En voi näyttäytyä alasti.

Not so nude

Onko teillä muilla ujoilla myös sellaista ujoutta, että ette kehtaa olla alasti muiden ihmisten läheisyydessä? Lapsena jo muistan miten suorastaan masennuin kun opettaja ilmoitti, että seuraavana päivänä olisi taas edessä uimahallireissu. Usein pystyin lintsaamaan niiltä "unohtamalla" uikkarit kotiin ja usein äiti kirjoitti lapun jonka mukaan olin muka kipeä.

Nykyäänkään en voisi kuvitellakaan meneväni esim. kuntosalilla suihkuun enkä mielelläni edes vaihda vaatteita siellä vaan vaihdan ne kotona. Kenenkään mökillä en missään nimessä sauno nakuna, en sukulaisten, perheenjäsenten enkä ystävien seurassa.

Vartaloni ei ole epämuodostunut, vaan olen hoikka ja kuntoilen, mutta alasti en näyttäydy. En vain tuntisi oloa hyväksi vaan ahdistuneeksi. Onko muilla tällaista? Joskus kun tuntuu että olen ainoa.

18

5939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotonasi

      yksin ollessasi aina silloin tällöin alasti. kyllähän siihen tottuu ajanmittaan.

    • tyyppinen ongelma

      En halua olla alasti edes ystävien edessä. Voin kyllä mennä saunaan kaverin kanssa, mutta en pidä sellaisista saunontakekkereistä, joissa kaikki juoksentelevat ilkosillaan. Kotonani olen kyllä alasti mieluummin kuin vaatteet päällä. Siis jos olen yksin.
      Uimahallissa en halua käydä juuri sen vuoksi, että siellä on riisuuduttava alasti asti. Rannalla voin kyllä käydä uimassa ja ottamassa aurinkoa. Riippuu hiukan rannasta.
      Alasti oleminen on toki luonnollista, mutta en halua sukuelinteni näkyvän vieraille ihmisille. En pidä siitäkään, että joudun gynekologilla näyttämään alapäätäni, vaikka se onkin täysin ammatillista.
      Parisuhteessa alastomuudesta ei ole minulle ongelmaa. Mikä sen ihanampaa, kuin tuntea toisen iho omaansa vasten, eikä silti kyse välttämättä ole seksistä.
      Kenties en pidä itsestäni niin paljon, että haluaisin muiden minua katsovan, vaikkakin olen hyvässä kuosissa. Ehkä se jotenkin liittyy siihen, että tietää toisten katsovan, koska on kuullut sellaisia kommentteja kuten "Miten sä voit pysyä noin hoikkana aina" tai jotain muuta vastaavaa. Se saa minut vaivaantuneeksi ja kun ei siellä sanomassa sen takia olla. Vai ovatko jotkut sitten kuitenkin!! Kommenteista päätellen kyllä ja siksi en sinne halua.
      Lapsena en ole lintsaillut uimisesta, enkä muista alastomuutta vaativista tilanteista, mutta murkkuikäisenä se alkoi.
      Et siis ole ainoa ja ymmärrän kyllä mistä puhut, vaikka tarinani on hiukan erilainen.
      En näe asiaa ujoutena, vaan se liittyy johonkin sosiaalisten tilanteiden pekoon jollakin tavalla ja itsetuntoon. Vaikka onkin ok ulkomuodoltaan, niin se ei silti tarkoita sitä, että olisi itsevarma ja rohkea. Kyse voi olla myös jostakin vanhoista traumoista ja itse olen ajatellut mennä puhumaan asiasta, koska se vaivaa minua.

      • siiri.

        Minuakin ihmetyttää joidenkin NAISTEN selvä "ylikiinnostus" vartalooni!

        Eihän tuosta voi muuta päätellä kuin sen, että kyseessä on jonkin sortin piilo-lesbous ja minä en itseäni joillekin "lesbo-matameille" halua esitellä!


    • mutta esim.

      uimahallissa käydessä menee melko tuskatta. Ei vaan ajattele muita. Keskittyy siihen omaan tekemiseensä, eikä vilkuile muitakaan edes vertailumielessä. Olen mies ja treenailen. Oon kyllä huomannut, että uimahalleissa käy alan tyyppejä, joilla kultaiset ranneketjut, värjätyt hiukset ja tulee tunne, että ovat kiinnostuneita omasta sukupuolesta. Vähän ärsyttää, mutta senkin voi unohtaa olemalla ja tekemällä ilman uima-asua vain ne pakolliset omat juttunsa.

      Toisaalta myönnän, että pesuhuoneissa siivoileva nainen on tietynlainen ärsyke. Varsinkin, kun hän ei näytä tuntevan oloaan kovin kotoisaksi. Sitäpaitsi olen huomannut hänen useamman kerran katselevan itseäni niistä paikoista, joita tavallisesti peittävät housut. Tietynlaista sähköä tai kutittelua tuo tämä nainen vatsanpohjaan. Mutta ei ne äijät.
      Ehkä minussa on sitten ripaus itsenipaljastelijaa, mutta terveellä pohjalla kai vielä ollaan kun asia ei ole tuon kummempaa, eikä ole pakottavaa tarvetta olla jossakin lenkkipolun mutkassa housut nilkoissa vehje tanassa. Näitäkin kun on, kuten tiedät.

    • Marco

      Tottakai alastomia katselee mielellään oli miehiä tai naisia.
      Ei ne motiivitkaan seksuaalisia ole, useinkaan.
      Kun käyn uimahallissa ja näen tosi hyvässä kunnossa/kauniin/komean ihmisen niin kyllä sitä katselee. Omaa sukupuoltani katselen kateudesta ja mietin että pitäiskö viimeinkin ostaa se kuntosalikortti. Naisia taas... Tuota ei ehkä tarvitse selittää oli heillä vaatteet tai ei aina niitä katselee.
      Alastomuus on jotain niin paljastavaa että sitä ei haluta näyttää. Parisuhteessa tuo ei ole ongelma koska toiseen voi luottaa.

      mutta not so nude, määrään sinulle lääkkeeksi saunareissun alasti kavereiden kanssa.

    • Ihminen eikä eläin

      Samanlaiset vehkeet jokaisella ihmisellä on vaatteiden alla joten periaatteessa siinä ei ole mitään erikoista. Mutta en minäkään halua ilman vaatteita julkisesti olla enkä missään nimessä käy kuntosalilla suihkussa. Uimassa en myöskään käy sillä en halua että sukukalleuteni pullottavat uimahousuissa. Hölmöltä kuulostaa mutta en sen vuoksi käy uimassa.

    • niin kummallista

      Minäkin lintsasin uimahalleista aina kun vähänkin mahdollista, tosin sille oli syynä lievä syntymävika (lievä mutta reaalinen hypospadia). Kiinostavaa näin jälkikäteen ajateltuna on, ettei ko. vika varsinaisesti edes ole näkyvissä muille, mutta koska asia vaiettiin perheessä täydellisesti, jopa lääkäreiltä, menin kyllä joiltakin osin aika tavalla rikki.

      Uimahalliin menin vasta 15-20 vuotta peruskouluaikojen jälkeen, kokeilemaan. Eipä se juuri miltään tuntunut, vaikken edelleenkään mitenkään erityisesti ole viehättynyt niin julkisesta alastomuudesta. Mitään suhdetta minulla ei kuitenkaan ole koskaan ollut, niin paljon voi lapsuuden kokemukset vaikuttaa (ts. en oikein osaa sanoa miten suhtautuisin alastomuuteen parisuhteessa tai vastaavassa). Niin se käy.

    • Ulla Ujonen

      Minulle psykoterapeuttini sanoi, että voisin sallia itselleni ujostelun. Kaikki eivät ole samanlaisia. Jos ujous ei estä tekemästä niitä asioita, joita haluan tehdä, voin olla itselleni armollinen ja annan periksi ujoudelleni. Jos ujous rajoittaa liikaa elämää, sitten vasta kannattaa yrittää muuttaa tätä ominaisuutta itsessään.

      Koska en pidä saunomisesta, en yleensä joudu tilanteisiin, joissa joutuisin olemaan alasti toisten seurassa. En piittaa siitä, että kuntosalilla joku mahdollisesti voisi ajatella jotain minusta sen takia, että en käy siellä suihkussa.

      Hämmästyttävää kyllä, en ole oman mieheni seurassa ujo, vaan voin olla ihan rentoutuneesti alasti hänen seurassaan. Johtuu varmaan siitä, että tunnen hänen hyväksyvän minut ihan semmoisena kuin olen.

    • MEGA_KULLI

      No mua jännitti vähän ala asteella ku oli uimahalli päivä yks poika kysyi multa etkö aio riisuuntua ja sanoin vaan joo ootan vaan vähän (että ois vähemmän porukkaa) ja sit oli vähän vähennän siellä muutama luokkatoveri oli siellä riisuin kaikki vaatteet paitsi alushousut mulla oli sielloin vielä vaan semoset briefsit (nyt bokserit) ja kun alushousuissa olin niin laitoin pyyheen ympärilleni ja siellä pyyhkeen alla riisuin briefsit hävetti vähän riisua ku mulla on tuplasti isompi pippeli ku niillä muilla mun ikäisillä niillä oli pikku pikku pippeli ja mulla hirvee kulli no sit ylä asteella en ollu niin ujo enää tiesin ett nyt kaikki poikien pippelit on vähän isompia niinkuin mun

    • Eka_nakuna
    • omavalinta

      Itsekään en pidä alasti olemisesta muiden nähden, mutta enemmän muista kuin ujoudesta johtuvista syistä.
      Muiden alastomuuden näkeminen ei ole niin iso asia kuin oma alastomuus, mutta mieluiten näkisin ainakin läheiseni vähintään alusvaatteet päällä.
      Tuntemattomien naisten kanssa alasti saunoessa on muuten ok, mutta jonkin verran arastelen näyttää selluliittejani, vaikka se onkin ihan turhaa. Tuntemattomien miesten kanssa taas en mielellään alasti sauno tai näe heitä alasti esim. kylpylöiden yhteissaunoissa.
      Lapsena koin saunomisen tuttujen kanssa luonnolliseksi teini-ikään saakka.
      Teini-iässä vielä saunoin tuttujen kanssa, vaikkei se tuntunutkaan enää yhtä hyvältä. Yritin mennä massan mukana; ajatella ja tuntea asiasta samoin kuin muut, siirtää omat tuntemukset taka-alalle siinä täysin onnistumatta.
      Aikuisikään tultuani välttelin yhdessä saunomisia.

      Poikaystävän kanssa alasti oleminen tuntuu täysin luonnolliselta.
      Mieluiten saunoisin poikaystävän kanssa, toiseksi mieluiten yksin ja kolmanneksi mieluiten tuntemattomien naisten kanssa.

      Pukeutumisessakaan en tykkää korostaa rintojani tai takamustani. En koe sitä vain lainkaan omaksi jutuksi.

      Tuota selluliitin näyttämisen arkailua lukuunottamatta koen, että kyse on kohdallani vain ominaisuudestani, omasta ajattelusta, arvoistakin. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Onnellisempi olen kun annan itselleni luvan olla oma itseni.

      Ymmärrän hyvin niitä muslimejakin, joille ei tunnu luonnolliselta näyttää itseä alasti muille, eivätkä halua myöskään mielellään nähdä alasti muita, varsinkaan läheisiään. Heillä se on kulttuurista ja uskonnosta lähtöisin olevaa ja tottumuksistakin johtuvaa, mutta muuten samanlaisia tuntemuksia.





      Olen pyrkinyt ajattelemaan asioista omalla tavallani, en menemään massan mukana.

      • omavalinta

        Pukeutumisen suhteen en myöskään käyttäisi minihametta tai tosi lyhyitä sortseja, oli vartaloni sitten millainen tahansa.


    • Anonyymi

      Herättihän tämä vähän ajatuksia. Muihin tähän ketjuun kirjoittaneisiin verrattuna olen vanhus (50 ). Asiaan varmasti vaikuttaa se että kotona alastomuuteen ei suhtauduttu luontevasti. Toinen merkittävä seikka on etten ole pitänyt vartaloani aivan normaalina. Edelleenki samaa mieltä, vaikka olin joskus kaverin pyynnöstä vähissä vaatteissa piirustusmallinakin ja hän sanoi minulla olevan hyvä vartalo. Hänen pitäisi asia muotokuvamaalarina tietää.

      Alle kouluikäisenä on muutama kerta jäänyt mieleen, kun tuntemattomien kanssa olen enemmän tai vähemmän pakosta joutunut alasti olemaan. Kerran saunassa naisten vuorolla äitini mukana tuntui varsin kiusalliselta. Ei sen tarkempia muistikuvia, mutta hyvin vastenmielisesti saunaan lähdin. Muutamaa vuotta vanhempien serkkujen kanssa muistan piilotelleeni kikkeliäni käsillä ja siitä tuli vähän nälvimistä. Koulussa liikuntatunnin jälkeen käsky kävi kaikkien on käytävä suihkussa. Jotenkin onnistuin joka kerta sen välttämään… Kouluaikana oli erektiokin herkässä ja se oli yksi huolenaihe.

      Oikeastaan tuota liikuntatuntia lukuun ottamatta olen uimahallissa ja muutenkin yhteissaunoissa oppinut käymään, vaikka edelleenkään se ei ole mitenkään "normaalin" tuntuista, aina vähän pientä jännitystä ja epävarmuutta. Alastomana olo tuntuu ihan mukavalta, kunhan vain olen silloin yksin tai korkeintaan jonkun hyvin tuntemani henkilön kanssa. Vaimon kanssa ei tarvi huolestua erektiostakaan…

    • Anonyymi

      Ei tarvitse hävetä alastomuutta,
      en minä ainakaan häpeä alastomuutta.

      Se on estetiikkaa ja vapauttavaa
      olla alasti ilman vaatteita.

      Joten eikun vain nakuilemaan.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi näyttäytyä alasti ???

      • Anonyymi

        Kyllähän niitä tilanteita tulee. Yleisessä saunassa, uimahallissa, vierailulla kaverin kesämökillä saunomassa uimassa saunomisen lomassa.

        Pari kertaa tuosta mökkeilystä on kokemuksia. Kerran olisin ihan mielelläni saunasta pulahtanut järveen alastomana, mutta muutkaan niin eivät tehneet enkä siis minäkään. Mökistä oli laiturille suorat näkymät. Tosin minulle olisi ollut aivan sama, vaikka joku vaatteet päällä minut alastomana näkisi. Toinen kerta oli kun vaimon ja toisen avioparin kanssa oltiin yhteissaunassa. Kerkesin jo vetäistä kaikki vaatteet pois, mutta muina miehinä sitten vedin uikkarit jalkaan, kun muillakin oli...

        Sitä vaan, että taitaa se alastomuuden kainostelu olla ihan yleistä, varsinkin kun eri sukupuolet on kyseessä.


    • Anonyymi

      alastomuus on minulle aina ollut Luonnollinen asia en häpeä olla alasti voin olla alasti kaikkien nähden

    • Anonyymi

      Tästä tuli mieleen uni, jonka näin pari yötä sitten. Olin unessa kaupassa. Työntelin ostoskärryä alastomana eikä yhtään hävettänyt, vaikka ihmiset katselivat vähän huvittuneina. Kukaan ei vaikuttanut mitenkään tuomitsevalta. Sitten vetaisin pitkän t-paidan päälle. Pylly piilossa, mutta selkeästi edelleen näkyi munat tiukan paidan läpi. Katselin oikeastaan itseäni ulkopuolisen silmin ja toisaalta vähän seksuaalisuuttakin siinä oli mukana. Ei erektiota, mutta erityisesti jäi mieleen henkilö, josta tiedän kuka hän on ja sitä tyyppiä, johon voisin ihastua.

      Alkuperäiseen aiheeseen. En ole oikein tyytyväinen ruumiinrakenteeseeni ja se vähän häiritsee. Muuten kyllä uskallan näyttäytyä alasti kenelle vain. Tietystikään edellä kerrotun unen kaltainen tilanne ei taitaisi olla mahdollinen, siis julkisesti ainoana alastomana. Lapsena kylläkin alasti oleminen outojen seurassa oli vaikeaa, mutta iän myötä siitä olen päässyt. Jopa niin, että voisin harkita nudistirannalle menoakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe