Oheishuoltajuus

käräjäoikeudesta

Minulla on 3-vuotiaan lapsen yksinhuoltajuus. Elän avoliitossa ja meillä on aikomus hakea avomiehelle lapsen oheishuoltajuutta.

Vaikuttaako tämä sitten kunnan maksamaan elatusapuun vai katkaiseeko sen vain adoptio?
Eikös kelan yh-korotus lapsilisästä ainakin lähde?

30

17213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anelma

      Jos elät avoliitossa, niin et ole oikeutettu yksinhuoltajakorotukseen.

      • että joku

        ottaa tämän esille. Saan yh-korotuksen koska emme asu vielä samassa taloudessa.


      • ..............
        että joku kirjoitti:

        ottaa tämän esille. Saan yh-korotuksen koska emme asu vielä samassa taloudessa.

        tiedätkö mikä avoliitto on? Sitä kun pariskunta asuu samassa taloudessa saman katon alla! Jos asutte saman katon alla avoparina, epävirallisesti, olet rikollinen sillä valehtelet valtiolle!


      • Tyhmäkin sen tajuaa
        .............. kirjoitti:

        tiedätkö mikä avoliitto on? Sitä kun pariskunta asuu samassa taloudessa saman katon alla! Jos asutte saman katon alla avoparina, epävirallisesti, olet rikollinen sillä valehtelet valtiolle!

        Ei ole pelkästään sitä!!! Itsekin olen avoliitossa emmekä asu samassa kämpässä. Mutta sormus on vasemmassa nimettömässä. Ota asiasta selvää ennen kuin alat ketää valehtelijaksi haukkumaan!!


      • Sormus sormessa?
        Tyhmäkin sen tajuaa kirjoitti:

        Ei ole pelkästään sitä!!! Itsekin olen avoliitossa emmekä asu samassa kämpässä. Mutta sormus on vasemmassa nimettömässä. Ota asiasta selvää ennen kuin alat ketää valehtelijaksi haukkumaan!!

        Olet siis kihloissa, et avoliitossa.


      • Anonyymi
        Sormus sormessa? kirjoitti:

        Olet siis kihloissa, et avoliitossa.

        Minä en ole kihloissa enkä avoliitossa.


    • sijaisäiti

      oheishuoltajuus ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että "uusi huoltaja" saa lapsen huoltajuuden esim kuolemantapauksessa
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4000000000000039&posting=22000000010298819#22000000010298819

      hakemuksen voi tehdä ihan itse ja lähettää vain lähimpään käräjäoikeuteen, tai vaihtoehtoisesti voi pyytää etukäteen sos.työntekijän lausunnon ja toimittaa hakemuksen sitten käräjäoikeuteen. Hakemukseen vain maininta että haemme lapselle X oheishuoltajaksi X:n ja perustelut asialle. Koska olet yksinhuoltaja,hakemukseen tarvitaan vain sinun ja puolisosi allekirjoitukset ja sos.tunnukset.
      Oheishuoltajuushakemus käsitellään käräjäoikeudessa keskimäärin 2-4viikossa.

      Tuomioistuin voi päättää, että lapsen huolto uskotaan vanhempien ohella tai sijasta yhdelle tai useammalle henkilölle, joka on antanut siihen suostumuksensa. Tämä henkilö voi olla esimerkiksi lapsen lähisukulainen. Jos vanhemmat tai toinen heistä ovat lapsensa huoltajia, oheishuoltajuus voidaan myöntää toiselle henkilölle vain, jos tähän on lapsen kannalta erittäin painavia syitä. (HtapL 9 §)

      lastensuojelun keskusliiton sivuilta löytyy myös tällainen vastaus oheishuoltaja kysymykseen.
      ps, olet yksinhuoltaja, mutta onko lapsella biologinen isä olemassa? vai onko virallisesti isätön?

      "On totta että tuomioistuin voi määrätä lapsen edun sitä vaatiessa lapselle vanhempien oheen (tueksi) tai sijaan muitakin huoltajia. Se ei kuitenkaan ole yleistä eikä voitane ajatella, että lapsen kanssa asuvan yksinhuoltaja- tai yhteishuoltajavanhemman uusi kumppani voisi ainakaan kovin helposti syrjäyttää lapsen biologisen vanhemman"

    • oheishuoltajuus

      Oheishuoltajuus ei tarkoita elatusvelvollisuutta lapseen eli. oheishuoltajalle ei
      kuulu taloudellinen vastuu lapsesta.

      Miksi haet oheishuoltajuutta?
      Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, eikä edes takaa sitä, että lapsesi jäisi miehellesi jos kuolet.

      Et vielä asu miehen kanssa, mutta aiot hakea oheishuoltajuutta??? mistä tiedät onnistuuko teidän yhteiselämä saman katon alla?

      Oheishuoltajuutta ei määrätä kovin helposti.
      ja usein oheishuoltaja on joku sukulainen esim alaikäisen äidin vanhemmat,
      tai jos on ongelmia pärjätä lasten kanssa, tai vanhemmat eivät jostain syystä voi lapsiaan hoitaa voidaan tueksi määrätä oheishuoltajuus

    • vastauksista

      Ehkä ei kannata alkaa arvioimaan ihmisen tarkoituksia sen takia ettei asuisi yhdessä.

      "Asumme" yhdessä mutta emme virallisesti. Minä olen lapsen yh, hän on nähnyt biologisen isän viimeksi ollessaan 3 kk ikäinen. Emme ole tekemisissä meidän molempien tahdosta ja hänen tekemisiensä takia (huumeet, vankila jne). Tapaamisoikeudet hänellä on, mutta ei ole ikinä tullut.

      Lapseni pitää avomiestäni isänään, hän on ollut tytön elämässä jo 2,5 vuotta päivittäin!

      Nyt tuli selväksi se että elatusapu tulisi edelleen, mutta koska olette tässä asiassa viisaampia kuin minä niin voisitteko kertoa, että mitä plussaa tästä nyt sitten olisi jos mies saa oheishuoltajuuden? Eikai sitä olisi muuten keksitty jos siitä ei olisi jotain hyötyä LAPSELLE? Minulla on tästä ajatus päässä, mutta en tuo sitä vielä esille.

      Meille on syntymässä yhteinen lapsi ja olemme avioitumassa ennen sitä.

      KIITOS!

      • Anonyymi

        Adoptoikaa kun olette naimisissa..


    • tarkoitit

      sosiaalityöntekijän lausunnolla??

      • sijaisäiti

        Oheishuoltajuutta ei yleensä myönnetä, ellei ole isot syyt taustalla.
        Esim vanhemmat eivät jostain syystä pysty huolehtimaan lapsista kunnolla, voidaan esim, mummolle/sedälle/tädille jne, myöntää oheishuoltajuus.
        Tai jos kyseessä alaikäinen äiti, voidaan hänen vanhemmilleen myöntää oheishuoltajuus.

        Jos sinulla ei ole painavia, raskaita syitä, ei sinun kannata/tarvise hakea oheishuoltajuutta, biologiselle isälle lähtee info oheishuoltajuushakemuksesta ja hän voi kieltää sen.
        Biologisen isän huoltajuutta se ei muuta miksikään.

        Oletettavasti oheishuoltajuutta ei miehellesi myönnetä.
        Mutta mm.äitisi voisi sen varmasti saada, jos olet vakavasti sairas tms.

        Huoltotestamentin voi myös tehdä, jos mietityttää lapsen kohtalo vanhemman kuolemisen jälkeen, sekään ei ole varma,
        elikkä jos teet huoltotestamentin esimerkiksi miehellesi, kuoleman jälkeen sosiaaliviranomaiset päättävät minne lapsi sijoitetaan. Saako jäädä miehesi luokse, haluaako biologinen isä lapsen (olettaen että vieroittunut huumeista jne), haluavatko vanhempasi huoltaa lapsen jne.


      • biologinen isä
        sijaisäiti kirjoitti:

        Oheishuoltajuutta ei yleensä myönnetä, ellei ole isot syyt taustalla.
        Esim vanhemmat eivät jostain syystä pysty huolehtimaan lapsista kunnolla, voidaan esim, mummolle/sedälle/tädille jne, myöntää oheishuoltajuus.
        Tai jos kyseessä alaikäinen äiti, voidaan hänen vanhemmilleen myöntää oheishuoltajuus.

        Jos sinulla ei ole painavia, raskaita syitä, ei sinun kannata/tarvise hakea oheishuoltajuutta, biologiselle isälle lähtee info oheishuoltajuushakemuksesta ja hän voi kieltää sen.
        Biologisen isän huoltajuutta se ei muuta miksikään.

        Oletettavasti oheishuoltajuutta ei miehellesi myönnetä.
        Mutta mm.äitisi voisi sen varmasti saada, jos olet vakavasti sairas tms.

        Huoltotestamentin voi myös tehdä, jos mietityttää lapsen kohtalo vanhemman kuolemisen jälkeen, sekään ei ole varma,
        elikkä jos teet huoltotestamentin esimerkiksi miehellesi, kuoleman jälkeen sosiaaliviranomaiset päättävät minne lapsi sijoitetaan. Saako jäädä miehesi luokse, haluaako biologinen isä lapsen (olettaen että vieroittunut huumeista jne), haluavatko vanhempasi huoltaa lapsen jne.

        vois estää asiaa kun ei ole lapsen huoltajakaan? Onko nyt sitten näin, että tämä huoltajuus on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa, että ennemmin laittaa adoptio asia vireille avioitumisen jälkeen?

        Tiedän sitten jo valmiiksi, että bioisältä pitää olla suostumus adoptioon, mutta sitä voi myös hakea oikeuden päätöksellä. Olen jo taistellut oikeudessa elatuksestakin kun mies hangoitteli vastaan. Aikoi, mutta valehteli senkin.


      • sijaisäiti
        biologinen isä kirjoitti:

        vois estää asiaa kun ei ole lapsen huoltajakaan? Onko nyt sitten näin, että tämä huoltajuus on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa, että ennemmin laittaa adoptio asia vireille avioitumisen jälkeen?

        Tiedän sitten jo valmiiksi, että bioisältä pitää olla suostumus adoptioon, mutta sitä voi myös hakea oikeuden päätöksellä. Olen jo taistellut oikeudessa elatuksestakin kun mies hangoitteli vastaan. Aikoi, mutta valehteli senkin.

        En tiedä miten se käytännössä menee, mutta jos ei biologinen isä ole saanut huoltajuutta, miksi se annettaisiin ns vieraalle ihmiselle?
        Kuten monesti tässä viestiketjussa on todettu, tarvitaan raskaat syyt, ennenkuin oheishuoltajuus myönnetään.
        Sitä että biologinen isä on vankilassa, ei oletettavasti lasketa.
        Oheishuoltajuuden pää-asiallinen syy on torjua huostaanotto.
        Siis jos sinulla ei ole resursseja huoltaa lastasi, voidaan myöntää oheishuoltajuus.
        Ja se myönnetään lähisukulaiselle tms joka tuntee lapsen ja on läheinen lapsen kanssa.

        Miehesi puolesta ei puhu sekään, että ette virallisesti ole asuneet yhdessä, katsotaan siis, ettei lapsi ja mies voi olla kovin läheisiä. Huoltajuutta harvoin myönnetään ihmiselle joka ei ole ollut lapsen elämässä, ellei sitten taustalla ole biologiset tekijät, silloin voidaan myöntää huoltajuus biologiselle vanhemmalle, vaikkei olisi lapsen kanssa tekemisissä ollutkaan kovin paljon (mm lähivanhemman kuolema)
        Ethän voi tietenkään paljastaa että olette asuneet epävirallisesti yhdessä, koska saat petossyytteen mm lapsilisien yh-korotuksista.

        Adoptio tuskin menee läpi myöskään.
        Biologinen isä voi kieltää, ja HYVIN harvoin oikeus määrää vasten biologisen isän tahtoa adoptiota.


      • antaa olla
        sijaisäiti kirjoitti:

        En tiedä miten se käytännössä menee, mutta jos ei biologinen isä ole saanut huoltajuutta, miksi se annettaisiin ns vieraalle ihmiselle?
        Kuten monesti tässä viestiketjussa on todettu, tarvitaan raskaat syyt, ennenkuin oheishuoltajuus myönnetään.
        Sitä että biologinen isä on vankilassa, ei oletettavasti lasketa.
        Oheishuoltajuuden pää-asiallinen syy on torjua huostaanotto.
        Siis jos sinulla ei ole resursseja huoltaa lastasi, voidaan myöntää oheishuoltajuus.
        Ja se myönnetään lähisukulaiselle tms joka tuntee lapsen ja on läheinen lapsen kanssa.

        Miehesi puolesta ei puhu sekään, että ette virallisesti ole asuneet yhdessä, katsotaan siis, ettei lapsi ja mies voi olla kovin läheisiä. Huoltajuutta harvoin myönnetään ihmiselle joka ei ole ollut lapsen elämässä, ellei sitten taustalla ole biologiset tekijät, silloin voidaan myöntää huoltajuus biologiselle vanhemmalle, vaikkei olisi lapsen kanssa tekemisissä ollutkaan kovin paljon (mm lähivanhemman kuolema)
        Ethän voi tietenkään paljastaa että olette asuneet epävirallisesti yhdessä, koska saat petossyytteen mm lapsilisien yh-korotuksista.

        Adoptio tuskin menee läpi myöskään.
        Biologinen isä voi kieltää, ja HYVIN harvoin oikeus määrää vasten biologisen isän tahtoa adoptiota.

        kun ei tämä oikein johda kuitenkaan mihinkään. Lapseni läheisimmät ihmiset ovat minä ja mieheni. Sen kyllä tiedän, että adoptio tulee onnistumaan. Siitä on exän kanssa puhuttu jo aiemmin. Huumehöyryisen kanssa vaan ei voi keskustella joten ajoitus pitää olla oikea. Minä sain yksinhuoltajuuden siksi koska exä vielä silloin oli vielä "suht järjissään" ja halusi niin itse. Minä en ole sitä vaatinut.

        Ja tuo mitä laitoit petoksesta niin sen verran hyvin tiedän asiani että en ole petosta tehnyt. Kelasta on kaikki tarkistettu tukia hakiessa. Olemme muuttamassa virallisesti yhteen lähiaikoina ja silloin tuo asia kyllä muuttuu.


      • tukiaTukia tukia
        antaa olla kirjoitti:

        kun ei tämä oikein johda kuitenkaan mihinkään. Lapseni läheisimmät ihmiset ovat minä ja mieheni. Sen kyllä tiedän, että adoptio tulee onnistumaan. Siitä on exän kanssa puhuttu jo aiemmin. Huumehöyryisen kanssa vaan ei voi keskustella joten ajoitus pitää olla oikea. Minä sain yksinhuoltajuuden siksi koska exä vielä silloin oli vielä "suht järjissään" ja halusi niin itse. Minä en ole sitä vaatinut.

        Ja tuo mitä laitoit petoksesta niin sen verran hyvin tiedän asiani että en ole petosta tehnyt. Kelasta on kaikki tarkistettu tukia hakiessa. Olemme muuttamassa virallisesti yhteen lähiaikoina ja silloin tuo asia kyllä muuttuu.

        - nyt saat yh-korotusta?


        -siis nautit tukia, mutta et oikeasti asu yksin.



        -silloin tuet loppuu, kun virallisesti asutte yhdessä.
        Et kuitenkaan voi sanoa että olette asuneet yhdessä jo niin ja niin kauan, koska silloin paljastuu että olet saanut yh-korotusta väärin perustein.
        Siis oikeus katsoo teidän asuneen yhdessä tästä virallisesta ajasta lähtien, vaikka olisittekin asuneet yhdessä epävirallisesti vaikkapa 3 vuotta.

        Ja adoptiota ei todellakaan saa noin vain, vaikka olisikin huumehöyryinen biologinen isä.


        Kysymys kuuluu, mitä haet tällä huoltajuudella?
        Miehesi oheishuoltajuus ei vaikuta mitenkään mihinkään.
        Miehellä ei kuitenkaan ole varmoja oikeuksia.
        Kuten edellä on useaan otteeseen mainittu, oheishuoltajuus ei tarkoita, että huoltajan kuoltua lapsen huoltajuus jäisi oheishuoltajalle.

        Kun kerran olet lapsen yksinhuoltaja, mitä hätää sinulla on?

        Vaikka biologinen isä on antanut sinulle yksinhuoltajuuden, ei se tarkoita että hän suostuisi adoptioon.
        Ja lasketaan jo bio-isän eduksi se, että hän on suostunut yksinhuoltajuuteen ilman tappeluita.
        Alaikäisen lapsen adoption vahvistamiselle vaaditaan hänen vanhempiensa suostumus riippumatta siitä, kuka on lapsen huoltaja. Suostumus on hankittava myös avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isältä, jos isyys on vahvistettu. Erittäin painavista syistä adoptio voidaan kuitenkin vahvistaa ilman vanhempien tai toisen vanhemman suostumusta.

        Erittäin Painavat syyt eivät täyty sillä että bio-isä on narkomaani sekä vankilassa.


      • mielenkiintoista!
        antaa olla kirjoitti:

        kun ei tämä oikein johda kuitenkaan mihinkään. Lapseni läheisimmät ihmiset ovat minä ja mieheni. Sen kyllä tiedän, että adoptio tulee onnistumaan. Siitä on exän kanssa puhuttu jo aiemmin. Huumehöyryisen kanssa vaan ei voi keskustella joten ajoitus pitää olla oikea. Minä sain yksinhuoltajuuden siksi koska exä vielä silloin oli vielä "suht järjissään" ja halusi niin itse. Minä en ole sitä vaatinut.

        Ja tuo mitä laitoit petoksesta niin sen verran hyvin tiedän asiani että en ole petosta tehnyt. Kelasta on kaikki tarkistettu tukia hakiessa. Olemme muuttamassa virallisesti yhteen lähiaikoina ja silloin tuo asia kyllä muuttuu.

        Ai, että kelasta on sanottu että saat yh-korotuksen jos jos ette asu virallisesti yhdessä? Noh, se virkailija ei tiedä mistä puhuu! Tiedoksesi vain, että on niitä petossyytteitä ennenkin annettu vastaavista tapauksista! Eikä kyse ole pelkästään yh-korotuksesta, vaan esim. asumistuesta jos sellaista saat! Meneppäs nyt sanomaan kelalle että ootte 2,5 vuotta asuneet epävirallisesti samassa taloudessa niin katsotaan mitä tapahtuu. Mikä tuo sitten on jos ei petos?


    • minävainsinävain
    • tyhmiin kysymyksiin!!

      On se kumma kun pitää moneen kertaan laittaa, että mies asuu eri osoitteessa kuin minä ja lapseni, SIIS VIELÄ EI KAUAA! Seurustelua ei tietääkseni kiellä edelleenkään kukaan! Olemme muuttamassa yhteiseen asuntoon ja silloin olemme kolmihenkinen ruokakunta jossa minä en saa yh-korotusta ja asumistukeen katsotaan molempien tulot. Kyllä sitä saa toisen luona yöpyä ja olla lapselle isä jne. ilman että sitä joku kyttää!!

      On tullut selväksi, että jos kuolen tai muuta niin lapseni huoltajuudesta taistellaan ja todennäköisesti se on äitini joka sen saa jos mies ei ole adoptoinut tai minä tehnyt testamenttia, joka otettaisiin huomioon EDES VÄHÄN. Kukaan ei ole voinut vastata minulle että mitä etuja oheishuoltajuudesta olisi, joten enpä kirjoita enää!!

      Ja adoptiosta tiedän jo valmiiksi että se on hel**tin pitkä ja kivinen tie mutta minä teen lapseni eteen kaiken vaikka lopputulos ei olisikaan toivottu. Täällä taitaa katkerat isät vastailla mun viesteihin!!!

      • ei iskä eikä katkera

        SINÄ itse olet puhunut KOKO ajan AVOMIEHESTÄ ja AVOmiehen kanssa ASUTAAN yhdessä! Syyttömiä me ollaan jos SINÄ selität asioita VÄÄRIN! Ja tiedoksesi vain, että avopariksi lasketaan (vaikka eri osoitteissa asuttaisiinkin) jos viettää toisen luona tietyn määrän kuukaudesta! Osoitteilla ei ole mitään väliä.


      • sijaisäiti

        Olen sinulta kysynyt aikaisemmin, että MIKSI olet hakemassa oheishuoltajuutta?
        Mikä on se syy?
        Luulen että olet ymmärtänyt oheishuoltajuuden väärin.
        Oheishuoltajuus on tukimuoto vanhemmalle jolla on jonkinlaisia ongelmia huoltaa lasta
        (ongelma voi olla mm. masennus, psyykkinen oire, alkoholi, nuoruus, vaikea elämäntilanne jne)

        Adoptio on varsin epätodennäköinen tapauksessasi, kun bio-isä on hengissä. (ellei bio-isä anna suostumustaan.)

        Edelleen kysyn, MIKSI haluat adoptiota?
        Sinulla on lapsen yksinhuoltajuus, sitä ei varmasti tulla missään nimessä muuttamaan yhteishuoltajuuteen.
        Lapsi ei varmasti tule tapaamaan rikollista isäänsä ainakaan alussa kahden, vaan tapaamiset ovat valvottuja.
        Jos koet pelkoa että bio-isä tekee lapselle jotain tms, tapaamiset tapahtuvat valvottuna aina vain tai tapaamiset loppuvat kokonaan jos mukana on lähestymiskiellot ja faktaa siitä että bio-isä on lapselle vaaraksi.

        Jos taas bio-isä ei ole kiinnostunut lapsesta nyt, voi olla että myöhemmin on.
        Bio-isä saattaa kunnostautua ja he saattavat tulla lapsen kanssa hyvin toimeen.
        Sitäkö pelkäät?
        Haluatko adoptiota siksi, että Lapsi menettää oikeutensa bio-isään?

        Sinulla luulisi tilanteen olevan ihan hyvä.
        On uusi mies, lapsi tulossa.
        Miksi käytät voimavarojasi vuosien adoptio ruljanssiin, joka mahdollisesti päättyy tappioon, jos bio-isä ei suosiolla anna adoptio suostumusta.
        Ja on erittäin epätodennäköistä että se myönnetään ilman bion suostumusta.
        ja pahimmassa tapauksessa hovi myöntää, korkein epää. Ja vuosia on mennyt samoin rahaa.


        Ja vielä aikaisempaan, sinä olet itse kirjoittanut että olette avopari.
        Avopari on sellainen joka asuu yhdessä mutta eivät kuitenkaan ole aviossa.
        ja kirjoitit ettette "virallisesti" asu yhdessä.
        Siitä saa kyllä käsityksen että asutte epävirallisesti yhdessä. Ja sehän on petos. Vaikka mies olisi kirjoilla muualla, mutta oleskelee luonasi jatkuvasti, kela voi sen perusteella periä yh-korotuksen takaisin.

        Onkohan sinulla taas hieman käsitteet sekaisin?
        Jos ette asu yhdessä, te ette ole avopari, te seurustelette.

        Ja tästä kätevästi edelleen adoptio-aiheeseen:
        Jos olisitte asuneet yhdessä iät ajat, adoptiolla voisi olla edes jotain pohjaa,
        että lapsi olisi kasvanut tähän
        "uuteen isään" ym ym.
        Mutta kun te ette edes ole asuneet yhdessä!!!
        Millä perusteella siis tästä miehestä
        pitäisi tehdä lapsen virallinen isä?
        Miten näytät toteen sen?
        Mies on samalla viivalla kuin esim yhden illan juttu, jolle päättäisitte viimeyön jälkeen hakea huoltajuutta. Ei hänkään ole asunut kanssasi, eikä luonut pitkäaikaista, turvallista kontaktia lapseen. Oikeudessa voit sanoa seurustelleesi yhden yön hurman kanssa vaikka kaksi vuotta, mutta se ei tilannetta muuta. (tämä oli siis hypoteetti)

        Mikä on lapsen suhde uuteen mieheen?
        Mikä suhde on sitten, kun asutte samassa taloudessa, tulee uusi vauva jne.?
        Mistä tiedät että suhteenne kestää?
        Seurustelu ja yhdessä asuminen ovat erilaista.

        Mitä jos adoptio onnistuisi vaikka 2 vuoden päästä ja siitä vuosi eteenpäin, te eroatte, mies hakee lapsen yksinhuoltajuutta tai ainakin että hän on lähivanhempi lapselle..?? sinusta tuleekin etävanhempi..

        Mieti asioita, vastaa noihin kysymyksiin itsellesi.
        Tuollaisia kysymyksiä oikeudessa sinulta kysytään. ja ne ovat vain taustatieto-kysymyksiä.
        Eikä siihen riitä vastaukseksi, että ei ME erota..

        Kymmenen vuoden päästä voisit harkita adoptio asiaa uudestaan.
        Silloin sinulla voisi olla jotain pohjaa koko hankkeelle.


      • ettei ap
        sijaisäiti kirjoitti:

        Olen sinulta kysynyt aikaisemmin, että MIKSI olet hakemassa oheishuoltajuutta?
        Mikä on se syy?
        Luulen että olet ymmärtänyt oheishuoltajuuden väärin.
        Oheishuoltajuus on tukimuoto vanhemmalle jolla on jonkinlaisia ongelmia huoltaa lasta
        (ongelma voi olla mm. masennus, psyykkinen oire, alkoholi, nuoruus, vaikea elämäntilanne jne)

        Adoptio on varsin epätodennäköinen tapauksessasi, kun bio-isä on hengissä. (ellei bio-isä anna suostumustaan.)

        Edelleen kysyn, MIKSI haluat adoptiota?
        Sinulla on lapsen yksinhuoltajuus, sitä ei varmasti tulla missään nimessä muuttamaan yhteishuoltajuuteen.
        Lapsi ei varmasti tule tapaamaan rikollista isäänsä ainakaan alussa kahden, vaan tapaamiset ovat valvottuja.
        Jos koet pelkoa että bio-isä tekee lapselle jotain tms, tapaamiset tapahtuvat valvottuna aina vain tai tapaamiset loppuvat kokonaan jos mukana on lähestymiskiellot ja faktaa siitä että bio-isä on lapselle vaaraksi.

        Jos taas bio-isä ei ole kiinnostunut lapsesta nyt, voi olla että myöhemmin on.
        Bio-isä saattaa kunnostautua ja he saattavat tulla lapsen kanssa hyvin toimeen.
        Sitäkö pelkäät?
        Haluatko adoptiota siksi, että Lapsi menettää oikeutensa bio-isään?

        Sinulla luulisi tilanteen olevan ihan hyvä.
        On uusi mies, lapsi tulossa.
        Miksi käytät voimavarojasi vuosien adoptio ruljanssiin, joka mahdollisesti päättyy tappioon, jos bio-isä ei suosiolla anna adoptio suostumusta.
        Ja on erittäin epätodennäköistä että se myönnetään ilman bion suostumusta.
        ja pahimmassa tapauksessa hovi myöntää, korkein epää. Ja vuosia on mennyt samoin rahaa.


        Ja vielä aikaisempaan, sinä olet itse kirjoittanut että olette avopari.
        Avopari on sellainen joka asuu yhdessä mutta eivät kuitenkaan ole aviossa.
        ja kirjoitit ettette "virallisesti" asu yhdessä.
        Siitä saa kyllä käsityksen että asutte epävirallisesti yhdessä. Ja sehän on petos. Vaikka mies olisi kirjoilla muualla, mutta oleskelee luonasi jatkuvasti, kela voi sen perusteella periä yh-korotuksen takaisin.

        Onkohan sinulla taas hieman käsitteet sekaisin?
        Jos ette asu yhdessä, te ette ole avopari, te seurustelette.

        Ja tästä kätevästi edelleen adoptio-aiheeseen:
        Jos olisitte asuneet yhdessä iät ajat, adoptiolla voisi olla edes jotain pohjaa,
        että lapsi olisi kasvanut tähän
        "uuteen isään" ym ym.
        Mutta kun te ette edes ole asuneet yhdessä!!!
        Millä perusteella siis tästä miehestä
        pitäisi tehdä lapsen virallinen isä?
        Miten näytät toteen sen?
        Mies on samalla viivalla kuin esim yhden illan juttu, jolle päättäisitte viimeyön jälkeen hakea huoltajuutta. Ei hänkään ole asunut kanssasi, eikä luonut pitkäaikaista, turvallista kontaktia lapseen. Oikeudessa voit sanoa seurustelleesi yhden yön hurman kanssa vaikka kaksi vuotta, mutta se ei tilannetta muuta. (tämä oli siis hypoteetti)

        Mikä on lapsen suhde uuteen mieheen?
        Mikä suhde on sitten, kun asutte samassa taloudessa, tulee uusi vauva jne.?
        Mistä tiedät että suhteenne kestää?
        Seurustelu ja yhdessä asuminen ovat erilaista.

        Mitä jos adoptio onnistuisi vaikka 2 vuoden päästä ja siitä vuosi eteenpäin, te eroatte, mies hakee lapsen yksinhuoltajuutta tai ainakin että hän on lähivanhempi lapselle..?? sinusta tuleekin etävanhempi..

        Mieti asioita, vastaa noihin kysymyksiin itsellesi.
        Tuollaisia kysymyksiä oikeudessa sinulta kysytään. ja ne ovat vain taustatieto-kysymyksiä.
        Eikä siihen riitä vastaukseksi, että ei ME erota..

        Kymmenen vuoden päästä voisit harkita adoptio asiaa uudestaan.
        Silloin sinulla voisi olla jotain pohjaa koko hankkeelle.

        tiedä mitä on tekemässä.

        Tosiaan, hänellä EI ole perusteita hakea adoptiota tulevalle avomiehelleen. Ei KUKAAN myönnä sitä vasta yhteen muuttaneelle pariskunnalle. Ja ap. on hiukan vaikeassa välikädessä, sillä hän ei voi mennä sanomaan että ovat asuneet epävirallisesti yhdessä jo pitempään. Ja on aivan turha ap:n väittää, etteikö olisi kusettanut valtiolta tukia, yh-korotus, asumistuki jne!

        Ja siitä bio-isästä: Vaikka hän nyt olisikin suotuisa adoptiota varten, niin hänelle tullaan kertomaan hänen oikeutensa ja KAIKKI mitä adoptio tarkoittaa. Hänelle tullaan sanomaan MONEEN kertaan että hän ei sitten voisi enää IKINÄ vaatia tapaamisia lastensa kanssa eikä mitään muutakaan. Hänelle kerrotaan myös, että kannattee ottaa huomioon sekin, että jos hän muuttaa elämäänsä niin hän voi alkaa katumaan jne. Ei se ole niin yksinkertaista!


      • TÄSTÄ VASTAUKSESTA
        sijaisäiti kirjoitti:

        Olen sinulta kysynyt aikaisemmin, että MIKSI olet hakemassa oheishuoltajuutta?
        Mikä on se syy?
        Luulen että olet ymmärtänyt oheishuoltajuuden väärin.
        Oheishuoltajuus on tukimuoto vanhemmalle jolla on jonkinlaisia ongelmia huoltaa lasta
        (ongelma voi olla mm. masennus, psyykkinen oire, alkoholi, nuoruus, vaikea elämäntilanne jne)

        Adoptio on varsin epätodennäköinen tapauksessasi, kun bio-isä on hengissä. (ellei bio-isä anna suostumustaan.)

        Edelleen kysyn, MIKSI haluat adoptiota?
        Sinulla on lapsen yksinhuoltajuus, sitä ei varmasti tulla missään nimessä muuttamaan yhteishuoltajuuteen.
        Lapsi ei varmasti tule tapaamaan rikollista isäänsä ainakaan alussa kahden, vaan tapaamiset ovat valvottuja.
        Jos koet pelkoa että bio-isä tekee lapselle jotain tms, tapaamiset tapahtuvat valvottuna aina vain tai tapaamiset loppuvat kokonaan jos mukana on lähestymiskiellot ja faktaa siitä että bio-isä on lapselle vaaraksi.

        Jos taas bio-isä ei ole kiinnostunut lapsesta nyt, voi olla että myöhemmin on.
        Bio-isä saattaa kunnostautua ja he saattavat tulla lapsen kanssa hyvin toimeen.
        Sitäkö pelkäät?
        Haluatko adoptiota siksi, että Lapsi menettää oikeutensa bio-isään?

        Sinulla luulisi tilanteen olevan ihan hyvä.
        On uusi mies, lapsi tulossa.
        Miksi käytät voimavarojasi vuosien adoptio ruljanssiin, joka mahdollisesti päättyy tappioon, jos bio-isä ei suosiolla anna adoptio suostumusta.
        Ja on erittäin epätodennäköistä että se myönnetään ilman bion suostumusta.
        ja pahimmassa tapauksessa hovi myöntää, korkein epää. Ja vuosia on mennyt samoin rahaa.


        Ja vielä aikaisempaan, sinä olet itse kirjoittanut että olette avopari.
        Avopari on sellainen joka asuu yhdessä mutta eivät kuitenkaan ole aviossa.
        ja kirjoitit ettette "virallisesti" asu yhdessä.
        Siitä saa kyllä käsityksen että asutte epävirallisesti yhdessä. Ja sehän on petos. Vaikka mies olisi kirjoilla muualla, mutta oleskelee luonasi jatkuvasti, kela voi sen perusteella periä yh-korotuksen takaisin.

        Onkohan sinulla taas hieman käsitteet sekaisin?
        Jos ette asu yhdessä, te ette ole avopari, te seurustelette.

        Ja tästä kätevästi edelleen adoptio-aiheeseen:
        Jos olisitte asuneet yhdessä iät ajat, adoptiolla voisi olla edes jotain pohjaa,
        että lapsi olisi kasvanut tähän
        "uuteen isään" ym ym.
        Mutta kun te ette edes ole asuneet yhdessä!!!
        Millä perusteella siis tästä miehestä
        pitäisi tehdä lapsen virallinen isä?
        Miten näytät toteen sen?
        Mies on samalla viivalla kuin esim yhden illan juttu, jolle päättäisitte viimeyön jälkeen hakea huoltajuutta. Ei hänkään ole asunut kanssasi, eikä luonut pitkäaikaista, turvallista kontaktia lapseen. Oikeudessa voit sanoa seurustelleesi yhden yön hurman kanssa vaikka kaksi vuotta, mutta se ei tilannetta muuta. (tämä oli siis hypoteetti)

        Mikä on lapsen suhde uuteen mieheen?
        Mikä suhde on sitten, kun asutte samassa taloudessa, tulee uusi vauva jne.?
        Mistä tiedät että suhteenne kestää?
        Seurustelu ja yhdessä asuminen ovat erilaista.

        Mitä jos adoptio onnistuisi vaikka 2 vuoden päästä ja siitä vuosi eteenpäin, te eroatte, mies hakee lapsen yksinhuoltajuutta tai ainakin että hän on lähivanhempi lapselle..?? sinusta tuleekin etävanhempi..

        Mieti asioita, vastaa noihin kysymyksiin itsellesi.
        Tuollaisia kysymyksiä oikeudessa sinulta kysytään. ja ne ovat vain taustatieto-kysymyksiä.
        Eikä siihen riitä vastaukseksi, että ei ME erota..

        Kymmenen vuoden päästä voisit harkita adoptio asiaa uudestaan.
        Silloin sinulla voisi olla jotain pohjaa koko hankkeelle.

        Tähän vastaukseen olen todella tyytyväinen!! KIITOS!

        Ajattelin oheishuoltajuuden niin, että kumppani olisi jollain lailla oikeudellisesti hyväksyttävä päättämään lapsen asioista kanssani ja että hänellä olisi oikeus laittaa esim. nimi johonkin paperiin jos minä en jostain syystä ole paikalla. Tämä tuli nyt selväksi, että oheishuoltajuus kannattaa hakea muista syistä. Olen 23-vuotias, terve, raitis jne joten jätän asian tähän.

        Ja sitten tämä adoptio. Koska bioisää ei kiinnosta tyttö ja emme ole missään tekemisissä, hän laiminlöi jo vauva ikäistä, valehdellut tapaamisista tytön ollessa isompi, yrittänyt minua sotkea omiin rikollisuuksiin jne niin minä haluan hänet lopullisesti eroon lapsen elämästä, että tytön ei tarvitse kärsiä sitten kun minua ei enää ole. Tytön täyttäessä 18-vuotta minä olen 38-vuotias eli todennäköisesti elävien kirjoissa. Nyt siis tiedän ja uskon sen, että kannattaa elää tästä eteenpäin samalla tavalla kuin tähänkin asti.

        Jos meillä olisi exän kanssa yhteishuoltajuus niin tämä asia olisi ihan eri ja silloin tappelisin yksinhuoltjauudesta vaikka hautaan asti.

        Sitten kun tyttö on isompi, hän kuulee tosiasiat jotain sekkoja lukuunottamatta ja jos hän haluaa tavata bioisää niin saa siihen minun suostumuksen, mutta tulee vaan pettymään jos jätkä on vieläkin samanlainen.


      • tämän
        ettei ap kirjoitti:

        tiedä mitä on tekemässä.

        Tosiaan, hänellä EI ole perusteita hakea adoptiota tulevalle avomiehelleen. Ei KUKAAN myönnä sitä vasta yhteen muuttaneelle pariskunnalle. Ja ap. on hiukan vaikeassa välikädessä, sillä hän ei voi mennä sanomaan että ovat asuneet epävirallisesti yhdessä jo pitempään. Ja on aivan turha ap:n väittää, etteikö olisi kusettanut valtiolta tukia, yh-korotus, asumistuki jne!

        Ja siitä bio-isästä: Vaikka hän nyt olisikin suotuisa adoptiota varten, niin hänelle tullaan kertomaan hänen oikeutensa ja KAIKKI mitä adoptio tarkoittaa. Hänelle tullaan sanomaan MONEEN kertaan että hän ei sitten voisi enää IKINÄ vaatia tapaamisia lastensa kanssa eikä mitään muutakaan. Hänelle kerrotaan myös, että kannattee ottaa huomioon sekin, että jos hän muuttaa elämäänsä niin hän voi alkaa katumaan jne. Ei se ole niin yksinkertaista!

        kaiken, että tullaan kertomaan oikeudet jne.

        Edelleenkään en ole kusettanut mistään enkä keneltäkään tukia...


      • .....................
        tämän kirjoitti:

        kaiken, että tullaan kertomaan oikeudet jne.

        Edelleenkään en ole kusettanut mistään enkä keneltäkään tukia...

        olet kOKO ajan punut avomiehestä ja epävirallisesta yhdessä asumisesta, ET tulevasta avomiehestä! Ja tiedoksi, se ON kusetusta! Nähty on!


      • wiiwii p
        TÄSTÄ VASTAUKSESTA kirjoitti:

        Tähän vastaukseen olen todella tyytyväinen!! KIITOS!

        Ajattelin oheishuoltajuuden niin, että kumppani olisi jollain lailla oikeudellisesti hyväksyttävä päättämään lapsen asioista kanssani ja että hänellä olisi oikeus laittaa esim. nimi johonkin paperiin jos minä en jostain syystä ole paikalla. Tämä tuli nyt selväksi, että oheishuoltajuus kannattaa hakea muista syistä. Olen 23-vuotias, terve, raitis jne joten jätän asian tähän.

        Ja sitten tämä adoptio. Koska bioisää ei kiinnosta tyttö ja emme ole missään tekemisissä, hän laiminlöi jo vauva ikäistä, valehdellut tapaamisista tytön ollessa isompi, yrittänyt minua sotkea omiin rikollisuuksiin jne niin minä haluan hänet lopullisesti eroon lapsen elämästä, että tytön ei tarvitse kärsiä sitten kun minua ei enää ole. Tytön täyttäessä 18-vuotta minä olen 38-vuotias eli todennäköisesti elävien kirjoissa. Nyt siis tiedän ja uskon sen, että kannattaa elää tästä eteenpäin samalla tavalla kuin tähänkin asti.

        Jos meillä olisi exän kanssa yhteishuoltajuus niin tämä asia olisi ihan eri ja silloin tappelisin yksinhuoltjauudesta vaikka hautaan asti.

        Sitten kun tyttö on isompi, hän kuulee tosiasiat jotain sekkoja lukuunottamatta ja jos hän haluaa tavata bioisää niin saa siihen minun suostumuksen, mutta tulee vaan pettymään jos jätkä on vieläkin samanlainen.

        Pitäisi saada lapsen pitää kunnan maksama elari (minimi 118e/kk), koska se on tarkoitettu lapselle. Eli vaikka asuisit avoliitossa elari säilyy. Niinhän eronneet miehetkin maksavat elarit, vaikka ex-vaimolla olisi uusi mies. Yh-korotusta et saa ja jos uusi mies adobtoi, siirtyy elatusvelvollisuus hänelle. En usko, että oheishuoltajuus olisi paras ratkaisu. Kun elätte perheenä, voi uusi miehesi aivan hyvin allekirjoittaa koulun papereita tms. ja pankkipaperit voit itse hoitaa. Tärkeintä lienee, miten perhesuhteet muuten kehittyvät kaikki huomioonottaviksi ja toimiviksi. Ei siihen papereita tarvita.


      • sijaisäiti
        TÄSTÄ VASTAUKSESTA kirjoitti:

        Tähän vastaukseen olen todella tyytyväinen!! KIITOS!

        Ajattelin oheishuoltajuuden niin, että kumppani olisi jollain lailla oikeudellisesti hyväksyttävä päättämään lapsen asioista kanssani ja että hänellä olisi oikeus laittaa esim. nimi johonkin paperiin jos minä en jostain syystä ole paikalla. Tämä tuli nyt selväksi, että oheishuoltajuus kannattaa hakea muista syistä. Olen 23-vuotias, terve, raitis jne joten jätän asian tähän.

        Ja sitten tämä adoptio. Koska bioisää ei kiinnosta tyttö ja emme ole missään tekemisissä, hän laiminlöi jo vauva ikäistä, valehdellut tapaamisista tytön ollessa isompi, yrittänyt minua sotkea omiin rikollisuuksiin jne niin minä haluan hänet lopullisesti eroon lapsen elämästä, että tytön ei tarvitse kärsiä sitten kun minua ei enää ole. Tytön täyttäessä 18-vuotta minä olen 38-vuotias eli todennäköisesti elävien kirjoissa. Nyt siis tiedän ja uskon sen, että kannattaa elää tästä eteenpäin samalla tavalla kuin tähänkin asti.

        Jos meillä olisi exän kanssa yhteishuoltajuus niin tämä asia olisi ihan eri ja silloin tappelisin yksinhuoltjauudesta vaikka hautaan asti.

        Sitten kun tyttö on isompi, hän kuulee tosiasiat jotain sekkoja lukuunottamatta ja jos hän haluaa tavata bioisää niin saa siihen minun suostumuksen, mutta tulee vaan pettymään jos jätkä on vieläkin samanlainen.

        Mietiskelin, kirjoitinko liian kärkkäästi..
        Jos viestini auttoi sinua, niin hyvä.

        Olen sitä mieltä, että jatka tähän malliin kuin nyt.
        Sinulla on yksinhuoltajuus ja se riittää, et tarvitse adoptiota/oheishuoltajuutta tms.

        Kyllä tuleva avopuolisosi voi laittaa nimensä esim koulusta tuleviin lappuihin jne,
        ihan virallisiin vaaditaan huoltajan allekirjoitus, passit/pankkitili jne.
        Voitte myös ilmoittaa esim kouluun, että miehesi voi myös allekirjoittaa lasta koskevia papereita.

        Onnea tulevalle ja mukavaa joulua.


      • Anonyymi
        sijaisäiti kirjoitti:

        Mietiskelin, kirjoitinko liian kärkkäästi..
        Jos viestini auttoi sinua, niin hyvä.

        Olen sitä mieltä, että jatka tähän malliin kuin nyt.
        Sinulla on yksinhuoltajuus ja se riittää, et tarvitse adoptiota/oheishuoltajuutta tms.

        Kyllä tuleva avopuolisosi voi laittaa nimensä esim koulusta tuleviin lappuihin jne,
        ihan virallisiin vaaditaan huoltajan allekirjoitus, passit/pankkitili jne.
        Voitte myös ilmoittaa esim kouluun, että miehesi voi myös allekirjoittaa lasta koskevia papereita.

        Onnea tulevalle ja mukavaa joulua.

        Ei voi kirjoittaa ilman lapsen isän suostumusta - ei tiedoksisaantioikeuksia lapsille vieraana henkilönä


    • Anonyymi

      Oh EIS huoltajuutta ei määrätä lapsen oman isän vastustaessa, nimim. kokemusta on - toki voit hakea ja maksaa 4000€ oikeudenkäyntikulut

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe