maahanmuutosta

2005 julkaistiin tämä kirjoitus kymen sanomissa
voidaan edeleen pitää ajankohtaisena

Voin yhtyä moneen Iuori Vangosen Kymen Sanomissa 31.3.05 esittämään havaintoon. Tosin olen myös joistakin asioista eri mieltä. Hän ei malttanut olla mainitsematta, että 62% suomalaisista suhtautuu negatiivisesti venäläisiin. Itse asiassa 66% suomalaisista suhtautuu negatiivisesti ulkomaalaisiin eli minä
kärsin 4% enemmän kuin venäläiset (voi minua raukkaa).

Viittaus Venäjän työvoimapulaan on naurettava. Moni Helsingin bussinkuljettajista on myös akateemisesti koulutettu maahanmuuttaja. Samoin rakennusalalta löytyy monia hantihommiin osallistuvia ulkomaalaisia. Osa jopa laittomasti. Tuskin tadzikistanilainen rakennusinsinööri pääsee hänen ammattia vastaavaan työhön kielitaidottomana ja vaikka kielen osaisi, minkälaisia rakennuksia mahtaisi syntyä? Venäläistenkin suunnittelemat kerroshökkelit ovat uutena jo purkukunnossa. Täällä tarvitaan hyvän lämmöneristyksen taitavia rakentajia, ei raketti-insinöörejä.

Eiköhän siinä kuitenkin ole enemmän kyse siitä, että Venäjällä ei saada ihmisiä töihin, josta maksetaan lähes orjalle kuuluva korvaus. Venäjälle täytyy ottaa kolme miljoona uutta asukasta, mieluummin entisen Neuvostoliiton kansalaisia. Ymmärrän kyllä, että suurimman osan oletetaan taitavan venäjän kielen, joten ei tarvitse järjestää turhia seminaareja ja ala-arvoisia kielikursseja.

Suomessakin ajateltiin, että kun Inkeriläisiä paluumuuttajia otettaan Suomeen, saa
suhteellisen hyvin suomenkielen taitavia ihmisiä helpottamaan uhkaavaa työvoimapulaa. Toisin kävi; osa paluumuuttajista olivat Venäjällä paluumuuttojonossa niin suomalaisia, niin suomalaisia. Sitten, kun he vihdoinkin pääsivät tähän luvattuun maahan, olaan taas niin venäläisiä, niin venäläisiä.

Kiinnostaisi tietää miten maahanmuuttajien kotouttaminen sujuu Venäjällä?
Kielen opetus sujuu siellä huomattavasti tehokkaammin kuin täällä suomessa.
Vuoden oleskelun jälkeen melkein joka maahanmuuttaja pärjää Venäjän kielellä. Pitäisikö ottaa oppia?

Suurin ongelma Kotkassa niin maahanmuuttajilla kuin myös alkuperäisväistöllä
on huono työllisyystilanne. Toiveet ovat molemmilla ryhmällä samat, eli asiallinen työ ja palkka, millä tulee toimeen. Toistaiseksi palkanmaksajista on puute. Varmasti on hyvä, että olaan kaukonäköisiä ja varastoidaan jo nyt ulkomaalaista työvoimaa 15-20 vuodeksi Kotkan karhuvuoreen tulevaa työvoimapulaa varten. Miten on ajateltu ylläpitää heidän ammattitaitoa?

Van Wonterghem Freddy

3

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamu..

voisit painua sinne mistä olet tullutkin.

• miksivaivaudun?

edelliselle,

tajuatko juustopää, että jos aijot asettua mamun yläpuolelle, ole edes vähän fiksumpi ja kunniakkaampi. Ei sinulla ole mitään erityisoikeuksia koska olet syntynyt Suomessa. Kunniakkaan Suomalaisen asema pitää sinunkin ansaita ennenkuin rupeat hölöttämään mamu:lle.

• ryssä on ryssä

aina vaikka voissa paistaisi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1786
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      975
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe