Kahvista eroon

Kofeinisti

Moi
En tiennyt minne tän viestin laittaisi, joten laitoin tänne..

Nyt loppuu 10 vuoden kahviriippuvuus. En edes juo kahvia mitenkään järjettömästi...ehkä kolmisen desiä päivässä, jaettuna aamu- ja iltapäiväkahviin. Mutta jos jompi kumpi jää väliin, tai myöhästyy edes parin tunnin verran, alkaa nopeasti raju päänsärky sekä armoton väsy. Joskus olen joutunut lähtemään kesken tunnin hakemaan kahvia, koska muuten kirjaimellisesti nukahdan pystyyn. Kofeiinitabletit on aina mukana varuiksi, jos en vaikka saakkaan kahvia.
Nyt alko nyppiä tämä riippuvuus...en edes pidä kahvista (enää), juonti on tosi pakon omaista. Lisäksi mulla on armottoman huono maha, ja joka kupillinen kärventää ja närästää.

Nyt alkoi kolmen viikon joululoma, ja sinä aikana mulla on missio päästä eroon kahvista. Kysymykseni on, että kannattaako mun lopettaa kahvittelu totaalisesti yhdellä heitolla, vai vähentää eka yhteen kuppiin, ja sitten poistaa kokonaan? Kokemuksia? vinkkejä?

6

2620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaffeliini

      Vähänhän sinä juot. Äsken tempaisin itse yhden keittimellisen. Eikä se tänään siihen lopu.
      Silti voi mennä päiviä, etten juo kuin mukin aamulla.
      Sikäli tuntuu tuo sinun riippuvuutesi oudolta määrään nähden.
      Kaipa se lopettaminen olisi fiksua tehdä vaiheittain, jos kahvinjuonti sinua vaivaa.
      Vastasin kuitenkin vaikka epäilin että tämä on provoilua, onko?

      • Kofeinisti

        Kiitos vastauksesta, en ole provo =)

        Oon itsekkin asiaa ihmetellyt, kun mielestäni juon vähän kahvia, ja olen sitäkin vähän vielä vähäntänyt, joskus join kolme kuppia, nyt se on se kaksi. Olen käynyt lääkärissäkin esim. kilpirauhasarvot tarkistamassa, sillä kuulemma joskus kahvi saattaa kompensoida kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita...jos se vaikka selittäisi sen väsymyksen. Mutta arvot oli kohdillaan.
        En keksi muuta kuin sen, että olen juonut kahvia todella säännöllisesti 14-vuotiaasta, ja että olen (siis elimistöni on) muutenkin hyvin herkästi muutoksiin reagoiva, esim. päänsärky hyökkää heti, jos vaikka nukun edellisenä yönä 7 tuntia, ja seuraavana 10 tuntia.

        Kahvi ei tietenkään ole pahin tapa, tympii vaan tämä riippuvuus siitä, ja kärsin tosiaan myös pahoista vatsakivuista, joita kahvi todella pahentaa.

        Mimimerkille "vaan kofeiini" sen verran, että en siis kofeiinitabletteja popsi jatkuvasti, vaan ne on varalta mukana, ja syön niitä hyvin hyvin harvoin.

        Myönnän, että kofeiiniriippuvuudessani on varmaan vahva psykologinen puolikin - koen kahvin vaikuttavan enemmän kuin se todella vaikuttaakaan...tai jotain..

        No, nyt kuitenkin yritän eroon. Voihan sitä sitten myöhemmin juoda tarvittaessa..


    • vaan kofeiini

      Juomasi kahvimäärä (n.2 kuppia/vrk) tuntuu minimaaliselta suhteessa oireisiisi. Veikkaisinkin, että sinun kannattaa hakea vikapäätä popsimistasi kofeiinitableteista.
      Pelkästään vatsan kärvistely on riittävä syy tehdä asialle jotakin. Runsas nesteiden (vesi) nauttiminen voi helpottaa vaivoja.

      ""
      Seuraavat tuotteet sisältävät saman määrän (noin 100 mg) kofeiinia:

      * yksi kofeiinipilleri (esim. Coffein Pharmia 100mg tai Cofi-tabs)
      * yksi pieni espresso-kahvi
      * iso kuppi tavallista kahvia
      * litra kolajuomaa (esim. Coca-Cola)
      * 0,3-0,5 litraa energiajuomaa (Battery/Jolt Cola)
      * 2 kuppia mustaa teetä tai 5 kuppia vihreää teetä
      * 4 Vicks Red Energy-pastillia
      * 0,5 litraa Marli Juissi Red Energyä
      ""
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

      ""
      Kofeiini vaikuttaa keskushermoston kautta jo noin 150 mg:n – 250 mg:n annoksina. Vaikutus koetaan piristävänä, sillä aineenvaihdunta vilkastuu. Tarmokkuus ja usein myös lämmöntunne lisääntyvät, hengitystiheys kasvaa, veren rasvahappopitoisuus nousee ja vatsahapon sekä virtsan eritys kiihtyy.

      Pieninä määrinä kofeiini ei aiheuta ongelmallista fysiologista riippuvuutta, kuten monet muut kasveista peräisin olevat alkaloidit, joita myös käytetään lääkkeinä tai huumeina. Noin 350 mg:n päivittäinen saanti on eräiden arvioiden mukaan rajana riippuvuuden synnylle.
      ""
      http://www.student.oulu.fi/~mirjak/mol/kofeiini.html


      ""
      COFI-TABS 100MG 100 TABL VITABALANS
      3,55 € / 0,04€/kpl

      Lääkemuodot
      Tabletti, jossa on 100 milligrammaa vaikuttavaa ainetta.

      Vaikuttavat aineet:
      Kofeiini.

      Käyttötarkoitus:
      Tilapäisten väsymystilojen poistaminen.

      Vaikutustapa:
      Kofeiini piristää, kuten kahvin ja teen juojat tietävät. Sen vaikutusteho tosin vaihtelee yksilöstä toiseen.

      Annostus:
      Aikuisille yksi tabletti 2-3 kertaa päivässä. Alle 15-vuotiaille vain lääkärin ohjeen mukaan.

      Lääkkeen ottaminen:
      Tabletit niellään runsaan nesteen kera.

      Haittavaikutukset:
      Kofeiini voi aiheuttaa nukahtamishäiriöitä, jos sitä nautitaan ennen nukkumaan menoa. Kofeiinia ei suositella mahahaavapotilaille.

      Raskaus ja imetys:
      Suuria annoksia kofeiinia ei suositella raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä.

      Säilytys:
      Tabletit säilytetään kuivassa paikassa huoneenlämmössä, 15- 25 asteessa ja poissa lasten ulottuvilta. Kelpoisuusaika pakkauksessa."
      ""
      http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=COFI-TABS TABLETTI 100MG&manufacturer=VITABALANS


      ""
      Kahvi, vireys ja suorituskyky
      (Elintarviketeollisuusliitto ry / Paahtimoyhdistys)
      ""
      http://www.kahvi.net/pdf/kahvi_ja_terveys_1_2005.pdf


      t. logiikka

      • Kofeinisti

        Kiitos vastauksesta, ks ylempi vastaukseni =)


    • ..........................

      Tavasta eroon kerralla kofeiinitablettien avulla. Jos juot yli 6 kuppia päivässä niin sitten annostuksesi on aamutabu, päivä, iltapäivä ja ilta...

      Jatka kahvittomuuttasi näin vaikka kuukausi. Siten että totut olemaan kahvikupitta. Juo vaikka teetä niin että totut siihen.

      Sitten kofeiinitableteista pikkuhiljaa eroon, jätät viikoittain yhden tabletin pois. Kofeiiniriippuvuuden ärsyttävin oire on just toi armoton päänsärky. Siksi se kofeiini kannattaa ajaa hitaasti alas mutta kahvinjuonti lopettaa heti.

      Tälleen sujuu ehkä kaikkein kivuttomimmin. Aikaahan tähän kuluu tosin 2 kuukautta mutta hiljaa hyvä tulee.

      • KiinnostunutmHKI

        Pääsitkö eroon kofeiinista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe