Olemme tässä jo pitkän ajan pähkäilleet eukon kanssa että otetaanko asuntolainan yhteydessä hieman "ylimääräistä" lainaa ja ostetaan sillä rahalla loma-asunto ulkomailta jota sitten vuokrataan eteenpäin. Asuntoa varten lainasumma pyörisi n. 80-90 tonnin paikkeilla ja loma-asuntoa varten tarvisi noin 50t€. Eli yhteensä noin 130-140t€. Maalaisjärjellä ajatellessani tämä hommasi toimisi hienosti mutta kuinka se toimisikaan käytännössä? Vuokratuloilla voisi kuitata osaa lainan lyhennyksistä tottakai ja "omasta pussista" loput.
Onkohan tässä mitään järkee vai ei? Toivoisin asiallisia vastauksia enkä mitään pikkupoikien naaman aukomisia..
Onko järkee vai ei?
5
1026
Vastaukset
- vaikuttaa lähinnä
kolme asiaa: Sijainti, sijainti, sijainti.
Miksi ottaisit asuntolainaa sijoitusasuntoon, kun voit ottaa siihen sijoituslainaa jonka voit vähentää korkojensa puolesta kokonaan.
Asunnonvuokraamisessa on omat puolensa, jotka eivät suju kaikilta, ulkomaille ja ulkomailla asioiden hoitaminen monimutkaistuu, jollei ole kokemusta aiemmin, niin kehoittaisin selvittämään kiemurat tarkkaan ennen aloittamista.
Talous pitää olla hyvässä kunnossa jos on riskinä että loma-asunnon vuokraus ei pyöri kuten on suunniteltu, asunnon lainan maksua ei voi eikä kannata laskea epävarmojen tulojen varaan. Sijoittamisessa on aina varmaa vain kulut. - ...
Asunnon ostaminen ulkomailta ja sen vuokraaminen etiäpäin kuulostaa aika hermoja riipivältä. Mahdollinen tuotto uppoaa pian siihen että joudut muutaman kerran vuodessa lentämään ulkomaan kohteeseen järjestelemään asioita kun vuokralaiset ovat bilettäneet paikat paskaksi tai naapurit ovat pillastuneet tai paikallinen karabinieeri on pistänyt ovelle ison lukon kun ei ole saanutkaan lahjuksiaan...
Mitäs jos hommaisitte sen vuokrattavan kämpän Suomesta ja itse kävisitte vuokra-asunnossa lomalla kaukomailla? Veikkaan että tulisi vähemmän harmaita hiuksia ja ressiä. - KurreOvaba
50t on vain vähän ylimääräistä niin siitä vaan ;) Riippuu kohteesta ja tuloistanne. Itse en kyllä lähtisi samaan kasaan nykäisemään lanaa, mitens vakuuksien kanssa. Ilmeisesti teillä on varoja niin paljon että tuolla ostettavalla asunnolla voi kattaa ulkomaidenkin vakuudet. Eli olette tottuneet suuremman velkataakan hoitoon (esim. 230-280t) jolloin tiedätte mitä se vaatii. Korot huomioon ja sijainti kummassakin kämpässä tärkein.
- Pankkineiti81
Vuokranantaja on turhan heikossa asemassa että sitä puuhaa voisi suositella amatööreille, vieläpä lainarahalla tehtäväksi. Tästä oli puhetta jonkin aikaa sitten Iltiksessä.
Jos ihan välttämättä haluatte viedä ideanne läpi, niin maksakaa ensin se teidän normaali asuntolainanne pois, ja hommatkaa sitten loma-asunto. Suomesta minä sen ostaisin, ja se olisi mökki. Jostain syystä mökeistä maksetaan aivan törkeitä vuokria kesäisin täällä. Ulkomailla joutuisitte hankkimaan aivan eritasoisen kiinteistön että siitä saisi saman verran vuokrana.- Pariskunta Kuusamosta
Kiitos Pankkineiti81, ei ollenkaan huono idea ostaa mökkiä Suomesta sen sijaan että sen ostais ulkomailta. Käytännön asioissa kaikki olisi helpompaa kuin ulkomailla olevan mökin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1281266
- 1181088
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap97914- 113837
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa271778- 48705
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi18687- 44629
- 49589
- 26584