Miksi 1. Kor. 10:1-4 mainitaan vain isät, jotka kulkivat (Punaisen) meren läpi?
Jätettiinkö naiset ja pienet lapset (vauvat) Egyptin puolelle?
1. Kor. 10:1-4; isät
12
391
Vastaukset
- lukija.
...ilmeisesti helluntailainen tai muu vastaava, joka aika ajoin väittää ihan tosissaan, että Israelin kansan mukana ei viety meren läpi vesi-ihmeen kautta pelastukseen ollenkaan lapsia eikä naisia, vaan pelkästään miehet eli isät.
Kyse lienee yhteisöllisyydestä, joka on paljossa hukassa suomalaisessa kristillisyydessä.
Ennen oli kait toisin, kuten virressä 178 sanotaan:
1. Myös isämme uskoivat ennen ja kylvivät leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen kuin isämme saarnasivat:
"On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen ja suostukaa armahdukseen".
(Virressä on hyvät sanat, erikoisesti 3:s säe.)
- eepu*
..ja he olivat vastuullisia perheistään, -- ja he uskoivat ja luottivat Moosekseen johtajanaan pois Egyptin orjuudesta luvattuun maahan!
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020226181#22000000020226181
*
"Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää
-- ja että mies on vaimon pää
ja että Jumala on Kristuksen pää." - Esi- isistä
Raamattu puhuu myös isiltä perityistä tavoista ja muusta semmoisesta. Näissä viitataan sukupolvien ketjuun esi-isiin.
Samallalailla viittaus lapsiin esim "teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu" ei tarkoita, että se koskisi vain kuulijoita ja heidän lapsiaan, vaan myös tuleville sukupolville.
Kyllähän suomenkielessäkin puhutaan esi-isistä ja tarkoitetaan myös naisia. Yhtä hyvin voisi kysyä kun "miespolvet vaipuvat unholaan" eikö naisia unohdettu?
Yksi isiltä peritty tapa on lapsikaste, jolle ei löydy Raamatusta perusteita.- terence.hill
on, että uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa. Tällainen tapa on vapaissa suunnissa, eikä sillekään löydy Raamatusta mitään perusteita. Ei opetuksia, ei ainoatakaan esimerkkitapausta.
- alkukirkko
Lahkojen touhuja ja jäljet päättyy 100 vuoden päähän missisippijoelle.
- on vanhenpi
alkukirkko kirjoitti:
Lahkojen touhuja ja jäljet päättyy 100 vuoden päähän missisippijoelle.
jäljet juontavat aina Jeesuksen aikoihin asti. Jeesuksen luo tuotiin lapsia siunattaviksi. Oikeastaan jo vanhassatestamentissa siunattiin ihmisiä.
- ylösnousemus
on vanhenpi kirjoitti:
jäljet juontavat aina Jeesuksen aikoihin asti. Jeesuksen luo tuotiin lapsia siunattaviksi. Oikeastaan jo vanhassatestamentissa siunattiin ihmisiä.
Jeesuksen "kosketus" lapsille vanhan liiton aikana.
Uudessa liitossa Jeesus ei ole enää maan päällä.
Uudessa liitossa ylösnousseen Jeesuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa. Alkuseurakunnassa ei ole yhtään tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää seurakuntaan. Ei tietenkään, koska kaste tapahtui perhekunnittain.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. ylösnousemus kirjoitti:
Jeesuksen "kosketus" lapsille vanhan liiton aikana.
Uudessa liitossa Jeesus ei ole enää maan päällä.
Uudessa liitossa ylösnousseen Jeesuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa. Alkuseurakunnassa ei ole yhtään tapausta, jossa lasta yritettäisiin pelkällä ihmisen siunauksella liittää seurakuntaan. Ei tietenkään, koska kaste tapahtui perhekunnittain.
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.YKSI RUUMIS…YKSI KASTE
Usein näkemyksemme ovat kovin yksilökeskeisiä.
Kaste on tosin yksilön henkilökohtainen liittäminen nimeltä mainiten, kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
Tämä merkitys ohenee, jos sitä ei ajatella myös yhteisenä, yhteisöllisenä tapahtumana.
Paavali käyttääkin usein monikollisia pronomineja- me, te, meidät- kasteesta puhuttaessa:
"...ME olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi..." (1. Kor. 12:13).terence.hill kirjoitti:
on, että uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa. Tällainen tapa on vapaissa suunnissa, eikä sillekään löydy Raamatusta mitään perusteita. Ei opetuksia, ei ainoatakaan esimerkkitapausta.
terence.hill: "...uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa".
---
Niin..ja vaaditaan vielä myöhemmin erikseen ns. uskonratkaisua ennen kastetta.
Pieni lapsi on heidän mielestään Jumalan lapsi jo syntyessään sellaisenaan.
Mitä sitten tapahtuu ns. uskonratkaisussa?
Mihin sellaista vielä tarvitaan?
Menettääkö pieni lapsi jossain vaiheessa "Jumalan lapsi-oikeutuksensa"?
Milloin lapsesta tulee "vihan lapsi" (Ef. 2:3)?- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
terence.hill: "...uskovassa perheessä odotetaan lasten kasvavan kyllin isoiksi ja pyytävän itse kastetta ennenkuin heidät voi kastaa".
---
Niin..ja vaaditaan vielä myöhemmin erikseen ns. uskonratkaisua ennen kastetta.
Pieni lapsi on heidän mielestään Jumalan lapsi jo syntyessään sellaisenaan.
Mitä sitten tapahtuu ns. uskonratkaisussa?
Mihin sellaista vielä tarvitaan?
Menettääkö pieni lapsi jossain vaiheessa "Jumalan lapsi-oikeutuksensa"?
Milloin lapsesta tulee "vihan lapsi" (Ef. 2:3)?
Kun Israel tuli punaisen meren läpi ei edes heidän jalkansa kastuneet.
2. Moos. 14:29
Mutta israelilaiset kulkivat kuivaa myöten meren poikki, ja vesi oli heillä muurina sekä oikealla että vasemmalla puolella.
Tiedät hyvin, että koko Israel kulki kuivaa myöten meren läpi kun taas vesi hukutti myöhemmin faaraon armeijan. UT:ssakin esimerkiksi Jeesuksen ruokkimisihmeiden kohdalla mainitaan miehien lukumäärä. Se oli juutalaisille tavanomaista kielenkäyttöä kuten esim. että "Jeesus on kuollut monien puolesta" (tällä tarkoitetaan kaikkia ts. niin monen puolesta kuin ihmisiä on). Eräissä kohdin ruokkimisihmeistä kerrottaessa mainitaan miesten lukumäärä ja lisätään "paitsi naisia ja lapsia".
Kysymykseesi >>Miksi 1. Kor. 10:1-4 mainitaan vain isät, jotka kulkivat (Punaisen) meren läpi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873815
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813340Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.713237On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702790Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli512394Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,492085- 671943
- 421921
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181739- 601708