Juupajuu. Että sellasta. Postissa tuli perintäilmoitus, jossa Intrum-Justitia kohteliaasti ilmoittaa, että DNA haluaa periä heidän kauttaan maksamattomia laskuja. Kaksi laskua vuodelta 2004, ja yksi lasku vuodelta 2005. Soitin sitten asiakaspalveluun (koska olen AINA, paino sanalla AINA, maksanut laskuni), koska väärinhän tämä on. Ensimmäinen kerta kun minulle ilmoitetaan näistä maksamattomista laskuista (väite, jonka todenperäisyyttä epäilen sillä olettamuksella että laskut ovat tosiaankin lähetetty) on perintäkirjeen muodossa.
Ei siinä mitään, vaikka olisikin DNA:n virhe ja laskut ovat maksamatta jonkin erheen vuoksi, kyllähän ne maksetaan. Yhtään laskun laskua näistä ei ole tullut postissa, eikä muistutuksiakaan. Aina olen laskuni maksanut, niin puhelin- kuin muutkin laskut. Tässä kiitos asiakkuudesta sitten. Huomenna menee taas päivä siihen että tätä setvii niin DNA:n kuin kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Melko reilua, eikö? Noh, ei suomessa palveluntarjoajista ole pulaa.
postia intrum-justitialta
27
1896
Vastaukset
- -weritas-
Taidatkin kuulua siihen sakkiin, joiden mielestä laskut pitää maksaa vain jos ne löytää tiensä kotiin asti. Nuokin laskut on sinulle todennäköisesti postitettu, mutta saattaneet mennä väärään osoitteeseen tai posti ei ole syystä tai toisesta kuljettanut niitä perille. Huom! tällaistakin tapahtuu!
Eikö teillä marmattajilla koskaan käy mielessä edes pienimuotoinen ihmetys, jos normaalisti aina kerran kuussa tullutta puhelinlaskua ei ole kuulunutkaan? Kokemuksesta tiedän, että suurin osa teistä tuumaa, että "onpa kivaa, puhelinlaskua ei vielä ole tullut. Eipä sitä varmaan tarvitse siis maksaakaan." Kyllä sillä laskun saajallakin on velvollisuutensa ensinnäkin huolehtia, että osoitetiedot ovat varmasti oikein ja myös jos sitä laskua ei kuulu, ottaa yhteyttä laskuttajaan ja tiedustella tilannetta. Jälkimmäinen toimi ei ole edes kovin vaikeaa, koska esim. se puhelinlasku todellakin tulee KERRAN KUUKAUDESSA!!!! Jos on niin tyhmä ettei sitä tee, niin on ihan aiheellista maksaa kalliit perintäkulut Intrumille tms.- Samperi2
Enpä tiedä alkuperäisen kirjoittajan taustaa mutta mielestäni häntä siitä (syystäkin!) harmitti, että kun on pitkäaikainen asiakas joka on hoitanut laskujenmaksun hyvin niin DNA sysää asian heti perintätoimiston hoidettavaksi. Tuntuu kuule hemmetin pahalta saada moisilta postia kun huomattavasti miellyttävämpi olisi jos se taho kenen ASIAKAS on olisi muikkarilla muistuttanut.
Miten sinun kanssasi, olet ollut esim. DNA:n asiakas ja mielestäsi hoitanut laskut ajallaan. Sitten kun tulee lipsahdus niin se on sitten heti ulkoistettu jollekin Intrumin kaltaiselle. Tuntuuko hienolta, että tietosi levitetään näissä ulkoistussoppareissa ties millaisille perintätoimistoille. Kyseessähän ei siis ole perintätoimenpide vaan muistutuslasku ja siihen liittävt selvittelyt joita DNA on ahneuksissaan ulkoistanut ja siinä samalla myynyt asikkaansa tiedot kolmannelle osapuolelle. Helvetin huonoa asiakaspalvelua sanon minä! Suomen Posti Oyj harjoittaa samaa ahneuspolitiikkaa vaikka silläkin on rahaa kuin roskaa ja henkilökuntaa kuin pipoa joka voisi hoitaa ASIAKKUUTTA eikä myydä tietoja ulkoistuksen nimissä. - -weritas-
Samperi2 kirjoitti:
Enpä tiedä alkuperäisen kirjoittajan taustaa mutta mielestäni häntä siitä (syystäkin!) harmitti, että kun on pitkäaikainen asiakas joka on hoitanut laskujenmaksun hyvin niin DNA sysää asian heti perintätoimiston hoidettavaksi. Tuntuu kuule hemmetin pahalta saada moisilta postia kun huomattavasti miellyttävämpi olisi jos se taho kenen ASIAKAS on olisi muikkarilla muistuttanut.
Miten sinun kanssasi, olet ollut esim. DNA:n asiakas ja mielestäsi hoitanut laskut ajallaan. Sitten kun tulee lipsahdus niin se on sitten heti ulkoistettu jollekin Intrumin kaltaiselle. Tuntuuko hienolta, että tietosi levitetään näissä ulkoistussoppareissa ties millaisille perintätoimistoille. Kyseessähän ei siis ole perintätoimenpide vaan muistutuslasku ja siihen liittävt selvittelyt joita DNA on ahneuksissaan ulkoistanut ja siinä samalla myynyt asikkaansa tiedot kolmannelle osapuolelle. Helvetin huonoa asiakaspalvelua sanon minä! Suomen Posti Oyj harjoittaa samaa ahneuspolitiikkaa vaikka silläkin on rahaa kuin roskaa ja henkilökuntaa kuin pipoa joka voisi hoitaa ASIAKKUUTTA eikä myydä tietoja ulkoistuksen nimissä.Otsikon aloittajahan toi jo esille, että Intrumin kirje koski vuoden 2004 ja 2005 puhelinlaskuja.On siis aika paksua sanoa, että DNA olisi tässä tapauksessa heti muistanut asiakasta Intrumin kirjeellä. Varmistettuna tietona DNA:n asiakaspalvelusta saatuna: Jos asiakkaalla jää lasku maksamatta, 2 viikkoa laskun eräpäivästä eli siis 1 kk laskunpäiväyksestä, lähtee asiakkaan DNA:lle ilmoitettuun osoitteeseen 1. maksumuistutus, jolle myös myönnetään maksuaikaa. Jos asiakas jättää tämänkin huomioimatta, lähtee asiakkaalle 2. maksumuistutus, jossa eräpäivä on heti. Jos laskunmaksaja ja liittymän omistaja ovat kaksi eri henkilöä, menee 2. maksumuistutus molemmille. Näin myös omistajaa muistutetaan omassa omistuksessaan olevien liittymien laskujen maksamattomuudesta. Hänhän niistä loppujen lopuksi vastaakin. Nämä molemmat maksumuistutukset tulevat DNA:lta, eikä siis Intrumilta. Ja HUOM! kaikki laskut muistutukset lähtävät asiakkaan tiedoissa olevaan osoitteeseen, joten jos se on edelleenkin väärä osoite, tuskin myöskään maksumuistutukset löytävät tietään perille.
VASTA kun on selvää, että asiakas ei todennäköisesti maksa laskujaan ja ne ovat kummitelleet tarpeeksi kauan maksamattomina reskontrassa (3 -vuotta lain mukaan saa laskuja periä), "myy" DNA laskut Intrumille tai muulle perintätoimistolle, jonka keinot periä saatava ovat huomattavasti tehokkaammat kuin laskuttajan. - vascuaz
-weritas- kirjoitti:
Otsikon aloittajahan toi jo esille, että Intrumin kirje koski vuoden 2004 ja 2005 puhelinlaskuja.On siis aika paksua sanoa, että DNA olisi tässä tapauksessa heti muistanut asiakasta Intrumin kirjeellä. Varmistettuna tietona DNA:n asiakaspalvelusta saatuna: Jos asiakkaalla jää lasku maksamatta, 2 viikkoa laskun eräpäivästä eli siis 1 kk laskunpäiväyksestä, lähtee asiakkaan DNA:lle ilmoitettuun osoitteeseen 1. maksumuistutus, jolle myös myönnetään maksuaikaa. Jos asiakas jättää tämänkin huomioimatta, lähtee asiakkaalle 2. maksumuistutus, jossa eräpäivä on heti. Jos laskunmaksaja ja liittymän omistaja ovat kaksi eri henkilöä, menee 2. maksumuistutus molemmille. Näin myös omistajaa muistutetaan omassa omistuksessaan olevien liittymien laskujen maksamattomuudesta. Hänhän niistä loppujen lopuksi vastaakin. Nämä molemmat maksumuistutukset tulevat DNA:lta, eikä siis Intrumilta. Ja HUOM! kaikki laskut muistutukset lähtävät asiakkaan tiedoissa olevaan osoitteeseen, joten jos se on edelleenkin väärä osoite, tuskin myöskään maksumuistutukset löytävät tietään perille.
VASTA kun on selvää, että asiakas ei todennäköisesti maksa laskujaan ja ne ovat kummitelleet tarpeeksi kauan maksamattomina reskontrassa (3 -vuotta lain mukaan saa laskuja periä), "myy" DNA laskut Intrumille tai muulle perintätoimistolle, jonka keinot periä saatava ovat huomattavasti tehokkaammat kuin laskuttajan.aloittajan tekstistä käsitys että hän on edelleen dnan asiakas, koska toteaa muitakin palveluntarjoajia olevan. Luulisi aspan ottavan jotain kantaa asiaan ja tekevän selvityksen. Tämä asia varmasti ratkeaa hyvin kun tuntuu olevan järkihenkilö kuitenkin. Olen itse jo kauan ollut dnan asiakas ja muistan tuon laskurumban. Soitin itse aspaan kun ei laskuja kuulunut.Ne sanoi että uudistus on käynnissä, tulee sitten aikanaa. Kyllä niitä sittenn taannehtivasti tulikin joka toinen viikko kun ottivat menetettyjä kuukausia kiinni. Kyllä siinä varmasti moni vaihtoi op:n
Sen jälkeen toiminut mielestäni hyvin - ...
Taidatkin kuulua siihen sakkiin joka ei ainoastaan tyydy vaikuttamaan idiootilta, vaan todistaa sen tarvittaessa.
Ensinnäkin, tottakai tarkistin välittömästi että väitetyt laskut ovat menneet oikeaan osoitteeseen. Tottakai myös tarkistin palveluntarjoajalta, että nämä laskut ovat heidän mielestään lähetetty, ja kuulemma muistutukset perään. En tiedä millaista aivovammaa sinä podet, mutta minulla ei ole tapana syödä kirjeitä, ainakaan ilman lukematta niitä ensin. Koska sinulla viimeksi on mennyt kuusi kirjettä (kolme laskua, ja vähintään kolme muistutusta asiakaspalvelun mukaan) ohi suun, vaikka osoitetiedot ovat oikeita? Onko postissa mörkö joka syö puhelinlaskuja. Idiootti. - totta puhut
Samperi2 kirjoitti:
Enpä tiedä alkuperäisen kirjoittajan taustaa mutta mielestäni häntä siitä (syystäkin!) harmitti, että kun on pitkäaikainen asiakas joka on hoitanut laskujenmaksun hyvin niin DNA sysää asian heti perintätoimiston hoidettavaksi. Tuntuu kuule hemmetin pahalta saada moisilta postia kun huomattavasti miellyttävämpi olisi jos se taho kenen ASIAKAS on olisi muikkarilla muistuttanut.
Miten sinun kanssasi, olet ollut esim. DNA:n asiakas ja mielestäsi hoitanut laskut ajallaan. Sitten kun tulee lipsahdus niin se on sitten heti ulkoistettu jollekin Intrumin kaltaiselle. Tuntuuko hienolta, että tietosi levitetään näissä ulkoistussoppareissa ties millaisille perintätoimistoille. Kyseessähän ei siis ole perintätoimenpide vaan muistutuslasku ja siihen liittävt selvittelyt joita DNA on ahneuksissaan ulkoistanut ja siinä samalla myynyt asikkaansa tiedot kolmannelle osapuolelle. Helvetin huonoa asiakaspalvelua sanon minä! Suomen Posti Oyj harjoittaa samaa ahneuspolitiikkaa vaikka silläkin on rahaa kuin roskaa ja henkilökuntaa kuin pipoa joka voisi hoitaa ASIAKKUUTTA eikä myydä tietoja ulkoistuksen nimissä.Kuten sanoin, jos laskut ovat maksamatta jostain syystä, kyllä minä ne maksan. Minulle ei kuutta kirjettä ole missään nimessä tullut näihin liittyen, ensimmäinen kerta kun kuulin näistä oli perintätoimiston puolesta. Kaikki muut laskut on maksettu, myös näiden "maksamattomien" laskujen välillä.
- ...
vascuaz kirjoitti:
aloittajan tekstistä käsitys että hän on edelleen dnan asiakas, koska toteaa muitakin palveluntarjoajia olevan. Luulisi aspan ottavan jotain kantaa asiaan ja tekevän selvityksen. Tämä asia varmasti ratkeaa hyvin kun tuntuu olevan järkihenkilö kuitenkin. Olen itse jo kauan ollut dnan asiakas ja muistan tuon laskurumban. Soitin itse aspaan kun ei laskuja kuulunut.Ne sanoi että uudistus on käynnissä, tulee sitten aikanaa. Kyllä niitä sittenn taannehtivasti tulikin joka toinen viikko kun ottivat menetettyjä kuukausia kiinni. Kyllä siinä varmasti moni vaihtoi op:n
Sen jälkeen toiminut mielestäni hyvinToistaiseksi. Enpä usko, että kovin kauaa tätä menoa. Liittymän avasin 1/2003. Noh, haen pankista sitten kahden vuoden tiliotteet, hankin laskutustiedot DNA:lta, ja sitten alkaa matematiikan tekeminen. Tokkopa sieltä kyllä hullua hurskaammaksi tulee, koska väitän että noita laskuja ja kirjeitä ei ole alunperinkään tullut. Tietäähän sen miten siinä käy kun on sana sanaa vastaan, nykyään ei oma sana paina yhtikäs mitään. Luottotietoni ym. ovat aina olleet moitteettomat, ovat tämänkin jälkeen kävi miten kävi, pakkohan se on maksaa vaikka on eri mieltä. Pitää kai äänestää jaloillaan ja vaihtaa sitten palveluntarjoajaa kunhan on reklamaation tehnyt, tietäähän sen että se on yhtä tyhjän kanssa, teen sen kuitenkin vaikka v***uillakseni.
- -weritas-
... kirjoitti:
Taidatkin kuulua siihen sakkiin joka ei ainoastaan tyydy vaikuttamaan idiootilta, vaan todistaa sen tarvittaessa.
Ensinnäkin, tottakai tarkistin välittömästi että väitetyt laskut ovat menneet oikeaan osoitteeseen. Tottakai myös tarkistin palveluntarjoajalta, että nämä laskut ovat heidän mielestään lähetetty, ja kuulemma muistutukset perään. En tiedä millaista aivovammaa sinä podet, mutta minulla ei ole tapana syödä kirjeitä, ainakaan ilman lukematta niitä ensin. Koska sinulla viimeksi on mennyt kuusi kirjettä (kolme laskua, ja vähintään kolme muistutusta asiakaspalvelun mukaan) ohi suun, vaikka osoitetiedot ovat oikeita? Onko postissa mörkö joka syö puhelinlaskuja. Idiootti.Suomessa eikä maailmassa ole sellaista laskuttajaa, joka muodostaisi laskun, mutta ei postittaisi sitä. DNA:lla oli tuohon aikaan laskutusongelmia sen vuoksi, että laskutusjärjestelmää uudistettiin. Ja kuten järjestään jokaisen uudistuksen jälkeen, tuli myös vaikeuksia. Mutta vaikeuksia lähinnä laskujen muodostamisessa, tuskin sentään postittamisessa. Eiköhän jokaisella firmalla ole laskutus kuitenkin hoidettu siten, että kun lasku kerran on muodostettu, postitetaan se myös. Postittaminenhan on se helpoin osa ko. operaatiota. Eikö ole siis hieman liioiteltua väittää, että DNA ei olisi koskaan ko. laskuja sinulle postittanut.
Ja kyllä se postikin niitä laskuja hukkaa laittaa vääriin laatikoihin. Sekin on mahdollista! Mutta uskoakseni sinun tapauksessa kuulut niihin, jotka kyllä omien sanojensa mukaan maksavat laskut aina, mutta eivät millään voi hyväksyä sitä faktaa, että ehkäpä pari laskua on saattanut jäädä välistä. Toinen todennäköinen vaihtoehto on myös se, että et osaa lukea laskussa olevaa: "käyttäkää maksaessanne viitettä" -tekstiä, vaan kirjoitat laskutekstiin tyyliin: "puhelinlasku". Laskutusjärjestelmässä, jossa suoritusten kirjautuminen perustuu viitenumeron käyttöön, ei tunnisteta tekstejä. Kukaan laskuttaja ei ala tarkistamaan, että mitäköhän laskua tuollainen suoritus koskee... - laskutus
... kirjoitti:
Toistaiseksi. Enpä usko, että kovin kauaa tätä menoa. Liittymän avasin 1/2003. Noh, haen pankista sitten kahden vuoden tiliotteet, hankin laskutustiedot DNA:lta, ja sitten alkaa matematiikan tekeminen. Tokkopa sieltä kyllä hullua hurskaammaksi tulee, koska väitän että noita laskuja ja kirjeitä ei ole alunperinkään tullut. Tietäähän sen miten siinä käy kun on sana sanaa vastaan, nykyään ei oma sana paina yhtikäs mitään. Luottotietoni ym. ovat aina olleet moitteettomat, ovat tämänkin jälkeen kävi miten kävi, pakkohan se on maksaa vaikka on eri mieltä. Pitää kai äänestää jaloillaan ja vaihtaa sitten palveluntarjoajaa kunhan on reklamaation tehnyt, tietäähän sen että se on yhtä tyhjän kanssa, teen sen kuitenkin vaikka v***uillakseni.
Tämähän on totus, ettei dena lähettele muistutuslaskuja jos alkuperäinen lasku on vaikka jäänyt lähettämättä tai on sen lähettänyt mutta posti hukannut, niin dena ei lähettele muistutuslaskuja vaan siirtää kaikki muka maksamattomat tai denan oman tunnetun laskutuskömpelyyden tekemät virheet suoraan perintätoimistolle.
Näin on monelle käynyt laskujen takia aivan turhaan denan onnettoman laskutustavan mukaan, kun eivät viitsi edes kysellä syytä, onko laskut tulleet perile tai lähettäisivät edes muistutuskirjeen muka maksamattomista laskuista, mutta kun laittavat heti kaikki pikkuisenkin epäselvät asiat perintätoimistolle, eikä vaivaudu tekemämään itse mitään monesti omien sotkujensa selvittämiseksi. Se on myös outoa, että lähettelee monien vuosien perästä onnetomia laskujansa asikkailensa vaikka ne on aikaa sitten maksettu ajallaan, itse laskutuksen sössiessä papereita ja sitten taas haetaan apuja perintätoimistolta rääppävollotuksen ollessa taas muotia denan laskutuksessa. - ontuen
-weritas- kirjoitti:
Suomessa eikä maailmassa ole sellaista laskuttajaa, joka muodostaisi laskun, mutta ei postittaisi sitä. DNA:lla oli tuohon aikaan laskutusongelmia sen vuoksi, että laskutusjärjestelmää uudistettiin. Ja kuten järjestään jokaisen uudistuksen jälkeen, tuli myös vaikeuksia. Mutta vaikeuksia lähinnä laskujen muodostamisessa, tuskin sentään postittamisessa. Eiköhän jokaisella firmalla ole laskutus kuitenkin hoidettu siten, että kun lasku kerran on muodostettu, postitetaan se myös. Postittaminenhan on se helpoin osa ko. operaatiota. Eikö ole siis hieman liioiteltua väittää, että DNA ei olisi koskaan ko. laskuja sinulle postittanut.
Ja kyllä se postikin niitä laskuja hukkaa laittaa vääriin laatikoihin. Sekin on mahdollista! Mutta uskoakseni sinun tapauksessa kuulut niihin, jotka kyllä omien sanojensa mukaan maksavat laskut aina, mutta eivät millään voi hyväksyä sitä faktaa, että ehkäpä pari laskua on saattanut jäädä välistä. Toinen todennäköinen vaihtoehto on myös se, että et osaa lukea laskussa olevaa: "käyttäkää maksaessanne viitettä" -tekstiä, vaan kirjoitat laskutekstiin tyyliin: "puhelinlasku". Laskutusjärjestelmässä, jossa suoritusten kirjautuminen perustuu viitenumeron käyttöön, ei tunnisteta tekstejä. Kukaan laskuttaja ei ala tarkistamaan, että mitäköhän laskua tuollainen suoritus koskee...Turhaan pelle selittelet denan omia idioottimokia, denala ei vaan laskutus pelaa ja siitä on niin monesti ollut täälläkin kirjoituksia, eikä turhaan.
On kyllä omituista, että osaa hukata niin monen laskut ja vielä muistutuskirjeet osotteenkin ollessa aivan oikea. Monelle ei vain ole tullut niitä muistutuskirjeitä vaikka on kuulemma muka ne lähettäneet, mutta kuinka ollakkaan; Heti ensimmäisellä kertaa osaa tulla perintätoimiston lappu kotiin viipymättä, eikä mennyt hukkaan kuten denan paperit. Melko ironista??? - -weritas-
ontuen kirjoitti:
Turhaan pelle selittelet denan omia idioottimokia, denala ei vaan laskutus pelaa ja siitä on niin monesti ollut täälläkin kirjoituksia, eikä turhaan.
On kyllä omituista, että osaa hukata niin monen laskut ja vielä muistutuskirjeet osotteenkin ollessa aivan oikea. Monelle ei vain ole tullut niitä muistutuskirjeitä vaikka on kuulemma muka ne lähettäneet, mutta kuinka ollakkaan; Heti ensimmäisellä kertaa osaa tulla perintätoimiston lappu kotiin viipymättä, eikä mennyt hukkaan kuten denan paperit. Melko ironista???Perintätoimistojen liiketoiminnan ydin on periä muiden saatavat ihmisiltä. Joten lienee aivan ymmärrettävää, että ne ovat valmiita käyttämään aika paljon aikaa ja vaivaa esim. maksajan tämän hetkisen osoitteen selvittämiseksi. Nuo kuluthan näkyvät sitten niissä perintäkuluissa...
Jos osoite on ollut DNA:lla väärä tai lasku(t) ei muusta syystä ole saavuttaneet laskutettavaa, esim. vaikka palautuneet postin kautta takaisin DNA:lle, eivät he ala selvittämään mikä mahdollisesti olisi oikea osoite. Se on heille turhan kallista puuhaa. Joten ymmärrettävää on, että Intrumin kirjeet saavuttavat sinut helpommin.
Ja jos kerran olet sitä mieltä, että DNA:lla olisi jäänyt tuhansia laskuja postittamatta tuolloin laskutusuudistuksen aikaan, niin eikö ole hieman omituista, että kukaan ei ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Luulisi ainakin kuluttaja-asiamiehen älähtäneen jos asiakkaiden laskut kyllä muodostettaisiin, mutta niitä ei koskaan toimitettaisi asiakkaalle!?! Tuohan todellakin koskisi tuhansia, kymmeniätuhansia ellei jopa satojatuhansia asiakkaita.... vai mitä?
Lyönpä vetoa, että monellakin DNA:n silloisella asiakkaalla on ollut sanomista silloisesta laskutuksesta, mutta että suurimmalla osalla on kuitenkin laskut hoidettuna ja maksettuna, niinkuin omaa päätään käyttävillä ihmisillä usein on. - ei näin
"Taidatkin kuulua siihen sakkiin, joiden mielestä laskut pitää maksaa vain jos ne löytää tiensä kotiin asti." Heh, no voi äly ja väläys. Roskiksesta ja naapurin postilaatikostako niitä laskuja pitäisi etsiä???
- vascuaz
ei näin kirjoitti:
"Taidatkin kuulua siihen sakkiin, joiden mielestä laskut pitää maksaa vain jos ne löytää tiensä kotiin asti." Heh, no voi äly ja väläys. Roskiksesta ja naapurin postilaatikostako niitä laskuja pitäisi etsiä???
on tultu.Onko kellään tullu mielen ,kun muuttaa asuntoa niin ainakin === on se tapa että postiluukusta ei nimeä poisteta? Luukkuun kyllä posti laitetaan ja ilmaislehtiä paksu läjä jo parissa kk. Kun uusi asukas muuttaa hän heittä paprut laatikkoon. Siksi ketään syyttämättä olis hyvä jos laskun aina tarkastaa ja katsoo että laskutusjaksot on yhtenäistä pötköä. Tärkeä on myös että laskuttajan teitokanta päivitetään
- pelimie on erimies
vascuaz kirjoitti:
on tultu.Onko kellään tullu mielen ,kun muuttaa asuntoa niin ainakin === on se tapa että postiluukusta ei nimeä poisteta? Luukkuun kyllä posti laitetaan ja ilmaislehtiä paksu läjä jo parissa kk. Kun uusi asukas muuttaa hän heittä paprut laatikkoon. Siksi ketään syyttämättä olis hyvä jos laskun aina tarkastaa ja katsoo että laskutusjaksot on yhtenäistä pötköä. Tärkeä on myös että laskuttajan teitokanta päivitetään
Lauseessasi ei ollut mitään uutta. kiitos kommentista kuitenkin. Palataksemme asiaan, on se kyllä hieman arveluttavaa vaatia 2 vuotta vanhoja laskuja perinnän kautta:
a) miksi vasta nyt, eikä aiemmin?
b) voiko asiakasta syyttää JOS operaattori unohtanut lähettää laskut?EI!
c) miten asiakas todistaa että ei ole laskuja saanut, no miten operaattori taas todistaa että laskut on lähetetty?
Siinäpä kysymykset joita voit operaattoriltasi perintätapauksissa kysyä. Itse aikanaan kävin saman sodan xxxxx operaattorin kanssa. Aikani kättä väännettyä ja usean päivän tappelun jälkeen operaattori myönsi virheensä hampaita irvistellen! Samoja kysymyksiä esitin, mutta edes esimies asiakaspalvelussa ei kysymyksiini osannut vastata. No onneksi asia selvisi. Näissä tapauksissa mars pankkiin ja kuitti sieltä. Siihen loppuu operaattorin aseet kun on pankin leimalla varustettu kuitti kädessä. - ...
-weritas- kirjoitti:
Suomessa eikä maailmassa ole sellaista laskuttajaa, joka muodostaisi laskun, mutta ei postittaisi sitä. DNA:lla oli tuohon aikaan laskutusongelmia sen vuoksi, että laskutusjärjestelmää uudistettiin. Ja kuten järjestään jokaisen uudistuksen jälkeen, tuli myös vaikeuksia. Mutta vaikeuksia lähinnä laskujen muodostamisessa, tuskin sentään postittamisessa. Eiköhän jokaisella firmalla ole laskutus kuitenkin hoidettu siten, että kun lasku kerran on muodostettu, postitetaan se myös. Postittaminenhan on se helpoin osa ko. operaatiota. Eikö ole siis hieman liioiteltua väittää, että DNA ei olisi koskaan ko. laskuja sinulle postittanut.
Ja kyllä se postikin niitä laskuja hukkaa laittaa vääriin laatikoihin. Sekin on mahdollista! Mutta uskoakseni sinun tapauksessa kuulut niihin, jotka kyllä omien sanojensa mukaan maksavat laskut aina, mutta eivät millään voi hyväksyä sitä faktaa, että ehkäpä pari laskua on saattanut jäädä välistä. Toinen todennäköinen vaihtoehto on myös se, että et osaa lukea laskussa olevaa: "käyttäkää maksaessanne viitettä" -tekstiä, vaan kirjoitat laskutekstiin tyyliin: "puhelinlasku". Laskutusjärjestelmässä, jossa suoritusten kirjautuminen perustuu viitenumeron käyttöön, ei tunnisteta tekstejä. Kukaan laskuttaja ei ala tarkistamaan, että mitäköhän laskua tuollainen suoritus koskee..."Suomessa eikä maailmassa ole sellaista laskuttajaa, joka muodostaisi laskun, mutta ei postittaisi sitä. DNA:lla oli tuohon aikaan laskutusongelmia sen vuoksi, että laskutusjärjestelmää uudistettiin. Ja kuten järjestään jokaisen uudistuksen jälkeen, tuli myös vaikeuksia. Mutta vaikeuksia lähinnä laskujen muodostamisessa, tuskin sentään postittamisessa. Eiköhän jokaisella firmalla ole laskutus kuitenkin hoidettu siten, että kun lasku kerran on muodostettu, postitetaan se myös. Postittaminenhan on se helpoin osa ko. operaatiota. Eikö ole siis hieman liioiteltua väittää, että DNA ei olisi koskaan ko. laskuja sinulle postittanut. "
Niin. Kuten sanoin, ymmärtäisin sen että yksittäinen lasku olisi jäänyt maksamatta. Sellaista nyt voikin sattua. Kolme laskua, ja niistä muistutukset on jo kuitenkin hieman eri asia. Kun sanon, että epäilen niiden postitusta ei suinkaan tarkoita että epäilisin palveluntarjoajan tahallaan lähettävän minulle laskuja joita ei ole ollut olemassa. Epäilen kuitenkin suuresti, että tässä on tapahtunut virhe, joko laskut ovat maksettu, tai jonkinasteinen häiriö. Muuta selitystä en keksi.
"Ja kyllä se postikin niitä laskuja hukkaa laittaa vääriin laatikoihin. Sekin on mahdollista! Mutta uskoakseni sinun tapauksessa kuulut niihin, jotka kyllä omien sanojensa mukaan maksavat laskut aina, mutta eivät millään voi hyväksyä sitä faktaa, että ehkäpä pari laskua on saattanut jäädä välistä. Toinen todennäköinen vaihtoehto on myös se, että et osaa lukea laskussa olevaa: "käyttäkää maksaessanne viitettä" -tekstiä, vaan kirjoitat laskutekstiin tyyliin: "puhelinlasku". Laskutusjärjestelmässä, jossa suoritusten kirjautuminen perustuu viitenumeron käyttöön, ei tunnisteta tekstejä. Kukaan laskuttaja ei ala tarkistamaan, että mitäköhän laskua tuollainen suoritus koskee... "
Itselläni on tapana maksaa solo-automaatilla laskut viivakoodia käyttäen. Siitä onko laskuja jäänyt minulta maksamatta voidaan puhua ummet lammet järjettömiä vaikka kaksi päivää. Mitään muuta "konkreettista" minulla ei ole siitä antaa kuin se, että maksuni olen näitä lukuunottamatta aina maksanut ajallaan, ja jos minua ei sitten epärehelliseksi epäile, niin on vaikea kyllä suoralla naamalla sanoa että kokonaiset väh. kuusi kirjettä ei vain ole löytänyt perille. Se on jo mahdottomuus, vaikka postia kuinka vihaisi. - ...
pelimie on erimies kirjoitti:
Lauseessasi ei ollut mitään uutta. kiitos kommentista kuitenkin. Palataksemme asiaan, on se kyllä hieman arveluttavaa vaatia 2 vuotta vanhoja laskuja perinnän kautta:
a) miksi vasta nyt, eikä aiemmin?
b) voiko asiakasta syyttää JOS operaattori unohtanut lähettää laskut?EI!
c) miten asiakas todistaa että ei ole laskuja saanut, no miten operaattori taas todistaa että laskut on lähetetty?
Siinäpä kysymykset joita voit operaattoriltasi perintätapauksissa kysyä. Itse aikanaan kävin saman sodan xxxxx operaattorin kanssa. Aikani kättä väännettyä ja usean päivän tappelun jälkeen operaattori myönsi virheensä hampaita irvistellen! Samoja kysymyksiä esitin, mutta edes esimies asiakaspalvelussa ei kysymyksiini osannut vastata. No onneksi asia selvisi. Näissä tapauksissa mars pankkiin ja kuitti sieltä. Siihen loppuu operaattorin aseet kun on pankin leimalla varustettu kuitti kädessä.No, asiakaspalvelun vastaus oli että heillä on kyllä päivämäärät jolloin laskut ja muistutukset ovat lähteneet. Ilmoitin kyllä että teen kirjallisen reklamaation asiasta ja odottelen laskutietojani DNA:lta, tiliotteisiin sitten vertaan summia ja päiviä, kuulostaa yhtä mukavalta kuin saniteettitilojen puhdistaminen.
- hetkessä
... kirjoitti:
No, asiakaspalvelun vastaus oli että heillä on kyllä päivämäärät jolloin laskut ja muistutukset ovat lähteneet. Ilmoitin kyllä että teen kirjallisen reklamaation asiasta ja odottelen laskutietojani DNA:lta, tiliotteisiin sitten vertaan summia ja päiviä, kuulostaa yhtä mukavalta kuin saniteettitilojen puhdistaminen.
Kyllä saat myös pankin kautta selvitettyä denan laskut, vaikka kuinka pitkältä ajalta mitkä olet maksanat oman tilisi kautta. Kaikki maksetut laskut on sielä arkistoitu, ja pyydät niistä laskuista vain kopion ja lähetät ne perintäyhtiölle jättäen myös itsellesi kopiot.
- vika
-weritas- kirjoitti:
Perintätoimistojen liiketoiminnan ydin on periä muiden saatavat ihmisiltä. Joten lienee aivan ymmärrettävää, että ne ovat valmiita käyttämään aika paljon aikaa ja vaivaa esim. maksajan tämän hetkisen osoitteen selvittämiseksi. Nuo kuluthan näkyvät sitten niissä perintäkuluissa...
Jos osoite on ollut DNA:lla väärä tai lasku(t) ei muusta syystä ole saavuttaneet laskutettavaa, esim. vaikka palautuneet postin kautta takaisin DNA:lle, eivät he ala selvittämään mikä mahdollisesti olisi oikea osoite. Se on heille turhan kallista puuhaa. Joten ymmärrettävää on, että Intrumin kirjeet saavuttavat sinut helpommin.
Ja jos kerran olet sitä mieltä, että DNA:lla olisi jäänyt tuhansia laskuja postittamatta tuolloin laskutusuudistuksen aikaan, niin eikö ole hieman omituista, että kukaan ei ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Luulisi ainakin kuluttaja-asiamiehen älähtäneen jos asiakkaiden laskut kyllä muodostettaisiin, mutta niitä ei koskaan toimitettaisi asiakkaalle!?! Tuohan todellakin koskisi tuhansia, kymmeniätuhansia ellei jopa satojatuhansia asiakkaita.... vai mitä?
Lyönpä vetoa, että monellakin DNA:n silloisella asiakkaalla on ollut sanomista silloisesta laskutuksesta, mutta että suurimmalla osalla on kuitenkin laskut hoidettuna ja maksettuna, niinkuin omaa päätään käyttävillä ihmisillä usein on.Turhaa taas selitellä, koska muut operaattorit etsivät uuden osoitteen sieltä mistä sen kuuluukin kysyä mutta denan onneton nyhtääjälaskutus sekoaa heti, eikä osaa selvittää osoitteita ja taitaa siinä olla vähän varojen ja henkilökunnankin puutetta mukana säästöliekillä ajattaessa.
Minulle vaihtui osoite kesälä, enkä siitä mitenkään ilmoittanut soneralle ja silti sieltä tuli oikealla uudella osoiteela lasku kotiin. On se vaan ihmellistä tuo denan toiminta, kun se ei pysty selvittämään asikaidensa osoitteita kun minunkin osoiteen saivat selville soneralla, mitenkään siitä erikseen ilmoittamatta.
Yli 13 vuotta on ollut soneralla liittymä, eikä ole tullut kuin kerran niillä virhe kun laskuttivat liittymätyypin vaihdosta sen ollessa sillä hetkelä maksuton, mutta vähensivät sen seuraavassa laskussa pois soitettuani aspaan. - -weritas-
... kirjoitti:
"Suomessa eikä maailmassa ole sellaista laskuttajaa, joka muodostaisi laskun, mutta ei postittaisi sitä. DNA:lla oli tuohon aikaan laskutusongelmia sen vuoksi, että laskutusjärjestelmää uudistettiin. Ja kuten järjestään jokaisen uudistuksen jälkeen, tuli myös vaikeuksia. Mutta vaikeuksia lähinnä laskujen muodostamisessa, tuskin sentään postittamisessa. Eiköhän jokaisella firmalla ole laskutus kuitenkin hoidettu siten, että kun lasku kerran on muodostettu, postitetaan se myös. Postittaminenhan on se helpoin osa ko. operaatiota. Eikö ole siis hieman liioiteltua väittää, että DNA ei olisi koskaan ko. laskuja sinulle postittanut. "
Niin. Kuten sanoin, ymmärtäisin sen että yksittäinen lasku olisi jäänyt maksamatta. Sellaista nyt voikin sattua. Kolme laskua, ja niistä muistutukset on jo kuitenkin hieman eri asia. Kun sanon, että epäilen niiden postitusta ei suinkaan tarkoita että epäilisin palveluntarjoajan tahallaan lähettävän minulle laskuja joita ei ole ollut olemassa. Epäilen kuitenkin suuresti, että tässä on tapahtunut virhe, joko laskut ovat maksettu, tai jonkinasteinen häiriö. Muuta selitystä en keksi.
"Ja kyllä se postikin niitä laskuja hukkaa laittaa vääriin laatikoihin. Sekin on mahdollista! Mutta uskoakseni sinun tapauksessa kuulut niihin, jotka kyllä omien sanojensa mukaan maksavat laskut aina, mutta eivät millään voi hyväksyä sitä faktaa, että ehkäpä pari laskua on saattanut jäädä välistä. Toinen todennäköinen vaihtoehto on myös se, että et osaa lukea laskussa olevaa: "käyttäkää maksaessanne viitettä" -tekstiä, vaan kirjoitat laskutekstiin tyyliin: "puhelinlasku". Laskutusjärjestelmässä, jossa suoritusten kirjautuminen perustuu viitenumeron käyttöön, ei tunnisteta tekstejä. Kukaan laskuttaja ei ala tarkistamaan, että mitäköhän laskua tuollainen suoritus koskee... "
Itselläni on tapana maksaa solo-automaatilla laskut viivakoodia käyttäen. Siitä onko laskuja jäänyt minulta maksamatta voidaan puhua ummet lammet järjettömiä vaikka kaksi päivää. Mitään muuta "konkreettista" minulla ei ole siitä antaa kuin se, että maksuni olen näitä lukuunottamatta aina maksanut ajallaan, ja jos minua ei sitten epärehelliseksi epäile, niin on vaikea kyllä suoralla naamalla sanoa että kokonaiset väh. kuusi kirjettä ei vain ole löytänyt perille. Se on jo mahdottomuus, vaikka postia kuinka vihaisi.Ei voi muuta kun todeta, että pelottavissa määrin Suomessakin mennään kunnon jenkkityyliin mukaan missä asiakkaalla ei ole käytännössä minkäänlaista vastuuta mistään:
A) Jos muutat, niin postista tulee kirje, jossa he kertovat vastaanottaneensa muuttoilmoituksesi. Samaisessa paperissa mainitaan kaikki ne yritykset ja yhteisöt, jonne posti ilmoittaa uuden osoitteesi. Esim. Sonera ja Elisa saavat postista uuden osoitteesi, mutta DNA ei. Tästä syystä Soneran laskut tulevat uuteen osoitteeseen, mutta DNA:n laskut vanhaan, jos et ole muistanut tehdä erillistä ilmoitusta DNA:lle. Joten loppujen lopuksi on ainakaan turha selittää, ettei tiennyt DNA:n saavaan uutta osoitetta tietoonsa postista...
B) Saat normaalisti kerran kuukaudessa laskun. Laskussa on aina eriteltynä miltä ajalta esim. kuukausimaksua laskulla veloitetaan. Jos edellisessä laskussa on kk-maksua veloitettu vaikka tammikuulta ja sitä seuraavalla saamallasi laskulla maaliskuulta, niin eikö pitäisi jossain hälytyskellojen soida, että missäs se helmikuun kk-maksuveloitus oikein on. Tässä vaiheessa useimmat, jotka sentään tarkistavat laskun ennen sen maksamista, ihmettelevät asiaa, ja todennäköisesti soittavat laskutukseen. Tässä tilanteessa heti selviäisi, että helmikuun lasku näkyy maksamattomana.
C) Kolmas asia mitä ihmisten on yleensä hyvin vaikea ymmärtää on se, että jos ilmoitat laskutusosoitteeksesi sellaisen osoitteen, joka ei ole virallinen osoitteesi tai sinulla ei ole virallista postin kääntöä ko. osoitteeseen, niin postinjakajan velvollisuus on jättää jakamatta nimelläsi tuleva posti ko. osoitteeseen. Postilla kun ei ole virallista tietoa, että tuosta osoitteesta sinut tavoittaisi.
D) Jos laitat operaattorillesi tai muulle taholle postin muuttoilmoituslomakkeen, mutta jätät henkilötunnuksesi ilmoittamatta, ei sitä käsitellä ollenkaan, koska ei voida 100 % varmuudella tietää, että juuri asiakas on tehnyt ko. ilmoituksen. Puhumattakaan, että ketä asiakasta muuttoilmoitus koskee.
E) Suomessa eduskunnan säätämän lain mukaan (pykäliä en nyt muista), velkaa saa periä edellisestä perintäyrityksestä 3 vuotta. Joten jos tuo pykälä ärsyttää, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan kansanedustajaan...
Myönnän kyllä että juuri sinun laskuongelmasi kuulostavat hieman omituisilta, ja toivon että saat ne selvitettyä operaattorisi kanssa, mutta haluan myös tuoda esille, että turha aina syyttää pelkästään laskuttajaa. Kyllä sillä asiakkaallakin pitäisi jonkinlaista vastuuta olla... - taas kerran....
-weritas- kirjoitti:
Ei voi muuta kun todeta, että pelottavissa määrin Suomessakin mennään kunnon jenkkityyliin mukaan missä asiakkaalla ei ole käytännössä minkäänlaista vastuuta mistään:
A) Jos muutat, niin postista tulee kirje, jossa he kertovat vastaanottaneensa muuttoilmoituksesi. Samaisessa paperissa mainitaan kaikki ne yritykset ja yhteisöt, jonne posti ilmoittaa uuden osoitteesi. Esim. Sonera ja Elisa saavat postista uuden osoitteesi, mutta DNA ei. Tästä syystä Soneran laskut tulevat uuteen osoitteeseen, mutta DNA:n laskut vanhaan, jos et ole muistanut tehdä erillistä ilmoitusta DNA:lle. Joten loppujen lopuksi on ainakaan turha selittää, ettei tiennyt DNA:n saavaan uutta osoitetta tietoonsa postista...
B) Saat normaalisti kerran kuukaudessa laskun. Laskussa on aina eriteltynä miltä ajalta esim. kuukausimaksua laskulla veloitetaan. Jos edellisessä laskussa on kk-maksua veloitettu vaikka tammikuulta ja sitä seuraavalla saamallasi laskulla maaliskuulta, niin eikö pitäisi jossain hälytyskellojen soida, että missäs se helmikuun kk-maksuveloitus oikein on. Tässä vaiheessa useimmat, jotka sentään tarkistavat laskun ennen sen maksamista, ihmettelevät asiaa, ja todennäköisesti soittavat laskutukseen. Tässä tilanteessa heti selviäisi, että helmikuun lasku näkyy maksamattomana.
C) Kolmas asia mitä ihmisten on yleensä hyvin vaikea ymmärtää on se, että jos ilmoitat laskutusosoitteeksesi sellaisen osoitteen, joka ei ole virallinen osoitteesi tai sinulla ei ole virallista postin kääntöä ko. osoitteeseen, niin postinjakajan velvollisuus on jättää jakamatta nimelläsi tuleva posti ko. osoitteeseen. Postilla kun ei ole virallista tietoa, että tuosta osoitteesta sinut tavoittaisi.
D) Jos laitat operaattorillesi tai muulle taholle postin muuttoilmoituslomakkeen, mutta jätät henkilötunnuksesi ilmoittamatta, ei sitä käsitellä ollenkaan, koska ei voida 100 % varmuudella tietää, että juuri asiakas on tehnyt ko. ilmoituksen. Puhumattakaan, että ketä asiakasta muuttoilmoitus koskee.
E) Suomessa eduskunnan säätämän lain mukaan (pykäliä en nyt muista), velkaa saa periä edellisestä perintäyrityksestä 3 vuotta. Joten jos tuo pykälä ärsyttää, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan kansanedustajaan...
Myönnän kyllä että juuri sinun laskuongelmasi kuulostavat hieman omituisilta, ja toivon että saat ne selvitettyä operaattorisi kanssa, mutta haluan myös tuoda esille, että turha aina syyttää pelkästään laskuttajaa. Kyllä sillä asiakkaallakin pitäisi jonkinlaista vastuuta olla...Sanoisimpa että vahvasti epäilen kysymyksessä taas kerran olevan yritys mustamaalata operaattoria joka on tällä kertaa dna.
Näitä vastaavia tulla putkahtelee tasaisin väliajoin näille palstoille.
Minä ainakin alkaisin epäilemään jotain jos laskua ei ole tullut silloin kun sen olisi pitänyt tulla koska seuraavan laskun päivämäärä on aina ilmoitettu laskussa.
Jokainen tietää että lasku on tulossa suunnilleen samoina päivinä ja jokainen vastuullinen maksaja ottaisi yhteyden laskuttajaan ellei kyseisen kuukauden laskua ole tullut.Itselleni on kerran käynyt niin ettei määrättynä päivänä tullut laskua joten soitin ja kysyin syytä ,tämä taphtui tele finlandilla viime keväänä kun siellä oli jotain sekaisin ja silloin asia selvisi yhdellä soitolla sillä kaikki laskut olivat jonkin verran aikatauluistaan jäljessä. - ...
-weritas- kirjoitti:
Perintätoimistojen liiketoiminnan ydin on periä muiden saatavat ihmisiltä. Joten lienee aivan ymmärrettävää, että ne ovat valmiita käyttämään aika paljon aikaa ja vaivaa esim. maksajan tämän hetkisen osoitteen selvittämiseksi. Nuo kuluthan näkyvät sitten niissä perintäkuluissa...
Jos osoite on ollut DNA:lla väärä tai lasku(t) ei muusta syystä ole saavuttaneet laskutettavaa, esim. vaikka palautuneet postin kautta takaisin DNA:lle, eivät he ala selvittämään mikä mahdollisesti olisi oikea osoite. Se on heille turhan kallista puuhaa. Joten ymmärrettävää on, että Intrumin kirjeet saavuttavat sinut helpommin.
Ja jos kerran olet sitä mieltä, että DNA:lla olisi jäänyt tuhansia laskuja postittamatta tuolloin laskutusuudistuksen aikaan, niin eikö ole hieman omituista, että kukaan ei ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Luulisi ainakin kuluttaja-asiamiehen älähtäneen jos asiakkaiden laskut kyllä muodostettaisiin, mutta niitä ei koskaan toimitettaisi asiakkaalle!?! Tuohan todellakin koskisi tuhansia, kymmeniätuhansia ellei jopa satojatuhansia asiakkaita.... vai mitä?
Lyönpä vetoa, että monellakin DNA:n silloisella asiakkaalla on ollut sanomista silloisesta laskutuksesta, mutta että suurimmalla osalla on kuitenkin laskut hoidettuna ja maksettuna, niinkuin omaa päätään käyttävillä ihmisillä usein on.että osoitetiedot olivat asiakaspalvelun tietojen mukaan täysin oikeat, enkä osoitettani ole vaihtanut niin paperillakaan kuin fyysisesti.
- ...
-weritas- kirjoitti:
Ei voi muuta kun todeta, että pelottavissa määrin Suomessakin mennään kunnon jenkkityyliin mukaan missä asiakkaalla ei ole käytännössä minkäänlaista vastuuta mistään:
A) Jos muutat, niin postista tulee kirje, jossa he kertovat vastaanottaneensa muuttoilmoituksesi. Samaisessa paperissa mainitaan kaikki ne yritykset ja yhteisöt, jonne posti ilmoittaa uuden osoitteesi. Esim. Sonera ja Elisa saavat postista uuden osoitteesi, mutta DNA ei. Tästä syystä Soneran laskut tulevat uuteen osoitteeseen, mutta DNA:n laskut vanhaan, jos et ole muistanut tehdä erillistä ilmoitusta DNA:lle. Joten loppujen lopuksi on ainakaan turha selittää, ettei tiennyt DNA:n saavaan uutta osoitetta tietoonsa postista...
B) Saat normaalisti kerran kuukaudessa laskun. Laskussa on aina eriteltynä miltä ajalta esim. kuukausimaksua laskulla veloitetaan. Jos edellisessä laskussa on kk-maksua veloitettu vaikka tammikuulta ja sitä seuraavalla saamallasi laskulla maaliskuulta, niin eikö pitäisi jossain hälytyskellojen soida, että missäs se helmikuun kk-maksuveloitus oikein on. Tässä vaiheessa useimmat, jotka sentään tarkistavat laskun ennen sen maksamista, ihmettelevät asiaa, ja todennäköisesti soittavat laskutukseen. Tässä tilanteessa heti selviäisi, että helmikuun lasku näkyy maksamattomana.
C) Kolmas asia mitä ihmisten on yleensä hyvin vaikea ymmärtää on se, että jos ilmoitat laskutusosoitteeksesi sellaisen osoitteen, joka ei ole virallinen osoitteesi tai sinulla ei ole virallista postin kääntöä ko. osoitteeseen, niin postinjakajan velvollisuus on jättää jakamatta nimelläsi tuleva posti ko. osoitteeseen. Postilla kun ei ole virallista tietoa, että tuosta osoitteesta sinut tavoittaisi.
D) Jos laitat operaattorillesi tai muulle taholle postin muuttoilmoituslomakkeen, mutta jätät henkilötunnuksesi ilmoittamatta, ei sitä käsitellä ollenkaan, koska ei voida 100 % varmuudella tietää, että juuri asiakas on tehnyt ko. ilmoituksen. Puhumattakaan, että ketä asiakasta muuttoilmoitus koskee.
E) Suomessa eduskunnan säätämän lain mukaan (pykäliä en nyt muista), velkaa saa periä edellisestä perintäyrityksestä 3 vuotta. Joten jos tuo pykälä ärsyttää, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan kansanedustajaan...
Myönnän kyllä että juuri sinun laskuongelmasi kuulostavat hieman omituisilta, ja toivon että saat ne selvitettyä operaattorisi kanssa, mutta haluan myös tuoda esille, että turha aina syyttää pelkästään laskuttajaa. Kyllä sillä asiakkaallakin pitäisi jonkinlaista vastuuta olla...mutta osoite ON oikea, on aina ollut, eikä ikinä ole muita ongelmia ollut.
Eikä minua pykälät ärsytä, minua ärsyttävät maksamattomat laskut. Varsinkin kun ne tulevat vuosien päästä olemattomilla muistutuksilla. - ...
hetkessä kirjoitti:
Kyllä saat myös pankin kautta selvitettyä denan laskut, vaikka kuinka pitkältä ajalta mitkä olet maksanat oman tilisi kautta. Kaikki maksetut laskut on sielä arkistoitu, ja pyydät niistä laskuista vain kopion ja lähetät ne perintäyhtiölle jättäen myös itsellesi kopiot.
Perjantaina en pankkiin ehtinyt, tuhraan sitten maanantaipäivän siihen hommaan. Ongelma vaan lähinnä on se, että jos niistä laskuista ei tiliotteissa ole mitään. Milläpä minä sitten todistan että en ole kolmea laskua ja niiden muistutuksia saanut, kun ei ole kuin minun sanani siitä pantiksi. DNA:lla kun heidän sanojensa mukaan ovat nuo lähetyspäivät... en kyllä voi kuin epäillä että olisivat niitä lähettäneet, en kyllä ymmärrä kun osoitteenvaihdosta ei todellakaan ole ollut.
- -weritas-
... kirjoitti:
mutta osoite ON oikea, on aina ollut, eikä ikinä ole muita ongelmia ollut.
Eikä minua pykälät ärsytä, minua ärsyttävät maksamattomat laskut. Varsinkin kun ne tulevat vuosien päästä olemattomilla muistutuksilla.Ymmärrän että osoite on ollut oikea, mutta etkö tosiaankaan tarkista laskujasi ollenkaan ennen niiden maksamista? Kaikilla laskuilla on eriteltynä mitä aikaväliä/tuotteita/palveluita veloitus koskee, joten eikö sinun olisi tullut huomata heti, että nyt on jäänyt kuukausi välistä? Suomessa vähän turhankin innokkaasti syytetään laskun lähettäjää ja itse kieltäydytään kaikesta vastuusta...Kyllä sinullakin on vastuu tarkastaa laskun oikeellisuus ja jos näin tekee, niin myös varmasti huomaa, että veloitusvälit eivät ole jatkuvat.
- hetkessä
... kirjoitti:
Perjantaina en pankkiin ehtinyt, tuhraan sitten maanantaipäivän siihen hommaan. Ongelma vaan lähinnä on se, että jos niistä laskuista ei tiliotteissa ole mitään. Milläpä minä sitten todistan että en ole kolmea laskua ja niiden muistutuksia saanut, kun ei ole kuin minun sanani siitä pantiksi. DNA:lla kun heidän sanojensa mukaan ovat nuo lähetyspäivät... en kyllä voi kuin epäillä että olisivat niitä lähettäneet, en kyllä ymmärrä kun osoitteenvaihdosta ei todellakaan ole ollut.
Kyllä kaikki laskut selviää juoksevasta laskun numerosta ja viitenumerosta takuulla ja varmasti, jos kerran maksut on maksettu oman tilin kautta.
Niin yksi kalustefirmakin yriti periä vaimoltani 7 vuotta vanhaa laskua maksamattomana, vaikka se oli maksettu pankin kauttta omalta tililtä ja niin sai pitkän neneän kalustefirma, kun vaimo haki tositteen ja jäljennökset pankista maksetuista kalusteista. - ...
-weritas- kirjoitti:
Ymmärrän että osoite on ollut oikea, mutta etkö tosiaankaan tarkista laskujasi ollenkaan ennen niiden maksamista? Kaikilla laskuilla on eriteltynä mitä aikaväliä/tuotteita/palveluita veloitus koskee, joten eikö sinun olisi tullut huomata heti, että nyt on jäänyt kuukausi välistä? Suomessa vähän turhankin innokkaasti syytetään laskun lähettäjää ja itse kieltäydytään kaikesta vastuusta...Kyllä sinullakin on vastuu tarkastaa laskun oikeellisuus ja jos näin tekee, niin myös varmasti huomaa, että veloitusvälit eivät ole jatkuvat.
En ikinä erityisemmin matkapuhelinlaskuja ole tarkistellut. Laskuni ovat hyvin pieniä aina olleet, korkeintaan 20 euroa nykypäivisin. Ei erityisemmin houkuta tarkistella mitään, kunhan lasku tulee niin se maksetaan. Kymmeneen vuoteen kolmella palveluntarjoalla, ei mitään ongelmia ikinä. Siis, tähän päivään asti.
Vielä kerran haluaisin painottaa että jos laskutuksessa on jotain ongelmia ollut, kuittaan mielelläni. Lupaan vielä hymyillä maksaessani. Naurettavaa kuitenkin väittää että kolme laskua, ja niiden muistutukset ovat ..."unohtuneet". - sikiää????
Hyvä logiikka sulla =)eli on aina kuluttajan vastuulla tarkkailla tuleeko joka kuukausi säännöllisesti kaikki laskut...ajattelitko tässä vanhuksia pitäisikö heidänkin olla dementtiasta huolimatta aina valppaana tarkkailemassa kaikkia laskuja jos yksi tai kaksi laskua jää välistä miten ajattelit heidän sen muistavan tai jos laskut sattuu olemaan jonkun muun viraston kautta maksettavina???tuo sinun logiikka ei päde mihinkään. Kyllä se on laskuttajan vastuulla huolehtia siitä että laskut lähetetään. Myös suomen Postin sopimusehdoissa todetaan että jos kirjettä ei erikseen kirjaa tai vakuuta on se aina
lähettäjän vastuulla EI vastaanottajan tai postin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474015- 1314003
- 693763
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72547Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332329- 272244
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4491844