Daniel 9.luku
Danielin 7. luvun tuomionäky ja 8.luvun näky pyhäkönpuhdistamisesta kuvaavat samaa tapahtumaa, joka alkoi paavillista vainoa kuvaavien 1260 vuoden päätyttyä.
Danielin 9.luku muodostaa viimeisen lenkin tässä profetioiden ja historiallisten tapahtumien ketjussa.
Danielin rukous sisältää hänen henkilökohtaisen synnintunnustuksensa kansan puolesta. Daniel ei pyydä ymmärrystä eikä viisautta ymmärtää näkyjään. Hän pyytää Jumalaa antamaan anteeksi ja viemään kansansa takaisin kotiin lupauksensa mukaisesti.
Rukouksen jälkeen enkeli Gabriel ilmestyi hänelle. 8.luvunjakeessa 16 kerrotaan kuinka Gabriel oli kerran jo käynyt opastamassa Danielia mutta näyn 2300 iltaa ja aamua ei hän silloin selittänyt. nyt Gabriel tuli antamaan Danielille ymmärrystä näyn loppuosaan:2300 iltaan ja aamuun.
Gabriel antaa Danielille nyt aikaprofetian (9:24). Dan. 2.luvussa unta/näkyä seuraa täydellinen selitys. Dan.7.luvussa unta/näkyä seuraa täydellinen selitys. Dan.8.luvussa unta/näkyä seuraa vain osittainen selitys. 9.luvussa ei ole unta eikä näkyä., ainoastaan selitys – 2300 iltaa ja aamua koskevan näyn selitys.
Dan.8.luvun näkyyn viitataan luvun alussa (jakeet1,2) kolme kertaa, ja joka kerta käytetään heprealaista sanaa hazon=näky. Sen sijaan puhuessaan nimenomaan 2300 päivästä (jakeet 26,27 VKR) Daniel käyttää sanaa mareh=näky. Siis Dan. 8.luvussa on siis kaksi näkyä tarkoittavaa sanaa. Hazon viittaa näkyyn kokonaisuudessaan ja mareh viittaa jakeen 14. näkyyn 2300 päivästä ja pyhäkön puhdistamisesta, jota Daniel ei ymmärtänyt (Dan.8:27). Dan.9:22 ymmärrykseksi käännetty sana on johdettu sanasta bin, jota Daniel käytti 8.luvun jakeessa 27, kertoessaan ettei ymmärtänyt näkyä.
Nämä kaksi sanaa esiintyvät uudestaan Dan.9. luvussa, kun Gabriel ilmestyy Danielille: Dan.9:
21 Ja kun minä vielä puhuin rukouksessa, tuli se mies, Gabriel, jonka minä olin nähnyt ennen näyssä (HAZON), kiiruusti kiitäen minun tyköni ehtoouhrin aikana.
22 Ja hän opetti minua, puhui minulle ja sanoi: "Daniel, nyt minä olen lähtenyt neuvomaan sinua ymmärrykseen.
23 Kun sinä aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä olen tullut sitä ilmoittamaan; sillä sinä olet otollinen. Käsitä siis se sana ja ymmärrä näky (MAREH).
Mihin marehiin Gabriel viittaa? On vain yksi mareh, jota Daniel ei ymmärtänyt, ja se on 8.luvun 14.jakeen mareh 2300 päivästä. 23.jakeen ”ymmärrät” on käännetty sanasta bin, joka sekin yhdistää näyn Dan.8:26 marehiin, jonka suhteen Daniel tarvitsi ymmärrystä(bin).
70.vuosiviikoa on osa tämän marehin 2300 päivästä selitystä.
Viimeinen lenkki
5
120
Vastaukset
- tuntemato
Danielin kirjan 9. luku kertoo seuraavasti:
"24. Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.
25. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.
26. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." Dan. 9:24-27.
Siis, seitsemänkymmentä vuosiviikkoa, eli 490 vuotta on säädetty Israelille ja Jerusalemille. "silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan." Silloin siis alkaa tuhatvuotinen valtakunta. Merkit, kuten syntien sinetillä lukitseminen viittaavat siihen.
"siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään..."
Näiden seitsemän (7) ja kuudenkymmenkahden (62), eli yhteensä kuudenkymmenenyhdeksän (69) vuosiviikon päätyttyä tuhottiin voideltu, eli Jeesus ristiinnaulittiin. Mutta minkälainen ja missä on se viimeinen vuosiviikko, viimeiset seitsemän vuotta?
Se on erilainen ajanjakso muihin verrattuna. Daniel kuvailee sitä seuraavasti:
"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
On syytä olettaa, että tämä vuosiviikko on Ilmestyskirjan kuvaama seitsenvuotinen vaivan ja vihan aika, joka seuraa seurakuntakautta, eli ns. pakanain aikaa maan päällä. Toisin sanoen seitsemänkymmenen Israelille säädetyn vuosiviikon aika aivan kuin urheilutermiä käyttäen "vihellettiin poikki" Jeesuksen kuoleman, ylösnousemisen ja ns. pakanaseurakunnan syntymisen aikoihin. Nyt elämme tätä pakanain aikaa, seurakunta-armotalouden aikaa, minkä jälkeen tulee se viimeinen Danielin kertoma Israelille säädetty vuosiviikko, jota sitten kronologisesti seuraa tuhatvuotinen valtakunta, kuten Ilmestyskirja osoittaa.- nnpä
Irrallinen vuosiviikko koski, kuten muutkin, juutalaisia. Koko 70 vuosiviikkoahan oli nimetty Israelin kansalle. Sitä ei voi "korvausteologisesti" siirtää kristinuskoon. Hitlerin aikana tuo vuosiviikko tapahtui."Kristalliyöstä" alkaen 3½ vuotta oli juutalaisille ankeaa aikaa, ja sitä seuraavien 3½ vuoden aikana heillä ei ollut korvaavaa "uhria", vaan he itse olivat polttouhreina yötäpäivää tuon ajan. Tuota tapahtumaa se vuosiviikosta kerrottu kuvaa. Ja ne päivät 1360 jne sopivat väliaikaan kunnes Israel sai vihdoin oman valtion ja heidän kammppailunsa päättyi. Tuon vuosiviikon tapahtumien rankaisun Daniel myös kertoo, ja se tapahtuu historian viimeisenä tapahtumana tuolle kansalle ja sen silloisille liittolaisille. (Dan 9)27. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."(Dan 12)11. Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
12. Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.
13. Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa." ----------- Tarkoittaa Israelia lopun aikana;;7. Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."
8. Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?"
9. Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti. - Tuntemato
nnpä kirjoitti:
Irrallinen vuosiviikko koski, kuten muutkin, juutalaisia. Koko 70 vuosiviikkoahan oli nimetty Israelin kansalle. Sitä ei voi "korvausteologisesti" siirtää kristinuskoon. Hitlerin aikana tuo vuosiviikko tapahtui."Kristalliyöstä" alkaen 3½ vuotta oli juutalaisille ankeaa aikaa, ja sitä seuraavien 3½ vuoden aikana heillä ei ollut korvaavaa "uhria", vaan he itse olivat polttouhreina yötäpäivää tuon ajan. Tuota tapahtumaa se vuosiviikosta kerrottu kuvaa. Ja ne päivät 1360 jne sopivat väliaikaan kunnes Israel sai vihdoin oman valtion ja heidän kammppailunsa päättyi. Tuon vuosiviikon tapahtumien rankaisun Daniel myös kertoo, ja se tapahtuu historian viimeisenä tapahtumana tuolle kansalle ja sen silloisille liittolaisille. (Dan 9)27. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."(Dan 12)11. Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
12. Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.
13. Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa." ----------- Tarkoittaa Israelia lopun aikana;;7. Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."
8. Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?"
9. Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.Näinhän kirjoitinkin, että viimeinenkin vuosiviikko koskee juutalaisia, kääntäen, se ei koske pakanakristittyjä, joten sen aika ja paikka on silloin, kun ns. pakanaseurakunnan aika on ohi. Se vain on irrallaan muista vuosiviikoista, eli vielä edessä päin.
- Seraja-m55
Tuo Danielin 9. luvun 70 vuosiviikon eli 490 kirjaimellisen vuoden ennustus on yhtenäinen ajanjakso, kuten muutkin aikaennusteet eli ei niistä jotain osaa voida irroittaa ja siirtää yli parin tuhannen vuoden päähän.
Se, mitä tuolla viimeisellä vuosiviikolla todella tapahtuu, tulee selvemmin esitetyksi vuoden 1776 suomenkielisessä käännöksessä, joka osoittaa suoraan, että tuon viimeisen vuosiviikon puolessavälissä toteutuu Kristus-Messiaan ristiinnaulitseminen.
Lue Daniel 9:26, 27 "Ja kahden viikon perästä seitsemättäkymmentä surmataan Kristus, ja ei enää ole. Ja päämiehen kansa tulee ja kukistaa kaupungin ja pyhän, niin että ne loppuvat, niinkuin virran kautta. Ja sodan loppuun asti pitää sen hävitettynä oleman.
Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman."
V:n 38 käännöskin paljastaa jakeessa 26, että tuon 7 62 eli 69 viikon MENTYÄ eli viimeisen, 70. vuosiviikon aikana "tuhotaan Voideltu" (1938 käännös) eli "surmataan Kristus" (1776 käännös) ja seuraava jae tarkentaa sen tapahtuvan viimeisen viikon puolivälissä.
Tämä on ko. kohdan jumalallinen päämerkitys, mikäli sillä nähdään olevan muita alamerkityksiä.
Tässäkin on siis muistettava, että koko Raamatun päähenkilö on Kristus ja pääaihe ihmiskunnan syntien sovitus ja lunastus hänessä. Siinä valossa on vaarallista harhaa hylätä tässäkin Danielin kohdassa tuo päämerkitys. - Tuntemato
Seraja-m55 kirjoitti:
Tuo Danielin 9. luvun 70 vuosiviikon eli 490 kirjaimellisen vuoden ennustus on yhtenäinen ajanjakso, kuten muutkin aikaennusteet eli ei niistä jotain osaa voida irroittaa ja siirtää yli parin tuhannen vuoden päähän.
Se, mitä tuolla viimeisellä vuosiviikolla todella tapahtuu, tulee selvemmin esitetyksi vuoden 1776 suomenkielisessä käännöksessä, joka osoittaa suoraan, että tuon viimeisen vuosiviikon puolessavälissä toteutuu Kristus-Messiaan ristiinnaulitseminen.
Lue Daniel 9:26, 27 "Ja kahden viikon perästä seitsemättäkymmentä surmataan Kristus, ja ei enää ole. Ja päämiehen kansa tulee ja kukistaa kaupungin ja pyhän, niin että ne loppuvat, niinkuin virran kautta. Ja sodan loppuun asti pitää sen hävitettynä oleman.
Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman."
V:n 38 käännöskin paljastaa jakeessa 26, että tuon 7 62 eli 69 viikon MENTYÄ eli viimeisen, 70. vuosiviikon aikana "tuhotaan Voideltu" (1938 käännös) eli "surmataan Kristus" (1776 käännös) ja seuraava jae tarkentaa sen tapahtuvan viimeisen viikon puolivälissä.
Tämä on ko. kohdan jumalallinen päämerkitys, mikäli sillä nähdään olevan muita alamerkityksiä.
Tässäkin on siis muistettava, että koko Raamatun päähenkilö on Kristus ja pääaihe ihmiskunnan syntien sovitus ja lunastus hänessä. Siinä valossa on vaarallista harhaa hylätä tässäkin Danielin kohdassa tuo päämerkitys.Olen aivan samaa mieltä siitä, että koko Raamatun päähenkilö on Kristus ja pääaihe ihmiskunnan syntien sovitus ja lunastus hänessä. Uskon kertakaikkisen lunastuksen ristillä kattavan koko luomakunnan lunastuksen, jopa siinä muodossa, miten asia on ilmaistu Sananlaskujen 30. luvussa:
"Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä, ja mikä on hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?
Me tiedämme vastauksen näihin kysymyksiin, koskapa enkeli paljasti Marialle tämän nimen, joka on JEESUS. Minä uskon, että hän asettaa kohdalleen maan ääret kaikki, ja se kuuluu siihen osaan lunastusta, joka on eskatologisesti vielä edessä päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17012945
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545458Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454810Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493689Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392798Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1211969Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1121715Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3661638Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1081538Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481