http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Fortum nosti espoolaisten kaukolämmön hintaa noin kymmeneksen/1135223609153
Pääkonttori Kuusamoon?
Lilliputti ja Pekkarinen lihapadoilla
1
180
Vastaukset
- Kauko Lämpiäinen
... ydinvoimaa Suomeen. Seuraava voimala heti rakenteille.
Venäjä pyrkii Euroopan omistajaksi energialla kiristämällä. EU:n pässit eivät tätä huomaa, paitsi muutama jota ei haluta kuulla.
Venäjän rosvojen kanssa ei koskaan ole voinut soveltaa normaaleja kaupankäyntiperiaatteita. Histitoria ei ole opettanut päätöksentekijöitä.
Kommunismin aikana sopimukset ulkomaankaupassa sentään aina pitivät. Nyt paljastuu todellinen venäläinen, "kun on päässyt irti kommunismin ukeestä". Vielä suurempia roistoja kuin kommunistit.
Venäjän kulloinennkin "Tsaari" ei epäile käyttää mitä tahansa keinoa keskiaikaisessa vallanhimossaan. Se kuuluu perivenänäiseen luonteeseen. Omasta kansasta viis. Lait eivät ole edes niinkuin luetaan ja sopimuksilla pyyhitään persettä, kun mieleeen juolahtaa.
Pienin mahdollinen riippuvuus Venäjästä on historian valossa aina paras mahdollinen riippuvuus, joka maalle. Taloudellinen riippuvuus peruasoissa, kuten energiassa, tulisi kaiken järjen mukaan minimoida. Lyhytaikainen eduntavoittelu tekee sokeaksi.
Ennen ns. oopiumisotaa Kiinassa 1800-luvulla englantilaiset keksivät myydä tai melkein jakaa öljylamppuja ilmaiseksi ja öljyä pilkkahinnalla Kun lamppuja oli riittäväsrti myyty, öljyn hinta satakertaistettiin. Venäjä pelaa energiassa tällä yksinkertaisella logiikalla, ja lännen pässinpäät eivät ole huomaavinaan.
Naurettavaa uskotella, että Venäjästä olisi rehelliseksi kauppakumppaniksi ennen maapallon tuhoa. On yksittäisiä venäläisiä firmoja, jotka toimivat rehellisesti tätä nykyä. Pakkosoialisointi - tai pitäisikö sanoa "kremlisointi" tärkeimillä aloilla - kuten energia-alalla kuitenkin kiihtyy.
Siis mieluiten mahdollisimman vapaaksi Venäjän energiasta! Paikallisetkin energiayhtiöt saavat vähemmän liikkumavaraa kiristyksissään; syitä ahneisiin hinnankorotuksiin löytyy tietysti rajattomasti: monopolissa on helppo kiristää, niin Suomessa kuin Venäjälläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2582707Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1041656
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901576Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2061279- 671210
- 251141
- 501103
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036