Kelpaako yksinkertainen, lukkiutumaton poijuhaka kuusitonnisen purren peräpoijukiinnitykseen vai onko syytä hankkia lukkiutuva ja siten paljon kalliimpi poijuhaka? Irtoaako avohaka helposti vahingossa poijusta venettä laituriin päin vietäessä. Lukittuvan kanssa on ainakin usein ongelmia ulos lähdettäessä, takertelee kiinni.
Poijuhaka
43
12957
Vastaukset
- 10 tn veneessäni
Avoimen poijukoukun etu on nimenomaan helppo irrottautuminen poijusta. Se myös mahtuu tukevammankin poijun renkaaseen. Lukkiutuvassa koukussa oli se haitta, että mekanismi saattoi jumittua eikä enää auennut ilman vasaraa. Raskaanpuoleisessa veneessä tulee helposti ongelmia juuri irrottautumisessa, jossa haka vääntyy helposti ellei sitä heti saa irti poijusta. Kiinnittäytyessä on syytä pitää lievää kiristystä, ettei haka ehdi pudota veteen. Pysyy kyllä hyvin, kun on vähänkin vetoa liinassa. Haka täytyy tietysti mitoittaa veneen painon mukaisesti.
- avohaka
irrota poijusta, jos ei ole vetoa?
Ei ainakaan minun avohaka sieltä itse kiipeä pois, vaan sehän roikkuu siinä poijussa silloin kun vetoa ei ole. - aallokossa !
avohaka kirjoitti:
irrota poijusta, jos ei ole vetoa?
Ei ainakaan minun avohaka sieltä itse kiipeä pois, vaan sehän roikkuu siinä poijussa silloin kun vetoa ei ole.On sattunut useita kertoja! Kun poiju keikkuu aallokossa, lukoton haka hyppää helposti irti, ellei liinassa ole yhtään vetoa. Kokeile ensi kesänä navakammassa tuulessa. On toinenkin tilanne, jossa se voi irrota. Kun poiju alkaa pyöriä veneesi laitaa vasten laituria kohti ajaessasi, lukoton haka voi pudota veteen ellei ole vedossa. Jos vähän jarrutat peräköydestäsi, haka ei putoa.
- avohaka
aallokossa ! kirjoitti:
On sattunut useita kertoja! Kun poiju keikkuu aallokossa, lukoton haka hyppää helposti irti, ellei liinassa ole yhtään vetoa. Kokeile ensi kesänä navakammassa tuulessa. On toinenkin tilanne, jossa se voi irrota. Kun poiju alkaa pyöriä veneesi laitaa vasten laituria kohti ajaessasi, lukoton haka voi pudota veteen ellei ole vedossa. Jos vähän jarrutat peräköydestäsi, haka ei putoa.
sulla on? Mulla lenkin "syvyys" on n. 200mm, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Poijuhaka on itse tehty ja niitä on käytetty kahdessa sukupolvessa ilman mitään ongelmia. Eikä mulla poiju pyöri veneen kylkeä vasten, koska haka laitetaan aina veneen takaosasta.
- Mace-1
aallokossa ! kirjoitti:
On sattunut useita kertoja! Kun poiju keikkuu aallokossa, lukoton haka hyppää helposti irti, ellei liinassa ole yhtään vetoa. Kokeile ensi kesänä navakammassa tuulessa. On toinenkin tilanne, jossa se voi irrota. Kun poiju alkaa pyöriä veneesi laitaa vasten laituria kohti ajaessasi, lukoton haka voi pudota veteen ellei ole vedossa. Jos vähän jarrutat peräköydestäsi, haka ei putoa.
paskaa
- metriä
Mace-1 kirjoitti:
paskaa
pitkä poijuhaka, jossa on 200mm koukku, pysyy veneen perästä laskettuna köysi löysälläkin, kuten avohaka kertoi. Älä Mace-1 osallistu keskusteluun, joka menee yli hilseesi.
- Ihmettelevä purjehtija
aallokossa ! kirjoitti:
On sattunut useita kertoja! Kun poiju keikkuu aallokossa, lukoton haka hyppää helposti irti, ellei liinassa ole yhtään vetoa. Kokeile ensi kesänä navakammassa tuulessa. On toinenkin tilanne, jossa se voi irrota. Kun poiju alkaa pyöriä veneesi laitaa vasten laituria kohti ajaessasi, lukoton haka voi pudota veteen ellei ole vedossa. Jos vähän jarrutat peräköydestäsi, haka ei putoa.
Kyllä on kummallisiksi mennyt nuo poijuhaat. Kokemusta on 1,5-8,5 tonnista "avonaisilla" poijuhaoilla eikä ole koskaan vielä itsestään pois poijusta hypännyt. Joskus rantautuessa joku tumpelo gasti on sen sieltä tiputtanut, mutta muuten sitä ei kyllä sieltä voi vahingossa pois saada. Jos aallokossa pois hyppii niin sitten kyllä täytyy poijuköydenkin olla niin löysällä että vene myös pomppii laiturille.
- putoo irti
Ihmettelevä purjehtija kirjoitti:
Kyllä on kummallisiksi mennyt nuo poijuhaat. Kokemusta on 1,5-8,5 tonnista "avonaisilla" poijuhaoilla eikä ole koskaan vielä itsestään pois poijusta hypännyt. Joskus rantautuessa joku tumpelo gasti on sen sieltä tiputtanut, mutta muuten sitä ei kyllä sieltä voi vahingossa pois saada. Jos aallokossa pois hyppii niin sitten kyllä täytyy poijuköydenkin olla niin löysällä että vene myös pomppii laiturille.
Sattuu olevan ihan samoja havaintoja, kun kaveri aikaisemmin esitti. Avohaka putoo irti ennenkuin peräköyttä kiristää. Luulisin, että samaa juttua ei voi tullakaan matalarunkoisissa pikkuveneissä. Kun panet avokoukun poijuun veneestä, jonka korkeus on noin metrin verran poijun koukkua ylempänä, haka todellakin luiskahtaa irti hyvin helposti. Ei tarvii kuin, että varsi nousee vähän vaakatason yli. Silloin haan oma paino pudottaa sen heti irti, ellei narua ehdi vetää kireelle. Eihän se tietenkään irtoa, jos on päässyt sinne laituriin asti. Miksi tästäkin piti rähjätä?
- yksin landatessa
avohaka kirjoitti:
sulla on? Mulla lenkin "syvyys" on n. 200mm, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Poijuhaka on itse tehty ja niitä on käytetty kahdessa sukupolvessa ilman mitään ongelmia. Eikä mulla poiju pyöri veneen kylkeä vasten, koska haka laitetaan aina veneen takaosasta.
minäkin laitan poijujoukun keskiveneestä ja astelen sitten perään styyraamaan. Siinähän se poiju pyörii kylkeä vasten. Mitä ihmeellistä siinä on?
- avohaka
yksin landatessa kirjoitti:
minäkin laitan poijujoukun keskiveneestä ja astelen sitten perään styyraamaan. Siinähän se poiju pyörii kylkeä vasten. Mitä ihmeellistä siinä on?
mitään ihmeellistä ole. Vastaavaa poijuhakaa ku mulla on käytetty monen laisissa veneissä. Koskaan ei ole poijun pyöriessäkään poijuhaka irronnut.
- otetaan rauhallisesti
avohaka kirjoitti:
mitään ihmeellistä ole. Vastaavaa poijuhakaa ku mulla on käytetty monen laisissa veneissä. Koskaan ei ole poijun pyöriessäkään poijuhaka irronnut.
Luulen, että tilanne on erilainen, kun vene on korkealaitainen verrattuna sinun matalampaan veneeseesi.
- Mace-1
!?!?
- kale
Mistä saa 8 tonnin veneeseen riittävän vahvan poijukoukun tai haan.
Mistä koukusta saa selville, mikä sen vetolujuus on? - redari1
Ei avonainen poijuhaka karkaa kyllä mitenkään poijusta jos vene on kiinni laiturissa. Tuntuu ihan oikeasti uus avuttomalta koko kysymys. Oletko koskaan edes kokeillut kiinittäytyä poijuun...testaa vaikka jossakin kotona ennen vesille lähtöä.
- jos ei tiedä?
Kumma, että ei saisi kysyä minkälainen poijukku kannattaisi hankkia. Mikä teitä pännii?
- Mace-1
joka saa avohaaan irtoamaan poijusta, ja itse seisoo laiturilla koysi tai liina kädessä.
- kädessä?
Onks sulla rahat valmiina? Voidaanko sopia aika ja paikka sekä todistajat? Vai meinaatko panna lupaukseesi jotain lisäehtoja?
- katteeton lupaus?
Mietipä käytännön tilannetta. Olet pannut isokokoisen ja korkeaperäisen veneesi avohaalla Kalmarin sataman poijuun. Siellähän poijut ovat melko pieniä ja aika lähellä laituria. Sen takia et voi kiristää peräköyttäsi kovin paljoa, koska poiju on muutenkin melkein kiinni peräpeilissäsi. Varmaan tunnet tämän suositun venesataman. Illalla toinen vene parkkeeraa viereiselle paikalle ja koukkaa oman kiinnityksensä samaan poijuun. Kun se on saanut keulaköytensä kaijaan, se kiristää oman peräköytensä vinssillä, niinkuin monet tekevät. Poijun rengas painuu veden alle ja oma peräköytesi löystyy. Näinhän siinä aina käy. Tavataanko kesäkuussa Kalmarissa, koska ajattelin pysähtyä siellä ruokaostoksilla ennenkuin jatkan matkaa. Hyväksyn maksuaikaa ja 2% koron. Maksusuoritukset osamaksuina - jos avohaka putoaa poijusta.
- perästä
katteeton lupaus? kirjoitti:
Mietipä käytännön tilannetta. Olet pannut isokokoisen ja korkeaperäisen veneesi avohaalla Kalmarin sataman poijuun. Siellähän poijut ovat melko pieniä ja aika lähellä laituria. Sen takia et voi kiristää peräköyttäsi kovin paljoa, koska poiju on muutenkin melkein kiinni peräpeilissäsi. Varmaan tunnet tämän suositun venesataman. Illalla toinen vene parkkeeraa viereiselle paikalle ja koukkaa oman kiinnityksensä samaan poijuun. Kun se on saanut keulaköytensä kaijaan, se kiristää oman peräköytensä vinssillä, niinkuin monet tekevät. Poijun rengas painuu veden alle ja oma peräköytesi löystyy. Näinhän siinä aina käy. Tavataanko kesäkuussa Kalmarissa, koska ajattelin pysähtyä siellä ruokaostoksilla ennenkuin jatkan matkaa. Hyväksyn maksuaikaa ja 2% koron. Maksusuoritukset osamaksuina - jos avohaka putoaa poijusta.
Mutta miksi ihmeessä kiinnität sitten sitä eräköyttä ollenkaan siihen poijuun jos sitä ei voi kiristää.??? Ei siitä mitään hyötyä ole, keula hakkaa laituriin koko ajan ja jos kerran naapuri vetää sen vielä lähemmäs niin ei ole merkitystä onko koukku poijussa vai kannella. Ainakin minulle käsittämätön tilanne.
- toinen samaan poijuun
perästä kirjoitti:
Mutta miksi ihmeessä kiinnität sitten sitä eräköyttä ollenkaan siihen poijuun jos sitä ei voi kiristää.??? Ei siitä mitään hyötyä ole, keula hakkaa laituriin koko ajan ja jos kerran naapuri vetää sen vielä lähemmäs niin ei ole merkitystä onko koukku poijussa vai kannella. Ainakin minulle käsittämätön tilanne.
Ihmettelen kommenttiasi. Etkö tosiaan ole ollut vastaavassa tilanteessa? Tietenkin olen kiristänyt omaa liinaani sen verran, ettei keula pääse laituriin asti. En kuitenkaan voi vinssata sitä kireälle, jos poiju muutenkin on lähellä peräpeiliäni (niinkuin yleensä Kalmarissa, jossa on syvää ja poijut lähellä laitureita). Kun sitten yöllä tulee uusi vene, joka vinssaa oman veneensä peräköyden kireälle ja vetää poijun veden alle, tottahan oma köysi silloin löystyy. Keulasi osuu laituriin, hakakin voi irrota, jos pelivaraa ei ole. Mitä ihmeellistä siinä on? Miksi yksinkertaisia asioita vatvotaan? Kovin pienellä paatilla samaa poijuongelmaa ei ehkä satu. Omani on vähän alle 14 m. Kumma muuten, ettei naapureita nykyisin huomioida, ei auteta pyytämättä, ei tervehditä, hyvä sentään jos omaan tervehdykseen vastataan. Mihinkähän ystävällisyys on katoamassa vesiltä? Eipä sitä taida keskustelufoorumillakaan olla liikaa! On muuten 40 vuotta siitä, kun ekan kerran kiinnitin puuveneeni Kalmarin poijuun. Silloin ei ollut poijuhakoja, laitettiin paalusolmu, landattiin ilman konevoimaa ja toisten auttaminen oli luonnollista. Nyt eletään tässä ajassa, mutta kaikkea vanhaa ei kannattaisi unohtaa?
- vähän kokemusta
toinen samaan poijuun kirjoitti:
Ihmettelen kommenttiasi. Etkö tosiaan ole ollut vastaavassa tilanteessa? Tietenkin olen kiristänyt omaa liinaani sen verran, ettei keula pääse laituriin asti. En kuitenkaan voi vinssata sitä kireälle, jos poiju muutenkin on lähellä peräpeiliäni (niinkuin yleensä Kalmarissa, jossa on syvää ja poijut lähellä laitureita). Kun sitten yöllä tulee uusi vene, joka vinssaa oman veneensä peräköyden kireälle ja vetää poijun veden alle, tottahan oma köysi silloin löystyy. Keulasi osuu laituriin, hakakin voi irrota, jos pelivaraa ei ole. Mitä ihmeellistä siinä on? Miksi yksinkertaisia asioita vatvotaan? Kovin pienellä paatilla samaa poijuongelmaa ei ehkä satu. Omani on vähän alle 14 m. Kumma muuten, ettei naapureita nykyisin huomioida, ei auteta pyytämättä, ei tervehditä, hyvä sentään jos omaan tervehdykseen vastataan. Mihinkähän ystävällisyys on katoamassa vesiltä? Eipä sitä taida keskustelufoorumillakaan olla liikaa! On muuten 40 vuotta siitä, kun ekan kerran kiinnitin puuveneeni Kalmarin poijuun. Silloin ei ollut poijuhakoja, laitettiin paalusolmu, landattiin ilman konevoimaa ja toisten auttaminen oli luonnollista. Nyt eletään tässä ajassa, mutta kaikkea vanhaa ei kannattaisi unohtaa?
Missä on Kalmarin satama? Onko tavallista että kaksi venettä kiinnittyy samaan peräpoijuun? Miten toinen vene pääsee siitä irti kun toinen vene on vinssannut koko poijun pinnan alle?
Ihan oikeasti haluaisin tietää, ennen kuin munaan itseni ensi kesänä. - Että näin!!!
vähän kokemusta kirjoitti:
Missä on Kalmarin satama? Onko tavallista että kaksi venettä kiinnittyy samaan peräpoijuun? Miten toinen vene pääsee siitä irti kun toinen vene on vinssannut koko poijun pinnan alle?
Ihan oikeasti haluaisin tietää, ennen kuin munaan itseni ensi kesänä.Jos olet purjehtia olet jo munannut ittes, kalmari on ruottis ja ihan paska paikka kuten koko ruotsi...
- mutta jossain kiva pysähtyä
Että näin!!! kirjoitti:
Jos olet purjehtia olet jo munannut ittes, kalmari on ruottis ja ihan paska paikka kuten koko ruotsi...
Joo, kyllähän Tanskaan tai Saksaan on kiva vetäistä suoraankin, mutta Kalmar on sopiva välietappi maantieteellisesti ja satamaan on helppo mennä kaikkina vrk:n aikoina. Siistit uudet suihkutilat ja sauna. Siitä viereisestä venetarvikekaupasta voi muuten ostaa lukollisen poijuhaan, joka on ok.
- Mace-1
katteeton lupaus? kirjoitti:
Mietipä käytännön tilannetta. Olet pannut isokokoisen ja korkeaperäisen veneesi avohaalla Kalmarin sataman poijuun. Siellähän poijut ovat melko pieniä ja aika lähellä laituria. Sen takia et voi kiristää peräköyttäsi kovin paljoa, koska poiju on muutenkin melkein kiinni peräpeilissäsi. Varmaan tunnet tämän suositun venesataman. Illalla toinen vene parkkeeraa viereiselle paikalle ja koukkaa oman kiinnityksensä samaan poijuun. Kun se on saanut keulaköytensä kaijaan, se kiristää oman peräköytensä vinssillä, niinkuin monet tekevät. Poijun rengas painuu veden alle ja oma peräköytesi löystyy. Näinhän siinä aina käy. Tavataanko kesäkuussa Kalmarissa, koska ajattelin pysähtyä siellä ruokaostoksilla ennenkuin jatkan matkaa. Hyväksyn maksuaikaa ja 2% koron. Maksusuoritukset osamaksuina - jos avohaka putoaa poijusta.
luetun ymmärtämisessä vaikeuksia?
- kellään,
Mace-1 kirjoitti:
luetun ymmärtämisessä vaikeuksia?
kerätään juuri todistajia ja selvitetään taustat. Ehdot ovat selvät. Lupaamasi 1 milj.euroa kiinnostaa!! Oletko valmis?
- on ihan tavallista
vähän kokemusta kirjoitti:
Missä on Kalmarin satama? Onko tavallista että kaksi venettä kiinnittyy samaan peräpoijuun? Miten toinen vene pääsee siitä irti kun toinen vene on vinssannut koko poijun pinnan alle?
Ihan oikeasti haluaisin tietää, ennen kuin munaan itseni ensi kesänä.Kahden kanssa ei tule mitään ongelmia. Kolmas kun tulee, niin keskimmäiselle tulee ongelmia poistuttaessa jne. Tilanteesta selviää kuitenkin yhteistyöllä.
Oma koukku kyllä irtoaa helposti, mutta toisten köydet voivat estää liikkeelle lähdön. - .........
köyttä vempauttamalla, ankkaroliina on liian kevyt...
- peräpoijukin kelpaa
toinen samaan poijuun kirjoitti:
Ihmettelen kommenttiasi. Etkö tosiaan ole ollut vastaavassa tilanteessa? Tietenkin olen kiristänyt omaa liinaani sen verran, ettei keula pääse laituriin asti. En kuitenkaan voi vinssata sitä kireälle, jos poiju muutenkin on lähellä peräpeiliäni (niinkuin yleensä Kalmarissa, jossa on syvää ja poijut lähellä laitureita). Kun sitten yöllä tulee uusi vene, joka vinssaa oman veneensä peräköyden kireälle ja vetää poijun veden alle, tottahan oma köysi silloin löystyy. Keulasi osuu laituriin, hakakin voi irrota, jos pelivaraa ei ole. Mitä ihmeellistä siinä on? Miksi yksinkertaisia asioita vatvotaan? Kovin pienellä paatilla samaa poijuongelmaa ei ehkä satu. Omani on vähän alle 14 m. Kumma muuten, ettei naapureita nykyisin huomioida, ei auteta pyytämättä, ei tervehditä, hyvä sentään jos omaan tervehdykseen vastataan. Mihinkähän ystävällisyys on katoamassa vesiltä? Eipä sitä taida keskustelufoorumillakaan olla liikaa! On muuten 40 vuotta siitä, kun ekan kerran kiinnitin puuveneeni Kalmarin poijuun. Silloin ei ollut poijuhakoja, laitettiin paalusolmu, landattiin ilman konevoimaa ja toisten auttaminen oli luonnollista. Nyt eletään tässä ajassa, mutta kaikkea vanhaa ei kannattaisi unohtaa?
Kyllä siihen poijuun voi edelleen kietasta köyden, sitten molemmat päät veneeseen niin pitää ja aina pääsee irti, onnistuu myös korkean veneen perätasolta. Ei sitä hakaa vieläkään tarvita ja saa köydellä poijun lähemmäs venettä kun ei ole metrin mittaista vartta tiellä kolisemassa. Aika ihmeellisissä paikoissa käyt. jos sinua ei tervehditä eikä auteta rantautumisissa, minua ei ole vielä 40 veneilyvuoden aikana tälläine kohdannut. Ihmiset ovat arkoja tuntemattomille ja jos apua tarvitsee niin voi kyllä hihkaista että " hei kaveri voitko vähän auttaa " niin kukaan ei ole kieltäytynyt ei edes ulkomaalaiset. Usein saa torjua liian aktiiviset auttajat kun oman aikomuksen selittäminen vaikeampaa kuin toteuttaminen.
- esittää varoitus!
peräpoijukin kelpaa kirjoitti:
Kyllä siihen poijuun voi edelleen kietasta köyden, sitten molemmat päät veneeseen niin pitää ja aina pääsee irti, onnistuu myös korkean veneen perätasolta. Ei sitä hakaa vieläkään tarvita ja saa köydellä poijun lähemmäs venettä kun ei ole metrin mittaista vartta tiellä kolisemassa. Aika ihmeellisissä paikoissa käyt. jos sinua ei tervehditä eikä auteta rantautumisissa, minua ei ole vielä 40 veneilyvuoden aikana tälläine kohdannut. Ihmiset ovat arkoja tuntemattomille ja jos apua tarvitsee niin voi kyllä hihkaista että " hei kaveri voitko vähän auttaa " niin kukaan ei ole kieltäytynyt ei edes ulkomaalaiset. Usein saa torjua liian aktiiviset auttajat kun oman aikomuksen selittäminen vaikeampaa kuin toteuttaminen.
Toki ymmärretään! "Once is enough" eli kerta riitti, kun haka hämmästyksekseni putosi poijusta. Ilmeisesti olet liikkunut verraten vähän eri satamissa, jos et ole pannut merkille yleistä välinpitämättömyyttä ja asenteiden vähittäistä muuttumista. En suinkaan ole ainoa, joka sellaista on huomannut. Hyvä, jos jokainen meistä koettaa korjata tilannetta ja olla ystävällinen niin keskustelufoorumilla kuin venesatamissakin.
- peräpoijukin kelpaa
esittää varoitus! kirjoitti:
Toki ymmärretään! "Once is enough" eli kerta riitti, kun haka hämmästyksekseni putosi poijusta. Ilmeisesti olet liikkunut verraten vähän eri satamissa, jos et ole pannut merkille yleistä välinpitämättömyyttä ja asenteiden vähittäistä muuttumista. En suinkaan ole ainoa, joka sellaista on huomannut. Hyvä, jos jokainen meistä koettaa korjata tilannetta ja olla ystävällinen niin keskustelufoorumilla kuin venesatamissakin.
En tosiaan ole kovinkaan paljon vieraillut satamissa, lähinnä vaan puolittain pakon sanelemana, toki palvelusatamiakain käytän. Tuo välinpitämättömyys näkyy kyllä noissa niinkutsutuissa "luonnon" satamissakin, roskaamisena ja luonnon turmelemisena. Tyhhennetään jopa veneen roskapussit rantakivien taakse ja surutta sytytetään nuotio rantakalliolle käyttäen saaren kelottuneita vaivaismäntyjä polttopuuna.
- !!!!!!!!!!!
No on sulla huolet, kandeisko vaihtaa harrastusta!!!
- kysymykseen
Olen käyttänyt avohakaa 25 vuotta ja se on rantautuessa vain kerran lähtenyt irti poijusta; ei siis koskaan veneen ollessa kiinni laiturissa. Oleellisin asia avohaassa on varren pituus suhteessa avolenkkiin. Varren täytyy olla niin pitkä, että vedon löystyessä varsi painaa lenkin kiinni poijun renkaaseen eikä päästä sitä valumaan pois. Myös poijuhaan avolenkin pitää olla riittävän syvä. Avohakaa käytettäessä täytyy oppia sopiva tekniikka, hakaa ei paineta poijun renkaaseen vaan se työnnetään ensin kiinni renkaan aukkoon ja vedetään sitten takaisinpäin. Olennaista tässä vetoliike. Olen käyttänyt myös sulkeutuvia hakoja ja niissä pitää käyttää erilaista tekniikkaa. "Vain harjoitus luo mestarin."
- pinnamies
osta kunnon ladattava ja laukaistava poijuhaka, maksaa 70 euroa, eikä tarvi näitä asioita miettiä. avonaiset poujuhaat toimii myös kohtuullisen hyvin pienillä veneillä. jos vene painaa yli 5 tonnia, ostaisin jären suljettavan haan.
- jeesmies
nyt sun mielestä on "ladattava ja laukkaistava" poijuhaka? Siis onko se jokin suljettu Arifin tyypinen vai joku sellainen Mighty Duck vai oliko se nyt sitten Handy Duck?
Mitä ihmiset yleensä siitä pitää?
20 vuotta avonaista käyttänyt ja ainoa ongelma on kerran ollut se, että kahvapuolen suorakulmainen osa on jäänyt mantookkivaijerin alle kiinni. Se on myös sanottava, että noin 4 tonnin veneellä kaksi kappaletta olen vääntänyt kun ollaan roikuttu hirmukelissä poijussa - mutta ei ne irti ole lähteneet. Toinen hirmukeli oli siis ihan trombi tyyppinen jutska. - Hmmmm......
Nimittäin painava vene useammin myös vetää poijun upoksiin ja jos poijussa on kiinni useampia veneitä, jotka ovat myös joutuneet kiristämään peräköytensä, ei poiju lähtiessä nousekkaan pintaan. Tällöin laukaistava haka on eritäin vaika avata. Avonaisen haan saa useinmiten irti laskemalla sitä alaspäin oltaessa poijun vieressä ja jos ei lähde laskemalla, niin sitten painamalla. Avonainen haka on myös helpompi irrtoitta jos poijuhaat ovat kiertuyneet tai muuten poijussa köysisykkyröitä.
Itselläni on 2 kpl 1,2 m mittaisia avonaisia poijuhakoja. Hyvin toimivat. - pinnamies
jeesmies kirjoitti:
nyt sun mielestä on "ladattava ja laukkaistava" poijuhaka? Siis onko se jokin suljettu Arifin tyypinen vai joku sellainen Mighty Duck vai oliko se nyt sitten Handy Duck?
Mitä ihmiset yleensä siitä pitää?
20 vuotta avonaista käyttänyt ja ainoa ongelma on kerran ollut se, että kahvapuolen suorakulmainen osa on jäänyt mantookkivaijerin alle kiinni. Se on myös sanottava, että noin 4 tonnin veneellä kaksi kappaletta olen vääntänyt kun ollaan roikuttu hirmukelissä poijussa - mutta ei ne irti ole lähteneet. Toinen hirmukeli oli siis ihan trombi tyyppinen jutska.Joo kyllä se Arifinin haka on mitä tarkoitan, Toimii niinkuin pitää ja vaimo tykkää kovasti. Handy duckiin en luottaisi.
Sanokoot muut mitä vaan, poiju pitää painavissa veneissä vetää kireälle, varsinkin jos betonia on keulassa vastassa. Ei tarvise kuin, että kaukana kulkee laiva ja maininki tulee satama-altaaseen. Veneet pomppii laiturille, jos poiju on löysällä. Näin kävi Byxelkrokissa pari vuotta sitten. Siinä mainingissa voi ohut avonainen koukku antaa periksi eli koukku oieta - teräsveneilijä
jeesmies kirjoitti:
nyt sun mielestä on "ladattava ja laukkaistava" poijuhaka? Siis onko se jokin suljettu Arifin tyypinen vai joku sellainen Mighty Duck vai oliko se nyt sitten Handy Duck?
Mitä ihmiset yleensä siitä pitää?
20 vuotta avonaista käyttänyt ja ainoa ongelma on kerran ollut se, että kahvapuolen suorakulmainen osa on jäänyt mantookkivaijerin alle kiinni. Se on myös sanottava, että noin 4 tonnin veneellä kaksi kappaletta olen vääntänyt kun ollaan roikuttu hirmukelissä poijussa - mutta ei ne irti ole lähteneet. Toinen hirmukeli oli siis ihan trombi tyyppinen jutska.Omia kokemuksia Handy Duck poijuhaasta on muutaman vuoden ajalta ja täytyy sanoa että pienen harjoittelun jälkeen on mainio kapistus.
Poijuun/laiturin lenkkiin hiukan hankalampi laittaa aluksi kuin perinteinen poijuhaka jota poijussa käytin. Mutta tekniikan kun oppii niin tulo ja lähtö helpompaa kuin perinteisellä poijuhaalla. Handyn voi laittaa keksillä kiinni jolloin vartta löytyy koko keksin pituudelta.
Itselläni on parimetrinen keksi jolla manööverit sujuu paremmin kuin metrisellä teräshaalla.
Lähdössä kerran kun kiepsauttaa keksin kiinnitysköyden ympäri ja liuuttaa avauskoukun haalle niin haan irrotus onnistuu vaikka poiju olisi metri pinnan alla.
Aluksi itse epäilin Handyn kestävyyttä, mutta kestävyys on osoittautunut hyväksi. 6 tonnin painoinen veneeni ei ole saanut hakaan minkäänlaisia kulumisen merkkejä kolmen vuoden aikana.
- erimies.
Yksinkertainen pelkkä koukkumallinen haka on paras. Se pysyy poijun lenkissä vaikka köysi olisi täysin löysä. Kiinnitys on helppoa ja irrotus samaten. Koukkumallinen haka ei saa olla kevyt. Rosterista tehty on sopivan painoinen.
Älä hanki lukkituvia taikka laukaistavia. Ne eivät toimi. - Merikarju
Tässä on keskitytty siihen, irtoaako avomallinen haka vahingossa. Sellaista ei ole kohdalleni sattunut, enkä ole nähnyt muillekaan sattuvan. Mutta avomallisen haan irrottaminen tarkoituksella voi olla hankalaa, koska hakaa ei voi irrottaa, jos köysi on kireällä. Olen pari kertaa katsellut satamassa, kuinka tuuli painaa venettä väärään asentoon, sinä aikana kun avomallista hakaa taistellaan irti poijusta. Omaa kokemusta ei kylläkään ole. Tosin yhdessä veneessä oli sellainen venehaka (keksi), jossa koukku oli liian syvä, ja senkin irrottaminen poijusta tms. oli hankalaa ja vaihdoin keksin sellaiseen, jossa koukku oli laakeampi.
Säpillä suljettava poijuhaka voidaan irrottaa vaikka siinä olisikin vetoa. Tämä tuli kerran hyvään tarpeeseen, kun ankkuriköyden mukana nousi sähkökaapeli (joka ei kulkenut lähelläkään kaapelilinjamerkkien osoittamaa linjaa). En jaksanut nostaa ankkuria pintaan asti vaan kaapeli jäi metrin verran pinnan alle. Ankkuri ei lähtenyt millään kaapelista irti, koska sähkökaapeli putosi aina nopeammin kuin ankkuri. Otin sitten kaapelista vedon poijuhaalla, jolloin ankkuri pääsi irti. Kaapeli oli sitten helppo irrottaa poijuhaasta vain hakaa kiertämällä. - poijun ympärillä!
Keskustelussa kuhisee kuin muurahaispesässä, jota kerran tökätään tikulla. Osta poijuhaka, jos haluat kättä pitempää. Pelkällä narullakin pärjää.
- EsaKalervo
Satuin vilkaisemaan vilkasta poijuhakakeskustelua.
Itselläni on runsaasti kokemusta erilaisista teknisisistä ratkaisuista, purjehdin nykyisin läpi kauden monen tasoisten miehistöjen kanssa. Kotisatamassani Koivusaaressa peräpoijut ovat riittävän kaukana laiturista ja jokainen vene on kiinnitetty kahteen poijuun. Jokaisessa poijussa on siis kahden veneen koukut kiinni. Käytössäni on neljällä eri purjeveneettä, painot vajaasta parista tonnista 4,5:een. Kaikkiaan näillä veneillä kiinnitytään laituriin ehkä 4-500 kertaa kesässä. Veneissä on kahdeksan koukkua, neljää eri mallia.
KESTÄVYYS
Avohaat ovat ainoita, jotka eivät mene käytössämme rikki, mitä joskus varsi on vääntynyt. Lukittavien mekanismit sen sijaa rikkoutuvat ennemmin tai myöhemmin, yleensä kahden kauden käytön aikana. Niinpä olenkin päättänyt vanhojen rikkoutuessa hankkia vain avohakoja.
KÄYTETTÄVYYS
Avohaka on pysynyt hyvin kiinni, ehkä pari kertaa kaudessa haka on laituriin ajettaessa irronnut. Veneen ollessa kiinnitettynä mitään riskiä avokoukun irtoamiselle ei ole, kunhan poiju on riittävän kaukana veneen perästä. Jos poiju on liian lähellä, niin silloin koukun köydellä, jonka molemmat päät ovat veneessä. Avohaan koukku on selvästi laajempi kuin lukittavien eli avohaka on helpompi kiinnittää kurkottamallakin. Lukittavien tyypillinen vaikeus on mekanismin jäykkyys ainakin silloin, kun varsi on vääntynyt.
Irrotettaessa lukittavien kanssa on ollut vaikeuksia yleensä silloin kun toisen veneen koukku on tavalla tai toisella sidoksissa omaan koukkuun.
LUKITTAVIEN VIAT
Kerran hitsaus on pettänyt ja koukkuosa jäi poijuun ja varsi käteen.
Muutoin viat keskittyvät lukitukseen. Lukitustapit ovat herkkiä vääntymään haan ollessa kietoutuneena toiseen koukkuun ja omaa koukkua väännetään veneen koko ajan liikkuessa ulos laiturista. Koukun varsi saattaa myös vääntyä ja lukitusmekanismin toiminta häiriintyy.
Ylläoleva perustuu keskimäärin hyvin kokemattomien miehistöjen käytössä esille tulleisiin tilanteisiin.- Seeglaaja
Kiitos erinomaisen seikkaperäisestä viestistäsi.
Tämän tiedon pohjalta on helppo tehdä päätös tuon tärkeän välineen hankinnasta. Kerrankin voi siirtyä yksinkertaisempaan ja huokeampaan suuntaan.
Kiitos muillekin keskusteluun osallistuneille. - vierestä
Minullakin oli vene yhden kesän laiturissa, jossa veneet kiinnitettiin kahdella peräpoijulla. Pidin tapaa todella hankalana. Tokihan vene pysyy paremmin paikoillaan, mutta mitä hyötyä siitä on? En ainakaan keksi mitään haittaa siitä että vene hieman kääntyy tuulen voimasta. Kääntyyhän se naapurivenekin, ja jokaisessa veneessä on luonnollisesti fenderit.
Käytännössä rantautuminen tuohon kahden poijun paikkaan tapahtui niin, että ensin kiinnitetään peräköysi normaaliin tapaan toiseen poijuista veneen lipuessa sen ohi. Sitten gasti siirtyy laiturille keulaköysien kanssa ja työntää veneen uudelleen irti laiturista, jotta saadaan toinenkin poiju köytettyä. Sitten gasti taas vetää veneen takaisin ja kiinnittää keulan. Kahdestaan se tietenkin onnistui hyvin, vaikka turhaa vaivaa olikin, mutta yksin rantautuminen oli varsin hankala operaatio.
Yksinpurjehduksen helpottamiseksi sataman sääntöjä uhmaten laitoin toiseen poijuun köyden, jonka toisen pään sidoin laituriin. Näin saatoin rantautua ihan normaaliin tapaan yhdellä poijulla ja sitten vain hakea toisen peräköyden laiturilta, ja lähtiessä vastaavasti toisin päin.
Lisäksi ongelmana oli se, että kun nämä kaksi peräpoijua jaettiin naapuriveneen kanssa, niin tokihan se naapurin ison teräsveneen omistaja tullessaan kiskoo köytensä niin tiukalle, että oma köyteni löystyy täysin. Tai vastaavasti jos kiinnitän veneeni naapurin ollessa paikalla, on se naapurin lähdettyä pirun tiukalla.
Osaisitko sinä Esa, tai joku muu kertoa, miten tuollaiseen kahden poijun paikkaan on tarkoitus rantautua ja miksi niitä ylipäänsä on olemassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083336Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882