Parhaat

talviautot?

Olen ostamassa uutta tai uudehkoa pienen keskiluokan tai keskiluokan autoa. Mitkä autot ovat pärjänneet talvitesteissä hyvin 2000-luvulla? Vankka ajettavuus vaikeissa talvikeleissä olisi tärkein ominaisuus.

46

3219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et tunne tämän palstan toimintaa kovin hyvin, kun kerran kysyt ihan asiallista asiaa. Asiallisiin kysymyksiin saa pelkästään epäasiallisia vastauksia tyyliin juupas/eipäs.

      Eli, tähänkin kysymykseen tulet todennäköisesti saamaan vastauksia tyyliin: "osta tojota", "älä osta paskatojotaa", "osta ford", "ei kun ford on homoille", "osta mersu", "ladamersu ruostuu", "osta volvo", "eipäs volvo on traktori" ja niin edelleen.

      Jokainen kehuu omaansa ja haukuu naapurin.

      Olen ajanut viimeisen vuosikymmenen taka- ja etuvetovolvoilla (760, 940, V70 x3) ja nyt takavetomersulla (E320CDI) ja olen kaikkiin ollut talvella erittäin tyytyväinen.

      Painava, vähän pikkuautoa pidempi ja leveämpi auto automaattivaihteisena ja luistinoestolla kulkee kuin juna ja sopii minulle. Vähän tavanomaista reilumpi moottori vetää jo alakierroksilta ja tarjoaa lämpöä kabiiniin ensi metreiltä. Ja isommat/kalliimmat pelit on tehty hiukan eri mielellä, kuin halvimmat ekopikkuautot; ajo-ominaisuudet ja varusteet ovat kunnossa.

      Käy itse kokeilemassa viestisi mukaisia "keskiluokan" autoja, ne ovat talveen todennäköisesti "pikku keskiluokkaa" parempia. Aja, syynää, vertaile ja kokeile. Älä kuuntele naapuria, lankomiestä äläkä tämän palstan häiriköitä.

      Mieleen tulee ainakin Audi A4, Mercedes C-sarja, Volvo S60, BMW 300-sarja, Jaguar S-sarja ja jopa VW Passat muutamia mainitakseni. Muitakin varmaan on, mutta osaa joita olen itse kokeillut, en voi ihmisille suositella. Siksi jätin ne tästä pois.


      Master Eq

      • aloittaja

        vastausesta. Ihan heti tässä ei vaan pääse talvisissa keleissä koeajamaan kun lunta ei täälläpäin maata ole. Tekniikan Maailmassa oli ainakin ennen suuria talvivertailuja mutta lehteä ei minulle ole tullut kymmeneen vuoteen.

        Isohko dieselfarkku meillä on nyt ja toinen auto tarvittaisiin vaimon työpaikan vaihtumisen takia (julkisilla ei oikein pääse tai työmatka-aika venyy kohtuuttomaksi vaikka matkaa ei ole kuin 35 km). Bensa-auto olisi kyseessä ja sedan malli. Pitääpä selailla netistä noita ehdottamasi autojen hintoja. Ainakin uutena ovat varmasti liian kalliita mutta ehkä käytettynä löytyy sopuhintaisia.


      • Erkko!
        aloittaja kirjoitti:

        vastausesta. Ihan heti tässä ei vaan pääse talvisissa keleissä koeajamaan kun lunta ei täälläpäin maata ole. Tekniikan Maailmassa oli ainakin ennen suuria talvivertailuja mutta lehteä ei minulle ole tullut kymmeneen vuoteen.

        Isohko dieselfarkku meillä on nyt ja toinen auto tarvittaisiin vaimon työpaikan vaihtumisen takia (julkisilla ei oikein pääse tai työmatka-aika venyy kohtuuttomaksi vaikka matkaa ei ole kuin 35 km). Bensa-auto olisi kyseessä ja sedan malli. Pitääpä selailla netistä noita ehdottamasi autojen hintoja. Ainakin uutena ovat varmasti liian kalliita mutta ehkä käytettynä löytyy sopuhintaisia.

        Jos pääkaupungilla asustaa, niin ei sillä talviautolla ole mitään väliä. Mutta vähänkin syrjemmässä jos on ja möllöttää, niin kannattaa varautua lumeen ja liukkauteen.

        Jos hakisin itselleni talviautoa kääntyisin aika nopeasti Subarun puoleen. Henkilöautomaisia, mutta nelivetoja.


    • talvessa

      Auton pitää lähteä käyntiin ja toimia luotettavasti. Lämmityslaite pitää olla kunnollinen. Näillä pärjää. Korpeen listalle lisätään neliveto.

      Päästöarvot ja kierrosajat radalla eivät tavallista käyttäjää kiinnosta. Nehän ovat sitten taas TM:n talvitesteissä pääosissa.

      • höpinää

        "Auton pitää lähteä käyntiin ja toimia luotettavasti. Lämmityslaite pitää olla kunnollinen. Näillä pärjää." Kaikki nykyautot täyttävät nuo kriteerit. Jotkut dieselit voivat kaivata lisälämmitintä.

        Suurimmat erot löytyvät ajettavuudesta. Neliveto parantaa ratkaisevasti ajettavuutta.

        Suosittelen aloittajalle TM:n talvitestien tilaamista TM:n nettipalvelusta, ei maksa paljon. Niistä kärkiautoista varmasti löytyy mieleinen, mitään uraherkkää tuuliviiriä ei kannata edes harkita Suomen talvisiin olosuhteisiin. Vakaan ja turvallisen auton kyydistä nauttii talvellakin.


      • Zed

        Ketä ihmettä kiinnostaa nuo kierrosajat tai päästöarvot käynnistyksen jälkeen. Eihän niillä ole tosiaan mitään merkitystä meille tavallisille ihmisille. Ja talvitestin voittaja tässä pari vuotta sitten oli auto jota ei millään keinoin saanut sisältä lämpiämään normaalilämpötilaan. Siinä tuli talvitestin arvo käyttäjälle kerta heitolla selväksi.


      • Vantte
        Zed kirjoitti:

        Ketä ihmettä kiinnostaa nuo kierrosajat tai päästöarvot käynnistyksen jälkeen. Eihän niillä ole tosiaan mitään merkitystä meille tavallisille ihmisille. Ja talvitestin voittaja tässä pari vuotta sitten oli auto jota ei millään keinoin saanut sisältä lämpiämään normaalilämpötilaan. Siinä tuli talvitestin arvo käyttäjälle kerta heitolla selväksi.

        kiinnostaa kierrosajat. Niistä voi päätellä jotain auton käyttäytymisestä talvella. Tärkeintähän autossa on, että se etenee turvallisesti eikä huojahtele puolelta toiselle kaistallaan.

        Talvitesti on varmasti tärkein autotesti suomalaiselle kuluttajalle. Siitä näkee mitkä tehtaat panostavat Pohjolan olosuhteisiin ja mitkä jättävät talviominaisuudet retuperälle.


      • toisiinsa?
        Vantte kirjoitti:

        kiinnostaa kierrosajat. Niistä voi päätellä jotain auton käyttäytymisestä talvella. Tärkeintähän autossa on, että se etenee turvallisesti eikä huojahtele puolelta toiselle kaistallaan.

        Talvitesti on varmasti tärkein autotesti suomalaiselle kuluttajalle. Siitä näkee mitkä tehtaat panostavat Pohjolan olosuhteisiin ja mitkä jättävät talviominaisuudet retuperälle.

        Minä haluan sellaisen auton joka menee hyvin suoraan enkä sellaista mikä saa parhaan kierrosajan. Suomenkin tiet ovat sentään pääasiassa suoria.


      • Vantte
        toisiinsa? kirjoitti:

        Minä haluan sellaisen auton joka menee hyvin suoraan enkä sellaista mikä saa parhaan kierrosajan. Suomenkin tiet ovat sentään pääasiassa suoria.

        se menee yleensä suoraan jonka pyörä pysyy hyvin kiinni tiessä.


      • sä päättelet
        Vantte kirjoitti:

        kiinnostaa kierrosajat. Niistä voi päätellä jotain auton käyttäytymisestä talvella. Tärkeintähän autossa on, että se etenee turvallisesti eikä huojahtele puolelta toiselle kaistallaan.

        Talvitesti on varmasti tärkein autotesti suomalaiselle kuluttajalle. Siitä näkee mitkä tehtaat panostavat Pohjolan olosuhteisiin ja mitkä jättävät talviominaisuudet retuperälle.

        Miten ja mitä sä päättelet TM talvitestin jääratakierroksesta? Onko jääradalla nopea auto hyvä ajaa?


      • päätellä
        sä päättelet kirjoitti:

        Miten ja mitä sä päättelet TM talvitestin jääratakierroksesta? Onko jääradalla nopea auto hyvä ajaa?

        että vaikkapa WRC-auto olisi hyvä talviauto. Sillehän ei varmasti yksikään tuotantoauto pärjää millään radalla. Todellisuudella kukaan normaalikäyttäjä ei sillä pääsisi edes liikkeelle treenaamatta.


      • vai niin
        Vantte kirjoitti:

        se menee yleensä suoraan jonka pyörä pysyy hyvin kiinni tiessä.

        Jokunen vuosi sitten TM talvitestissä missä oli mukana vanhan mallinen Ave, se saavutti parhaan ajan pikataipaleella vaikka auto ajoltaan ei kerännyt kehuja ja tuossa vanhassa ollut ajaovakaussysteemi oli aina myöhässä. No nykyisessä se ennakoi kaiken pysäyttää auton paikalleen jos havaitsee jotain luistoon viittaavaa. Kiva tunne kun pitäisi päästä rekan alta pois, kaasu pohjassa mutta kone ei vaan ole kierroksia. Luistonesto napista pois ja .. kas kummaa autolla ehtii hienosti rekan alta pois ja pitoakin riittää.
        Niinpä itse ehdotan, että unohdat kaikki VSC:llä varusteltut Toyotan heti alkuunsa.


      • Vantte
        vai niin kirjoitti:

        Jokunen vuosi sitten TM talvitestissä missä oli mukana vanhan mallinen Ave, se saavutti parhaan ajan pikataipaleella vaikka auto ajoltaan ei kerännyt kehuja ja tuossa vanhassa ollut ajaovakaussysteemi oli aina myöhässä. No nykyisessä se ennakoi kaiken pysäyttää auton paikalleen jos havaitsee jotain luistoon viittaavaa. Kiva tunne kun pitäisi päästä rekan alta pois, kaasu pohjassa mutta kone ei vaan ole kierroksia. Luistonesto napista pois ja .. kas kummaa autolla ehtii hienosti rekan alta pois ja pitoakin riittää.
        Niinpä itse ehdotan, että unohdat kaikki VSC:llä varusteltut Toyotan heti alkuunsa.

        mutta olen jo aiemmin oivaltanut unohtaa ihan kaikki Toyotat heti alkuunsa.

        Jääratakierros ei välttämättä kerro onko auto hyvä ajaa suoraan ja onko se tukeva ajaa. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että jääradalla nopea auto on myös tukeva ajaa. Siis kun puhutaan samankokoisista autoista joilla on sama tehopainosuhde sekä vetävät samasta päästä. Kuitenkin jos tuollaista normaalia siviiliautoa aletaan säätämään alustan osalta niin, että se olisi nopeampi ajaa jääradalla niin se olisi selvästi epävakaampi tuulisella talvikelillä urissa. Tai päinvastoin. Esimerkiksi Corolla ja Avensis ovat erinomaisen epävakaita ajaa uraisella ja lukkaalla tiellä kovalla tuulessa. Jos niiden alustaa säädettäisiin niin, että ne olisivat vakaampia ajaa tuollaisissa olosuhteissa niin niiden mutkaominaisuudet heikkenisivät entisestäänkin.


      • muissakin
        vai niin kirjoitti:

        Jokunen vuosi sitten TM talvitestissä missä oli mukana vanhan mallinen Ave, se saavutti parhaan ajan pikataipaleella vaikka auto ajoltaan ei kerännyt kehuja ja tuossa vanhassa ollut ajaovakaussysteemi oli aina myöhässä. No nykyisessä se ennakoi kaiken pysäyttää auton paikalleen jos havaitsee jotain luistoon viittaavaa. Kiva tunne kun pitäisi päästä rekan alta pois, kaasu pohjassa mutta kone ei vaan ole kierroksia. Luistonesto napista pois ja .. kas kummaa autolla ehtii hienosti rekan alta pois ja pitoakin riittää.
        Niinpä itse ehdotan, että unohdat kaikki VSC:llä varusteltut Toyotan heti alkuunsa.

        Itsellä uudehko tehokas E-Mersu. Ilman ajovakautusta ei pysy tiellä liukkaalla mitenkään. Ajovakautuksen kanssa jään usein keskelle risteystä valoissa kun kaasun painaminen hyydyttää menon täysin.
        Sellainen se on kaikissa missä on potkua ja tehottomia en ole koskaan testannutkaan enkä testaa.


    • merkkejä

      talviautoiksi ovat ainakin Audi, Opel, Volkkari ja Volvo. Myös ainakin Pösö 307 menestyi hyvin.

      Huonoja talviautoja ovat japanilaiset, korealaiset ja italialaiset. Poikkeuksena Hyundain Sonata ja joku Alfa (en muista mallinimeä enää) jotka ovat pärjänneet hyvin.

      • K.Ä.

        Alfa 159 oli uusimmassa TM:n talvitestissä aivan kärjen tuntumassa kaikilta muilta ominaisuuksiltaan paitsi kulutukseltaan ja päästöiltään (testin painavin ja tehokkain auto), jotka nyt eivät erityisiä talviominaisuuksia ole. Lämmityslaite oli porukan paras ja muutenkin Alfa olisi voittanut testin, jos siinä ei olisi intouduttu antamaan talvipisteitä myös polttoaineenkulutuksesta.

        Edeltäjämalli 156 ei koskaan päässyt talvitestiin Suomen TM:ssä, mutta Ruotsissa se voitti Teknikens Världin talvitestin vuonna 1998. Taakse jäivät mm. Audi, Saab, Subaru ja Volvo.

        Sen edeltäjämalli 155 oli TM:n talvitestissä keskikastia.

        Käsitys italialaisten autojen huonoista talviominaisuuksista perustuukin enemmän pohjoisen ihmisten kuvitelmiin. Ajatellaan, että koska Etelä-Italiassa on kesällä kuumaa, eivät italialaiset voi tehdä hyviä talviautoja. Tässä logiikassa on vain kaksi puutetta.
        1. Italiassa järjestettiin juuri talvi-Olympialaiset ja siellä oli lunta, jäätä ja pakkasta.
        2. Aika harvassa maassa autoja enää suunnitellaan puhtaasti kotimarkkinoiden tarpeita varten.

        Tokihan esim. Fiat Panda sijoittui talvitestin loppupäähän muutama vuosi sitten, mutta olihan se testin ylivoimaisesti pienin ja halvin auto. Se ei kuitenkaan ollut testin viimeinen ja esimerkiksi etenemiskyky ja lämmityslaite olivat paremmat kuin testin voittaneessa VW Golfissa. Pandan heikoimmat osa-alueet olivat talvivarustelu (halpa hinta), heikot valot sekä ajettavuuteen liittyvät tekijät (lyhyt akseliväli, ESP:n puute). Testin jumbosijan vei kuitenkin Mitsubishi Colt.

        Testivoittaja-Golfissa oli lisävarusteena mm. ajovakaudenhallinta. Jos Pandan olisi lisävarustellut ESP:llä (900 e) sumuvaloilla (150 e)& lisäkaukovaloilla (100 e), se olisi edelleen ollut testin halvin auto, mutta nyt se olisi jo noussut keskikastiin.

        Talvitestit ovat sinänsä ihan hyviäja informatiivisia, mutta niistä pitää osata lukea muutakin kuin lopputulos. Jos hinnalla ei ole mitään väliä, niin ei kai polttoaineenkulutuksellakaan. Jos taas ymmärretään, että rahalla saa parempia ominaisuuksia, niin autoja pitäisi tarkastella omassa hintaluokassaan.


    • ainakin

      Ovat luotettavia ja lämpimiä ja ajettavuus on talvellakin parasta ykkösluokkaa. Muita ei tule mieleen.

    • takana

      Olen ajanut yhdellä "testivoittajalla" yhden koko talven. Pakkasilla auto on uskomaton jääkaappi.
      Seuraava autoni ei ole ehkä testivoittaja vaan luen testit paremmin läpi. Arvostelu on todella syvältä. Näin jälkikäteen sitä on viisaampi.

      • Vantte

        et varmasti aja testivoittajalla. Arvaan kyllä millä autolla ajat. Ei taida mennä hetkeäkään suoraan?


      • takana
        Vantte kirjoitti:

        et varmasti aja testivoittajalla. Arvaan kyllä millä autolla ajat. Ei taida mennä hetkeäkään suoraan?

        En minä ole valittanut suoraan menosta mitään. Auto on FSI-koneella. Merkin saat päätellä siitä.


      • pelanneet?

        Oletko päässyt aina autoosi ja siitä pois? Vai onko samanlainen kuin minullakin että kevvvvväämmällä taas ovet toimii?


    • neliveto rulaa

      Tiedä sitten mihin luokkaan kuuluu. Tai sitten joku muu Subbe, outback. Subarut pärjäsivät hyvin siinä TUVin testissäkin.

      Itse olen ollut tyytyväinen. Ajan itse maantieajoa 150 km ja kaupunkiajoa noin 50 km päivässä ja hyvin olen kummassakin pärjäillyt.

    • kuitenkaan ole välttämättä hyvä talviauto.
      Esim. hyvän talviauton "ominaisuuksiin" ei kuulu ovien ja lukkojen jäätyminen. Kaikillahan ei ole mahdollisuutta kuivatella ja silikonilla lotrata tiivisteitä jokaisen sateen jälkeen.
      Autoon olisi myös kiva päästä sisälle ja etenkin ulos juuri siitä ovesta joka on ajateltua istuinta lähinnä eikä kontata jostakin mahd. avautuvasta ovesta. Tällainen talviauto on VW Golf-03 Variant.

      • ihme juttu

        että ne parhaiten talvitesteissä menestyneet ovat parhaita talviautoja. Itse en ole muuten avainta lukkoon tainnut työntää kymmeneen vuoteen kun on kaukokeskuslukitus. Kumma ettei Volkkari ole ottanut sellaista käyttöön.


      • Jussi´

        Tosin vanhempaa vuosikertaa (2000), mutta malli sama. Kilometrejä pian 300t.
        Eipä ole kertaakaan jäänyt sisään pääsemättä, eikä ovi sulkematta ja ihan siitä ovesta mistä pitääkin.
        Helppoa se on, usko pois: Kaukosäätimellä tai avaimella lukot auki, kevyt veto kahvasta ja ovi on auki, sisään istuttuasi kevyt veto sisäkahvasta ja ovi jumpsahtaa kiinni.
        Suomessa on pakkasta ja välillä loskakeliä. Jokaisen auton talvihuoltoon ja ylläpitoon kuuluu muutamia asioita joista ei tarvitse lämpimissä maissa huolehtia. Ovien ja luukkujen tiivisteiden kuivaaminen ja silikonikäsittely on yksi niistä. 33:n autoiluvuoden ja lukuisien autojen kokemuksella voin vakuuttaa ettei sellaista autoa ole keksittykään, jossa tiivisteet ja lukot eivät jäädy huoltamattomina. Tämä koskee takuuvarmasti kaikissa talvivertailuissa menestyneitä ja menestymättömiäkin autoja.


      • ihme juttu kirjoitti:

        että ne parhaiten talvitesteissä menestyneet ovat parhaita talviautoja. Itse en ole muuten avainta lukkoon tainnut työntää kymmeneen vuoteen kun on kaukokeskuslukitus. Kumma ettei Volkkari ole ottanut sellaista käyttöön.

        kaukos. keskuslukitus. On vaan liian herkästi jäätyvää sorttia ja kun jäätyy niin ovi ei aukea mistään, ei sisältä eikä ulkoa. Tietsikka kyllä herjaa että ovi on auki. Tällainen ominaisuushan ei testissä selviä.
        On muuten aika vakava ilmiö ajatellen esim. onnettomuustilannetta jolloin autosta pitäisi päästä nopeasti ulos.


      • ihmettelen...
        Jussi´ kirjoitti:

        Tosin vanhempaa vuosikertaa (2000), mutta malli sama. Kilometrejä pian 300t.
        Eipä ole kertaakaan jäänyt sisään pääsemättä, eikä ovi sulkematta ja ihan siitä ovesta mistä pitääkin.
        Helppoa se on, usko pois: Kaukosäätimellä tai avaimella lukot auki, kevyt veto kahvasta ja ovi on auki, sisään istuttuasi kevyt veto sisäkahvasta ja ovi jumpsahtaa kiinni.
        Suomessa on pakkasta ja välillä loskakeliä. Jokaisen auton talvihuoltoon ja ylläpitoon kuuluu muutamia asioita joista ei tarvitse lämpimissä maissa huolehtia. Ovien ja luukkujen tiivisteiden kuivaaminen ja silikonikäsittely on yksi niistä. 33:n autoiluvuoden ja lukuisien autojen kokemuksella voin vakuuttaa ettei sellaista autoa ole keksittykään, jossa tiivisteet ja lukot eivät jäädy huoltamattomina. Tämä koskee takuuvarmasti kaikissa talvivertailuissa menestyneitä ja menestymättömiäkin autoja.

        nimittäin kaverin Golfilla on ajettu jonkun verran matka-ajoa. Viime talvena jotain 30 asteen pakkasella väli Tampere-Oulu ja vielä takaisin niin eipä ovat jäätyneet. Itse olin mennen tullen kauluspaita päällä eikä paleltanut.

        Itse ajan Volvolla jossa joskus ovet jäätyy vähän kiinni pakkasella pesun jälkeen jos ei muista suihkuttaa silicon spraytä tiivisteisiin.


      • Jussi´ kirjoitti:

        Tosin vanhempaa vuosikertaa (2000), mutta malli sama. Kilometrejä pian 300t.
        Eipä ole kertaakaan jäänyt sisään pääsemättä, eikä ovi sulkematta ja ihan siitä ovesta mistä pitääkin.
        Helppoa se on, usko pois: Kaukosäätimellä tai avaimella lukot auki, kevyt veto kahvasta ja ovi on auki, sisään istuttuasi kevyt veto sisäkahvasta ja ovi jumpsahtaa kiinni.
        Suomessa on pakkasta ja välillä loskakeliä. Jokaisen auton talvihuoltoon ja ylläpitoon kuuluu muutamia asioita joista ei tarvitse lämpimissä maissa huolehtia. Ovien ja luukkujen tiivisteiden kuivaaminen ja silikonikäsittely on yksi niistä. 33:n autoiluvuoden ja lukuisien autojen kokemuksella voin vakuuttaa ettei sellaista autoa ole keksittykään, jossa tiivisteet ja lukot eivät jäädy huoltamattomina. Tämä koskee takuuvarmasti kaikissa talvivertailuissa menestyneitä ja menestymättömiäkin autoja.

        Poista ongelmia jotka osuvat omalle kohdalle. Ymmärrän toki, että etenkin Suomen rannikkoalueilla tämäntyyppiset ongelmat korostuvat mutta hyvän talviauton tulisi toimia kaikissa olosuhteissa.
        "Tiaisen" talli on useimmille se ainoa mahdollinen auton säilytyspaikka. On tämä Golf myös siitä kiva, että vaikka kuinka harjaat niin aina saat harjata myös penkit kun ovi avataan.
        Omasta autosta totuuden esilletuominen ei tietysti kaikkia miellytä mutta 44- vuoden autoilukokemuksen jälkeen pitää suu jo saada auki!


      • mikä vain
        Faari45 kirjoitti:

        Poista ongelmia jotka osuvat omalle kohdalle. Ymmärrän toki, että etenkin Suomen rannikkoalueilla tämäntyyppiset ongelmat korostuvat mutta hyvän talviauton tulisi toimia kaikissa olosuhteissa.
        "Tiaisen" talli on useimmille se ainoa mahdollinen auton säilytyspaikka. On tämä Golf myös siitä kiva, että vaikka kuinka harjaat niin aina saat harjata myös penkit kun ovi avataan.
        Omasta autosta totuuden esilletuominen ei tietysti kaikkia miellytä mutta 44- vuoden autoilukokemuksen jälkeen pitää suu jo saada auki!

        Niin hyvää talviautoa ei olekaan, että märät tiivisteet ei pakkasella jäätyisi.
        Olet oikeassa Golfin (IV) taipumuksesta pöläyttää kuivaa lunta sisälle ovea avattaessa. Muuten erinomaisessa talviautossa tuo on ärsyttävä, mutta kokonaisuuden huomioon ottaen pieni vaiva. Golf viitosta ja Jettaa tuo vaiva ei koske.


      • blahblah

        ja jos sattuman kautta se kuskin ovi sattuisi avautumaan niin kaikki lumet tippuvat suoraan kuskin penkille kiitos oviaukon idioottimaisen suunnitelun.


      • blahblah
        mikä vain kirjoitti:

        Niin hyvää talviautoa ei olekaan, että märät tiivisteet ei pakkasella jäätyisi.
        Olet oikeassa Golfin (IV) taipumuksesta pöläyttää kuivaa lunta sisälle ovea avattaessa. Muuten erinomaisessa talviautossa tuo on ärsyttävä, mutta kokonaisuuden huomioon ottaen pieni vaiva. Golf viitosta ja Jettaa tuo vaiva ei koske.

        no dieselinä tuo iv golf on varmasti kylmin mahdollinen. 70-luvun fiiattikin on lämpimämpi!.
        Ja -27 asteen pakkasella on ihan turha yrittää saada käyntiin ilman lohkolämppäriä. Ainoa keino saada golf liikenteeseen oli käynnistää kesäauto tavliseisonnasta ja kurvailla kesänakeilla golfin viereen antamaan apuvirtaa hehkutukseen. Sitten vaihdoin uudet hehkut, akkun ja 0W öljytkoneese ja samma homma viikon päästä maanantaina, kyllä vitutti!
        No ehkä tuo huono käynnistyvyys on lähinnä dieselin vika kuin volkkarin ominaisuus...


      • mullakin
        blahblah kirjoitti:

        ja jos sattuman kautta se kuskin ovi sattuisi avautumaan niin kaikki lumet tippuvat suoraan kuskin penkille kiitos oviaukon idioottimaisen suunnitelun.

        lumet penkille kun vaihdoin ensimmäisen kattokouruttoman auton. Tein sitten huiman keksinnön ja harjasin lumet pois siitä oven päältä. Ei ole tulleet lumet sisään minkään merkkisessä autossa.


      • mullakin kirjoitti:

        lumet penkille kun vaihdoin ensimmäisen kattokouruttoman auton. Tein sitten huiman keksinnön ja harjasin lumet pois siitä oven päältä. Ei ole tulleet lumet sisään minkään merkkisessä autossa.

        keksintö mutta ei toimi sekään IV- koppaisessa Golfissa kuten tuossa jo aikaisemmin kerroin. En muutenkaan kävele jatkuvasti harja kädessä jos sattuisi lunta satamaan Suomessa. On se kummaa kun aitoja tosikokemuksia ei uskota?


      • nuo Golfit
        Faari45 kirjoitti:

        keksintö mutta ei toimi sekään IV- koppaisessa Golfissa kuten tuossa jo aikaisemmin kerroin. En muutenkaan kävele jatkuvasti harja kädessä jos sattuisi lunta satamaan Suomessa. On se kummaa kun aitoja tosikokemuksia ei uskota?

        ole jo V-koppaisia?


      • nuo Golfit kirjoitti:

        ole jo V-koppaisia?

        Variantit 2000-2006 vuosimallit ja IV- koppaiset henkilömallit.


    • talveen

      Onhan niitä paljonkin hyviä, mutta jos todella ajat vaikeissa talvikeleissä, niin eiköhän se ole nelivedon paikka. VW-konsernin autot jättäisin pois laskusta, sillä vaikka nelivetoisia olisivatkin, ne eivät ole hääppösiä ajettavia uraisilla talviteillä, samoin lämmityslaitteet niissä ovat todella heppoiset Suomen talveen. Itse olen ajanut viimevuodet Jeep Cherokeellä ja Pösö 307:lla, ja sanomattakin selvää on, että tuo ensinmainittu on erinomainen vaikeiden talvikelien auto. Enkä et kuitenkaan maastoautoa etsi... Pösö on taviautona ihan tavanomainen, pahaa sanottavaa minulla ei ole myöskään työpaikan 2004-mallisesta Accordista.

      • väärin meni

        ja pahasti. Audi quattro on jämäkin auto mitä olen ajanut koskaan talvikelillä. Ei vaivaa urat, ei liukkaus eikä tuuli. Lämpöä on riittänyt enemmän kuin tarpeeksi bensakoneissa. Dieselit vaativat webaston niinkuin muutkin merkit. Audi A6 menee kuin juna kelillä kuin kelillä.

        Audi 4 1.8T on ainoa auto (ainakin 2000-luvulla) joka on TM:n talvitestissä yltänyt kiitettävään arvosanaan. Voitti talvitestin 2001 tai 2002.

        Pösö 307 menestyi erinomaisesti talvitestissä ollen toinen olikohan 2003.


      • nelivetoja

        Kun nelivetoa suositellaan, niin pitää muistaa myös se, että nelivedoissakin on eroa. Ainakaan VW:n viskonelivedot eivät normaaliajossa tunnu yhtään sen vakaammilta kuin sama auto etuvetoisena. Vahvasti epäilen että sama ominaisuus on monessa muussakin järjestelmässä, joka alkaa siirtää voimaa taka-akselille vasta etupyörien luistaessa. Jos siis on ostamassa nelivetoista parempien ajo-ominaisuuksien toivossa, kannattaa ehdottomomasti ajaa riittävän pitkä lenkki huonoissa olosuhteissa ennen kaupantekoa, jotta tuntee minkä verran siitä nelivedosta on apua.


      • Volkkareissa
        nelivetoja kirjoitti:

        Kun nelivetoa suositellaan, niin pitää muistaa myös se, että nelivedoissakin on eroa. Ainakaan VW:n viskonelivedot eivät normaaliajossa tunnu yhtään sen vakaammilta kuin sama auto etuvetoisena. Vahvasti epäilen että sama ominaisuus on monessa muussakin järjestelmässä, joka alkaa siirtää voimaa taka-akselille vasta etupyörien luistaessa. Jos siis on ostamassa nelivetoista parempien ajo-ominaisuuksien toivossa, kannattaa ehdottomomasti ajaa riittävän pitkä lenkki huonoissa olosuhteissa ennen kaupantekoa, jotta tuntee minkä verran siitä nelivedosta on apua.

        ole Haldex ja Audeissa Torsen pääosin? Ainakin nykyään, vanhemmista en tiedä. Itselläni oli kaksikin 4x4 Ford Sierraa 90-luvulla ja niissä oli visko keskilukossa ja takana. Toinen oli alkuperäinen ja toisen rakensin itse. Oli muuten paljon vakampi ajaa kuin tavallinen takavetoinen Sierra, jopa ihan kesäkelilläkin.

        Se Haldex ei taida siirtää kuin 10 % taakse normaaliajossa eli ei varmaan juuri tunnu normaaliajossa.


    • ainakin

      sopisivat hyvin vaatimuksiisi: pari kolme vuotta vanha VW Passat tai Opel Vectra.

    • talvitesteissä
    • vastata

      tietysti Saab. Kokeile niin huomaat miksi ei tarvitse perustella.

    • löytyy

      kannattaa ottaa neljän tähden auto kun viiteen ei yksikään yllä

      http://akamai.tehnokratt.net/gems/jazz/TMTALVITESTINKAKKONEN.pdf

      "Toiset autot pärjäävät talvessa toisia paremmin. Eräät asiat voidaan samoin kustannuksin suunnitella toimiviksi myös karummissa olosuhteissa, kunhan asian vain joku tulee ajatelleeksi" todetaan testissä. Jotkut autot on suunniteltu Pohjolan olosuhteet huomioiden ja jotkut eivät.

    • Kehui/väitti?

      Saabia talviajoon parhaiten soveltuvaksi.

      • Ja vuosi oli 1985.

        Sen jälkeen on vettä virrannut aika paljon Aurajoessa. En hankkisi tänä päivänä Saabia enää edes kesäautoksi.


        Master Eq


    • ....

      Ite tykkään pääasias nelikoist kun ajelen vähän kaikissa paikoissa, mut on niillä kumeillakin aikapaljon väliä. Itse olen katsonut parhaiksi 175/70 tyyliset kumit talveksi, mut kaikki pitää erilaisista. Urissa nuo eivät pahemmin pompi kuten aikasemmat 205/70.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe