut.


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        potkuri. kirjoitti:

        En tiedä moottorista muuta kuin että tekniikka perustuu Fiatin ja Alfa-Romeon koneisiin.Ja vielä Volvoista nekin nykyään ovat muiden tekniikkaa kuin Volvon omia,kertoi eräs venemoottoreita ammatikseen korjaava ns.merkkihuolto.Yanmar käsittääkseni on vain venemoottori joka ei perustu mihinkään autonmoottoriin näin olen kuullut.

        Periaatteessa on kai aika sama perustuuko venemoottori autonmoottoriin tai sitten ei. Ei venemoottorirauta ole sen kummempaa kuin autonmoottorirauta ja apulaitteet ovat joka tapauksessa samaa tavaraa. Pääasia on ettei moottorista ole revitty huippukierroksilla tolkuttomia tehoja kuten autoissa, vaan kierrokset ja viritysaste on sellaisella tasolla että moottori kestää jatkuvaa käyttöä lähes täysillä kierroksilla vuodesta toiseen.

        Autonmoottori jonka viritysastetta on laskettu voi olla hyväkin ratkaisu.


      • Marino
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Periaatteessa on kai aika sama perustuuko venemoottori autonmoottoriin tai sitten ei. Ei venemoottorirauta ole sen kummempaa kuin autonmoottorirauta ja apulaitteet ovat joka tapauksessa samaa tavaraa. Pääasia on ettei moottorista ole revitty huippukierroksilla tolkuttomia tehoja kuten autoissa, vaan kierrokset ja viritysaste on sellaisella tasolla että moottori kestää jatkuvaa käyttöä lähes täysillä kierroksilla vuodesta toiseen.

        Autonmoottori jonka viritysastetta on laskettu voi olla hyväkin ratkaisu.

        Apulaitteina yhteistä vain laturi ja startti. Merelle kun mennään tarvitaan muutakin, jolla on todella suuri merkitys "että moottori kestää jatkuvaa käyttöä lähes täysillä kierroksilla vuodesta toiseen".


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        Marino kirjoitti:

        Apulaitteina yhteistä vain laturi ja startti. Merelle kun mennään tarvitaan muutakin, jolla on todella suuri merkitys "että moottori kestää jatkuvaa käyttöä lähes täysillä kierroksilla vuodesta toiseen".

        Meinaatko että esimerkiksi moottorin ohjausyksikkö olisi jotenkin eri merimoottoreissa, kyllä ne on juuri niitä samoja mitä autoteollisuuskin käyttää, vaikka siinä lukisikin esim. Volvo-Penta. Lohkot, männät, kannet, kampiakseli, juuri samaa tavaraa. Kerrohan mitä erilaista merimoottorissa on bensakoneiden kiminöimätöntä laturia ja jäähdytettyä pakosarjaa lukuunottamatta. Joitakin ylimääräisiä venekäytön vaatimia asoita toki löytyy kuten lämmönvaihdin ja anodit, mutta itse moottorissa. Sanoisin että jokseenkin kaikki on autoteollisuuden tuotetta.

        Ainoa ero merimoottorissa on pienempi teho ja rajoitetut kierrokset vastaavaan autonmoottoriin verrattuna ja tätmän myötä parempi kestävyys. Tämä taas on mahdollista saavuttaa pelkästään ohjelmoimalla moottoriohjausyksikkö uudelleen.


      • FNM = Fiat/Alfa
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Meinaatko että esimerkiksi moottorin ohjausyksikkö olisi jotenkin eri merimoottoreissa, kyllä ne on juuri niitä samoja mitä autoteollisuuskin käyttää, vaikka siinä lukisikin esim. Volvo-Penta. Lohkot, männät, kannet, kampiakseli, juuri samaa tavaraa. Kerrohan mitä erilaista merimoottorissa on bensakoneiden kiminöimätöntä laturia ja jäähdytettyä pakosarjaa lukuunottamatta. Joitakin ylimääräisiä venekäytön vaatimia asoita toki löytyy kuten lämmönvaihdin ja anodit, mutta itse moottorissa. Sanoisin että jokseenkin kaikki on autoteollisuuden tuotetta.

        Ainoa ero merimoottorissa on pienempi teho ja rajoitetut kierrokset vastaavaan autonmoottoriin verrattuna ja tätmän myötä parempi kestävyys. Tämä taas on mahdollista saavuttaa pelkästään ohjelmoimalla moottoriohjausyksikkö uudelleen.

        niin aika paljon tehdään muutoksia.
        FNM mekaanisella ruiskutuksella varustetut moottorit ovat nykyisin FNM:n itsensä valmistamia. Fiat autoissa käytetään ainoastaan common-rail moottoreita.
        Tekniset muutokset mekaanisella ruiskutuksella:
        - Vesi/vesi välijäähdytin, suurempi ruiskutuspaine, suurempi turbon paine, alhaisempi käyntilämpötila jne.
        Ja common-rail moottoreilla:
        - Erittäin tehokas välijäähdytin, venekäyttöön tehty ohjausyksikkö ECU-boxi, muuttuvageometrinen VGT turboahdin jne.
        Itse asiassa venemoottoreista otetaan suurempia tehoja kuin autoissa ja silti ne kestävät riittävästi. Jos jäähdytys ja voitelu pelaa, niin mekaaniset vauriot ovat hyvin harvinaisia.


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        FNM = Fiat/Alfa kirjoitti:

        niin aika paljon tehdään muutoksia.
        FNM mekaanisella ruiskutuksella varustetut moottorit ovat nykyisin FNM:n itsensä valmistamia. Fiat autoissa käytetään ainoastaan common-rail moottoreita.
        Tekniset muutokset mekaanisella ruiskutuksella:
        - Vesi/vesi välijäähdytin, suurempi ruiskutuspaine, suurempi turbon paine, alhaisempi käyntilämpötila jne.
        Ja common-rail moottoreilla:
        - Erittäin tehokas välijäähdytin, venekäyttöön tehty ohjausyksikkö ECU-boxi, muuttuvageometrinen VGT turboahdin jne.
        Itse asiassa venemoottoreista otetaan suurempia tehoja kuin autoissa ja silti ne kestävät riittävästi. Jos jäähdytys ja voitelu pelaa, niin mekaaniset vauriot ovat hyvin harvinaisia.

        Mitään venekäyttöön erikoistunutta ECU boksin valmistajaa ei ole olemassakaan. Sama pätee turboihin ja välijäähdyttimiin. Kaikki tulee valmistajilta jotka tekevät niitä autoteollisuudelle ja venemoottorien valmistajat ovat niin pieni asiakasryhmä ettei nämä autoteollisuuden alihankkijat edes ole kovin kiinnostuneita tekemään tuotteisiinsa merikäytön edellyttämiä muutoksia. Toki veneteollisuus voi testata olemassaolevien resurssien puitteissa ja valita parhaat toimittajat.

        Niin se vaan on veneiden merimoottorit tehdään autojen osista muutamia merikäytön erikoisuuksia lukuunottamatta. Luotettavuus saadaan aikaan haluttaessa sitten säätöjä ja ECU:n ohjelmaa virittämällä.

        On muuten turha väittää että olisi mahdollista ottaa samasta moottorista enemmän tehoa venekäytössä kun vastaavasta autonmoottorista luotettavuuden kärsimättä. Lisäteho on aina jostain pois, tarkoituksella ei nykyään tehdä hyötysuhteeltaan huonoja moottoreita joissa olisi helppoja lisähevosvoimia piilossa.


      • ennenkuin väität
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Mitään venekäyttöön erikoistunutta ECU boksin valmistajaa ei ole olemassakaan. Sama pätee turboihin ja välijäähdyttimiin. Kaikki tulee valmistajilta jotka tekevät niitä autoteollisuudelle ja venemoottorien valmistajat ovat niin pieni asiakasryhmä ettei nämä autoteollisuuden alihankkijat edes ole kovin kiinnostuneita tekemään tuotteisiinsa merikäytön edellyttämiä muutoksia. Toki veneteollisuus voi testata olemassaolevien resurssien puitteissa ja valita parhaat toimittajat.

        Niin se vaan on veneiden merimoottorit tehdään autojen osista muutamia merikäytön erikoisuuksia lukuunottamatta. Luotettavuus saadaan aikaan haluttaessa sitten säätöjä ja ECU:n ohjelmaa virittämällä.

        On muuten turha väittää että olisi mahdollista ottaa samasta moottorista enemmän tehoa venekäytössä kun vastaavasta autonmoottorista luotettavuuden kärsimättä. Lisäteho on aina jostain pois, tarkoituksella ei nykyään tehdä hyötysuhteeltaan huonoja moottoreita joissa olisi helppoja lisähevosvoimia piilossa.

        moista.
        - On erikseen venekäyttöön tehtyjä ECU-boxeja. Esim. tässä mainitun FNM moottoreiden boxit tekee Guaff niminen firma. Ruiskutuskomponentit ovat Boshin, mutta boxi ja ohjelmat on Guaff:in tekemät.
        - Välijäähdyttimet ovat kaikissa merimoottoreissa juuri niihin tehtyjä merivesijäähdytteisiä, eikä mitään auton osia. Ja se on juuri se juju miksi venemoottoreista saadaan niin paljon enemmän tehoa.
        - Tehoa voidaan elektronisista moottoreista ottaa vähän niinkuin tarpeen mukaan. Jossain tietysti rajat tulee vastaan.
        Moottorin tehon ja kestävyyden suhde ei ole suora. Kun tutkii sitä, miksi moottorit menevät rikki, niin lähes aina on syynä joku ulkopuolinen tekijä. Jäähdytyshäiriö, voiteluhäiriö, konehuoneen ilmanvaihto ei riitä
        jne.
        Dieselissähän ei nostetta kierroslukua, vaikka moottorin tehoa lisätään.
        Moottorin hyötysuhde on kokonaan toinen juttu.
        Eikä tehon lisääminen koskaan ihan helppoa ole.
        Turbodieselissä se menee suurin piirtein näin:
        - Syöttöä ja ruiskutuspainetta lisätään,jolloin
        pakokaasujen liike-energia kasvaa = turbo antaa suuremman paineen. Välijäähdytintä tehostetaan jolloin sisään menevässä ilmassa on enemmän happea. Voidaan taas lisätä syöttöä. Näin positiivinen "noidankehä" toimii. Rajana lienee tänä päivänä eniten pakokaasupäästöt. Jos niistä ei tarvitse välittää niin tehoa löytyy.


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        ennenkuin väität kirjoitti:

        moista.
        - On erikseen venekäyttöön tehtyjä ECU-boxeja. Esim. tässä mainitun FNM moottoreiden boxit tekee Guaff niminen firma. Ruiskutuskomponentit ovat Boshin, mutta boxi ja ohjelmat on Guaff:in tekemät.
        - Välijäähdyttimet ovat kaikissa merimoottoreissa juuri niihin tehtyjä merivesijäähdytteisiä, eikä mitään auton osia. Ja se on juuri se juju miksi venemoottoreista saadaan niin paljon enemmän tehoa.
        - Tehoa voidaan elektronisista moottoreista ottaa vähän niinkuin tarpeen mukaan. Jossain tietysti rajat tulee vastaan.
        Moottorin tehon ja kestävyyden suhde ei ole suora. Kun tutkii sitä, miksi moottorit menevät rikki, niin lähes aina on syynä joku ulkopuolinen tekijä. Jäähdytyshäiriö, voiteluhäiriö, konehuoneen ilmanvaihto ei riitä
        jne.
        Dieselissähän ei nostetta kierroslukua, vaikka moottorin tehoa lisätään.
        Moottorin hyötysuhde on kokonaan toinen juttu.
        Eikä tehon lisääminen koskaan ihan helppoa ole.
        Turbodieselissä se menee suurin piirtein näin:
        - Syöttöä ja ruiskutuspainetta lisätään,jolloin
        pakokaasujen liike-energia kasvaa = turbo antaa suuremman paineen. Välijäähdytintä tehostetaan jolloin sisään menevässä ilmassa on enemmän happea. Voidaan taas lisätä syöttöä. Näin positiivinen "noidankehä" toimii. Rajana lienee tänä päivänä eniten pakokaasupäästöt. Jos niistä ei tarvitse välittää niin tehoa löytyy.

        - Guaff valmistaa ECUja myös autoihin. Miksi venemoottorien valmistajille he tekisivät erikseen kun vaatimukset ovat samat, korroosionkestävyys, lämpövaihtelut, elektroniikan näkökulmasta pitkä käyttöikä.
        - Ohjelmisto on ohjelmistoa ja tehdään autoihinkin merkki ja mallikohtaisesti ECU:n siitä mitenkään muuttumatta.
        - Tehokas moottori on juuri herkkä noille ulkoisille tekijoille, Jäähdytyshäiriö, voiteluhäiriö, konehuoneen ilmanvaihto. Hyvä merimoottori sietää näitä häiriöitä.
        - Kuten sanoin jotkin osat ovat käytössä vain merimoottorissa.

        Mikään asia ei sinänsä ole muuttunut merimoottorit ovat samaa rautaa kuin autonmoottorit ja samoista osista tehty suurinta osaa apulaitteita myöten.

        Karsimalla turhaa elektroniikkaa ja rajoittamalla kierroksia ja teohoa voi autonmoottori voi olla hyvä merimoottori. Suuremmalle rasitukselle mitoitettu voitelu ja jäähdytys sietää häitiöitä paremmin.


      • moottoreita
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        - Guaff valmistaa ECUja myös autoihin. Miksi venemoottorien valmistajille he tekisivät erikseen kun vaatimukset ovat samat, korroosionkestävyys, lämpövaihtelut, elektroniikan näkökulmasta pitkä käyttöikä.
        - Ohjelmisto on ohjelmistoa ja tehdään autoihinkin merkki ja mallikohtaisesti ECU:n siitä mitenkään muuttumatta.
        - Tehokas moottori on juuri herkkä noille ulkoisille tekijoille, Jäähdytyshäiriö, voiteluhäiriö, konehuoneen ilmanvaihto. Hyvä merimoottori sietää näitä häiriöitä.
        - Kuten sanoin jotkin osat ovat käytössä vain merimoottorissa.

        Mikään asia ei sinänsä ole muuttunut merimoottorit ovat samaa rautaa kuin autonmoottorit ja samoista osista tehty suurinta osaa apulaitteita myöten.

        Karsimalla turhaa elektroniikkaa ja rajoittamalla kierroksia ja teohoa voi autonmoottori voi olla hyvä merimoottori. Suuremmalle rasitukselle mitoitettu voitelu ja jäähdytys sietää häitiöitä paremmin.

        Valmistaa vain MTU ,kaikki muut autonmoottoreita mikä on aivan normaalia.Laivat erikseen ,missä raja kulkeneekaan.


      • on merimoottori
        moottoreita kirjoitti:

        Valmistaa vain MTU ,kaikki muut autonmoottoreita mikä on aivan normaalia.Laivat erikseen ,missä raja kulkeneekaan.

        Buhk taitaa nykyisin olla ainoa moottori, joka on alunperin suuniteltu vain merimootoriksi ja jota vielä valmistetaan mutta on todella kallis. Nykyisin sitä käytetään pääasiassa pelastusveneissä.Se on luokituslaitosten hyväksymä merimoottori.Tehoiltaan vaan liian pienitehoinen liukuviin veneisiin.


    • FNM koneesta

      Ei tainnut olla edellisillä mitään kokemusta tuosta koneesta, mutta kommentoimaan pitää päästä!

      No mulla on tuollainen FNM ATM 155 pultattu Velvet Drive 71 V-vaihteeseen 2:1.

      Kulutus omalla veneellä on täydellä kaasulla luokkaa 29-30 litraa tunnissa jolloin vauhtia parhaimmillaan 32 solmun verran.

      Koneesta ei ole mitään pahaa sanottavaa, reagoi kaasuun hyvin ja vene kiihtyy mukavasti.

      Käyttöä on vasta pari kesää takana, mutta eipä tuota malliakaan ole pitkään ollut myynnissä - vene oli viime kesän pukeilla kun oli "pientä laittoa" ja muuta puuhaa.

      • Marino

        Millane vene ja paljoko painaa?.


      • liukuva
        Marino kirjoitti:

        Millane vene ja paljoko painaa?.

        Liukuva matkavene 6,5m n. 1,3t vajaalla tankilla ilman muuta lastia.


    • FNM koneista

      FNM dieselmoottoreita ja merimoottoreita on valmistettu n. 30 vuotta. FNM on ollut uranuurtaja pienten kevyiden turbomoottoreiden kohdalla. FNM moottoreita on käytetty mm. Fiat ja Alfa-Romeo autoissa ja toisinpäin
      Suomessa FNM on ollut yli 5 vuotta. Moottoreita on myyty, asennettu ja niillä on ajettu erilaissa veneissä. On akselivetoisia, perävetolaitteilla sekä jet-asennuksia. Veneistä voin mainita mm. seuraavat:
      Bayliner 2150, 2450, 2655, 2850.
      Beauforth 800, Buster Magnum, Coronet 21 DC, Drago 22, Faster, Flipper 640, 700, Minor 800,
      Nidelv 28, Nimbus 26, Nordic 79, Nymar 610, 830, Sea Ray 27, Seiskari 242, 26, 29, Sterna 600.
      - Suorituskyky on yleensä ollut odotettu tai vähän parempi.
      - Koneet on toiminut muutamia juttuja lukuunottamatta hyvin.
      - Polttoaineen kulutus on ollut alhainen, mikäli koneita ei joudu rasittamaan liikaa. Kevyissä venessä kulutus on todella pieni.
      - Vaatii hyvät öljyt ja hyvän huollon.
      Uudet FNM common-rail moottorit (HPE-mallit) edustavat dieseltekniikan viimeistä sanaa. Vanhat käsitykset tehoista voi täysin unohtaa.
      FNM HPE-250 on 2,4 litran Alfa-Romeon moottori, josta otetaan 250 hv ja kilpailukäytössä 280 hv.
      Kestävyydestä voi sanoa sen, että FNM team voitti moottoriveneiden kestävyysajon "Endurance Race" maailmanmestaruuden 2006. Kyse oli 3 vuorokauden kilpailusta vakioveneillä. FNM team ajoi Master 685 RIB veneellä, jonka huippunopeus oli 58 solmua.

    • kertoo lisää

      Ei kovin mairittelevia tuloksia uusimmassa Kipparissa, kun 163hv FNM häviää 115hv perämoottorille. Eivät osanneet arvailla missä vika. Potkurista jotain höpistiin, mutta kone otti kyllä ihan suositellut kierrokset, joten siltä puolelta tuskin on ihmeitä luvassa. Eli tehoa lienee "hukassa" jonkin verran...

      • TESTIN LUKENUT

        Voi toki olla että aivan kaikkea ilmoitetusta tehosta ei löydy. Selkeesti oli kuitenkin havaittavissa että hiukan jyrkemmällä nousulla varustetulla potkurilla nopeuttakin olisi saatu lisää. Joskus hämmästyttää joidenkin venetestaajien tietämättömyys/välinpitämättömyys potkurivalinnan suhteen.


      • veneessä oli
        TESTIN LUKENUT kirjoitti:

        Voi toki olla että aivan kaikkea ilmoitetusta tehosta ei löydy. Selkeesti oli kuitenkin havaittavissa että hiukan jyrkemmällä nousulla varustetulla potkurilla nopeuttakin olisi saatu lisää. Joskus hämmästyttää joidenkin venetestaajien tietämättömyys/välinpitämättömyys potkurivalinnan suhteen.

        - likainen pohja ja vähän pieninousuinen alu-potkuri. Alu-potkurin pulma on se, että se ei kestä trimmata keulaa ylös. Jos vene on keulapainoinen, niin nopeus jää vähän huonoksi. Mutta totta puhuen monet muut veneet ovat kulkeneet paremmin samalla koneella.


      • kyllä lähtee
        veneessä oli kirjoitti:

        - likainen pohja ja vähän pieninousuinen alu-potkuri. Alu-potkurin pulma on se, että se ei kestä trimmata keulaa ylös. Jos vene on keulapainoinen, niin nopeus jää vähän huonoksi. Mutta totta puhuen monet muut veneet ovat kulkeneet paremmin samalla koneella.

        mikä vene on kulkenut hyvin samalla koneella?


      • fmas
        veneessä oli kirjoitti:

        - likainen pohja ja vähän pieninousuinen alu-potkuri. Alu-potkurin pulma on se, että se ei kestä trimmata keulaa ylös. Jos vene on keulapainoinen, niin nopeus jää vähän huonoksi. Mutta totta puhuen monet muut veneet ovat kulkeneet paremmin samalla koneella.

        Mietin tota pohjan likaisuutta itsekin, mutta se taitaa selittää vain 1-2 solmua nopeudesta. Isommat parannukset taitaa olla aika pitkälti urbaaneja legendoja.

        Alumiinipotkurin nousu oli varmaan aikalailla kohdillaan. Kyseisen veneen keulapainoisuudesta en osaa sanoa. Se voi kyllä selittää paljonkin jos kyseessä on erityisen kyntävä nokka. Mutta eikös siellä ollut kuitenkin Alpha-vetolaite Mercruiserin potkurilla? Yleensähän niitä on pidetty aika hyvinä, joten luulisi kestävän trimmausta?

        Vene taisi painaa vain 1100 kiloa, joten kyllä 163hv pitäisi viedä sitä pitkälti yli 30 solmua. Veneen pohjan kulmaa ei tosin mainittu, mutta kai se on "normaali" luokkaa 17-19 astetta?


      • eli sama vene
        fmas kirjoitti:

        Mietin tota pohjan likaisuutta itsekin, mutta se taitaa selittää vain 1-2 solmua nopeudesta. Isommat parannukset taitaa olla aika pitkälti urbaaneja legendoja.

        Alumiinipotkurin nousu oli varmaan aikalailla kohdillaan. Kyseisen veneen keulapainoisuudesta en osaa sanoa. Se voi kyllä selittää paljonkin jos kyseessä on erityisen kyntävä nokka. Mutta eikös siellä ollut kuitenkin Alpha-vetolaite Mercruiserin potkurilla? Yleensähän niitä on pidetty aika hyvinä, joten luulisi kestävän trimmausta?

        Vene taisi painaa vain 1100 kiloa, joten kyllä 163hv pitäisi viedä sitä pitkälti yli 30 solmua. Veneen pohjan kulmaa ei tosin mainittu, mutta kai se on "normaali" luokkaa 17-19 astetta?

        kulki elokuussa puhtaalla pohjalla 29 solmua.
        Mitattu GPS:llä 2 hengen kuormalla.
        Ei oikein hyvä tulos sekään. Vene painaa valmistajan ilmoituksen mukaan 1500kg. Todellisuudessa hieman enemmän.

        Trimmaus ja potkurin pito. Jos vene on keulapainoinen, niin alu-potkurilla ei kestä kovin paljon trimmata ylös. Potkuri lyö tyhjää. Rosteripotkuri on tässä suhteessa yleensä huomattavasti parempi.

        Drago on aika syvä V-pohja. En muista astelukua.


      • m.a
        eli sama vene kirjoitti:

        kulki elokuussa puhtaalla pohjalla 29 solmua.
        Mitattu GPS:llä 2 hengen kuormalla.
        Ei oikein hyvä tulos sekään. Vene painaa valmistajan ilmoituksen mukaan 1500kg. Todellisuudessa hieman enemmän.

        Trimmaus ja potkurin pito. Jos vene on keulapainoinen, niin alu-potkurilla ei kestä kovin paljon trimmata ylös. Potkuri lyö tyhjää. Rosteripotkuri on tässä suhteessa yleensä huomattavasti parempi.

        Drago on aika syvä V-pohja. En muista astelukua.

        on itselläni 165hv mahonki d.c. melaisassa 6.8m
        paino n.2000kg
        max.27s täytenä ,keväälä tyhjänä 30s.
        mukava ajoalue 18-22s.kulkee mukavasti liussa 16s(trimmitasot)
        liukuun-nousu todella ripeää joten ehkä vetolaite välitys saisi olla loivempi
        potkuri on teräs ja kaikki koot/nousut kokeiltu.
        kulutus on" älyttömän vähäistä"
        koko kesän keski kulutus 8 l/h!
        tulee ilmeisesti ajeltua liian hiljaa..


      • jokosehajosi
        m.a kirjoitti:

        on itselläni 165hv mahonki d.c. melaisassa 6.8m
        paino n.2000kg
        max.27s täytenä ,keväälä tyhjänä 30s.
        mukava ajoalue 18-22s.kulkee mukavasti liussa 16s(trimmitasot)
        liukuun-nousu todella ripeää joten ehkä vetolaite välitys saisi olla loivempi
        potkuri on teräs ja kaikki koot/nousut kokeiltu.
        kulutus on" älyttömän vähäistä"
        koko kesän keski kulutus 8 l/h!
        tulee ilmeisesti ajeltua liian hiljaa..

        Nostetaanpa vanhaa juttua ylös,eli nyt niillä fnm-moottoreilla on varmaan jo melkein 10 vuotta ajeltu niin kertokaahan kokemuksia. Itse hieman epäilen kestävyyttä kun niissä (ja muissa uusissa) on niin kova litrateho. Miten voi 1.9 koneesta ottaa 250hv ? Onkohan niissä takuuta? Eli kokemuksia kiitos.


      • 1916
        jokosehajosi kirjoitti:

        Nostetaanpa vanhaa juttua ylös,eli nyt niillä fnm-moottoreilla on varmaan jo melkein 10 vuotta ajeltu niin kertokaahan kokemuksia. Itse hieman epäilen kestävyyttä kun niissä (ja muissa uusissa) on niin kova litrateho. Miten voi 1.9 koneesta ottaa 250hv ? Onkohan niissä takuuta? Eli kokemuksia kiitos.

        Eikös tuo 250 hp;tä ole 2,4 litraisesta ?


      • kyselijä 2012
        m.a kirjoitti:

        on itselläni 165hv mahonki d.c. melaisassa 6.8m
        paino n.2000kg
        max.27s täytenä ,keväälä tyhjänä 30s.
        mukava ajoalue 18-22s.kulkee mukavasti liussa 16s(trimmitasot)
        liukuun-nousu todella ripeää joten ehkä vetolaite välitys saisi olla loivempi
        potkuri on teräs ja kaikki koot/nousut kokeiltu.
        kulutus on" älyttömän vähäistä"
        koko kesän keski kulutus 8 l/h!
        tulee ilmeisesti ajeltua liian hiljaa..

        Vieläkö (2012) fnm toimii?


      • vastailija 2012
        kyselijä 2012 kirjoitti:

        Vieläkö (2012) fnm toimii?

        Joo


      • kyselijä 2012
        vastailija 2012 kirjoitti:

        Joo

        Onko paljon tunteja takana?entä vikoja?


      • Anonyymi
        m.a kirjoitti:

        on itselläni 165hv mahonki d.c. melaisassa 6.8m
        paino n.2000kg
        max.27s täytenä ,keväälä tyhjänä 30s.
        mukava ajoalue 18-22s.kulkee mukavasti liussa 16s(trimmitasot)
        liukuun-nousu todella ripeää joten ehkä vetolaite välitys saisi olla loivempi
        potkuri on teräs ja kaikki koot/nousut kokeiltu.
        kulutus on" älyttömän vähäistä"
        koko kesän keski kulutus 8 l/h!
        tulee ilmeisesti ajeltua liian hiljaa..

        8 Litran tuntikulutuksella voit polttomoottorilla ylläpitää max 16- 18 hv tehoa, se polttoaineen ominaiskulutus kun on mikä on. Veneessäsi on siis nimellisteholtaan 165 hv tehoinen moottori ja käytät siitä tehosta noin 10 % osuutta, ajelet taatusti aika hiljaa...


    • 1234

      2,4 litranen se on, ei mikään hälyttävän korkea litrateho. Ihan peruskamaa nykydieseleille.

      • 9 m 9 kn

        Jossakin aiemmin tässä ketjussa yritettiin kertoa, että dieseleistä otetaan venekäytössä vähemmän tehoa kuin venekäytössä.

        Jokunen vuosi sitten olin panevinani merkille päinvastaista. Scanian 16-litraisen V8-moottorin tehoksi oli speksattu venekäytössä 800 hv ja kuorma-autoissa alle 600 hv. Caterpillarilla oli 18-litrainen rivikuutonen, josta otettiin venekäytössä eri tehoja 800–1000 hv. Samaa moottoria istutettiin raskaisiin kuorma-autoihin (mm. Sisun "lippulaivamalliin") ja ruuvattiin 630 hv:n teholukemiin – silti kokemukset jäivät pettymyksen puolelle niin polttoainetalouden kuin kestävyydenkin osalta.

        Venekäytössä riittävän jäähdytyksen toteuttaminen ei ole suurikaan ongelma, mutta kuorma-autoissa juuri tässä riittää haasteita noissa teholukemissa liikuttaessa.

        Omassa veneessäni on 2,4-litrainen diesel, josta on otettu tehoa n. 70 hv. Tässä keskustelussa minun siis olisi parasta olla hiljaa.


      • Korjaan!
        9 m 9 kn kirjoitti:

        Jossakin aiemmin tässä ketjussa yritettiin kertoa, että dieseleistä otetaan venekäytössä vähemmän tehoa kuin venekäytössä.

        Jokunen vuosi sitten olin panevinani merkille päinvastaista. Scanian 16-litraisen V8-moottorin tehoksi oli speksattu venekäytössä 800 hv ja kuorma-autoissa alle 600 hv. Caterpillarilla oli 18-litrainen rivikuutonen, josta otettiin venekäytössä eri tehoja 800–1000 hv. Samaa moottoria istutettiin raskaisiin kuorma-autoihin (mm. Sisun "lippulaivamalliin") ja ruuvattiin 630 hv:n teholukemiin – silti kokemukset jäivät pettymyksen puolelle niin polttoainetalouden kuin kestävyydenkin osalta.

        Venekäytössä riittävän jäähdytyksen toteuttaminen ei ole suurikaan ongelma, mutta kuorma-autoissa juuri tässä riittää haasteita noissa teholukemissa liikuttaessa.

        Omassa veneessäni on 2,4-litrainen diesel, josta on otettu tehoa n. 70 hv. Tässä keskustelussa minun siis olisi parasta olla hiljaa.

        Jossakin aiemmin tässä ketjussa yritettiin kertoa, että dieseleistä otetaan venekäytössä vähemmän tehoa kuin autokäytössä.


      • Korjaus
        Korjaan! kirjoitti:

        Jossakin aiemmin tässä ketjussa yritettiin kertoa, että dieseleistä otetaan venekäytössä vähemmän tehoa kuin autokäytössä.

        Siis enemmän niistå dieseleistä veneessä otetaan kuin autoissa. Merkistä riippumatta


    • Arvuuttelija

      Noinkohan olisi halvempaa etsiä itse perälaite, kilpi yms. ja ostaa vain pelkkä FNM-diesel moottori adapterilla maahantuojalta, tuleekohan perälaitteekin Italiasta?

      Tiedän kyllä, että kysy myyjältä. Tämä nyt vaan on ajatelma, kun rahat on vähissä :) mutta kaksi 190 hp. konetta kiinnostaisi :)

      • Hkglglh

        Käytetty hyvä vetolaite ja uusi moottori o varmaan hyvä vaihtoehto


    • 29

      Kai sitä kysyä voi vaikka rahat oliskin vähissä. Yksi isompi kone vois olla halvempi mutta olishan kaksi konetta tietysti hyvä monessa mielessä.

      • kyselijä 2012

        Taitaa olla aika vähissä ko.koneet,kun ei osaa kestävyydestä kukaan mainita mitään. Litrateho on noissa kyllä semmoinen ettei lupaile pitkää ikää..


      • Asennevikaa
        kyselijä 2012 kirjoitti:

        Taitaa olla aika vähissä ko.koneet,kun ei osaa kestävyydestä kukaan mainita mitään. Litrateho on noissa kyllä semmoinen ettei lupaile pitkää ikää..

        Noitahan on vuosikymmeniä käytetty merimoottoreina, autoissa kymmeniä tuhansia noita moottoreita, mutta meillä täällä junttilassa ollut ja on niin pieni tekijä, ettei täällä juntit oikein tunne muita merimoottoreita kuin Volvo, Yanmar ja Mercruiser. Kaikista muista asenne tuntuu olevan persiillään, vaikka olisivat ehkä merkittäviäkin tekijöitä mm. euroopassa.
        Kyllä nuo FNM;t menevät ainakin yhtä pitkälle kuin Volvot, luultavasti pidemmälle.

        Valitettavasti olen niin persaukinen, ettei ole mahdollista "edes" tuollaista hankkia, mutta jos olisi ostaisin "kiljuen" sen 300 hp;n nelosmoottorin.


      • kyselijä 2012
        Asennevikaa kirjoitti:

        Noitahan on vuosikymmeniä käytetty merimoottoreina, autoissa kymmeniä tuhansia noita moottoreita, mutta meillä täällä junttilassa ollut ja on niin pieni tekijä, ettei täällä juntit oikein tunne muita merimoottoreita kuin Volvo, Yanmar ja Mercruiser. Kaikista muista asenne tuntuu olevan persiillään, vaikka olisivat ehkä merkittäviäkin tekijöitä mm. euroopassa.
        Kyllä nuo FNM;t menevät ainakin yhtä pitkälle kuin Volvot, luultavasti pidemmälle.

        Valitettavasti olen niin persaukinen, ettei ole mahdollista "edes" tuollaista hankkia, mutta jos olisi ostaisin "kiljuen" sen 300 hp;n nelosmoottorin.

        Eli kenelläkään ei ole kertoa vaikka viiden vuoden kokemuksia noista nykyajan tehomoottoreista? Edes jostain vastaavasta. Nyt en tarkoita mitään volvon 41. Onko niitä edes Suomessa,käytössä?


      • Asennevikaa
        kyselijä 2012 kirjoitti:

        Eli kenelläkään ei ole kertoa vaikka viiden vuoden kokemuksia noista nykyajan tehomoottoreista? Edes jostain vastaavasta. Nyt en tarkoita mitään volvon 41. Onko niitä edes Suomessa,käytössä?

        Kyllä on Suomessakin käytössä, mutta ei taida niiden omistajat "hengailla" näillä palstoilla.


      • Asennevikaa jatkaa
        Asennevikaa kirjoitti:

        Kyllä on Suomessakin käytössä, mutta ei taida niiden omistajat "hengailla" näillä palstoilla.

        Nythän on myös tarjolla uutena merkkinä Huyndai dieselit tekno-Marinilta jotka ennen myivät noita FNM-dieseleitä.
        Vanhempana merkkinä mm. Lombardini dieselit Mepralta.
        Muita ei tule juuri nyt mieleen.


      • R K-S
        kyselijä 2012 kirjoitti:

        Eli kenelläkään ei ole kertoa vaikka viiden vuoden kokemuksia noista nykyajan tehomoottoreista? Edes jostain vastaavasta. Nyt en tarkoita mitään volvon 41. Onko niitä edes Suomessa,käytössä?

        Kyllä on kertoa kokemuksia. Sekä hyviä, että vähemmän hyviä. FNM Common-rail moottorit tuli markkinoille 2004. Muutamia kymmeniä moottoreita on Suomessa käytössä.
        - FNM:llä on ollut teknisiä ongelmia lähinnä turboissa ja jonkin verran elektroniikassa.
        - Jotkut moottorit ovat toimineet moitteetta ja jossain on ollut ongelmia. Vaikea vetää selviä johtopäätöksiä.
        FNM on nostanut moottoreiden tehoa siitä, mitä niistä autoissa otetaan ulos. Ja ohjausyksikkö eli ECU-boxi on myös toisenlainen. Tämä tekee moottorin
        herkemmäksi ja vaikeammaksi korjata.
        Tekniset ongelmat on yksi syy miksi Tekno-Marine on vaihtanut FNM:n Hyundai moottoreihin. Hyundailla on sama viritysaste kuin autonmoottorissa ja sama elektroniikka, samat varaosta ja samat varaosahinnat. Tämä helpottaa oleellisesti,
        sillä autopuolella on moottoreiden lukumäärät paljon suuremmat kuin veneissä.


      • Köyhyys ei ole ilo
        R K-S kirjoitti:

        Kyllä on kertoa kokemuksia. Sekä hyviä, että vähemmän hyviä. FNM Common-rail moottorit tuli markkinoille 2004. Muutamia kymmeniä moottoreita on Suomessa käytössä.
        - FNM:llä on ollut teknisiä ongelmia lähinnä turboissa ja jonkin verran elektroniikassa.
        - Jotkut moottorit ovat toimineet moitteetta ja jossain on ollut ongelmia. Vaikea vetää selviä johtopäätöksiä.
        FNM on nostanut moottoreiden tehoa siitä, mitä niistä autoissa otetaan ulos. Ja ohjausyksikkö eli ECU-boxi on myös toisenlainen. Tämä tekee moottorin
        herkemmäksi ja vaikeammaksi korjata.
        Tekniset ongelmat on yksi syy miksi Tekno-Marine on vaihtanut FNM:n Hyundai moottoreihin. Hyundailla on sama viritysaste kuin autonmoottorissa ja sama elektroniikka, samat varaosta ja samat varaosahinnat. Tämä helpottaa oleellisesti,
        sillä autopuolella on moottoreiden lukumäärät paljon suuremmat kuin veneissä.

        Hyundailta puuttuu 300-350 hp;n pienikokoinen moottori, ja tietysti hankintahinnat ahdistavat, tosin sama ongelma on myös FNM;llä ja Lombardiinilla :)

        Millaisiin veneisiin noita Hyundaita on asennettu?


      • 28m
        R K-S kirjoitti:

        Kyllä on kertoa kokemuksia. Sekä hyviä, että vähemmän hyviä. FNM Common-rail moottorit tuli markkinoille 2004. Muutamia kymmeniä moottoreita on Suomessa käytössä.
        - FNM:llä on ollut teknisiä ongelmia lähinnä turboissa ja jonkin verran elektroniikassa.
        - Jotkut moottorit ovat toimineet moitteetta ja jossain on ollut ongelmia. Vaikea vetää selviä johtopäätöksiä.
        FNM on nostanut moottoreiden tehoa siitä, mitä niistä autoissa otetaan ulos. Ja ohjausyksikkö eli ECU-boxi on myös toisenlainen. Tämä tekee moottorin
        herkemmäksi ja vaikeammaksi korjata.
        Tekniset ongelmat on yksi syy miksi Tekno-Marine on vaihtanut FNM:n Hyundai moottoreihin. Hyundailla on sama viritysaste kuin autonmoottorissa ja sama elektroniikka, samat varaosta ja samat varaosahinnat. Tämä helpottaa oleellisesti,
        sillä autopuolella on moottoreiden lukumäärät paljon suuremmat kuin veneissä.

        Etpä muistanut kertoa FNM:n ongelmista silloin kun itse niitä myit Suomessa. Tuo valitusvirtesi niistä nyt saa ainakin itselläni epäilyksen, että jos nyt myymissäsi Hyundain koneissa löytyy vastaavia lastentauteja, niin niistäkin unohdat kerto meille ajoissa.

        Vai joko olet törmännyt Hyundain koneissa ongelmiin?


      • R K-S
        Köyhyys ei ole ilo kirjoitti:

        Hyundailta puuttuu 300-350 hp;n pienikokoinen moottori, ja tietysti hankintahinnat ahdistavat, tosin sama ongelma on myös FNM;llä ja Lombardiinilla :)

        Millaisiin veneisiin noita Hyundaita on asennettu?

        300-350 hv moottori puuttuu mallistosta. Syy: Hyundai ei valmista vastaavaa autonmoottoria. 250:stä on tulossa hieman tehokkaampi versio, mutta en tiedä milloin.
        Se 250 on 3,0 litran V-6. Siitä olisi helposti varaa ottaa esim. 270 -280 hv.

        Useimpiin huviveneisiin 250 hv riittää. Ja jos ei riitä, niin ainahan voi asentaa 2 kpl.
        170 hv moottoreita. Tulee muuten halvemmaksi kuin 1 kpl Volvo 350 (D6) eikä paina edes enempää.

        Hyundaita on asennettu aika erilaisiin veneisiin ja erilaisilla vetolaitteilla, jeteillä ja myös akselivetoisia. Esimerkkejä:
        - Bayliner 2855 S 250 Hyundai, 3 eri venettä, eri vetolaitteet.
        - Bayliner 3055 2 x S 250 Hyundai
        - Tristan 315 Fly S 250 V-P 290 DP vetolaite.
        - Tiiskeri 770 S 250 Hyundai Bravo 3.
        - Targa 25 S 250 Hyundai Castoldi 06 jetti
        - Tristan 870 S 250 P akselivetoinen
        - Nymar 650 D 170 Alamarin 230 jetti
        - Finmar Family D 170 akseliveto
        - Nimbus 2600 D 170 akseliveto
        - Finnsport 700 Ac D 170 Alpha-1 vetolaite
        - Flying Flipper S 250 Bravo1 vetolaite
        - Minor 800 D 170 akseliveto
        - Kirri 30 D 170 akseliveto
        Jne.

        Nämä asennukset on siis Suomessa. Meillä on tiivis yhteistyö mm. Ruotsin Hyundain maahantuojan kanssa. Siellä on tehty enemmän asennuksia ja kokemuksia on vuoden myös verran enemmän.


      • R K-S
        28m kirjoitti:

        Etpä muistanut kertoa FNM:n ongelmista silloin kun itse niitä myit Suomessa. Tuo valitusvirtesi niistä nyt saa ainakin itselläni epäilyksen, että jos nyt myymissäsi Hyundain koneissa löytyy vastaavia lastentauteja, niin niistäkin unohdat kerto meille ajoissa.

        Vai joko olet törmännyt Hyundain koneissa ongelmiin?

        Kyllä ongelmista voidaan kertoa avoimesti. FNM:n takuuasiat on hoidettu takuuehtojen mukaan. Hyvällä huollolla olisi osa tapauksista vältetty. Eikä tuo mitään valitusvirttä ollut. Kun kysyttiin, niin vastasin.

        Hyundain koneissa ei ole esiintynyt lastentauteja. Ja yleensä esim. elektroniikan ongelmat esiintyvät heti uutena. Yksi tapaus ZF merikytkimen kanssa on ollut ja yksi Mercruiser vetolaitteessa.


      • oubudappi
        kyselijä 2012 kirjoitti:

        Eli kenelläkään ei ole kertoa vaikka viiden vuoden kokemuksia noista nykyajan tehomoottoreista? Edes jostain vastaavasta. Nyt en tarkoita mitään volvon 41. Onko niitä edes Suomessa,käytössä?

        No minulla on 1,5 vuoden kokemuksista kertoa. FNM 225 , ei muuten mitään valittamista, mutta tänä kesänä mäntävaurio kesken pitemmän ajotaipaleen 3400 r/min. 500 h ajettu kone. Mutta tuollainen vika voi kyllä kai tulla mille koneelle tahansa. Ei mitään sähköisiä vikoja paitsi kerran oli löysä sulake, joka sammutti koneen.


      • Köyhyys ei ole ilo
        R K-S kirjoitti:

        300-350 hv moottori puuttuu mallistosta. Syy: Hyundai ei valmista vastaavaa autonmoottoria. 250:stä on tulossa hieman tehokkaampi versio, mutta en tiedä milloin.
        Se 250 on 3,0 litran V-6. Siitä olisi helposti varaa ottaa esim. 270 -280 hv.

        Useimpiin huviveneisiin 250 hv riittää. Ja jos ei riitä, niin ainahan voi asentaa 2 kpl.
        170 hv moottoreita. Tulee muuten halvemmaksi kuin 1 kpl Volvo 350 (D6) eikä paina edes enempää.

        Hyundaita on asennettu aika erilaisiin veneisiin ja erilaisilla vetolaitteilla, jeteillä ja myös akselivetoisia. Esimerkkejä:
        - Bayliner 2855 S 250 Hyundai, 3 eri venettä, eri vetolaitteet.
        - Bayliner 3055 2 x S 250 Hyundai
        - Tristan 315 Fly S 250 V-P 290 DP vetolaite.
        - Tiiskeri 770 S 250 Hyundai Bravo 3.
        - Targa 25 S 250 Hyundai Castoldi 06 jetti
        - Tristan 870 S 250 P akselivetoinen
        - Nymar 650 D 170 Alamarin 230 jetti
        - Finmar Family D 170 akseliveto
        - Nimbus 2600 D 170 akseliveto
        - Finnsport 700 Ac D 170 Alpha-1 vetolaite
        - Flying Flipper S 250 Bravo1 vetolaite
        - Minor 800 D 170 akseliveto
        - Kirri 30 D 170 akseliveto
        Jne.

        Nämä asennukset on siis Suomessa. Meillä on tiivis yhteistyö mm. Ruotsin Hyundain maahantuojan kanssa. Siellä on tehty enemmän asennuksia ja kokemuksia on vuoden myös verran enemmän.

        Kiinnostaa kyllä aivan "sairaasti" :(

        Epäilen kyllä, ettei riitä veneeseeni yksi 250 hp;n moottori, vaikka kevyt olisikin. (nyt 330 hp;n bensa V8)
        Kaksoismoottoriasennus kiinnostaa, luulisin että pari 170 hp konetta riittäisi, ja mahtuisi sovinnolla konehuoneeseenkin :).
        Olen myös pohtinut mahdollisuutta "jatkaa" venettä metrillä, ja laittaa tuplamoottorit V-vaihteilla, löytyykö sellaisia noinin 170 hp;n koneisiin??????

        Bensa V8;n kierrosalueet eivät tunnu oikein kivoilta, 4000 rpm ja nopeus sellainen 24-25 solmua. 3600 rpm ja nopeus 17-18 solmua . . alkaa putoamaan plaanista. Siksi koitan etsiä ratkaisua, luonnollisesti mahdollisimman taloudellisesti, sillä veneeni myyntiarvo ei noista "muutoksista" tai moottoreista huolimatta juurikaan kasva, käyttöarvo kylläkin - ehkä?


      • Muutos 2012
        Köyhyys ei ole ilo kirjoitti:

        Kiinnostaa kyllä aivan "sairaasti" :(

        Epäilen kyllä, ettei riitä veneeseeni yksi 250 hp;n moottori, vaikka kevyt olisikin. (nyt 330 hp;n bensa V8)
        Kaksoismoottoriasennus kiinnostaa, luulisin että pari 170 hp konetta riittäisi, ja mahtuisi sovinnolla konehuoneeseenkin :).
        Olen myös pohtinut mahdollisuutta "jatkaa" venettä metrillä, ja laittaa tuplamoottorit V-vaihteilla, löytyykö sellaisia noinin 170 hp;n koneisiin??????

        Bensa V8;n kierrosalueet eivät tunnu oikein kivoilta, 4000 rpm ja nopeus sellainen 24-25 solmua. 3600 rpm ja nopeus 17-18 solmua . . alkaa putoamaan plaanista. Siksi koitan etsiä ratkaisua, luonnollisesti mahdollisimman taloudellisesti, sillä veneeni myyntiarvo ei noista "muutoksista" tai moottoreista huolimatta juurikaan kasva, käyttöarvo kylläkin - ehkä?

        Veneen jatkaminen metrillä tarkoittaa, että sinusta tulee veneenvalmistaja ja joudut tekemään CE sertifioinnin siihen päälle, tai se muutoksen tekijä joutuu sen tekemään.


      • Köyhyys ei ole ilo
        Muutos 2012 kirjoitti:

        Veneen jatkaminen metrillä tarkoittaa, että sinusta tulee veneenvalmistaja ja joudut tekemään CE sertifioinnin siihen päälle, tai se muutoksen tekijä joutuu sen tekemään.

        Ei muuten vois vähempää kiinnostaa CE ! Lähinnä tuo merkki kaupanesteeksi suuria valmistajia Euroopassa suojamaan, mutta en todellakaan aio otta tuosta mitään murhetta.


      • Chris-Craft73
        R K-S kirjoitti:

        Kyllä on kertoa kokemuksia. Sekä hyviä, että vähemmän hyviä. FNM Common-rail moottorit tuli markkinoille 2004. Muutamia kymmeniä moottoreita on Suomessa käytössä.
        - FNM:llä on ollut teknisiä ongelmia lähinnä turboissa ja jonkin verran elektroniikassa.
        - Jotkut moottorit ovat toimineet moitteetta ja jossain on ollut ongelmia. Vaikea vetää selviä johtopäätöksiä.
        FNM on nostanut moottoreiden tehoa siitä, mitä niistä autoissa otetaan ulos. Ja ohjausyksikkö eli ECU-boxi on myös toisenlainen. Tämä tekee moottorin
        herkemmäksi ja vaikeammaksi korjata.
        Tekniset ongelmat on yksi syy miksi Tekno-Marine on vaihtanut FNM:n Hyundai moottoreihin. Hyundailla on sama viritysaste kuin autonmoottorissa ja sama elektroniikka, samat varaosta ja samat varaosahinnat. Tämä helpottaa oleellisesti,
        sillä autopuolella on moottoreiden lukumäärät paljon suuremmat kuin veneissä.

        FNM ECU boxi 2400 eur...vene on vettä syrjäyttävä rahareikä


    • Onhan noita

      FNM:n kanssa samasta peruskoneesta on muuten marinoitu myös Lombardini ja Vetus 5 pyttynen 250hv kone. Vetus on vissiin FNM:n marinoima. Ei noista mistään nyt niin kauheasti mitään pahaa huudella laitureilla. Kaikkia näitä on kyllä käytössä.

      Volvon D3 on aika lähellä näitä 5 pyttynen sekin ja 2,4 litrainen, hinta taitaa vaan olla x2 noihin muihin verrattuna

    • itaalliaaa

      FNM koneissa on ollut Paljon laatuongelmia turboissa ja useinkaan öljyt eivät ole tahtoneet pysyä sisällä jne. Pahin pommi kaikista on 155 hp diesel. En kuuna päivänä ostaisi kyseistä merkkiä.

      • Ongelmia kaikilla

        Paljon noita kuitenkin liikkuu tuolla välimerellä ja ihan tyytyväisiltä vaikuttavat, tosin moottorien ja varaosien hintataso jotain aivan muuta kuin meillä täällä.

        Tuoltapohjalta en koskaan ostaisi esim Volvon merimoottoria, jos ongelmat pelottaa.


      • turbofaija
        Ongelmia kaikilla kirjoitti:

        Paljon noita kuitenkin liikkuu tuolla välimerellä ja ihan tyytyväisiltä vaikuttavat, tosin moottorien ja varaosien hintataso jotain aivan muuta kuin meillä täällä.

        Tuoltapohjalta en koskaan ostaisi esim Volvon merimoottoria, jos ongelmat pelottaa.

        Kai sen turbon saa rikki joka merkistä riippumatta väärällä käytöllä. Vai onko fnm:ssä jotenkin huonompi ahdin?


      • fjhfgjh
        turbofaija kirjoitti:

        Kai sen turbon saa rikki joka merkistä riippumatta väärällä käytöllä. Vai onko fnm:ssä jotenkin huonompi ahdin?

        Näin on, ihmiset eivät enää nykyään tajua mitään teknisten laitteiden käytöstä. Moottori saatetaan esimerkiksi sammuttaa heti ajon jälkeen ilman minkäänlaista jäähdytyskäyttöä tai lyödä heti startin jälkeen kierrokset tappiin ennen kuin öljy kiertää normaalisti.

        Näin ne turbot hajoaa, ei huonouttaan vaan siksi, koska keskimääräinen käyttäjä ei ymmärrä kuinka moottoria kuuluu käyttää.


      • Mitä maksaa
        Ongelmia kaikilla kirjoitti:

        Paljon noita kuitenkin liikkuu tuolla välimerellä ja ihan tyytyväisiltä vaikuttavat, tosin moottorien ja varaosien hintataso jotain aivan muuta kuin meillä täällä.

        Tuoltapohjalta en koskaan ostaisi esim Volvon merimoottoria, jos ongelmat pelottaa.

        Moi

        Kerrotko mitä ne moottorit maksaa välimerellä? Mahtaisiko saada ostettua halvemmalla jostakin muualta kuin Suomesta?


      • Ongelmia kaikilla
        Mitä maksaa kirjoitti:

        Moi

        Kerrotko mitä ne moottorit maksaa välimerellä? Mahtaisiko saada ostettua halvemmalla jostakin muualta kuin Suomesta?

        Keskimäärin välimeren rantamaissa n. 30-40% halvemmat moottorit, mutta se selviää vain suoralla yhteydenotolla.


      • Älä viitsi
        Ongelmia kaikilla kirjoitti:

        Keskimäärin välimeren rantamaissa n. 30-40% halvemmat moottorit, mutta se selviää vain suoralla yhteydenotolla.

        Ei pidä paikkaansa. Ei välimeren maista koneita saa tuollaisella hintaerolla vaikka kuinka yrittäisit.


      • Ongelmia kaikilla
        Älä viitsi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Ei välimeren maista koneita saa tuollaisella hintaerolla vaikka kuinka yrittäisit.

        Kyllä muuten saa ;)


      • Myy mulle yksi
        Ongelmia kaikilla kirjoitti:

        Kyllä muuten saa ;)

        Ok, kun sulla kerran on noin hyvä hankintakanava, niin järjestä mulle uusi FNM 250hp kone -40% Suomen hinnasta, eli alle 10000€ sisältäen arvonlisäveron, niin saat 1000€, helppoa rahaa vai mitä?

        Onnistuuko?


      • R K-S
        Ongelmia kaikilla kirjoitti:

        Keskimäärin välimeren rantamaissa n. 30-40% halvemmat moottorit, mutta se selviää vain suoralla yhteydenotolla.

        Noin suurta hinateroa ei ole. Arvonlisäverossa on eroa muutama prosentti ja sitten monissa maissa toimitaan siten, että hinnaston hinta on kiinteä. Eli alennusta ei tipu.
        Näistä syitsä hinnaston hinnassa saattaa olla 10 -15 % eroa. Rahdin osuus ei ole kovin suuri.


      • Ongelmia kaikilla
        Myy mulle yksi kirjoitti:

        Ok, kun sulla kerran on noin hyvä hankintakanava, niin järjestä mulle uusi FNM 250hp kone -40% Suomen hinnasta, eli alle 10000€ sisältäen arvonlisäveron, niin saat 1000€, helppoa rahaa vai mitä?

        Onnistuuko?

        Kyllä sun on luotava itse ne hankintakanavasi, ei kiinnosta tonnisi "helppoa" rahaa.

        Onnistuisi kyllä ;) mutta en tee.


      • Ongelmia kaikilla
        R K-S kirjoitti:

        Noin suurta hinateroa ei ole. Arvonlisäverossa on eroa muutama prosentti ja sitten monissa maissa toimitaan siten, että hinnaston hinta on kiinteä. Eli alennusta ei tipu.
        Näistä syitsä hinnaston hinnassa saattaa olla 10 -15 % eroa. Rahdin osuus ei ole kovin suuri.

        Kyllä muuten on ! Hinnastot eivät ole missään maassa "kiinteät", ja hintaerot tosiaan ovat tuota kertomaani luokkaa. Rahti ei ole tosiaankaan oleellinen kustannus moottorihinnan säästöön nähden, mutta edellyttää kyllä hieman "pidempää" asiakkuutta.

        Täällä "pohjois-Euroopassa" kärsimme pahasta "ylihinnoittelusta", myös merimoottorien suhteen - valitettavasti.


      • Epämääräistä
        Ongelmia kaikilla kirjoitti:

        Kyllä sun on luotava itse ne hankintakanavasi, ei kiinnosta tonnisi "helppoa" rahaa.

        Onnistuisi kyllä ;) mutta en tee.

        Tuohon hintaan ei saa kuin varastettua tai väärennettyä tavaraa, jos sitäkään...

        Jos oikeasti pystyisit hankkimaan sen koneen alle 10000€ veroineen, rehellisestä lähteestä, niin saat vaikka viistonnia mutta kun et pysty siihenkään.

        Jotta vaaleanpunainen mielikuvitusmaailmasi ei romahtaisi, niin todettakoon, että ei siihen pysty muutkaan.


      • Ongelmia kaikilla
        Epämääräistä kirjoitti:

        Tuohon hintaan ei saa kuin varastettua tai väärennettyä tavaraa, jos sitäkään...

        Jos oikeasti pystyisit hankkimaan sen koneen alle 10000€ veroineen, rehellisestä lähteestä, niin saat vaikka viistonnia mutta kun et pysty siihenkään.

        Jotta vaaleanpunainen mielikuvitusmaailmasi ei romahtaisi, niin todettakoon, että ei siihen pysty muutkaan.

        Ei varastettua, eikä "väärennettyä", ei vaan olisi "korrektia" alkaa noita dumppaamaan tänne. Siitä aiheutuisi aikaa myöden vaikeuksia myyjille, minulla ja maahantuojalle.

        Rakenna itse suhteesi tuonne, äläkä täällä vituile, jos sulla on paha elämä!

        Nyppiihän se sua näköjään kuin pientä oravaa, mutta näin se nyt vaan on.


    • Pakkovaihtaavenettä

      Tuttava osti uuden Seiskarin 282:n, jossa oli FNM moottori. Ensimmäisenä vuotena kone laukesi, Se "korjattiin" jossain, edelleen vikaa. Tuttava vaihtoi toisen uuden veneen ja moottorin, ja on veneillyt sen jälkeen ilman murheita. Ei italiaanoja saa kiusata liian tehokkaaksi, ei kestä ajaa melkein täysillä.

      • Kaikilla ongelmia

        Kyllä ne Italiaanotkin kestää siinä missä muutkin, yleensä se vika on siinä ruorin ja penkin välissä, kun ei ymmärretä miten koneita ja laitteita pitää käyttää ja huoltaa.
        Kauemmin nuo tehtaat Italiassa on koneita tehneet ja suunnitelleet, ovatpa tainneet pääasiassa suunnitella ja tehdä Volvon ja Mecruiserinkin koneista osan ;)


      • turbofaija
        Kaikilla ongelmia kirjoitti:

        Kyllä ne Italiaanotkin kestää siinä missä muutkin, yleensä se vika on siinä ruorin ja penkin välissä, kun ei ymmärretä miten koneita ja laitteita pitää käyttää ja huoltaa.
        Kauemmin nuo tehtaat Italiassa on koneita tehneet ja suunnitelleet, ovatpa tainneet pääasiassa suunnitella ja tehdä Volvon ja Mecruiserinkin koneista osan ;)

        Rivien välistä luettuna tuo fnm on varmaan hyvä kone,kunhan ei laita sitä liian isoon veneeseen? Olisiko niin että kun ne on niin korkeaviritteisiä,niin se turbo tai joku muu ei kestä kahva pohjassa ajoa? Mutta mikä siitä tekee esim.volvo d3:a heikomman/huonomman?


      • Veneilijä
        turbofaija kirjoitti:

        Rivien välistä luettuna tuo fnm on varmaan hyvä kone,kunhan ei laita sitä liian isoon veneeseen? Olisiko niin että kun ne on niin korkeaviritteisiä,niin se turbo tai joku muu ei kestä kahva pohjassa ajoa? Mutta mikä siitä tekee esim.volvo d3:a heikomman/huonomman?

        En usko sen olevan sen huonompi tai heikompi kuin Volvo Penta D3 tai joku muu vastaava. Volvolla on muuten ollut aika paljon ongelmia tuon D3:n kanssa, mahtaako niistäkin osa johtua siitä, että on laitettu liian raskaaseen paattiin?

        Kone täytyy valita veneen ja käyttötarkoituksen mukaan, ei nämä nopeakäyntiset koneet mitään hinaajan koneita ole. Raskaaseen uppoamarunkoiseen sopii paremmin iso hidaskäyntinen kone.


      • Salonkikoneet
        Veneilijä kirjoitti:

        En usko sen olevan sen huonompi tai heikompi kuin Volvo Penta D3 tai joku muu vastaava. Volvolla on muuten ollut aika paljon ongelmia tuon D3:n kanssa, mahtaako niistäkin osa johtua siitä, että on laitettu liian raskaaseen paattiin?

        Kone täytyy valita veneen ja käyttötarkoituksen mukaan, ei nämä nopeakäyntiset koneet mitään hinaajan koneita ole. Raskaaseen uppoamarunkoiseen sopii paremmin iso hidaskäyntinen kone.

        Aivan, nää nopeakäyntiset salonkidiesselit ovat ok kevyisiin huvineneisiin. Raskaaseen runkoon jota ajetaan paljon pitää laittaa vähempiviritetty kone, jos haluaa että se oikeesti kestää.
        Miustatteko sen Mercruiserin "ihmedieselin" 170 HP koneen? Sitä hehkutettin kymmenisen vuotta sitten. Missä kunnossa ne koneet ovat tänään? Onko jälleenmyyntiarvoa?


      • R K-S
        Salonkikoneet kirjoitti:

        Aivan, nää nopeakäyntiset salonkidiesselit ovat ok kevyisiin huvineneisiin. Raskaaseen runkoon jota ajetaan paljon pitää laittaa vähempiviritetty kone, jos haluaa että se oikeesti kestää.
        Miustatteko sen Mercruiserin "ihmedieselin" 170 HP koneen? Sitä hehkutettin kymmenisen vuotta sitten. Missä kunnossa ne koneet ovat tänään? Onko jälleenmyyntiarvoa?

        Se Mercruier "ihmediesel" oli Isuzun suunnittelema 1,7 litran kone, josta otettiin 116 hv/4.500 rpm
        Se valmistettiin GM:n Puolan tehtailla ja sitä käytettiin mm. Opelin autoissa. Käsitykseni mukaan niitä on hajonnut aika paljon. En ihan tiedä mistä syystä. Tuossa verstaalla on ykis sellainen.


      • R K-S

        Tuota tapausta en tunne. Epäilen, että sekotat veneen johonkin toiseen. FNM:n 155:ssa on ollut ongelmia, mutta lähinnä vetolaitekoneissa. Seiskari 282 on akselivetoinen.


      • Pakkovaihtaavenettä
        Kaikilla ongelmia kirjoitti:

        Kyllä ne Italiaanotkin kestää siinä missä muutkin, yleensä se vika on siinä ruorin ja penkin välissä, kun ei ymmärretä miten koneita ja laitteita pitää käyttää ja huoltaa.
        Kauemmin nuo tehtaat Italiassa on koneita tehneet ja suunnitelleet, ovatpa tainneet pääasiassa suunnitella ja tehdä Volvon ja Mecruiserinkin koneista osan ;)

        Kyllä pitäisi vehkeet kestää sentään edes takuuajan, em tapauksessa koneella oli ajettu ensimmäisenä kesänä jotain alle 150 h, kun jo laukesi


      • kad42aaa
        R K-S kirjoitti:

        Se Mercruier "ihmediesel" oli Isuzun suunnittelema 1,7 litran kone, josta otettiin 116 hv/4.500 rpm
        Se valmistettiin GM:n Puolan tehtailla ja sitä käytettiin mm. Opelin autoissa. Käsitykseni mukaan niitä on hajonnut aika paljon. En ihan tiedä mistä syystä. Tuossa verstaalla on ykis sellainen.

        Kipparissa oli "kysymyspalstalla" juttua ihmedieselistä. Niissä on muistaakseni mäntiä kilahdellut. Jotenkin liittyi vissiin kampikamion huohotukseen.


      • kysyn vaan
        R K-S kirjoitti:

        Tuota tapausta en tunne. Epäilen, että sekotat veneen johonkin toiseen. FNM:n 155:ssa on ollut ongelmia, mutta lähinnä vetolaitekoneissa. Seiskari 282 on akselivetoinen.

        Mitä se vaikuttaa pyörittääkö se kone vetolaitetta vai vaihteistoa?


      • Arvailua
        kysyn vaan kirjoitti:

        Mitä se vaikuttaa pyörittääkö se kone vetolaitetta vai vaihteistoa?

        Samaa mietin itsekin ja tuli mieleen, että onkohan ne vetolaitteelliset olleet vaan raskaampia veneitä muuten.

        Toinen asia joka voisi ehkä vaikuttaa on se jos vetolaitteena on vanha Alpha jonka merivesipumpun teho ei vaan riitä???

        Arvailua vaan mutta tällaisia tuli mieleeni.


      • R K-S
        kysyn vaan kirjoitti:

        Mitä se vaikuttaa pyörittääkö se kone vetolaitetta vai vaihteistoa?

        Vaikuttaa siten, että vetolaitteella varustetut veneet ovat yeensä liukuvia ja akselivetoiset uppoumarunkoisia tai puoliukuvia. Likuvissa veneissä on aina liukukynnys, jonka ylittämiseen tarvitaan tehoa. Toisaalta joudutaan ajamaan koko ajan paljon korkeammila kierroksilla. Eli vetolaitekoneet ovat paljon kovemmilla kuin akselivetoiset (yleensä).


      • R K-S
        Arvailua kirjoitti:

        Samaa mietin itsekin ja tuli mieleen, että onkohan ne vetolaitteelliset olleet vaan raskaampia veneitä muuten.

        Toinen asia joka voisi ehkä vaikuttaa on se jos vetolaitteena on vanha Alpha jonka merivesipumpun teho ei vaan riitä???

        Arvailua vaan mutta tällaisia tuli mieleeni.

        FNM moottoreissa ei käytetty Alpha 1 vetolaitteen vesipumppua. Moottorissa on oma 1" Johnson Pump pumppu.


      • 10
        R K-S kirjoitti:

        Vaikuttaa siten, että vetolaitteella varustetut veneet ovat yeensä liukuvia ja akselivetoiset uppoumarunkoisia tai puoliukuvia. Likuvissa veneissä on aina liukukynnys, jonka ylittämiseen tarvitaan tehoa. Toisaalta joudutaan ajamaan koko ajan paljon korkeammila kierroksilla. Eli vetolaitekoneet ovat paljon kovemmilla kuin akselivetoiset (yleensä).

        Tämähän tarkoittaa sitä, että liian pieni kone on asennettu raskaskulkuiseen veneeseen kun ei ole ymmärretty, että kone pitää valita veneen mukaan.


    • cummins

      kun ei nyt kukaan taas täällä mitään tiedä..
      yanmar käyttää toyota moottoreita! ja niissä alimitoitettu jäähdytys ja ylikuumenee kun jäähdytys järjestelmä ajan myötä tukkiutuu edes vähän..

      FNM 155 on sama paska kone joka vanhoissa pajeroissa,mikä marinoitu ja viritetty, niin ei ihme että ne ei kestä.. eikä edes vesijäähdytetty pakopesä turbossa.. niinkuin olis uskonu että kaikissa marine moottoreissa olis ollu jo viimeset 20vuotta.. fnm on pula ajan vene kone..

      • Joojoo

        Höpöhöpö, ei Mitsubishi Pajerossa ole käytetty Fiatin 1,9L turbodieseliä. Aika korkeaviritteinen tuo FNM 155 on, ei voi laittaa kovin raskaaseen veneeseen, jossain kevyesti liukuvassa varmaan ihan ok.

        Taitaa vaan olla jo vuosia sitten poistunut malli tuo 155


      • Catepillar

        Vetolaitteilla, niillä omilla - Yanmar tarjoaa BMW-pohjaisia moottoreita. Noihin vanhoihin Toyota-pohjaisiin taitaa olla vaatavissa perälaitteiksi Mercruiser.


      • seiskarilla 20 solmu

        " kun ei nyt kukaan taas täällä mitään tiedä.."

        En tiedä, mitä pitäisi tietää, mutta ajelen FNM 100 hv turbolla ja mielestäni moottorin lämpötilan näkee mittarista.

        Jos vaihtaa öljyt keväällä ja syksyllä ja ajaessa katsoo välillä mittarista moottorin lämpötilan, niin mitä muuta pitäisi tietää ???

        Mikä silloin ylikuumenee, jos pienentää kierroksia, kun lämmöt nousee.
        Mikä tässä on niin vaikeaa ?


      • uuui
        seiskarilla 20 solmu kirjoitti:

        " kun ei nyt kukaan taas täällä mitään tiedä.."

        En tiedä, mitä pitäisi tietää, mutta ajelen FNM 100 hv turbolla ja mielestäni moottorin lämpötilan näkee mittarista.

        Jos vaihtaa öljyt keväällä ja syksyllä ja ajaessa katsoo välillä mittarista moottorin lämpötilan, niin mitä muuta pitäisi tietää ???

        Mikä silloin ylikuumenee, jos pienentää kierroksia, kun lämmöt nousee.
        Mikä tässä on niin vaikeaa ?

        Miksi pirussa vaihdat öljyjä keväällä ja syksyllä?


      • seiskarilla 20 solmu
        uuui kirjoitti:

        Miksi pirussa vaihdat öljyjä keväällä ja syksyllä?

        Koska en aja paljoa, joten yksi vaihto riittää puolessa vuodessa.


      • Chris-Craft73
        Joojoo kirjoitti:

        Höpöhöpö, ei Mitsubishi Pajerossa ole käytetty Fiatin 1,9L turbodieseliä. Aika korkeaviritteinen tuo FNM 155 on, ei voi laittaa kovin raskaaseen veneeseen, jossain kevyesti liukuvassa varmaan ihan ok.

        Taitaa vaan olla jo vuosia sitten poistunut malli tuo 155

        Pajero on spanjaksi runkkari hheheh


      • Vittu.mistä.näitä.oikein
        Chris-Craft73 kirjoitti:

        Pajero on spanjaksi runkkari hheheh

        Hiukan olet myöhässä hehhehhehhe.


    • cummins

      ja fnm 155 ei edes läpihengittävä kansi.. pako ja imu samalla puolella... niinkuin 70luvulla.. ei olis uskonut että 2000 luvulla sellast näkee ja uutena

    • Mitäjossammuumerellä

      No tää konehan tuli tietysti veneen mukana. Mutta kokonaisuudessaan ihan ok vehe. Pari vuotta ajanu olen , tunteja oli muuten 330 ennen kuin sain tämän.Toisena kesänä paloi mäntä puhki. No sattuuhan sitä. Nyt olen parantanut öljyn jäähdytystä, laittanut öljyn ja pakokaasun lämpömittarin, sekä ahtopainemittarin ja tuplannut koneen jäähdytysilmamäärän. Mutta tosiaan siis kone on hyvä. Öljyä ei kulu ollenkaan. Koskaan ei ole savuttanut.Jäähdytysnestettä ei ole koskaan tarvinnut lisätä. Hiljainen ja aina lähtee käyntiin. Tosin viime kesänä oli onkelma polttoainepuolella. Ei aina startannut. Syyksi paljastui PA- siirtopumppu tankista moottorille. Ostin uuden Boschin tarvikepumpun. Taas on pelittänyt ok.

    • seeiiiskari

      FMN on hyvä mottoori ja siitä voi tehdä esim. 100 hv:stä 150 hv ?

      Kestävyyskin on testattu kilpailuissa.

      Tietysti täytyy huoltaa hyvin.

      • FIAt/NewHolland

        FNM ei ole mikään moottorinvalmistaja, se on pelkkä tuotemerkki, jolla myydään italialaista FIAT (FPT) tuotantoa.


      • Akselivetoinen
        FIAt/NewHolland kirjoitti:

        FNM ei ole mikään moottorinvalmistaja, se on pelkkä tuotemerkki, jolla myydään italialaista FIAT (FPT) tuotantoa.

        Minulla on kymmenisen vuotta vanha FNM eikä siitä ole huonompaa sanottavaa.
        Ajelen yleensä 3000-3100 kierrosta/min, jolla Seiskari kulkee melkein plaanissa.

        En oikein keksi markkinoilta parempaakaan vaihtoehtoa moottoriveneeksi. Jos käyttäisi kaksi kertaa enemmän rahaa niin Marsund tai Minor olisi ajateltavissa.


      • 232+CC
        Akselivetoinen kirjoitti:

        Minulla on kymmenisen vuotta vanha FNM eikä siitä ole huonompaa sanottavaa.
        Ajelen yleensä 3000-3100 kierrosta/min, jolla Seiskari kulkee melkein plaanissa.

        En oikein keksi markkinoilta parempaakaan vaihtoehtoa moottoriveneeksi. Jos käyttäisi kaksi kertaa enemmän rahaa niin Marsund tai Minor olisi ajateltavissa.

        " .. konehuoneen ilmanvaihto ei riitä .. "

        Varmaan dieselmoottoreiden moottorivaurioihin on jokin syy olemassa, joten tarkkana saa olla kaikkien merkkien kanssa.
        Minulla ei ole koskaan ollut dieseleiden kanssa ongelmia, mutta aika tarkkana saa olla, kuitenkin kysymys on alle 10:stä perusasiasta. Yksi hankalimmista on tämä konehuoneen ilmanvaihto, miten sitä lisää valmiissa veneessä ?
        Laittaako sandaalin kopan väliin tai Seiskarissa wc:n huoltoluukun auki ...


      • R K-S
        232+CC kirjoitti:

        " .. konehuoneen ilmanvaihto ei riitä .. "

        Varmaan dieselmoottoreiden moottorivaurioihin on jokin syy olemassa, joten tarkkana saa olla kaikkien merkkien kanssa.
        Minulla ei ole koskaan ollut dieseleiden kanssa ongelmia, mutta aika tarkkana saa olla, kuitenkin kysymys on alle 10:stä perusasiasta. Yksi hankalimmista on tämä konehuoneen ilmanvaihto, miten sitä lisää valmiissa veneessä ?
        Laittaako sandaalin kopan väliin tai Seiskarissa wc:n huoltoluukun auki ...

        Seiskari 242-CC:ssä on 3 kpl 75 mm ilmaletkuja molemmin puolin konetta. Siis yhteensä 6 kpl. Toisen puolen ritilä on ilmaa sisään ohjaava ja toinen taas ulos päästävä. Tämä on ollut riittävä ratkaisu. Jos haluat tehostaa konetilan ilmanvaihtoa ja alentaa lämpötilaa, niin laita konehuoneen tuuletin siten, että se imee turbon vierestä kuumaa ilmaa ulos. Tuueltin päällä aina kun kone käy.


      • Veneukko
        R K-S kirjoitti:

        Seiskari 242-CC:ssä on 3 kpl 75 mm ilmaletkuja molemmin puolin konetta. Siis yhteensä 6 kpl. Toisen puolen ritilä on ilmaa sisään ohjaava ja toinen taas ulos päästävä. Tämä on ollut riittävä ratkaisu. Jos haluat tehostaa konetilan ilmanvaihtoa ja alentaa lämpötilaa, niin laita konehuoneen tuuletin siten, että se imee turbon vierestä kuumaa ilmaa ulos. Tuueltin päällä aina kun kone käy.

        Terve! Nostellaans vähän, kellään kokemuksia FNM HPEP-170 -moottorista? Vene tuolla koneella kiikarissa, kone vain hieman arveluttaa, olisi hyvä kuulla jos jollain on /on ollut kyseinen moottori käytössä.


    • FNMdiesel

      Jos epäilee FNMn tai muiden ulkomaalaisten dieseleiden kestävyyttä tai käyttöominaisuuksia, on ongelmaan yksinkertainen ratkaisu: Osta suomalainen moottori, taattua laatua, ei petä, on tehokas ja taloudellinen!!!!

    • maalt

      Mulla on fnm diesel mahonki dc melaisassa , olen ollut tyytyväinen ...pieni koko , pieni kulutus , pienet huollot ,öljyt , ö.suodin 50h välein , diesel suodin keväisin ...olen myös eristänyt kone kopan niin hyvin jotta voi ajaa plaanissa ja puhua normaalilla tasolla .joten ihan o.k.
      Vene n7m.pitkä , paino n. 2000kg , ehkä ylikin.. liukuun nousee n. 17s. Max n30s.
      Trimilevyillä voi ”roikottaaa ” liussa 16 s.

    • FNM135

      Mikä Fiatin moottori tuo ATM135 FNM on? Eikö se sitten ole common rail? Minulla vedet ulos ja syylari kuplii ja öljytikun reiästä pakokaasua. Taitaa olla kansipahvi mennyt? Varaosana on varmaan aika suolainen enkä oikein tiedä mistä saisi

    • Patse
    • Urputtajille

      FNM 100 ajettu vuodesta 2003 ja 1,7 litranen : Ei ongelmia.
      Nyt vuonna 2018 mennessä tehty vain perushuollot : Öljyt, suodattimet, vesipumpun kumipyörä ja hihna vaihdettu.
      Kone on toiminut hyvin ja 1,7 litrasella on pienempi kulutus ?
      100 hv:lla Seiskari nousee jopa plaaniin kevyellä kuormalla.

      • Anonyymi

        Ai että 1.7 litraisella on pienempi kulutus, taas tätä samaa junnaamisjauhamista. Polttomoottoreilla on tietty kulutus hyödyksi saatua tehoa kohti, ihan valmistaja- tai myyntimerkistä riippumatta. Toisistaan olennaisesti parempaa moottoria ei mikään valmistaja ole kyennyt kehittämään, polttomoottorien ominaiskulutus on käytännössä sama moottorimerkistä ja valmistajasta riippumatta, suunnittelijat ja valmistajat seuraavat ja suorastaan vakoilevat kilpailijoiden mahdollisia innovaatioita tms.
        Summa summarum: 1.7 litraisen moottorin kulutus samalla hyötyteholla mihin tahansa markkinoilla olevaan vastaavaan moottoriin verrattuna on aika tasan tarkkaan sama kuin verrokeilla, amen.


    • Anonyymi

      Hankin veneen mukana FNM ATM 100-moottorin, vm. 2006. Nyt on jäähdytysnestevuotoa lohkon/pakosarjan kohdalla. Onko kokemusta, onko jokin tyyppivika? Ei vuoda letkuista.

    • Anonyymi

      Moro. Minulla veneessä 2 kpl Fnm 155 diesel konetta, tomineet hyvin ja kulkee nätisti. MUTTA, nyt lauantaina laskin veteen ja koneet oli huollettu syksyllä.

      ONGELMA, ja jos jollain on antaa mitä tahansa tietoa niin otan vastaan, mikä vois olla. Toinen moottori vuotaa öljyä pilssiin, tulee jostain alhaalta?!

    • Anonyymi

      ecu boxi voi olla keväällä sökö. eikä niitä kukaan osannut korjata, vaikka mainonnassa kehuttiin ammattitaidolla..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe