pikku hilaa hivuttamalla aikomus tehdä tehdä puolalainen katolinen kirkko Suomessa.
Itse olen jonkin verran isänmaallinen ja soisin, että kotimaassamme tuotaisiin suomalaisuutta ja suomalaista kulttuuriperinnettä esille, kun kuitenkin puhutaan suomalaisesta yhteisöstä ja kaiken lisäksi suomalaisuudessa ei ole mitään hävettävää.
Mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin katolinen kirkko Suomessa ei ole suomalainen, eikä suomalaisten kirkko.
Onko katolisesta kirkosta Suomessa,
13
1020
Vastaukset
- kun kirjoitat, että
pitäisi tuoda "suomalaisuutta ja suomalaista kulttuuriperinnettä" esille katolisessa kirkossa ?
- K 750 cc
jo silloin, kun Puola oli vielä rautaesiripun väärällä puolella. Silloin opin tuntemaan puolalaisen kaksinaismoralistisen luonteen, ainakin pintapuolisesti, sekä puolalaisen tasajako periaatteen, kaksi minulle, mutta sinulle riittää yksi.
Suomalaisuus on ollut taas sitä, että mennään vaikka läpi harmaan kiven, jos on tarvis.
Toinen suomalaisuuden periaate on ollut, niin sodassa, kuin rauhassa, että kaveria ei jätetä, tästä hyvä esimerkki oli Veikko Hurstin toiminta lähimmäisiensä auttamiseksi.
Suomalaiseen kulttuuriperinteeseen on aina kuulunut, että suomalaisen sanaan on voinut aina luottaa, sekä hyvässä, että pahassa.
Kultuuriperinteeseen kuuluu myös korruption vähäisyys maassamme. Tässä voidaan ottaa vertailukohta Puolasta. - korjattavaa
K 750 cc kirjoitti:
jo silloin, kun Puola oli vielä rautaesiripun väärällä puolella. Silloin opin tuntemaan puolalaisen kaksinaismoralistisen luonteen, ainakin pintapuolisesti, sekä puolalaisen tasajako periaatteen, kaksi minulle, mutta sinulle riittää yksi.
Suomalaisuus on ollut taas sitä, että mennään vaikka läpi harmaan kiven, jos on tarvis.
Toinen suomalaisuuden periaate on ollut, niin sodassa, kuin rauhassa, että kaveria ei jätetä, tästä hyvä esimerkki oli Veikko Hurstin toiminta lähimmäisiensä auttamiseksi.
Suomalaiseen kulttuuriperinteeseen on aina kuulunut, että suomalaisen sanaan on voinut aina luottaa, sekä hyvässä, että pahassa.
Kultuuriperinteeseen kuuluu myös korruption vähäisyys maassamme. Tässä voidaan ottaa vertailukohta Puolasta.tarkoitat nykyisessä Suomessa olevassa katolisessa kirkossa olevan suomalaisuuden kannalta. Kirjoitat, että sitä pitäisi suomalaistaa, kerro yksityiskohtaisesti miten ?
- nyt sentään
jos foliohattuporukan salaliitto teroioista jotain johdonmukaisuutta tulisi hakea, on seuraava pappisryntäys tulossa suomeen saksasta, ei puolasta..
Suomi on jo varmaan niin hyvässä maineessa maailmalla, että kokevat rangaistukseksi tänne tulon kohta..- yleensä
tulleet paremmin toimeen saksalaisten kuin puolalaisten kanssa. Suomalaisten katolilaisten kannattaisi kirjoittaa hiippakuntansa tilasta suoraan paaville ja pyytää vaihtamaan piispan ja papit. Jo SCJ:llä ei ole lähettää kuin puolalaisia, niin pyydettäköön tilalle pappeja jostain muustä sääntökunnasta.
- melko vanha katolilainen
yleensä kirjoitti:
tulleet paremmin toimeen saksalaisten kuin puolalaisten kanssa. Suomalaisten katolilaisten kannattaisi kirjoittaa hiippakuntansa tilasta suoraan paaville ja pyytää vaihtamaan piispan ja papit. Jo SCJ:llä ei ole lähettää kuin puolalaisia, niin pyydettäköön tilalle pappeja jostain muustä sääntökunnasta.
Kuka sinä olet ensinkään vaatimaan mistä tänne saadaan pappeja? Minä, suomalaisena, olen ainakin tulla AINA hyvin toimeen pappien kanssa, olivatpa he sitten Puolasta, Espanjsta tai Ranskasta. Tuollaisia yleistyksiä ei kannata tehdä, kun ne tuppaavat olemaan niin helskutin subjektiivisia.
Olen kiitollinen SCJ papeista, niin Puolasta kuin Hollannista. Nyt kun saataisi vielä lisää niitä suomalaisia. Onko teidän lapsistanne muuten papiksi tai sisareksi? Kutsumus nimittäin alkaa juuri kotona. - porukkaa
tarkoitat termillä "foliohattuporukka". Hauska ilmaisu! Kirvoitti jopa hymyn jos toisenkin. Ihan oikeesti haluaisin tietää, onko tuo sana yleisestikin käytössä nykykielessä ja mitä se pitää sisällään? Millainen ihmisryhmä on kyseessä... mielenkiintoista. Vastaa pian!
- ei foloiohattuinen
porukkaa kirjoitti:
tarkoitat termillä "foliohattuporukka". Hauska ilmaisu! Kirvoitti jopa hymyn jos toisenkin. Ihan oikeesti haluaisin tietää, onko tuo sana yleisestikin käytössä nykykielessä ja mitä se pitää sisällään? Millainen ihmisryhmä on kyseessä... mielenkiintoista. Vastaa pian!
Täältä löytyy tietoa tästä internetissä käytetystä termistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Foliohattu - selvennyksestä
ei foloiohattuinen kirjoitti:
Täältä löytyy tietoa tästä internetissä käytetystä termistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Foliohattuei-foliohattuiselle.
- amk.
on Katolinen kirkko Suomessa ei Suomen katolinen kirkko. Ei ole olemassakaan mitään suomalaista katolista kirkkoa, eikä saksalaista katolista kirkkoa eikä puolalaista katolista kirkkoa vaan katolinen kirkko on katolinen kirkko.
- ex-aktiivikatolilainen
Ei suomalaisuudessa olekaan mitään hävettävää, paitsi jos sattuu kuulumaan Tampereen katoliseen seurakuntaan. Siellä saa tätänykyä suunnilleen pyydellä anteeksi suomalaisuuttaan (minkä takia allekirjoittaneen kirkkomatkat ovat vähentyneet).
Puolalainen jouluseimi jouluna, puolalainen ns. "Jeesuksen hauta" pääsiäisenä, puolalaiset koristeet, puolalaiset kiiltävät messuvaatteet, puolalaisittain rististä riippuva papinstoola.. sekä kirkkokahveilla tietenkin kaiken täyttävä puolan posmottaminen ja Puolan-kuulumisten vaihtamiset.
Tampereen seurakunta voisi ilmapiirinsä osalta sijaita yhtä hyvin jossakin Katowicessä. Nyt pian joku taas kirjoittaa, että on meillä sitä sun tätä piiriä. Ei kiitos, minulle nykymenossa on jo tarpeeksi!- painut piireihin
yritä nyt vähän elää ja antaa toistenkin elää! miten se sinun elämääsi vaikeuttaa jos kirkossa on ristillä papin stoola?! (ei muuten ole ainoastaan puolalainen tapa).
ja jo on aika fasistista meininkiä jos ei puolalaiset enää saa puhua omalla kielellään edes kirkkokahveilla! ei tullut mieleen että voi olla se yksi ja ainoa paikka jossa tapaa koko viikon aikana muita kotimaastaan! jos itse asuisin puolassa, varmasti olisin suomalaisten kanssa kaveeraamassa jos niitä messussa näkisi. näin tuskin tulee käymään...
ei ole ollut yhtä pahaa sanottavaa puolalaisista seurakuntalaisista eikä papeista - ainakaan minulla. en ole kuullut missään muualla kuin täällä ja katkirkossa asiasta jankutettavan. mutta sehän sopii... itse vietän taas adventtia omaan tapaani, kotona (ja kirkossakin! - eikä varmasti ole yksin puolalainen tapa, vaan ihan suomalainenkin) on adventtikynttilät. - Varpunen
ihan sama infernaalinen meno! Kärsimme!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1074662Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293433No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 491514
- 361423
- 381236
- 141142
- 1591036
- 271028
- 6954