Raamattu vain

suuri satukirja

En ymmärrä, miten ihmiset voivat niin sokeasti uskoa joskus aikoja sitten yhden ihmisen kirjoittamaan kokelma-satukirjaan, jota raamatuksikin kutsutaan. Sitä on väännetty ja käännetty vuosien saatossa eri kielille ja näin kertomukset varmasti muuttuneetkin alkuperäisestä moneen kertaan. Jokakinen tietenkin uskokoon mihin haluaa, mutta minusta se on aivan typerää pitää elämänsä ohjenuorana jotain iänkaikkisen vanhaa opusta ja vielä olettaa, että kaikki muutkin ihmiset näin tekevät. Jos eivät, heitä haukutaan heti syntiä tekeviksi ja pakanoiksi ja toivotetaan tervemenoa helvettiin. Minusta ihmisten pitäsisi enemmän elää tätä hetkeä ja nykyajassa, eikä yrittää matkia jonkun 300 vuotta jkr eläneitten ihmisten elämisen normeja. Tervetuloa 2000-luvulle!

29

1790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi vielä ihmettelet

Ei pienillä aivoilla voikaan ymmärtää Jumalan suuruuksia, sen tähden sinäkin kirjoitat uskomisesta.

• sinäviisas

1.Mistä sinä olet tullut??
      2. Miksi sinä kuolet
      3. Mihin muuhun uskot??
      4. Mitä kuoleman jälkeen
      Kun olet niiin viisasa kerro minullekkiin ja se vielä lisäksi miksi pahuutta on maailmassa??
      5. Ja miten sitten ihmisen pitää päästä sovintoon Jumalan kanssa jos kaikki on sinun mielästä puppua???

• itseäni viisaaksi

ja kehotinkin kaikkia ihmisiä uskomaan mihin lystää! V...ttaa vain tämä kauhea raamattuun sekoaminen ja siitä luettujen syntien luetteleminen. Mutta vastaan omien uskomuksieni mukaan kysymyksiisi:
        1. Äitini ja isäni lemmentouhuissa siittiö ja munasolu hedelmöittyi ja siitä 9 kuukauden kuluttua minä tulin tähän maailmaan. Uskon evoluutioon enkä mihinkään aatami&eeva -höpinöihin.
        2. Ihmisen elinikä on n. 85 -vuotta, jonka jälkeen ihmísen elimistö kuihtuu. Vielä ei olla keksitty lääkettä, joka pidentäisi ihmisen elinikää merkittävästi.
        3. Ihminen kuolee ja elämä loppuu. Jos jotain kuvitteellista helvettiä/taivasta on olemassa, ihminen elää sen jo maan päällä. Ja se helvetti meinaa juuri tätä pahuutta. Lisäksi luonto pitää huolen siitä, ettei ihmismassa kasva liian suureksi.Eli tätä ns. pahuutta kutsutaan erilaisiksi tappaviski taudeiksi, luonnon katastrofeiksi ja ovathan ihmiset itselleen pahimpia vihollisia.
        5. Kuka on väittänyt, että ihmisen pitää päästä sovintoon kenenkään muun kanssa kuin lähimmäistensä??? Ai niin se raamattuko:)

• pohtija
        itseäni viisaaksi kirjoitti:

ja kehotinkin kaikkia ihmisiä uskomaan mihin lystää! V...ttaa vain tämä kauhea raamattuun sekoaminen ja siitä luettujen syntien luetteleminen. Mutta vastaan omien uskomuksieni mukaan kysymyksiisi:
        1. Äitini ja isäni lemmentouhuissa siittiö ja munasolu hedelmöittyi ja siitä 9 kuukauden kuluttua minä tulin tähän maailmaan. Uskon evoluutioon enkä mihinkään aatami&eeva -höpinöihin.
        2. Ihmisen elinikä on n. 85 -vuotta, jonka jälkeen ihmísen elimistö kuihtuu. Vielä ei olla keksitty lääkettä, joka pidentäisi ihmisen elinikää merkittävästi.
        3. Ihminen kuolee ja elämä loppuu. Jos jotain kuvitteellista helvettiä/taivasta on olemassa, ihminen elää sen jo maan päällä. Ja se helvetti meinaa juuri tätä pahuutta. Lisäksi luonto pitää huolen siitä, ettei ihmismassa kasva liian suureksi.Eli tätä ns. pahuutta kutsutaan erilaisiksi tappaviski taudeiksi, luonnon katastrofeiksi ja ovathan ihmiset itselleen pahimpia vihollisia.
        5. Kuka on väittänyt, että ihmisen pitää päästä sovintoon kenenkään muun kanssa kuin lähimmäistensä??? Ai niin se raamattuko:)

ei ihminen voi mitenkään omalla luonnollisella järjellään käsittää uskoa. Usko todella on lahja Jumalalta. Ei ole omaa ansiotani, että olen sen saanut, enkä kykene sitä ateistille mitenkään järjellä perustelemaan, eikä tarvitse. Uskon lahjan on myös saanut moni Raamattua aikaisemmin satukirjana pitänyt.

Vanha opettajani esitti kerran vertauksen; oletetaan, että tuohon koulun pihaan ajaa kuorma-auto, joka kippaa siihen kuormallisen tiiliä. Mikä on todennäköisyys, että siitä kuormasta muodostuu monimutkainen sana tai teksti?
        Luojan luomistyö on vielä paljon monimutkaisempi.

Minun sydämelläni on usko Jumalaan, Luojaan ja Raamattuun hänen ilmoituksenaan. Ja kaikkein tärkeimpänä usko siihen, että Jumala on rakkaudessaan lähettänyt ainoan Poikansa meille Pelastajaksi ja Lunastajaksi, kuolemaan sen takia, että me onnettomat emme kykene elämään ihmisiksi.

En ollenkaan väitä, etteikö mielessäni olisi myös epäileviä ääniä, järkeni ei tätä kaikkea käsitä, mutta syvällä minussa on jotakin, joka on paljon vahvempaa, selvästikään ei omaa tekoani vaan sitä lahjana saatua, jota en suostu häpeämään.

Sinä aloittaja...en usko, että uskoni ja se, mitä se saa aikaan elämässäni häiritsee sinua mitenkään. Se, että elämääni kuuluu surua synnistä ja valtavaa iloa armosta, on minun elämäni voima ja liikkeellepaneva tekijä. Minulla on turvallinen, tyyni ja hyvä olo ja saan kokea rauhan sydämessäni kun saan tuntea, että syntini ovat anteeksi ja minua odottaa ikuinen elämä. Oma pahuuteni, itsekkyyteni ja kovuuteni murehduttaa ja tuottaa tuskaa, mutta Jumalan armo ja rakkaus antavat myös iloa ja uskallusta sotia tätä ihmisluonnon raadollisuutta vastaan ja kyseenalaistaa itsekkäitä motiivejani. Ilman uskoani olisin kova, tuomitseva, itsekäs ja armoton moralisti. Siihen kaikki minussa on luonnostaan taipunut.

Meillä kristityillä on kuten kaikilla muillakin on Suomessa toistaiseksi uskonnonvapaus. Järjellä emme voi puolustaa uskoamme, kas eihän sitä tarvitse USKOA minkä tietää. Sinulla on yhtäläinen oikeus mielipiteisiisi. Jos kuitenkin kuulet sisimmässäsi joskus äänen, joka tekee tämän rauhan, turvallisuuden ja rakkauden tien houkuttelevaksi, jos tunnet kaipaavasi jotkain, meistä kuka tahansa on valmis kertomaan sinullle Raamatun ilmoituksista, Jumalan tahdosta ja ennenkaikkea rakkaudesta.

• Varma Tieto

Rakkautta tämäkin ihminen etsii ja tarvitsee.
        Sovitaanko niin ettemme ryhdy lyömään häntä.

Eihän järjen avulla voi tuon pidemmälle päästä missä avaaja on. Hän on siinä päämäärässä perillä, johon lankeemus on ihmisen riisunut.
        Hän on itse itselleen Jumala, mutta ei valitettavasti voi itseään auttaa, jos Jumala ei hänelle Henkensä kautta kirkasta itseään.

Jumalan siunausta avaajalle. Jumala rakastaa kaikesta huolimatta sinuakin, vaikka et vielä häntä tunne.

• alkup.
        Varma Tieto kirjoitti:

Rakkautta tämäkin ihminen etsii ja tarvitsee.
        Sovitaanko niin ettemme ryhdy lyömään häntä.

Eihän järjen avulla voi tuon pidemmälle päästä missä avaaja on. Hän on siinä päämäärässä perillä, johon lankeemus on ihmisen riisunut.
        Hän on itse itselleen Jumala, mutta ei valitettavasti voi itseään auttaa, jos Jumala ei hänelle Henkensä kautta kirkasta itseään.

Jumalan siunausta avaajalle. Jumala rakastaa kaikesta huolimatta sinuakin, vaikka et vielä häntä tunne.

Todellakaan ei ole tarkoitus loukata kenenkään uskoa. En ole ateisti, uskon kyllä tavallaan Jumalaan, mutta ihmettelen tuota raamatun pitämistä niin ihmeellisenä nuorana elämään. Eikö ihminen itse tiedä kuitenkin sisimmässään, mikä on oikein ja mikä väärin. En voi käsittää, että jotkut pitävät syntinä esim. tanssimista ja hauskanpitoa? Ei tänne maailmaan olla tultu synkistelemään, vaan nauttimaan siitä kaikkine iloineen ja suruineenkin:) Minusta ihminen on oikeutettu tekemään kaikkea sitä, mikä on mukavaa ja tuo hyvää mieltä, eikä loukkaa ketään.Ja on lain rajoissa:) En käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa, enkä edes pidä sitä mitenkään miellyttävänä paikkana. Kyllä sitä voi halutessaan rukoilla, vaikka baaritiskillä, ei siihen erillistä, siihen tarkoitettua rakennusta tarvitse, eihän? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla "kunnon uskovaisten" ajatuksia, minunkaltaisista ihmisistä. Siis sellaisia OMIA ajatuksia, eikä suoraan lainattua tekstiä raamatusta.

• eipahalla
        itseäni viisaaksi kirjoitti:

Kun omatunto herää, niin ihmisen täytyy löytää sovinto, uskoiko hän Raamattuu tahi ei, tämän minäkin olen kokenut.
        Mitä tulee evoluutioon niin kyllähän kehitystä tapahtuu kaiken aikaa, milloin koirani oppii puhumaan olen odottanut sitäkin koska se on niin viisas.
        Lisäksi filosofian kannalta voisit miettiiä että jos vain sinä oletkin olemassa ei kukaan muu, muu on harhaa, mutta mikä todistaa että sinä olet olemassa on se että mietit asioita.

• ihmisistä?
        alkup. kirjoitti:

Todellakaan ei ole tarkoitus loukata kenenkään uskoa. En ole ateisti, uskon kyllä tavallaan Jumalaan, mutta ihmettelen tuota raamatun pitämistä niin ihmeellisenä nuorana elämään. Eikö ihminen itse tiedä kuitenkin sisimmässään, mikä on oikein ja mikä väärin. En voi käsittää, että jotkut pitävät syntinä esim. tanssimista ja hauskanpitoa? Ei tänne maailmaan olla tultu synkistelemään, vaan nauttimaan siitä kaikkine iloineen ja suruineenkin:) Minusta ihminen on oikeutettu tekemään kaikkea sitä, mikä on mukavaa ja tuo hyvää mieltä, eikä loukkaa ketään.Ja on lain rajoissa:) En käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa, enkä edes pidä sitä mitenkään miellyttävänä paikkana. Kyllä sitä voi halutessaan rukoilla, vaikka baaritiskillä, ei siihen erillistä, siihen tarkoitettua rakennusta tarvitse, eihän? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla "kunnon uskovaisten" ajatuksia, minunkaltaisista ihmisistä. Siis sellaisia OMIA ajatuksia, eikä suoraan lainattua tekstiä raamatusta.

Emmeköhän me ihmiset ole samankaltaisia kaikki tyynni. Etsimme totuutta ja myöskin Jumalaa. Me etsimme sitä eri tavoin.

"Uskova" etsii Jumalaa raamatusta. Siellä Jumala ilmoittaa itsensä ja sen, mitä hän meiltä odottaa.

Sinä taas uskot, että Jumala on ehkä olemassa, mutta hän on sellainen kuin sinä ajattelet hänen olevan. Raamattu sanoisi sinun jumalaasi epäjumalaksi.

Raamattu ei ole kummallinen kirja, joka on vain täynnä rajoituksia ja sääntöjä ja kieltoja ja määräyksiä. Toivon, että tutustut siihen. Se tulee yllättämään sinút. Olen itse ollut lapsesta asti ns "uskovainen", mutta vasta nyt vanhoilla päivilläni olen tutustunut tuohon kirjaan. Kuinka monesti epäilin ja mielessäni mitätöin kaiken ja heitin koko uskon raamattuineen päivineen menemään!

Kuten huomaat, et ole ainoa, joka kyseenalaistaa asioita. Moni muukin on tehnyt sitä.

Hauskanpidosta sanoisin sen verran, että se merkitsee eri ihmisille aivan eri asioita. Kun joskus kuuntelen omien nuorteni puheita ns. "maailman hauskanpidosta", se tuntuu minusta kummalliselta. En todella näe siinä mitään hauskaa.

Kirjoitinkin tänne siksi, että voisin kuvitella kysymystesi olevan omien lasteni esittämiä kysymyksiä. Mitä vastaisin lapsilleni? Niin olen nyt yrittänyt sinulle vastata.

Terveisiä sinulle ja voi hyvin! Ajattelen sinua!

• ...........
        ihmisistä? kirjoitti:

Emmeköhän me ihmiset ole samankaltaisia kaikki tyynni. Etsimme totuutta ja myöskin Jumalaa. Me etsimme sitä eri tavoin.

"Uskova" etsii Jumalaa raamatusta. Siellä Jumala ilmoittaa itsensä ja sen, mitä hän meiltä odottaa.

Sinä taas uskot, että Jumala on ehkä olemassa, mutta hän on sellainen kuin sinä ajattelet hänen olevan. Raamattu sanoisi sinun jumalaasi epäjumalaksi.

Raamattu ei ole kummallinen kirja, joka on vain täynnä rajoituksia ja sääntöjä ja kieltoja ja määräyksiä. Toivon, että tutustut siihen. Se tulee yllättämään sinút. Olen itse ollut lapsesta asti ns "uskovainen", mutta vasta nyt vanhoilla päivilläni olen tutustunut tuohon kirjaan. Kuinka monesti epäilin ja mielessäni mitätöin kaiken ja heitin koko uskon raamattuineen päivineen menemään!

Kuten huomaat, et ole ainoa, joka kyseenalaistaa asioita. Moni muukin on tehnyt sitä.

Hauskanpidosta sanoisin sen verran, että se merkitsee eri ihmisille aivan eri asioita. Kun joskus kuuntelen omien nuorteni puheita ns. "maailman hauskanpidosta", se tuntuu minusta kummalliselta. En todella näe siinä mitään hauskaa.

Kirjoitinkin tänne siksi, että voisin kuvitella kysymystesi olevan omien lasteni esittämiä kysymyksiä. Mitä vastaisin lapsilleni? Niin olen nyt yrittänyt sinulle vastata.

En yhtään epäile, etteikö ns. uskovaiset haluaisi, että kaikki muutkin ihmiset etsisivät HEIDÄN "ainoata oikeaa jumalaa". Siitähän ne kaikki aikojen uskonpuhdistuksetkin ovat lähteneet. Mutta kun asia ei ole niin yksinkertainen. Maailma on täynnä jumalia, näkymättömiä ja näkyviä, jokaisella ihmisellä varmasti on oma jumala. Kristinuskoisille (ja sehän on vain yksi usko tuhansien uskontojen joukossa!) se on se Jumala, josta raamatussakin puhutaan. Itsekin uskon, että on Jumala olemassa. Minulle se vain esiintyy "hieman" erilaisena kuin vanhoillisille uskovaisille. Minun Jumalani on lempeä, antaa minun elää kuten elän, pysyttelee taka-alalla. Ei minun tarvitse rakentaa elämääni Jumalan valamille perustuksille ja elää Jumalalle, enkä ainakaan tahtoisi elää niin, että koko ajan ajattelen mitä kuoleman jälkeen tulee tapahtumaan. Välillä tuntuu, että uskovaiset elävät tässä maailmassa vain kuollakseen synnittöminä ja vanhurskaina. Heidän ainoa päämääränsä on vain taivaanportit. On vain niin ihmeellistä, kuinka erilaisia ajattelutapoja ihmisillä voi olla.. Yhtään vähättelemättä uskovaisten ajatusmaailmaa. Valta osa suomalaisistakin kuitenkin edustaa tätä meikäläisen näkökantaa. Näin olen onnellinen ja rauha on minullakin. Ja mitä tulee vielä tuohon raamattuun, olen kyllä lukenut sitä elämäni aikana paljonkin, mutta lähinnä ihan silkasta mielenkiinnosta ja kokemuksesta. Olenhan myös rippikoulun käynyt aikoinaan. Minulle se on kirja kirjojen joukossa, missä on monta hyvää tarinaa, todenperäisyyttä en nyt menisi todellakaan vannomaan. Kuten jo aloituksessani sanoin, että en voi uskoa sen lauseiden sisällön tarkoitusta kokonaisuutena, koska se on varmasti totaalisesti muuttunut vuosien saatossa, kuten yleensäkin tarinoilla on tapana muokkautua kulkeuuessaan. Suurin osa raamatunkin jutuista on ensin kulkenut suusta suuhun -menetelmällä, joten voi hyvin kuvitella, paljonko alkuperäisestä on jäljellä kirjan päästyä luettavaan muotoon.. Noh, tässä oli hieman ajatuksiani :)

• Varma Tieto
        ihmisistä? kirjoitti:

Ensiksikin olisi asetuttava toisen asemaan, eikä ryhtyä oitis tulkutsemaan häntä.

Tarkoittaa sitä, että otat todesta sen mitä hän sanoo, koska se on hänelle totta.

"Kui sää noi elä, em mä vaa, helvettinhän siit joutuu, voi kamala sentän", tämä on aivan läpinäkyvää naivismia, joka ei johda aikuisten ihmisten keskuudessa muuhun kun naurunalaiseksi joutumiseen.

Jos kuulianen lestatialaisen, kurissa kasvatettu poika kokeekin tanssipaikan omalla tavallaan, niin ei se sitä tarkoita, että tanssipaikka olisi muille vastaavanlainen merkitykseltään.

Tanssi on monille aivan aidosti hauskaa ja stressistä vapauttavaa liikuntaa. Eivätkä kaikki suinkaan mene tansseihin siinä mielessä, mitä kuritettu ja helvetin pelossa elävä lestapoika mielikuvituksessaan ajattelee.

Koita tajuta, että sinut on kasvatettu tiettyyn maailmaan, se on sinun ikioma maailmasi, ja sen ulkopuolinen elämä merkitsee sinulle helvettä, vaikka se ei sitä välttämättä olisi edes Jumalan sanan mukaan tarkasteltuna. Monet uskovatkin tanssivat esimekiksi Jeesus- tansseja.

Ihmisen Jumala- kuva on muotoutunut hänen kasvualuatansa mukaiseksi. Moni kituu lain alla, selkä köyryssä ilottomana, taivaan toivossa ja helvetin pelossa koko ikänsä, koska hänet on väkivallalla kasvatettu ankara- Jumalan alaiseksi, ankarien ja pikkutarkkojen pedanttien vanhempiensa syntivoiman avustuksella, lakihenkisyydessä.

Kaikki ei ole ollenkaan kultaa minkä ihminen uskoo uloskin päin kiiltäväksi, vaikka kärsii itse tavattomasti lakihenkisestä uskonnollisuudestaan.

Oikea Jumala nähdään ja opitaan tuntemaan vasta nänen SANASTAAN Raamatusta.

Sen sijaan että viisastelemme opittujen frasien avulla ja tulkitsemme avaajaa, me toivotamme avaajalle Jumalan siunausta. Jumala kirkastakoon sinulle rakastavat kasvonsa. Jumala rakastaa sinua, siksi hän kuoli, että sinäkin saisit elää.

• hyvä Varma Tieto,
        Varma Tieto kirjoitti:

Ensiksikin olisi asetuttava toisen asemaan, eikä ryhtyä oitis tulkutsemaan häntä.

Tarkoittaa sitä, että otat todesta sen mitä hän sanoo, koska se on hänelle totta.

"Kui sää noi elä, em mä vaa, helvettinhän siit joutuu, voi kamala sentän", tämä on aivan läpinäkyvää naivismia, joka ei johda aikuisten ihmisten keskuudessa muuhun kun naurunalaiseksi joutumiseen.

Jos kuulianen lestatialaisen, kurissa kasvatettu poika kokeekin tanssipaikan omalla tavallaan, niin ei se sitä tarkoita, että tanssipaikka olisi muille vastaavanlainen merkitykseltään.

Tanssi on monille aivan aidosti hauskaa ja stressistä vapauttavaa liikuntaa. Eivätkä kaikki suinkaan mene tansseihin siinä mielessä, mitä kuritettu ja helvetin pelossa elävä lestapoika mielikuvituksessaan ajattelee.

Koita tajuta, että sinut on kasvatettu tiettyyn maailmaan, se on sinun ikioma maailmasi, ja sen ulkopuolinen elämä merkitsee sinulle helvettä, vaikka se ei sitä välttämättä olisi edes Jumalan sanan mukaan tarkasteltuna. Monet uskovatkin tanssivat esimekiksi Jeesus- tansseja.

Ihmisen Jumala- kuva on muotoutunut hänen kasvualuatansa mukaiseksi. Moni kituu lain alla, selkä köyryssä ilottomana, taivaan toivossa ja helvetin pelossa koko ikänsä, koska hänet on väkivallalla kasvatettu ankara- Jumalan alaiseksi, ankarien ja pikkutarkkojen pedanttien vanhempiensa syntivoiman avustuksella, lakihenkisyydessä.

Kaikki ei ole ollenkaan kultaa minkä ihminen uskoo uloskin päin kiiltäväksi, vaikka kärsii itse tavattomasti lakihenkisestä uskonnollisuudestaan.

Oikea Jumala nähdään ja opitaan tuntemaan vasta nänen SANASTAAN Raamatusta.

Sen sijaan että viisastelemme opittujen frasien avulla ja tulkitsemme avaajaa, me toivotamme avaajalle Jumalan siunausta. Jumala kirkastakoon sinulle rakastavat kasvonsa. Jumala rakastaa sinua, siksi hän kuoli, että sinäkin saisit elää.

ymmärsin asian niin, että tuo henkilö kysyi ja minä vastasin. Ja sitten hän taas vastasi.

Ehkä minullakin on oikeus ajatuksiini?

Sitten eräs asia: olen mitä suuremmassa määrin nainen. Olen mummo! Olisin kyllä jo pienenä halunnut olla poika kuten kuusi veljeäni, koska heidän elämänsä näytti minusta huomattavan mielenkiintoiselta omaani verrattuna.

Tarkoitan nyt lähinnä siis lapsena, ettet ymmärrä minua väärin. Veljeni ovat näes eläneet niin mielenkiintoisesti, että he ovat kahta lukuunottamatta manan majoilla.

Sanot kyllä aivan oikeita asioita laikihenkisyydestä ja sen alaisena elämisestä. Ihminen voidaan opettaa mitä kummallisempiin tapoihin hyveen varjolla. Myös synniksi voivat tulla omituisetkin asiat.

Luulen kuitenkin, että olemme samaa mieltä SANASTA. (Tämä on nyt vain Varma Tieto -nimiselle henkilölle, etten loukkaisi alkuperäistä kirjoittajaa raamatunlauseilla. Ole siis hyvä äläkä lue tätä, sinä alkuperäinen keskustelun avaaja!)

Room. 14 luku ja jae 20 ja siitä eteenpäin:
        "Äla siis ruoan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee; mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä."

No niin, ehkä olemme , hyvä Varma Tieto, tästä asiasta samaa mieltä?

• Varma tieto
        hyvä Varma Tieto, kirjoitti:

ymmärsin asian niin, että tuo henkilö kysyi ja minä vastasin. Ja sitten hän taas vastasi.

Ehkä minullakin on oikeus ajatuksiini?

Sitten eräs asia: olen mitä suuremmassa määrin nainen. Olen mummo! Olisin kyllä jo pienenä halunnut olla poika kuten kuusi veljeäni, koska heidän elämänsä näytti minusta huomattavan mielenkiintoiselta omaani verrattuna.

Tarkoitan nyt lähinnä siis lapsena, ettet ymmärrä minua väärin. Veljeni ovat näes eläneet niin mielenkiintoisesti, että he ovat kahta lukuunottamatta manan majoilla.

Sanot kyllä aivan oikeita asioita laikihenkisyydestä ja sen alaisena elämisestä. Ihminen voidaan opettaa mitä kummallisempiin tapoihin hyveen varjolla. Myös synniksi voivat tulla omituisetkin asiat.

Luulen kuitenkin, että olemme samaa mieltä SANASTA. (Tämä on nyt vain Varma Tieto -nimiselle henkilölle, etten loukkaisi alkuperäistä kirjoittajaa raamatunlauseilla. Ole siis hyvä äläkä lue tätä, sinä alkuperäinen keskustelun avaaja!)

Room. 14 luku ja jae 20 ja siitä eteenpäin:
        "Äla siis ruoan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee; mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä."

No niin, ehkä olemme , hyvä Varma Tieto, tästä asiasta samaa mieltä?

Avaaja kysyi minulta, muuta sinä vastailet hänelle, aivan kun olisit minä. Siitä oli kysymys.

Oikeus on sinullakin kirjoittaa, totta kai, mutta ei se tarkoita sitä että sinulla olisi oikeus estää minun oikeuteni kirjoittaa omaa mielipidettäni.

Esimerkkini naivista esikoislesta- syntyisestä lapsesta oli tällä kertaa miehestä, enkä puhu sinusta ollenkaan jos kiinnostaa.

Mistä minä tiedän kuka on mies ja kuka nainen. Jos on naivi ja kykenemätön näkemään asioita toisten silmin, niin se ei sukupuolesta kummene.

• en ymmärrä todellakaan
        Varma tieto kirjoitti:

Avaaja kysyi minulta, muuta sinä vastailet hänelle, aivan kun olisit minä. Siitä oli kysymys.

Oikeus on sinullakin kirjoittaa, totta kai, mutta ei se tarkoita sitä että sinulla olisi oikeus estää minun oikeuteni kirjoittaa omaa mielipidettäni.

Esimerkkini naivista esikoislesta- syntyisestä lapsesta oli tällä kertaa miehestä, enkä puhu sinusta ollenkaan jos kiinnostaa.

Mistä minä tiedän kuka on mies ja kuka nainen. Jos on naivi ja kykenemätön näkemään asioita toisten silmin, niin se ei sukupuolesta kummene.

mistä nyt on kysymys.

Siirryn nyt muihin maisemiin näiltä foorumeilta.

Hei vain!

• Otan osaa
        en ymmärrä todellakaan kirjoitti:

mistä nyt on kysymys.

Siirryn nyt muihin maisemiin näiltä foorumeilta.

Hei vain!

Et ole ensimmäinen joka saa tarpeekseen öykkäröinnistä. Täällä ei tällä menolla ole kuin dominaattori.

• Deuteronomion

mitä vaan tai olla uskomatta ja lisäksi elää nykyaikaa tapojesi ja halujesi mukaa. Siitä vaan, kun ollaan vapaassa maassa, jossa uskonnonvapaus on lailla turvattu. Mutta anna myös niiden, jotka haluavat uskoa Raamatun totuuksiin, pitää omat ajatuksensa siitä. Sitä paitsi ei Raamattu ole eikä se sitä itsekään väitä, että se olisi vain yhden ihmisen kirjoittama. Pitäisi sinunkin ensin vähän ottaa selvää asioista, ennen kuin tulet tänne itseäsi munaamaan noilla olemattomilla tiedoillasi Raamatusta ja sen synnystä!

• Qtaria

Jos perehtyisit hiemen uskontotieteisiin ja Raamatun tutkimukseen, et laukoisi tuollaisia epätotuuksia.

Raamattua ei ole kirjoittanut yksi "tyyppi", vaan se on kokoelma eri kirjoittajista. Raamattu on kirjoitettu yli 200 vuotta ennen arvioimaasi 300 jkr.:ää.

Ne jotka uskovat Raamatun sanaa elävät aivan varmasti myös 2000-luvulla. Alkuperäiset kirjoitukset eivät ole muuttuneet kuin kielen osalta. Eli uusin Raamatun painos, vaikka onkin parjattu esikoislestadiolaisten pienessä piirissä, on käännetty nykykielelle alkuperäistekstien mukaan.

Joskus kannattaa miettiä: Entä, jos Raamatun sana onkin totta?

• kyllä....

Olen istunut aikoinaan kyllä kaikilla uskonnon tunneilla yhteensä 12 vuotta, joten tiedän kyllä, että raamattu kokoelma. Ja tuo mainitsemani vuosiluku 300 jkr ei viitannut millään lailla raamatun kirjoittamisvuoteen, vaan ajankohtaan, miten ihmiset elivät. Eikä voi todellakaan olla saletti, että tekstit ovat alkuperäisten kopiot. Eihän niitä tapahtumia ja asioita ole heti papyrukselle rustattu, vaan vasta aikojen päästä, helposti muuttuneina moneen kertaan. Ei silti, voihan raamattu olla täyttä totta. Mistä minä yksi ihminen sen tietäisin, kun ei sitä varmuudella tiedä kukaan. Siinäpä se kysymys olikin.. Eli jos koko kirja on vain täyttä satua, ja uskovaiset noudattavat sitä pyhänä kirjana aivan turhaan ja ilman mitään lopputulosta?? Mitäs sitten, kun uskovainen odottaa kuollessaan taivaan porttien aukenevan ja siellä odottaakin vain musta tyhjyys ja elämän loppu.. Joskus kannattaa miettiä.

• teutatess
        kyllä.... kirjoitti:

Olen istunut aikoinaan kyllä kaikilla uskonnon tunneilla yhteensä 12 vuotta, joten tiedän kyllä, että raamattu kokoelma. Ja tuo mainitsemani vuosiluku 300 jkr ei viitannut millään lailla raamatun kirjoittamisvuoteen, vaan ajankohtaan, miten ihmiset elivät. Eikä voi todellakaan olla saletti, että tekstit ovat alkuperäisten kopiot. Eihän niitä tapahtumia ja asioita ole heti papyrukselle rustattu, vaan vasta aikojen päästä, helposti muuttuneina moneen kertaan. Ei silti, voihan raamattu olla täyttä totta. Mistä minä yksi ihminen sen tietäisin, kun ei sitä varmuudella tiedä kukaan. Siinäpä se kysymys olikin.. Eli jos koko kirja on vain täyttä satua, ja uskovaiset noudattavat sitä pyhänä kirjana aivan turhaan ja ilman mitään lopputulosta?? Mitäs sitten, kun uskovainen odottaa kuollessaan taivaan porttien aukenevan ja siellä odottaakin vain musta tyhjyys ja elämän loppu.. Joskus kannattaa miettiä.

et vastannut kysymykseen 4 tai en nähnyt vastaustasi siihen .
        MOOSES kirjoitti kirjansa noi 1300 vuotta ekr:ta joten raamattu on ainakin 3306 vuotta vanhaa osin ,sitten JUMALAN aika =HÄNEN yksipäivä on kuin meidän tuhat vuotta ,joten JUMALAN ajassa vasta 3,3pv

• löytyy....
        teutatess kirjoitti:

et vastannut kysymykseen 4 tai en nähnyt vastaustasi siihen .
        MOOSES kirjoitti kirjansa noi 1300 vuotta ekr:ta joten raamattu on ainakin 3306 vuotta vanhaa osin ,sitten JUMALAN aika =HÄNEN yksipäivä on kuin meidän tuhat vuotta ,joten JUMALAN ajassa vasta 3,3pv

Vastasin kyllä siihen kysymykseen, numerot kylläkin menivät näköjään hieman sekaisin. Muta puuttumaan jäi vastaus kysymykseen, mihin muuhun uskon. Siihen voisin vastata, että mm. karmaan. Uskon, että jokaiselle on suunniteltu valmiiksi jo jonkinlainen "reitti" elämään. Teki ihminen sitten minkä valinnan tahansa, se johtaa aina kuitenkin loppujen lopuksi parhaasen. Ja asioilla on taipumus selvitä. Itse olen ainakin monta kymmentä kertaa huomannut, että jos on ollut pari kolme vaihtoehtoa valita ja olen "vahingossa" tai muista syistä joutunut valitsemaan huonoimman, se on kuitenkin aina osoittautunut loppujen lopuksi parhaimmaksi ratkaisuksi. Tai jos en ole saanut jotain, minkä eteen olen kovasti tehnyt työtä ym, saan jossain vaiheessa kuitenkin vielä parempaa. Tai jos en saa ollenkaan, olen huomannut, etten olisi sitten ollenkaan edes tarvinnut. Mutta kyllä ihminen on silti mielestäni vastuussa elämästään ja teoistaan. En tarkoittanut noilla esimerkeillä, että esim. rikoksia tekiessä ja toista loukatessa, ratkaisut osoittautuisivat oikeiksi. Vaan ihan tässä jokapäiväisessä elämässä ja sen kannalta suurissakin päätöksissä.

• teu
        löytyy.... kirjoitti:

Vastasin kyllä siihen kysymykseen, numerot kylläkin menivät näköjään hieman sekaisin. Muta puuttumaan jäi vastaus kysymykseen, mihin muuhun uskon. Siihen voisin vastata, että mm. karmaan. Uskon, että jokaiselle on suunniteltu valmiiksi jo jonkinlainen "reitti" elämään. Teki ihminen sitten minkä valinnan tahansa, se johtaa aina kuitenkin loppujen lopuksi parhaasen. Ja asioilla on taipumus selvitä. Itse olen ainakin monta kymmentä kertaa huomannut, että jos on ollut pari kolme vaihtoehtoa valita ja olen "vahingossa" tai muista syistä joutunut valitsemaan huonoimman, se on kuitenkin aina osoittautunut loppujen lopuksi parhaimmaksi ratkaisuksi. Tai jos en ole saanut jotain, minkä eteen olen kovasti tehnyt työtä ym, saan jossain vaiheessa kuitenkin vielä parempaa. Tai jos en saa ollenkaan, olen huomannut, etten olisi sitten ollenkaan edes tarvinnut. Mutta kyllä ihminen on silti mielestäni vastuussa elämästään ja teoistaan. En tarkoittanut noilla esimerkeillä, että esim. rikoksia tekiessä ja toista loukatessa, ratkaisut osoittautuisivat oikeiksi. Vaan ihan tässä jokapäiväisessä elämässä ja sen kannalta suurissakin päätöksissä.

sinä olet jo löytänyt toisen vaihteen ,usko kaikki synnit anteeksi Jeesuksen veressä ja nimessä .

• minä vaan
        teu kirjoitti:

sinä olet jo löytänyt toisen vaihteen ,usko kaikki synnit anteeksi Jeesuksen veressä ja nimessä .

Jos ei luota Raamatun historiaan, ei voi luottaa mihinkään muuhunkan historian tietoon. Kristinusko eroaa merkittävästi muista uskonnoista sen tähden, että meidän Jumalamme Jeesus Kristus nousi kuolleista, mutta muiden uskontojen jumalat ovat kuolleet, mutta eivät ole nousseet kuolleista. Tätä tosiasiaa on vaikea kumota tiedemiestenkään.

• niin.....
        minä vaan kirjoitti:

Jos ei luota Raamatun historiaan, ei voi luottaa mihinkään muuhunkan historian tietoon. Kristinusko eroaa merkittävästi muista uskonnoista sen tähden, että meidän Jumalamme Jeesus Kristus nousi kuolleista, mutta muiden uskontojen jumalat ovat kuolleet, mutta eivät ole nousseet kuolleista. Tätä tosiasiaa on vaikea kumota tiedemiestenkään.

tosiasia ja tosiasia.... Kuka todistaa??

• uskovan sydän
        niin..... kirjoitti:

tosiasia ja tosiasia.... Kuka todistaa??

joka on saanut kokea, miten äärimmäisissä koettelemuksissa, kuoleman kasvojen edessä Kristuksen läsnäolo on ollut monella uskovalla aivan tosiasiallisesti tunnettavissa. Ja usko on sydämen usko, se ei ole tieto.

Turva ja rauha Kristuksessa on niin ihana kokemus, ettei sitä mitenkään voi toiselle välittää, ja siitä puhuminen tuntuu varmaan kuluneelta fraasilta. Mutta kun sen saa kokea todeksi...

Turva ja rauha on mahdollista vain, kun saa armon uskoa, että Jeesus Kristus on minut pelastanut, hän on syntini sovittanut ja maksanut velkani, ja hän lahjoittaa minulle oman täydellisyytensä, puhtautensa ja vanhurskautensa, pukee minut siihen ja käärii siihen niin että Jumala näkee vain sen, Kristuksen vanhurskauden katsoessaan minua.

Ja tämän asian ihmeellisyyden ihminen kykenee ottamaan vastaan ja ymmärtämään vain ymmärrettyään, että Jumala on ehdottoman oikeamielinen ja rehellinen ja vaatii sitä myös ihmiseltä,hän vaatii että kykenemme täyttämään hänen lakinsa viimeistä piirtoa myöten. Ja että siihen emme millään kykene pääsemään, todesti, aidosti ja rehellisesti vaikka miten pinnistelisimme ja ponnistelisimme, ja olemme sen tähden tuomitut ikuiseen kadotukseen. Ellei meille kirkastu Kristuksen sovitustyö ja ellemme saa armoa uskoa sitä omalle kohdallemme.

• .....
        uskovan sydän kirjoitti:

joka on saanut kokea, miten äärimmäisissä koettelemuksissa, kuoleman kasvojen edessä Kristuksen läsnäolo on ollut monella uskovalla aivan tosiasiallisesti tunnettavissa. Ja usko on sydämen usko, se ei ole tieto.

Turva ja rauha Kristuksessa on niin ihana kokemus, ettei sitä mitenkään voi toiselle välittää, ja siitä puhuminen tuntuu varmaan kuluneelta fraasilta. Mutta kun sen saa kokea todeksi...

Turva ja rauha on mahdollista vain, kun saa armon uskoa, että Jeesus Kristus on minut pelastanut, hän on syntini sovittanut ja maksanut velkani, ja hän lahjoittaa minulle oman täydellisyytensä, puhtautensa ja vanhurskautensa, pukee minut siihen ja käärii siihen niin että Jumala näkee vain sen, Kristuksen vanhurskauden katsoessaan minua.

Ja tämän asian ihmeellisyyden ihminen kykenee ottamaan vastaan ja ymmärtämään vain ymmärrettyään, että Jumala on ehdottoman oikeamielinen ja rehellinen ja vaatii sitä myös ihmiseltä,hän vaatii että kykenemme täyttämään hänen lakinsa viimeistä piirtoa myöten. Ja että siihen emme millään kykene pääsemään, todesti, aidosti ja rehellisesti vaikka miten pinnistelisimme ja ponnistelisimme, ja olemme sen tähden tuomitut ikuiseen kadotukseen. Ellei meille kirkastu Kristuksen sovitustyö ja ellemme saa armoa uskoa sitä omalle kohdallemme.

Jännä asia sitten, etten ole itse tarvinnut noita Jeesus-juttuja kokeakseni olevani rauhassa ja turvassa. Ja mielestäni on höpönlöpöä alkaa uskovaisten puhumaan meille ei-uskovaisille jotain kadotus-juttuja. Te ehkä uskotte kadotukseen ja elätte elämänne Jumalan- ja helvetinpelossa. Mutta pitäkää usko itsellänne, älkääkä tuomitko muita ihmisiä jo valmiiksi kadotukseen, jos he eivät usko samoihin asioihin kuin muut. Ja se pisti ajattelemaan kun kirjoitit tuosta ihanasta kokemuksesta.. Olen itse mielenterveyspuolella töissä ja sielläkin potilaat kokee, joka päivä mielessään ihania asioita, jotka ovat heille täyttä totta.. En nyt siis todellakaan tarkoita, että uskovaisilla olisi mielisairaita, vaan, eetä me ihmiset voidan kokea paljonkin asioita, jotka eivät merkitse toisille yhtään mitään tai tulevat sellaista kokemusta ilmankin vallan mainiostu toimeen, eivätkä edes kaipaa/halua moista kokea. Elämä itsessään on jo niin mukavaa ja antoisaa, että henkimaailman asiat voi jättää vähemmälle..

• uskova ammattilainen
        ..... kirjoitti:

Jännä asia sitten, etten ole itse tarvinnut noita Jeesus-juttuja kokeakseni olevani rauhassa ja turvassa. Ja mielestäni on höpönlöpöä alkaa uskovaisten puhumaan meille ei-uskovaisille jotain kadotus-juttuja. Te ehkä uskotte kadotukseen ja elätte elämänne Jumalan- ja helvetinpelossa. Mutta pitäkää usko itsellänne, älkääkä tuomitko muita ihmisiä jo valmiiksi kadotukseen, jos he eivät usko samoihin asioihin kuin muut. Ja se pisti ajattelemaan kun kirjoitit tuosta ihanasta kokemuksesta.. Olen itse mielenterveyspuolella töissä ja sielläkin potilaat kokee, joka päivä mielessään ihania asioita, jotka ovat heille täyttä totta.. En nyt siis todellakaan tarkoita, että uskovaisilla olisi mielisairaita, vaan, eetä me ihmiset voidan kokea paljonkin asioita, jotka eivät merkitse toisille yhtään mitään tai tulevat sellaista kokemusta ilmankin vallan mainiostu toimeen, eivätkä edes kaipaa/halua moista kokea. Elämä itsessään on jo niin mukavaa ja antoisaa, että henkimaailman asiat voi jättää vähemmälle..

täällä meidän sh-piirin mt-työssä meitä on useitakin uskovia työntekijöitä. Omassa sh-piirissämme meillä on useita uskovia psykiatreja, terapeutteja ja hoitajia. todennäköisesti tunnet itsekin uskovia kollegoita.Toistaiseksi ei ICD-10 eikä DSM tautiluokituksessa löydy sen kummempia määrittelyjä tälle "vaivalle", eikä esim. tuntemillani uskovilla ammattilaisilla taida olla muitakaan diagnostisoitavia mt-häiriöitä.

Usko ja siihen liittyvät kokemukset eivät aukea ihan samalla merkitystasolla kuin tietoon ja tutkimukseen perustuvat asiat. Uskon asiat ovat totta ihmiselle, jolla on elämässään tällainen ulottuvuus, mutta monelle muulle ne eivät todellakaan merkitse mitään. Se, ettei sinulla ole tarvetta uskolle, jotta tuntisit olosi turvalliseksi ei ole hassua, mutta ei myöskään se, että minulle se on tarpeen. Omasta viitekehyksestäni uskovana ihmisenä selittäisin sen sinulle niin, että aivan uskonnottomallekin ihmiselle voi käydä niin, että Jumala koskettaa, herättää, kutsuu. Uskon, että näin käy jokaiselle ihmiselle jossakin elämänvaiheessa. Joskus tällaiset kokemukset voivat liittyä mt-häiriöön, useimmiten eivät. Sairas, patologinen uskonnollisuus on sitten eri asia. se on usein oire. Esim.psykoosiin sairastuvan äkillinen kiinnostus hengellisiin asioihin ja sen sairas, vääristynyt luonne on mielestäni ja ammattipirreissä yleisen käsityksen mukaan yksi sairauden ennakko-oireista, ei sen syy.

Siitä varmaan olemme täsmälleen yhtä mieltä, että olipa henkilökohtainen vakaumuksemme näissä asioissa mikä tahansa, hyvään ammattikäytäntöön ja -etiikkaan ei kuulu minkäänlainen toisen vakaumukseen puuttuminen tai sen arvostelu tai arviointi. Emme siis tyrkytä sen paremmin potilaalle uskoamme, uskonnottomuuttamme kuin poliittista kantaamme, emme mainosta sitä tms. Jos ja kun potilas kysyy kantaamme, voimme siihen vastata ja hänen niin halutessaan keskustella myös uskonnollisista kysymyksistä.

Olen joskus törmännyt hassun naiiviin tulkintaan näistä eettisistä periaatteista näissä meidän ammattiympyröissä, nimittäin sellaiseen, että uskonnottomuutta ja ateismia on jotenkin eettisesti sopivampaa tunnustaa ja tarjota avoimesti kuin esim tunustautua uskovaksi.Mielestäni silloin on kyse väärin ymmärretystä ammatillisuudesta. Ihan samoin kuin silloin, jos psykiatrian ammattilainen alkaa tarjota uskoa potilaalleen ammatillisessa hoitosuhteessa toimiessaan.

• jos uskoo
        ..... kirjoitti:

esim. TH (maamme tunnetuin terapeuttikirjailija) ja MO (arvostettu tutkija,psykologian professori)ovat maan eturivin mielenterveyspuolen ammattilaisia JA tunnustavia kristityitä. Tutustupa teksteihinsä myös tästä näkökulmasta!Jännä asia tämäkin.

• Akihito
        uskovan sydän kirjoitti:

Kaikki on totta mitä sanoit,..

... mutta emme me uskovat tarvitse todistaessamme sellaisia superlatiiveja, jotka korostavat ihmisen fysiikkaa ja tunnemaailmaa.

Me julistamme Jeesusta syntisten pelastukseksi.

Joiden Herrana on Jeesus, niin he sen tuntevat itsessään. Uskosta osattomille emme julista tunteitamme ja omia kokemuksiamme, vaan KRISTUSTA, - hän on Jumalan sana.

• Jumalasa on
        jos uskoo kirjoitti:

esim. TH (maamme tunnetuin terapeuttikirjailija) ja MO (arvostettu tutkija,psykologian professori)ovat maan eturivin mielenterveyspuolen ammattilaisia JA tunnustavia kristityitä. Tutustupa teksteihinsä myös tästä näkökulmasta!Jännä asia tämäkin.

Usko ei vain ole joka miehen. Näin se valitettavasti on.

Ihmiselle täysin selittämätön asia tämäkin valitsemisen armo. Miksi toinen otetaan ja toinen jätetään? Eikä se mene edes sillä tavalla että hyvät otettaisiin ja pahat jätettäisiin.
        Jumala huolii ne luoksensa jotka uskovat ja Kistuksen ansioon osallisiksi Kastetaan.

• kummallekin..
        jos uskoo kirjoitti:

Pieni oikaisu teidän väärinymmärtämiseen: Kuten sanoin en todellakaan viittaa uskomisella johonkin mielenterveyshäiriöön, vaan että henkilökohtaiset kokemukset ovat henkilökohtaisia, eikä niitä voi kukaan muu ymmärtää. Viittasin lähinnä vain esimerkkinä mt-häiriöön hlökoht.kokemuksena. Muuta en viitsi kommentoida, koska en niistä asioista edes puhunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7582
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3517
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2564
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      356
      1530
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      62
      1364
    Aihe