Tarkkaavaisuuhäiriöistä keskustelua

cheetah.grrr

"Tarkkaavaisuushäiriöt osataan tunnistaa nykypäivänä paremmin ja niitä pyritään myös hoitamaan. Keskustele tarkkaavaisuushäiriöstä kärsivän lapsen kasvatuksesta ja kehittymisestä."

Vaikuttiko tutulta tekstiltä? Se oli tämän keskustelupalstan esittelyteksti.

On tietenkin hyvä, että keskustellaan monipuolisesti kyseisestä asiasta, mutta lähtökohta tässä keskusteluaiheessa on se, että tarkkaavaisuushäiriö on "olemassa".

On erittäin ikävää, että täällä törmää siihen asenteeseen, että vanhemmat olisi aiheuttaneet lapsensa tarkaavaisuushäiriön. Kaikesta säännöllisestä elämänrytmistä, ulkoilusta ja mahdollisimman vähäisestä tv-katseluajasta (jne)huolimatta lapsen tarkkaavaisuushäiriö on monessa perheessä arkea. Ympäristön asenteet ovat näitä perheitä kohtaan usein tuomitsevia ja vaikkei kukaan tietäisi lapsen diagnoosia, lapsella saattaa olla pihapiirissä leima otsassa. Tarkkaavaisuushäiriö voi olla usein niin vaikeatasoinen, että vanhemmat huolestuvat jo ennen kouluikää. Joten ei ole mitenkään totta, että tarkkaavaisuushäiriötä hoidetaan aina vain koulunkäynnin takia.

Jos jonkun mielestä tarkkaavaisuushäiriö on huuhaata, ei hänen tarvitse keskustella palstalla, jossa keskustellaan tarkaavaisuushäiriöisen lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä. Kyllä me tarkkaavaisuushäiriöistä kärsivien lasten vanhemmat ihan riittävästi saamme muilta tahoilta kuulla niitäkin väitteitä.

Ja ennen kuin minua syytetään taas tästä, niin kerron, että ei minulla tietenkään ole oikeutta kieltää ketään keskusteluun osallistumasta, mutta kantani kyllä saan ilmaista. En minäkään mene keskustelemaan aiheesta, joka ei ole lähellä minun sydäntäni.

9

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uoiuoiui

      ADHD:ta ei ole.

      Sillä pyritään muokkaamaan ihmisistä jotain sellaista mitä he eivät ole.

      "ADHD-lapsilta" viedään vapaus, terveys, kunnia... kaikki.

      Tilalle annetaan paikka joukossa... jossa tyhmyys tiivistyy koko ajan.

      Kyse on sosialismin edistämisestä.

      • tsaidu

        Häivy jo urpo!!!Kukaan ei kaipaa sun typeriä juttujas!!!>o(


      • uoiuoiui
        tsaidu kirjoitti:

        Häivy jo urpo!!!Kukaan ei kaipaa sun typeriä juttujas!!!>o(

        Miksi siä pilkkaat! Minä olen muslimi ja sinä sanot urpoksi! Ei saa muslimeja pilkata! EI EI EI!!! HYI HYI HYI saatana!!


      • pääsiäisenä
        uoiuoiui kirjoitti:

        Miksi siä pilkkaat! Minä olen muslimi ja sinä sanot urpoksi! Ei saa muslimeja pilkata! EI EI EI!!! HYI HYI HYI saatana!!

        "Hyi saatana!" Totesi Slalom-seurakunnan maallikkopastori juhlasaarnassaan viime pääsiäisenä kuultuaan että joululauluja ei enää tänä jouluna laulettaisi!


    • iskee?

      Tämähän on kuin islam-palstalla!!! Kyllä kai täällä oman näkemyksensä ACDC:stä saa esittää?

      • cheetah.grrr

        Tietenkin saa esittää oman näkemyksensä. Mutta jos ei aio suhtautua asiaan avoimesti ja yrittäen oppia myös jotain adhd-lasten vanhemmilta, ei minun mielestäni ole kauhean rakentavaa keskustelua.

        Minua ei kauheasti esimerkiksi kiinnosta islam. Minulla on kauheasti ennakkoluuloja sitä kohtaan. Ja hyvin pitkälle ennakkoasenteisiin pohjautuvia mielipiteitä. Islamin takia on tapahtunut kaikenlaisia kuolemia. En kuitenkaan mene keskustelemaan sinne palstalle. Ainakaan syyttävään sävyyn, koska oikeastaan en tiedä asiasta kovinkaan paljon.

        Näkemyksia saa esittää. Ja niitä pitääkin esittää..

        Mutta...

        Eihän täällä enää uskalla adhd-lasten vanhemmat keskustella ja vaihtaa kokemuksia erilaisista arkea helpottavista keinoista, jos joka väliin joku tulee höyryämään "äkkikuolemista" ja syyttämään, ettei olla riittävästi ulkoiltu. Adhd-lasten vanhemmat kyllä ovat ihan itsekin asioista ottaneet selvää.

        Se, miksi tästä asiasta täällä palstalla jaksan kirjoittaa, liittyy vääristyneisiin ja ennakkoluuloisiin asenteisiin, joihin jatkuvasti törmää niin täällä kuin arkielämässä. Kun tarvitsen itse vertaistukea, haen sitä muilta keskustelupalstoilta.


      • muslimeita
        cheetah.grrr kirjoitti:

        Tietenkin saa esittää oman näkemyksensä. Mutta jos ei aio suhtautua asiaan avoimesti ja yrittäen oppia myös jotain adhd-lasten vanhemmilta, ei minun mielestäni ole kauhean rakentavaa keskustelua.

        Minua ei kauheasti esimerkiksi kiinnosta islam. Minulla on kauheasti ennakkoluuloja sitä kohtaan. Ja hyvin pitkälle ennakkoasenteisiin pohjautuvia mielipiteitä. Islamin takia on tapahtunut kaikenlaisia kuolemia. En kuitenkaan mene keskustelemaan sinne palstalle. Ainakaan syyttävään sävyyn, koska oikeastaan en tiedä asiasta kovinkaan paljon.

        Näkemyksia saa esittää. Ja niitä pitääkin esittää..

        Mutta...

        Eihän täällä enää uskalla adhd-lasten vanhemmat keskustella ja vaihtaa kokemuksia erilaisista arkea helpottavista keinoista, jos joka väliin joku tulee höyryämään "äkkikuolemista" ja syyttämään, ettei olla riittävästi ulkoiltu. Adhd-lasten vanhemmat kyllä ovat ihan itsekin asioista ottaneet selvää.

        Se, miksi tästä asiasta täällä palstalla jaksan kirjoittaa, liittyy vääristyneisiin ja ennakkoluuloisiin asenteisiin, joihin jatkuvasti törmää niin täällä kuin arkielämässä. Kun tarvitsen itse vertaistukea, haen sitä muilta keskustelupalstoilta.

        Entäs muslimitytöt luokallasi? Esitättekös joululauluja? Se voi loukata Allahia.


      • de facto
        muslimeita kirjoitti:

        Entäs muslimitytöt luokallasi? Esitättekös joululauluja? Se voi loukata Allahia.

        Vähemmistövaltuutettu Puumalaisen ruotsalaiskollega Margareta Wadstein on huolissaan siitä, että jouluun liittyvät rituaalit, kuten Lucia-neito ja adventtikynttilät, loukkaavat muiden uskontokuntien edustajia.

        On jollakin tavalla erikoista, että "suvaitsevaisuus" tarkoittaa käytännössä toisten todellisen tai oletetun suvaitsemattomuuden myötäilyä. (Sana "oletetun" on tarpeellinen, koska yleensä tällaiset hyökkäykset kristillistä kulttuuria vastaan eivät oikeasti tule muslimisiirtolaisten vaan kotoperäisten tiedostajien taholta.) Kukaan ei tähän astikaan ole pakottanut muslimeja, ateisteja tai muita ei-kristittyjä osallistumaan kristillisiin rituaaleihin. Kyse on nyt siitä, että Wadstein olettaa ei-kristittyjen (eli de facto muslimien) loukkaantuvan pelkästään siitä, että he joutuvat näkemään, kun kristityt itse harjoittavat niitä. Jos sensitiivisyys toisuskoisia kohtaan tarkoittaa sitä, että kukaan ei joudu kohtaamaan muiden uskontojen symboleja tai rituaaleja, miksi samaan aikaan odotetaan, että ruotsalaiset hyväksyvät toisuskoisten (käytännössä muslimien) vastaavia, esim. turbaaneja, huntuja tai burkhia?

        Toisin sanoen, jos me itse odotamme itseltämme ja toisiltamme suvaitsevaisuutta islamilaista pukeutumista, ruokatapoja tai rukoustaukoja kohtaan, miksi me oletamme muslimin loukkaantuvan tai traumatisoituvan kristillisten joululaulujen, Lucia-neidon tai adventtikynttilöiden näkemisestä? Emmekö me tällä tunnusta pitävämme muslimeja suvaitsemattomina? Jos me pidämme heitä suvaitsemattomina, miksi emme tuomitse tätä suvaitsemattomuutta? Miten se paljon puhuttu kulttuurien vuorovaikutus tapahtuu, jos muslimivähemmistöä kaikin keinoin pyritään suojelemaan kristillisen kulttuurin kohtaamiselta? Miksi huomaavaisuus aina ja oletusarvoisesti tapahtuu yhteen suuntaan?


    • Moomin_82

      Ihan niinkuin olisi keskustelu vaihtanut aihetta...

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe